13.11. 2013 Svět motorů

Vyhrazené pruhy pro taxi: Jen pro vyvolené

Vyhrazené pruhy pro taxi: Jen pro vyvolené

Ve městech vznikají vyhrazené pruhy. Proč se v nich vozí taxikáři, zatímco my musíme stát fronty?

V Praze existuje více než dvě stě třicet úseků se speciálně vyhrazenými pruhy pro autobusy městské hromadné dopravy. MHD musí jezdit na čas a sami jsme kolikrát šťastní, když naše linka sviští bez netrmácení se v koloně. Proč je ale ve čtvrtině případů výhoda poskytována i taxikářům, to nám hlava nebere.

A když už nestojíme ve „štau“ a můžeme volně vyrazit, nestačíme si zase všimnout doby, odkdy dokdy je jízdní pruh pro běžné šoféry tabu… Obvykle je to v ranní a odpolední špičce, jenže ty jsou v jednotlivých místech v různou dobu. A uvědomte si najednou, co je za den a kolik je vlastně hodin. Než si to v hlavě „sesumírujete“, můžete natrefit na aktivní policejní hlídku. Takto to například funguje na křižovatce ulic Chodovské a Bohdalecké. Ve směru na Bohdalec si vystojíte světla ve svém pruhu a za křižovatkou máte co dělat, abyste se dostali do levého, protože v pravém by vás mohl oprávněně vytroubit autobus. Vznikají tak paradoxní situace, kdy se řidiči do vyhrazeného pruhu raději nehrnou a ucpávají průběžný. Změnu grafiky dopravního značení nelze pochopitelně očekávat.

Atraktivní MHD

Za tímto nepříliš pochopitelným nařízením stojí systém, kterému se říká preference veřejné dopravy. „Město má zájem o co nejatraktivnější MHD, proto se jej snaží maximálně preferovat před individuální automobilovou dopravou,“ vysvětluje mluvčí magistrátu Tereza Králová. „Přínos vidíme ve zrychlení průjezdu autobusů, protože pro průjezdnost jednotlivých úseků jsou rozhodující kapacity křižovatek – a ty nejsou omezeny. Pokud by nebyl vyhrazen speciální pruh, volný by byl sice zaplněn, ale na průjezd konkrétním úsekem by to nemělo žádný pozitivní vliv. Před křižovatkou je totiž stejný počet pruhů, jako když tam vyhrazený pás je,“ doplňuje. Jistě, souhlasíme.

Ale co taxikáři? „Taxislužba je považována za službu veřejnosti a měla by také umožňovat relativně rychlou dopravu,“ dodává mluvčí s poznámkou, že vyhrazené pruhy mohou brázdit jen taxikáři splňující podmínky městské vyhlášky. Ta je podle Králové určitou zárukou kvality zmíněné služby.

Hra bez pravidel

Řidičovu upřímnou nenávist vůči této skupině mnohdy podtrhne fakt, že ve frontě tvrdne plný dálkový či linkový autobus, zatímco za čárou řádí žluté limuzíny s jedním pasažérem. Tohle prostě není fér. „Autobusy s turisty a podobně nejsou způsobem dopravy, který by chtělo město pro své obyvatele a návštěvníky preferovat. Proto se s výjimkou pro ně nepočítá,“ striktně tvrdí Králová. A je to.

Jen za bouračky

Výjimka existuje, ale jen dočasná. Může ji učinit člověk, kterého zákon nazývá osobou oprávněnou řídit nebo usměrňovat provoz (třeba policista) v okamžiku, kdy se v pruhu pro autobusy stane karambol. V ostatních případech, když ztratíte nervy a vypravíte se zakázaným (byť prázdným) územím, můžete očekávat pořádný flastr. „Strážníci kontrolují dodržování dopravního značení v rámci běžné hlídkové služby. Přestupek jsou oprávněni oznámit správnímu orgánu,“ konstatuje Milena Bližňáková z pražské městské policie. Stejně hovoří i její kolega z policejního prezidia. „Za tento druh přestupku může policista uložit na místě blokovou pokutu až do dvou tisíc korun, ve správním řízení hrozí sankce v rozmezí od patnácti set do dvou a půl tisíce,“ dodává Jozef Bocán. Oba shodně dodávají, že vyhrazeným pruhem jezdívají například sanitky. A ty potřebují mít volno.

