Škoda, že ten článek je z víc než poloviny jen obyčejné Copy&Paste z materiálů Škody bez jakékoliv vlastní invence... se divím, že nezkopírovali i tu druhou polovinu PDFka s popisem CR TDIček... >:-[]
buď rád, kdyby měli dělat vlastní ibnbenci tak by to bylo jak články o autech nebop PC na novinkách, že někdo umí správně kopírovat, se cení, i opisovat se musí umět... >:-[]
Článek je super, ovšem těma mlhovkama tomu nasadili korunu. Jen se potvrzuje to, co člověk vídá denně na silnicích - největší procento vypadlých mlhovek je u nových vozů značek Mercedes a Škoda. Alespoň tak to mám vypozorované. Ale pozor - zde neplatí, že mezi slepými (rozuměj s potkávacími světly) je jednooký (s jednou funkční mlhovkou) králem. Spíše platí, že mezi normálně osvětlenými je jednomlhovkový blbcem, že:-/ Navíc v drtivé většině případů ani není použití mlhovek podloženo sníženou viditelností, co si budeme povídat, že...
Ides v meste tmavou ulicou a na krizovatke chces odbocit doprava. Das smerovku, spomalis ( pod 30 ) a kym dojdes ku krizovatke uz mas stranu osvetlenu a vidis chodca v tmavom. Zabrzdis a nezrazis ho. Ma to zmysel a funguje to. :-!
Škoda ma svůj styl, VW to řeší do 30km přisvěcování H7 přímo ve světlech natočených o 45 stupňů. nad 30 se natáčí celá světla. mluvím o xenonech. halogeny se řeší taky mlhovkou.
No u SII a OIIF uz nesviti mlhovky a spesl svetla zabudovana v mlhovka. Coz je imho lepsi reseni, nez pouhe mlhovky. U OIIF je tam i svetlo pro denni sviceni. Nechci videt cenu nahradniho dilu, kdyz nejaky sutr tu mlhovku rozstriska :).
Tzv. odbocovaci svetlo, o kterem se bavime, je u nekterych modelu (napr. priplatkove verze svetlometu vyssich trid MBC) opravdu integrovano do hlavniho svetlometu. Viz treba soucasna S-Klasse, kde je na vnitrni strane svetlometu mensi reflektor smerujici stranou. Funguje to rychle a je to urcite prinos, i kdyz zrovna tenhle svetlomet je pekny hnus a vypada jak oci stareho deduly >:-[] V lete prijde na trh facelift S-Klasse, samozrejme s novymi svetlomety. Je v nich realizovan tvuj napad. Zdrojem pro odbocovaci svetlo jsou LEDky. Btw. Casto zde na foru ctu celkem negativni reakce na Day-Running-Light u modelu Audi. Pocinaje faceliftem S-Klasse bude DRL za priplatek k dostani u vsech novych modelu MBC. Takze si budeme muset zvyknout na vsemozne svitici pruhy, vlnky ci c-tvary i na medvedech :-) Ale nebojte, budou urcite mnohem hezci nez ty u nove E-Klasse ;-)
No na veseni to snad nebude :-) S tema vlnkama jsem se taky nechal unest :-) Co vim, jde spis o konzervativnejsi design v duchu MBC. I kdyz teda treba takovy CLS C218 s Full-LED prednim svetlometem bude celkem odvaz, a to i v technickem smyslu :-) Stejne bude DRL (at uz v jakekoli podobe) od roku 2012 nebo tak nejak pro vsechna nova auta prodavana v Evrope povinne. Proste jak rika klasik: "Vas odpor je marny! Vzdejte se!" :-)
proti LEDkam nic nemam, ale nedavno sem videl starou oktavku, s radou ledek pod vypnutyma dennima svetlama.. vypadalo to dost udesne, ale ten ridic z toho asi byl docela nadsenej,)
Odkial vies, ze sa tam nedostal? Resp. odkial vies, ze aj rocniky 99 mali 85kW, ked pritom vsade sa pri nich pisalo o 88kW? Ale vazne sa pytam. Celkom ma to zaujima. Ak to vies, daj mi prosim vediet, odkial.
Ve Škdoováckých materiálech nebo časopisech? Já nevím každopádně to musela být chyba sám jsem se nikde s takovou hodnotou nesetkal. Ani tam ani tam. ;-)
Jak jsem psal, o tom motoru se sice mluvilo, ale realne se tam dostalo 85kW, vsechny zdroje uvadeji 85kW (zdroje z dnesni doby), takze se zrejmne nekde ucinilo rozhodnuti.
Tak si najdi nejakou 4x4 z 99 a koukni ji do technicaku at vime na cem jsme :). Nicmene i ja si tech 88kW pamatuju. Coz opravdu neznamena, ze ji tam fakt davali. Znamena to jenom to, ze si pamatujem hovadiny :).
Tak nevidel, ale to ani ty. Na tobe je dokazat tu 88kW verzi v realnem voze. Po faceliftu (00) ma 85kw, coz se da lehko dokazat. Dle wiki (coz asi dle tebe nebude relevantni zdroj) se daval od roku 99 do 01 do OI tento motor: 2.0 8v Petrol 2 L (1984 cc, 121 cu in) 4cyl SOHC 115 PS (113 hp/85 kW) @5200 rpm 170 N·m (125 lb·ft) @2400 rpm APK/AQY 1999–2001. Podle List of VW petrol Engines se verze 88kW nikdy nevyrabela. SA mohla pocitat s lehkou modifikace, kterou prezentovala, ale nikdy se k ni realne nedostala.
Nemyslim, ze je na mne nieco dokazat. Diskutujeme. A ofic. zdroje o verzii o ktorej sa bavime hovoria v prospech mna. O verzii po facelifte sa tiez nebavime, tam som si isty tym, co aj Ty.
