Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2009: Pořadí značek

Ondřej Láník
Diskuze (261)
Jestli je toto krize na českém automobilovém trhu, pak to není zase tak bezvýchodná situace. V lednu se prodávalo méně než loni, ale více než v roce 2006. Jak na tom jsme ve skutečnosti, zjistíme nejdříve v únoru.

V lednu bylo na českém trhu prodáno 12.476 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 3.384 ks méně než v lednu minulého roku. To představuje meziroční pokles o rekordních 21,3 %. Výrazné meziroční snížení zaznamenala jak kategorie osobních automobilů (-1240 ks), tak i lehká užitková vozidla (-2144 ks). Méně aut se naposledy za jeden měsíc prodalo v září roku 2006.

Srovnávací základna z ledna 2008 není bohužel tou nejvhodnější. Do provozu bylo před rokem uvedeno mnoho automobilů, na které ještě byly uzavřeny leasingové smlouvy s výhodnějšími daňovými podmínkami platnými do konce roku 2007. Nejslabším měsícem loňského roku byl srpen a v prvním pololetí únor, takže až únorová čísla řeknou, jak závažný propad český trh prožívá.

Za vítěze letošního lednového prodeje automobilů na českém trhu můžeme s klidem označit značku Volkswagen. Zatímco se celý trh propadal o 21 % a všechny ostatní značky TOP 10 byly v meziročním mínusu, VW rostl. Mimořádný výsledek ale není jen zásluha nově uvedeného Golfu. Výprodej páté generace s cenovkou slušně vybavených exemplářů s motorem 1,4 (59 kW) začínající kolem 325 tisíc zajistil asi velkou část registrací tohoto modelu (celkem Golf 205 osobních a 71 užitkových registrací), na skladě je stále ještě slušná zásoba zvýhodněných vozů řady Polo (v lednu 237 osobních registrací) a Passat se drží také stále vysoko (274 registrací OA + LUV). Podobný výsledek se může v únoru zopakovat.

První značka lednového žebříčku - Škoda - ztratila dramatických 32 % loňského lednového odbytu. Fabia si připsala 1296 registrací, což v meziročním srovnání s lednem 2008 znamená propad o 39 %. Loni se za stejný měsíc české silnice rozrostly o 2.122 Fabií. Octavií bylo v lednu 2009 zaregistrováno opět více než Fabií (1317 ks), ale zřejmě pouze díky dobíhající dodávce policejních automobilů.

Zbytek startovního pole první desítky se potýká s většími, či menšími ztrátami. Ještě relativně dobře je na tom Ford, který ztratil jen necelých 17 % loňských registrací, ale přišel po delší době o první místo v kategorii dovážených značek. Další místa obsadily "známé firmy" s 20% až 30% ztrátou na loňský leden. Vzácně vyrovnané jsou prodeje značek Peugeot, Hyundai, Citroën a Kia, které se společně pohybují v pětisetkusovém pásmu.

Druhá desítka obsahuje několik šťastných značek, kterým se povedlo zvýšit meziroční prodej speciálními akcemi nebo novými modely. Do první kategorie patří Nissan (nárůst 23 %), který s 336 prodanými auty klepe na dveře desítky nejlepších značek (nejprodávanější nebyl Qashqai, ale X-Trail se 78 registracemi!). Rostlo také Audi, Honda a Volvo (+27 %!). Švédský úspěch vysvětluje nadšené přijetí modelu XC60, kterých v lednu odebrali Češi 86 kusů! Dalších 30 zákazníků se rozhodlo pro XC90.

Zdá se, že se právě teď láme chleba. Skladové zásoby aut zaplacených levnými eury docházejí a brzy bude třeba zdražit. K nepopulárnímu kroku se nikomu nechce a je téměř jisté, že se tak stane velmi nenápadně, bez velkých vysvětlovacích kampaní. Situaci budeme bedlivě sledovat.

