30.10. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Zájezdové autobusy Setra: Královna

 

Značka z Neu-Ulmu se zaměřuje zejména na turistickou dopravu. Vozidla s výborným komfortem, výbavou a technologiemi Euro 6 brázdí evropské dálnice.

Do koncernu EvoBus patří kromě Mercedes-Benzu rovněž Setra. Postavení dvorní dámy ji předurčuje k spíše zájezdové přepravě osob, přestože nabízí autobusy i do městského či linkového provozu. V České republice se však neu-ulmská značka zaměřuje na turistickou přepravu osob. Pro dálkovou dopravu nabízí vozidla v řadách ComfortClass a TopClass. Předloni zaznamenala v tuzemsku nejlepší prodejní výsledky (27 ks v kategorii M3) za celou dobu existence, loni dosáhla také výborného výsledku 23 ks. Tím se řadí mezi významné hráče v segmentu.

Setra se zaměřuje na speciálně vyrobené autobusy přesně dle požadavků zákazníka. To dokáže splňovat díky obrovské šíři nabídky vybavení konfigurací i pohonných řetězců. Výrobce tak dokáže nabídnout osobité řešení výbav a optimum hospodárnosti a tím naplnit motto značky „Best in Class“.

Základní řada

Typ ComfortClass poskytuje přepravu na vysoké úrovni. Cestujícím zaručuje štědrý komfort, bezpečnost a mnoho speciálních funkcí. Všechny modely lze získat ve speciální sérii Final Edition odvozený od „čtyřstovkové“ řady.

Final Edition představuje přidanou hodnotu pro zákazníka, nabízí speciálních barvy pro exteriér a zvýhodněnou výbavu - dekor dřeva palubní desky, tmavá skla, pohodlná sedadla Voyage Plus s koženým podhlavníkem, bezpečnostní systémy jako Aktivní brzdový asistent (ABA) nebo adaptivní tempomat.

Nejmenší model o délce 12,2 metru je označen S 415 GT. Z opačného konce přichází téměř patnáctimetrový tříosý model S 419 GT-HD.

Ve třídě ComfortClass jsou nabízeny moderní motory splňující normu Euro 5 a EEV s třemi úrovněmi výkonu od 220 do 350 kW s dieselovou technologií BlueTec.

500 CC

Loni byla odhalena řada ComfortClass 500. Nová generace vozidel Setra CC 500 se chlubí přepracovaným designem, zvýšeným komfortem cestujících, lepší aerodynamikou a sníženou spotřebou paliva. Nejvýraznější rys modelu CC 500 tvoří dlouhý sklon střechy v přední části a podstatně zaoblenější čelní okno, které sahá dolů až k logu na předním panelu. Nápadným prvkem na bocích vozidla je dynamicky stoupající linie spodní hrany oken.

Díky aerodynamickým úpravám vozidla v aerodynamickém tunelu došlo k téměř pětinovému snížení odporu vzduchu. Ve spojení s novou aerodynamickou zadní částí a v důsledku zavedení dalších jednotlivých opatření dosahuje vozidlo ComfortClass 500 hodnoty součinitele cx 0,33.

Průchozí výška vzrostla u vozidla ComfortClass 500 na 2100 mm. Nad středovou uličkou se klene průběžný látkový strop, což tvoří absolutní novinku v odvětví výroby autobusů. Světla pro čtení jsou umístěna za uzavřenými disky a zaměřena přímo na sedadlo příslušného pasažéra. Standardní LED čtecí lampičky a vzduchové trysky jsou modulárně uspořádány na kolejnici a lze je nastavit tak, aby vyhovovaly jakémukoliv rozmístění sedadel. Tento nový patentovaný systém poskytuje významnou výhodu pro provozovatele autobusu, který může v případě rekonfigurace sedadel například ze čtyř- na tříhvězdičkové snadno přizpůsobit novému uspořádání ovládací prvky nad cestujícími.