Oficalni sice ano, ale jenom pred nabehem vyroby. Neexistuje jediny test s 88kW, vsechny jsou jiz s 85kW. Uprimne, IMHO slo akorat o chybu bud ve vypoctu nebo mela SA moznost modifikace, kterou ji VW posleze zatrhl.
Teď jsem doma v materiálech našel 88kW, ale to bylo v přípravě, nebylo to oficiální. Všechny prospekty mám asi moc starý, všude mám jen první jediný motor 1.9 TDI 66 kW. Pak už nový model jen 85 kW, ale to nebereme. Stále si ale myslím že v sériové výrobě 85 kW motor ve Škodovkách nebyl.
No je fakt, ze si taky vzpominam, ze se o 88kW motoru ve spojeni 4x4 mluvilo. Dokonce jsou i nejake stopy na internetu viz [odkaz] nebo [odkaz] nebo [odkaz] . Na druhou stranu je vsak fakt, ze pokud clovek podiva na 2l Octavii 4x4 v bazarech, tak vsechny maji 85kW. Mozna je to, jak rika sybokcz, ze 88kW se mela puvodne montovat, ale nakonec tam dali 85kW. Vzhledem k tomu, ze jsou hodnoty udavane vyrobcem stejne spise orientacni (viz ruzne testy novych vozu na brzde), tak je to stejne asi jedno.
Presne, letmo projete inzeraty uvadej 85kW only. Ale i prospekty pred nabehem vyroby udavaji 88 s nabehem vyroby, ale najednou presli na 85kW. Jak jsme psal ani VW stranky ani Skoda stranky v technickych specifikacich 88kW verzi neuvadeji. List of VW Engines, ktery vychazi z vnitrnich zdroju VW (byt je na Wiki) 88kW verzi neuvadi, a to ani v Discontinues Engines.
Re: Schema spojky IV. generace, stejne jako popis funkce je
Mate pravdu, ze na strankach vyrobce spojky je dokonalejsi schema, ale to, ktere mame zverejneno, dostatecne ukazuje rozdil proti 2. generaci - nezavislost generovani tlaku na rozdilu otacek kol.
Oba pouzite obrazky, stejne jako popis vychazeji z materialu Skody Auto a Haldexu.
Proč do toho nedají Torsen? Motor je podélně, tak ho můžou dát s Audiny. Myslel sem, že když už to teda koncern nedává do aut s motorem napříč, tak u klasického uložení je to samozřejmost. Mimochodem nedávno jsem četl ve světě motorů v článku o čtyřkolkách, že automobily s motorem napříč nemohou mít mezinápravový diferenciál, ale jen spojku, že to prostě nejde udělat. Oni už snad z toho VW uplně zmagořili.
Motor v OII i SII je napric, tedy torsen nelze (ne bez vyrazne modifikace). Cela PQ35 a PQ46 platforma je s motorem napric, takze se torsen nedava jen haldex.
Pasivni odpory. Pokud mas pohaneny vsechny kola permanentne, tak se to mezi sebou jemne pere. Pokud (kdyz nepotrebujes) mas diff rozepnuty, tak se odpory zmensi. Uz jsem s nekym o tom hadal, v podobne diskuzi :).
Né, já se nechci hádat. Já jen že to všichni píší jako samozřejmost a nikdo pořádně neví proč. Nespochybňuju, že je to fakt. Jen mě prostě příjde, že pokud je to rozepnůté působí valivý a třecí odpor úplně stejně. Připadá mi to spíše tak že u diferenciálu nelze mluvit o vypnutosti nebo zapnutosti.
Ani ja, jenom mi to pripomelo start te diskuze. Ale pripada mi to logicke. Kdyz je 4x4 s prinatelnym predkem (Jeep, stare Land Rovery), rozpojena, tak spotreba rozhodne klesne, haldex a podobne elektronicke systemy preci nedelaji nic jineho, nez ze rozpoji hnaci soustavu automaticky. Ze kilogramy a nutnost tocit i zadnimy koly (pres vozovku) zustavaji je jasne, ale imho je to prave ta nutnost rozdeleni tociveho momentu i zadnim kolu pricinou zvysene spotreby. Jinymi slovy, motor ma vetsi zatez ergo vetsi spotrebu.
Haldex je oproti diferencialu konstrukcne jednoduchsi. Je to vlastne spojka podobna tej medzi motorom a prevodovkou. Diferencial je sustava ozubnych pastorkov, ktore rotuju a tym vznika trenie. Diferencial je tiez tazsi nez spojka a to sa prejavi na zotrvacnych silach. Na druhej strane je diferencial konstruovany tak, ze moze trvale prenasat tocivy moment na vstupe na polosy na vystupe, ktore sa navyse mozu otacat roznou rychlostou. To pri spojke nie je mozne, preto spojka nemoze byt permanentne spojena. Nizsiu spotrebu systemov so spojkou oproti diferencialom nevidim v tom, ze spojka sa rozpaja - to je jej konstrukcna nevyhnutnost, ale v tom, ze jej jednoducha konstrukcia ma mensie trecie odpory a nizsiu vahu. Neviem, co myslite vetou: "nutnost rozdeleni tociveho momentu i zadnim kolu pricinou zvysene spotreby". V pripade rozpojeneho haldexu sa toci vsetko uplne rovnako ake keby bola spojka spojena, teda kardan a jedna lamela spojky od motora a druha lamela spojky, diferencial a poloosy od kolies odpojenej napravy.