Registrace na českém trhu v měsíci lednu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období1/20091/2008[ks][%]1/2009
1.Škoda31864733-1547-32,7%25,54%
2.Volkswagen11891102877,9%9,53%
3.Ford9451136-191-16,8%7,57%
4.Renault7671019-252-24,7%6,15%
5.Peugeot585856-271-31,7%4,69%
6.Hyundai554701-147-21,0%4,44%
7.Citroën545741-196-26,5%4,37%
8.Kia513626-113-18,1%4,11%
9.Toyota381457-76-16,6%3,05%
10.Opel365411-46-11,2%2,93%
11.Fiat361532-171-32,1%2,89%
12.Nissan3362726423,5%2,69%
13.Audi292267259,4%2,34%
14.Chevrolet272342-70-20,5%2,18%
15.BMW266279-13-4,7%2,13%
16.Suzuki263338-75-22,2%2,11%
17.Mercedes-Benz258374-116-31,0%2,07%
18.Honda254235198,1%2,04%
19.Volvo1911504127,3%1,53%
20.Mazda179300-121-40,3%1,43%
21.Seat163188-25-13,3%1,31%
22.Dacia133155-22-14,2%1,07%
23.Subaru113981515,3%0,91%
24.Mitsubishi111152-41-27,0%0,89%
25.Iveco3369-36-52,2%0,26%
26.Land Rover2655-29-52,7%0,21%
27.Lexus2428-4-14,3%0,19%
28.Jeep2017317,6%0,16%
29.Alfa Romeo1425-11-44,0%0,11%
29.Renault Trucks1417-3-17,6%0,11%
31.Lada1214-2-14,3%0,10%
32.Mini116583,3%0,09%
33.Jaguar1011-1-9,1%0,08%
34.Porsche919-10-52,6%0,07%
35.Chrysler817-9-52,9%0,06%
36.Dodge613-7-53,8%0,05%
36.Saab69-3-33,3%0,05%
36.Ssangyong610-4-40,0%0,05%
39.Lancia523150,0%0,04%
39.smart54125,0%0,04%
41.Hummer311-8-72,7%0,02%
42.Cadillac219-17-89,5%0,02%
42.Maserati2200,0%0,02%
-Santana01-1-0,00%
-Ferrari000-0,00%
-Kaipan000-0,00%
-Celkem - Jiné značky3847-9-19,1%0,30%
-Celkem1247615860-3384-21,3%100,00%

Prodej nových aut na Slovensku v lednu prudce klesl

Prodej nových osobních a malých užitkových vozů na Slovensku se v lednu výrazně propadl. Zaregistrováno bylo 3.992 vozů, o 41,8 % méně než před rokem, nejméně za poslední téměř čtyři roky. Ještě v prosinci odbyt přesáhl 9.100 vozů a meziročně byl vyšší o více než desetinu.

Nejžádanější značkou zůstala v lednu česká Škoda, která na Slovensku prodala 628 automobilů. Její podíl na trhu však klesl meziročně o 7,4 procentního bodu na 15,7 %. Druhé místo obsadila značka Suzuki (7,7 %) a první trojku doplnil německý Volkswagen s podílem 7,6 %.

Poptávka po automobilech v lednu výrazně klesla i v nejvyspělejších světových ekonomikách. V Německu prodej klesl o 14 %, ve Francii se zhoršil o téměř 8 % a v Itálii se propadl o třetinu.

Ondřej Láník
Diskuze (261)
19. 2. 2009 12:40
Re: SUPERMAINSTREAM
Pokud jde o vizáž, tak Bravo je hezčí, než obě zmiňovaná vozítka. A mimochodem vizuálně špatně nevypadá ani KIA Forte (jenomže ta v Evropě nejezdí).
Avatar - Vajtus
13. 2. 2009 15:51
Hej lidi!
Já tedy nepatřím k účastníkům diskusí na auto.cz, ale občas mě komentáře zajímají, a tak nahlédnu... Skoro pokaždé mě upoutá příspěvek od autora GTI. Naposled to bylo když prohlásil, že bohyně DS se inspirovala u VW a jeho Brouka, to jsem se smál až jsem si poprskal monitor. Já osobně mám také značku za kterou bych se pral, ale je to srdcovka. Ještě jsem nezažil někoho, kdo by takto propagoval koncern VW. Do této doby jsem si myslel, že zákazníci VW považují auta za přibližovadla a tím jejich zájem hasne. Přesto, že se prý podle reklamy v Golfu poprvé milovalo několik tisíc lidí, dotyčný majitel dívku na Golfa určitě "nezbalil" ;-). PS: Přeji GTImu, aby se podruhé zamiloval, ale ať to skusí jinde než v Německu ;-) .
12. 2. 2009 19:40
KOMPAKTÁTA
Nic jineho nez bravo a zcela opravnene - to auto je absolutni kral tehle cenove tridy !!!
12. 2. 2009 19:33
Re: SUPERMAINSTREAM
Hele - nakej koncern doma jako mame a to zcela dobrovolne koupenej, ale umim si predstavit mnohem lepsi prani nez mit "prekrasnyho" golfa v garazi :-) Fakt je ze cim vic sem starsi tim mi Golf prijde jako prima 2-3 auto do rodiny za vyborny penize s dobrou technikou uvnitr. Jediny co opravdu nechapu je Passat - hnus to byl a hnusem je i po tech letech - zajimalo by me jak by se mu vedlo bez fleetovych zakazniku.
11. 2. 2009 19:22
Re: KOMPAKTÁTA
Čoveče, GTI, jedno ti povím. Mýho kámoše jsi nejspíš tou svou agitací ukecal. Koncem loňskýho roku si v těch slavnejch výprodejích koupil Golfa+. A to koketoval s Aurisem, Ceedem a Škodovkou. Připiš si boda >:D