Testy
Tohle auto je prelomove a titul auto roku ziskalo zcela logicky. Je to prvni realne pouzitelny a masovy elektromobil, ktery velka automobilka mysli zcela vazne. Nestoji za tim tentokrat zadny prelomovy vynalez ani jine akumulatory, ale proste rozhodnuti Carlose Ghosna, ktere se ukazuje jako velmi spravne. Carlos to nemohl nacasovat lip.
Za poslednich par let klesla cena lithiovych baterii na cca polovinu a dal klesa. Energeticka hustota je stale nizsi, nez bychom si prali, ale velmi vzrostla jejich zivotnost a schopnost rychleho nabijeni (realne stovky tisic km) a vykon i za velice niykzch teplot je dostatecny. Tzn, ze uz ted jsme jen kousicek od elektromobilu s dojezdem rekneme 250km. ktery se dobije za 20min nebo se zameni baterie. A to uz pouzitelne je velmi realne i jako jedine auto v rodine. Uz je to jen otazka investic, ale nic neresitelneho. Pocet lidi, kteri budou trvat na tom, poslouchat huceni spalovaciho motoru 400km non stop podle me nebude tak vysoky, az bude stat litr nafty 100Kc. Lepsi bude ticha jizda a obcasna kava u rychleho dobijeni.
[odkaz]
Carlos Ghosn :yes:
Za poslednich par let klesla cena lithiovych baterii na cca polovinu a dal klesa. Energeticka hustota je stale nizsi, nez bychom si prali, ale velmi vzrostla jejich zivotnost a schopnost rychleho nabijeni (realne stovky tisic km) a vykon i za velice niykzch teplot je dostatecny. Tzn, ze uz ted jsme jen kousicek od elektromobilu s dojezdem rekneme 250km. ktery se dobije za 20min nebo se zameni baterie. A to uz pouzitelne je velmi realne i jako jedine auto v rodine. Uz je to jen otazka investic, ale nic neresitelneho. Pocet lidi, kteri budou trvat na tom, poslouchat huceni spalovaciho motoru 400km non stop podle me nebude tak vysoky, az bude stat litr nafty 100Kc. Lepsi bude ticha jizda a obcasna kava u rychleho dobijeni.
[odkaz]
Carlos Ghosn :yes:
Zapoměl jsi na jeden podstatný vtip.
Kolik ty baterky stojí a jak často se musí vyměňovat?
když budeš mít baterky 3 roky staré, tak s nima nedojedeš nikam.
A vyměňovat baterie, staré za nové a zároveň nenabité za nabité.
Jenom ty baterky mohou stát až 100 000 kč.
Kolik ty baterky stojí a jak často se musí vyměňovat?
když budeš mít baterky 3 roky staré, tak s nima nedojedeš nikam.
A vyměňovat baterie, staré za nové a zároveň nenabité za nabité.
Jenom ty baterky mohou stát až 100 000 kč.
Josefe, kdyz uz reagujes na muj prispevek, mohl sis precist oba odstavce. Prave ve druhem odstavci pisu, ze zivotnost baterii jsou stovky tisic km a upozornuji na pokrok v bateriich, kde se dosahuje zlepseni prave v zivotnosti a schopnostech rychlodobijeni treba az 10C (tj za 6minut). Tam se dosahlo vetsiho pokroku nez v energeticke hustote.
Nissan Leaf nema takove baterie. Garantuje zivotnost baterii 100 tisicmil (160 tis km), staci zadat Nissan Leaf battery pack do googlu a muzes cist
Nissan Leaf nema takove baterie. Garantuje zivotnost baterii 100 tisicmil (160 tis km), staci zadat Nissan Leaf battery pack do googlu a muzes cist
Když sis přečetl, Josefe, o elektromobilech A, měl jsi dočíst i to B, které nejspíš bylo ve stejném článku. Dozvěděl byses, že první generace Priusů jezdí na původní baterie deset let, kapacita baterií za tu dobu klesla nejhůře na 80% původní kapacity po cca 300 000 najetých kilometrech a baterie jsou téměř kompletně recyklovatelné, tím pádem i cena nových není vůbec tak vysoká. Myslíš si snad, že by auto, které vydrží tři roky a pak bude nepoužitelné, uvedla do provozu firma jako Toyota nebo Nissan? Japonci nejsou tak hloupí, jak si myslíš.
Pokud se v reakci na můj příspěvek budeš ohánět notebooky a životností baterií v nich, pak věz, že systém nabíjení baterií v notebooku, řízení procesu nabíjení a vybíjení a celková správa baterie v autě je o generace dále, než v notebooku. Navíc baterie v notebooku je hnaná na samotnou hranici své kapacity, aby se do maličkého těla vměstnalo co nejvíce dostupné energie. Proto tak rychle odchází jejich kapacita (ačkoli při dobrém zacházení se i tomu dá slušně bránit - můj notebook i po dvou a čtvrt letech má životnost baterie 2:15 hodin z původních 2:45 a to při denním využívání).
Pokud se v reakci na můj příspěvek budeš ohánět notebooky a životností baterií v nich, pak věz, že systém nabíjení baterií v notebooku, řízení procesu nabíjení a vybíjení a celková správa baterie v autě je o generace dále, než v notebooku. Navíc baterie v notebooku je hnaná na samotnou hranici své kapacity, aby se do maličkého těla vměstnalo co nejvíce dostupné energie. Proto tak rychle odchází jejich kapacita (ačkoli při dobrém zacházení se i tomu dá slušně bránit - můj notebook i po dvou a čtvrt letech má životnost baterie 2:15 hodin z původních 2:45 a to při denním využívání).
30km k rodičům na vesnici, na dovolenou letecky, další pravidelné aktivity do max. 60 km. Je párkrát a rok potřebuji jet dál než 80 km, já bych to bral.
jenom aby Ti těch 24 kWh stačilo na těch 120 km a to i s novýma baterkama. Se staršíma baterkama snad dojedeš i do nebližších potravin.
