Dnes jsem jel na Šumavu a bohužel již začali solit. Pozná se to tak, že silnice je pořád navlhlá a když uschne je trochu bílá. Dokonce to sypali na suchou silnici a byly tam i dost velké krystalky soli, pomalu to vypadalo jako rozbité sklo. Možná by bylo dobrý napsat článek o mytí auta v zimě. Pandu jsem umýval celý rok ale pouze tlakovou vodou ručního mytí na benzínových pumpách za 10 korun asi 2 minuty. Když je v zimě obleva myji auto stejně jako v létě. Dobrý je silikon ve spreji a postříkat s tím celý podvozek včetně podběhů. Silikon je fakt dobrý, ničemu neškodí, právě naopak. je silně vodoodpudivý a ta slaná břečka se vůbec nedostane na karosérii. Hlavně do chrání plastové podběhy, které jsou pořád jako nové.
silikon na karoserii je blbost. Az s autem nekde prasknes o strom, nebo az Te nekdo odre a blatnik pujde do laku tak poznas co je silikon za svinstvo. Stravis nad tim mladi nez to odmastis a i tak vyslednej efekt nebude stat za nic
Známe ty silniční bouráky, v prémiovém kaftanu, pětikorunou vyškrabanej výhled jak z ponorky, na střeše čepici sněhu a v promáčenejch adidaskách to nandavají celýmu sídlišti.
Jizda v zimě, to není nic pro amatéry. Jízda v zimě vyžaduje velmi znatelnou zkušenost za volantem, zásadně vyspělejší mravy a samozřejmě tomu úměrně kvalitní přípravu před jízdou. Čelo, to můžeš mít orosený jak svůj oblíbenej tuplák na růžku, přední sklo však musí být vypulírované dočista. Zvenku i zevnitř.
Evergreenem amatérů je zahřívání motoru při škrabání skla, za to bych dával doživotí. Profík vyjede z garáže, při poklidné jízdě jemně v tahu vyčká až se mu motor pěkně hezky přohřeje a až teprve pak zatne v dlouhým táhlým tipec všem amaterským předjezdcům.
Tedy témata?
- Příprava auta na sezónu a na jízdu.
- Příprava jezdce na sezónu a na jízdu.
- Škrabky, drbátka, šok-kabely a lopaty,
- Čemu se dá říkat - očištěná karoserie od sněhu
- Kam patří za jízdy palčáky, kam kaftan a kam kapesníky a kam termohrnek s kafem.
- Vodka v ostřikovači a jak na přimrzlé stěrače.
- Pozor na přehřátá vejce
- Jízda na sněhu
- Brzda a co s ní
- Čtyřkolková elita, zádní náhončí a předohráči.
Osobně se těším, jak mi to na diskuzích budou nandávat plakáti stylem - topení je na nic, hřát tě musí koně, v zimě jezdím zásadně dveřma napřed, čtyřkolky jsou po amatéry, auto je od toho aby jezdilo smykem a tak podobně.
Moc se také těším na zkušenosti zkušených kolegů, kteří ví, že v zimě se jezdí řádově obezřetněji a... stejně tě čeká dřív nebo později nějakej polibek od klouzálka. Vždyť dnes už může za volant kdejakej jouda, a roční období v tom roli hraje pramalou.
Existují lokality, kde ani ti nejprémiovější nemohou stát v garáži. :-) Já třeba rodinný dům odmítám, tak mi moc jiného než stát na ulici nezbývá. Do Laguny jsem nechal namontovat bufíka, funguje to líp, než garáž (jen ten lak trpí víc...).
A v zimě se jezdí plynule a obezřetně, o to větší zábava pak je na prázdné okresce brzo ráno, modro, mráz, horkej čaj, pluh nejel, idylka. Vždyť to je to nejhezčí v úplném tichu plout a poslouchat křupání sněhu pod koly. :-) A občasné zablbnutí si s Q4 na zaváté silnici je zážitek na celej rok. Doporučuju silnici na Měděnec anebo Mikulov - Dlouhá Louka...ale tam to Ty už stejně nejspíš znáš. ;-)
Na Dlouhý louce to znám, zapad jsem tam s Pajerem až po nápravu, prorážel jsem jazyky a na jednom obřím jsem se propad na břicho, nepomohla ani lopatka, šel jsem na Moldavu aby mě vytáh traktor, takže jsem pak v zimě jezdil spodem přes Litvínov a Klíny, tam je to ale taky pěkný.
