V rodině jsme měli 105ku,model M od roku 1988 až do roku 2007 a byli jsme s ní spokojení.Jediná nevýhoda byla to,že neměla pozink,takže rezla.Ale jízdně Mko bylo dobré a bezporuchové.
Tatra 603, Simca 1501, Moskvič Kombi (nezničitelný), Lada (nevím jaký obsah)... no a já těsně po roce 89 Škodu 120 (jen dva měsíce, vyvařila na první světelné křižovatce) Peugeot 205 XRD a poté už jen Mazdy (pokud nepočítám fasung)
Ale vzpomínám si, že v žigulíku jsme každou zimu vozili v kufru dva betonové obrubníky kvůli přilnavosti a že šestsettrojku otec roztřískal, když se mu ve velké rychlosti otevřela přední kapota (teda alespoň do dnes to tvrdí) A Moskvič po odřezání střechy a malých úpravách sloužil jako pick-up, když se přistavoval barák...
My sme mali co si pamatam 105 kde sa kurilo aj v lete kvoli termostatu a tak (poznate) a potom 125 L ktora zvladla 2x Chorvatsko a 1x Taliansko a otcove pivo vždy odniesla v zadnych blatnikoch (zvutra, samozrejme) ;-)
Ale ked som bol trochu vacsi a sused doniesol Renault 9 to bol moj ideal auta, lebo vtedy bol moj ideal auto typu sedan :)Proste vpredu kufor, vzadu kufor, ako som vraveieval.
Vono to tý 120 si každej zručnej člověk, co autům hověl udělal přídavnej venitlátor na vypínač a když byly vedra a kolony, zapnul ho. Otci to nevařilo ani jednou a to měl dvě 120 - r.v. 1980 a 1987.
Krom toho měl ještě 1000MB z roku 1967
my sme mali 105L-ku od roku r 1986 do r 2001 ked sme ju potom predali uz doslova za par korun .... ale cely posledny rok som este s tym autom po tom co som dostal vodicak ( r2000 ) jazdil.... na plavaren... do obchodov... do blizkeho okolia... v tom case este ani mnohi z mojich kamaratov nemali kazdy taketo moznosti... takze som sa citil celkom ako frajer... samozrejme berte to s nadhladom..... a ono vzdy lepsie na 105L-ke ako busom alebo pesi ze jo... ;-) ... samozrejme dnes je uz ina doba ( mladi chlapci uz maju dnes ine masinky ).... aj ked ono aj dnes stretnut u nas skodu 105/120/130 alebo nejakeho zigulika ci malickeho malucha nie je stale az taky velky problem ;-)
ujo mal ladu 1600 ;-) ... fajn neznicitelna masinka... akurat jej gulickove riadenie bez posilnovaca... to bola nevyhoda voci skode s hrebenovym riadenim bez posilovaca ... skutocne volant siel este tazsie ako v nasej skodovecke ... ale 150 po dialnici dala lada aj s prstom v nose... sranda.... ked si na to vsetko tak spominam.... tak akoby to bolo este len vcera
a na policajne volgy si spominam tiez velmi dobre... alebo na lady kombiky :yes:
len ťa trošku doplním, ono to ani nebolo systémom riadenia ako tým, že žigulík mal vpredu motor teda tam tá váha sa prejavovala aj tým, že ťažko sa točilo bez serva. >:D v úzkych škodovienkach tiež nebolo hrebeňové a išlo to práve pre absenciu motora oveľa ľahšie.
JJ, proč článek nejde udělat neklikací na 10 kapitol? Pochopím to u velkých článků, ale mít jednu kapitolu s pár slovy a pak klikat na další část článku? NESMYSL.
Je třeba instalovat AdBlock a nastavovat blokování NetMonitoru???
Nechápu redakci, když se proti členění krátkého článku na kapitoly ozývá tolik lidí.
Hitparáda předlistopadových vozů, aneb čím jsme museli jezdit
Dnešní český automobilový trh je natolik bohatý, až se v té záplavě vozů člověk snadno úplně ztratí. Za minulého režimu tomu však bylo úplně jinak.
Seznam kapitol
Úvod
10. Wartburg 312
9. Volga GAZ-24
8. Fiat 126 P
7. Tatra 603
6. Škoda 1000 MB
5. Škoda 110 R Coupé
4. Škoda 450 Felicia
3. VAZ 2101
2. Trabant 601
1. Škoda 120 L
Seznam kapitol
Úvod
Ano, na tuzemských silnicích jsme občas potkávali i zápaďácká fára od Renaultu 5 až po Fordy Cortina či Sierra nebo téměř kompletní výrobní program Mercedesu. Jenže drtivá většina československých majitelů aut měla v prodejnách Mototechny pouze značně omezený výběr produktů původu domácího či z některé ze „spřátelených“ zemí, sem tam okořeněný švédským saabem, francouzskou simkou či italským fiatem.
A které socialistické automobily z padesátých až osmdesátých let minulého století nám nejvíce utkvěly v paměti? Vybíráme nejznámější desítku z českého pohledu.
10. Wartburg 312 - NDR
Výrobce: VEB Automobilwerk (AWE), Eisenach
Přestože většina motoristů má značku Wartburg spjatou s věčně kouřícím, kolébavým sedanem 353 a od něho odvozeným kombi, hlubší pamětníci si pod tímto slovem mnohem raději vybaví elegantně zaoblený model 312, který se světu představil už v roce 1956. Podle nás jde o vůbec nejhezčí sedan socialistické éry. Východoněmecký automobil klasické (a dodnes nejrozšířenější) koncepce s motorem vpředu a pohonem předních kol používal pouze skromný dvoutaktní tříválec litrového zdvihového objemu. Model se vyráběl v pestré devítičlenné paletě karosářských variant: jako uzavřená limuzína, limuzína se shrnovací střechou, kabriolet, kombi, sport-kupé se střechou a bez střechy, limuzína typu Camping, limuzína de Luxe a kupé. V Československu se však výraznějšího rozšíření dočkala pouze první z nich. Hranatý nástupce 353 se však představil už devět let po uvedení modelu 312 a jeho karosářská nabídka se omezila pouze na sedan a kombi Tourist, k nimž později přibyl lehký pick-up Trans. Koncem 80. let se wartburg konečně zbavil smradlavého dvoutaktu a získal za něj náhradu v podobě důstojného čtyřdobého zážehového čtyřválce 1,3 l od Volkswagenu.
