Český trh v květnu 2010: Mercedes-Benz E před BMW řady 5 ve vyšší střední
Trh v této třídě oproti pátému měsíci roku 2009 razantně stoupl. Zatímco loni našlo nové majitele pouze 157 aut, letos 254, tedy o 61,8 % více.
Mercedes-Benz E se díky 88 novým registracím vrátil na nejvyšší příčku, kterou v únoru přepustil Audi A6 a poté nové pětkové řadě BMW. Ta se musela spokojit se stříbrem, které jí zajistilo rovněž hodně vysokých 79 kusů, zmíněných již v titulku. Jen pro zajímavost: v žebříčcích SDA se momentálně objevuje ve trojici kategorií: střední (!), vyšší střední a sportovní, výsledné číslo je tedy jejich celkovým součtem. Květnový výsledek třídy E zřejmě ovlivnilo uvedení flotily nových vozů City taxi do provozu, ale taky konkurenční BMW 5 je úspěšně zaváděno zejména do flotil exkluzivních dopravců prestižních pražských hotelů.
Starší Audi A6 to s 39 exempláři dotáhlo znovu na bronz. První trojka okupuje přes 80 % trhu, ostatní mají mnohem méně. O čtvrtou a pátou příčku bojovali úhlavní konkurenti do lehčího terénu. Úspěšnější bylo Audi Allroad s 12 vozy, Volvo XC70 mělo o tři méně, tedy devět.
Meziroční srovnání v Top 5 je následující: první dva modely si polepšily, ostatní naopak. Mercedes třídy E zaznamenal oproti loňsku nárůst o 66 aut, tedy 300 %. Přitom v jeho případě již nejde o mezigenerační srovnání, aktuální série W212 se začala prodávat v dubnu 2009. BMW 5 získalo také značných 295 %, před rokem si zákazníci koupili 20 vozů předcházející generace E60/E61, letos o 59 více současné F10. Do statistik je započítávána i varianta GT F07, byť je postavena na platformě větší řady 7 F01/02.
Audi A6 ztratilo, ale jen mírných 7,1 %, v jeho případě to znamená -3 kusy ze 42. Jeho verze do lehkého terénu Allroad je na tom podobně, letos snížila své počty o jednu registraci (-7,7 %). Zbývá přímý konkurent Allroadu Volvo XC70, který si pohoršil o 25 % (z 12 aut, což značí o 3 méně).
Šplhounem je tedy Mercedes-Benz E, i když v tabulce najdeme ještě lepší borce, ti mají ale nízký počet nových vozů. Jsou jimi Jaguar XF (z 1 na 6, tedy +500 %), respektive Lexus GS (z 1 na 5, +400 %). Zejména u Jaguaru jsou květnové přírůstky úspěchem, změna dovozce určitě značce prospěla. Propadák v této kategorii není důležitý, ale i když se v poslední době jedná o modely s kusovými poklesy, přece jen jej pro úplnost zmiňme. V květnu se jím stal Peugeot 607, který spadl ze sedmi na jeden jediný exemplář (- 85,7 %).
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v květnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 5/2010 | 1-5/2010 | 5/2010 | 1-5/2010 |
1. | Mercedes-Benz E | 88 | 246 | 34,6% | 27,8% |
2. | BMW 5 | 79 | 244 | 31,1% | 27,5% |
3. | Audi A6 | 39 | 154 | 15,4% | 17,4% |
4. | Audi ALLROAD QUATTRO | 12 | 70 | 4,7% | 7,9% |
5. | Volvo XC70 | 9 | 60 | 3,5% | 6,8% |
6. | Volvo V70 | 7 | 38 | 2,8% | 4,3% |
7. | Jaguar XF | 6 | 7 | 2,4% | 0,8% |
8. | Lexus GS | 5 | 9 | 2,0% | 1,0% |
8. | Volvo S80 | 5 | 22 | 2,0% | 2,5% |
10. | Mercedes-Benz CLS | 2 | 6 | 0,8% | 0,7% |
11. | Honda LEGEND | 1 | 8 | 0,4% | 0,9% |
11. | Peugeot 607 | 1 | 4 | 0,4% | 0,5% |
- | Ostatní modely | 0 | 18 | 0,0% | 2,0% |
- | CELKEM | 254 | 886 | 100,0% | 100,0% |
Objem českého trhu ve vyšší střední třídě se oproti prvním pěti měsícům loňského roku zvýšil již o 28,2 %, z 691 na 886 kusů.
V celkovém pořadí od ledna zuří bitva mezi Mercedesem E a pětkovým BMW. Éčko se díky triumfu vrátilo zpět do vedení (246 registrací, podíl 27,8 %). BMW řady 5 ale ztrácí jen dvě (244, 27,5 %). Třetí je Audi A6 (154, 17,4 %), čtvrté Audi Allroad (70, 7,9 %) a páté Volvo XC70 (60, 6,8 %).
V porovnání s rokem 2009 se u nás prodalo stuttgartských tříd E o 171 více (+228 %). Bavorák si polepšil o 155 vozů (také velice slušných +174,2 %), A6 naopak ztratila 85 kusů (- 35,6 %), její pád se ale o něco zmírnil. Také Allroad si zatím pohoršil (-7,9 %, loni 76, letos -6), Volvo XC70 má -4,8 %, jeho registrace klesly o tři z 63.
V květnu si noví majitelé odvezli 81 přeplňovaných vznětových Mercedesů E (podíl 92 %), BMW 5 s těmito motory bylo 65 (82,3 %), A6 dosáhla na 29 aut, tedy pro ni nízkých 74,4 %. Allroad pak vykazuje 11 turbodieselů, k plnému počtu mu tedy chyběl jediný kus (91,7 %). Volvo XC70 jich má na kontě 9, což neznamená nic jiného než 100 %. Tohoto výsledku dosáhly ještě Jaguar XF a Volvo S80, tradiční kusové záležitosti v závěrečné statistice našeho přehledu tentokrát reprezentoval pouze Peugeot 607.