reklama


13.11. 2013 Svět motorů

Vyhrazené pruhy pro taxi: Jen pro vyvolené

Vyhrazené pruhy pro taxi: Jen pro vyvolené

Ve městech vznikají vyhrazené pruhy. Proč se v nich vozí taxikáři, zatímco my musíme stát fronty?

V Praze existuje více než dvě stě třicet úseků se speciálně vyhrazenými pruhy pro autobusy městské hromadné dopravy. MHD musí jezdit na čas a sami jsme kolikrát šťastní, když naše linka sviští bez netrmácení se v koloně. Proč je ale ve čtvrtině případů výhoda poskytována i taxikářům, to nám hlava nebere.

A když už nestojíme ve „štau“ a můžeme volně vyrazit, nestačíme si zase všimnout doby, odkdy dokdy je jízdní pruh pro běžné šoféry tabu… Obvykle je to v ranní a odpolední špičce, jenže ty jsou v jednotlivých místech v různou dobu. A uvědomte si najednou, co je za den a kolik je vlastně hodin. Než si to v hlavě „sesumírujete“, můžete natrefit na aktivní policejní hlídku. Takto to například funguje na křižovatce ulic Chodovské a Bohdalecké. Ve směru na Bohdalec si vystojíte světla ve svém pruhu a za křižovatkou máte co dělat, abyste se dostali do levého, protože v pravém by vás mohl oprávněně vytroubit autobus. Vznikají tak paradoxní situace, kdy se řidiči do vyhrazeného pruhu raději nehrnou a ucpávají průběžný. Změnu grafiky dopravního značení nelze pochopitelně očekávat.

Atraktivní MHD

Za tímto nepříliš pochopitelným nařízením stojí systém, kterému se říká preference veřejné dopravy. „Město má zájem o co nejatraktivnější MHD, proto se jej snaží maximálně preferovat před individuální automobilovou dopravou,“ vysvětluje mluvčí magistrátu Tereza Králová. „Přínos vidíme ve zrychlení průjezdu autobusů, protože pro průjezdnost jednotlivých úseků jsou rozhodující kapacity křižovatek – a ty nejsou omezeny. Pokud by nebyl vyhrazen speciální pruh, volný by byl sice zaplněn, ale na průjezd konkrétním úsekem by to nemělo žádný pozitivní vliv. Před křižovatkou je totiž stejný počet pruhů, jako když tam vyhrazený pás je,“ doplňuje. Jistě, souhlasíme.

Ale co taxikáři? „Taxislužba je považována za službu veřejnosti a měla by také umožňovat relativně rychlou dopravu,“ dodává mluvčí s poznámkou, že vyhrazené pruhy mohou brázdit jen taxikáři splňující podmínky městské vyhlášky. Ta je podle Králové určitou zárukou kvality zmíněné služby.

Hra bez pravidel

Řidičovu upřímnou nenávist vůči této skupině mnohdy podtrhne fakt, že ve frontě tvrdne plný dálkový či linkový autobus, zatímco za čárou řádí žluté limuzíny s jedním pasažérem. Tohle prostě není fér. „Autobusy s turisty a podobně nejsou způsobem dopravy, který by chtělo město pro své obyvatele a návštěvníky preferovat. Proto se s výjimkou pro ně nepočítá,“ striktně tvrdí Králová. A je to.

Jen za bouračky

Výjimka existuje, ale jen dočasná. Může ji učinit člověk, kterého zákon nazývá osobou oprávněnou řídit nebo usměrňovat provoz (třeba policista) v okamžiku, kdy se v pruhu pro autobusy stane karambol. V ostatních případech, když ztratíte nervy a vypravíte se zakázaným (byť prázdným) územím, můžete očekávat pořádný flastr. „Strážníci kontrolují dodržování dopravního značení v rámci běžné hlídkové služby. Přestupek jsou oprávněni oznámit správnímu orgánu,“ konstatuje Milena Bližňáková z pražské městské policie. Stejně hovoří i její kolega z policejního prezidia. „Za tento druh přestupku může policista uložit na místě blokovou pokutu až do dvou tisíc korun, ve správním řízení hrozí sankce v rozmezí od patnácti set do dvou a půl tisíce,“ dodává Jozef Bocán. Oba shodně dodávají, že vyhrazeným pruhem jezdívají například sanitky. A ty potřebují mít volno.

Bez peněz ani ránu

Na první pohled se nabízí jednoduché řešení. Tím by bylo rozšíření silnic. Jenže to naráží na blízkou zástavbu. „Rozšiřování komunikací magistrát neplánuje, plochy jsou prakticky stabilizované,“ domnívá se Tereza Králová.

