Stejně je otázka zda vozit obrovské baterie a ty pak složitě nabíjet. Na benzínce by měli mít unifikované baterie již připravené v dobíjecím regálku a měnily by se výměnným způsobem. Prázdnou vracím, plnou beru a nazdar. Stejně jako zdvižky ve skladu a jejich docking station.
Vzhledem k tomu, jak jsou současný EV konstruovaný je to nemožný. A navíc by to mohlo fungovat jen, pokud by se globálně s věkem nesnižovala životnost baterií.
Neříkám že nyní. Ale vem si jak komunikoval Vlasta Burian přednosta stanice a jaký máš nyní mobil s internetem. Za 50 let i toto může být docela jinak. Baterky by měli být unifikované, stejně jako se to částečně podařilo u konektoru od mobilu. Před zadní nápravou pod druhýma dveřma malé manipulační dvířka, vybitá ven, nabitá zacvaknout šup dovnitř. 2-3 typy baterií a hotovo. Baterii starší 5 let nesmí baterkárna pustit do oběhu, naopak vzít zpět jí musí. Díky klesající ceně a rozšířenosti už neřešíš zda jsi včera dal roční baterku a dostal za ní dvouletou. Stejně zítra budeš mít jinou. Neříkám že to musí vypadat takhle, je to jen má představa. Ale dokud nebude globální a kompatibilní koncepce a každý si bude hrát na svém písečku, tak to věci nepřidá.
Druhá věc, zejména pro těžkou dopravu je elektřina v silnici, s tím teď experimentují naklaďáky Volvo. Jakoby trolejbus co si bere šťávu z cesty. Na hlavních tazích se tak jízdou dobiješ, baterka je jen pro jízdy k chatě a prostě někam bokem. To se pojí s autonomním řízením, kdy se pohybuješ po předdefinované trakční síti.
za 50 let bude fungovat OLEV, takze nebudes zadnej kabel vubec potrebovat a bud si nabijes na parkovacim miste, nebo primo za jizdy budes brat energii k provozu z vozovky [odkaz]
A nebo taky ne. Třeba za 50 let přijdeme na to, že elektromobily nemají žádnou perspektivu. Nebo nás už budou trápit jiné věci než nabíjení elektromobilů. :-!
Není to nemožné. Renault to už s izraelským partnerem měl. Better Place nějakou dobu normálně fungovala. Bohužel to zkrachovalo a Renault investici odepsal. Byl o to malý zájem a nepřipojily se další automobilky. Možná ten projekt přišel moc brzo.
osobne mi vadi maly dojazd vsetkych tychto eko kuskov ... uz za dve hodky vyrazam za turistikou 100km daleko od mesta ( co nie je ziadna velka streka .. vylet na 6 hodin aj s navratom ) ... takyto elektromobil s takymto dojazdom je teda aspon mne zatial k nicomu
Presne tak, davat do milionov aut so zivotnostou cca 10 rokov extra velke baterie je v sucasnosti ekologicka katastrofa.
vid. diskusia pod videom "Elektromobily = beznadejna situacia" [odkaz]
Otázkou je, na jaké emise se díváš.
Pokud na CO2, tedy plyn, který na tebe bublá po otevření perlivého nápoje, tak máš pravdu. Co nevypustí elektromobil, vypustí tepelná elektrárna za kopcem.
Ale je také možné se na to dívat přes lokální emise nebezpečných látek jako jsou pevné částice, polyaromatické uhlovodíky nebo oxid dusičitý, které mohou způsobovat rakovinu nebo podráždění sliznic. Pro chodce ve městě je určitě lepší, když kolem nich projede elektromobil, než když začoudí projíždějící diesel.
Myslím si, že ekologické to asi je. Ale není to ekonomické (kvůli vysoké ceně) a praktické (kvůli krátkému dojezdu). Takže z těchto důvodů elektromobily nepodporuju.
Ekonomicka ani prakticka a vlastne ani ekologicka nebyla prvni auta tez. Rika se tomu vyvoj, plno slepych vetvi, plno failed projektu a presto je to cesta vpred.
Jakej je zdroj tyhle informace? Treba v tydle pomerne hezky zpracovany a zda se, ze verohodny, maly studii se pise neco jinyho. Dej odkaz, pls.
[odkaz]
to, co jsi uvedl, je věrohdné asi jako blesk ;-) Konkrétní odkaz si musíš najít. Bohužel platí, že každá studie je nezávislá ve prospěch zadavatele a samozřejmě, že lobby energetických společností má zájem hybridy protlačit...