I mně by to na 95% jízd stačilo. Cesty na tréninky 50 km tam a totéž zpět, přičemž v místě tréninku můžu auto napíchnout na zásuvku (a za dvě hodinky získat zase pár kilometrů navíc). K rodině bych taky dojel a na delší cesty využívám radši bus nebo vlak...
Musím sa priznať, že mne by na väčšinu ciest leaf tiež vyhovoval. Cestu do roboty mám asi 5 kilometrov, čo mi na súčasnom benzínovom aute vytvára katastrofickú priemernú spotrebu ;-\ Elektromobil by bol výborné riešenie.
Sú tu ale dva "ale"😒br />
1. Raz za čas (možno 5-6 krát do roka) potrebujem ísť autom do Košíc. Čo mám takmer 200 km jednu cestu- prúser. Aj keby prišli nejaké vylepšené baterky, človek aby tŕpol či si zapnúť rádio aby mi to za Prešovom neskapalo. Riešením by bol elektromobil typu chevy volt.
2. Cena. Pekných pár rokov si elektromobily budú musieť kupovať filmové hviezdy a eko pokrytci, aby sa ceny dokázali stlačiť na úroveň znesiteľnú pre bežných ľudí. Pravdu povediac, mať cez 30 000 éčok na auto, tak do nissanu asi nepôjdem.
Sú tu ale dva "ale"😒br />
1. Raz za čas (možno 5-6 krát do roka) potrebujem ísť autom do Košíc. Čo mám takmer 200 km jednu cestu- prúser. Aj keby prišli nejaké vylepšené baterky, človek aby tŕpol či si zapnúť rádio aby mi to za Prešovom neskapalo. Riešením by bol elektromobil typu chevy volt.
2. Cena. Pekných pár rokov si elektromobily budú musieť kupovať filmové hviezdy a eko pokrytci, aby sa ceny dokázali stlačiť na úroveň znesiteľnú pre bežných ľudí. Pravdu povediac, mať cez 30 000 éčok na auto, tak do nissanu asi nepôjdem.
Za mňa :yes: Do mesta a rodinného domu paráda.Neviem,ako to budú riešiť na sídliskách.Cena by mohla ísť behom pár rokov dole.
[odkaz]
[odkaz]
Na sídliskách? Predlžovačka z balkóna >😒]
Veď čo by si chcel k autu za vyše 30 000€? Áno, všetci ideme nakupovať Leaf... Toť výsledok dnešnej diskusie... >😁
Samozrejme za tú cenu nie,ale na každodennú cestu do roboty,to bude stačiť.Ja osobne jazdím denne okolo 40 km.
Ale veď to je v poriadku. Ok, stačilo by to veľa ľuďom. Nájde sa dosť takých čo denne viac ako 50 km nenajazdia. Avšak... Kúpil by si si ho?
No veď som písal,že za tú cenu nie. Ale,keby stál do 15000 Eur,ako druhé auto do rodiny.
Veď práve. Keby stál do 15 000 €. On ale bohužiaľ stojí viac ako dva-krát toľko a to je ten najväčší problém...
otrepaný argument ale...aj prvé autá stáli nehorázne sumy a dovoliť si ich mohli len boháči a exhibicionisti. Vydláždili tým cestu (aj) pre lacné a dostupné autá.
Otrepaný argument ale bohužiaľ pravdivý. Mne sa Leaf svojou koncepciou páči (nie dizajn exteriéru). Keby som na to mal a využil by som to, prečo nie. Ešte by mohol vyzerať ako napríklad štúdia Renaultu ZOE a bol by som vysmiaty a užíval si nezávislosť na čerpacích staniciach. Bohužiaľ je to zatiaľ v plienkach a Leaf tak je zatiaľ len pre maličkú sociálnu vrstvu niekde v USA...
Komu by sa takýto život nepáčil? [odkaz]
Komu by sa takýto život nepáčil? [odkaz]
Čo mi Leaf ponúkne?
- auto, ktoré má údajne na jedno dobytie prejsť 160 km. No nehľadiac na to, že 160 km je pre väčšinu obyvateľstva málo, tak ani to nie je také isté. Aj výrobcovia smartfónov uvádzajú výdrž bežne okolo 360 hod., ale videli ste už niekto taký, ktorý utiahne dva týždne? Dnes sú 3 dni už skvelý výsledok...
- auto, ktoré "natankuješ" len doma, pretože v našich končinách žiadne elektrostanice ešte neexistujú... (nechytajte ma za slovíčka a nereagujte nejakou pokusnou zásuvkou na jednej stanici v republike v nejakej hornej dolnej...)
- auto, ktoré ponúka veľmi exotický dizajn. Dovolím si tvrdiť, že pre 3/4 obyvateľstva (vrátane mňa) vyzerá predstava aspoň pekného auta inak... Ale dizajn je subjektívna záležitosť, ok beriem.
- auto, ktoré je koncipované pre štvorčlennú osádku, len vzadu to pravdepodobne príliš pohodlné nebude...
- auto, s ktorého opravami, servisom a údržbou pravdepodobne aj domáci technici z autorizovaného servisu budú mať zo začiatku problém... tu sa asi filtre a rozvody meniť nebudú, či?
- auto, ktoré je prešpikované elektronikou a ako to všetci poznáme, ak sa má niečo pokaziť, tak väčšinou elektronika, nie? To priamo súvisí s predchádzajúcim bodom...
A to NAJdôležitejšie😒br /> - auto, ktorého cena len v prípade nejakej štátnej dotácie "pravdepodobne" len tesne nepresiahne hranicu 30 000 €. Takže u nás, odhadujme niečo cez... (Koľko stojí napr. to nové BMW 1er?)
VÝSLEDOK😒br /> - kto si toto kúpi? Prosím hláste sa... Myšlienka je to pekná, no zatiaľ ešte stále pre nás nepoužiteľná. Dnešná technológia je zatiaľ pre tento účel nedostatočná. A chcel by som vidieť všetkých, ktorí tu budú mať silné reči, ako by si Leaf aj reálne kúpili... Buďte aspoň úprimní...