Jinak tu v diskuzi zaznělo to ohřívání auta na parkovišti, asi to nejhorší co můžete zmrzlýmu dieselu udělat.
Aha... i když z druhé strany jsem slyšel názor, že když vjedeš se zmrzlým autem od soli do garáže a začne na něm sníh roztávat, tak je to horší než jej nechat zmrzlý...
Jo, to ale osudově platilo v době, kdy ti "žigul" doslova a samovolně tak jako tak reznul před vočima a kdy jsi současně parkoval v podzemních garážích kde bylo třeba 15 stupňů. Tím se to reznutí fakt zásadně urychlilo. Byly známé případy, kdy ti solidní, vyhřívaná garáž sežrala za sezónu auto :-) Tohle byl problém komunistických "elit", které si stavěly paneláky se stáním v suterénech, neboť se tam topilo, bylo to jako v sauně...
Plati to porad. Jak je nize usmevne napsano: Kapalina má větší aktivitu a reaktivitu než pevné skupenství >:D No, ale vazne. Rychlost koroze samozrejme zavisi na teplote, presne jak pises s tou sanou - jev je prilis komplexni na jednoduchou rovnici, ale pri rozdilu 20°C pocitej tak 100x vyssi rychlost reznuti.
Druhej problem, kterej tenhle prvni umocnuje je to, ze v zime je diky nizsi teplote lak mnohem nachylnejsi k poskrabani od odletujicich kaminku atp., je totiz mnohem min pruznej a tak se snadneji stane ze se vrstvy laku odloupnou nekdy az na kov. A tady ta sul zpusobi katastrofu.
Dnesni auta jsou casto alespon nekde pozink, ale i tahle vstva se muze necim prorazit ci odlomit ci pomalu proreznout. Oproti zigulum jsme udelali materialove dost velkej pokrok, ale fyzika funguje porad stejne.
Kapalina má větší aktivitu a reaktivitu než pevné skupenství,něco na tom rozhodně může být. Zvláště pokud se na silnicích pořád používá CaCl2(což si nejsem jist) a to v kombinaci s přebytkem vody může být nepříjemná směs
Pingi má zákaz užívání internetu v podnapilém stavu. CaCl2 by měl být nerozpustný ve vodě,což v kombinaci s hygroskopickými vlastnostmi představuje důvod jeho užití na silnicích.
Díky,možná to je tím,že nejsem zaslepený do žádné značky výrobce aut a navíc vím co tu GTI předvádí,takže mám ušetřeno spoustu "žilek" či šedin :-) Jinak ty soli na silnice si musím dostudovat,to by mně samotného zajímalo.
PS: Gratulace k M-ku, dost mých známých tvoji školu nedávno dodělalo a respekt
jo no...takhle mě taky jednou nechal firemní vágen na holičkách...ráno nastupuji...naštěstí jen led na okně a nikde žádná škrabka v kapse jen papírovky...a tak jsem musel těch 150metrů(k nejbližší benzínce) s periskopem... :no::no:
S tím nemám dobrou zkušenost. I když si namrzlé sklo oškrábu a potom na něj pustím nemrzku z ostřikovačů abych se zbavil odškrábané námrazy a třeba i neodškrábaných kousků, tak mi sklo jaksi zbělá, jakoby ta nemrzka na skle zase namrzla a nevidím vůbec nic.
ten rozstřikovač(u transita) ti stejně udělá obvykle jen takové kolečko...které záhy začne pěkně mrznout opět... ;-) stěrač u takové krusty toho moc nesvede...a spíš mu dáš pěklně na frak...
Souhlas...
V zimě poznáš více jak kdykoliv jindy, kdo má při jízdě trochu zodpovědnosti a rozumy. Kapoty plné sněhu a střechy s čepisí mě mohou jen vytočit...
PS: Jo, vdal >:-[] (1. z 5. za mnou ;-) ) Samozřejmě trvale tam to písmeno v nicku nenechám, budou přibývat, ale vždy jen na den nebo dva, tak pro radost :-!
