Asi tak: Ta proklamace (KIA: "Budeme udávat trendy v designu a vývoji automobilů") se před pár lety zdále směšná, ale v roce 2011 již nidko tento výrok nemůže nijak zpochybnit (leda neobjektivní milovník své značky, což se odpouští).
Taky jsem si to ze všech stran rozebíral :-) V duchu mého příspěvku asi takto: Škoda měla být hrdým nárazníkem VW proti seveřanům (kuš básníku!)… Tedy tak nějak dobře srovnatelná. Ale dnes (nicméně už dlouhou řadu let) není Volvo tím Volvem ze 70. a 80. let., ke kterému se (možná) chtěla Škoda přiblížit. Jenže tím, že Volvo je dnes tam kde je, tak asi vidí "100oktanu" perspektivu u Škody v mnohem lepším světle nežli u Volva.
Ale já bych nové majitele Volva nepodceňoval!
hlavně se nikde nepsalo, že má Škoda konkurovat Volvu, ale má se zaměřit na podobný typ zákazníků jako Volvo => rodiny atd. Ale to platilo před deseti lety nebo kdy s tou koncepcí VW group vylezl
Tak tak,. navíc si vzpomínám, že škodovka měla být volvem ve smyslu usazení vůči konkurenci, tedy vůči klasickému mainstreamu, zatímco volvo je usazeno vůči prémiím. Dneska je škodovka slušnej, i když ne nejšpičkovější mainstream (hlavní konkurenci představují korejci a francouzi), Volvo bych rozhodně neodepisoval, navíc si myslím, že pořád platí, že je něco víc než mainstream a na prémie nemá.....
Proč by ten výrok nešel zpochybnit? Jaký trend KIA v technice nebo designu nastolila? Například VW koncern nastolil v technice trend maloobjemových turbomotorů a dvouspojek a Mercedes v designu nastolil díky CLS trend čtyřdveřových kupé. A KIA? Maximálně trend co nejnižší ceny auta. Uznávám, že KIA dost vyrostla a šlape na paty zavedeným značkám, ale KIA jako udavač trendů?
Aby vývoj vozu trval 5 let - to jsme snad o 40 let zpět! Ale zde jistě nepůjde o pětiletý vývoj, spíš o časové plánování (posunutí). On ten "vývoj vozu" by dnes a zvlášť v "půjčovně podvozků a motorů" od VW měl být tak do 3 let (= odhad laika). Jen nevím, jestli v té době (za 5 -6 let) bude taková poptávka v tomto segmentu. Přijde mi, že vždy jen dotahují to, co jiní (jim) už dávno vypálili ("rybník").
Vzato do důsledku, tak není problém mít na fungl novém autě i věci, jejichž vývoj byl zahájen 7 let před uvedením na trh a přitom to uvést hned po dokončení vývoje a testování...
Tak nějak jsem to myslel - pokud vím, má VW sdílenou (všemi vývojáři svých začek) databázi prvků (strojních, elektronických). Jak to přesně funguje už nevím, ale dbá se na možnost využití toho, co je hotové, funkční a testované. Pak jde jistě o to aby to fungovalo jako celek.
Přesně. Já si pamatuji, jak ten systém do Škodovky zaváděli, aby mohli maximálně využívat již hotová řešení. Nevím, co předtím používali u Škodovky, ale VW jako koncern (a snad každá automobilka, která to myslí vážně) používá systém CATIA. Velmi drahý, ale geniální nástroj.
Catia je konstrukční SW a o té genialitě by se dalo pohádat:-) Se sdílením dílů má společného akorát to, že v něm jde takový díl načíst a někam v autě ustavit. Když si ho nejdřív ale přes jiné systémy seženeš...
Ja som sa teši, čože to pred nami skrývajú na titulnej fotke, a on to je len zaplachtovaný Yeti...
Väčšie SUV ako Yeti bude asi trošku nafúknutý prebastlený Tiguan... Radšej by si mali pohnúť s malým MPV, filozofia praktických áut pre rodinu ešte stále pokrivkáva...