9. Volga GAZ-24 - SSSR
Výrobce: GAZ, Gorkij (dnes Nižní Novgorod)
Když tato černá limuzína zastavila před domem, mnozí tušili, že je zle. Sovětské sedany GAZ-24 s dvouapůllitrovým čtyřválcem OHV o výkonu 72 kW totiž často sloužily STB, naproti tomu Veřejná bezpečnost pro své potřeby mnohem více preferovala odvozená kombi. Vlajková loď sovětského automobilového průmyslu (nepočítáme-li tedy obří reprezentační limuzíny jako ZIL nebo Čajka) se v Československu poprvé objevila v polovině ledna 1971, kdy Motokov dovezl první dva vzorky, určené především pro homologační zkoušky. U elegantního sedanu velkorysé délky 4735 mm a rozvoru 2800 mm dnes působí úsměvně jeho osazení čtrnáctipalcovými koly nebo pouze čtyřstupňová manuální převodovka. Už v době jeho československých homologačních zkoušek přitom neušla kritice nabídka vnitřního prostoru, která se proti předchozímu, zaoblenému modelu M-21 zejména na délku a šířku smrskla. Sériová výroba vozu byla přitom zahájena už 1. července 1970, poslední GAZ-24 sjel z produkčních pásů o patnáct let později. Mezitím už ale probíhala výroba zmodernizovaného provedení Volga 3102, které se ve výrobě po mnoha úpravách udrželo až do roku 2010.
8. Fiat 126 P - PLR
Výrobce: FSM (Fabrika samochodów malolitražovych), Tychy a Bielsko-Biala
Maličký nástupce legendární pětistovky s dvouválcem v zádi sice vznikl roku 1972 v Itálii, ale na základě licence se už o rok později vyráběl také v Polsku. Po ukončení italské produkce roku 1980 dokonce polské továrny modelem zásobovaly nejen země východního bloku včetně Československa, ale i vyspělé západoevropské státy v čele s Velkou Británií. Původní objem dvouválce činil 594, později 652 cm3. Přestože Maluch, jak se tomuto vozítku přezdívalo, vypadl ze západoevropské nabídky Fiatu už počátkem 90. let spolu s nástupem cinquecenta, u našich severních sousedů se vyráběl a prodával až do roku 2000. Největší polskou zajímavostí přitom byla verze 126 BIS s motorem 704 cm3 uloženým naležato, díky čemuž se karoserie mohla pochlubit výklopnou zadní stěnou, tedy běžnou třídveřovou koncepcí. Tato varianta přijela na trh v září 1987 a vedle uspokojení domácí poptávky se exportovala výhradně na Západ: do Itálie, Francie, Belgie a Británie. Roztomilých třímetrových Fiatů 126 se včetně italského originálu za necelá tři desetiletí vyrobilo téměř pět milionů kusů.
7. Tatra 603 – ČSSR
Výrobce: Tatra, Kopřivnice
Náš nejvýznamnější výrobce těžkých nákladních automobilů se dlouhá léta věnoval také produkci osobních vozů, v poslední fázi především reprezentačních limuzín. Slavný zaoblený model 603 se začal v malých sériích vyrábět v roce 1956 jako další článek vývojové řady aerodynamických typů T-77 A a T-87. Poháněl jej vzadu umístěný vzduchem chlazený zážehový osmiválec. Zmodernizovaná verze šestsettrojky se čtyřmi předními světlomety krytými po dvojicích samostatnými skly a označením Tatra 2-603 přijela na trh v roce 1962. Pohodlný automobil byl určený především na dlouhé cesty, kde posádka ocenila nabízené pohodlí, zadní cestující se navíc mohli zaposlouchat do příjemného osmiválcového bublání za zády. V roce 1973 se na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně poprvé představil hranatý nástupce Tatra 613, který se s mnoha průběžnými modernizacemi dožil až poloviny 90. let, kdy zazněla jeho labutí píseň v podobě Tatry 700. Malý počet vyprodukovaných sedmistovek dnes žene jejich ceny do závratných výšin, kam už dávno vyšplhala i původní Tatra 603.
6. Škoda 1000 MB - ČSSR
Výrobce: Automobilové závody, národní podnik (AZNP), Mladá Boleslav
Loňská oslavenkyně 50. narozenin přinesla senzaci ještě před oficiální premiérou. Už před oním rokem 1964 totiž motoristé spekulovali o připravovaném elegantním automobilu lepším než Renault 8 nebo Simca 1000, navíc z úplně nové, na míru postavené továrny. A to ještě lidé neviděli jeho atraktivně zaoblenou karoserii, která neztratila kouzlo dodnes. Přitom embéčko se mohlo pochlubit i mnoha jinými prvotinami:
První škodovka se samonosnou ocelovou karoserií.
První škodovka koncepce „vše vzadu“, což platilo pro motor, poháněnou nápravu, převodovku a chladič.
První škodovácké kupé s absencí sloupku B (model Škoda 1000/1100 MBX.
První evropské auto s technologií tlakového lití bloku motoru z hliníkové slitiny.
Koncepce automobilu však měla i citelné slabiny: například hlučnost, omezenou přilnavost zadních kol, šnekové řízení bez zpětné vazby nebo svislé čepy se sklony k zatuhnutí a vysychání maziva. Embéček a odvozených verzí vzniklo celkem 443 156 kusů.
5. Škoda 110 R Coupé – ČSSR
Výrobce: Automobilové závody, národní podnik (AZNP), Kvasiny
Na sedany Škoda 100 a 110, vzniklé modernizací modelu 1000 MB spojenou například s novinkou v podobě předních kotoučových brzd, už leckdo skoro zapomněl. Atraktivní dvoudveřové kupátko 110 R se však stále těší vzrůstající popularitě. Aby ne, za zachovalé kousky se dnes platí mnohasettisícové částky. Erko se světu představilo 29. ledna 1971 a ve výrobě se v kvasinském závodě AZNP udrželo rovných deset let, než jej vystřídalo modernější garde na bázi Škody 742. Krásná Škoda 110 R s koncepcí sedadel 2 + 2 si srdce motoristů získala nejen atraktivním designem a temperamentní zážehovou jedenáctistovkou, ale i mnoha propracovanými detaily, jako byla sportovní sedadla, měkce obložená „závodní“ přístrojová deska, bezrámové dveře, velká prosklená plocha či výrazně utlumené pronikání vzduchu do kabiny. Ostatně tiché kabiny byly silnou předností kvasinské továrny vždy.