Jaky konkretni fakticky vyhrady k ty studii mas? Nesedej nejaky cisla?
Teda ze nemas na podlozeni svych slov vyse nic, zadnej konkretni vypocet, studii.. mi prijde skoro smutny. Jeste jednou - z ceho vychazis?
Ty reci o energeticky lobby uz jsou jenom perlicka, ropna lobby neexistuje, zejo. Tyvoe:D
Pises: "Na základě energetického mixu České republiky je spočítáno, že elektromobil provozovaný u nás vypustí více emisí než běžný vůz se spalovacím motorem."
Ja se te asi podesaty ptam, kde je to spocitano. Jedinej relevantni vypocet jsem zatim uvedl ja, je v ty studii vyse. A znova - kde je v tom vypoctu chyba?
Timhle jednim ctyri roky starym vykrikem odkazujicim na nejakou jednu norskou studii (kde je?) jsi dokazal presne..nic.
Ted je teda otazka, jestli spis verit tomu ozdrojovanymu pdfku nejakyho bece, nebo radsi anonymovi v diskuzi jehoz nejlepsi argument je ten, ze "slysel zavery studie":)
uzasny uvadis informace z roku 2011, asi te nenepadlo ze od te doby CEZ informace poupravil, a tohle je treba podil vyroby elektriny u CEZ za rok 2014 [odkaz] aneb uhli cca 35% jadro cca 63% zbyla cca 2% plyn a OZE, a 2015 a 2016 zase znamenali ubytek na strane uhli a jadra, a naopak pribili plyn a OZE, z jakyschsi duvodu to ale CEZ jiz nezverejnuje a uvadi jen v kazdorocni vyrocni zprave ;-)
U nabíječek se neudává kWh, ale kW, případně A nebo V.
A taky by mě zajímalo, proč se elektromobil musel přes noc "dobýt". Nissan ho redakci nechtěl půjčit? :-)
Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Ak vážení chcete elektromobilu počítať emisie vznikajúce pri výrobe elektriny, musíte brať do úvahy aj to, že v tepelných elektrárňach sa vyrába len časť elektriny. Je tu ešte voda, vietor, jadro... Podľa čoho kto spočítal, že prevádzka elektromobilu znamená viac emisií vypustených do ovzdušia ako prevádzka klasického "spaľováku"?
Ak chcete elektromobilu počítať emisie elektrárne, potom klasickým autám treba pripočítať emisie, ktoré vyprodukuje rafinéria vyrábajúca palivá. A tiež emisie z elektrární, ktoré do týchto rafinérií dodávajú elektrinu - tiež v nemalých množstvách. A emisie tankerov, dopravujúcich ropu a palivá. Emisie za elektrinu, ktorá poháňa čerpadlá ropovodov. Emisie za elektrinu poháňajúcu vlaky s cisternami. Emisie kamiónov a náklaďákov, dopravujúcich palivá na čerpacie stanice.
Výsledok? Páni "analytici" aj s ich počtami sú v prd€li, lebo prídu k číslam, z ktorých sa im zamotá hlava. Výroba elektriny a jej dodávka do siete zďaleka tak neznečisťuje životné prostredie ako mašinéria ťažby ropy, výroby a distribúcie palív + na rozdiel od elektriny sa tieto palivá opäť menia na znečisťujúce látky, do vzduchu vlastne ide všetko, čo sa hrdlami tankovacích pištolí preleje.
A to sa fakt nájdu tupé makovice s odvahou tvrdiť, že prevádzka elektromobilu zaťažuje životné prostredie viac ako auto so spaľovacím motorom...?
Posledný argument - mestá. Koľko ich na svete je, že sa strácajú pod mračnami smogu? Ale to určite nespôsobili autá, že nie. Nebezpečné elektromobily, ktoré tichou prevádzkou ohrozujú chudákov nepozorných chodcov. Milióny výfukov a mraky výfukových plynov vlastne neprekážajú, že...