To neviem, ale ako mozny facelit by mohlo byt [odkaz] . Samozrejme, ze nejde ale o ziadne autenticke fotky. V kazdom pripade by sa mi to velmi, velmi pacilo. ;-)
Navíc vývoj auta těch pět let trvá - jestli si někdo myslí, že tzv. sdílené komponenty se automaticky seberou, splácají se do nového celku a hned se jede, tak se zatraceně pletou. Jenom výroba nářadí trvá 18 až 24 měsíců a ceny třeba raznic se pohybují v miliardách korun. Rozdíl je, když někdo řekne začínáme vyvíjet a každý rok odkládá "nástup" novinky o rok.
Podobné vtipné poznámky jako "cuoresportivo" jenom ukazují, že jejich autoři o vývoji a výrobě aut nevědí nec, stejně jako o politice, která je provází. Nedal bych mc za to, že příprava většího SUV byla uvoleněna teprve tehdy, když VW musel začít přehodnocovat plány se Suzuki. Navíc nasazení proti nebezpečné konkurenci Hyundai/KIA existenci podobného vozu přímo vyžaduje, stejně jako výrobu Citiga (jakkoliv se mi tohle auto nelíbí). Etalonem pro Fábii rozhodně nebude Polo, ale nová KIA Rio, která vypadá velmi povedeně. A vsadím se, že s ohledem na malý sportovní Hyundai bude i škodovácká obdoba Scirocca. No,ale uvidíme. Chce-li někdo růst, musí diverzifikovat a rozšiřovat portfolio - nakonec stejnou cestou se musela vydat i superlevná Dacie.
Kde žiješ? Výroba náradia trvá max. 6 mesiacov a ceny lisovacích nástrojov, ak hovoríme v českých korunách, stoja rádovo stovky tisíc až milióny. A že som pri tom strávil nejaký ten rok...
A kolik let si myslíš, že řádně odvedený vývoj auta trvá? Návrh, simulace, modely, výroba nástrojů, sestavení prototypů, praktické testy, to všechno stojí čas. Pokud to má stát na platformě MQB, tak to ani o moc dřív nešlo (jako první na ní stojí Up! a příští rok Golf - a všechny jejich klony). Podle mě se spíš tím pětiletým vývojem chlubí a berou to jako znak toho, že auto neodflákli. V těch pěti letech bude značná část vývoje platformy, protože na ní bude stát každý Volkswagen. Pokud na tom má stát Passat, tak do vývoje určitě šlo hodně úsilí.
Spíš jde o to, kdy se začneš chlubit novým autem. Když je hotové a téměř připravené do výroby, nebo když začínáš vývoj a máš nejisté financování? Dobrým příměrem je Audi R4. Roky se o ní mluví a viděl jsi ji někdy? Pravděpodobně se objeví v roce 2014. Člověk může jen spekulovat, jakými koncepty bude ovlivněna.
Pozor, tohle platí, pokud začínáš od nuly. Jestliže máš hotový základ, tj. komplet podvozková plošina, je samostatné designové studio (které Škoda má) schopné dodat design během půl roku. Během dalšího půlroku se dá vyrobit ověřovací série prototypů. Zkoušky jako takové potom zahrnují především odstranění problémů při výrobě (aby to nedopadlo jako s první várkou výlisků Octavie I). Odpadávají (ne zcela, samozřejmě) zkoušky technologických celků jako pohon, zavěšení, řízení atd. Ty byly provedeny s náběhem podvozkové plošiny.
Takže kompletní přípravu výroby lze udělat během dvou let. Škodovka vždy měla vývojové středisko na špičkové úrovni, takže by vše zvládli. Ale hlavní bude to ALE... Politika VW koncernu velí, že Škoda nebude používat nic nového. Maximálně může upravovat dle potřeby již stávající základy.
Rozdíl je v tom, že Sergio kudy chodí, tudy plácá a nikdy nic nesplní, termíny se posouvají, nové termíny se vyhlašují a nikdo už neposlouchá, co vlastně říká, protože se to stejně nesplní. A to je posun 4C ještě to nejmenší proti klíčovým modelům zaměřeným na masové klienty. Skopčák nebo Japík a dnes už i Korejec když vyhlásí, že za pět let bude vyrábět to nebo ono tak můžeš vzít jed na to, že to vyrábět bude. To je ten drobný leč pro úspěšnost businessu podstatný rozdíl.