Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Záruka na auta už nebude podmíněna prováděním udržby výhradně v autorizovaných servisech

redakce AUTO.CZ
Diskuze (40)
Upravená pravidla, která se týkají oprav a údržby, začnou platit od 1. června 2010. Nová pravidla pro prodej vozů vstoupí v platnost od 1. června roku 2013.

Prodejci automobilů v Evropské unii již nebudou moci podmiňovat záruku u nových vozů návštěvami v autorizovaném servisu. Vyplývá to z nových pravidel, které dnes přijala Evropská komise. Pro neznačkové servisy také bude nově mnohem jednodušší se dostat k továrním informacím o jednotlivých vozech.

Upravená pravidla, která se týkají oprav a údržby, začnou platit od 1. června 2010. Nová pravidla pro prodej vozů vstoupí v platnost od 1. června roku 2013.

"Věřím, že nová pravidla přinesou spotřebitelům celou řadu výhod, především pak snížení nákladů na opravy a údržbu automobilů, které v současnosti představují velkou část z výdajů za vůz," řekl novinářům eurokomisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia. Podle Evropské komise tvoří náklady na servis a údržbu automobilu až 40 procent celkových výdajů.

Komise rovněž zmírnila některá omezení pro prodej vozidel, která ale začnou platit až od 1. června 2013. Brusel si od těchto úprav slibuje snížení nákladů i pro automobilky, protože v současnosti tvoří až třetinu ceny vozu náklady na distribuci.

"Komise dospěla k názoru, že trh s prodejem automobilů je vysoce konkurenční. Marže automobilek a prodejců jsou velmi malé a během posledních let vedla technologická vylepšení a přemíra výrobních kapacit k propadu cen a většímu výběru na trhu," uvedla komise.

Nová úprava pravidel míří nicméně v případě prodeje přímo proti původním snahám Bruselu, který svého času prosazoval, aby jednotliví obchodníci mohli prodávat v jednom autosalonu i více značek najednou a výrobci je v tomto případě nemohli příliš omezovat. Stará pravidla po automobilkách požadovala, aby svému dealerovi povolily prodej alespoň dvou rozdílných značek, pokud o to bude stát.

Evropská komise ale dospěla k názoru, že snahy o prodej více značek aut na jednom místě neměly patřičný efekt a naopak až o pětinu zdražily distribuční náklady, což se mohlo promítnout i do cen nových vozů.

Podle nových pravidel budou moci výrobci svoji distribuční síť více ovlivnit podle vlastních představ. Bude pro ně i výrazně jednodušší získat výjimku z evropských pravidel. Ta však bude platit maximálně pět let a získat ji budou moci například jen výrobci, jejichž podíl na trhu nepřesahuje 30 procent.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (40)
Avatar - HitmanPB
28. 5. 2010 23:02
Žiadna panika - podľa mňa to bude takto:
Neberte to až tak tragicky, určite tie opravy nebude robiť Ferdo spod mosta.

Servis, ak prejaví záujem o vykonávanie opráv určitej značky a splní podmienky na vybavenie servisu, dá si zaškoliť - za peniaze - servisných technikov, bude môcť prevádzať záručné opravy na základe zmluvy s výrobcom.

Celá aktivita EU je vlastne o vybudovaní konkurencie pre tzv. ASS (autorizované servisné strediská), ktoré sa chovajú presne tak, ako tu popisujete v diskusii a určite sa takto nechovajú iba v Čechách alebo na Slovensku.

Takto to funguje v SK napr. pri registračných pokladniciach a spokojný je hlavne zákazník. Výrobca totiž zistil, že autorizovaný servis je neskutočne drahý - účtovali si neskutočné peniaze za hocakú blbosť, neochotný a pomalý a obyčajná servisná organizácia je rýchlejšia a najmä ústretovejšia a konkurencie schopná. ASS zúria, lebo si nemôžu diktovať premrštené ceny a strácajú zkákzníkov, ostatní servisáci sú spokojní a výrobca je tiež spokojný - a ja ako neautorizovaná zmluvná servisná organizácia som spokjný tiež >:D :-!
Avatar - HitmanPB
28. 5. 2010 22:31
Re: REPETE z12/2006
Normálne, mne v BMW tiež opravil elektrikár ABS. Dostal prémiu do vrecka mimo faktúry a spokojný bol BMW servis, že získal spokojného klienta, elektrikár i ja :-!
28. 5. 2010 10:16
Re: REPETE z12/2006
neautorizovane servisy alespon zakaznikum casto vraci nebo ukazuji ty puvodni dily pokud je to mozne s ohledem a velikost, dukaz o vymene to neni, ale v autorizovanem servisu se toho nedockas snad ani na prani

a s tim prisavanim, nevim nejsem automechanik, to se musis zeptat jinde jak to funguje a projevuje se to v jinych pripadech, laicky me napada treba teplota ktera s gumovou hadici muze na kovovich dilech kam prileha udelat svoje, me zajima jen to ze auto dodnes jezdi vpohode a stalo me to par stovek
28. 5. 2010 09:47
Re: REPETE z12/2006
stane sa aj pri lepší značkách ;-)

ale bežné by to určite nemalo byť, na tom sa asi zhodneme :-)

problém je, že keď sa ti to takto začne sypať v záruke, čakáš riešenie problému práve od autorizovaného servisu. A bohužial keď jednanie a ochoto z ich strany viazne, je to katastrofa...

autorizované servisy sa bohužial vo vačšine prípadov transformovali na akési pobočky výrobných závodov, kde +/- menia jednotlivé diely. Raz mi takto začala svietiť kontrolka airbagu. Zašiel som do autorizáku, popísal čo sa deje - objednanie (za týždeň), že urobia komplet diagnostiku a neviem čo všetko možné. Proste by som tam nechal ranec. Našťastie mi nejaký známy poradil zahýbať kabelážou pod sedačkou. Oprava svojpomocou za 5sekúnd...

ďalšia vec - originálne náhradné diely. Často ich produkuje firma, ktorá na časť produkcie vyrazí znak zhodný so znakom na kapote tvojho auta, časť pod vlastným menom dáva do bežného predaja. Rozdiel v cenách? No, nejaký malinký tam je >:-[]

Najlepšie je zájsť vždy na klubové stránky jednotlivých výrobcov/modelov, prečítať si referencie na servisy, otestovať a vybrať si čo ti najviac vyhovuje. Servisov je jak hadov ;-)

Ale na autorizáky Fiatu čítam teda vela nepekných skúseností. A to tiež máme jedného v rodine - staré Punto r.96. Ale to sa proste nekazí (však čo by sa na ňom aj malo pokaziť >:D ), takže osobnú skúsenosť s nimi nemám
28. 5. 2010 08:43
Re: REPETE z12/2006
Bože je až neuvěřytelné kdiž čtu Tvoje zkušenosty s Audy na servyse. Úplně jsy mě viděsyl s tou víměnou oleje. Jak poznám že my neviměnyly fyltr?

S tou hadycý jsy měl štěstý, že ty přysávala vzduch jen kdiž bil studení motor a po ohřátý už ne. Taková vyryabylný hadyce. ;-)