Este k stvrtej generacii Haldexu. Je dobre, ze sa Haldex dostal do stavu v akom je dnes, ale divne mi je ze to trvalo tak dlho. V case, ked Haldex mal svoju prvu generaciu, tak u Nissanu alebo Subaru (Active AWD) bol spojkovy system, ktory mal vsetky vymozenosti 4. generacie Haldexu. Medzitym aj BMW s xDrive predbehlo Haldex, takze Haldex nemusel nic objavovat, stacilo sa iba pozriet ku konkurencii.
Toto vysvětlení my přijde logické. :yes: Zajímalo by mě tedy o kolik by se spotřeba u konkrétního modelu zvýšila, kdyby se porovnával Haldex a mezinápravový diferenciál. Tipoval bych, že to nebude žádné závratné číslo. Takže v čem by potom zpočívala výhodnost Haldexu??? :no::no:
ten rozdiel nikdy nebol zavratny. Ale taky 1l pri diesel motore, moze byt dost zaujimavy....
Vyhoda haldexu je 1. nepotrebujes pozdlzne ulozeny motor, otacat motor pre spustu automobiliek by bolo strasne drahe 2. znizujes vahu 3. je jednoduchsi a lacnejsi 4. spotreba je tiez o nieco nizsia
Staci to? Ja ked pojdem niekedy do 4x4 tak asi do permanent (proste by som mal pocit, ze je to ako huste), alebo prave do SH-AWD s prevodnikom tocivych momentov, ktory uz fakt nahradza diferak skoro plnohodnotne. Ale pre beznych ludi, ktorym sa aj tak haldex v zakrute nikdy nezapne je HALDEX4g vyslovene dostatocne dobra nahrada.
Preco to ale trvalo haldexu tak dlho, kym sa zlepsil, to je fakt otazka :-)
Pokud jede v aute jen ridic, jsou predni kola vahou motoru vice promacknuta, maji mensi efektivni prumer a tim take jinou obvodovou rychlost nez kola zadni, kde nejsou gumy tak promacknuty. Pri nalozenem aute je to naopak. Ja jsem driv jezdil s Passatem 4x4, ktery mel Torsen (full time 4x4) a tam se kvuli tomu stale (netypicky) vice opotrebovavaly zadni gumy, nez predni.
Na Haldexu u VW mi vadi (zbytecna) absence toho vypinace, ktery umoznuje pri vyprostovani vozu (treba pri couvani ze zaveje) natvrdo sepnout Haldex.
1. to si tu ludia na tebe zgustli a asi este zgustnu... Zakladna znalost, V6 3.6 zviera medzi protilahlymi valcami iba 60 stupnovy uhol, takze sa zmesti napriec a je napriec a preto sa pouziva HALDEX. Pre auto na pohodlnu jazdu, akym je Superb je HALDEX dnes uz lepsia volba ako TORSEN. HALDEX 2g bol naozaj k zlosti, 3g stale ale 4g je uz ina kava.
2. zmagoril VW, alebo niekto iny? >:D
1. Jak jsem psal: můj omyl! předpokládal jsem že u Superbu 1 a dva to bude stejně. Pozapoměl jsem že 1. vycházela spíše s passatu a 2. spíše s octávky.
2. Myslel jsem tím, že ti novináři už jsou z toho zblblí. Uznej, že toto napsat je nesmysl!
to nema nikto, ale ked si nie som isty, nepisem... :-) Z VW knocernu (ak ratame bezne autombilky VW, Seat, Skoda, Audi) sa motory ukladaju pozdlzne len v AUDI, rovnako aj TORSEN. Niecim to AUDI jedinecne ostat musi.
Uvidime, ako to bude s tym novym Seat Exigo, hovorilo sa, ze dostane mozno aj QUATTRO aj pozdlzne ulozeny motor, kedze je to stara A4, ktora to umoznovala. Uvidime ale
konecne nejaky lepsi clanok o tejto technologii. A potvrdenie, ze VW ma 4g. Inak to uz pouziva v TTS, PASSAT R36, dostal to Superb, tusim aj Tiguan.
Parkrat som sa tym zviezol a je to fakt slusne riesenie. 2G mi tak akurat liezol na nervy, nevypocitatelnost v zakrute, co popisal sefredaktor Lanik je presna. 4g je ale naozaj plnohodnotna nahrada permanentu, aj ked najviac aj tak uznavam permanentne (SUBARU AWD, QUATTRO, Mitsu AYC, HONDA SH-AWD). Ale toto miminalne v beznych autach je dokonca mozno aj lepsie riesenie.
VW mohol akurat este zapracovat a zobrat od HALDEXU aj XWD, ako ma Saab, Supersport Kuga, ci tusim nova Insignia. XWD vie este prerozdelovat tocivy moment zvlast medzi zadnymi kolami, co sa ukazalo napriklad u HONDY ako skvela vec, samozrejme to ma EVO X aj pre EU ma AYC, uz aj BMW, nove S4 s TORSENOM myslim...
tak jsi nesjem jistej, ale XWD je marketingova znacka pro Haldex 4generace pouzivana u SAABu - nikdo jiny na ni nema licenci, protoze SAAB se podilel na vyvoji. Ad 4g Heldexu to porerozdelovani umi taky - tvz. eLSD (eletronicky diferencial se zvysenou svornosit - samosvor) doporuciji 93 Turbo X ten to ma, "normalni XWD verze ale ne.... takze Vw to muze mit....
no mas to v podstate dobre, ale to nie su uplne aktualne info.
1. eLSD VW podla mna nema
2. prave preto, ze Saab sa podielal na vyvoji ale samozrejme je sucastou GM koncernu a GM dostal vyhradne pravo na par rokov pouzivat plny XWD s eLSD. Podla mna Insignia to uz ma, kedze je to Opel a to opat sucastou koncernu GM :-)
3. Podla info to ma ale aj Kuga 2.5.
Presne info vsak chybaju, automobilky su v popisani dost nepresne
Moc se mi líbí fotky. Většinou najdete na stránkách výrobců fotky pouze letní. Zimní sou ale nádherný. Škoda že to neudělali na škola Johna Hauglanda jako před lety u OI.
mě jenom mrzí, že když nějaká automobilka uvede na trh nějakou novou technologii, tak vsichni, ale opravdu všichni novináři v testech říkají, přinejmenším "že to je fajn a že to funguje dobře". V horších případech, "že to funguje skvěle a spolehlivě". Sleduji ten Haldex od začátku v Audi TT. a přitom se stačí seznámit s principem funkce a nikdy pak u toho haldexu nemužu říci, že to funguje za jízdy dobře a stejně dobře jako konstrukčně odlišné 4x4 systémy. resp. nejsou ani zminovány pro porovnání.
No a pak po mnoha letech všichni, ale opravdu všichni novináři přiznávají, že to mělo vady. já chápu, že s odstupem doby se hodnotí objektivnějí, nevěřím ale, že z "velmi dobrých jízdních vlastností díky 4x4 haldex" se stane "velmi dobré jízdní vlastnosti s občas nevypočítatelnou 4x4 a po zásahu nevypočítatelnými jízdními vlastnostmi". Sorry, ale obrat o 80%, to nechápu.
Co se zase dovíme za pět let o haldex 4. generace? O systému Start-stop? o rekuperaci brzdné energie? jejich nevýhody v praxi přece musí být vidět už dnes, stejně jako před 10 lety u prvního Haldexu, ne?
Vývoj jde dopředu, takže je to zcela logické. Zkus někomu před 30 lety říct, že jeho vysněný Benz má jízdní vlastnosti jak remorkér, což je v dnešní době vlastně pravda.
To to je to same jak s PD vstrikovanim. Diky diskuzi ohledne kW ve octavii I 4x4 jsem se probiral clanky s testy kolem roku 99. Psalo se hodne o nejmodernejsim vstrikovanim systemem PD, tichy a s nizkou spotrebou. Kdyz zabrousis na testy (nebo diskuze) jakehokoliv auta s PD, tak se dozvis jak je hlucny se spatne davkovanym tocivym momentem. Taky jsem se divil, kde se ten motor za deset let zmenil, ze ma dve naprosto ruzna ohodnoceni. Ale na vsechno se diva ohledem na stavajici stav. Driv si se dival na CB televizi a chrochtal sis, dneska bys ani nestekl (jeste vyraznejsi je to u pocitacu). To same se deje s Haldexem, PD a jinymi systemy. Halt pokrok leti a co se vcera zdalo jako spickova technika, je dnes zastaraly kram.
já tě chápu, ale haldex I. je podle mě něco jiného. Chápu, že dnešní Haldex je lepší než ten před lety. nechápu ale, když před lety byly k srovnání k dispozici Audi quattro, Subaru a Porsche 4x4, proč před lety psali, že Halex I. byl fajn. podle mě, to co píšou dnes o staré Haldex, museli v testech "zažít" i před lety!!!
Tak oni imho i zazili, ale vzhledem k tomu, ze kdyz ti nekdo puci auto na test, tak zas tak spatne psat nebudes. Za dalsi, o trochu nevypocitatelne I. generaci se vedelo, ale tehdy se to nejevilo tak strasny, jako dnes. Krom tooho na bezne jezdeni to pravdepodobne staci resp. urcite staci. Jezdil jsem s HR-V Dual pump a tam to pripojovani a odpojovani bylo az strasidelny (halt mechanika), takze I.g haldexu nemohla byt horsi :).
to asi tím, že dnes už nejsou novináři tak objektivní (jde to ztěžka). Spíše čteš ve všech médiích jen více či méně ředěný PR. No a po pár letech bez berliček tiskových zpráv se občas někdo sveze a napíše o tom jaký to je >:D
Já bych za vším hned neviděl spiknutí prodejných novinářů a bezohledných koncernů. Všechno se vyvíjí (a občas i správným směrem :-) ). Pamatuji před léty, když kamarád přivezl z Mototechny nový Fávo, jak z toho byl uchvácenej. Dneska, když toho samýho člověka svezeš v Superbu, tak se tváří, jako že nic moc....
Soulas. Za pár let až bude Haldex 5, tak budou psát: No tak teď! Teď je to konečně jak permanentní pohon. To samé o gedenraci později a později. Uvěřím až to uvidím nasazené v rally, do té doby :no:
Toto je fakt hodny prispevok 10rocneho decka. v RALLY ich asi netrapia 2 litre usetreneho paliva a hlavne, aj tak by tam mali HALDEX zapnuty skoro furt. Navyse tam amju vsetky diferaky aktivne a bla bla bla. Myslis, ze s pohonom aky ma STI (ktory je mimochodm fakt spickovy) by si obstal v RALLY? S tym tak neskutocne riadene smyky asi fakt nesli.
A nakoniec, po zmene pravidiel, aby si sa este nejakeho skoro haldexu vo WRC nedockal.