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Ano, podle tebe je evidentně ekologické chování, když někdo nezřídí smetiště na okraji města, ale až 10 km za městem uprostřed lesa. Ve městě čisto a že je bordel o pár km vedle? Koho to zajímá... 8-s8-s:no:
Podle čeho to kdo spočítal? Podle energetického mixu ČR. Opravdu mě nejvíc "baví" ti rádoby ekologové, co ve svých leafech blokujou zavážení uranových tyčí do Temelína s tím, jak strašně neekologická jaderná elektrárna je... A pak dojedou domů, zapíchnou leafa do zásuvky a nasosají elektřinu z Temelína... A další víkend jedou hájit do Jiřetína těžební limity, aby další den nasosali elektřinu z Tušimic... 8-s8-s
A při tom všem se tváří, jak ekologicky žijí a jak ostatní jsou bezohlední hlupáci 8-s8-s:no: Já jsem ekolog, kdo je víc!
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Prosim jmenovite vypis tady ty ekology co " ve svých leafech blokujou zavážení uranových tyčí do Temelína s tím, jak strašně neekologická jaderná elektrárna je... A pak dojedou domů, zapíchnou leafa do zásuvky a nasosají elektřinu z Temelína... A další víkend jedou hájit do Jiřetína těžební limity, aby další den nasosali elektřinu z Tušimic... " ...Diky.
P.S vygoogluj si argumentacni faul podsunuty argument
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Ty by sis měl vygooglovat, co je to "příměr" >:-[]
To, co jsem uvedl, je zcela namístě. Sám jsem se např. účastnil jedné veřejné debaty/semináře s jedním z představitelů elektromibility u nás a mj. vlastní právě Leaf.
A byl jsem zděšen, jací demagogové propagují tuhle technologii a jací demagogové a - nebojím se napsat - hlupáci jsou partnerem pro nastavování zákonných pravidel pro vládu...
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Všichni sluníčkáři jsou demagogové. Šílená směs neomarxistů, anarchistů a melounů, navrch zelených a uvnitř rudých. Ty jejich "krásné nové zítřky ..........." - se musí dosáhnout, když to nejde silou tak se toho dosáhne lobbingem, vymýváním mozků a demagogií.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Je usmevne, ked o demagogii recni clovek, ktory akykolvek iny nazor nez ten svoj, hned oznacuje slovom 'šílená'.
Poviem ti to tak, klinicka psychologia i bezny jazyk maju hned niekolko terminov pre ludi ako ty, ktori, navzdory faktom, skusaju vzdy to iste s cielom dosiahnut iny vysledok.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Ok, tak když nás označuješ za demagogy, tak úplně stejně:
Dej sem studii, která jednoznačně prokáže smysluplnost elektromobilů v zemi s energetickým mixem obdobným České republice a která prokáže, že elektromobil v celém životním cyklu znamená méně škodlivin a emisí. :-!
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
"Ok, tak když nás označuješ za demagogy,..."
Rozmyslas nad tym, co pises?!
A cital si, co som napisal ja?! Ja som nikoho za demagoga neoznacil - to WinDiesel oznacil 'slunickarov', whatever that might be, za demagogov. Citujem: "Všichni sluníčkáři jsou demagogové."
Ked sa chces hadat v debate, kde tahas za kratsi koniec, tak si zachovaj aspon uctu k sebe samemu.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
no, musím uznat, že svému nicku nesaháš ani po první písmenko...
Takže znovu k věci - v podstatě všechny studie se shodují na tom, že zásadní pro ekologii elektromobilů je... světe div se... výroba elektrické energie. A dokud se elektrická energie bude vyrábět z fosilních paliv, bude ekologický přínos elektromobilů při vší boží vůli přinejlepším nulový, ne-li negativní...
Takže jestli někdo má pocit, že se chová ekologicky když má e-golfa a elektřinu bere z jiřetinského uhlí, pak je to demagog a nic víc ani míň :-!:-!
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
1. Kontrola emisii 10tich elektrarni je omnoho jednoduchsia ako kontrola emisii milionu aut
2. Efektivita premeny energie fosilnych paliv na pohyb je urcite priaznivejsia v pripade nafta-> kolesa ako uhlie->para-> elktrika-> kolesa ale ked porovnavas globalny dopad na distribuciu nosicov energie je jednoznacne elektrina lepsia
3. Ako jedine negativum hodnotim dopady vyroby baterii na treti svet
4.tepelne elektrarne v CZ su dane historicky z dovodu pritomnosti bani, v pripade CZ by sa tym zvacsila energeticka nezavislost krajiny
5. Elektromobilita nie je standard len a len kvoli ropnemu loby a pre bez ropnubeuropu to je jedina cesta k nezavislosti
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Pokud by byly benzin a nafta zatizeny Jen takovymi danemi, jako elektrina, nikdy by elektromobily ekonomicky nevysly. A co neni ekonomicke, neni ekologicke.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Asi tak. Jen to spojení ekologické = ekonomické není zrovna přímočaré jak tvrdíš. Určitě je např. ekologická likvidace mnohem dražší než když (cokoliv) jen tak někde odhodíš... Stejně tak ekologická opatření výrobu vždy jen prodražují.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
To jako vážně "Co není ekonomické, není ekologické."?!?
