Český trh v dubnu 2010: BMW 5 obhájilo prvenství ve vyšší střední, vede i celkově od začátku roku
Trh v této třídě oproti čtvrtému měsíci roku 2009 mírně klesl. Zatímco loni našlo nové majitele 210 aut, letos 181, tedy o 13,8 % méně.
Pomyslné zlato patří již v titulku zmíněnému BMW řady 5 s 58 novými registracemi. Jen pro zajímavost: v žebříčcích SDA se tento model momentálně objevuje ve trojici kategorií: střední (!), vyšší střední a sportovní, výsledné číslo je tedy jejich celkovým součtem.
Mercedes-Benz E se musel spokojit opět se stříbrem, které mu zajistilo rovněž hodně vysokých 47 kusů. Audi A6 to s 32 exempláři dotáhlo znovu na bronz. Pořadí první trojice se tedy nezměnilo, i počty se oproti březnu nijak neliší. O čtvrtou a pátou příčku bojovali úhlavní konkurenti do lehčího terénu. Úspěšnější bylo Volvo XC70 se 13 vozy, Audi Allroad mělo o jeden méně.
Meziroční srovnání v Top 5 je následující: první dva modely si polepšily, ostatní naopak. BMW 5 získalo 141,7 %. Před rokem se prodalo 24 vozů předchozí série E60/61, letos o 34 více generace F10, do statistik je započítávána i varianta GT F07. Není divu, že tento vůz vládne meziročním skokanům. Mercedes třídy E zaznamenal oproti loňsku nárůst pouze o 3 auta, tedy 6,8 %. V jeho případě již nejde o mezigenerační srovnání, v dubnu 2009 startovala na českém trhu aktuální série W212, předchozí se již pouze doprodávala.
Audi A6 ztratilo, a to poměrně značných 52,2 %, v jeho případě to znamená -35 kusů ze 67. Volvo do lehčího terénu, tedy XC70, si pohoršilo o 35 % (z 20 aut, což značí o 7 méně). Zbývá Audi Allroad, jenž letos snížilo své počty o dvě registrace (-14,3 %).
Šplhounem je tedy pětková řada bavorského výrobce. Propadák v této kategorii není důležitý, ale i když se v poslední době jedná o modely s kusovými poklesy, přece jen jej pro úplnost zmiňme. V dubnu se jím stal Chrysler 300C, který spadl z pěti na jeden jediný exemplář (-80 %).
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v dubnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 4/2010 | 1-4/2010 | 4/2010 | 1-4/2010 |
1. | BMW 5 | 58 | 165 | 32,0% | 26,1% |
2. | Mercedes-Benz E | 47 | 158 | 26,0% | 25,0% |
3. | Audi A6 | 32 | 115 | 17,7% | 18,2% |
4. | Volvo XC70 | 13 | 51 | 7,2% | 8,1% |
5. | Audi ALLROAD QUATTRO | 12 | 58 | 6,6% | 9,2% |
6. | Volvo V70 | 7 | 31 | 3,9% | 4,9% |
7. | Hyundai GRANDEUR | 4 | 6 | 2,2% | 0,9% |
7. | Volvo S80 | 4 | 17 | 2,2% | 2,7% |
9. | Honda LEGEND | 1 | 7 | 0,6% | 1,1% |
9. | Chrysler 300C | 1 | 9 | 0,6% | 1,4% |
9. | Mercedes-Benz CLS | 1 | 4 | 0,6% | 0,6% |
9. | Lexus GS | 1 | 4 | 0,6% | 0,6% |
- | Ostatní modely | 0 | 7 | 0,0% | 1,1% |
- | CELKEM | 181 | 632 | 100,0% | 100,0% |
Objem českého trhu ve vyšší střední třídě se oproti první třetině loňského roku zvýšil o 18,4 %, z 534 na 632 kusů.
V celkovém pořadí od ledna již nevede Mercedes E, ale BMW řady 5 se 165 registracemi (podíl 26,1 %). Éčko kleslo na druhou příčku (158) ale stále drží alespoň čtvrtinu, třetí je Audi A6 (115, 18,2 %), čtvrté Audi Allroad (58, 9,2 %) a páté Volvo XC70 (51, 8,1 %).
V porovnání s rokem 2009 si vedoucí bavorák polepšil o 96 vozů (velice slušných +139,1 %), stuttgartští prodali své druhé největší čistě osobní řady o 105 více (ještě vyšších +198,1 %, navýšení tak opustilo čtyřciferné hodnoty). A6 naopak ztratila 82 kusů (-41,6 %), její pád se opět prohloubil. Také Allroad si zatím pohoršil (- 7,9 %, loni 63, letos –5), Volvo XC70 se tentokrát vymyká, neboť má naprosto totožný výsledek s loňským.
V dubnu si noví majitelé odvezli rovných 50 vznětových BMW 5 (podíl 86,2 %), Mercedesů E s motory CDI bylo 42 (89,4 %), A6 dosáhla na 29 aut, tedy 90,6 %. Volvo XC70 jich má na kontě 13, což znamená plných 100 %. Allroad pak vykazuje 11 turbodieselů, k plnému počtu tedy chyběl jediný kus (91,7 %). Stoprocentní podíl mělo ještě Volvo V70 a dále tradiční kusové záležitosti typu Chrysleru 300C a Mercedesu CLS.