Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vyrážíte autem do ciziny? Pozor na stotisícové pokuty! Nebo i vězení...

Petr Barták
Diskuze (13)
Pokud jedete autem za hranice, měli byste mít zabalené nejen plavky a ručník, ale taky všechny ostatní náležitosti k vozu. A být vybaveni i dostatkem informací. Ne všechno, na co jsme zvyklí z Čech, je totiž stejné i za čárou.

Češi platí v zahraničí každoročně tisíce na pokutách jen proto, že si pořádně nezjistili tamní odlišnosti. Pamatujte na to, že neznalost zákona neomlouvá, a připravte se dopředu. Na cestě do cílově země vás též mohou překvapit požadavky na povinnou výbavu. „Na rozdíl od Česka totiž například v Řecku, Belgii, Pobaltí či Bulharsku nebo Polsku vyžadují hasicí přístroj, ve Francii alkotester,“ připomíná Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Proti loňsku ale i některá přísná nařízení naopak ubrala na intenzitě. „Někdejší povinné vesty pro všechny pasažéry vozu v Rakousku už jsou dnes jen doporučené, musí ji mít jen řidič,“ tvrdí Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu ÚAMK.

Například hned u nejbližších jižních sousedů v Rakousku si policisté dávají záležet na kontrolách technického stavu českých automobilů. A pokud tamní příslušník neuzná váš vůz za provozuschopný, máte opravdu velký problém! Nesmíte totiž dál pokračovat v cestě, dokud závady neodstraníte. Tamní policisté kvůli špatnému technickému stavu mohou i odebrat registrační značky a vyměřit pokutu až pět tisíc eur, tedy v přepočtu 132.500 korun.

Pamatujte také na osobní doklady. Ačkoliv platí volný pohyb zboží a osob, občanku nebo pas musejí mít všichni pasažéři ve voze, tedy i malé děti. „Ovšem nespoléhejte se na občanský průkaz s odstřiženým rohem – zahraniční policie by to mohla považovat za vyznačení neplatnosti dokladu a nemusela by pochopit, že pouze čekáte na vydání nového průkazu kvůli změně povinných údajů,“ radí Hana Botová ze společnosti právní ochrany D.A.S.

Velký bratr vše vidí

Zdržení z kolon například na rakousko-německých, maďarsko-rakouských či slovinsko-chorvatských hranic, kde stále kontrolují vozidla i pasažéry, nechtějte dohnat rychlou jízdou. Česko se totiž od loňska zapojilo do systému Eucaris, který umožňuje přeshraniční výměnu informací o přestupcích řidičů. Právě kvůli údajům z radarů nebo snímkům z kamer, které se množí nejen u nás snad geometrickou řadou, vám může až domů přijít obálka z ciziny o přestupku s výzvou k uhrazení pokuty. Obvykle v češtině napsaný čtyřstránkový dopis obsahuje důkaz v podobě fotky, která upozorňuje

třeba na překročení rychlostního limitu, nezapnutý pás, telefonování za jízdy či nedodržování bezpečné vzdálenosti – tedy přestupky, kvůli nimž vás ani nemusela stavět tamní policie. Z informací od čtenářů víme, že chodí zejména z Rakouska, Německa, Itálie, Francie či Belgie. „Obecně platí, že bude-li provozovatel vozidla výzvu k označení řidiče anebo uloženou pokutu bez porady s odborníkem ignorovat a nepodnikne potřebné právní kroky, riskuje, že v případě policejní kontroly v zemi přestupku bude jeho vozidlo zastaveno a pokutu bude muset uhradit na místě,“ tvrdí Botová. Na promlčení zejména v západní Evropě nedoporučuje spoléhat.

Tisícovky, nebo katr

I když budete dodržovat na silnici všechna pravidla, potížím se nemusíte vyhnout. Pokud se stanete v Chorvatsku účastníkem silničního střetu, co nejdříve vyplňte protokol o dopravní nehodě. Policie vám jinak může uložit pokutu až 5000 kun, tedy okolo 17.200 korun. Odebírejte také účtenky v tamních obchodech. Jestliže to neuděláte, může po vás tamní berní úředník chtít až 2000 kun, v přepočtu asi 7200 Kč. Také dejte pozor na alkohol. Vůbec nejtvrdší pokuty hlásí Velká Británie, kde si za sklenku za volantem můžete vysloužit pokutu v přepočtu až 181.000 korun.

