Taky bych si dal radsi 2 proti sobe 60kou nez 120kou do zdi ;-)
Bylo by spis zajimave udelat testy aut pri 100 do zdi, by me fakt zajimalo, jak by auta nizsi stredni dopadla ;-)
To asi ne, ale ono tady moc nejde o síly jako spíš o energie - tedy hlavně o rychlost a hmotnost obou objektů. Něco pohltí deformace karoserie, nicméně výsledná rychlost v čase nárazu je opravdu součtem rychlostí proti sobě se pohybujících těles. No ale pokud se svou teorií a přesvědčením řídíte na silnicích, pak jsem rád, že jsem neměl tu čest, vás nikde potkat a snad to tak i nadále zůstane. Hezký zbytek dne. ;-)
Kdepak, ideální náraz dvou deformovatelných předmětů o stejné váze a rychlosti je z hlediska přetížení pro posádku zcela stejný jako náraz do zdi ... ;-)
V praxi je naopak lepší ta zeď - nosníky jako důležitá část deformační zóny poberou maximum energie. Naopak při srážce s vozem stačí malé přesazení, nosníky se smeknou a energie jde do plechů a sloupků ... takže auto také může být na dva kusy.
[odkaz]
Jestli aspon trosku mluvis anglicky, tak to snad pochopis. Co se rychlosti tyce. v pripade narazu auta do zdi a celneho narazu dvou aut, jedoucich stejnou rychlosti, jako to auto proti zdi, tak z pohledu posadky je to to same. Z pohledu energie nikoliv, samozrejme v druhem pripade vznikne vetsi energie, ale take mas dve auta i dve deformacne zony na pohlceni energie. Kdezto v pripade zdi, ta zed pevne stoji, a energii musi pohltit deformacni zona auta.
Samozřejmě, v praxi se s možným přesazením deformačních zón počítat musí, ono občas taky dojde k tomu, co se stalo Kubicovi.
Myslel jsem to spíš tak, že by se srazili čelně dva lidi v zorbech při nějakých šedesáti, bude jim po nárazu jenom příšerně blbě. Ale když ta samá gumová koule narazí do stromu, bude to mít následky v podobě zlomenin. A když to do stromu pošlu v šedesátce na lyžích, díky a dobrou. ;-)
jo tak to určitě. Čili pokud si vezmeš třeba nafukovací plovací vestu a skočíš placáka z metru na molitanovou matraci tak mi chceš namluvit, že to bude stejná pohodička jako když s sebou plácneš z metru nahatej na beton? Ty si asi nedával ve škole moc pozor?
Tu chybějící docházku vidím u tebe - čti pozorně co jsem napsal, najdi si na YouTube nějaká videa crash testů a do ruky na víkend knížku fyziky ze základky.
Čili mi chceš namluvit, že když proti sobě pojedou 2 auta každý rychlostí třeba 30 km/h, tak následky budou pro posádky horší než když pojede auto 60 a nabourá do betonový zdi? Nebo jsem tě jen špatně pochopil?
Pochopil jsi mě skutečně špatně, já jsem odlišné rychlosti vůbec neuváděl. Bral jsem v tom komentu porovnání dvě auta vs. auto proti zdi pochopitelně při STEJNÉ rychlosti.
Tedy že zpomalení/deformace dvou aut nebo auta proti zdi bude stejná ( téměř stejná ).
rychlosti se samozdrejme nescitaji, ale pouze se procentualne prelevaji podle vahy a deformovatelnosti projijedouci prekazky, tedy druheho auta, pokud dosebe tedy celne narazi dve stejna auta se stejnou vahou a stejnyma deformacema, tak je to stejne jako naraz pri te same rychlosti do nedeformujici se prekazky, jednoduse, kazde z aut se deformuje stejne, pokud bude jedno z aut tezsi, tak jiz bude ve vyhode a cast sve energie preda lehcimu autu ktere se tim padem zdeformuje o to vice
To je pravda. Představ si , že mezi ty auta dáš třeba plech.Výsledek je jako když každý auto narazí do zdi. Součet rychlostí je dvojnásobný, ale deformační zóny jsou také dvojnásobné. Samozřejmě to neplatí, když se nabourá Matýsek s HAMREM.
čau:[odkaz]
[odkaz]
Ted nechci kecat, ale mam dojem, ze poprve jsem Drakena videl nekdy okolo roku 2000 a urcite to bylo v HK, protoze v Brne jsem nikdy nebyl. Slo o rakouskou verzi komplet v cervene barve. Jinak tam litaly uz od roku 1997, na youtube jsou videa.
