Nic na tom neni nebezpečné. Prostě postupně jak se mění jejich vlastnosti, tak se tomu upravuje i způsob jezdění. Uplně stejně jak jedno auto brzdí líp než druhé, takže logicky nebrzdím stejně ale podle toho jak to skutečně brzdí a pocitově klesá rychlost. Vzhledem k tomu že tohle už bylo zveřejněno na mnoha servrech, tak někdo se snaží vytvořit problém, aby pak vznikl zákon a lidi oškubal o prachy v prospěch zadavatelů. Stejný pokus, jak zimní pneu nebo lékarničky nebo kontrola kotlů.
Co Vás na tom překvapuje když i místní experti tvrdí že tlumiče s nájezdem 200 000 km fungují pořád skvěle? Lidskou hloupost nelze porazit bohužel :no: ;-\
Není nebezpečné? Deset metrů rozdíl při brzdění ze 100-0. A to byly opotřebený jen tlumiče, ostatní komponenty byly prakticky nové, gumy zcela nové. Připočti si v reálu opotřebené gumy, stárá brzdová kapalina, sjeté kotouče...a co teprve na mokru.
Dle tvé logiky tedy majitelé deset let srarých aut, co mají na krku třeba 200tis km jezdí po městě 40 km/h, přizpůsobují přece způsob jezdění opotřebení svého vozu. No ty s 300tis km, což 15-cti leté auto ujede naprosto v pohodě, ty jezdí ve městě pro jistotu jen 30km/h...no a starší ty už rovnou tlačí >:-[]
Denně potkávám na silnici auta, kterým zadní kola na kdejaké nerovnosti odskakují několik cm nad vozovku. A že by jezdili jinak než ostatní, ani omylem.
Přitom cena jednoho tlumiče nepřevyšuje cenu nové pneumatiky na dané vozidlo. A vydrží jak píší v článku 150tis km, což pneumatika nezvládne ani omylem. Čili tvrdit, že by nový tlumič byl drahý...
Auto prostě vyžaduje investice a pravidelnou údržbu...mluvit tady o zlodějské propagandě je nesmysl. Buď na to máš, nebo choď pěšky 8-s
No jen s výměnou to bude trošku jiná cena - zatímco pneu vyměníš za pás stokorun na celém autě, SPRÁVNÁ výměna tlumičů je pomalu stejně tak drahá jako tlumiče samotné a ještě můžeš doufat, že to dělal někdo, kdo to umí, což dnes často nebývá obvyklé (nebo někdo, kdo aspoň dodrží správný montážní postup výrobce auta i tlumičů).
Problém je že patříte mezi ty co nechápou. Deset metrů? A vy snad brzdíte na metry? Jakpak si to odpočítáváte? Jinak brzdí auto s koutoučema jiné s bubnama, tak je snad jasné že budu brzdit jak to auto dovolí a ne jak jsem brzdil s jiným autem. Dle vaší logiky by nová auta nikdy nebourala. Každý den vidím jak novým autům odskakují kola od vozovky třepou se jak raketa při startu do vesmíru. Protože prostě jedou tak že s tím mají i to nové součástky problém.
Já teda nechápu tebe. Ať uděláš co uděláš ať se budeš přizpůsobovat jak chceš, s vytlučenejma tlumičema zabrzdíš pomalejš. Potřebuješ na to delší dráhu než s novejma. Co v tom hledáš za problém?
Já v tom problém nehledám. Hledají v tom ti co napsali tento článek. Tak jak pomalej zabrzdíte s težším autem s vynikajícíma tlumičema oproti lehčímu s vynikajícíma. Tak jak zbrzdíte se stejným autem s vynikajícíma tlumičema pozděj na jednom povrchu než na jiném.
Tys to evidentně ani nečet. Nejsou tam žádný ti, ale ten jeden redaktor, dokonce možná nejlepší v česku >:-[]
Neni to vo tom že s jinym autem zabrzdíš jinak, ale že každý auto se starejma brzdí hůř než novejma tlumičema. A zatimco vojetou pneu vidíš, u tlumičů si to hodně lidí neuvědomuje. To je celý
Ale chápu moc dobře. Jasně, že každé i nové auto brzdí jinak. Ovšem křičet tady do světa, že pokud mám auto ojeté, tak nemá význam díly měnit, prostě jen zpomalým, nechám si větší odstup,...je blbost a totální.