Bez peněz ani ránu

Na první pohled se nabízí jednoduché řešení. Tím by bylo rozšíření silnic. Jenže to naráží na blízkou zástavbu. „Rozšiřování komunikací magistrát neplánuje, plochy jsou prakticky stabilizované,“ domnívá se Tereza Králová.

Dobře platíme

A na jaké peníze vyšlo daňové poplatníky takové značení? „Přesné číslo nelze říct, vždy záleží na délce úseku a rozsahu značení. Řádově se jedná o desítky tisíc korun,“ míní Tomáš Mrázek z pražské Technické správy komunikací.

Můžete se bránit

Domníváte se, že vyhrazené pruhy by taxikáři využívat neměli? Obraťte se na konkrétní úřad městské části a apelujte na své zastupitele. Není ani potřeba plivat na policii ani Technickou správu komunikací. „Policie není orgánem s rozhodovací pravomocí. Vyjadřujeme se pouze doporučujícím či nedoporučujícím stanoviskem zejména k dopravnímu značení, stanovisko však pro obce není závazné,“ vysvětluje Jozef Bocan z policejního prezidia. TSK jen realizuje celý projekt.

Na co si dát pozor?

  • Při odbočování vpravo musíte dát přednost vozidlům jedoucím ve vyhrazeném
  • pruhu.
  • Vyhrazený jízdní pruh končí vždy křižovatkou.
  • Autobusy vyjíždějící z prostoru zastávky mají přednost.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Squatteři Kliniku opustit nechtějí. Kanceláře by prý porušovaly územní plán Squatteři Kliniku opustit nechtějí. Kanceláře by prý porušovaly územní plán

Aktivisté obývající autonomní centrum Klinika nehodlají…

Ropní giganti sází na zemní plyn, do jeho rozvoje investují stovky miliard dolarů Ropní giganti sází na zemní plyn, do jeho rozvoje investují stovky miliard dolarů

Přes 700 miliard dolarů (15,3 bilionu korun) investovaly…

Vejce kvůli nedostatku nosnic zdražují Vejce kvůli nedostatku nosnic zdražují

Vejce v obchodech letos zdražují. Podle údajů Českého…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Renault Koleos Energy dCi 175 4x4 X-Tronic – Vývoj správným směrem

TEST: Renault Koleos Energy dCi 175 4x4 X-Tronic – Vývoj správným směrem

Dnes 12:57

Krátce po Nissanu X-Trail se v redakci zabydlel sourozenecký Renault Koleos. Vyzkoušeli jsme absolutní špičku nabídky – čtyřkolku s automatem v luxusní výbavě Initiale Paris.




Blesk.cz

Dvacet tisíc lidí bez vody: Na jihu Prahy prasklo potrubí

Dvacet tisíc lidí bez vody: Na jihu Prahy prasklo potrubí

Z kohoutku ani kapka! Bez vody jsou kvůli prasklému vodovodnímu potrubí obyvatelé Hodkoviček, Krče, Lhotky,…

Helena Vondráčková: Nespojujte mne s novými písněmi mého exmanžela!

Helena Vondráčková: Nespojujte mne s novými písněmi…

Legendy českého popu Heleny Vondráčkové (70) se dotklo spojování nových písní jejího exmanžela Hellmuta Sickela…

 

iSport.cz

Extenistky Koukalová s Benešovou se pustily do Strýcové: Hraje divadlo!

Extenistky Koukalová s Benešovou se pustily do…

Každý by si měl zamést před vlastním prahem. To je vzkaz od bývalé tenistky Kláry Koukalové (35) pro Barboru…

LIGA NARUBY: Nefér klička od Koláře, Deli poslal dělo na tribunu

LIGA NARUBY: Nefér klička od Koláře, Deli poslal…

Deset kol letošní sezony, desáté pokračování Ligy naruby. Po zápase Sparty s Plzní trenér domácích Stramaccioni…

 

Reflex.cz

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…

Před 150 lety se narodil první československý ministr financí Alois Rašín

Před 150 lety se narodil první československý…

Alois Rašín patřil do legendární pětice mužů, kteří 28. října 1918 vyhlásili samostatné Československo. Zároveň…