4. Škoda 450 Felicia – ČSSR
Výrobce: Automobilové závody, národní podnik (AZNP), Kvasiny
Poslední kabriolet značky Škoda se vyráběl v kvasinském pobočném závodě AZNP v letech 1958 až 1963. Vůz 450 Felicia vznikl podstatnou úpravou typu Š 440 Spartak, z něhož vycházel podvozek, a měl s ním společných i mnoho karosářských dílů. Motor felicie využíval stejný zdvihový objem 1089 cm3, ale získal dva karburátory, změněné časování rozvodu, upravený tvar spalovacího prostoru, vyšší stupeň komprese, což nakonec znamenalo maximální výkon 37 kW. V roce 1960 se felicia dočkala rovněž odnímatelné laminátové střechy. Elegantní otevřený model vznikl téměř v 16.000 exemplářích a vedle Evropy si jej oblíbili také zámořští motoristé.
3. VAZ 2101 – SSSR
Výrobce: Volžský automobilový závod (VAZ), Togliatti
Zrod slavného žigulíku umožnila licence Fiatu na model střední třídy 124 (evropského Auta roku 1966), jež si vyžádala výstavbu obřího produkčního závodu v Togliatti. Proti italskému originálu se však v SSSR upravoval motor, převodné ústrojí, příslušenství, výbava, karoserie i podvozkové části. Cílem bylo přizpůsobit vůz tamním hrubým cestám. Model VAZ 2101 (na některých trzích známý jako Lada 1200) se ve světové premiéře představil na zimním bruselském autosalonu počátkem roku 1971 a první vzorky vozu dorazily do Československa už pouhý měsíc poté. Sedan brzy doplnilo kombi VAZ 2102, proslavené hlavně Veřejnou bezpečností. Čtyřválec OHC o zdvihovém objemu 1198 cm3 dával vozu výkon 60 koní. Pamětníci si však vzpomenou, že na čs. trhu byly v nabídce i mnohem objemnější motory. Vůz se těšil mimořádně dlouhé kariéře, na výrobních linkách v ruském Togliatti po různých úpravách vznikal až do roku 2012. Vrcholným typem výrazně zmodernizované řady VAZ 2104/2015 byl v dobách socialismu výrazně zmodernizovaný sedan VAZ 2107 s velkou chromovanou maskou (od roku 1981), který samozřejmě používal tehdejší nejsilnější motor 1,6 l. Předobraz Fiat 124 se přitom ve své době stal skutečně globálním modelem: díky licencím se vyráběl také v Bulharsku, Turecku nebo až v daleké Jižní Koreji jako Kia 124.
2. Trabant 601 - NDR
Výrobce: VEB Sachsenring Automobilwerke, Cvikov
Ve své době to nebyl rozhodně žádný luxus, pokud tedy nepočítáme zemi jeho vzniku – pro východoněmecké motoristy šlo o nedostupný čtyřkolový sen, na který museli čekat klidně i celá desetiletí. Trabant 601 představoval jednoduché čtyřmístné vozítko se vzduchem chlazeným dvoutaktním dvouválcem uloženým vpředu, nabízené ve dvou standardních karosářských verzích: jako dvoudveřový tudor s odděleným zavazadlovým prostorem po vzoru sedanů a praktické třídveřové kombi Universal. Známé jsou však také různé individuální odvozeniny typu otevřeného vozítka Trabant Tramp.
1. Škoda 120 L – ČSSR
Výrobce: Automobilové závody, národní podnik (AZNP), Mladá Boleslav
O nejznámějším autě socialistického Československa by se mohly vést dlouhé diskuse, ale vítěz je podle nás jasný: Škoda modelové řady 742 - tedy stopětky, stodvacítky a jejich příbuzné modely. Celkem jich mezi roky 1976 a 1990 vznikl více než milion. A ve svém okolí snad neznáme nikoho, kdo se v některém z těchto automobilů nikdy nesvezl. Přestože tomuto sedanu bez ohledu na označení spousta lidí řekne prostě „stodváca“, motorová paleta vyráběných variant byla celkem bohatá. Sahala od základní Škody 105 přes verze 120 a 130 až k posledním modelům 135 a 136 s agregáty z favoritu - pro přibližné zjištění objemu motoru vždy vynásobte udávané číslo deseti. Základní specifikace dané objemové třídy nesly buď jen číselné označení, nebo doplňkové písmeno S (Škoda 105 S, Škoda 120). Lepší výbava se značila L, ještě lepší GL či LS, luxusní potom GLS. K tomu závod v Kvasinách produkoval odvozená kupé Garde a Rapid alias řadu Š 743. A právě tyto dvoudveřové modely se v posledních letech dostávají do popředí zájmu sběratelů – zatímco rapid se dal ještě nedávno pořídit za pár desítek tisíc korun, dnes u zachovalých kusů nebývají výjimkou šestimístné částky. A jejich ceny budou nadále jen stoupat.
Pro mě ano. Je mi jasné, že spousta lidí bude preferovat starou felicii cabrio či něco takového, ale já ocěňuju tu dynamičnost stodesítky. Navíc jsem viděl i pár novodobě citlivě upravených stodesítek a pořád to může být "dělo" :-)
:D:D Říkejte si co chcete, ale Favorit se mi líbí >:D Já bych to nasměroval o 2 generace do budoucnosti a přidal k tomu nehezký kufr, který se na poměry Škodovky neotvíral i se sklem :D:D Už tušíš? >:D
Trefa >:D Za mne jasná volba, i ten Roomster i když neni největší hezoun, tak je solidně praktický a nabídne celkem i normální svezení pro lidi vzadu :-)
Měl jsem Fabii sed. pronajatou, když jsme tu byli s ženou kdysi na dovolené a bylo v ní docela prima svezení... :-! Ano, vizuálně hatch byl povedenější... :-!