A nehrozí jen finanční postihy. Uzná-li v již zmíněném Chorvatsku tamní policista, že jste za volantem pod vlivem léků nebo jen unaveni, může vás až na osm dnů posadit za mříže. Pokud pojedete ve Španělsku pod vlivem alkoholu s alespoň jedním promile, můžete vyfasovat až tři měsíce. V Dánsku zase za dvě promile odeberou vozidlo.

Kdy přesně vyrazit?

Ideální čas vydat se na dovolenou je páteční ráno, případně ve čtvrtek či v neděli. „Rozhodně nelze doporučit sobotu. Když už, pak až v odpoledních hodinách,“ říká Petr Vomáčka z ÚAMK. Kritickými dny pro cesty jsou tak soboty zejména v obou prázdninových měsících. Za vůbec nejhorší dobu na cestu je považován víkend na přelomu července a srpna (28.–30. 7.), kdy začínají prázdniny ve velké části Německa.

Nové označení paliv

Od června se postupně zavádějí nové mezinárodně srozumitelné symboly paliv. Nafta je teď označována písmenem B a číslem ve čtverci, které značí obsah biosložky. Benzin bude mít v kroužku symbol E, číslo za ním pak ukazuje podíl etanolu. Alternativní a ekologická paliva jako CNG, LPG nebo LNG mají zkratku v kosočtverci.

svetmotoru svetmotoru

Zákaz kouření za volantem

Řada zemí tvrdě postihuje kouření při přepravě těhotných žen, dětí a mladistvých. Nerespektování tohoto zákona v Itálii může podle Romana Budského přijít na 500 až 5000 eur, tedy až asi 132.500 Kč. V Anglii, Skotsku a Walesu si nesmí zapálit řidič ani nikdo z cestujících při přepravě těhotné ženy či osoby mladší 18 let – a to ani ve stojícím vozidle s otevřenými dveřmi. Pokuta může dosáhnout až 100 liber, tedy 3036 Kč.

Podobné nařízení platí v Irsku, sankce je vyčíslena na 100 eur, tedy asi 2650 korun. Ovšem v případě, že viník odmítne její uhrazení na místě, vyšplhá se trest na desetinásobek. Na Kypru je zakázáno kouřit při přepravě žen v očekávání a osob do 16 let pod pokutou 85 eur, v přepočtu 2253 korun. V Řecku je zapálená cigareta za volantem v přítomnosti těhotné nebo dítěte do 12 let „oceněna“ až 1500 eury, tedy 39 750 korunami. A zdá se, že brzy se připojí další evropské země. O zákazu kouření v autě se podle ÚAMK diskutuje také v Německu, Rakousku, Francii, Nizozemsku či Polsku. Se stejným zákazem se lze setkat i mimo Evropu – v řadě států USA, Austrálii, Kanadě, Jihoafrické republice, Bahrajnu či Spojených arabských emirátech.

Záchranná ulička

V případě vzniku kolon v zahraničí platí pro vytvoření záchranné uličky jiná pravidla než v Česku. V Maďarsku, Německu, Rakousku, Slovinsku a Švýcarsku vzniká na rozdíl od ČR mezi pruhem co nejvíce vlevo a ostatními. Řidiči jedoucí na dálnici v pruhu zcela vlevo tedy zajedou co nejvíce doleva, motoristé v pravém se vyrovnají co nejvíce doprava. Stejný princip řazení platí, i když je vpravo více pruhů. V dalších evropských státech povinnost vytvářet jasně definovaný průjezd pro vozidla záchranářů není stanovena, například v Itálii či Chorvatsku. Ve Francii nebo Španělsku platí „jen“ povinnost umožnit vozidlům záchranářů průjezd. A pravidla na Slovensku říkají, že v kolonách mohou vozidla s právem přednostní jízdy použít krajnici či jinou část pozemní komunikace, která není určena pro jízdu vozidel. Nezapomeňte, že záchrannou uličku musíte vytvářet hned, jakmile se dostanete do kolony. Nikoli až v okamžiku, kdy uslyšíte vozidlo zdravotníků, hasičů a policie, případně též odtahovek či techniky údržby silnic.

svetmotoru svetmotoru

Sledování filmů za jízdy

Při cestování po Francii by spolujezdec na předním sedadle neměl sledovat seriály ani filmy na obrazovce notebooku. „Pokud by policejní hlídka zpozorovala, že obrazovka je v zorném poli řidiče nebo že se šofér dostatečně nevěnuje řízení, může mu udělit pokutu až do výše 750 eur, tedy 19.875 korun,“ informuje Jana Botová z D.A.S. Následné dokazování, kdo přesně pořad sledoval, je podle ní velmi komplikované a zdlouhavé. Policie přitom může notebook na místě zabavit až do vydání konečného rozhodnutí, případně jej už nevrátit.

S čím se můžete setkat

10 největších kuriozit podle Světa motorů

  • V Dánsku čeká na každého řidiče, než usedne za volant, povinnost přesvědčit se, zda se pod vozidlem neukrývá dítě.
  • Ve Velké Británii přikazují řídit motorové vozidlo jen z předního sedadla.
  • Němci smějí usednout za volant úplně nazí. Kabina je totiž považována za privátní prostor. Ovšem šofér musí mít alespoň nazuté boty s pevnou patou. Pokud nebude mít boty, pojišťovna neuhradí škodu z případné dopravní nehody.
  • Na Kypru trestají motoristy, kteří jedí a pijí, zatímco řídí. A týká se to i pití obyčejné čisté vody. Postihu se vystavují i šoféři, kteří při jízdě bezdůvodně sundají ruku z volantu.
  • V Itálii musí poutat domácího mazlíčka bezpečnostními pásy.
  • Řidiči ve Velké Británii mohou v případě potřeby vykonat během cesty potřebu. Močit ovšem musí mimo vozovku, u zadního kola, při tom se musejí opírat pravou rukou o vozidlo.
  • Rakouští policisté se mohou v zónách s rychlostí omezenou na maximálně 30 km/h spolehnout při posuzování rychlosti projíždějícího vozidla jen na svůj úsudek.
  • V Rumunsku a Bulharsku pokutují řidiče špinavého auta. Posouzení, zda je vůz čistý, nebo znečištěný, je jen na policistovi.
  • V Makedonii nesmí být na předním sedadle přepravován viditelně opilý spolucestující.
  • Ve Švýcarsku je zakázáno zastavovat stopařům.

svetmotoru svetmotoru

Jiné zvláštnosti

  • V Německu mohou na dálnici zastavit výhradně vozy policie, hasičů nebo sanitky. Platí to i pro nouzové stání z důvodu „vyschlé“ nádrže – je to pokutováno jako nedbalost řidiče, který navíc může ohrozit nejen sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu. Nevztahuje se to pouze na případy poruchy nebo havárie.
  • Pozor na chodce ve Švýcarsku! Vstoupit do vozovky smějí kdykoliv a řidič je nesmí ohrozit.
  • V Rakousku je zakázáno každé použití telefonu za jízdy, a to i když má řidič sadu handsfree nebo jiné zabudované zařízení. Povoleno je jen volání například při čekání, stání vozidla v koloně nebo na červené. Pokuta je nově stanovena na 50 až 72 eur, tedy 1325 až 1908 Kč. Pokud se ale zjistí, že řidič udělal chybu v řízení nebo způsobil dopravní nehodu kvůli volání, hrozí mu sankce až 2180 eur, v přepočtu 57 770 korun.
  • Ve Španělsku a Švýcarsku musí šoféři, kteří smějí řídit vozidla jen s dioptrickými brýlemi, s sebou vozit náhradní brýle.
  • Ve Francii se zakazuje řidičům používat při poslechu hudby sluchátka.
  • Na Maltě je dobré počítat s tím, že řidiči nebudou používat blinkry při přejíždění z pruhu do pruhu. Zákon jim totiž tuto povinnost neukládá.
  • V Belgii musí mít řidiči motocyklů a jejich spolujezdci vesty s dlouhými rukávy, kalhoty s dlouhými nohavicemi, boty chránící kotníky a rukavice.
  • Ve Francii musí mít jezdci na motocyklu rukavice schváleného typu.
  • Povinnou výbavou řidičů všech motorových vozidel včetně motocyklů ve Francii je alkotester, který nesmí mít prošlou lhůtu použitelnosti. Jeho absence však zatím není pokutována. Ohlášená sankce činila 11 eur, v přepočtu zhruba 292 korun.
Vysoké pokuty v Evropě
Nesprávné parkování
Španělsko 200 eur/5300 Kč
Nizozemsko 90 eur/2385 Kč
Norsko 80 eur/2120 Kč
Telefonování za volantem
Itálie 230 eur/6095 Kč
Nizozemsko 200 eur/6095 Kč
Dánsko 160 eur/4240 Kč
Nevylepená dálniční známka
Rakousko 120 eur/3180 Kč – osobní vůz, 65 eur/1723 Kč – motocykl
Slovinsko 300-800 eur/7950 až 21 200 Kč. Při uhrazení do 8 dní sleva 50 %
Švýcarsko 200 franků/4852 Kč
Pokuty za další přestupky
Francie Zákaz sluchátek během řízení – 135 eur/3578 Kč, Ztmavená boční okna u řidiče a spolujezdce – 135 eur/3578 Kč
Německo Vystupování z vozidla na dálnici – 10 eur/265 Kč, Podjíždění vozidla na dálnici – 100 eur/2650 Kč