Až půjdeš přes přechod...budeš rád za každý metr k dobru ;-)
Jenže vy nevíte že se přizpůsobujete protože to probíhá pomalu postupně. A stejně se musíte přizpůsobovat povrchu, provozu tak to je jen jedna hodnota z mnoha která se v čase a místě provozu mění. I nové auto brzdí každé jinak. Tak proč si všichni nekupují to zo zabrzdí o 10 m dřív?
Tobě to furt nedochází vo čem je ten článek, žejo? >:-[]
Zkus si ho nejdřív přečíst a až pak se shazovat >:D
Každý auto zastaví dřív s novejma a pozdějš se starejma tlumičema. Novější starší větší menší dražší levnější každý!
No to že takhle v ČR začíná mediální průprava na nějakou zlodějnu . Ehm tedy vlastně zákon který bude pro bezpečnost obyčejného člověka a čistě náhodu někomu to zařídí stálý přísun peněz.
. .... Dokud neteče, je tlumič pérování dle českých zákonů v pořádku. Tedy na STK s ním legálně projdete. Přitom auto už může být dávno nebezpečné.
Furt nechápu co maj společnýho zkorumpovanci a zloději s tim jestli máš vytlučený tlumiče nebo třeba vzorek pneu 1.65 mm a tim pádem seš podle STK jako ok. Vobojí je hodně špatně a každej by to měl vyměnit ať už zrovna na STK de nebo ne. To nemá co dělat se zákonama nebo předpisama, to řiká zdravej rozum.
To fakt nechápu proč. Jezdí mnoho dopravních prostředků které mají výrazně různé brzdné dráhy už jako nové, tak bych řekl že to záleží na stylu jízdy řidiče. Ale asi máte nějakou schopnost podle kterého poznáte že to to auto má tlumiče v pořádku a jistě zabrzdí na vzdálenost kterou znáte že má i bez odhadu řidiče za volantem.
Stěrače měním až se rozpadnou nebo dělají otravné čmouhy což bývá znamení že se rozpadly. Destičky když zbyvá pár milimetrů a tak nějak se sundá kolo kvuli korupčnické komedii zimní pneu.Ale pamatují kdysi dávno až začali pískat a pochopil jsem k čemu byla ta svítící kontrolka co po výměně zhasla. Pneu jsem měnil až když dojel ten výlisek ve žlábku, ale teď na jaro jsem vyměnil když k tomu měli ještě celkem daleko co už. A u tak zvaných zimních musím při 4 mm. Zloději nakázali.
Focus II ale ten rozdíl opravdu nepoznám, protože to bych musel ve stejný okamžik zkusit jedny a pak druhé.A to ještě na sněhu, který je tady vzácnost. Ale z minulosti když tahle pneu komedie ještě neexistovala tak jsem jezdil s jiným autama a bez zimních a kam jsem jel tam jsem dojel. A do kopce někde ve vyšší poloze to často nejde ani se zimníma. Jezdíval jsem v kalamitě neprohrnuté sněhu po prahy a uháněl jsem jak šohaj. Je fakt že to bylo 4x4. Nebo se zadokolou každý den do práce. Nasněženo, neprohrnuté nebo námraza a vždycky se jelo a dojelo.
Tak zimní pneumatiky pro osobní auta se dělaj někdy od 30. let minulýho století, takže si zase nějak nejsem jistej co myslíš tim: když tahle pneu komedie ještě neexistovala >:-[]
Tož zimní ... já bych řekl že to dřív byly pneu na nezpevněný povrch. Což někde to může být sníh. Jinde bahno, štěrk, šotolina, hlína, písek a i v létě na jaro na podzim a i v zimě.
Pneumatiky na silnici a mimo ní to je zas něco jinýho. My diskutujeme vo letních a zimních.
Co ten kartáček na zuby? Tam výměnu po 3 měsících taky považuješ za podvod od zkorumpovanců a zlodějů?
Tak o tom nic nevím, protože tak zvané zimní pneu mají na silnici katastrofální vlastnosti i v zimě. A to už ukázali testy v polovině 90 let když v Německu taky začali aktivisti lámat veřejnost. Což podle mně je způsobeno právě tím že jsou určeny na nezpevněný povrch, tak jsou na silnici uplně mimo.