Ja tehle adoraci erka nerozumim. Jasne, melo to,dvoje dvere a navic bezramovy, ale na auto vyrabene mezi lety 1971 a 1981 je to proste ubohost. Nejenze to bylo hrozne zastarale, ale jeste k tomu osklive. Zejmena ten tupy a holy predek s obrovskymi svetly. Prijit s tim o pet let drive a trochu vice to ozdobit, tak mozna. V 70. letech pridat spicaty cumak tak, jako to tehdy mely sportovni Datsuny, MG, nebo Alfy a dejme tomu, ale takhle ne. To mi prisel mnohem lepsi Rapid, ktery mel,sice taky nejakych pet let zpozdeni, ale aspon trochu vypadal a treba v uprave Gunsch to bylo opravdu "delo" i na tehdejsi dobu.
Že ošklivé je právě tvůj názor, se kterým spousta lidí nebude souhlasit... teze š***tý čumák = hezké auto je dost omezená. Pro mě osobně je třeba rovný čumák se čtyřmi světly část kouzla toho auta... a jen tak mimochodem, dost se mi líbila i móda negativně skloněného předku (BMW 6 apod.).
Tady jezdilo leccos, jenom už na to někteří zapoměli. Bylo tu i několik desítek Brouků, Stovky Saabů, desítky Mercedesů sotvky až tisíce fordů (Anglie, cortina, taunus, granada, escord, sierra - Cortiny mělo i STB), spousty fiatů, renaultů, mercedesy, blyo tu dokonce i pár bwm, toyoty, simcy, chryslery, nepočítaje předávlečná a válečná auta jako Jeep,mercedes, opel, dodge, chevrolet, buick, packard, nákladní Borgward, Mercedes, Ford Kanada, GMC, Studebaker atd.
Západní auta měli funkcionáři, ředitelé a námestci velkých podniků, zelináři, řezníci, pumpaři, šmelináři, umělci který to dovezl tuzex za valuty, lidi z montáží co měli devizový konta a hodně si vydělali venku a pak lidi z autoservisů atd.
Taky ti, kteří s i stihli ulít nějaký majetek (finance, cennosti, movité věci) při hromadných krádežích soukromého majetku ("znárodňování", "kolektivizace").
Tie všetky západné autá ktoré si vymenoval jazdili vo väčšom množstve hlavne v Prahe, niečo možno v Brne či Bratislave. U nás na východe sme si museli vystačiť prevažne so socialistickou produkciou. Aj keď je pravda, že sem tam sa našiel nejaký ten Mercedes či Renault, tesne pred revolúciou aj Daewo Racer. A jazdili v nich poväčšinou papaláši, hudobníci čo hrali na západe za tvrdú menu, či niektorí stavbári navrátivší z Iraku či Líbie. Proste ľudia, ktorí si tie autá dokázali v Tuzexe kúpiť. A tých bolo menej ako šafránu vzhľadom k množstvám tých ostatných áut.
Jeden čas to prerábali štýlom že dopasovali predok z 1000 MB, vtedy to vyzeralo ako také československé menšie Porsche >:D A taká súťažná 130 RS to už bolo riadne delo :yes:
Wartburg 312 rozhodně není nejhezčí sedan v socialistických zemích, tím je u mne Octavia. Myslím tu původní českou ne ten dlouhý paskvil na krátkém podvozku Golfu. Klasická koncepce (vše vpředu) to ti amatéři fakt myslí vážně? VW 1300 ccm ve Wartburgu 353 je důstojná motorizace? Leda pro ortodoxního fandu VW. Wartburg 353 byla tragédie sama o sobě, ale s tím motorem co téměř pamatoval Adolfa tomu vážně nepomohli jen prodloužili agonii. Dál už jsem to ani nečetl všechny ty auta pamatuji a pokud budu o nich něco více chtít vědět najdu si to na fan či specializovaných stránkách, opět je diskuse zajímavější než ten pokus o článek.
Volha 24 tam je, Tatra 613 je zmínena v textu o modelu Tatra 603. Jinak stylem "10 nej" vetsinou nemuzes udelat clánek kde by byly zastoupeny vsechny dulezité modely.
proto také píšu "občas". Stejně tak občas jezdil nějaký ten Opel, Renault, Mercedes či dokonce (v mém rodném městě) i bledě modrý Cadillac... za ním ale jezdila pokaždé i černá Volha :-)
Jo, a jestě z polské produkce si pamatuju na ŽUK... to bylo něco :)
Ameriky tu jezdili taky, bylo jich tu celkem dost. Něco byl odkoupený od ambasád, něco byli nechaný havarovný auta zde, který tu ěnkdo opravil , něco měl film , byli tu dokonce i americký sanitky atd.
Jako staré olítané káry se dokonce mezi lidi dostaly i tatry 603 a 613, volhy, pobědy, a dokonce cikání na kladně měli za totáče čajku
Všechny Dacie, Olcit, Různé druhy žigulíků vč. Samary a Nivy, Volha 21, Aro....
Krom toho se tu v oemzené míře prodával i západní auta typ Fiat Uno, Hillman Minx, Ford Anglia, fiat 127, Renult 8, Renault 4, Daweoo Racer, Toyota corolla atd atd.
Oltenia je název historické provincie a zároven geografického regionu. Olt je jednou z oblastí v rámci Oltenie. Ale mesto Craiova, kde se nacházela továrna Oltcit, známá pozdeji jako Automobile Craiova, potom Rodae Automobile Craiova, potom zase Automobile Craiova a dnes Ford Romania, lezí v oblasti Dolj. Takze Craiova je hlavním mestem oblasti Dolj a nejdulezitejsím/nejvetsím mestem Oltenie. Hlavní mesto oblasti Olt je Slatina.
Ta Rodae Automobile Craiova šla údajně v roce 1994 do partnerství s korejskou společností Daewoo Heavy Industries a později se přejmenovala na Daewoo Automobile Romania.
Ano, Daewoo Automobile Romania jsem zapomnel. Ale bylo to trochu jinak nez píses. Rodae Automobile uz byl rumunsko-korejský spolecný podnik s Daewoo (proto to "dae" v názvu firmy), který se pozdeji prejmenoval na Daewoo Automobile Romania.
Jo, tak jsem to sice myslel, ale napsal jsem to špatně. Takže spojením (1994) Automobile Craiova a Daewoo Haevy Industrie vznikl společný podnik Rodae Automobile, později (1997) přejmenovaný na Daewoo Automobile Romania.
