Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červenci 2010: Stříbro mezi minivozy pro Suzuki Splash

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
První příčka v nejmenší kategorii automobilů na českém trhu je stále stejná, za Pandou se ovšem v červenci děly zajímavé věci.

V sedmém měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno celkem 448 nových aut. Oproti červenci 2009 je tento výsledek horší o 107, v procentním vyjádření -19,3 %. Loni jich tedy bylo 555. Letní období je vždy poněkud slabší, pokles je ale i tak značný.

Městským přibližovadlům vládla opět nedostižná Panda, která zvítězila se 105 kusy. Druhý ale není Spark, ani i10, ani pětistovka, ale Suzuki Splash, které skončilo na 66 registracích. Třetí příčku okupuje Spark s 54 kusy, Hyundai i10 obsadil čtvrté místo se 45 novými auty. Páté jsou tentokrát dva vozy: kolínský Citroën C1 Kia Picanto, oběma stačilo 43 exemplářů.

Fiat 500 opustil vysoké pozice a propadl se na tradičnější sedmé místo (29). Ve statistikách máme dalšího nováčka, je jím třinácté Suzuki Alto (3 kusy), které SDA nesmyslně řadí o třídu výše. Jen připomínáme, že podvozkovou platformu sdílí se Splashem a je o více než 20 cm kratší! Auto s délkou 3,5 m zkrátka a dobře mezi malé vozy nepatří.

V porovnání s loňským červencem nevypadá situace u dlouhodobé jedničky nijak slavně, Panda si totiž pohoršila o -24,5 %, před rokem se prodalo 139 kusů. V tabulce se ale tentokrát najdou i větší borci a dokonce mezi nejlepšími! K těm se zanedlouho dostaneme, nejdříve popořádku.

Registrace japonského mikrovanu s rodištěm v Maďarsku vyšplhaly o 15,9 % výše, v červenci 2009 bylo nově přihlášeno do provozu v ČR 57 vozů. Chevrolet Spark se rovněž zlepšil, ovšem jen mírně, o +3,8 %, z 52 kusů o dva. Počty i-desítky klesly o -55 % z rovné stovky, není to ovšem maximum. Citroën C1 má o 22,9 % více (+8), Picanto zaznamenalo značné zeštíhlení řad zájemců. Letos jich bylo o 31,7 % méně, loni našlo své nové majitele 63 automobilů tohoto typu.

Skokanem je podle maximálního navýšení Smart ForTwo (+300 %, polepšil si z jediného kusu na 4). Následuje jej Mini (ze 6 na 12, +100 %), daleko relevantnější je ovšem výsledek Fiatu 500, který má +31,8 %, koupilo si jej o 7 Čechů (či spíše Češek) více než loni. Mezi propadáky je jedničkou Renault Twingo s poklesem -73,9 % (z 23 na 6 kusů).

Třída mini, registrace na českém trhu v červenci 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období7/20101-7/20107/20101-7/2010
1.Fiat PANDA10598223,4%27,8%
2.Suzuki SPLASH6627814,7%7,9%
3.Chevrolet SPARK5456012,1%15,9%
4.Hyundai i104545910,0%13,0%
5.Citroën C1432379,6%6,7%
5.Kia PICANTO432759,6%7,8%
7.Fiat 500292836,5%8,0%
8.Peugeot 107281926,3%5,4%
9.Mini12592,7%1,7%
10.Renault TWINGO6791,3%2,2%
11.Toyota AYGO5521,1%1,5%
12.Smart FORTWO4390,9%1,1%
13.Ford KA390,7%0,3%
13.Suzuki ALTO330,7%0,1%
15.Renault WIND150,2%0,1%
15.Subaru JUSTY150,2%0,1%
-Ostatní modely0140,0%0,4%
-CELKEM4483531100,0%100,0%

Celý trh od začátku roku klesl, a to o 332 jednotek. Procentní pád je na hodnotě -8,6 %, oproti červnovým -6,8 % lehce narostl, ale v dubnu činil ještě -20,5 %. Místo loňských 3.863 se prodalo 3.531 miniaut.

V celkovém pořadí od ledna vede Panda s 982 vozy, její podíl je momentálně 27,8 %. Druhý je Spark (560) a třetí i10 (459). Na následujících příčkách je i nadále poměrně husto. Na průběžné čtvrté se drží Fiat 500 (283), pátý je Splash (278), šesté místo náleží Picantu (275). Bitva mezi touto trojkou bude tedy zuřit i nadále, navrch budou mít zřejmě Suzuki s Kiou, pokud se italské retro nevrátí k číslům, které vykazovalo v poslední době.

Ve srovnání s rokem 2009 si první ze dvou italsko-polských mini polepšilo o 22 % (+177 kusů). Spark má naopak -20,1 %, letos se prodalo o 141 aut méně, extravagantní nová generace na Pandu zkrátka nestačí a původní se již jen doprodává. Hyundai i10 také ztratil podobně, celkem -20,6 % a 119 vozů. Naopak optimismem stále čiší Fiat 500, jeho nárůst dosahuje dokonce +124,6 % (+157 registrací). Splash klesl o mohutných -40,3%, rozhodlo se pro něj o 188 domácích zákazníků méně.

Červencové přírůstky mezi turbodiesely představují dva Fiaty Panda (mizivý podíl 1,9 %), přeplňované vznětové motory poháněly rovněž sedm z dvanácti Mini, u něj to znamená daleko vyšších 58,3 %. Zbytek má v této statistice na kontě velkou nulu.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - 3_diamanty
18. 8. 2010 08:54
Panda naveky kralom
amen :yes: