Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ČKP: Počet vozidel bez povinného ručení klesl o 30 %

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Česká kancelář pojistitelů oznámila, že výzvu o zaplacení příspěvku do jejího garančního fondu obdrželo poštou již 81.700 osob. Zveřejnila i další zajímavé statistiky.

S účinností od ledna 2009 jsou majitelé vozidel bez zákonného pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel (tzv. povinného ručení) nuceni uhradit za každý den nepojištění vozidla do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP) částku od 20 do 300 Kč dle jeho druhu, u osobního vozu pak 50 nebo 70 Kč podle zdvihového objemu válců motoru.

Údaj o počtu obeslaných neplatičů, který byl zmíněn v nadpisu, se vztahuje ke 20. říjnu 2009. Neznamená samozřejmě to, že by po českých silnicích jezdilo takové množství nepojištěných automobilů, jedná se zřejmě většinou o vozidla, která již jejich majitelé nepoužívají, ale nevyřadili je dosud z registru. Neplatiči zatím do garančního fondu uhradili částku přesahující 38 milionu korun. Tyto finanční prostředky slouží k úhradě škod poškozeným v případech, kdy nehodu zaviní motorista s nepojištěným vozidlem, nebo pachatel, kterého se nepodaří vypátrat. Nepojištění řidiči každý rok způsobí škody ve výši zhruba půl miliardy korun. Jen vloni bylo vyplaceno na náhradách poškozeným z fondu ČKP přes 300 milionů Kč.

Tažení proti neplatičům povinného ručení již u nás přináší své výsledky: počet nepojištěných vozidel poklesl v České republice meziročně o 30,2 %. K 30. září 2008 bylo evidováno 871.489 nepojištěných vozidel, o rok později již pouze 608.479. Počet motorových vozidel trvale vyřazených z registru se pak za stejné období zvýšil o 172 % na 319.939. Významně se navíc snížilo množství dopravních nehod způsobených vozidly bez povinného ručení, a to o takřka 20 %. Od ledna do srpna 2008 bylo evidováno 3.233 nepojištěných škod, za totožné období letošního roku pak jen 2.612.

„Snížení počtu nepojištěných vozidel a zejména nepojištěných škod jasně ukazuje, že zavedení příspěvku do garančního fondu ČKP se stalo účinným nástrojem boje s neplatiči povinného ručení,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů (ČKP). Do konce letošního roku podle Hradce plánuje profesní organizace pojišťoven poskytujících povinné ručení obeslat dalších nejméně 43.000 osob a předpokládá, že na příspěvcích vybere další desítky milionů korun.

Cílem ČKP je dosáhnout úrovně Finska či Švédska, jejichž systém boje proti neplatičům byl pro ČKP do značné míry vzorem. Například ve Finsku povedlo snížit počet nepojištěných vozidel pod jedno procento.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
28. 10. 2009 18:16
Re: Legalizovaná zlodějina
Mi neříkejte že tu motorku nejde odhlásit způsobem "Mně to ukradli"... ;-\ Nikdo Vám nemůže dokázat, že ji ukradli a za ukradenou věc přece nebudu nic platit.
27. 10. 2009 22:53
Legalizovaná zlodějina
Když má někdo např. veterána v polopřepisu, rozebraného a čekajícího na renovaci, je chycen do pasti. Sice může prokázat, že auto je neschopné jízdy a nemůže způsobit havárku, ale stejně musí neustále platit, protože na rozebrané auto nikdo nedá technickou kontrolu a přepis bez TK nelze dokončit. A když TK sežene, zaplatí za přepis 10 tisíc "ekologické daně" - za auto které už najede jen pár kolometrů na nějaký sraz. A když platit nebude, zaplatí "příspěvek" ČKP.
Nejhorší je situace pro různé Jawy a podobné stroje na vesnicích. Doklady se třeba ztratily, motorka je dávno vyhozená, ale pořád je třeba na někoho napsaná a ten někdo musí platit povinné ručení nebo pokud má štěstí tak se mu podaří dostat doklady do depozitu a neexistující stroj bude mít na sebe napsaný až do smrti. Těžko donese potvrzení o ekologické likvidaci k trvalé odhlášce, když dané vozidlo už dávno neexistuje...
27. 10. 2009 16:14
Pojistovny
Takze si pojistovny muzou jeste vic namastit kapsy ... to je u nekoho kdo stale jeste pocita povinne ruceni dle obsahu motoru skutecne dobra zprava ;-\