A že to je celé uplacené je jasné podle toho co se děje teď. Pneumatikáři nedomysleli že když budou používat lidi dvě sady tak se budou o to míň opotřebovávat tak je budou kupovat po delší době, takže na tom nic nevytřískají navíc. Tak začali s propagandou že 10 let stará pneumatika prodlužuje brzdnou dráhu o hromadu metru a mají se měnit po 4 letech. A to už je kšeft. Když to shrnu tak dle alarmistů auta x metrů navíc protože tlumiče x metrů protože pneu , takž vlastně se tady * po silnicích auta která nejdou zastavit. Jen jsou asi v jiné dimenzi, protože to neni nikde vidět.
Stačí když si na jedné straně necháš letní a na druhé zimní. Rozdíl poznáš "i když u tebe silně pochybuji" jen na parkovišti není potřeba vyjíždět do provozu.... ;-\ Proč prostě nepřiznáš že na provoz a údržbu auta nemáš peníze? Že patříš mezi lidi že veškeré náklady spojené s vlastnictvím auta končí jeho koupí. Je vás hodně tak se toho neboj a přiznej se.
Ano tenhle pocit lidé jako Ty a tobě podobní mají. Bohužel je mylný, ale to lidem s nízkým intelektem těžko vysvětlit. Při čištění zubů taky máte pocit že vás výrobci zubní pasty a kartáčku na zuby chtějí okrást?
Tak určitě. Když jeden řekne 15000,- druhý 7500,- a nakonec to další udělá za 1000,- tak ty dva to bylo co? Okradání nás s nízkým intelektem?. A víte že to je trestné? Nikdo mě nenutí používat pastu, kartáček, zubaře.
Tak pokud ti někdo nabídne výměnu tlumičů za 15 000,- druhý za 7500,- tak záleží jen na tom jestli nabízí stejnou značku, taky na tom jestli vymění i uložení nebo jen tlumiče. A taky na tom jakou si účtují hodinovku za práci . Nechci ani vědět co nabízí ten co je vymění za 1000,- možná tak otření hadrem ne? Ještě bych rád věděl co je trestné?
Ne o tlumiče nešlo. Trestné je zneužívat nás s nízkým intelektem. Třeba jak já. A vlastně asi nás bude hodně. Pár týdnu zpět jsem se bavil taky s jedním mentálem a ten byl nějaký rozmrzelý z auta. Prý největší ku....vy jsou instalatéři a automechanici. Další mentál co měl něco s klimatizací a u jednoho 25000,- dál 14000,- a nakonec 6000,- Nakonec těch příběhů s autoservisy je plný internet.
IQ 91-100 má čtvrtina lidí a stále se považuje za průměr. Kolik je to ten nízký intelekt?
Podle tvejch odpovědí to zas tak zlý nebude - a asi se trochu úchylně, ale dobře bavíš, co? >:-[]
Už je to pár let kdy jsem podstoupil testy, takže asi stářím přibylo demence, ale myslím že se to pohybovalo většině testů kolem průměru tedy té stovky myslím jen v oblasti která se stará o tvorbu úsudku či jak jsem byl nadprůměrný. Takže mám každého neomylně přečteného během chvilky. A věci se stanou tak jak říkám. Konec.
Tak řekni o co šlo. Honem ať se pobavím a taky jsi mi neodpověděl co je trestné. Jestli myslíš lidskou blbost tak to s tebou souhlasím. A to že lidé nedokáží využít trhu a nechat si udělat nabídku ve dvou, třech, čtyřech servisech a jedou do prvního co najdou jej jejich problém.
Jak mi odpovíš na příklad vyhýbacího manévru. Kdy musíš ostře změnit směr jízdy a pak se vrátit zpět do pruhu. Jak přesně přizpůsobíš styl jízdy při tomto manévru? Další příklad někdo ti nedá přednost musíš začít brzdit, jelikož máš tlumiče v háji nedobrzdíš. Neříkám že by jsi s novými tlumiči musel zákonitě dobrzdit, ale narazíš v rychlosti byť jen o 15 km nižší což je zásadní rozdíl. A mohl bych pokračovat..... Argumentovat přizpůsobením jízdy je stupidní nesmysl a vypovídá vše o rádoby řidiči. :no:
Což jsou už jen takové spekulace kdyby. Protože i různé nové auto brzdí jinak. Tak by šlo taky tvrdit že si máte koupit tohle auto, protože zabrzdí o 10 metrů dřív než tamto. O zvládnutém vyhýbacím manévru sní jen rádoby závodnicí s rukou v nočníku. Přízpůsobení jízdy je stupidní výmysl z vyhlášky.
