Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Slavné automobilové značky a jejich jízdní kola. Podívejte se do galerie!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (29)
Automobilky svým zákazníkům vedle samotných automobilů nabízí pod svou značkou mnoho nejrůznějších produktů a k těm nejatraktivnějším patří i jízdní kola. Podívejte se do naší galerie.

Drtivá většina světových automobilek má pro své zákazníky vedle samotných vozů v nabídce i širokou paletu reklamních předmětů, zahrnující klíčenky, sluneční brýle, hodinky, oděvy, psací potřeby, zavazadla, hračky, sběratelské modely a řadu dalších produktů.

Kapitolu samu pro sebe v této nabídce bezpochyby představují jízdní kola. Na ta totiž nenarazíte u každé druhé značky jako na přívěsek na klíče, ale třeba na evropském trhu je ve své nabídce mají především ty luxusnější a prémiové nebo naopak ty, jejichž historie je s jízdními koly nerozlučně spojena.

Automobilky při vývoji i výrobě jízdních kol většinou velmi těsně spolupracují s jejich renomovanými výrobci. Díky tomu pak tato kola patří ve svých kategoriích často k těm nejlepším a představují skutečně kvalitní sportovní náčiní.

Audi je jednou z automobilek, povyšujících jízdní kola na skutečně exkluzivní zboží. To ostatně dokumentuje horské kolo Audi Sport e-tron, jehož cena byla na českém trhu svého času stanovena na 374.345 Kč.

Za tuto částku bylo možné získat jedno z nejlehčích karbonových elektrických kol na světě, jehož hmotnost byla 18,2 kg. Exkluzivitu tohoto kola vedle použitého materiálu, komponentů a hmotnosti zvyšovala i skutečnost, že bylo vyrobeno v limitované edici 100 kusů.

V současnosti je elektrické horské kolo již vyprodáno, ale pod značkou Audi Sport nyní v nabídce figuruje technologicky vysoce vyspělé závodní silniční jízdní kolo, jehož cena je stanovena na 199.151 Kč.


BMW patří k automobilkám, které mají ve své nabídce skutečnou flotilu jízdních kol, které zahajují bicykly pro nejmenší, zatímco na vrcholu stojí špičkové stroje pro skutečně náročné cyklisty.

Na vývoji a výrobě svých jízdních kol spolupracuje mnichovská automobilka mimo jiné s výrobcem jízdních kol Specialized. Pro kola značky BMW je pak v současnosti poznávacím znamením rám s vyboulenou přední částí horní rámové trubky, který je automobilkou pojmenován Bullneck.

Z nabídky jízdních kol značky BMW stojí za zmínku model Cruise Bike s hliníkovým rámem tvarovaným hydraulickým tvářením a komponenty značek Suntour a Shimano, jehož cena je 27.616 Kč.

Specialitou uvedenou v polovině letošního září se pak stal BMW M Bike Limited Carbon Edition. Toto jízdní kolo s karbonovým rámem má vzniknout v sérii 500 kusů a automobilka jej uvádí, jak stylový doplněk k nové generaci BMW M5. Prodej tohoto extrémně lehkého kola s rámem v modrém metalickém odstínu Marina Bay mají zajišťovat pouze vybraní prodejci značky a jeho cena je stanovena na 1400 eur (zhruba 37.000 Kč).

Vedle klasických jízdních kol pak mnichovská automobilka nabízí i elektrokola. Model BMW Cruise e-Bike s hliníkovým rámem, využívá pohonný systém BOSCH-Performance s 400Wh akumulátorem integrovaným v rámu. Za pomoci elektromotoru může toto kolo za 86.037 Kč jet rychlostí 25 km/h a jeho dojezd může být až 100 km.

Exkluzivní stroj pak představuje v létě letošního roku představený model SPECIALIZED for BMW Turbo Levo FSR 6Fattie. Toto celoodpružené terénní elektrokolo se může mimo jiné pochlubit motorem s nominálním výkonem 250 W a baterií s kapacitou 504 Wh. Cena tohoto kola byla při jeho uvedení na trh stanovena na 146.000 Kč.


Bugatti dnes představuje vrchol mezi osobními automobily prakticky ve všech ohledech a vozy této značky přitahují pozornost svým designem, technikou i zpracováním všude, kde se objeví. Nejinak tomu má být i u jízdního kola, které pro tuto značku navrhla německá společnost PG. Ta se samozřejmě inspirovala vozy značky sídlící ve francouzském Molsheimu.

