Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: TEST Fascinace: Legendární Škoda 1000 MB slaví padesátiny (+video)

Jeden z nejvíce přelomových modelů mladoboleslavské automobilky byl poprvé představen přesně před půlstoletím, 21. března 1964.
Zpět na článek
21. 3. 2014 08:34
21. 3. 2014 08:54
21. 3. 2014 09:12
21. 3. 2014 09:34
21. 3. 2014 10:55
21. 3. 2014 15:56
22. 3. 2014 08:44
21. 3. 2014 14:47
21. 3. 2014 15:57
21. 3. 2014 16:13
21. 3. 2014 20:24
22. 3. 2014 13:56
22. 3. 2014 12:19
Avatar - chetoos
21. 3. 2014 08:34
Embéčko
Škoda 1000Mb je opravdu skvělé auto. Na svou dobu velice moderní a hezký automobil. Dnes již je bohužel málo k vidění, ale na vesnicích jsou stále lidé kteří ji mají a nedají na ni dopustit. Sám vlastním škodovku s motorem vzadu typ 105L M. Embéčko je také dobré ve snadné údržbě a i náhradní díly se dají stále dobře shánět Vynikající je rovněž motor, který si poradí se zasněženým kopce. Jen brzdy jsou velice slabé a jízdní vlastnosti, nejsou špatné, ale v zatáčkách je hodně nestabilní. Na tom byly už modely 100/110 lépe.
Rozbalit vlákno
0
21. 3. 2014 08:42
Vám bych tu svoji teda půjčil...
" Když na to při řazení z jedničky na dvojku zapomenete, první stupeň vytočíte a třeba ve snaze co nejrychleji projet křižovatkou jste příliš zbrklí, vyčte vám to převodovka zachroupáním ozubených kol."

Proboha tohle číst člověk, který Vám to auto svěřil, tak mu lezou vlasy hrůzou z hlavy...

"... naskakuje téměř okamžitě i bez sytiče..." -> "Pokud jste po vyřazení během nějakých dvou, tří sekund nezačali lechtat pedál plynu, auto nemilosrdně zdechlo."

Když jedete se studeným motorem bez sytiče, tak jasně, že chcípne! Když se ohřeje, tak se to nestane...

Stačí se k němu chovat jen trošku s citem a uvědomovat si základní technické souvislosti, než vlezete do auta, u kterého je vrchol elektroniky a komfortu podsvícení přístrojovky a odpružená sedadla... :-(
Rozbalit vlákno
12
21. 3. 2014 08:48
Re: Vám bych tu svoji teda půjčil...
Auto jezdilo celý den a chcípalo čím dál tím více, prostě bylo potřeba něco poštelovat. Lepší se možná dřív zeptat, než začnete ostatní osočovat. Hezký den.
21. 3. 2014 08:54
Re: Vám bych tu svoji teda půjčil...
V tom případě nebylo od věci o milimetřík sesunout sytič, aby se zvýšily otáčky volnoběhu. Byl nejspíš přiškrcený karburátor, nebo ventily (ale u auta ze skladu MB o ventilech pochybuji).

Nikoho jsem neosočoval, jen mě vyděsilo "chroupání" ozubených kol a startování bez sytiče a vzápětí vytýkání zhasínání motoru. Zcela běžná věc v tomto případě...

Jinak kdybych se zeptal, zřejmě by se mi odpovědi nedostalo...
21. 3. 2014 09:00
Re: Vám bych tu svoji teda půjčil...
Proč myslíte? na slušné dotazy se snažíme reagovat. Ano, jistě, nešlo o žádný velký problém. O startování studeného motoru bez sytiče jste se prosím dočetl kde? Chroupání...je potřeba to napsat, byť třeba trochu v nadsázce, dnešní převodovky už tento problém neznají.
21. 3. 2014 13:50
Re: Vám bych tu svoji teda půjčil...
O startování bez sytiče píšete sami

"... naskakuje téměř okamžitě i bez sytiče..."