Přizpůsobením jízdy stavu tlumičů tady argumentuješ Ty tak co to meleš? Stejně jako ten několikrát napsaný stupidní blábol s auty co brzdí jinak. Tady nejde o to které auto jak brzdí, ale pouze jen o to jak brzdí když má tlumiče v háji. Co je na tom k nepochopení?
Melete vy. Můj příspěvek 15.26
......Jenže vy nevíte že se přizpůsobujete protože to probíhá pomalu postupně. A stejně se musíte přizpůsobovat povrchu, provozu tak to je jen jedna hodnota z mnoha která se v čase a místě provozu mění. I nové auto brzdí každé jinak....... Je mimo vaše schopnosti chápaní že v autě se nebrzdí podle metrů, ale podle odhadu jak vám klesá rychlost.
Naprosto ztracenej, bál bych se po něm koupit auto, to musí být smrťák. Bylo by fajn, aby se někdy podíval, co dělá kolo při jízdě s vymláceným tlumičem, jak to skáče, navíc se mu ničí pneumatika, která se oskáče. O zimních pneu nechci radši mluvit, protože by mě nazval zlodějem. Ale fakt nemám slov. To, že jsou v každým oboru ***, které jsou schopní člověka nehorázně natáhnout, to má pravdu, to vidím denně, ale že si kvůli tomu nechá ničit součásti auta s vymlácenými díly, které odmítá měnit a raději "bude přizpůsobovat jízdě", tak bych ho raději na silnici nechtěl potkat.
Samozřejmě že v každém oboru jsou vyčůránci kteří chtějí člověka jen obrat. Jen je špatně házet všechny do jednoho pytle. Hledám li služby není nic lehčího než jít nejdřív za přáteli jestli někoho znají a mohou doporučit. Popřípadě na internet kde se dá dnes zjistit vše. Otevřel jsem Autoservis v Praze před dvěmi lety. 80% zákazníků (cca 150) dnes již stálých je na doporučení zákazníků kteří u nás byli spokojení. Tím se nechlubím jen konstatuji. Má li zákazník problém třeba s automatickou převodovkou " do těch se nemontujem" hledám na ní servis nejdřív po známých servisácích s kým mají dobrou zkušenost a ne že sednu k netu najdu nejbližšího mnohdy rádoby experta a jedu k němu... Takových jako je tenhle chtyráček PAN Ford Henry je mnoho ;-\
V principu souhlasím. Krom PR pro Škodu v tom vidím i tu agitaci z důvodu zavádění povinného testování tlumičů na STK, o čemž se šeptá už nějakou tu dobu. Zdejší krátkozrací Dušínové budou přitakávat a odsuzovat tady ty "pseudoproblémy" a potvrzovat, jak to bude správné, až budou ty kontroly povinné. A ano, ve výsledku to zaplatíme samozřejmě všichni, Kdo se o auto alespoň trochu stará, ten má tlumiče v pořádku i bez nutných kontrol... dál je to jenom co by, kdyby, o čemž je zde mraky příspěvků. (Pozn. čirou náhodou jsem byl na měření tlumičů 2 měsíce zpět a tak by mě to mohlo být jedno, protože je mám v pořádku, ale dojmy z této diskuze mě donutili přispět.)
No je léto, vokurka, žádný nový modely, tak se píše vo takovejhle blbinách. Tohle je snad tvoje první léto? To všechno ale nic nemění na tom že Vaculík je nezávislej a asi nejlepší redaktor a na jeho textu nenajdeš problém. Jestli seš fanda starejch tlumičů tvoje blbost, jen doufám že nepojedeš za mnou nebo já před tebou nebudu přecházet na přechodu
Česká klasika. Strašit strašit strašit a tahat peníze. A proč bych neměl jet za váma nebo byste neměl přecházet přes přechod. Dyť přece musím způsob jízdy přizpůsobit dopravní situaci abych mohl včas a bezpečně zastavit. Každé auto brzdí jinak i s novýma tlumičema , tak přece musím přizpůsobit autu jako celku. A když auto brzdí o 10 metrů delé tak muselo předtím brzdit o 5 metrů delé. A proč neni nebezpečných už 5 metrů? Dyť to bych vás smetl taky z přechodu. Nebo před tím brzdilo o 2 metry delé , tak to bych vás smetl taky z přechodu. Takže vlastně by se měly měnit neustále. Přece jde o životy!