- auto, ktoré má údajne na jedno dobytie prejsť 160 km. No nehľadiac na to, že 160 km je pre väčšinu obyvateľstva málo, tak ani to nie je také isté. Aj výrobcovia smartfónov uvádzajú výdrž bežne okolo 360 hod., ale videli ste už niekto taký, ktorý utiahne dva týždne? Dnes sú 3 dni už skvelý výsledok...
- auto, ktoré "natankuješ" len doma, pretože v našich končinách žiadne elektrostanice ešte neexistujú... (nechytajte ma za slovíčka a nereagujte nejakou pokusnou zásuvkou na jednej stanici v republike v nejakej hornej dolnej...)
- auto, ktoré ponúka veľmi exotický dizajn. Dovolím si tvrdiť, že pre 3/4 obyvateľstva (vrátane mňa) vyzerá predstava aspoň pekného auta inak... Ale dizajn je subjektívna záležitosť, ok beriem.
- auto, ktoré je koncipované pre štvorčlennú osádku, len vzadu to pravdepodobne príliš pohodlné nebude...
- auto, s ktorého opravami, servisom a údržbou pravdepodobne aj domáci technici z autorizovaného servisu budú mať zo začiatku problém... tu sa asi filtre a rozvody meniť nebudú, či?
- auto, ktoré je prešpikované elektronikou a ako to všetci poznáme, ak sa má niečo pokaziť, tak väčšinou elektronika, nie? To priamo súvisí s predchádzajúcim bodom...
A to NAJdôležitejšie😒br /> - auto, ktorého cena len v prípade nejakej štátnej dotácie "pravdepodobne" len tesne nepresiahne hranicu 30 000 €. Takže u nás, odhadujme niečo cez... (Koľko stojí napr. to nové BMW 1er?)
VÝSLEDOK😒br /> - kto si toto kúpi? Prosím hláste sa... Myšlienka je to pekná, no zatiaľ ešte stále pre nás nepoužiteľná. Dnešná technológia je zatiaľ pre tento účel nedostatočná. A chcel by som vidieť všetkých, ktorí tu budú mať silné reči, ako by si Leaf aj reálne kúpili... Buďte aspoň úprimní...
Tezko muze byt neco nesmyslnejsiho, nez se dnes v roce 2011 pokouset SHRNOVAT tema elektrickeho auta. Prave ted se vsechny moznosti oteviraji a vsichni napjate ocekavaji, co prinesou dalsi mesice. V benzinovych autech se nic tak dramatickeho odehrat nemuze, protoze ucinnost 55% muze tepelny motor prekrocit jen tezko, emise se daji snizovat jen za cenu ohromne slozitosti (chemicka tovarna ve vyfuku).
Jiste mas pravdu v tom, ze Leaf neni masove levne auto. A ty jsi cekal, ze vek eletromobilu zacne autem s cenovkou 8000 euro ? Jsi naivni.
Jiste mas pravdu v tom, ze Leaf neni masove levne auto. A ty jsi cekal, ze vek eletromobilu zacne autem s cenovkou 8000 euro ? Jsi naivni.
Nikdy som nepovedal, že som čakal či nečakal nejakú cenu áut pri štarte "veku elektromobilov", tak mi nič také nevkladaj do úst. Nie nie som naivný. Ja som totiž písal o tom, že to auto je jednoducho zatiaľ nepoužiteľné a príliš drahé, že nemá zmysel ho kupovať.
Takže buď to dokáž pochopiť o čom kto vlastne píše a reaguj k veci. Ale ak ti to inteligencia nedovolí, zdrž sa komentára. Pretože pletieš hrušky s jablkami...
Takže buď to dokáž pochopiť o čom kto vlastne píše a reaguj k veci. Ale ak ti to inteligencia nedovolí, zdrž sa komentára. Pretože pletieš hrušky s jablkami...
Obavam se ze naivita naopak primo cisi ze Tvych prispevku. Ta zapalenost pro vec elektromobilu, kde uz jsem podobny zapal videl? Nebylo to tam jak porouceli vetru desti? V USA a Japonsku se radoby masivni prodeje deji jen diky neskutecne vladni podpore. Kupodivu oba staty maji take neskutecny statni dluh a neuveritelne rozhazovacne "ekologicky" myslici uredniky.
U Priusu se nedostatecna vykonnost baterii po jiste dobe muze SCHOVAT za spalovaci motor, ale u Leafu k tomu dojde natvrdo mnohem drive, tak za 3 roky, odhaduji. A potom to bude sranda.
I kdyz, mozna ze nedojde, ti co si toti vozitko koupi jej hlavne budou ukazovat sousedum. Pripadne ho budou potrebovat proto, aby neplatili mestske myto. Takova je smutna pravda.
U Priusu se nedostatecna vykonnost baterii po jiste dobe muze SCHOVAT za spalovaci motor, ale u Leafu k tomu dojde natvrdo mnohem drive, tak za 3 roky, odhaduji. A potom to bude sranda.
I kdyz, mozna ze nedojde, ti co si toti vozitko koupi jej hlavne budou ukazovat sousedum. Pripadne ho budou potrebovat proto, aby neplatili mestske myto. Takova je smutna pravda.
Asi by se dalo všechno, kousek po kousku, vyvracet argumenty, jenže k čemu to bude? Ty je stejně odbudeš, že to není pravda a že si jen něco namlouváme... Jen je škoda, že takoví lidé se vůbec vyjadřují k věcem, kterým nerozumí 😒
A to ako by si chcel prosím ťa ten dojazd a tú cenovku vyvrátiť normálnymi argumentami? Modlitbou v kostole??
Ja nie som žiadny odporca nových technológií a teším sa na dobu, kedy mi bude parkovať v garáži auto na elektrinu, pretože tieto autá sú obyčajne veľmi živé a zábavné na jazdenie. Ale ja tu len tvrdím, že cena je zatiaľ až extrémne vysoká a využitie naopak nízke. Tvrdím niečo čo nie je pravda? Nie, ja len tvrdím to, čo (mne zo záhadných dôvodov) niektorí buď nechcú, alebo nedokážu pochopiť...