Protože to tady nikdo neuměl pořádně opravit :-) Po tomhle jsem před mnoha a mnoha lety pokukoval... před tolika mnoha lety, až mi z toho dobře není >:D
Opravdu příšerný stroj. Pamatuju se, jak jsem se před mnoha lety vážně urazil, když jeden známý přede mnou pronesl, že Oltcit byl mnohem lepší, než Favorit (ten jsem vlastinili). To se mě fakt dotklo! >:D
Druhý clánek „experta“ Prejzka a zase s chybami. Tady dve které hned uderí do ocí. Plácání je v textu víc.
Volga GAZ-24 - SSSR
„...., poslední GAZ-24 sjel z produkčních pásů o patnáct let později. Mezitím už ale probíhala výroba zmodernizovaného provedení Volga 3102, které se ve výrobě po mnoha úpravách udrželo až do roku 2010“
Nesmysl. Volga 3102 nebyla modernizovaná verze Volgy 24, ale zcela jiný model. Výroba obou modelových – jak modernizované Volgy 24 která ale jiz nesla jiné oznacení tak Volgy 3102 – sice skoncila ve druhé polovine minulého desetiletí, ale ne v roce 2010.
Prejzku, nastuduj si to a oprav to.
VAZ 2101 – SSSR
„Vůz se těšil mimořádně dlouhé kariéře, na výrobních linkách v ruském Togliatti po různých úpravách vznikal až do roku 2012“ – fakt Prejzku? Más smulu, blbe jsi to opsal. Najdi si jak je to správne a oprav to.
Jo a Prejzku, kdy opravís ty lzi v predchozím clánku?
Škoda 450 Felicia
...je jen namátkou další nesmysl. Škoda 450 a Škoda Felicia jsou docela odlišná auta..Tady to pan redaktor pomíchal vše dohromady.
Kdyby to bylo někde na lžidnes tak neřeknu, ale na motoristickém webu, jestli se to tak dá nazvat.. Ostuda!
Presne tak, to jsem videl ale ani nepsal. Kdyz plácal Prejzek nedokáze napsat ani korektní text o ceských autmobilech tak co se od neho dá cekat kdyz píse o zahranicních.
V diskusí pod svým nedávných clánkem o modelech drívejsích generací které se jeste dnes nekde ve svete vyrábí napsal radu nesmyslu, na upozornení na chyby odpovedel jako drzý spratek a ty lzi v tom clánku zámerne ponechal.
Uvidíme jestli se ten "expert" dnes urácí ty nesmysy opravit.
I když je článek bohužel plný chyb, 3102 rozhodně nebyla zcela jiným (a novým) modelem, ale dejme tomu výraznou modernizací 24. Tady má pan Prejzek pravdu a kritizujete jej zbytečně.
Samozrejme ze Volga 3102 technicky vycházela z modelu 24. I kdyz puvodne byla uvazována jako nástupce modelu 24, nestalo se to tak a v nabídce firmy GAZ mela pozici samostatného modelu vyrábeného v malých sériích.
Nástupci modelu 24 byly modely 24-10, 31209, 3110 a 31105, takze Prejzka kritizuji oprávnene.
Jinak nechápu proc tyto historické clánky píse nejaký Prejzek, který toho evidentne moc v hlave nemá, a ne clovek jako Vy který se historií pravidelne zabývá.
To, že se 3102 a 24-10 vyráběly souběžně, samozřejmě vím. 24-10 jsme měl v několika kusech doma. Na podrobnější historické zpracování celé řady se určitě dostane a rozhodně si jej nenechám vzít :-)
Takový hezký, dlouhý a klikací. Ještě doporučuji zřídit klikátko - "líbí se vám článek - like" ;-\ s přímým odkazem na fesbůček. Včera tady byla ta PR ubohost na holýwůdsokou slátaninu "Návrat nevím odkud kam" a nyní tohle. Se slzou v oku vzpomínám první roky tohoto webu, na zajímavé články, na nekonečné dohadování v diskuzích, prostě na zlatý starý časy...
Já jsem dětství strávil na zadních sedadlech Š105S, což byl největší holobyt v řadě 105/120, i když my jsme ji potom měli dovybavenou na variantu 105l. A nakonec jsem se na ni učil i řídit. Rád na ni vzpomínám.
ja som stravil zase na sedackach skody 105L-uxe ;-) .. ta mala popolniky aj vzadu v bocnych dverach dole a dali sa jej stahovat aj zadne okna... u S-tandardu sa to uz tusim nedalo.... tam okna si vzadu stiahnut nevedel vobec... ak si dobre pamatam ... mali sme ju 15 rokov... dodnes mi je za tym autom smutno ... malo svoje caro
Táta vystřídal v průběhu asi 25 let několik 105/120. Jiné auto nechtěl vzhledem k tomu, že si na tom všechno udělal sám. Ale že bych na ta auta vzpomínal s láskou se tedy říct nedá :-)
mna chytila taka nostalgia.... dnes uz taketo nieco asi soferi nezazivaju a neprezivaju tak ako kedysi ... ale ked sme 105Lku predavali po 15 rokoch ( za nejakych 12 tisic korun ) ... plakali sme... ja viem... dnes je to uz smiesne... ale vtedy bola ina doba... ja mam ale fajn spomienky na tieto vozy....
Nostalgii chápu, ale objektivně vzato jí zažívám spíš při vzpomínce na dětství jako takové, ne na ten velmi omezený vůz. Nejraději jsem měl tu škodku s velkými kulatými světly a chromovaným rámečkem chladiče. Nemůžu tuhle konfiguraci nikde vygooglit - fotky.
jasne rozumiem... ved zase vies ze nepisem uplne doslovne... ano jasne... auto je len cast spomienok... nepresedel som cele detstvo v aute predsa ;-) .....