Dobře platíme

A na jaké peníze vyšlo daňové poplatníky takové značení? „Přesné číslo nelze říct, vždy záleží na délce úseku a rozsahu značení. Řádově se jedná o desítky tisíc korun,“ míní Tomáš Mrázek z pražské Technické správy komunikací.

Můžete se bránit

Domníváte se, že vyhrazené pruhy by taxikáři využívat neměli? Obraťte se na konkrétní úřad městské části a apelujte na své zastupitele. Není ani potřeba plivat na policii ani Technickou správu komunikací. „Policie není orgánem s rozhodovací pravomocí. Vyjadřujeme se pouze doporučujícím či nedoporučujícím stanoviskem zejména k dopravnímu značení, stanovisko však pro obce není závazné,“ vysvětluje Jozef Bocan z policejního prezidia. TSK jen realizuje celý projekt.

Na co si dát pozor?

  • Při odbočování vpravo musíte dát přednost vozidlům jedoucím ve vyhrazeném
  • pruhu.
  • Vyhrazený jízdní pruh končí vždy křižovatkou.
  • Autobusy vyjíždějící z prostoru zastávky mají přednost.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Jedna z největších stavebních firem v Česku propouští. Zpackala zahraniční expanzi Jedna z největších stavebních firem v Česku propouští. Zpackala zahraniční expanzi

Brněnská stavební společnost OHL ŽS, který byla v roce…

Češi a Slováci urvali historický rekord, jsou největšími výrobci aut v přepočtu na obyvatele Češi a Slováci urvali historický rekord, jsou největšími výrobci aut v přepočtu na obyvatele

Historický rekord ve výrobě aut hlásí Česká republika i…

Internetová ekonomika za pět let posílila o 15 procent na 188 miliard Internetová ekonomika za pět let posílila o 15 procent na 188 miliard

Objem internetové ekonomiky se předloni proti roku 2011…

Trumpa žaluje bývalá soutěžící jeho reality show za sexuální obtěžování Trumpa žaluje bývalá soutěžící jeho reality show za sexuální obtěžování

Jedna z desítky žen, které dříve obvinily nastupujícího…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Průlom i v Evropě? Soud nařídil VW odkoupit od zákazníka naftový vůz. Za plnou cenu!

Průlom i v Evropě? Soud nařídil VW odkoupit od zákazníka naftový vůz. Za plnou cenu!

Dnes 14:50

Soud v německém Hildesheimu nařídil Volkswagenu, aby od německého zákazníka odkoupil naftový vůz vybavený softwarem pro manipulaci s testy emisí.




Blesk.cz

Zloděj odešel naštvaný a s prázdnou: Jeho amatérské počínání natočila kamera

Zloděj odešel naštvaný a s prázdnou: Jeho amatérské…

Po nešikovném „zloději“ pátrá policie. Neznámý muž se vloupal do domu v Hevlínské ulici na Zličíně. Přitom…

Moderátorka Novy Kloubková prozradila, jak je na tom s penězi!

Moderátorka Novy Kloubková prozradila, jak je na tom…

Kdo by řekl, že taková televizní celebrita bude řešit, jak vyjde s výplatou. Kristina Kloubková (40), která…

 

iSport.cz

Všechno je jinak! Nekončím, řekl Van Gaal. V létě uvidí, co dál

Všechno je jinak! Nekončím, řekl Van Gaal. V létě…

Fotbalový kouč Louis van Gaal popřel úterní informace o tom, že by ukončil trenérskou kariéru. Pětašedesátiletý…

Finále LM přinese Spartě prestiž i peníze, ale doma si ho nezahraje

Finále LM přinese Spartě prestiž i peníze, ale doma…

První cíl sezony je splněn! Sparta se po vítězství 4:0 nad švédským Växjö v domácí odvetě semifinále hokejové…

 

Reflex.cz

Opuštěné paláce Saddáma Husajna: Podívejte se, v jakém luxusu žil irácký diktátor

Opuštěné paláce Saddáma Husajna: Podívejte se, v…

U moci se držel takřka 24 let a za tu dobu stihl postavit odhadem až 100 opulentních rezidencí. V každém…

Britové učí Čechy chránit kulturní dědictví

Britové učí Čechy chránit kulturní dědictví

Britská premiérka Theresa Mayová nedávno ocenila celoživotní práci historičky architektury Barbary Peacockové,…

 
 
reklama