Autobusy ComfortClass 500 narostly do délky ve srovnání s předchůdcem o 95 mm. Například nový model S 515 HD měří na délku 12 295 mm. Celková výška vozidla činí 3770 mm, a to včetně klimatizačního systému umístěného na střeše. Model S 516 HD má délku 13 115 mm a verze S 517 HD měří 13 935 mm. Základní rám vozidel byl ve srovnání s předchozí modelovou řadou zvýšen o 40 mm. To má za následek větší objem zavazadlového prostoru, který vzrostl z 8,4 na 8,5 m3 a bez WC může dosáhnout 9,7 m3. Přestože je autobus vybaven sociálním zařízením a lůžkem řidiče, mají cestující stále k dispozici zavazadelník o celkovém objemu 6,9 m3.

Karoserie nadále vychází z vyzkoušených a prověřených obvodových anulárních nosníků. Cílené využití vysokopevnostní oceli zaručuje účinnou ochranu cestujících tak, aby všechny modely řady ComfortClass 500 již plně vyhovovaly přísnější evropské směrnici ECE R66/01, která vstoupí v platnost v roce 2017. CC 500 se při rychlosti nad 95 km/h sníží o 20 mm, aby došlo k omezení aerodynamického odporu a úspoře paliva.

Pohon tvoří vertikálně uložený řadový šestiválec OM 470. Ze zdvihového objemu 10,7 l vyvine výkon 315 kW, maximální točivý moment činí 2100 N.m. Do pohonného řetězce patří také nová osmistupňová převodovka Go 250 PowerShift, vycházející z předchozího ústrojí Go 240. Převodovka používá plazivý režim, který se podobá módu u převodovek měničů točivého momentu.

Vrchol

Vozidla řady TopClass se vyznačují vysokou mírou individualizace a jsou určena nejnáročnějším klientům. V této řadě je nabízeno šest typů vozidel s dvěma nebo třemi nápravami i patrový autobus. V interiérů je možné získat tříhvězdičkové i prostornější čtyřhvězdičkové uspořádání sedadel za sebou.

Paleta verzí začíná desetimetrovým S 411 HD zhruba pro 32 pasažérů v čtyřhvězdičkovém provedení. Vrcholí téměř čtrnáctimetrovým dvoupatrovým modelem S 431 DT na třech nápravách, který přepraví více než 75 osob.

Sestav si dle sebe

Výrobce díky individualizaci výroby dle přání klienta poskytuje cestujícím výjimečnou úroveň komfortu i bezpečnosti, ale nezapomíná ani na řidiče. Komfort pro cestující vedle standardních prvků mohou zvýraznit např. speciální design a ergonomie sedadel, integrovaná klimatizace či moderní multimediální systém s LCD obrazovkami a prosklená střecha TopSky, nabízející cestujícím panoramatický výhled.

Bezpečnost

O ochranu osob i vozidla pečují aktivní a pasivní bezpečnostní systémy. Standardní vybavení tvoří stabilizační ESP s ABS a protiprokluzovým ASR i retardér. Na přání je možné obdržet adaptivní tempomat, asistent varující před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, aktivní brzdový pomocník vyhodnocující vzdálenost od vpřed jedoucího vozidla či statické překážky a v případě hrozícího střetu aktivující brzdy bez přičinění řidiče.

Značka také věnuje velkou pozornost hospodárnosti a ekologii, dbá na nízké provozní náklady a výdaje na údržbu ve spojení s moderními motory s technologií BlueTec emisních kategorií Euro 5 i Euro 6 ve spojení s filtrem pevných částic.

Bestseller

Nejoblíbenějším vozidlem značka Setra je S 415 GT-HD. Nabízí syntézu značného komfortu pro cestující, hospodárnosti vozidla a ojedinělého designu. Dopravní společnosti si u tohoto typu cení možnosti kombinování zájezdového a linkového provozu.