aha... no tak presne neviem.... tie auta mali z roka na rok stale nejake drobne "facelifty" a vylepsenia za chodu .... skoda z 86teho bola "ina" ako z 84 ci 80teho .... priznavam ze netusim ale teraz aku kombinaciu mas na mysli.... to uz je skor asi otazka pre pamatnikov ;-) ... zase az tak do tych starych skodoviek nevidim
Mno pokiaľ sa dobre pamätám, tak tzv úzke 105/120 sa vyrábali do r. 1984, potom už začali robiť tzv. široké typ M. Takže 105 S z 86. už bolá M-ková a tá bola jazdnými vlastnosťami už trošku inde ako tie tzv. úzke. Mňa nostalgia chytá za Simcou 1301 ktorú mal môj dedo a ktorú predal s nejakými 34 tis. km pretože už bola stará (podľa neho) a nahradil ju práve 105 S. My sme doma najprv mali bielu 105 l z r. 1977 a o desať rokov ju nahradila 120 L z r. 1987 typ M. Časom sa podarilo ešte zohnať 5 stupňovú prevodovku tuším z 120 GLS určenej na export a to už potom bolo iné vozenie. >:D Samozrejme že tú druhú som "podedil" a odjazdil na nej svoje a tesne potom ako som ju pustil do sveta mi aj sčasti chýbala ... ale viacmenej len kvôli tomu že človek na nej poznal každú šrubku a presne vedel kde buchnúť, kde čo dotiahnuť. A v zime sa s tým driftovalo úplne suprovo >:D
Tu červenou měl strejda, to byla pro mne nejhezčí Škodovka těchto generací :-) Vypadala "západně" s těmi 4mi světly :-) My měli žigula s dvěma kulatými a ten se mi strašně nelíbil >:D
ja si spominam ze otocit volantom chcelo silu ;-) ... gulickove riadenie lady nebolo pre nezne zenske rucky ...
v skodovke 105ke zase vzadu si mal pri motore dole tolko miesta ze si tam mohol nosit gumaky alebo mensie bednicky s napojmi ... bol to taky druhy kufor ;-)
Já zase jak jsme jeli s prastrýcem Škodou 1000 (měl cca 85 let) trasu Praha-Brno po staré a bylo nutné nabalit řízky s chlebem, bo to byl prostě celodeňák >:D
Na sklonku života dostal od syna Fiat Croma a to čuměl >:D
Delší trasa se musela i naplánovat kvůli spotřebě a malé nádrži. Benzinky měli tuším jen do 18.00, neděle zavřeno. Tenkrát vozil kanystr snad každej. :-)
Jo a také plno vercajku a náhradních dílů, kamaráda vrátili z hranice, protože si mysleli, že tam jde pracovat bez povolení >:D
Jo, díru v podlaze jsme měli taky. Na čas to spravila nějaká asfaltová směs a nakonec šroťák. To samé auto táta jednou v noci na vsi otočil na střechu když nechtěl přejet psisko. Hned se jelo na vrakáč pro střechu a vprostřed sloupků se ta stará přefikla flexou a navařila nová. Co na tom, že měla jinou barvu. Dnes je to cool >:D
Tak to asi myslíš "geniální" kombinaci jménem 105 GL - nejslabší motor 1,05 l a nejtěžší karoserie ze 120 GLS. Ještě "lepší" verze byla 120 LE (ve výrobě se ale udržela jen pár měsíců), která měla extrémně prodlouženou (avšak stále čtyřstupňovou) převodovku a jinak seřízený karburátor. I sam výrobce uváděl, že je to vůz určerný "do rovinatého terénu". Prostě takový dobový Green Line! >:D >:D >:D
Sice jsem s LE nejel, na druhou stranu ale považuju za největší bolest klasické 120 krátkou čtyřku, na dálnici se nedalo pohodlně jezdit víc než 100. Měli jsme 120 s pětikvaltem a to byl dar z nebes, cestovní rychlost se posunula na 120. Pro dlouhé cesty bych GL asi bral...
Na úplne prvom aute čo mal otec bola taká maska ako na červenej, len naša bola v oranžovej farbe. A vzadu už mala hranaté svetlá. Detstvo som ale strávil už vo Favorite 136L, neskôr Felicii s "novou tvárou". Potom sme sa už v rodine rozlúčili so škodovkami, ale rád spomínam. :-)
Benzínový odér mám v nose vypálený doteď :yes:
My měli kromě MB100, tu nejhorší možnou kombinaci 120LS. Kočkopes alias užovka s již novými zadními světly. Auto vypadalo tak nějak dívně a hrozně mě to štvalo.
Co se týče výbavy, marně přemýšlim co tam kromě vyhřívaného zadního okna bylo :-)
Puvodni uzovka 120 GLS byla ve sve dobe nej, co se v ČSSR dalo koupit. V roce 1980 stala cca 68 tis. Kčs. Dnes jsou zachovale kusy v puvodnim stavu velmi vzacne a jejich cena se pohybuje kolem 60-80 tis.,ale na prodej se objevi tak 1 kus/rok. Pokud bys o nejake puvodni zachovale na prodej vedel, kup bez vahani, cena pujde nahoru ;)
Áno, 120LS sa to volalo, otcove prvé auto. Presne takto vyzerala naša. [odkaz] Bol som ešte veľmi malý keď ju predal, ale pamätám si ako raz s autom nevyšiel k nám do kopca, tak to nechal na začiatku ulice a ráno škodovka nemala čelné sklo. >:D
Inak tie chrómované nárazníky natreté na "modernejšiu" čiernu boli od výroby či to bolo vždy len home made?
Tyhle starší nárazníky (s pryžovým párem tlumičů a integrovanými předními blinkry) byly origo v černém provedení u verzí 105GL a 120 GLS, a to od 03/1981.
Jo, 105 S, to byla fakt síla. Nemělo to ani seřiditelný sklon předních opěradel a místo loketních opěrek byla v rámci "úspor" montávna jen příšerná přitahovací poutka... :'-(:'-(:'-( >:D:no:
Zpětná vazba je darem! :-)
Tady se na zpětnou vazbu nikdo neptá... Když ji uživatelé = zákazníci týdny aktivně sdílejí v diskusích, nikoho to nezajímá! :no:
Je paradoxní, že navzájem si příspěvky v diskuzi ohodnotit můžeme, ale vlastní článek ne....ikdyž je mi jasný, že hodnocení by bylo určitě schované někde v kapitole, aby to člověk stejně musel celé proklikat:) >:D
pro me nejkultovnejsi auto s bolsevicky doby je trabant
posmivali jsme se tomu uz za bolševika, ani tehdy jsem nechapal, jak s tim nemci muzou brazdit pulku evropy (do ty druhy pulky je komousi podobne jako nas nepustili).