Pripajatelny pohon vzdy bude mat iste nevyhody, ktore mozno spozna skuseny profi jazdec. Na beznu jazdu je ale uz 4g velmi slusny, aj pre amatera na okresku. Naopak ale ma nizsiu spotrebu (pomerne vyrazne) a to moze potesit. Osobne mam permament aj tak radsej, ale viem uznat, ze HALDEX je dobry poloprodukt a VW koncern ho teraz naladil slusne
Nevím co přesně je v STI teď, jestli to náhodou s tou elekronikou nepřehnali, ale se starší generací to jde. Těm dvěma litrům nevěřím, bude to míň. Aktivní diferenciály také nejsou podmínka. Ale jinak - no jo máš pravdu nechal jsem se unést. Nemám prostě Haldex rád, to je celé.
co hovoril marketing ma nezaujima, ja som na HALDEX 2G nadaval vzdy. Objektivne proste 4g je uplne inde, mam to z vlastnych skusenosti, nie z prezentacii :-)
Souhlas.Není to tak dávno,co by zde někteří stále tvrdily,že haldex 2.generace,je stejně dobrý jako permanent.Ovšem dnes,když je už 4.generace se ofiko přiznají chyby dvojky. :-!
Marketingová masáž se nikdy nemůže zastavit.
Tak abych ten článek trochu doplnil. Na severu Švédska a Finska mám najeto několik desítek tisíc km. V zimě žádnej Haldex nenahradí opravdovou čtyřkolku. Mám čerstvě zkušenost s Golfem VI TDI a Imprezou dieselem v těchhle podmínkách. Tak frajeři, je to nebe a dudy. Golf, na rovný silnici, kolem nuly ješte ujde. Tuhle ale bylo -15. Než se to auto ohřálo na teplotu kravskýho dechu, tak jsem ujel 30km. Na hrani v zatáčkách Golf s Haldexem taky není. Oproti Impreze, která se ohřála podstatně rychlejc, Golf nestačí jak podvozkem, tak systémem 4x4. Haldex se ve skluzu nedá řídit plynem. Něco podobnýho se dá vykouzlit, ale je to spíš pro zlost, než pro srandu. Nakonec se stejnou jízdou jsem naměřil spotřebu 8.6l/100 u Golfu a 7,8l/100 u Imprezy.
Haldex je i teď dobrou náhradou 4x4 do klouzavýho města proti prokluzu na semaforech.
Ty desítky tisíc v dětské sedačce jsou cítit z každého písmenka mariánku, vůbec netušíš, o čem píšeš, ty ohřátá imprezo. Ale jako páteční pohádka hezký, frajere. >:D;-)
>:D >:D klidně si tu cintej pentli, mě je to fuk, to jen abys věděl, že ten stín co tu tak usilovně vrháš, nemáš šanci překročit, alespoň ne podobným blábolem. ;-)
Tebe by měli balit jako humornou přílohu do sobotní mladý fronty >:D Přemku, koukám, žes dnes velmi zvostra popustil fantazii dokonce nad rámec snů, kterým tu nemůžeš snad už věřit ani ty... >:D
Musím říct, že ten tvůj nástup byl dneska ovšem impozantní. Hele, nazmrzla ti při psaní nudle u nosu? >:D >:-[]
Opět - bez ohledu na generaci - je úžasný - skvělý - dokáže přerozdělit sílu tak, že severská příroda strne v němém úžasu a pak.... pak zkrátka nic.....Tato blahořečení haldexu čtu při každé generaci - objektivita je upozaděna před září koncernu. Proč si sakra tak škodí? Zákazník není idiot a kdo haldex v prvních generacích vyzkoušel tak ví, že umí pěkně kopnout do zádě... Ano následující generace jsou lepší - vyvíjí se - inženýři nespí.....Dokonce LRF II má haldex a šlape skvěle - nastavení dokáže divy... Tento haldex - alespoň papírově dokáže proti začátkům divy. Jeho majitel za běžných podmínek jistě nebude zklamán. Ale rozviťte si prosím do ústní dutiny..... srovnávat to se subaru, audi a 4maticem - ach jo.... Mimochodem všimněte si jistého záblesku - pokud vypnete ESP stejně Vám do toho elektronika bude kecat....aby to nebylo jako s moderními stíhači, kterým když vyplivne elektronika, tak se v milisekundě zřítí, protože jejich letová stabilita je umělá.... a následuje katapultáž, jenže ejectionseat jsem v nabídce koncernu jako drahý add on neviděl.... V subaru, když vypnu VDC, tak mi do toho krom mezičlánku mezi volantem a pedály nic nekecá.... Závěr - tvrdit, že haldex je špatný je nesmysl - tvrdit však, že se vyrovná subaru je přinejmenším odvážné tvrzení, které může redaktor se superbem přijet směle potvrdit na subaru sraz v Jeseníkách....
Jistě je těžko srovnávat haldex v superbu s permanentem vyšperkovaným aktivním mezinápr. difem v sti, ale ne každé subaru ho má, že. S permanentem bez dalších vylepšení se ale Haldex 4 srovnat dá, pokud tu v jeho případě bude někdo psát o tom jak cítil připojení zadku a podobné pitomosti, je zcela mimo diskusi.
To jistě - současný haldex již není tím, čím na začátku - také to netvrdím - ale první skutečně dokázal při sepnutí citelně zabrat - a za určitého součtu nepříznivých okolností to mohlo i překvapit. Já bohužel nemám aktivní m.diff, ale VTD. Jinak tenhle haldex pro standartního řidiče bude zcela dostatečný a světe div se - klidně napíšu, že si dokážu představit superba kombi - zvednutého - s tímto haldexem - jako rodinný vůz s bezpečnými jízdními vlastnosmi pro manželku. Do lesa bych ho ale nebral..... A jedna důležitá na konec - ještě jsem ho nejel a tak pouze teoretizuji - jen mne skutečně trochu zaráží, že i po vypnutí elektroniky, tato do toho bude kecat - jak?