Ja nie som žiadny odporca nových technológií a teším sa na dobu, kedy mi bude parkovať v garáži auto na elektrinu, pretože tieto autá sú obyčajne veľmi živé a zábavné na jazdenie. Ale ja tu len tvrdím, že cena je zatiaľ až extrémne vysoká a využitie naopak nízke. Tvrdím niečo čo nie je pravda? Nie, ja len tvrdím to, čo (mne zo záhadných dôvodov) niektorí buď nechcú, alebo nedokážu pochopiť...
Tvrdíš jen to, co se ti hodí. Což v ČR a okolí není zase nic divného, spíš společenská norma (neskutečně pitomá)... Před sto lety, kdy auta začínala pronikat do společnosti, stála tolik, co menší dům a koupil si je jen málokdo. A dnes? Za stopadesát tisíc nejlevnější kousky... Takže ano, cena je relativně vysoká, přesto ne extrémní.
Využití je závislé na uživateli. Ty jsi asi cesťák, který tráví život v autě, proto Leaf neoceníš. Mnozí argumentují využíváním auta v zanedbatelné díře zvané ČR (eventuelně SR), kde malé auto musí plnit roli jediného rodinného vozu a zvládat cesty od pěti kilometrů do práce (chudák motor) po cesty na dovolenou do Chorvatska s přetíženým vozem (opět chudák motor a potažmo celé auto). To jinde ovšem neplatí a mnozí to vědí, proto vznikla městská auta, malé a mini vozy, používané na přískokové cesty do práce v nejbližším městě. To je prostor pro elektřinu. Ty zase nechceš přijmout, že tenhle prostor různé hybridní a elektrické vozy postupně úspěšně plní na úkor miniautíček typu Smart.
Využití je závislé na uživateli. Ty jsi asi cesťák, který tráví život v autě, proto Leaf neoceníš. Mnozí argumentují využíváním auta v zanedbatelné díře zvané ČR (eventuelně SR), kde malé auto musí plnit roli jediného rodinného vozu a zvládat cesty od pěti kilometrů do práce (chudák motor) po cesty na dovolenou do Chorvatska s přetíženým vozem (opět chudák motor a potažmo celé auto). To jinde ovšem neplatí a mnozí to vědí, proto vznikla městská auta, malé a mini vozy, používané na přískokové cesty do práce v nejbližším městě. To je prostor pro elektřinu. Ty zase nechceš přijmout, že tenhle prostor různé hybridní a elektrické vozy postupně úspěšně plní na úkor miniautíček typu Smart.
Smart za auto ani nepovažujem. Je to zápalková krabička s motorom z kosačky.
Ale k debate. Ja netvrdím, len to čo sa mi hodí. Ja podporujem ekologické myšlienky. Páči sa mi ľudský pokrok a som nadšenec akejkoľvek novej technológie. Dokonca aj Leaf mi je s jeho myšlienkou veľmi sympatický a fandím mu (aj keď ten výzor...). ALE! Skopírujem to, čo som už napísal. Na zopakovanie (citujem sám seba): "Ja tu len tvrdím, že cena je zatiaľ až extrémne vysoká a využitie naopak nízke. Tvrdím niečo čo nie je pravda? Nie, ja len tvrdím to, čo (mne zo záhadných dôvodov) niektorí buď nechcú, alebo nedokážu pochopiť..."
Preto sa ešte raz spýtam? Čo je na mojom tvrdení lož? A čím som zlý, že som to povedal? Logicky a inteligentne mi to už niekto vysvetlite...
Ale k debate. Ja netvrdím, len to čo sa mi hodí. Ja podporujem ekologické myšlienky. Páči sa mi ľudský pokrok a som nadšenec akejkoľvek novej technológie. Dokonca aj Leaf mi je s jeho myšlienkou veľmi sympatický a fandím mu (aj keď ten výzor...). ALE! Skopírujem to, čo som už napísal. Na zopakovanie (citujem sám seba): "Ja tu len tvrdím, že cena je zatiaľ až extrémne vysoká a využitie naopak nízke. Tvrdím niečo čo nie je pravda? Nie, ja len tvrdím to, čo (mne zo záhadných dôvodov) niektorí buď nechcú, alebo nedokážu pochopiť..."
Preto sa ešte raz spýtam? Čo je na mojom tvrdení lož? A čím som zlý, že som to povedal? Logicky a inteligentne mi to už niekto vysvetlite...
Špatně je na tvém tvrzení to využití. Je totiž velice vysoké, od dojíždění do práce či za zábavou do města, přes městské služby a organizace po třeba místní pořádkové jednotky (policie a podobné) a první zdravotní pomoc. To všechno jsou služby, kde by se uplatnil lépe, než auta se spalovacím motorem.
Asi rovnaké ako využitie klasických áut so spaľovacími alebo zážihovými motormi, len s jedným "maličkým" rozdielom. A tým je cena... Kto by to zaplatil?
To auto jsem si sám projel, četl jsem nějaké testy v zahraničí a Leaf je přijímán celkem vřele. Prostorově a cenově moc nezaostává za obdobně vybaveným Golfem. Vzhledem k provozním nákladům a daním a poplatkům řady zemí a měst bude Leaf z dlouhodobého hlediska asi i levnější. Pokud ti stačí dojezd, což většině lidí stačí, a máš na dobře vybavené auto nižší střední, tak je Leaf zajímavá volba. Určitě není pro každého, ale mluvit o něm jako o nepoužitelném je urážka. Možná tě jen štve, že si ho nemůžeš dovolit, já nevím, ale namířen je celkem chytře a zákazníků si najde dost.
Nebudu ti reagovat na všechny hlouposti, jen se zeptám, kolik km denně najedeš? Já osobně, až na výjimky, cca. do 150. A to beru práce, povinnosti, zábavu.