Vykonnostne je to uz padesat let stary stroj, ale ten vzhled...
MiG je MiG, ale na svadske konstrukcni skole me pritahuje ta nonkonformnost podobna nemeckym konstrukcim z 2. svetove valky a to, jak jsou spolecne s Dassaultem schopni obstat v konkurenci Rusu, Americanu (a Cinskejch kopirovacu).
Mě právě ty mašiny ideově z 60tých let velmi přitahují. Sice nejsou tak obratné jako současné "počítačě", ale třeba Phantom při nízkém průletu a stoupání na přídavné spalování, tomu se člověk jen směje. Tornado to samé, byť je trochu mladší. Draken je ještě relativně konvenční, ale Viggen... Z moderních mi třeba právě Rafale přijde neprávem opomíjený, resp. ve stínu Typhoonu. Rusové ? Kapitola sama pro sebe. Pamatuji ale na velmi zajímavou předváděčku Lancera (rumunský Mig-21 modernizovaný tuším Elbitem) v HK. To éro chodilo stabilně jak Falcon. Dav jen zíral.
Tohle je téma na dloho.
Byl jsi se podívat na 380 ? Sice "prasolet" ale dech dokáže vyrazit.
A380 jsem viděl v Paříži, nádhera.
Ze všeho nejvíc mě ale vyrazil dech AN-225. To jsem ještě bydlel v Horoměřicích, tedy na koridoru k Ruzyni, najednou divnej zvuk (737 člověk pozná, tohle je úplně něco jinýho), drnčelo okno, vykouknu ven a tam letadlo dvakrát větší, než obvykle. Pak jsem se na něj byl podívat ještě v Německu, ale to první setkání bylo úžasný.
Jen mě mrzí, že už se mi nikdy nevyplní proletět se v Concordu nebo tom Tu-144.
Před nějakou dobou jsem mluvil se známým, který mi posílal odkaz na nabídku proletět se v MiGu-31 na okraj vesmíru. Stojí to poměrně dost, ale zážitek to bude pěkný. Lítá se z Niznyho Novgorodu (Sokol).
Až budu doma, odkaz najdu. :-)
Vím i o možnosti na cvičném MIGu-25. Existuje i možnost MIGu-29 a údajně i sedadlo střelce v Hindu.
Mriju jsem bohužel nezažil. K tomu éru není moc co dodat.
Kamarád, se kterým jsem měl možnost, v rámci jednoho projektu prozkoumat 380 hodně detailně a z blízka ještě před předáním zákazníkovi, měl možnost se podívat do muzea v Daytonu a z Valkyrie prý prostě nechápal. I v dnešní době působí nadpozemsky a když si člověk uvědomí dobu vzniku....
I studená válka byla k něčemu dobrá.
Hovoria to tam dobre. Ak sa čelne zrazia dve rovnaké autá idúce rýchlosťou 120mph, tak je energia pri náraze síce dva krát väčšia ako v prípade jedného auta pri 120mph do steny, ale pohlcovanie tejto energie sa rozdelí na obidve autá rovnako, čiže výsledok v prípade rovnakých automobilov je naozaj identický s nárazom jedného auta do steny. (Ak sa stena nezdeformuje a teda nepohltí časť energie.)
tak este pre tych, co maju tak zdravy rozum, az to boli:
[odkaz] ... si z toho odnesies co chces, ale ak sa ti aj po tom zda byt tvoja teoria pravdiva, tak si dost mimo... :-!
pac jsou ten jen dlouhy blaboly, prevazne nedavajici smysl. Tady presne test. i s videem. Muzes si tam porovnat stav vozu. Auto danou rychlosti "X" proti zdi, se rovna dve auta proti sobe se stejnou rychlosti "X"... to jen byla reakce na ten tvuj uvodni blabol.
Jaby som ho poslal proti stene v stovke. Podla neho je to totiz ako naraz aut proti sebe v patdesiatke, kde sa "akoze" rychlosti scitaju a to sa predsa v pohode da prezit >:D
Rychlosti se nesčítají, je to zhruba 85 a ne 60. Pro zachování energie při poloviční hmotnosti musí rychlost vzrůst 1,41 krát, tedy odmocninou dvou. Takže dvě auta v 85 mph mají dohromady stejnou energii jako jedno auto ve 120 mph (za předpokladu, že jsou auta identická).