Je pravda, že dnešní převodovky samozřejmě tento problém už nemají, nicméně i u Embéčka se dá bez sebemenšího problému nacestovat stovky kilometrů bez jediného chroupnutí ;-)
Avatar - petrumr
21. 3. 2014 20:09
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
22. 3. 2014 08:49
Re: Vám bych tu svoji teda půjčil...
Tak zrovna s embéčkem mám najeto něco kolem 10 000km. Není to moc, ale na tohle auto je to slušná porce... Kdo v něm jel (redaktoři potvrdí) ví, že to málo není. Jinak 1000MB mělo synchrony ;-)
22. 3. 2014 13:52
Re: Vám bych tu svoji teda půjčil...
Podľa teba MB nemala synchróny?
22. 3. 2014 13:53
Re: Vám bych tu svoji teda půjčil...
Stačí si přečíst technické údaje. Škoda 1000 MB měla synchrony na všech rychlostech kromě zpátečky.
Avatar - Ada je zase tady
21. 3. 2014 10:10
Re: Vám bych tu svoji teda půjčil...
Kde jsem to jen slyšel... Na jakoukoli kritiku reagovat slovy, že kritik "osočuje"... Styďte se!
21. 3. 2014 17:28
Re: Vám bych tu svoji teda půjčil...
A ještě lepší je ten meziplyn z jedničky na dvojku. Ty skuteční machři dvakrát vyšlápli spojku.
Avatar - petrumr
21. 3. 2014 20:13
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
22. 3. 2014 08:50
Re: Vám bych tu svoji teda půjčil...
Zas taková babička to není :-) Synchrony už to má ;-)
21. 3. 2014 08:54
Sbalit vlákno
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
6
Avatar - Emel
21. 3. 2014 09:12
Re: 1000 MBX
Kupé je holt rarita, na silnici jsem to snad nikdy neviděl...
Avatar - S8
21. 3. 2014 09:34
Re: 1000 MBX
Ta cena je mimo realitu, takovýto kousek by se měl pohybovat v rozmezí 250 - 350 tis. podle originálnosti apod. (měl jsem 3 kusy, tak cca tuším)
Avatar - Emel
21. 3. 2014 10:55
Re: 1000 MBX
Může být, tohle není má krevní skupina... možná jich nebylo tak málo jak jsem myslel.
Avatar - S8
21. 3. 2014 15:56
Re: 1000 MBX
No, před cca 10 lety, když jsem je sbíral, byly dle registru na papírech 1000 MBX v 15 exemplářích (kromě veteránských), 1000 MBG ve 14 exemplářích a 1100 MBX v 51 exemplářích, ale už to je opravdu hodně roků.
Avatar - šmoula nešika
21. 3. 2014 19:22
Re: 1000 MBX
No, co jsem koukal, vcelku zachovalé kousky normálních seženeš za 30 000. Ale tyhle leštěnky některých vzácnějších ročníků jsou klidně přes 250 000. Asi jde o to, jak si prodávající troufá. To na odkazu je vzácné a krásně zrenovavané a nafocené, ale 880 000...? To možná v Německu, v ČR tak max 750 000.
22. 3. 2014 08:44
Re: 1000 MBX
750-900 tisíc tady dá majiteli jen blázen. Částky, o kterých píše A8, jsou v realitě,
Avatar - 3_diamanty
21. 3. 2014 10:18
babkin brat mal takuto MBecku
presne taku ako na obrazku v modrej farbe, raz ked sme boli s bratom na prazninach u babky tak nas navstivil a previezli sme sa kdesi na pole za dedinu .... mal som mozno 6-7 rokov takze si uz houby pamatam ale to auticko mam stale pred ocami aj tie zvlastne sedacky :-) a tenky volant.... priznam sa ze ani neviem kde jeho skodovka skoncila ale viem ze donedavna este ako 80 rocny na nej stale jazdil..... ale to je tak 5-6 rokov dozadu.... dnes uz fakt neviem ci to auto este ma alebo nie... ale aj jedine zvezenie v rannom veku mam pred ocami...... legendarne auto s legendarnym dizajnom..... mal ho aj nas skolnik na strednej ... sam si