Výborné vlastnosti vozidla dosvědčují mnohá ocenění, která Setra S 415 GT-HD získala: například Green Coach Award a Green Coach 2011.

Spolupracujeme s TipCars.com
Rony Plesl: Praha potřebuje moderní architekturu, i „maršmeloun“ by jí prospěl Rony Plesl: Praha potřebuje moderní architekturu, i „maršmeloun“ by jí prospěl

Mezi hlavní témata pražských komunálních voleb patřila…

Nejvyšší kontrolní úřad kritizoval stát, že investice vázly i v letošním pololetí Nejvyšší kontrolní úřad kritizoval stát, že investice vázly i v letošním pololetí

Investice ze státního rozpočtu vázy i v letošním prvním…

Ve vývoji samořízených vozů jsme dva roky za konkurencí, říká šéf Volkswagenu Ve vývoji samořízených vozů jsme dva roky za konkurencí, říká šéf Volkswagenu

Německý automobilový koncern Volkswagen zaostává v…

Komentář Jana Ference: Sucho a zemědělci jedou v začarovaném kruhu Komentář Jana Ference: Sucho a zemědělci jedou v začarovaném kruhu

Ministerstvo zemědělství rozdělí dvě miliardy korun mezi…

 

Štítky Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia ProCeed se již oficiálně vyrábí. Ta nejlákavější má 204 koní Kia ProCeed se již oficiálně vyrábí. Ta nejlákavější má 204 koní

Oficiální světová premiéra Kie ProCeed proběhla už na…

Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí

Nejmenší SUV automobilky Lexus mělo premiéru letos v…

 





 
S  VW Touareg v terénu. Ale opravdovém terénu! Obstál?

S VW Touareg v terénu. Ale opravdovém terénu! Obstál?

Dnes 09:41

Ve Volkswagenu jsou si tak jisti terénními vlastnostmi třetí generace touaregu, že ho dovezli do Maroka a dali novinářům volnou ruku. Dokonce i na kamenité sjezdovce nebo silnici smrti.




Blesk.cz

Ve StarDance skončil Gondík: Je to pro mě výhra, řekl

Ve StarDance skončil Gondík: Je to pro mě výhra, řekl

Už jen šest tanečních párů v sobotu večer bojovalo o postup do dalšího kola. Porotu ani diváky ale tentokrát…

Český fotograf cestuje po vlasti se svým vlčákem: Jejich společné fotky udělaly díru do světa

Český fotograf cestuje po vlasti se svým vlčákem:…

Osmadvacetiletý fotograf Honza Řeháček se díky svým fotkám stal slavným i v zahraničí. Na Instagramu sdílí…

 

iSport.cz

Stanciu táhl Rumunsko! Brankáře překvapil z dálky, vidět byl i Chipciu

Stanciu táhl Rumunsko! Brankáře překvapil z dálky,…

Fotbalisté Portugalska v Lize národů remizovali 0:0 v Itálii, vyhráli skupinu A3 a jako první si zajistili…

Stoch? Když bude něco zkoušet, tak do něj zajedu, vtipkoval Souček

Stoch? Když bude něco zkoušet, tak do něj zajedu,…

Fotbalista Tomáš Souček může v pondělním závěrečném utkání skupiny Ligy národů se Slovenskem svádět pikantní…

 

Reflex.cz

Fotoreportáž: Jak se v Praze slavilo i neslavilo výročí listopadové revoluce

Fotoreportáž: Jak se v Praze slavilo i neslavilo…

Desítky tisíc lidí se v sobotu vydaly do ulic hlavního města Prahy. Někdo si v poklidu připomněl výročí…

Bohumil Pečinka: Kytka v koši a Ovčáčkova lúza

Bohumil Pečinka: Kytka v koši a Ovčáčkova lúza

Čas od času propadne část mé facebookové bubliny psychóze spojené s opakováním jednoho názoru. V předvečer 17.…