doted trabanta ma jeden clovek co se mi stara o les a neda na nej dopustit. tak 2x za rok me do nej nalozi na obhlídku. ja prijedu svým hnojakem s holinkama na nohách, prelezu do trabanta, kde chybi predni sedacka spolujezdce a vyrazime. nejdriv přes pole dira nedira a pak přes koreny po lese. ja se drzim co to jde, ale stejne tam litam jako sardinka v plechovce. slyset není ani slovo, ale auto je asi neznicitelny.
moje první auto byla dacie tesne po revoluci z nejakyho statniho podniku. druhou mi dali na nahradni dily. i když auto bylo stary jen cca 3 roky, bylo shnily az hruza a porad tam něco odcházelo - hlavne poloosy a predni ložiska. soused mel dacii ještě puvodem s renoldackych dilu snad uz asi 15 roku starou, najeto 200tis a vse puvodni.
jo, soudruzi dokazali zmrvit vse na co sahli..
Jojo... tráboš... těch romantických kouřových oparů, co za sebou nechával v údolích... ten "princip náhodných výbuchů"... a přední náhon - v té době neobvyklý:)... v podstatě v tom jezdili sebevrazi... Ale když byl syn malý, vyrobil jsem mu z trabanta buginu (podvozek a motor). Na blbnutí po polích to stačilo...
Poznám človeka, ktorý si jednu z prvých Dacií tiež z Renault dielov nechal v garáži dodnes. On na to auto nedá dopustiť a dnes je z toho veľmi zachovalý veterán. A že toho najazdila veru dosť po všelijakých cestách - necestách.
Nedávno dostal kamarát za úlohu predať po nejakom svojom zosnulom ujovi auto. Bol to tmavozelený Renault 12, žiadna Dacia. Auto bolo kúpené v Tuzexe a v celkom peknom, no bohužiaľ nie dokonalom stave. Bolo dosť smutné vidieť za akú smiešnu cenu sa to auto nakoniec predalo. Snáď aspoň do dobrých rúk.
Jo, mrvení šlo soudruhům skvěle. Měl jsem možnost porovnat (ve své době) origo Fiat 124 s "Žigulíkem", nebo Fiat 128 se Zastavou a bylo to docela "nebe a dudy"...
Zigulik nebyl zmrvený nýbrž upravený na nekvalitní cesty kdekoliv v SSSR takže třeba i na sibiři kde by původní teplomilný Italský Fiat měl asi stejnou šanci jako sněhová koule v pekle.
Upravený na nekvalitní cesty = zmrvený na kvalitní cesty... + socialistický přístup ke kvalitě zpracování, detailům apod.
Italové nemohli za to, že v Sovětském Svazu neměli (většinou) normální cesty. Čím byl ten Žigulík tak vhodný pro zimní podmínky? Jen tím, že měl výkonnější topení a zesílený "nakoplý" podvozek? Jel si s tím někdy zimě? I s pytlem cementu v kufru to stálo za houby, a aby to vyjelo prudký kopec (který dala 120cítka s prstem v nose) chtělo to řetězy.
Adaptováno na lokální podmínky to bylo, to jo. Ovšem ne na ty naše. Naše cesty se rozhodně podobaly více těm italským, než sovětským. Řídit italský Fiat 124 na našich cestách byla (na poměry tehdejšího vozového parku) radost, a to už se o Žigulíku rozhodně stejně říct nedalo.
A pokud se při adaptaci na lokální podmínky zhorší kvalita (např. zpracování), nevidím důvod proč nepoužít slovo "zmrvit", které jsem si tu (mimochodem) vypůjčil od toptena.
Nebo máš po ruce nějakou definici toho slova, která by tvrdila, že nemá nic společného s případným poklesem kvality?
Prostě při té adaptaci na lokální podmínky "pohnojili" původní/originální kvalitu, nic víc, ale taky nic méně.
Adaptováno to bylo logicky predevsím na lokální podmínky SSSR. Nejen co se týce stavu silnic, ale také mozností výrobcu komponentu v tehdejsím SSSR.
Takze to "zmrvení" má dva aspekty: Pokud je treba pouzit materiál, napríklad umelá hmota, horsí kvality protoze lepsí tehdy v SSSR nebyla k dispozici tak je to "zmrvení" logické, které vyplývá z tehdejsích podmínek. Pokud treba odpadává nejaký díl tak je to "zmrvení" klasické,
A do koho ten OHC motor měli? Samozřejmě, že od Fiatu.
Kdyby přišel Fiat 124 (1966-1974) až v roce 1970, jako VAZ 2101 (1970-1982), tedy o čtyři roky později, logicky by měl OHC už při premiéře. A Fiat 124 měl v době výroby VAZu 2101 k dispozici i motory s rozvody DOHC!, konkrétně 1,4/80PS a 1,6/95PS, přičemž silnější se už kombinoval s 5st.! manuálem.
Proč se čílíš?
Tvrdím že ho od Fiatu nemali?
Motor OHV zo 124 dostal novú hlavu na prianie sovietov, spolu s inými úpravami.
A súdruh ktorí mi klikol na mínus tvrdí, že ten motor nebol OHC?Alebo prezentoval svoje politické presvedčenie? >:D
Když jsem tu byl poprvé po "semišáku", tak mě brácha půjčil na den svého Rapida. Motor i výfuk byl upravený znělo to dobře a nejelo to špatně. Ale pohodlí v autě se tu tenkrát jaksi moc neřešilo. Jo a řazení a řízení bylo katastrofální. :-! V tu doby jsem měl Toyotu Celicu ST162... :-!
No já začínal na 105L, pak byl přeskok na tátovu 130L z Tuzexu - měla lepší zrcátka, ale jinak to byl stejněj krám. Hifisti ale určitě zavzpomínají, jak se z prostoru za zadními sedadly dala vytvořit fakt dobrá ozvučnice :-) Muziku jsme do toho udělali po revoluci dost slušnou, na to, že byla z "hrabačky" u Conrada v Hirschau :-)
No a pak byl skok na BMW 318i E30 a z toho rovnou BMW 325i M-technik E-30. Jedny z nej aut mého života, kdo s E-30 jezdil, pochopí.
P.S. Z tý 130L na tu 318i to byl takovej rozdíl, že už ho asi v životě nezažiju...