Víte, že…

… ve Francii smějí od února 2016 i v pomalu se pohybující koloně rychleji projíždět motocyklisté i řidiči skútrů? Naopak je to zapovězeno tří- a čtyřkolkářům či jezdcům na motorkách se sajdkárami. Zkouší se to v 11 departmentech: v Paříži a jejím okolí (Ile-de-France), Gironde, Rhone a Bouches-du-Rhone. Platí na dálnicích či silnicích o alespoň dvou pruzích v jednom směru jízdy. Současně se musí jednat o úseky s povolenou maximální rychlostí jízdy 70 až 130 km/h a velkou hustotou provozu, kde se vozidla pohybují rychlostí nejvýše 50 kilometrů v hodině. Nelze ji tedy aplikovat při jízdě ve městech.

Petr Barták
Diskuze (13)
23. 12. 2019 16:50
Limit v Německu
Tady jsem zas našel že v Německu neplatí limit žádný https://www.dopravniznaceni.com/…-svete-b5121.htm - je to pravda? Já myslel že jen na nějakých úsecích.
Avatar - cz-marty
28. 7. 2018 21:44
Kamery!
Zdravím, ještě bych tam asi přidal záznamové kamery za přední sklo, které jsou v Rakousku trestané. Má je už plno lidí a kdyby Vás nesledoval, sám bych to nevěděl!

A reakce na článek - minulý rok mi přišla pokuta z Německa, stačilo zaplatit převodem. Ale je to jak říkáte, bylo to s fotkou z radaru atd.

Avatar - JohnyRnR
14. 6. 2017 10:47
V Británii za sklenku pokuta při toleranci 0,8??
"Také dejte pozor na alkohol. Vůbec nejtvrdší pokuty hlásí Velká Británie, kde si za sklenku za volantem můžete vysloužit pokutu v přepočtu až 181.000 korun."
To je nějaký divný, ne? Vždyť i v tabulce je uvedena tolerance 0,8 promile, tak jak by mohli dávat pokuty za jednu skleničku? Pokud to nebude zrovna tuplák vodky >:D
Avatar - JiRkA997CZ
11. 6. 2017 08:52
Chybí další podstatná věc
V několika zemích (třeba DE tuším) je zakázáno mít pasivní antiradar. Dokonce stačí když ho u vás v autě jen najdou a je zle. Navíc nesmíte mít ani navigaci upozorňující na radary v databázi.
10. 6. 2017 13:55
Blbost!
„Někdejší povinné vesty pro všechny pasažéry vozu v Rakousku už jsou dnes jen doporučené, musí ji mít jen řidič,“ tvrdí Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu ÚAMK.

V Rakusku nikdy neboli povinne vesty pre vsetkych pasazierov. NIKDY! A ich dopravny zakon (StVO) ich ani nedoporucuje. Napokon, ani nepozna nic takeho ako "doporucenie". To len OAMTC ich odporuca...