Ahoj,
přišlo by mi zajímavé dát téma věnované rozdílnosti dezénů zimních pneu. Zejména asymetrický dezén (např. Nokian WR G2) a směrový (např. Dunlop Wintersport 3D). V praxi se mi asymetrické dezény moc neosvědčují.
podle mě je ten Nokian WR G2 tzv. univerzální pneumatika. Protože jinak nechápu, proč stojí tak zaprd. Nehledě na to, že po ojetí na 4mm zmizí veškeré jemné lamely. :no:
Člověk, vlastnící Subaru, a myslící si, že je všemocné, není Subarista! 8-s:no: ... nemluvě o tom, že takových lidí už moc nejezdí, protože ti, co si to mysleli, už dojezdili :no:
Když se koukneš na zarputilou Subaristickou obec, majitelů STiček je mizivě. Většina Subaristů jezdí Forestry, Legáska, Outbacky a Imprezy v dvoulitru. Jak mě to přijde, tak většina majitelů STíček jsou mladí bezmozci s bohatými rodiči. Myslejí si, že je to ultra hustá cool kára, a že budou jezdit jak Petter Solberg. A všichni tito končí obmotáni ve stromoví kolem cest. Nemusím zdůrazňovat, že je ohledně Subaru nic nezajímá a je jim jako značka úplně ukradená. Hlavně že mají hustokrutou modrou káru s křídlem. To NEjsou Subaristi!
Opravdoví Subaristi jsou úplně normální řidiči, a platí pro ně stejné fyzikální zákony, jako pro řidiče jiných značek. Kupodivu totiž jejich zimní pneumatiky brzdí a vedou v zatáčce úplně stejně, jako ty na sousedovic Laguně.
A proč že jezdí v zimě po sněhu tak rychle? Protože oni jedou normálně a ostatní se loudají >:-[] . Nemají bobky v trenkách, jako mnozí jiní řidiči. A hlavně mají většinou svoje auto "v paži" a moc dobře vědí, co si mohou dovolit. A proč ho mají v paži? Protože ho mají rádi! Kdyby neměli rádi auta, jezdí Koncernem nebo Francouzema (nadsázka ;-) ). Celé zimy tráví na zasněžených parkovištích a trénují. Dokonalá příležitost, jak spojit příjemné s užitečným. Výborně se pobaví a při tom do posledního detailu zjistí, jak se auto chová a jak si s ním poradit :-):yes:
Až někde budete v zimě zapadlí ve sněhu, Audi v Quattru projede kolem a řidič se vám vysměje. Stejně tak Báwo v xDrivu, Passat v Haldexu a rozvažeč Pizzy ve Fiatu Panda.... Ten, kdo vás vytáhne, bude jezdit za "šest hvězd" ;-) ... ano, pomůže přesně ON - ten nezodpovědný zlý Subarista, ohrožující všechny slušné lidi celého světa >:-[]
Já jsem tvůj původní příspěvek moc dobře pochopil ;-) ... to nebyla hana Subaristů, že jezdí jako prasata. To bylo přátelské poškádlení "naší" oblíbené zimní úchylky, tedy tahání zapadlých chudáků ze závějí >:D
Nekopte uz do majitelov Subaru! Ja mam s nimi skor take skusenosti, ze zavadzaju na ceste. Davnejsie si nakupili benzinove Forestre, Outbacky, Legacy a teraz skucia kvoli drahemu benzinu. Avsak za volantom sa tvaria ako "Pan sa nikdy neponahla".Velakrat ich stretnem, ako sa rychlostou 90 km/h suchtaju po dialnici, vo vlaciku spolu s benzinovymi Lagunami, Sierrami, Cromami & co.
A veruze ani nie. Sedlac tiahne do city. A tie tuningove Favority, Sierry a ine kalfasy, s evidencnym cislom BA, tak to by nevymyslel ani bratislavcan.
Vies , co urobi vidlak, ked pride s autom do mesta. Tak ho hned prepise na BA alebo BL. Ze preco?
Ta, nech doma vidza susedze kdo je pan.
... a ze kozusinovy volant, nalepky "turbo" ...
Tat, to ne ja, to ten majitel.
