13.11. 2013 Svět motorů

Vyhrazené pruhy pro taxi: Jen pro vyvolené

Vyhrazené pruhy pro taxi: Jen pro vyvolené

Ve městech vznikají vyhrazené pruhy. Proč se v nich vozí taxikáři, zatímco my musíme stát fronty?

V Praze existuje více než dvě stě třicet úseků se speciálně vyhrazenými pruhy pro autobusy městské hromadné dopravy. MHD musí jezdit na čas a sami jsme kolikrát šťastní, když naše linka sviští bez netrmácení se v koloně. Proč je ale ve čtvrtině případů výhoda poskytována i taxikářům, to nám hlava nebere.

A když už nestojíme ve „štau“ a můžeme volně vyrazit, nestačíme si zase všimnout doby, odkdy dokdy je jízdní pruh pro běžné šoféry tabu… Obvykle je to v ranní a odpolední špičce, jenže ty jsou v jednotlivých místech v různou dobu. A uvědomte si najednou, co je za den a kolik je vlastně hodin. Než si to v hlavě „sesumírujete“, můžete natrefit na aktivní policejní hlídku. Takto to například funguje na křižovatce ulic Chodovské a Bohdalecké. Ve směru na Bohdalec si vystojíte světla ve svém pruhu a za křižovatkou máte co dělat, abyste se dostali do levého, protože v pravém by vás mohl oprávněně vytroubit autobus. Vznikají tak paradoxní situace, kdy se řidiči do vyhrazeného pruhu raději nehrnou a ucpávají průběžný. Změnu grafiky dopravního značení nelze pochopitelně očekávat.

Atraktivní MHD

Za tímto nepříliš pochopitelným nařízením stojí systém, kterému se říká preference veřejné dopravy. „Město má zájem o co nejatraktivnější MHD, proto se jej snaží maximálně preferovat před individuální automobilovou dopravou,“ vysvětluje mluvčí magistrátu Tereza Králová. „Přínos vidíme ve zrychlení průjezdu autobusů, protože pro průjezdnost jednotlivých úseků jsou rozhodující kapacity křižovatek – a ty nejsou omezeny. Pokud by nebyl vyhrazen speciální pruh, volný by byl sice zaplněn, ale na průjezd konkrétním úsekem by to nemělo žádný pozitivní vliv. Před křižovatkou je totiž stejný počet pruhů, jako když tam vyhrazený pás je,“ doplňuje. Jistě, souhlasíme.

Ale co taxikáři? „Taxislužba je považována za službu veřejnosti a měla by také umožňovat relativně rychlou dopravu,“ dodává mluvčí s poznámkou, že vyhrazené pruhy mohou brázdit jen taxikáři splňující podmínky městské vyhlášky. Ta je podle Králové určitou zárukou kvality zmíněné služby.

Hra bez pravidel

Řidičovu upřímnou nenávist vůči této skupině mnohdy podtrhne fakt, že ve frontě tvrdne plný dálkový či linkový autobus, zatímco za čárou řádí žluté limuzíny s jedním pasažérem. Tohle prostě není fér. „Autobusy s turisty a podobně nejsou způsobem dopravy, který by chtělo město pro své obyvatele a návštěvníky preferovat. Proto se s výjimkou pro ně nepočítá,“ striktně tvrdí Králová. A je to.

Jen za bouračky

Výjimka existuje, ale jen dočasná. Může ji učinit člověk, kterého zákon nazývá osobou oprávněnou řídit nebo usměrňovat provoz (třeba policista) v okamžiku, kdy se v pruhu pro autobusy stane karambol. V ostatních případech, když ztratíte nervy a vypravíte se zakázaným (byť prázdným) územím, můžete očekávat pořádný flastr. „Strážníci kontrolují dodržování dopravního značení v rámci běžné hlídkové služby. Přestupek jsou oprávněni oznámit správnímu orgánu,“ konstatuje Milena Bližňáková z pražské městské policie. Stejně hovoří i její kolega z policejního prezidia. „Za tento druh přestupku může policista uložit na místě blokovou pokutu až do dvou tisíc korun, ve správním řízení hrozí sankce v rozmezí od patnácti set do dvou a půl tisíce,“ dodává Jozef Bocán. Oba shodně dodávají, že vyhrazeným pruhem jezdívají například sanitky. A ty potřebují mít volno.