Tos napsal ale pěknou kravinu >:D
Ty furt vůbec nechápeš vo co de, viď? Máš auto? Měníš na něm pneu? Brzdový destičky? Kotouče? Čepy? No a co tlumiče? >:-[]
Takže jestli to konečně chápu, ty seš ten typ co mění brzdový destičky když už tě delší dobu ruší to nepříjemný skřípání kovu o kov. A co karáček na zuby, tam taky čekáš až... >:-[]
V tom vašem příkladu máte takový jeden rozdíl. Že jaksi u těch destiček ubývá materiál. Ale u tlumiče pokud by k tomu docházelo tak by byl špatný. To že se postupně změní vlastnosti neznamená že je špatný, pokud na něj nemáte požadavky, které by byly nad jeho schopnosti. A to záleží od řidiče. Pokud jste byl zvyklý jezdit zatáčku 130 a teď máte problém při 100 tak asi si je budete chtít vyměnit. Ale když ji projíždím 90 a nemám jí problém projet se starýma 90 nebo když mám pocit že 80 tak prostě 80, tak to neřeším protože to nic a nijak neohrožuje. Takhle byste mohl měnit pořád, každou chvíli, protože tak to prostě na světě chodí. Proto taky neodpovíte proč by se měly měnit dřív už třeba když byste brzdil o 5 metrů déle. Protože tak by se dalo pokračovat jak jsem napsal. 5m,2m 50cm. A oni zkorumpovanci to ví a tak pokračují. Viz EURO I-VIII nebo ekologický poplatek jak se posunuje. Základ něco zavést a pak už to utahovat a vytahovat peníze čím dál častěji. A jak jinak pro zdraví bezpečnost.
To že se mi kolo při přejezdu překážky neustálý po dvou max třech kmitech, říká, že tlumič už je na hranici své životnosti. V článku jasně píšou, že vám někde dokáží říct, ano tyto tlumiče po 150tis km ještě vyhovují, tyhle už ne. Takže s tlumičema se nejezdí do nekonečna. Tlumiče jsou stejná spotřebka jako čepy, kotouče, ... Nebo kdy měníš spodní rejdový čep na předku? Až vypadne spodní rameno z těhlice?
Nikdy nic nevypadlo. Jednou se měnily čepy, protože to při rozjezdu párkrat kleplo a na STK by se jim to asi nelíbilo. A když jsem právě vyslovil názor že by jako něco upadlo, tak jsem byl uklidněn že to nehrozí. No takže nevím, když vy říkáte že tam má jako něco vypadnout. Každopádně jsem nikdy tlumiče u žádného auta neměnil a nějak si nepamatuji na něco špatného překvapivého. Vždycky se chovaly jak jsem předpokládal. I když jako mladý frikulín jsem to žral, když mně další mladý frikulín poučoval o tlumičích a ukazoval když skočil na blatník jestli se auto potácí jak bárka na vlnách nebo se to nehne. Ale časem jsem se z toho vyjezdil a neřešil.
Takže ten kdo vymění tlumiče nebo čepy je frikulín - fakt čim dál tim líp >:D
Že to většina lidí v česku nedělá vyplývá ze všech těch článků, že na vojetejch pneu a vytřískanejch tlumičích jedeš ve městě 30 km/h abys před tim přechodem ti ale nějak nevěřim. Seš prostě jen nebezpečnější - takovej (dost nebezpečnej) frikulín >:-[]
Hele když ti zubař doporučuje ať si kartáček měníš každý 3 měsíce, taky ho považuješ za zloděje co tě chce obrat vo prachy a dostává provizi od výrobců kartáčků? >:D
Tož to opravdu nevím. 30 jezdím jen na příkaz zkorumpovanců a tak přitom profukuju pavučiny z výfuku. Nepamatuji se na nějakou krizovku z mé strany. Kartáček jsem nikdy neměnil po 3 měsících a zubař za celý život nic neříká. Naopak kdysi prohlasil, že na svůj věk mám pěkné zuby. Takže to fakt vypadá jako propaganda kartáčoven.
PR vidím v tom, že škoda je má nejlepší, ví co dělá a číší z toho povrchnost nad všema ostatníma značkama.... taková klasika.... Jakoby snad koncepty tlumičů mnohé jiné automobilky nevyvíjely.