Naprostá většina komponent (95 %) je ručně vyrobena z karbonových vláken, což vedle neobvykle tvarovaného rámu platí také pro řídítka nebo brzdy. Díky tomu se hmotnost tohoto bicyklu podařilo srazit pod pět kilogramů. Prodejní cena kola PG Bugatti v přepočtu činí bezmála milion korun.

Nejen v souvislosti s kolem PG Bugatti není bez zajímavosti skutečnost, že zakladatel slavné automobilky Etorre Bugatti (1881-1947) sám stojí za návrhem silničního jízdního kola s netradičním řešením rámu, u nějž horní i dolní rámovou trubku a sedlovou trubku při zachování tradiční geometrie nahrazovaly čtyři trubky velmi malého průměru, který byl v průřezu uspořádány do čtverce.


Ferrari patří k průkopníkům spolupráce mezi automobilkou a výrobcem jízdních kol. Vděčí za to ovšem aktivitě Ernesta Colnago a jeho společnosti Colnago. Právě Ernesto Colnago, jehož kola sedlal i legendární závodník Eddy Mercx, totiž oslovil v osmdesátých letech automobilku Ferrari a výsledkem se stalo jedno z prvních silničních kol, jehož rám byl vyroben z karbonu.

Ze spolupráce mezi značkami Ferrari a Colnago vzešla řada výjimečných jízdních kol vyrobených v limitovaných edicích, ale od léta letošního roku se pro další vývoj a výrobu bicyklů maranellská automobilka spojila s jiným slavným italským výrobcem jízdních kol a to firmou Bianchi.

Prvním výsledkem této spolupráce se stalo závodní silniční jízdní kolo Bianchi S F01, v jehož konstrukci jsou uplatněny nejmodernější kompozitní materiály, které jsou týmem Scuderia Ferrari používány v jeho monopostech Formule 1.

Model SF 01 s cenou od 15.000 euro (kolem 395.000 Kč), pak má být prvním z řady jízdních kol a Bianchi má pro značku Ferrari vyrábět celou řadu kol od silničních přes horská a fitness až po městská a elektrokola či dětská kola. Na letošním veletrhu Eurobike v Německu pak byl koncem srpna představen koncept speciálu pro triatlon.

Než Bianchi pro maranellskou automobilku vyvine kompletní rodinu jízdních kol, zůstává v její nabídce pro vybrané trhy horské kolo Scuderia Ferrari MTB 26 s karbonovým rámem, které vyjde v přepočtu zhruba na 60.000 Kč.


Lamborghini v případě jízdních kol spolupracuje s mladou švýcarskou společnosti BMC, založenou v roce 1994. Ta má v současnosti opravdu velmi širokou paletu prémiových silničních, horských, městských i dětských jízdních kol a pro italskou automobilkou s býkem ve znaku aktuálně připravuje jeden model městského kola.

BMC Alpenchallenge AC01 Lamborghini vedle svého jména zaujme i svým designem a geometrií hliníkového rámu. Ta má spolu s karbonovou přední vidlicí zásadní podíl na tom, že tento model patří k nejobratnějším a nejrychlejším městským kolům na trhu.

Pozornost k tomuto jízdnímu kolu pak mimo jiné přitahuje i použití řemene namísto klasického řetězu či LED osvětlení. Na českém trhu je nyní BMC Alpenchallenge AC01 Lamborghini prostřednictvím zdejšího zastoupení značky BMC k dispozici za 56.999 Kč.


Mercedes-Benz má ve své nabídce několik typů jízdních kol v trekovém i fitness provedení a nechybí dětská kola, ale jeho hlavní jednostopou hvězdou je aktuálně univerzální celoodpružené horské kolo s třiceti rychlostmi a cenou od 87.335 Kč.

Mercedes‑Benz MTB All Mountain je nabízeno ve třech velikostech, aby se dokonale přizpůsobil postavě svého jezdce: Hliníkový rám doplňují velmi kvalitní komponenty v čele s přední vidlicí Fox Racing F32 RL se zdvihem 120 mm a zadním tlumičem DT Swiss M 210 se zdvihem 125 mm.


McLaren se v případě jízdních kol podobně jako například automobilka BMW pouští cestou spolupráce s výrobcem kol Specialized. Prozatím posledním výsledkem jejich spolupráce se stal letos v létě představený model S-Works McLaren Roubaix, který je oslavou 50. výročí týmu McLaren ve světě Formule 1 a jeho cena po přepočtu přesahuje 250.000 Kč.