Jde o to, že řidiči s A na RZ jsou většinou z provozu zvyklí na větší počet aut a totéž očekávají od ostatních.
Pak se ale není co divit, že děda z Vysočiny, který protijedoucí auto potká jednou za měsíc, při jízdě zpanikaří a mačkají se plechy.
tyhle dementní názory fakt vždycky stojej za to...ale přesně to vystihuje situaci na našich silnicích..ne to jak kdo jezdí, ale naprostou bezohlednost na druhý..já jedu nejlíp kdo jede jinak nemá na silnici co dělat a dám mu to patřičně najevo.. :no:
Tak to s tebou nemůžu souhlasit. Chceš říct, že na řidiče s A platí jiné fyzikální zákony? Mají neklouzavou námrazu, pneumatiky, které zvládnout jakýkoliv aquaplaning?
Ne.
A dá se na to dívat opačným způsobem. Průměrný pražák poskakuje celý týden po městě v zácpě, takže jak vidí prvnílepší rovinku, tak sešlápne pedál až na podlahu aby si to jednou za čas taky užil, zatímco ten "děda" už toho nalítal dost. Podobně to vypadá i s taxikáři, kteří po městě lítají jak střelení, jak nevybouření puberťáci.
A co bude dělat ten pražák, když je zvyklý z poskakování po městě špatně odečte rychlost protijedoucí škodárny?
Nejsem ten, co rád globalizuje dle SPZ, ale zároveň se mi nelíbí tvůj pohled na věc.
Jezdím jak po dost velkém městě, tak jsem se dost najezdil po okreskách a je to naprosto o něčem jiném. Ten kdo bude jen poskakovat po městě a naučí se parkovat a dávat přednost, ten nemusí umět průjezd horským průsmykem v zimě (a že většinou pražáci u nás v horách opravdu neumí)
Naco kupovat drahy lis, staci jeden navijak a auto je zosrotovane.
Inac tymto testom nic nedokazali, kedy auto nabura do betonovej prekazky? vacsinou je to strom, jelen, diviak, protiiduce vozidla, mikrospanok a zídenie z dialnice, .... .
No nechci být válečným štváčem, ale tem umělec co spočítal přetížení 400G by se měl zlepšit v práci s desetinými místy. Při pokusech v 60. letech na raketových saních při nárazu do vodní bariéry v ryclosti cca 600km/h dosáhli tuším 48 G :-! Kdyby ten focus dosáhl 400G, tak to by se teprve bylo na co koukat >:-[]
jo jo, ten odraz od prekazky se hodnoti dost zaporne.
pokud pro jednoduchost aplikujete pro vypocet zpomaleni vzorecek na rychlost volneho padu 193km/h a draha zpomaleni bude 80cm(deformacni zona), vychazi mi 175G. Pokud se podivas do literatury tak se tam 200G(maximalni zpomaleni pri testech se blizi az 400G) vyskytuje i s popisem poranění, vlivem přetížení vnitřních orgánů. Zrovna to nemám po ruce. Pokud narazis favoritem do prekazky v 50km/h, mas tam maximalní zpomalení 35G. ;-)
Proto se take pouzivaj pri simulacích hlavy dvouhmotove systemy ;-) Ono to prave pri vysokych hodnotach zpomaleni neni jen o tom ze si nakrapnu hlavu, ale utrhne se kde co. Proto je u at dulezita dlouha deformacni zona, pac diky ni ze da nakonstruovat mensi hodnota zpomaleni, pokud to konstrukteri umi. Proc asi byla prodlouzena predni cast Civica 9G, ikdyz 8G mel 5hvezd ;-)
Je to smutný příklad toho, že si dnes v bazaru může kdejaký klučina koupit docela levné auto, jako je tento focus či octavia, které těch 190 v pohodě udělají a potom je průšvih na světě.
Tak ve 100 máš ještě trochu naděje přežít. Já vím, že mluvím trochu mimo téma tohoto článku, ale těch 190 nebo alespoň rychlosti přesahující 160km/h ta jetá octavia či tento focus dosáhnou a dá se tyto vozy pořídit za lacino. Ale nejhorší je tato situace u starých bmw...
a to mně vždycky dostane. Pravda - počet příběhů a legend stoupá vždy s počtem vypitého alkoholu a jako násobící faktor ještě působí počet mentálně ne zcela vyspělích osob opačného pohlaví, ale vždycky mně to pobaví a od určité doby se do diskuze s těmito "přeživšími" zásadně nepouštím... Nemá to smysl...