U rozhodování o nákupu tohohle elektroauta bych vycházel z ceny stejně vybaveného konv. auta, pak spočítal náklady na provoz a celé bych to zohlednil. pokud by mi to vyšlo šulnul tak Leaf by byl vážný adept. V současné době může působit esteticky na lidi kolem třeba tvoje auto...to neřeš. Nepopírám, že je to taková legrační vana, ale u auta na lítačku po městě, tzn. boty křusky, kašlu na design a chci jen užitné vlastnosti.
U rozhodování o nákupu tohohle elektroauta bych vycházel z ceny stejně vybaveného konv. auta, pak spočítal náklady na provoz a celé bych to zohlednil. pokud by mi to vyšlo šulnul tak Leaf by byl vážný adept. V současné době může působit esteticky na lidi kolem třeba tvoje auto...to neřeš. Nepopírám, že je to taková legrační vana, ale u auta na lítačku po městě, tzn. boty křusky, kašlu na design a chci jen užitné vlastnosti.
Doporučuji si pustit toto video [odkaz] a vyslechnout názor pana docenta, elektromobily žádná výhra nejsou, elektřina se někde vyrobit musí, ekologické to je jen naoko.
Nakonec, na podobne nazory je asi nejlepsi reagovat strohou reci cisel. Napriklad - kolik km ujede Leaf na elektrickou energii, kterou rafinerie sporebuje na vyrobu 1 litru benzinu? Odpove😜 cca 50km >😁
ano leaf prejde 50km, ale rafineria okrem litra benzinu vyrobi aj asfalt, mazut, letecky petrolej, naftu, acetylen, vodik atd...
Energii, ktera je potrebna na pohaneni elekrifikovane individualni dopravy, lze usetrit pouhou nevyrobou a ne-dopravou motorove nafty a benzinu. To je docela zajimave, ale "pan docent" o tom asi jeste neslysel.
Krome toho, ze ropa je drahocenna surovina, kterou je skoda palit, tak se tezi s cim dal energeticky narocnejsich lozisek, kdy neni vyjimkou, ze na 1kWh energie se 0.2kWh spotrebuje jen na tezbu.
Krome toho, ze ropa je drahocenna surovina, kterou je skoda palit, tak se tezi s cim dal energeticky narocnejsich lozisek, kdy neni vyjimkou, ze na 1kWh energie se 0.2kWh spotrebuje jen na tezbu.
po dálnici při 130 km/h s 3 roky starýma baterkama?
Ujede.
Člověk tvého typu to sice nepřijme, ale to auto to zvládne.
Člověk tvého typu to sice nepřijme, ale to auto to zvládne.
Neujede.
Díváš se na to moc optimisticky a měl bys příjmout reálnější skutečnost.
Díváš se na to moc optimisticky a měl bys příjmout reálnější skutečnost.
Mě to pár let živilo a svůj optimismus mám podložený čísly, výpočty a vlastní praxí. Čím ty svůj pesimismus?
A byl by jsi se ochoten i vsadit?
Tak nám napiš, kolik km dojezdu při uvedených podmínkách vychází Tobě a hoď nám sem nějaký výpočet.
Baterky již mohou mít po 3 tetech 15kWh a auto plné baterek taky bude odebírat hodně při běžném provozu ve 130 km/h. Těch 15 kWh padne dost brzy.
Tak nám napiš, kolik km dojezdu při uvedených podmínkách vychází Tobě a hoď nám sem nějaký výpočet.
Baterky již mohou mít po 3 tetech 15kWh a auto plné baterek taky bude odebírat hodně při běžném provozu ve 130 km/h. Těch 15 kWh padne dost brzy.
Prumerne osobni auto potrebuje pri 130km/h na rovine do 30kW. 15kWh tedy "padne" za 30min rovna se 65km. Nissan Leaf ma 24kWh a myslenka, ze bude mit po 3 letech 15kWh je nesmyslna. Leaf 130kou ujede tedy cca 100km. Nissan uvadi dojezd na dalnici 110km se zapnutou klimou a prumernou rychlosti 100. Staci to?
Neznám všechny vstupní podmínky (hlavně různé odpory auta), které to ovlivňují, ale hrubým výpočtem pro běžné auto nižší střední to je asi 70-75 km (uvažuju hmotnost asi 1,7 tuny plného auta a sem tam mírný dálniční kopec), jinak pro lehké auto s minimálními odpory (případ Leafu) je to skoro 95 km po rovné dálnici.
Stačí, nebo se chceš hádat dále?
Mimochodem, baterie elektromobilů, jak jsem ti psal výše, jsou dimenzované a nabíjené tak, aby i po třech letech měly pořád původní kapacitu. Psal jsem to tu v mnoha diskusích už možná stokrát, jak to funguje a tudíž se nebudu opakovat, nejsem večerníček.
Stačí, nebo se chceš hádat dále?
Mimochodem, baterie elektromobilů, jak jsem ti psal výše, jsou dimenzované a nabíjené tak, aby i po třech letech měly pořád původní kapacitu. Psal jsem to tu v mnoha diskusích už možná stokrát, jak to funguje a tudíž se nebudu opakovat, nejsem večerníček.
Z diskuze je patrno, že se setkávají různá očekávání, požadavky a současné možnosti.
Z mého pohledu bych to shrnul jednoduše (a zjednodušeně). V současné době pořád ještě nejsou elektromobily z různých důvodů na úrovni, aby mohli plnit plnohodnotně roli rodinného vozu (kapacita zavazadel, požadovaný dojezd, cestovní rychlost atd..) V žádném případě to ale není důvod současné snahy výrobců a také jejich produkty zatratit. Naopak, velký přínos vidím v městské a příměstské dopravě (jak osobní doprava, tak "malé" zásobování). Bylo by naivní si myslet, že při současných zdrojích elektrické energie se tímto zachrání ekologie globálně. Rozhodně by ale masovější zavedení elektromobilů ve městech pomohlo zlepšit životní prostředí právě ve městech.