Silniční kolo S-Works McLaren Roubaix pod oranžovým lakem, který je tradiční barvou britské značky, ukrývá rám z karbonu, z nějž jsou vyráběny i supersporty McLaren. Standardem je zde špičková sada komponentů brzd, přesmykače, přehazovačky, středu, klik a elektroniky Shimano Dura Ace Di2.


Peugeot vyrobil první jízdní kolo již v roce 1882. Začátkem devadesátých let dvacátého století pak vyráběl kolem 10.000 jízdních kol ročně a těsně před 1. světovou válkou dokonce až kolem 80.000 jízdních kol ročně. V roce 1926 došlo k osamostatnění výroby jízdních kol a motocyklů od automobilů.

Peugeot se tedy může pochlubit skutečností, že je jednou z nejstarších značek jízdních kol na světě, fungujících prakticky bez přerušení. Dnes má tato značka skutečně velmi pestrou nabídku silničních, horských, městských a dětských jízdních kol, kterou doplňují městská a horská elektrokola.

V případě silničních kol je vlajkovou značkou lodí značky Peugeot model R 02 Carbone Ultegra s celkovou hmotností 8,4 kg a cenou 2899 eur (zhruba 76.000 Kč). Z palety dvanácti modelů horských kol si zmínku zaslouží celoodpružený model RSM 21 X1 11 s hliníkovým rámem a komponenty odpružení značky RockShock za 3999 eur (kolem 105.000 Kč).

Pro značku Peugeot je tradiční kategorie dnes stále populárnějších městských kol, v níž nabízí celkem jedenáct modelů. K nejelegantnějším zde patří dámský LC 21 za 329 eur (přibližně 8600 Kč) a pánský T 01 N8 za 999 eur (zhruba 26.500 Kč). Pro děti je připraveno rovněž jedenáct modelů, mezi nimiž nechybí ani zástupce BMX.

Elektrokol má Peugeot ve své nabídce celkem pětatřicet modelů od dámských městských modelů až po vrchol v podobě celoodpruženého horského kola ze zdvihem přední vidlice 140 mm a pohonným systémem BOSCH-Performance s 400Wh baterií. Tento model s označením eM 22 XT 11 je nabízen za 4599 eur (kolem 120.500 Kč).


Pininfarina sice není automobilkou ale designérským studiem, které je i přes svůj široký záběr spojováno především s karoseriemi osobních automobilů. Do světa jízdních kol se pak Pininfarina vydal již několikrát a jeho aktuálním příspěvkem je model Fuoriserie.

Toto jízdní kolo s netradičně tvarovaným rámem z ocelových trubek působí dojmem, že přijelo z minulosti, ale je plně současné, což nejlépe dokumentují použití komponenty Campagnolo či Supernova a především v náboji zadního kola ukrytý elektromotor. Pininfarina si Fuoriserie cení na v přepočtu 230.000 Kč.


Porsche má ve své nabídce jízdní kola s vlastním specifickým designem, která se již na první pohled výrazně liší od produkce ostatních společností. V minulosti patřilo k velmi výrazným zástupcům této značky celoodpružené horské kolo.

Dnes mohou zájemci o jízdní kolo značky Porsche u jejího zastoupení pro Českou republiku volit ze dvou modelů. Prvním je terénní Porsche Bike RX s lehkým karbonovým rámem, vidlicí se vzduchovým odpružením DT Swiss, komponenty Shimano a brzdami Magura MT race za 146.200 Kč.

Druhým je pak Porsche Bike RS, které má rovněž karbonový rám a ze stejného materiálu má i pevnou přední vidlici. Tento model s hmotností 9,0 kg a určením především pro jízdu na zpevněných vozovkách přijde na 193.900 Kč.


Škoda pod svou značkou v současnosti nabízí širokou paletu jízdních kol. Samozřejmostí jsou moderní silniční i horská kola či elektrokola a dětská kola.

Pro zájemce o čistě silniční kola jsou k dispozici modely Road a Road Elite. První jmenovaný model má hliníkový rám, přední vidlici z karbonu, 2 x 9 rychlostí, hmotnost 9,6 kg a přijde na 23.991 Kč. Druhý pak má karbonový rám, 2 x 11 rychlostí, hmotnost jen 7,9 kg a jeho cena je 74.992 Kč. Oba modely se dodávají s rámy 20, 21, 22 nebo 23 palců.