Tak do lesa nebo nějaké pískovny to a priori děláno není, jasně, haldex spojka není pohon pro offroad, mluvíme o silnici. Jezdil jsem už skoro před dvěma lety s rozpracovanou verzí H4 v audi s3, kde technik měnil nastavení, a byly to dost rozdíly, šlo o suchý okruh a vliv nastavení rychlosti a míry přesunu výkonu ze předu na zadek a naopak měl obrovský vliv na míru nedotáčivosti, kdysi jsem tu o tom psal, byla tam referenční impreza sti s akt. difem, a byla nedotáčivější než ta s3 s haldexem. Nakonec se tohle nastavení dostalo do akt. TTS. Je to vývoj, podobně jako xdrive od bmw, prostě se ty připojitelné pohony pomalu ale jistě mění v permanenty, u xdrive to už platí téměř úplně, haldex je pořád rozpojitelný stoprocentně, ale jaká je v provozu šance na poměr 100:0, nakonec dojdeme k tomu, že rozdíly už jsou jen v principu, buď spojka nebo mezinápr. dif., ale jak říkám, pro offroad zůstane lepší permanent, už jen pro jednodušší a odolnější konstrukci.
ale ta impreza určitě změnila chování při přenastavení diffu ne?. Jen bych u toho haldexu možná trochu oponoval, že 100%rozpojitelný není - nevím to ale určitě, jen se domnívám, že určitý tlak pro rychlejší nástup tam musí zůstat a tím pátem pořád něco přenáší na nepreferovanou nápravu - ale skutečně si nejsem jist. U mně a automatu s VTD u subaru je permanent, kde lamelová spojka může ve spolupráci s VDC přenést plus minus procenta ve prospěch předku či zadku - ale jen v určitém rozmezí - někde se píše max 55 a 45 někde 60:40. Když jsem se s tím sžíval tak byly situace, kdy mne elektronika nepustila v terénu dál. Musel jsem to vypnout a pak to šlo....
A budu zase odporovat - dobře nastavený haldex - viz LRF II dokáže v terénu docela dost - otázka je pak ve výdrži technologie. V dnešní době, kdy ubývá extrému je haldex v podstatě ideální pro aktivní bezpečnost. Ale jsou pořád situace, kdy AWD pevné je zkrátka o pověstný vlásek bezpečnější...a zábavnější ;-)
Ano, ta stoprocentnost rozpojení je v téhle generaci už jen iluze, proto říkám, že se tyhle systémy se spojkou mění v permanenty, v BMW je to principielně rozpojitelný systém (spojka), ale nastaven a pracuje tak, že permanentně jde nějaký výkon i dopředu. Tak si vyber.
A ano impreza se nastavením měnila, ale zdaleka ne tak efektivně jako s3 s haldexem, prostě je tam ten rámec 60:40 resp. 40:60 což ten haldex s nejcitlivějším nastavení dokázal i 10:90 a to je pro eliminaci nedotáčivosti rozdíl. Pokud ale vím, produkční verze v TTS umí jen zhruba 30:70 (myslím bez prokluzu) kvůli životnosti, velké změny tlaků.
S tím LRFII souhlas, ale píšu to, pro offroad je lepší permanent kvůli odolnosti a jednodušší konstrukci, ten LRFII toho v terénu moc nenajezdí, ale už do disca haldex nedají, o defenderu nemluvě. ;-)
Vazeny pane, cakal som taku odpoved, pretoze som mal pocit, ze o systemoch pohonu 4x4 toho prilis neviete a miesate dohromady (casto dost agresivne) jablka a hrusky.
Pri posudzovani pomeru prenosu tociveho momentu medzi napravy sa pouzivaju dva pohlady. Ten klasicky, ktory sa pouziva pri systemoch s diferencialom oznacuje rozlozenie momentu za rovnakych adheznych podmienok na oboch napravach. To znamena, ze pri pomere 50:50, je rovnaky tocivy moment prenasany na prednu a zadnu napravu bez toho aby niektora z nich stratila adheziu. Teda jedna sa o trvaly pomer pri normalnych jazdnych podmienkach. V pripade, ze sa adhezne podmienky pod niektorou napravou zhorsia, je pomocou uzavierky diferencialu dynamicky preneseny tocivy moment na napravu s lepsiou adheziou. Je to dynamicky proces, ktory nastava iba v pripade, ze jedna naprava dokaze preniest vacsi tocivy moment ako druha. Pomer takto prenesene tociveho momentu byva u diferencialovych systemov s uzavierkou 0:100 alebo 100:0. Spojkove systemy vsak iba spajaju dve osy. Pokial nemaju nejaky prevodnik momentov, co pokial viem ma iba SH-AWD od Hondy, tak maximalny staticky pomer moze byt 50:50 - co znamena dve osy napevno spojene. Nikdy nemoze mat pripajana naprava vacsi monent ako naprava napevno pripojena k prevodovke. Preto, zrejme z marketingovych dovodov sa v materialoch vyrobcov tychto systemov uvadza iny pomer a to pomer dynamicky, za predpokladu, ze trvalo pripojena naprava nema dostatocnu trakciu - teda sa pretaca, moze druha pripajana naprava preniest viac ako 50% momentu od motora na vozovku.
Teda, ked to zhrniem, tak pomer 50:50 pri Continuous AWD od Subaru znamena, ze prevody v diferenciale su nastavene tak, ze za normalnych podmienok ide stale rovnaky tocivy moment na prednu aj zadnu napravu. V pripade ze niektora naprava ma nulovu adheziu, tak na druhu napravu moze ist az 100% tociveho momentu motoru.
Na druhej strane, pokial sa uvadza pomer 30:70 u Haldexu tak to znamene, ze za normalnych podmienok je pomer momentov na napravach 96:4 a po uzavreti spojky sa moze maximalne zmenit na 50:50 - to je vsak iba teoreticke, pretoze takto uzavreta spojka neumoznuje na rozdiel od diferencialu rozdielne otacanie naprav pri zatacani. Ale v pripade, ze predna naprava je na lade, tak zadna naprava moze preniest az 70% tociveho momentu od motora. Teda vase tvrdenie, ze Impreza ma iba 40:60 a S3 az 10:90 je porovnavanie dvoch rozdielnych velicin.