Z mého pohledu bych to shrnul jednoduše (a zjednodušeně). V současné době pořád ještě nejsou elektromobily z různých důvodů na úrovni, aby mohli plnit plnohodnotně roli rodinného vozu (kapacita zavazadel, požadovaný dojezd, cestovní rychlost atd..) V žádném případě to ale není důvod současné snahy výrobců a také jejich produkty zatratit. Naopak, velký přínos vidím v městské a příměstské dopravě (jak osobní doprava, tak "malé" zásobování). Bylo by naivní si myslet, že při současných zdrojích elektrické energie se tímto zachrání ekologie globálně. Rozhodně by ale masovější zavedení elektromobilů ve městech pomohlo zlepšit životní prostředí právě ve městech.
alambert
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
...no asi tak nějak. Zatím většinu, co v poslední době vypustil, bylo řekněme až moc nekonvenční (pro mě hnusné) - Leaf, Micra, Murano, Primera P12 a o Jukeovi se radši ani zmiňovat nebudu, ale umí i slušný auta jako je Qashqai, Note, 370Z, Pathfinder/Navara. X-trail je na hraně, ale nakonec bych ho asi dal 😉
Btw si vzpomínám, když přijel z němec známý s Primerou P10, někdy kolem roku 94 - moc se mi líbila :yes😒br />
Berte to jako můj subjektivní názor, který nikomu necpu, jen to tak vidím 😉
Btw si vzpomínám, když přijel z němec známý s Primerou P10, někdy kolem roku 94 - moc se mi líbila :yes😒br />
Berte to jako můj subjektivní názor, který nikomu necpu, jen to tak vidím 😉
Ti maji ted projekt, ze z vetrnych elektraren na mori se pri prebytku energie vyrabi vodik(ten uz se da cepovat, ze), ktery pak slucuji s co2 ze vzduchu, tim vznika umely zemni plyn a hura s tim do auta. Jde to i jinak :yes:
Škoda plýtvání elektřinou na tak náročné procesy.
proc skoda? Ty procesy bezi v dobu, kdy vitr porad fouka a nikdo tu energii nespotrebovava, kdy je nadbytecna. Nemusis zpracovavat a palit ropu a jezdis. Je to jen o vyuziti energie, ktera je nahraditelna a nevycerpatelna.
To je lepší tou energií nakrmit akumulátory elektromobilu a šetřit konvenční zdroje energie na horší časy...
Vsak se tim nabijeji akumulatory elektrmobilů. A co zbyde, se pouzije na vyrobu konvencniho zdroje energie. Jako zemni plyn nebo vodik. A dobre se to uchovava/skladuje. Oni by to nedelali pro srandu kralikum. Vitr tam fouka ve dne v noci, narozdil od slunce- je treba ho vyuzit.
Myslim, ze uplne umele prezentujes nejaky spor, skoro jako stret civilizaci, ktery vubec neexistuje. Nemecka cesta syntezy methanu z H20 a CO2 s pomoci elektricke energie, japonsko-francouzska nespravna cesta lithiovych baterii.
Pravda je ta, ze elektrina, ktera vznika v dobe relativniho prebytku vyroby, je v podstate zadarmo a je dobre ji nekam ulozit a lze na ni temer zadarmo jezdit. Menit eletrinu na chemickou energii uhlovodiku a ty pak spalovat ve spalovaci motoru je ale pomerne nestastne, uz kvuli slozitosti a male ucinnosti. Mnohem mensi elektromotor s nekolikanasobnou ucinnosti se mi zda pro pohon aut lepsi. Elektrinu lze pro mestska a primestska auta velmi efektivne skladovat v akumulatorech, nebo pro narocnejsi aplikace v palivu pro palivove clanky - at uz vodikove nebo uhlovodikove.
Pravda je ta, ze elektrina, ktera vznika v dobe relativniho prebytku vyroby, je v podstate zadarmo a je dobre ji nekam ulozit a lze na ni temer zadarmo jezdit. Menit eletrinu na chemickou energii uhlovodiku a ty pak spalovat ve spalovaci motoru je ale pomerne nestastne, uz kvuli slozitosti a male ucinnosti. Mnohem mensi elektromotor s nekolikanasobnou ucinnosti se mi zda pro pohon aut lepsi. Elektrinu lze pro mestska a primestska auta velmi efektivne skladovat v akumulatorech, nebo pro narocnejsi aplikace v palivu pro palivove clanky - at uz vodikove nebo uhlovodikove.
Souhlasim. Ovsem obe technologie muzou existovat vedle sebe, nemel jsem na mysli nejaky spor nebo zavrhnuti elektromobilu. Az budou mit akumulatory mnohonasobne vetsi kapacitu a elektromobily budou rozsireny, tolik ty zbytkovy energie nebude- jestli bude vubec nejaka😊.
Kazdopadne, uschovavani prebytecny energie v chemicky podobe je dobrej a ekonomicky vyhodnej napad. Jestli bude pouzita v palivovym clanku nebo spalovacim motoru je spis veci volby toho ci onoho(zdravim Vendu).Ve finale v budoucnu pujde spis o tu energii(jeji dostatek), uschovani a preneseni bude poreseny a i ten spalovaci motor si budeme moci uzit bez tezeni ropy nebo pestovani nejakych olejnin.
Kazdopadne, uschovavani prebytecny energie v chemicky podobe je dobrej a ekonomicky vyhodnej napad. Jestli bude pouzita v palivovym clanku nebo spalovacim motoru je spis veci volby toho ci onoho(zdravim Vendu).Ve finale v budoucnu pujde spis o tu energii(jeji dostatek), uschovani a preneseni bude poreseny a i ten spalovaci motor si budeme moci uzit bez tezeni ropy nebo pestovani nejakych olejnin.
elektřina je......v podstatě zadarmo... a lze na ni téměř zadarmo jezdit. To je fakt super. A ještě tu vo tý červený Karkulce. 😄 😄 😄
Velký dík vývoji, který posunul elektromobil směrem ke každodennímu použití. Prodeje budou ale malé a jinak to ani být nemůže, protože na to není připravena elektrická síť a hlavně není kde brát energii na výrobu elektřiny pro pohon elektromobilů.