To, že se ve škodovkách (a fábii zvláště) má zadek při brzdění tendenci odlepit od vozovky, ale nemají na svědomí tlumiče. To je daň za skvělý objem kufru - vzduchu co za sebou vozíte. Ale samotná fotografie potácejících se hurvínků na začátku článku říká vše :no:
Dáme pryč rezervu, odlehčíme zadní nápravu, trošku přifoukneme kufr a hurá nová generace je tady.
Re: Myslete na to že test byl prováděn na fábii...
Z 15% kopce jsem se svou Fábií 1. gen. musel zabrzdit co to dalo, jelikož mi tam vlítl divočák. A hle, ono se to nepřevrátilo... Budeš se divit, ale ani náprava mi neulítla z vozovky... Čim to asi bude... Nejspíš tvými "teoriemi", které jsi ani neprozkoumal a mluvíš jen tvrdé lži. Neexistuje auto, které se při brzdění převrátí :no:
Re: Myslete na to že test byl prováděn na fábii...
Převrátilo? Asi jste si spletl příspěvek. Žádné auto by se rozhodně nemělo při brzdění převrátit. Komentoval jsem autorovu teorii o odlehčení zadních kol a přenesení váhy na přední nápravu v kontextu obřích, odlehčených zadků škodovky...
Škodovce nepomůžou sebelepší tlumiče, když vyrábí vozy s velkýmy převisy a problematické nápravy,, čím levnější tím lepší". A ceny jak za premiové vozy.
Od kdy mají problematické nápravy? Proč by měly mít velké převisy? To nemá na brzdnou dráhu žádný vliv. Možná ŠA teď změní názor a bude na přední nápravu montovat bubny, aby se jim auta "nepřevracela" na střechu, když se na to šlápne.
1. Je-li smyslem článku vymýt mozky stádu před utahováním šroubů, je článek špatný. Na žádné kmitoucí testovací stanici NEZJISTÍTE funkci tlumiče. Projeví se zde pouze již zcela odepsané tlumiče, které normální člověk musí poznat dávno před tím, než kmitoucí stanice zaregistruje problém. Všechny tyto testy jsou ztráta času, peněz a je lepší tlumiče vyměnit rovnou, bez podobných nesmyslů.
2. jedinou SKUTEČNOU kontrolou tlumičů je shození auta z půlmetrové výšky a měření kmitů při jeho dopadu. Předpokládám, že v případě zavedení této zkoušky na STK by trh vše vyřešil - na STK by se dokola měnila stejná auta s různými reg. značkami a provozovatelé automobilů by byli pouze kupujícími známek.
3. Doporučuji Humlovi, ať jde s podobnými nápady ke všem čertům. Pokud budou povinné kontroly či výměny (v důsledku) tlumičů, budou provozovatelé dávat do aut nejlevnější čínské šmejdy s životností v řádech dnů, aby prošli STK. Jenže po roce bude auto veřejným ohrožením, protože tyto šmejdy mohou být nesrovnatelně horší již jako zánovní, než opotřebený a starý, ale kvalitní výrobek (dáno materiálově, zpracováním, kvalitou náplní, atd.). Stačí eliminovat právní kolohnáty typu Stanislava Humla a je po problému.
Stačí se podívat, jak dopadl "dobrý nápad" se zimními pneumatikami. Máme polovinu července a 70 % aut tady na ulici jezdí na zimních pneumatikách, které v horku kloužou jak letňáky namazené olejem, zatímco zimních dnů jsme si za celý rok užili asi tak dvacet. Typická ukázka toho, že je lepší Humly eliminovat, než dávat na podobné "dobré nápady". Zákon musí být souhrnem nepřekročitelných hranic lidského jednání, nikoli zápisníkem dobrých nápadů kozlíka Šikuly.
4. Pokud bylo smyslem článku upozornit na to, že vlastnosti auta jsou dány díly, které nejsou vidět, nikoli měkčenými plasty v interiéru, pak článku i autorovi tleskám. Tlumiče obvykle při nákupu ojetiny nebo během provozu auta nikoho nezajímají. Stejně jako vše ostatní, co není vidět a na funkci má zásadní vliv. Vsadím se ale, že jsou jednou z mnoha (obvykle kombinovaných) příčin nehod. Možná i důvodem, proč se některá auta navzdory superměkčeným a dokonalým interiérovým plastům nedožívají vysokého věku...
5. Tvrzení, že jen originální tlumiče jsou ty správné, je apriori lživé. Správné na jaký povrch? Jaké pracovní podmínky/teploty/využití?