Z vyssie uvedene vypliva, ze pokial je predna naprava navevno pripojene a zadna pomocou Haldexu, tak aby sa s autom dalo normalne zatacat, tak zadna naprava musi byt vacsinu casu odpojena (prenasa sa len maly tocivy moment, ktore nevedie k opotrebovaniu lamiel spojky pri rozdielnych otackach prednej a zadnej napravy). Auto teda jazdi ako predokolka, co je napriklad citit aj silach posobiacich na volant. Zadna naprava sa pripaja iba v presne definovanych situaciach, kym v predchadzajucich generaciach to bolo az po preklze jednej napravy, sucasny system uz disponuje istou predvidavostou a ma naucene urcite situacie ked je vhodne zadnu napravu preventivne pripojit.
Ták. Dinár ani toho o 4x4 neví. Tuhle se snažil ukázat, že ví něco o turbu a byl z toho pěknej zmatek.
No, někdo mu to žere, je ale jasný, že píše o věcech, který z vlasní hlavy nemá.
ja by som tu zas Dinara nezhadzoval, myslim, ze autam rozumie slusne.
Ale s tym statickym a dynamickym pomerom to je proste pravda.
Na druhej strane mu ale davas (to vykanie na internete mi nejak nedje) celkom za pravdu, ze HALDEX 4G prinasa nieco nove. Nevies nieco viacej ako funguje ta predvidavost na pripojenie zadnej napravy??? Niekto mi raz pisal, ze mal pri teste novej Kugy (ktora manovy haldex) vyvdeny nejaky signal z ECU a videl, kedy zadna naprava prenasa vacsie percetno tociveho memntu a kedy nie a pri tom sa mu predna nepretocila.
A nieco o SH-AWD. Mas nejake info take popularno nauce o tom systeme? Ja som si dlho myslel, ze maju medzinapravovy diferencial, az nedavno som sa dozvedel, ze vlastne maju akoby spojku ale prave s prevodnikom momentov. Dokaze mat staticky pomer az 30:70, ak to mam spravne.
Tiez je ale zaujimavy ten zadny aktivny diferencial s elektromagnetickymi spojkami. Zaujimava vec a na aute aj vlemi dobre funguje
Já teda nějakej haldex mam a možná je to dobrý na nějaký jemný vyhrabání, ale, jak to zapne někdy na sněhu, tak je to spíš na škodu a se leknu, až změknu. Pravda je, že na STi teda žádná čtyřkolka nemá a to doslova čaruje, pokud to člověk umí a to já teda moc ne. I tak je to zábava na 100%.
"S permanentem bez dalších vylepšení se ale Haldex 4 srovnat dá" Tak tohle si píšu do ZLATÝHO JOUDY. Takovýhle perly dokáže jen DiGTInár.
>:-[]
Zas nevíš, o čem píšeš.
Premdo - byť skalní fanda subaru - za určitých podmínek - ne ve všech režimech, ale tak z 85% se skutečně dá srovnat - rozdíl bude v limitních situacích, kdy bude elektronika rozhodovat a tápat a pak se prokáže výhoda symetrického pohonu awd. Kdo chce občas driftovat pro radost, užít si,"zablbnout si", ten nezvolí haldex....
Jo to je přesně, a je to o tom, co zmiňuješ výše, to kecání elektroniky i při vypnutém ESP, ono to vypnout zcela ani nejde, nemůže jít, když je přesun zepředu dozadu řízen podle impulzů z čidel ESP, prostě vypnutí ESP znamená jen zvýšení míry zpoždění reakce, o něco větší resp. delší prokluz, pak přijde zásah a přesun, tohle je slabina toho principu, na nekonečný drift na sněhu to není, rámec je elektronicky vymezen.
tak to je přesně - a díky, žes to takhle napsal - já bych to tak nevyjádřil... :yes: Subaru si může dovolit to, že když vypnu VDC, tak to jede napevno, max s výše zmíněným přenosem mezi předek a zadek - takže max. dalším vstupem do distribuce síly je LSD vzadu..... pokud by chtěli (a měli) konstruktéři u haldexu zaimplementovat něco jako "freude am fahren", mohli by udělat solo modus, kde by bylo potlačeno esp - něco jako u bmw - jenže to pak už vidím ty manuály pro méně duševně zdatné konzumenty >:-[]
Golf (nebo cokoliv jinýho) s Haldexem je primárně předokolka. Když stratíš grip, připojí se ti zadni kola. Dostaneš grip, po chvíli se zas odpojej.
Na horský klikatici, na sněhu, se zimákama s hrotama si před zatáčkou rozhodíš zadek, hodíš tam dvojku, přidáš plyn a parádně si ji rychle a kontrolovaně projedeš. S haldexem se ti tohle nepovede. Nedej bože, když si chces pomoct u nedotáčivý předokolky s haldexem ručkou.
Jen totální jouda může říct, že se haldex vyrovná permanentnímu 4x4.
Pochop, ze u haldex 4g je ten system, co predvida a spoji zadnu napravu aj bez preklzu je zaujimavy a to pre bezneho jazdca moze rozdiely medzi permanentom a hadldex fakt zotriet. A s haldex mas lepsiu spotrebu. Nech nikto neskusa zapojit do toho subaru diesel, lebo ten ich boxer je vyborny a spotrebu ma paradnu a trufal by som si povedat, ze predci v spotrebe dost konkurencnych dieslov aj ked pohanaju len jednu napravu (takze o HALDEX ani nehovorme)
Viz. výše - Solberg ?????