Pro představu - tři kamiony na dálnici mají "příkon" řekněme 1000 kW = 1MW. Výkon temelína je 2x1000 MW. Výkon solární elektrárny (špičkový výkon) na střeše rodinného domu řekněme 6 kW=0.006 MW.
Lidé bijící se za elektromobily nemají často ani řádovou představu o tom, kolik energie je ve fosilních palivech.
Pro představu - tři kamiony na dálnici mají "příkon" řekněme 1000 kW = 1MW. Výkon temelína je 2x1000 MW. Výkon solární elektrárny (špičkový výkon) na střeše rodinného domu řekněme 6 kW=0.006 MW.
Lidé bijící se za elektromobily nemají často ani řádovou představu o tom, kolik energie je ve fosilních palivech.
Tu energii, kterou spotřebovala výroba nafty, pohánějící ony tři kamiony, je možné nakrmit přímo do jejich baterií a tím se rázem změní poměr sil. Navíc ten kamion potřebuje plný výkon špičkově, chvíli... Temelín dává 1000 MW každou tisícinu sekundy. Tahle čísla je spíš třeba přepočítávat na kWh a MWh.
Ybalgine, je to trochu jinak😒br />
1) Elektromobil ma ted smysl hlavne pro individualni primestskou dopravu, kde funguji spalovaci motory osobniho auta ve velmi neucinnem rezimu provozu pod 10% a kde je cisty vykon do kol kolem 5kW na auto a 90% paliva jen ohriva vzduch. Velky turbodiesel kamionu na dalnici v plnem zatizeni ma naopak ucinnost pres 30% a rozhodne neni prvni na rade na bateriovy pohon -- takove bateri ted neexistuji.
2) Pokud vezmu ze klasicke primestske auto jako priklad, ktere je kadidatem na elektro, stravi prumerne 2h denne na silnici, je to 10kWh. Temelin vyrobi za 24h 48 milionu kWh a tudiz zvladne nabit asi 4.8 milionu takovych aut. To je docela dost.
3) Vyroba i prenos energie jsou staveny na spicovy odber, ale stredni odber za 24h odpovida zhruba polovine toho, kolik by se odebiralo pri max vykonu celych 24h. Z toho plyne, ze zhruba polovinu vykonu lze ve vhodnych obdobich (nocni proud) pouzit k nabijeni. To vychazi na asi 12 milionu (vyse jako prikald pouzitych) primestskych aut. Kolik jich asi tak v CR potrebujeme?
1) Elektromobil ma ted smysl hlavne pro individualni primestskou dopravu, kde funguji spalovaci motory osobniho auta ve velmi neucinnem rezimu provozu pod 10% a kde je cisty vykon do kol kolem 5kW na auto a 90% paliva jen ohriva vzduch. Velky turbodiesel kamionu na dalnici v plnem zatizeni ma naopak ucinnost pres 30% a rozhodne neni prvni na rade na bateriovy pohon -- takove bateri ted neexistuji.
2) Pokud vezmu ze klasicke primestske auto jako priklad, ktere je kadidatem na elektro, stravi prumerne 2h denne na silnici, je to 10kWh. Temelin vyrobi za 24h 48 milionu kWh a tudiz zvladne nabit asi 4.8 milionu takovych aut. To je docela dost.
3) Vyroba i prenos energie jsou staveny na spicovy odber, ale stredni odber za 24h odpovida zhruba polovine toho, kolik by se odebiralo pri max vykonu celych 24h. Z toho plyne, ze zhruba polovinu vykonu lze ve vhodnych obdobich (nocni proud) pouzit k nabijeni. To vychazi na asi 12 milionu (vyse jako prikald pouzitych) primestskych aut. Kolik jich asi tak v CR potrebujeme?
Elektromobily jsou opravdu ještě dost na začátku (a s vysokou cenou) a dokud budou vypadat jako exoti a jejich provozní vlastnosti se nezlepší, moc šancí na prodejnost nevidím. Já osobně bych uvítal hybridní kousek - moc se mi líbí čtyřkolka HYbrid4 od Peugeotu, pokud by do toho šli nejen s 3008, tak i třeba s 5008, jdu do toho. Tam vidím bližší budoucnost.
Co opravdu nechápu je to, že Nissan Leaf je auto roku, nic převratného na něm není, je to jakýsi mix průměrnosti navíc zabalený ve velmi ošklivém kabátě. Mám za to, že designeři Nissanu poslední modely navrhují hodně sjetý. Leaf, Juke, Tiida a i nová Micra jsou opravdu děsný :no:
A tym poslednym odstavcom si tiez zabil. Autom roka je to prave preto ze je to v podstate prvy realne pouzitelny elektromobil, ktory ma slusny dojazd a je pouzitelny rovnako ako "normalne" auto.
Názor že na 10km denně to stačí v realitě neobstojí, na to ti stačí i třeba Fabia 1.2TSI a pořád tě to bude stát míň než Leaf, emise neemise - ta elektřina se taky někde vyrobit musí >😁 Navíc se s ní dostaneš i na tu chalupu 😉
Rád bych tě upozornil na to, že jsem tu vyjádřil svůj názor na tohle auto. Je sice uplně jiný než tvůj, ale to neznamená, že je špatný.
