Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Profi

Zpět na článek

Video: MAN Concept S – Vývoj a stavba studie tahače

21 komentářů

Klaudius
Tak sa konečne spiace bábiky prebúdzajú a začínajú niečo robiť. Tak im držím palce. Ale dokázali akurát to, čo dokázal Colani už dávno, a začínajú riešiť veci, ktoré kričal do sveta už pred rokmi...
Avatar - T613
T613
Dej si do google třeba "truck concept" a uvidíš, že se neprobouzejí. Podobné studie jsou zde celou dobu ...
Klaudius
Áno a nie. Občas jedna lastovička leto nerobí. Jasne, že sa viacerí na takéto chodníčky púšťajú, iba reálny výstup jaksi nie a nie prísť.
Vzhľadom na úvahy o spotrebe a nákladoch na ťahačovú dopravu by ale už bolo načase sa k uvedeniu do praxe dopracovať. A s niečím reálnym, ako je napríklad táto podoba od MAN-u, nie s nezmyslami, ktorých je plný net. 😉
Avatar - T613
T613
nebavím se o photoshopových nesmyslech, ale o stejně reálných konceptech jako je tento MAN. Jen to prostě nikdo nechtěl a poznatky se do toho přenášely postupně.

Reo truck (193😄 [odkaz]%2C_1938.JPGR… Virage (r.1985) [odkaz]
Renault Radiance (2004) [odkaz]
MAZ Perestrojka 😲 >😁 (198😄 [odkaz]
Mitsibishi Fuso (r.2004) [odkaz]
NASA (r1975) [odkaz]
Klaudius
Však práve a len o to ide. Snahy boli - ale odignorované. Že by konečne teraz nastávali tie správne časy? Poznáš ten známy výrok: "Tie hranaté plechové krabice predsa zožerú kriminálne veľa paliva"...autora snáď netreba ani uvádzať...
Avatar - T613
T613
tak toho teda uveď..
EDIT: jinak jestli se ti zdá u tahačů s plným návěsem tragická spotřeba 34,5litru..s výkonem okolo 440koní..
Klaudius
Povedal to Luigi Colani. Jeho aerodynamická súprava s cisternou vykazovala spotrebu oko 25 litrov. Nechce sa mi to hľadať, je to možno 10-15 rokov dozadu?
Colani je už dedo, má cez 80.
Avatar - T613
T613
Colani je excentrik.. geniální, ale excentrik.
Colaniho tahač cisterny, kterou jsi vzpomněl je vhodná leda na tahání těch cisteren.. tedy jednoúčelový tahač. A zbytek jeho výtvorů je sice v praxi použitelný, ale pouze a jen pro tahače. Což znamená, že by se budky nemohly sdílet u jiných aplikací, a to by se odrazilo na ceně. Tudíž by to bylo neprodejné.
Takže se vývoj šine pomoci evoluce, a ne díky revoluci.
Klaudius
Ja netvrdím, že vymyslel niečo pre všetky použitia a pripravené pre sériovú výrobu. Ja som len pripomenul, že o privysokej spotrebe kamiónov a náklaďákov hovoril (a konal) už dávno - len ho málokto bral vážne. Ako každého génia, ktorý má nakoniec aj tak vždy pravdu, len ľuďom pridlho trvá, kým sa im v hlave rozsvieti a pochopia to.
Že vývoj sa šinie iba evolúciou, je pravdou dneška. Nie pravdou z minulosti, boli časy, keď vývoj hnali vpred revolučné nápady.
Avatar - T613
T613
v každém případě, když to přepočteš na kilo.. tak ta spotřeba není nijak hrozná 😉
Klaudius
Z tvojho dnešného pohľadu. Ak o 20 rokov pôjdu trucky na skutočných 25, budeš mať pohľad zase iný.
Vo svojej dobe ani 42-45 litrov bežnej Liazky nebol problém. Čo by si na takú spotrebu hovoril dnes?
Avatar - T613
T613
Tohle je Klaudiusi demagogie. Liazka měla výkon 200 až 300 koní. Dneska mají tahače běžně nad 400koní a menší spotřebu.
Klaudius
Všetky autá majú dnes vyšší výkon a nižšiu spotrebu ako kedysi.
Ak je možné danú spotrebu znížiť, znamená to, že je vysoká. Kamióny majú v aerodynamike ešte značné rezervy.
Avatar - T613
T613
jak říkám, demagogie
Avatar - petrumr
petrumr
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Klaudius
???
Probuzení jsou všichni kromě úředníků. Je jenom na nich, jestli povolí větší délku souprav a umožní snížení spotřeby. Cca před 10 lety byl v Truckeru srovnávací test Dafu XF-95 Super Space Cab a Kenworthu T2000. Kromě toho, že kapota T2000 umožňoval lepší obtékání vzduchu (a nižší spotřebu), které se na krabici současných euvroských tahačů prostě vyrobit nedá, byl se třemi nápravami o několik set kilo lehčí než dvounápravový Daf - opět výhoda kapoty, podstatně delších deformačních zón a díkytomu lehčí konstrukce.
Stačí jen, když úředníci ESSR zahodí svojí omezenost a plno věcí půjde hned lépe. 15,5 nebo 17 m zas takový rozdíl není, kdo při jízdě nepřemýšlí a předjíždět neumí, tak má problém předjet i kolo u silnice, natož kamion...
Klaudius
Pravda.
Avatar - delphino
delphino
Navíc je třeba dodat, že jeden dlouhý kamion s přívěsem pěkně těsně za sebou o celkové stejné ložné ploše jako dva kratší kamiony jedoucí za sebou v bezpečných rozestupech bude aerodynamičtější a bude mít menší spotřebu.

Navíc mám známého kamioňáka a říkal, že ty firmy bojuájí s každým centimetrem, protože se snaží dát co největší ložnou plochu a přitom co nejkratší auto, aby se s ním dalo třeba i do měst. To způsobuje krabicoidní tvary, které ani centimetrem navíc nepřidávají na nějaké zakulacení pro zlepšení obtékání vzduchu. Doufám, že v dnešní době kdy jsou před městy překladiště z větších do menších trucků tato podmínka vymizí a ty velké dálniční křižníky se budou moci kabinou protáhnout a být na dálnici s nízkou spotřebou a nejezdit do center měst.
canter
Na letošním IAA jsem toto "vozidlo" viděl naživo. Překvapilo mě, jak je velmi malé, dospělý evropský řidič by si v něm příliš nepohověl. Vozitko bylo pouze maketou, neschopnou jizdy. To tedy proklamovaná úspora vychází pouze z teoretického výpočtu ?
Klaudius
A čo okrem teórie od štúdie čakáš?