Pokud někdo bude chtít házet zadkem v zatáčkách, tak určitě nevolí haldex jakékoliv generace v autech co se nabízí ( rozuměj bežná auta bez jakýchkoliv sportovních ambicí )
Velké bravo za článek. Tohle není čtení o severskejch snovejch driftech zdejšího šaši přemka, nýbrž velmi kvalitní článek, který driftařům otevírá oči. Akorát je škoda, že Škoda neví, jací jsou zde na diskuzích řidiči. Já vždycky když slezu z diskuzí na téma haldex/permanent a vlezu do svý káry, klepu se jak osika, co to zase na silnicích bude za tango. V každý zatáčce čekám nějakýho diskutéra levejma dveřma napřed, v těžkým driftu, po třetí řízený otočce kolem vlastní osy ve stopatnácti.
Na světě, myslím jako v tom reálným světě se to má tak, že si dálkou odemkneš auto, normálně se posadíš, žádnej paragán, klidně tedy sedneš, nastartuješ a zvolna se rozjedeš. Když je sníh, tedy klouže to, jedeš velmi velmi opatrně. Pokud jedeš haldex či permanent, xdrive 4matic, nebo to na babetě vyvažuješ okovanejma křuskama, je to v podstatě stále to samé. Představ si to tak, že když například tenhle superb dojede Lagacy, tak se spolu plouží krajinou jak dva zasněžení slimáci, ani jeden tomu druhému neujede. Avšak pozor, kdybs náhodou měl možnost to Legacy řídit ty, a rozdal by sis to s Loebem, kterej by řídil trabanta s hnaným levým předním kolem, ani se raději nesázej, kdo by byl ve Svatým Petrovi dřív. Jasně, cením, že víš, že by tam na tebe ten loeb čekl. Dlouho...
Tedy zanech falešných písní rallye jezdce vašeho okresu. Ať máš čtyřkolku jakoukoliv, máš čtyřkolku, kterou ti na sněhu musí závidět každý předo i zado kolkař. Jde jen a než o bezpečnou jízdu. A kdybys chtěl nejaký exemplární příklad jak se taky dá skončit, přečti si nahoře retardovaně promrzlý přemkův příspěvek. To je tak dobrý čtení, že mu snad letos necháme Zlatýho ventilka udělat z... platiny 8-s >:D
Ten haldex ani na nic jinýho ani použít nejde. Haldex má k permanentnímu 4x4 tak daleko jako ty ZLATEJ JOUDO k technickejm znalostem. Pořád se ho snaží napodobnit a pořád mu to nejde. Pak zábava s ním je stejný utpení, jako tvoje snaha o napsání něčeho technicky hodnotnýho. >:-[]
Teda GTI, máš ode mě velký PLUS. Už jsem myslel že sem fakt jedinej magor, kterej vrazil "dlouhý" prachy do čtyřkolky jenom proto (no nejspíš nejen proto), že se v zimě často potřebuje vyhrabat do kopců a nechce skončit ve škarpě, případně se bezmocně zmítat na místě. Každej si jí zřejmě kupuje aby moh vypnout ESP a driftovat na zamrzlým Lipně. (Což mi připomíná jak asi před rokem si chlápek v X5 chěl zkrátit přes Lipno cestu a utopil jí. To je mi fakt líto, tý X5ky) Já teda driftuju nerad, protože mám rád svojí ženu i svoje auto. A vám teda přeju hodně štěstí.
Můj milý GTi! Vy VíTE a ZNÁTE a "uznáváte" mého Seb(a) Loeb(a)? To TĚŠí mne a VELiCE! Já ho MOC "uznávám a respektuji" (dokonce to možná ten "NEJ-" řidič na světě je ...) :-)
PĚKNĚ jste to napsal, jen JEDNA drobnost mi (maličko) "NEladí/NEsedí" - to kterak škoda superb DOJíŽDí subaru legacy (i když je tam "například", tak STEJNĚ) - TAM si až TAK jistá nejsem - ty "reklamní slogany" o perfektně SYMETRICKÉM uspořádání a PLOCHÉM motor a SKVĚLÉM těžišti a "ideální" práci s rozložením (vlevo/vpravo) hmotnosti - to NEní JEN reklamní "trik" ... (ono na tom něco BUDE ...)
NEvím zda-li vy opravdu subaru legacy někdy řídil, ale já jedno měla a (když jsem se asi po roce ho naučila řídit = PLNĚ využívat), tak mne vozy škoda auto zas tak moc NEdojížděly ...
PS: Jinak když "nenapadáte" atd./apod., tak píšete "pěkně" ... to vám NElichotím (proč taky, že? ;-) ), ale píši to, že to je PRAVDA
Pěkný den (a NEzlobte!TAKhle vám to "sluší" MNOHEM víc) :-)
PR články jsou jedna věc, praxe druhá. Jezdím Passata B5 s Haldexem II.generace. Do hor, po sněhu, ledu až na Paprsek. Neměl jsem nikdy problém. Jen jednou, a to jsem položil auto břichem na sníh, když jsem zajel do závěje. Stačilo odebrat z pod auta trochu sněhu a vyjel jsem. Zkoušel jsem na polní zledovatělé cestě do kopce Subaru a Citroen C-Crosser. Subaru se smýkalo několik sekund ze strany na stranu, než se rozjelo vpřed, C-Crosser se rozjel v klidu a plynule. Stejně tak se chová i Passat s Haldexem. Rozjede se plynule. Jinak, cokoliv s motorem u Subaru a musí se vyhodit ven z auta aby se na to servisák dostal !!! A rezaví. Subaru nebrat.