Stejně jako ty se pozastavuješ nad mým posledním odstavcem, tak já musim také. Nissan Leaf opravdu není použitelný jako "normální" auto a nemá slušný dojezd - to by bylo až v případu dojezdu 400km a více. Pak by si titul auto roku opravdu zasloužil - za techniku... Design je věc subjektivní a tam Leaf u mě prohrává na celé čáře... :no:
Nissan Leaf je pouzitelny jako normalni auto a ja si ho dokazu predstavit jako svoje druhe auto, stejne tak se me libi jeho design a rozhodne bych si ho koupil radsi nez 1.2TSI ve Fabii ktera se me vubec ale vubec nelibi 😄
Klamete sami seba, alebo ste len posadnutí nejakou eko-hovadinou... :-!
mam Audi A6 Avant a to jezdim v 99% v aute sam a naprosto bez zavazadel, teda pokud nepocitam fotak a notebook, 95% mich jizd je do 20km, pak okolo 3% jizdy do 100km a zbyek jsou jizdy nad 500km
a jako clovek co vyuziva zeleneho bonusu ze solaru to za ekohovadinu opravdu nepovazuju, ekologie me v tomto smeru naprosto nezajima a provozovani takoveho auta je ume ve vidine, ze za kazdy ujety km dostanu veskutecnosti zaplaceno 😉 dokonce zvazuji i myslenku provozovani vicero Leafu ci jinych podobnych elektromobilu coby auta taxisluzby v okresnim meste
S tou taxislužbou by to práveže vôbec nemuselo byť zlé a tam by už to auto aj reálne mohlo nájsť plnohodnotné využitie a vedel by som si takéto taxi predstaviť. Dokonca by som to veľmi rád skúsil. Ak to rozbehneš, hlásim sa na post marketingového manažéra a môžem ti slúbiť, že by som si na takejto práci dal kur.a záležať!
Ale tvrdiť, že Leaf nie je pre bežného človeka, budem tvrdiť stále. Ak ho postavíš pred Leaf a napríklad tú fabiu 1.2tsi, nemusím byť prorokom aby som ti povedal, do čoho na 99% investuje skôr...
ony ty studie ktere hovori ze bezny ridic vyuziva auto hlavne na trasy do X desitek km denne tu nejsou jen tak ze by si je nekdo vymyslel 😄
a to radsi ani nespominat na vyhody ktere elektromobily do budoucna maji, vetsi benzinovou nadrz si do auta moc lidi neda, maximalne si dojezd prodlouzi kuprikladu pomoci LPG, ale vymenit v budoucnu baterie za lepsi as takovej problem nebude, technologie ktere umoznuji i nasobky kapacit se ruzne po svete rodi celkem rychle, a cim vetsi bude poptavka, tim vic se nanich bude pracovat, stejne jako alternativni baterie dnes do spotrebni elektroniky kter dnes nabizeji oproti tem od vyrobce vetsi kapacity, nizsi vahy a podobne
klasickym spalovacim motorum davam v osobnich autech coby samostatne pohonne jednotky tak maximalne 10 let
Ano vse ma sve pro a proti... ale co nema, ze?
Ano bylo a je tu pro a proti behem let, ale jedno je jasne. Energie v bateriich dane velikosti se zvysuje a pruzkumy ukazuji, ze do dalsich 15 let se muze i nasobit. Nejvetsi problem je jen prijit na to jak odstranit teplo z nich rychlejsim zpusobem. Jestlize, se dostanes k hranici $100 za kilowatt za hodinu kapacity je tu komercni potencial.
Jako priklad ten nenavideny Prius tri generace rok 97-99-03😒br />
Capacity amp hours: 6.0 6.5 6.5
Weight kg : 57 50 45
Power kW 30 33 50
Ale je treba cist v tisku typu NewScientist vsechno v zivote neni tak primocare tady se jiz nejedna o auta, ale cistou chemii a fyzikou.
Pokud chces skoky v technologiich porovnavej veci pred 25 lety s dnesnima novinkama, a pote uvidis, ze tu je posun.
Treba Peter Bruce z St. Andrews University pracuje na hustosti baterii a jejich pocitacove modulaci jez v teto oblasti jsme zatim v kolebce vyvoje.
A to isté pri tých mobiloch. Náročnosť na energiu stúpla vďaka pokroku v technológiách. Displeje, Wi-Fi, GPS, sieťová technológia, atď atď... Ale kapacity batérii sa nezlepšili. Nikto nikdy z fyzikálneho hľadiska nemôže zmeniť vlastnosti líthia a to môže ubehnúť aj dvetisíc rokov. Líthium bude mať rovnaké vlastnosti tak ako malo pred sto-tisíc rokmi aj kedykoľvek v budúcnosti. To znamená, že ani ľudia to nijak nezmenia. Buď prídu s novou technológiou na uskladnenie energie, alebo budeme stále na úrovni líthiových batérii. A v dnešnej dobe ľudia nevedia o ničom, čo by mohlo vlastnosti a kapacitu líthia prekonať a zároveň by to nebola technológia astronomických cien... Bože ľudia, si prečítajte čo napíšem, než reagujete...
- ALEBO! Jednoducho dotankujú na čerpacej stanici kdekoľvek na svete. Nehovoriac o tom, že dnes majú klasické autá dojazd úplne bez problémov 900 - 1000 km. Teda si ho predlžovať nijak nepotrebujú. A to auto môže stáť napríklad 13 000 €. Ako tomu chce konkurovať nejaký elektromobil, ktorého cena je niečo nad 30 000 € a ktorý neutiahne na jedno nabitie ani 200 km? Nezabúdaj, že len tak neprídeš kdekoľvek na nejakú stanicu nedotankuješ plnku ani za hodinu. Rýchle nabitie drží len pár km... A už keď je aj reč o tom mestskom aute. Koľko obyvateľov z mesta má vlastnú garáž s elektrickou prípojkou, kde by ho mohli dobíjať na to každodenné používanie? Bude niekto ťahať predlžovačky z nejakého 5. poschodia bytu na parkovisko pred panelákom??
Absolútny súhlas s každým jedným slovom a aj prvým príspevkom!
Co třeba příměstské noclehárny s řadovkami a novodobými sídlišti (takzvané satelitní městečko)? Tam každý má svou vlastní garáž. To jsou lidé, kteří většinou nacestují za den do třiceti kilometrů cestou do práce, po městě a zpět domů.
Pre pobavenie: [odkaz]