6. oem tlumiče jsou kompromis mezi komfortem pro důchodce a jízdními vlastnostmi pro sportovce vztaženým k nějakému "obecnému" použití a nějakým "obecným" podmínkám. Tvrdit, že za jiných podmínek a požadavků jsou nejlepší může jen hlupák nebo lhář. Je to nesmysl. Naopak lze tvrdit, že oem nastavení tlumení automobilu nemůže vyhovět ani jedněm specifickým podmínkám zcela dobře. Pokud jako zákazník chci od auta sportovní jízdu, těžko mohu akceptovat nějaký kompromisně nastavený podvozek, stejný s důchodcem, který preferuje minimální přenos rázů od vozovky do interiéru. To jsou diametrálně rozdílné požadavky, kterým může oem odpružení vozidla vyhovovat pouze a jenom částečně, protože stejně tak musí uspokojit nároky zákazníka s úplně opačnými preferencemi, než mám já.
Každá změna podmínek nebo každý akcent na jednu z mnoha kompromisních podmínek znamená vyhodit to, co tam je z fabriky.
7. záměnou originálních komponent odpružení vozu mohu často dosáhnout zlepšení nebo zhoršení požadovaných vlastností podvozku na úkor vlastností jiných, pro mne zbytečných či přímo nežádoucích. Pro komfortní jízdu na rozbitém povrchu musí být podvozek vozu nastaven úplně jinak, než pro sportovní jízdu na hladkém pevném povrchu, což oem pružicí díly nemohou nikdy zajistit.
Například snížení těžiště vozu umožňuje zlepšení jízdních vlastností výměnou za snížení komfortu a přejezdu velkých nerovností. Pro daný typ auta podle hmotnosti na nápravu, délky a hmotnosti převisů a předpokládaném propérování mohu použít pro daný účel zcela jinou pružinu, než je ta z fabriky nabitá kompromisy, a která daleko lépe vyhovuje konkrétním podmínkám a nárokům, které mám já. K této pružině pak musím zase použít odpovídající tlumič konkrétní charakteristiky, protože změnou pružiny jsem změnil pásmo funkčnosti oem tlumiče, který v daném použití a podmínkách bude pravděpodobně nevhodný. Musí to být k sobě pasující a fungující komplet, který volím podle svých podmínek, nikoli podle nějakých univerzálních kompromisů, které musí oem výrobek splňovat.
8. i pouhou změnou například brzdového systému mohu mít problém s oem dílem, protože zvýšený přenos tepla z výkonnějšího brzdového systému může působit oem tlumičům zvýšení pracovní teploty a jejich tlumičový olej to prostě nezvládne, protože není na takové podmínky konstruován. Specializované renomované výrobky dodavatelů sportovních dílů odpružení používají obvykle sice výrazně dražší, zato však teplotně a únavově rezistentnější tlumičové oleje, často pak v kombinaci s konstrukcí tlumiče nejen s odolnější pístnicí a pevnějším válcem, ale i s konstrukcí ventilů reagující na aktuální viskozitu (teplotu) tlumičového oleje.
9. Zvláštní kategorií jsou pak nastavitelné podvozky, u nichž lze jejich vlastnosti měnit podle požadovaného charakteru uživatelem, často bez demontáže tlumiče či pružiny z vozu. Takové tlumicí prvky pak mají samozřejmě vlastnosti zase podstatně lepší, než standardní oem levné a "univerzální" řešení.
Dražší a přesnější řešení mívá často i výhodu v čase - komponenty se obvykle nemění, ale repasují, což přináší i pozitivní finanční efekt v delším časovém horizontu.
10. Kvalita dílů a nastavení podvozku má často podstatně větší důležitost na reálnou rychlost vozidla (měřenou v čase), než třeba výkon motoru. Typicky je to vidět na automobilových soutěžích, kde mnohdy "papírově" výkonnější konkurenci drtí méně výkonný, o to ale lépe nastavený "outsider".
No, pamatuji si, že u mého starého auta šly opotřebované tlumiče při jízdě už opravdu hodně poznat. Tady u nás v okolí jsou dost rozbité cesty a tam to člověk prostě cítil. Nakonec jsem ale výměnu za nové zvládl sám. Objednával jsem si je tehdy myslím z https://www.autodilyvojkov.cz/podvozkove-dily a ta výměna byla hotová za jedno odpoledne.