odlahcil zotrvacnik a porobil par detailov takze chlapci na STK len cumeli co to ma za karu a my chlapci sme boli vzdy vysmiati ked sme jeho legendarne auto videli parkovat v skolskom dvore vedla vtedajsej novinky prveho freelanderu pana riaditela >:D ... kazdy mal voci jeho veteranu respekt a vzdy sme so skolnikom aj posrandovali aku ma fajn kaaru .. sam vravel ze ani ine auto nechce a nepotrebuje ze si vsetko na nom spravi sam a ze ide ako pila..... ej.... akosi bol vtedy zivot krajsi...... mam pekne spomienky na toto auto aj ked som s nim nikdy nejazdil :yes:
Rozbalit vlákno
0
21. 3. 2014 10:20
Hřebenové řízení
Nejsem zase tak moc velký pamětník ani velký odborník, ale když autor píše jako motoristický novinář, mohl by si ověřit, od kdy se skutečně ve Škodovce objevilo hřebenové řízení.... a bylo to až ve škoda 105/120 a navíc až od modelového roku 1984 (tzv. široké provedení). Do té doby to bylo toto šnekové/maticové (nepřesné) řízení. Ach jo....
Rozbalit vlákno
2
21. 3. 2014 10:31
Re: Hřebenové řízení
Máte pravdu, děkuji.
Avatar - petrumr
21. 3. 2014 20:17
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
21. 3. 2014 12:12
vrchol techniky??
pochybuju, ze se to dalo srovnávat s tim nejlepší, co bylo ve svete k dispozici jak se v clanku pise, maximalne tak ve sve tride.
skoda ze komousi tohle auto, jen v lehce pozmenene podobe, vyrabeli ještě ctvrt stoleti, a tim malem automobilovy prumysl u nas zarizli.
u osobních aut se jim to nastesti nepovedlo, ale u motorek, v jejichz vyrobe jsme byli svetova velmoc, se jim to povedlo dokonale
Rozbalit vlákno
0
21. 3. 2014 12:47
Zajímavé,za komoušů
to měl každý za kraksnu a dnes je to prý legenda,nevím sice proč,ale je.Pro mě to je ale pořád kraksna a nějak se nemůžu přinutit,abych to obdivoval.Legendou se při troše fantazie může stát každé staré auto-moskvič,žigul,trabant,wartburg,polo… :*)
Rozbalit vlákno
4
21. 3. 2014 12:47
Re: Zajímavé,za komoušů
nez...
21. 3. 2014 12:57
Re: Zajímavé,za komoušů
A jen tak mimochodem,moskvič byl proti tomu úplné dělo,zní to možná srandovně,ale je to tak,víc místa,líp "akceleroval"a byl i "komfortnější".A navíc mě fascinovala kontrolka MACLO,to byla opravdová exotika. >:D
Avatar - wakantanka
21. 3. 2014 14:14
Re: Zajímavé,za komoušů
Ehm, ak vieš aspoň trošku rusky, tak ti musí byť jasné na čo tá kontrolka bola. V podstate ju má väčšina (ak nie všetky) do dnes. >:D Tkaže exotika len prevedením, ale nie významom. >:D Čo sa Moskvičov týka, tak žeby "Leninove sánky" boli niečo extra ... No áno boli o čosi komfortnejšie, akcelerovalo to lepšie ale to je tak všetko. Na druhej strane za to zapýtal podstatne viac ako MB-čko a v maximálke a jazdných vlastnostiach sa pomer obracia. >:D Každopádne jedno aj druhé sú v dnešnej dobe skôr raritou a preto možno označenie legenda je na mieste u oboch >:D
PS: svojho času sa tradovala jedna prúpovídka, že ak sa chcete voziť kúpte si Žiguli, ak chcete stále niečo opravovať kúpte si Moskviča >:D (podľa hesla každý svojho boha chváli)
Avatar - petrumr
21. 3. 2014 20:20
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
21. 3. 2014 14:47
EMBÉČKO
Skvostný kousek. Do embéček si člověk ve své době promítal všechny své automobilové sny... Tvůrcům embéčka náleží upřímný hold.