Na 10 neklikám. Ja som tiež zažil 1000, wartburg a daciu a vďaka tomu si dnes chrochtám, keď fičím na fokuse. Vždy si spomeniem, že v detstve som mal autá, ktoré dali 190, na plagátoch. Nieže by som nebral lagondu, ale som spokojný.
Musím autora trochu poopravit.. označení Wartburg 312 nesly až novější modely které měly nový typ rámu shodný s W353 (vinuté pružiny). První "kulatý" Wartburg byl 311
Vážená redakcia,
vidím, že naše doterajšie názory odmietajúce delenie článkov na kapitoly plynule ignorujete. Nezostáva nám teda iné, ako články dávať celé do diskusie. Väčšina tu totiž odmieta články (navyše nijak extra dlhé) čítať na desaťkrát.
A vaša honba za klikmi zrejme nebude tak úspešná, ako ste dúfali. Ja z princípu nebudem klikať ďalej, ak vidím, že článok je "klikací" a od mnohých čitateľov s podobným prístupom aj tak dostanete len jeden klik.
Dvě rozdílná auta. 450 vychází ze Spartaka, čili ze 440. Felicia vychází z Octavie. Krom vnějších rozdílů (maska, nárazníky, světla, křidélka, hrdlo nádrže atd.) má taky např. úplně jinou palubku a hlavně podvozek. "Škoda 450 Felicia" je jak kdybyste napsali "Škoda 100 MB". :no: PS: celý článek jsem si přečetl jen díky Gilgitovi.
Ano, ten problém "450 Felicia" uz zminoval nick dratom. Autor Prejzek je evidentne tak neschopný ze ani nedokáze napsat korektní clánek o historických modelech domácí znacky. A vedoucí redakce Machala to má, jako obvykle, na háku.
Nechápu a nesnáším tyhle tendenční nadpisy. Jak museli? A jako co je špatného na Tatře? Vždyť je to unikátní vozidlo, vlastní československé konstrukce.
u nás vždy výhradně s patnáctistovkou! šestnáctka byla starší 2106. Nulasedma sice existovala jako šestnáctka, ale nikdy se k nám nedostala, stejně jako nulajednička s wankelem.
Tak než jsem se dostal domů, tak jsi mě předešel :-) Přesně tak, zatímco 2105 i kombík 2104 byly třináctistovky, 2107 (i 21053, což byla 2105 s motorem 1,5 l) u nás měla jen a výhradně motor o objemu 1451 cm3/55 kW. I tak to na svou dobu jelo velmi slušně, jen ten pětikvalit hrozně chyběl... :-!
A Wartbug 311 měl většinou motor o objemu 0,9 l, litr byl velmi vzácný (měl označení Wartburg 1000).
Pri 127-ke som si spomenul na tetin žltý nezmar. Bol to už model druhej série, ale kúpila ho po revolúcii už ako z tretej ruky. Ešte poslúžil pekných 15 rokov kým sa definitívne rozpadol.
je motor vpredu a pohon zadných kolies. Keď toto nevie človek živiaci sa písaním o autách....
Škoda 1000MBX nebola kupé, tým bola 110R.
Lada 2107 mala motor 1500.
Chýba tam Dacia 1300, bola dosť rozšírená.
A úsmevné 14 palc. disky mala aj Tatra 613.
On ten výběr je vůbec takový podivný. Lepší by bylo udělat článek na 2 díly - 1. měl být o období 50. a 60. let a II. by byl o 70. a 80. letech. a pak se to dalo udělat důsledně a kompletně...
V rámci objektivity bych ještě dodal, že přes tu šílenou automobilovou bídu byla situace na československém trhu ještě pořád zdaleka nejlepší v celém východním bloku. Třeba přes Tuzex se těch taky prodalo docela dost. Ono všechno je prostě relativní.
......a jsem rád, že jsem se nemohl aktivně zúčastnit bohaté diskuze.
Ten článek si žádnou diskuzi ani nezaslouží. je plný chyb, je nekompletní, název neodpovídá obsahu a nemá vůbec nic navíc, aby byl přitažlivý a zajímavější i pro mladší generace. Nebýt překopírován do diskuze vcelku, ani bych ho ze zásady nečetl i kdyby mě zajímal sebevíc.
Všechna auta vyrobená u nás a tehdejším soc. bloku jsem dobře znal a v cca 75% jsem někdy jel. Hodně jsem jich i řídil a minimálně 30 vlastnil.
Autor ať se jde ....... nebo alespoň bodnout. Evidentně umí jen zkrv*t poměrně zajímavé téma. A ta auta neviděl ani z rychlíku. Další a hodně velká kapka plnící pohár mého rozhodnutí vypustit Auto.cz natrvalo. 8-s8-s8-s
Máš pravdu, bohužel. Článek je šitý strašně horkou jehlou, to by se na tomto serveru dřív nestalo. Ale naštěstí je tu ta diskuse pod ním, která pro mě má nemalou hodnotu! :-):yes:
Díky bohu, že je tahle doba pryč. Nemusím být komouš a čekat X měsíců, aby se na mě dostalo s nějakou starou šunkou. Dnes už jsou auta kvalitní, můžu si kdykoli zajít do bazaru a vybrat si co chci =).
Pral bych ti nektery z nich ridit. Ve srovnani s dnesni produkci, tahle auta se musela skutecne R I D I T. Nic z toho v soucasnych autech nezazijes ;-)
Přesto to dodnes jezdí, samo ne jako auto na dálkový přesuny, budto to maj důchodci co to dojíždí, nebo maldoši jako první auto nebo lidi jako veterána popř. to měá někdo na ***čky 7 km do práce a zpět
Běžně k vidění žigulíky, sem tam 105/120, první favority, moskvič Aleko i další
Ať žije kapitalismus! Jsem rád že dneska nemusím vybírat mezi škodovkou a ladou. Nemusím na nic čekat, stačí rovnout přijít do autosalonu nebo AAA, vybrat si a za chvíli člověk odjíždí v novým vozem. Tohle za komančů možný nebylo
Zlatě tak. Třeba na novýho Superba čekáte 8 měsíců takže vezmete polovinu peněz a v těch áčkách si koupíte Třeba Audi A5 a máte techniku snad lepší než ten Superb.