Je to stejné, jakoby Vám někdo tvrdil, že přežil dávku z kalašnikova do hlavy..... Ano. Chápu, že si majitele vozu určité "lepší" káry, chce dokázat, že jeho volba je "zupá", ale vážně pronesené tvrzení, že po nárazu ve 150ce do stromu vylezl nezraněn a dal si cígo........mno jak bych to...... Vážení tuzeři, tuneři, oblbovači a potomci Václava Hájka z Libočan............. Lidské tělo je tak křehká a svou podstatou nezkounstruovaná součástka Vašich vozů, že zkrátka přežít něco takového nemůžete. Existuje jediná osoba, která to dokáže - tou je Čuk Norys a předpokládám, že jím zrovna nejste. Myslete na to, když to pak před klubem někdy v půl třetí ráno v neděli "voroštujete" a jedete v pěti lidech áleji ukázat, jakej jste řidič.... Tohle video by Vám mělo trošku rozsvítit v hlavě - tedy snad............
asi takhle - přímý střet v té rychlosti, o které píšeš - nepřežije nikdo...... Pokud jde o rychlost, ve které vůz "vstupuje" do nehody - pak to může být i ve 200 - kdy vyletí ze silnice a pak už je to o štěstí a způsobu dopadu, rotace, dálce, na které je zbrzděn "na nulu", aktivaci záchytných systémů atd. atd. - když to shrnu do lidového - mít zkrátka z p.ele kliku..... Kolega jednou takhle vyletěl ve 160 v A6 z dálnice. Mohl bych tvrdit, že přežil havárku ve 160 s audinou..... postupem doby bych mohl tvrdit, že to bylo do svodidel, časem bych ještě přidal, že to bylo do svodidel čelně atd.... Ve skutečnosti ve 160 líznul díky své nepozornosti(že by telefonoval?) líznul betonová svodidla - to ho "rozvrkočilo" tak, že druhou vzal o středová vozidla a od těch byl expedován do pole, které bylo naštěstí "v rovině" s dálnicí - po cestě z dálnice "zakopla" jeho A6 o roletku hlíny - udělala párkrát okázkový výkrut a po cca 30 metrech zůstala stát ve značně dezintegrovaném stavu.... Pravda vylezl z toho vcelku živ a skoro zdráv(hnutá záda a šrámy v obličeji plus naražený, na co si vzpomenete, páč a protože báglík nehladí), ale měl štěstí, že to auto "mělo prostor"........
V těhle rychlostech ti opravdu pomůže jen "karambol." Několik postupných nárazů, kdy tě každý o něco zpomalí. Nebo, samozřejmě, někam šikovně vyletět, kde máš dost prostoru. Naprat to do něčeho naplno, tak je z tebe protlak. Když jedeš sám, tak tě u stromu může ještě zachránit, pokud rozřízne auto a mine tě.
Tady mas teda to pravy orechovy, tady v tom jeste je zelezo a material, neni to zadnej novodobej sunt...
[odkaz]
Nevim co to zeres, ale v horsich casech, treba o zkouskovym na uvolneni by mi to taky pomohlo... >:D
ty mas asi tolik zdravyho rozumu, ze vlastni argumentaci podkopavas. Nema to cenu s tebou nic rozebirat, pac tech vlastnich blud si urcite nikdy nevsimnes.
Tys reagoval na Dianu, a pilir... tak oni to prezili, jestli si to dobre pamatuju, tak tam byl ridic, Diana, a jeste minimalne jedna gorila z ochranky, to je taky minimalne 250 kg... takze netahej tady rozdilnost te situace a toho testu, jasne, tady zadna rotace nebyla, byl to celnej naraz, ale to auto v tom videu do zdi vlitlo v podstatne nizis rychlosti... Vys jsem tu celou chybu ve tve argumentaci popsal, ale jestli te to zajima, tak ti to sem nakopiruju jeste jednou:
" [odkaz] ...