Pro milovníky jízdy v terénu jsou určeny modely MTB Lady, MTB 29 a MTB 29 Full. První dva modely představují kola s pevnou zadní vidlicí a odpruženým předním kolem, nabízena shodně za 22.991 Kč. Model MTB 29 Full je celoodpružené horské kolo za 79.992 Kč.

Elektrokola eBike a eBike Lady jsou v nabídce za 59.991 Kč a jsou vybaven devítirychlostním pohonem Shimano o výkonu 250 W/50 Nm, který je je možno využívat ve třech stupních: Eco (70 procent podpory), Normal (podpora zhruba 150 procent) nebo High (podpora až 230 procent) a lze s ním dosáhnout rychlosti 25 km/h.

Módu skládacích kol oživuje model stretchGO se sedmistupňovým měničem Shimano, hmotností 12,5 kg a cenou 17.412 Kč. Pro děti jsou určena kola KID 16 a KID 20, jejichž číselné označení odhaluje jejich velikost.

zelenobílém kole KID 20

Na kořeny mladoboleslavské automobilky v podobě výroby jízdních kol Laurin & Klement v letech 1895 až 1905 odkazují retro jízdní kola v pánském provedení pojmenovaná Voiturette, zatímco v dámském se jedná o modely City a City Lady. Tato stylová kola se i přes svůj vzhled mohou pochlubit moderními komponenty včetně sedmistupňového měniče Shimano v náboji zadního kola. Dámské modely, odlišující se barvou mají cenu od 15.610 Kč a pánské kolo přijde na 16.094 Kč.


Smart představil své elektrokolo ebike ještě jako koncept v roce 2010 na autosalonu v Paříži a od roku 2012 je v nabídce v sériovém provedení, jehož výrobu zajišťuje specialista na elektrická kola firma Grace, sídlící nedaleko Berlína.

Rám kola, jehož tvary navrhli designéři Smartu, je z hliníku. Maximální výkon elektromotoru BionX, umístěného v náboji zadního kola, je 250 wattů, kapacita lithium-ionových baterií, umístěných pod trojúhelníkovým plastovým krytem v dolní části rámu, pak 423 Wh. Smart ebike je nabízen za ceny od 75.020 Kč.


Foto: Audi, BMW, Bugatti, Ferrari, BMC, Mercedes-Benz, McLaren, Peugeot, Pininfarina, Porsche, Škoda, Smart

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (29)
13. 5. 2020 23:55
kolo
Právě elektrokolo od BMW jsem nedávno někde viděl. I přes to, že mám tuto značku rád bych si ho ale asi nekoupil. Myslím si, že pokud si už člověk chce koupit elektrokolo, tak je asi lepší investovat do nějaké značky, která se soustředí čistě na kola. Já mám například letos v plánu si koupit elektrokolo od Mondraker. Už mám jedno vybrané tady https://www.bikero.cz/…elektrokola-c35/ jen je teda docela drahé, takže budu muset asi ještě chvíli šetřit.
26. 9. 2017 12:22
Re: Kolo
Běžná údržba i semi je snadná (pokud nejsou v háji misky, přinejhorším vyměníš ložiska). V tomhle byla horší závitová, kde bylo někdy třeba speciálních klíčů. U holého rámu se tomu však nevyhneš. Pak tě čeká frézování/ vystružování, narážení, lisování, řezání. Frézuje/ vystružuje se i u integrovaného (uříznutí sloupku je samozřejmost). A to jsme ještě nemluvili o středovém složení, kde je to podobná písnička.
26. 9. 2017 08:49
Re: Kolo
Ne. Mám systém ahead, tam si asi vystačí člověk s inbusama. Jezdím teda na kolech hodně, ale nějak se nepamatuju, že bych do toho nějak koukal, až teď ;-)
26. 9. 2017 06:18
Re: Kolo
Nijak zvlášť to nesleduji. Nedávno jsem měl v ruce Ripley LS a pokud mě paměť neklame, spodní ložisko bylo dokonce klasické, tedy vně. Právě EC, tedy vnější, bývaly na starých kolech. Tam se také misky lisují, jako u semi-integrovaného (ZS).

U integrovaného (IS) pak pořád musíš narazit kónus na vidlici a ježka do sloupku (pokud tedy nepoužíváš rozpínacího, což je typické pro kompozitové sloupky). Při výměně pak odstranit. Předpokládám však, že integrované nemáš.
26. 9. 2017 04:42
Re: Kolo
Tady je návod [odkaz] a máš pravdu, že u semiintegrovaného složení je potřeba to zalisovat (to se dělalo na starých kolech), ale integrované by asi neměl být problém.