Bez peněz ani ránu

Na první pohled se nabízí jednoduché řešení. Tím by bylo rozšíření silnic. Jenže to naráží na blízkou zástavbu. „Rozšiřování komunikací magistrát neplánuje, plochy jsou prakticky stabilizované,“ domnívá se Tereza Králová.

Dobře platíme

A na jaké peníze vyšlo daňové poplatníky takové značení? „Přesné číslo nelze říct, vždy záleží na délce úseku a rozsahu značení. Řádově se jedná o desítky tisíc korun,“ míní Tomáš Mrázek z pražské Technické správy komunikací.

Můžete se bránit

Domníváte se, že vyhrazené pruhy by taxikáři využívat neměli? Obraťte se na konkrétní úřad městské části a apelujte na své zastupitele. Není ani potřeba plivat na policii ani Technickou správu komunikací. „Policie není orgánem s rozhodovací pravomocí. Vyjadřujeme se pouze doporučujícím či nedoporučujícím stanoviskem zejména k dopravnímu značení, stanovisko však pro obce není závazné,“ vysvětluje Jozef Bocan z policejního prezidia. TSK jen realizuje celý projekt.

Na co si dát pozor?

  • Při odbočování vpravo musíte dát přednost vozidlům jedoucím ve vyhrazeném
  • pruhu.
  • Vyhrazený jízdní pruh končí vždy křižovatkou.
  • Autobusy vyjíždějící z prostoru zastávky mají přednost.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Bezstarostná doba není ideální pro psychické zdraví, říká psychiatr Hollý Bezstarostná doba není ideální pro psychické zdraví, říká psychiatr Hollý

Podle ředitele Psychiatrické nemocnice Bohnice Martina…

Babiš plánuje přidat zdravotním sestrám Babiš plánuje přidat zdravotním sestrám

Premiér v demisi a předseda hnutí ANO…

Pražská správa nemovitostí kupuje kanceláře na Chodově za téměř čtvrt miliardy Pražská správa nemovitostí kupuje kanceláře na Chodově za téměř čtvrt miliardy

Společnost Vinton Development prodala firmě Pražská…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 





 
Alfa Romeo Quadrifoglio Verde: Kde se vzal zelený čtyřlístek?

Alfa Romeo Quadrifoglio Verde: Kde se vzal zelený čtyřlístek?

Dnes 18:50

„Zelený čtyřlístek“ neboli italsky quadrifoglio verde najdete na karoserii všech nejvýkonnějších vozů Alfy Romeo posledních několika desítek let. Kde se ale toto logo vzalo a proč jej Alfa Romeo používá?




Blesk.cz

Autor hitu Pošta v SuperStar skončil a diváci propukli v pláč! Bez tebe to není ono, vzlykají

Autor hitu Pošta v SuperStar skončil a diváci…

„Pošta, pošta, žluté auto má…“ Touto autorskou písní soutěžící Ladislav Angyal (19) totálně odzbrojil nejen…

Jarní trendy: Hrajte si s barvami, stuhami a perličkami

Jarní trendy: Hrajte si s barvami, stuhami a perličkami

Trendy pro letošní jaro v sobě snoubí jemné dívčí prvky a pohodlí. Tenisky v pudrových barvách nemusíte nosit…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

HITY bundesligy: Kadeřábek v sestavě kola, přímák bez zdi i akce snů

HITY bundesligy: Kadeřábek v sestavě kola, přímák…

Víkendové 31. kolo německé bundesligy bylo nabité parádními akcemi i góly, jedním se blýskl i český obránce…

 

Reflex.cz

K psychiatrům chodí čím dál víc lidí, doba není dobrá pro duševní zdraví, říká šéf Bohnic Hollý

K psychiatrům chodí čím dál víc lidí, doba není…

Kdo je zdravý a kdo psychicky nemocný? Podle ředitele Psychiatrické nemocnice Bohnice Martina Hollého je hranice…

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický islamismus ohrožuje svobodu, vzniká apartheid naruby

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický…

Situace kolem vzrůstající muslimské komunity ve Francii se stále více vyhrocuje. Naposledy se to projevilo před…