Jestli aspon trosku mluvis anglicky, tak to snad pochopis. Co se rychlosti tyce. v pripade narazu auta do zdi a celneho narazu dvou aut, jedoucich stejnou rychlosti, jako to auto proti zdi, tak z pohledu posadky je to to same. Z pohledu energie nikoliv, samozrejme v druhem pripade vznikne vetsi energie, ale take mas dve auta i dve deformacne zony na pohlceni energie. Kdezto v pripade zdi, ta zed pevne stoji, a energii musi pohltit deformacni zona auta. "
hezký článek - jen jedno - ber to prosím jen jako jemné šťouchnutí od nefyzika a nevědce - každá částice může vydat jen tolik energie, kolik sama má? Vychází to ze znalosti současné vědy - a jak víme - nakonec může být všechno jinak...Tím nechci říci, že vozy budou bez porušení procházet zdmi ;-)
No jelikoz pri celnem narazu s plnym predkem auta do zdi je to samy, jako v pripade dvou proti sobe jedoucich aut stejnou rychlosti, tak kdyz to napalis do zdi jen pulkou predku v dane rychlosti, tak to bude to samy jako celny naraz s pulkou predku dvou proti sobe jedoucich aut ve stejny rychlosti... stejna logika, ta zed se nikam nehne, a pulkou auta ti zdemoluje, kdyz to auto narazi do toho auta ktery jede stejnou rychlosti, tak se chova v podstate jako zed, ma stejnou vahu i rychlost, sice se uvloni vetsi energie jako u zdi, ale taky jsou na to dve deformacni zony, to ze ten stret je presazeny nebo ne, nehraje zadnou roli,m v propade ze povaha narazu je stejny v obou pripadech z pohledu typka v aute to bude to samy.
Známe to všichni, resp. jistě mnozí z nás, jak se jede přes dvě stě, jde do tuhého, kolem 250 už je to za hranicí závěti. Nahoře máme 190 do zdi, v podstatě je jedno, jestli jedeš 170 nebo 190, ale když se nahoře na to podíváš, už nikdy nepojedeš ani 190, ani 150, budeš se ve 130 modlit, abys to někam nenapral...
P.S. Velmi poučné video. I když... hele, byl to starej focus, tedy pouhá odžitá euro-dvojka, a kdo ví jestli... dám baťku, že s Golfem bys tu zeď dokonale odfouk´ :-!
Podle mě by mladej zobák do třiadvaceti měl mít na autě povinej zelenej majáček a povoleno maximálně 80, na dálnici 100. Do pětadvaceti by musel jít na přezkoušení na nějakej autodrom, a tam by předvedl, jak umí ovládat auto, až teprve potom bych mu dal lístek do ráje. Nebo čipovku na bus, podle toho jak by to zvládl.
Tys to nepochopil, ten majáček bych dal jako povinnou výbavu, ne že by sis ho musel složitě shánět, prostě každej zobák do dvaceti tří by jezdil 80 a 100 s majáčkem. To bys viděl, kolik by ubylo nehod.
Jenomže na rozdíl od těch mladejch zobáků, ti starší jezdci jsou zajetí a umí toho povětšinou za volantem více, než ten zobák. Ten se právě potřebuje vyučit, a k tomu by sloužil ten zelený majáček, aby nás dospělé uvědomoval - pozor, jede silniční jelito, a současně pak by mu ty stanovené limity dávaly naději, že ta učební léta do dvaceti tří přežije...
Vezmi to třeba tak, že do sto tisíc kilkometrů můžeš na silnici jen šoupat nohama, to se právě všechno teprve učíš. No a to by mohlo být právě to období věku zeleného majáčku 18 - 23.
O mne přece vůbec nejde, tématem jsou zde mladí zobáci, tedy nezkušení jezdci, kteří mohou však dnes koupit v bazaru i několik set koní. A proto ten návrh zeleného majáčku, rychlostních limitů atd. Statistiky jsou nesmlouvavé - nejvíce bourají jezdci do pětadvaceti. A vezmi si takovéhgo zobáka dejme tomu ve dvaceti, který najel dvacet tisíc. Vždyť nemůže nic umět, jen se drží volantu...
No, právě z toho nárazu jsme se dostali k tomu, zda by nebylo vhodné nějak mladé zobáky omezit. Svůj názor jsem tu napsal, ty tu nepíšeš věcně nic, jen dokola meleš o žvástech. Pokud považuješ žvást za to, že mladej zobák kterej má ve dvaceti najeto dvacet tisíc, nic neumí, jen se toporně drží volantu, pak jsi zatím auto nejen neřídil, ale nikdy ani neviděl...
Predpokladam, ze jsi jednim z tech mladych (super)ridicu, za ktere se tu tak bijes. Alespon tvoje teze o male sanci narazit do pevne prekazky na dalnici te tak kvalifikuje. Slysels nekdy treba o odstavenem kamionu? Jen doufam, ze pokud mas ridicak, tak ridis lip, nez myslis, ikdyz o tom pochybuji, protoze tyto veci vetsinou souvisi.