Ovšem... Víš jak se za dob rudého teroru kupovala auta? Nijak. Nekupovala se. Dodávala se. Musel jsi čekat. Dlouho. Na Škodu 100 tak kolem dvou let. Nejhůř na tom byli v NDR. Na Trabanta se tam čekalo v pořadníku 15 let. Jo, tohle je pravda.

Takže, když jsi chtěl auto, vyrazil jsi do polí za město, za okresní město, protože snad za každým okresním městem byl podnik Mototechna, možná pamatuješ to stylizované "M". Tak ta Mototechna, to byl zpravidla oplocenej hektar udusaný hlíny a uprostřed stál většinou odpornej, špinavej barák. Kolem stály traktory, nákladní auta, kombajny, dvanácettrojky, a mezi tím čas od času stála osobní auta. Jaká? Moskvič, Žiguli, Trabant, Wartburg, Škoda a Oltcit.

No, tak jsi jednou došel za ten plot. Tam byl chlap v modrém plášti a pár ženskejch. Taky v pláštích. Zeptali se tě, co chceš.

"Chtěl bych Škodu 100, embéčko," zašeptal jsi nesměle.

Podívali se tvým směrem, jestli to vůbec myslíš vážně. Jo jistě, žes to myslel vážně, na dalších třicet let setsakra vážně.

"Hmmm, embéčko. Tak nám soudruhu předlož občanský průkaz," trhne hlavou zdola nahoru technik. Předal jsi jim občanku a oni tě zapsali do pořadníku. Ten tam visel na stěně, jako veřejnej seznam odsouzenců na smrt. Měl jsi dva až tři roky na to snít a došetřovat prachy. Barva auta a jeho vybavení tu nikoho nezajímaly.

Jednoho dne ti přišel domů telegram a v něm stálo - Vazeny soudruhu, dostavte se do naseho podniku k prevzeti vozidla, se soudruzskym pozdravem, cest praci.

Tak sis vzal v té práci dovolenou a den před tím jsi to preventivně oznámil kolegům. Koukali na tebe, jako bys šel kupovat zámek Hluboká. Ráno jsi vyrazil zase za město, vešel do Mototechny, padesát tisíc v kapse a srdce v krku. Na dvoře stály čtyři škodovky, tři bílé, jedna hnědá. Mám naději, svitlo ti. Zaplatil jsi a technik opět trhnul hlavou, tentokrát směrem k autům.

"Soudruhu, to třetí zleva, to je tvoje."

"To hnědé?" koktáš.

"Jo, to hnědé. Máš snad, soudruhu, něco proti tomu?" doletí k tobě otázka zpoza upatlaného dělícího skla s provrtanými dírkami. Odpověď tu ovšem nečeká ani uklízečka.

"No, chtěl bych spíš to bílé," žadoníš.

"Bílá auta nejsou soudruhu," odsekne technik a hrabe se v papírech.

"Jak, nejsou? Vždyť je vidím, ty tři tam," a ukazuješ prstem oknem na dvůr.

Technik pozvedne pomalu hlavu a podívá se ti do očí. "Jo, ty. Tak TY, ty jsou pro jiný soudruhy. Chápete, soudruhu." Vyká ti a mrká pravým okem.

Mrknul jsi taky a on ti dal papíry a klíče. Ani nevíš, jestli jsi šťastnej.

"Jardo," volá, "ukaž soudruhovi jeho auto, to hnědý".

Jarda, dvorní profík, tedy s tebou došel k autu. Vzal si od tebe pravačkou celou od šmíru klíče a sedl si za volant. Tak jak byl, v montérkách. Tys usedl vedle a on s tebou objel barák.

Pak zastavil a řekl: "Dobrý, co? Dělo."

"Jo, dělo," vypadlo z tebe.

Vystoupil jsi, obešel auto a vzal sis od Jardy klíče. Uvnitř sebe pachuť mědi a ani slůvkem sis nedovolil naznačit, že na předku chybí jedna ozdobná chromová poklice.

"Tak honem honem, zavírám bránu" volá na tebe Jarda.

Poskakuješ ven a máváš Jardovi na rozloučenou. Přes umaštěný sklo svého snu hledáš Jardovo oči. Kašle na tebe jak na tuhle práci…

Tak takhle se tu tehdy dodávala auta :-!
Rozbalit vlákno
6
21. 3. 2014 15:57
Re: EMBÉČKO
Amen :yes:

Hezky napsáno

Naštěstí už doba temna pominula, i když...
21. 3. 2014 15:59
Re: EMBÉČKO
:-) :-) super reakce, lepsi pocteni jak cely clanek :-)
Avatar - dal
21. 3. 2014 16:13
Re: EMBÉČKO
Dík!
Pěkně napsáno, vybavil jsem si vzpomínky jak jsem šel s tátou pro 105! :yes:

p.s.: A taky jsem v 89 spal ve spacáku čekal na Favorita - měl jsem kliku vyšel na mně zelenej ( zbytek byli bílé).
Avatar - petrumr
21. 3. 2014 20:24
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - šmoula nešika
21. 3. 2014 22:17
Re: EMBÉČKO
Přivřu oko nad častějším výskytem této stati a dodám snad jen, že v případě tohoto vozu říká jedna fotka více než tisíc slov.
[odkaz]
Když se nad ní zamyslím s ohledem na dobu, tehdejší a o něco mladší modely Škody atd., najdu tam hodně. A to místo miluji...
22. 3. 2014 13:56
Re: EMBÉČKO
Staré, ale dobré. Už som to čítal viackrát, a už si to predtým niekde písal aj na ACZ...
Tak trochu nostalgia, za ktorou nám nie je ľúto...
21. 3. 2014 21:01
Patřila k tomu nejlepšímu?
jak mám chápat toto? "Co zůstává dodnes, je pýcha tehdejšího průmyslu na auto, které se opravdu mohlo srovnávat s tím nejlepším, co bylo na světových trzích k dostání."

nechcete třeba to auto srovnávat s Alfou Giulia z té doby nebo s něčím od BMW, že ne? ;-)

Jinak nikdy mě nepřestanou fascinovat inzeráty jako tento: [odkaz]

to fakt někdo za tu škodovku ty prachy dá????

Pro srovnání něco za podobné ceny z podobné doby ze "západu" [odkaz]
Rozbalit vlákno
4
Avatar - šmoula nešika
21. 3. 2014 22:10
Re: Patřila k tomu nejlepšímu?
Ano, sice MBX, ale za cenu podobně naleštěné 1750 GTV prodávané v Německu a s asi tak 2,5x větším výkonem, designem, podvozkem... [odkaz]
22. 3. 2014 14:37
Re: Patřila k tomu nejlepšímu?
Rozdíl a to zcela zásadní je v počtu vyrobených kusů Alfa ca. 14.500, MBX dokupy 2.500ks.
Jinak v té době VW vyráběl brouka a Type3, NSU byla ještě existující značka (Prinz4), s těmi srovnávejte.
22. 3. 2014 14:53
Re: Patřila k tomu nejlepšímu?
Jo, to auto se strasne precenuje. Srovnani s jinymi auty mluvi za vse. V tom clanku, nebo spis inzerci, kde jsou shrnuty nejzajimavejsi nabidky je to MBXko a potom dva soudobe mercedesy. Vice rikat netreba. MBcko byla zastarala a reznouci komunisticka kraksna. Mozna postavila Ceskoslovensko na kola, mozna byla pro spoustu lidi zhmotnenim snu, mozna nekomu dodnes verne slouzi, ale na jejich obektivnich kvalitach to nic nemeni.
13. 6. 2014 07:21
Re: Patřila k tomu nejlepšímu?
Lze ji srovnávat s dobovou konkurencí. Třeba Renult 4, R 8, Citroen AMI-6, Trabant 601, Wartburg, Simca a nebo treba Ford Triumph. Více v odkazu [odkaz]
;-)
22. 3. 2014 12:19
Jak to je?
Zdravím všechny příznivce starých vozů a zvláště pana Jungmanna! Zaujala mě zpráva, že Š 1000 MB měla výkon 35 kW dle SAE, což je cca 47 koní. Obvykle se však uvádí výkon 38 koní, od r. 1968 43 koní. Je mi však známo, že v té době byly dvě normy měření výkonu - DIN a SAE. Výkon jedné byl vždy nižší než výkon dle druhé normy. Tuším, že tomu bylo proto, že jedna norma určovala výkon motoru bez příslušenství, tj. sahara, dynamo popř. alternátor, olejové čerpadlo atp., ale nevím, která to byla. Prosím obzvláště pana Jungmanna o upřesnění, potvrzení či vyvrácení napsaného. Děkuji.

S pozdravem

Pláša 35
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Ada je zase tady
22. 3. 2014 12:42
Re: Jak to je?
Výkon podle DIN byl se vším všudy, podle SAE bez alternátoru, vodní pumpy a ventilátoru.
13. 6. 2014 07:18
Tisícovka v provnání s konkurencí
Škodovka svou "tisícovku" předváděla také na autosalonech v Paříži a Ženevě. S jakou se tam musela Škoda 1000 MB potýkat konkurencí? A byla taky tak oslavovaná, jako doma? Čtěte v 2. dílu mého seriálu o tisícovce [odkaz]
Rozbalit vlákno
0