:-| people still doesn´t know how use google. Hľadaj poriadne! Pred zimou sú vždy toho plné auto-časopisy, veby a podobné stránky. Apropo, aký ... by túžil práve po porovnaní letná/zimná keď už z názvu je to jasné. Skôr porovnanie roznych zimných pneu ala ADAC aj keď ich veľmi neuznávam.
s většinou co tady padlo se dá souhlasit, jen bych měl pár připomínek:
- sněhová čepka na střeše - pokud jedu delší trasu tak ji sundám, pokud budu popojíždět po městě tak se s ní zdržovat nebudu a nevidím v tom problém
- vcelku špatně se "poklidně" vyjíždí z parkovacího místa pokud je před autem hradba zmrzlého sněhu přes který se musím dostat
- když už nastartuju auto před rozjezdem, tak to dělám pro sebe ne kvůli zahřátí motoru.. aspoň trochu zahřeju interiér a rozmrazím skla při čištění auta (a neřek bych že těch 5 minut tomu nějak ublíží), samozřejmě pak nevystřelím na plný plyn
- ad vytahování aut z příkop - párkrát sem pomohl a v nouzi i v budoucnu pomůžu, ale obecně se mi nechce drbat auto kvůli joudovi který jede rychle a vyseká se
sněhová čapka - ty v tom problém možná nevidíš, ale ti ostatní kolem tebe ano. kdykoliv se to může uvolnit a zasypat někoho ve vedlejším pruhu, v protisměru a pod. stačí prudší zákruta a už to lítá...
já taky nastartuji a mezitím očistím vůz - není to sice ideální, ale trošku se prohřeje a hlavně mi odmlží čelní sklo - kdybych vyrazil hned a měl ho totálně zarosené, stejně bych musel zastavit
vytahování - já zatím nikono nevytahoval, ale několik aut roztláčím manuálně na ulici každý rok. a někdy je to docela fuška >:-[] 2 nejpřípady z loňska - pani na Oktávce se nemohla dostat z ledovatělého parkovacího místa, už už se mi to párkrát povedlo, ale vůz pořád sklouzl zpět, nakonec zabrali gumové rohože pod kolama
další bych pán se 7-er předchozí generace na čerstvém sněhu. Byly jsme na něj dva, ale 2 tuny jsou 2 tuny >:-[] bohužel měl jen látkové rohože, ale nakonec jsme to zvládli :yes:
za snehovu capicu mas na slovensku podla novej vyhlasky pokuntu...
pise sa tam ze auto musis pred jazdou ocistit - uplne
teraz bude prva zima co to plati, som zvedavy ako sa k tomu postavia majitelia SUV kde ledva dociahnes na predne okno a nie to este na strechu
Objevilo se tady, mmj od superGurua, že se nemá startovat auto před škrabáním. Můžu se zeptat proč? Proč ano je nasnadě- nechci v kabině zmrznout.
Dál by mě zajímalo- ale to už od redakce- jaká jsou obecná doporučení pro zimní péči stran životnosti laku a spodku auta. (A jsem docela zvědavej, jestli se tomu budou věnovat, když je to v rozporu se zájmy prodejců :-| )
je to velká zátěž pro motor - ideální je rozjet se pomalu ať se všechny hejbátka hýbou a olej se rozdistribuuje po celém motoru co nejdřív. Na volnoběh (detto studený) má i významně vyšší spotřebu.
A když si k tomu pustíš ješte i topení, tak to teplo se odebírá právě z motoru, čímž znova prodlužuješ dobu než se samotný motor zahřeje na provozní hladinu.
Ale dělám to taky - kvůli zamlžení čelního skla. Ostatní věci (odledování, světla, audio) ale pouštím až když se rozjedu, ideálně (krom světel samozřejmě) až kolem 50km/h a víc.
Já mám zase od svého mechanika doporučeno, nechat chviličku cca 2-3 minuty auto běžet než s ním vyrazím, a i pak samozřejmě než se ohřeje jedu zvolna. Ale prý je to pro ten můj šestiválec dobré nechat ho takhle trochu běžet.
Já to třeba nechávám opravdu chvilku běžet, jen kvůli tomuhle doporučení. Jinak bych to nedělal, auto během krátké chvilky hned topí - díky bohu za velké benzínové šestiválce :-)
Jinak se moc těším na sníh a volná parkoviště - s Pajerem a zapnutým pouze zadkem je velká sranda :-)
A co se mě týče přípravy na zimu, tak myslím že gumy Grandtrek SJ6 jsou vhodnou volbou. A přiřadím předek ať je 4x4 sranda :-)