ČKP: Počet vozidel bez povinného ručení klesl o 30 %
S účinností od ledna 2009 jsou majitelé vozidel bez zákonného pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel (tzv. povinného ručení) nuceni uhradit za každý den nepojištění vozidla do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP) částku od 20 do 300 Kč dle jeho druhu, u osobního vozu pak 50 nebo 70 Kč podle zdvihového objemu válců motoru.
Údaj o počtu obeslaných neplatičů, který byl zmíněn v nadpisu, se vztahuje ke 20. říjnu 2009. Neznamená samozřejmě to, že by po českých silnicích jezdilo takové množství nepojištěných automobilů, jedná se zřejmě většinou o vozidla, která již jejich majitelé nepoužívají, ale nevyřadili je dosud z registru. Neplatiči zatím do garančního fondu uhradili částku přesahující 38 milionu korun. Tyto finanční prostředky slouží k úhradě škod poškozeným v případech, kdy nehodu zaviní motorista s nepojištěným vozidlem, nebo pachatel, kterého se nepodaří vypátrat. Nepojištění řidiči každý rok způsobí škody ve výši zhruba půl miliardy korun. Jen vloni bylo vyplaceno na náhradách poškozeným z fondu ČKP přes 300 milionů Kč.
Tažení proti neplatičům povinného ručení již u nás přináší své výsledky: počet nepojištěných vozidel poklesl v České republice meziročně o 30,2 %. K 30. září 2008 bylo evidováno 871.489 nepojištěných vozidel, o rok později již pouze 608.479. Počet motorových vozidel trvale vyřazených z registru se pak za stejné období zvýšil o 172 % na 319.939. Významně se navíc snížilo množství dopravních nehod způsobených vozidly bez povinného ručení, a to o takřka 20 %. Od ledna do srpna 2008 bylo evidováno 3.233 nepojištěných škod, za totožné období letošního roku pak jen 2.612.
„Snížení počtu nepojištěných vozidel a zejména nepojištěných škod jasně ukazuje, že zavedení příspěvku do garančního fondu ČKP se stalo účinným nástrojem boje s neplatiči povinného ručení,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů (ČKP). Do konce letošního roku podle Hradce plánuje profesní organizace pojišťoven poskytujících povinné ručení obeslat dalších nejméně 43.000 osob a předpokládá, že na příspěvcích vybere další desítky milionů korun.
Cílem ČKP je dosáhnout úrovně Finska či Švédska, jejichž systém boje proti neplatičům byl pro ČKP do značné míry vzorem. Například ve Finsku povedlo snížit počet nepojištěných vozidel pod jedno procento.