Takže když je ekonomičtější splašky z města místo skrz čištičku rovnou vlít do řeky, tak je to ekologické? Když je levnější vyrobit motor s EU1, tak je ekologičtější než motor s EU6?
Co to je za logiku?!?!?
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Neťahej sem blbiny z iného vreca - čo majú s procesom výroby a distribúcie palív a elektriny a súvisiacim vznikom emisií takzaví ekologickí aktivisti či iné lobistické skupiny? Došli ti pragmatické argumenty? Skús niečo rozumného. Demagógiu nechaj menej mysliacim, ktorí inú možnosť nemajú.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Raz tu vsetkym diskutujucim ktori este budu vtedy zit dojde aki hlupi boli. Mate neskutocne obmedzene a zdeformovane myslenie. Vkladate viac energie a usilia do toho aby ste o svojom presvedceni presvedcili aj ostatnych za kazdu cenu a nejde vam o to najst pravdu.. tu jedinu platnu pre vsetkych. Nemam ani chut niecim prispievat a niekoho presvedcovat.. je mi z vas zle..
Uvedomte si aspon jednu vec: Na zem dopadne za hodinu a pol viac energie v podobe slnecnych lucov ako je celkova rocna spotreba el. energie celej planety zo vsetkych zdrojov a ked raz dosiahneme stav kedy po celej planete budu solarne elektrarne (fotovoltaicke panely, tepelne zrkadlove elektrarne atd..) ktore budu dodavat spolu s ostatnymi obnovitelnymi elektrarnami "vsetku" elektrinu, uz musi existovat celosvetova dopravna platforma ktora moze fungovat bez kvapky ropy, plynu, inych olejov atd.. veci ktore sposobuju skoro vsetky vojny na svete. A cim bude tato platforma existovat skor, tym mame vacsiu sancu iba spomalit obrovske klimaticke zmeny ktore si nejako odmietame pripustit. Vymyslate si tu krcmove fakty o elektrarnach len aby ste zastavili tento novy a pritom jednoznacne nezastavitelny trend, pretoze sa ho bojite ako stary sedliak odmietajuci zly zly internet.. a pritom je kazdemu znamy velky problem elektrarni a to nizky odber v noci - co tak ho ekonomicky a ekologicky vyplnit napriklad nocnym nabijanim elektromobilov? Co potom ked bude zrazu obrovsky odbyt el. energie? No budu sa stavat nove obnovitelne elektrarne aj z Carbon Tax ktoru treba zaviest cim najskor.. aby ste nerozpravali o par rokov detom o tom co to bolo Gronsko a preco je v EU zrazu taka zima... hlupy hlupy ceskoslovensky obmedzeny narod :-( Nedufam ze si vsetci pojdu teraz nieco googlit. Ak chcete mat zhrnutie dnesnej situacie zeme hned pred sebou, staci si pozriet dokument "Before the Flood". Ak aj po nom budete mat rovnaky nazor tak zabudnite ze ste nieco vobec citali..
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Kdo chce psa bít... znáš to.
Smiř se s tím, že svět je rozdělený na zájmové skupiny a každá si tlačí to své. Tady jsi mezi lidmi, kde většina jsou "autonadšenci". Ti by nejradši viděli šestiválec i v citigo. Důkazem budiž nakonec i tahle debata, která se točí kolem obecných klišé a ne kolem Leafu...
Čas elektřiny přijde, ale ještě to chvíli potrvá. Ropa je dost cenná na to, abychom ji zbytečně pálili. I když... nejsem si jistý, zda si to lidstvo vůbec chce uvědomit.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Blbost. Klidně bych si pořídil Priuse a nemám s tím problém. Jestli ale něco nesnáším, pak veřejné lhaní. Elektromobil není spása a není ani primárně ekologický. Jeho přínosem je přenos ekologické zátěže mimo města.
Takže ano, v zemi, kde se většina elektřiny vyrábí z vodních nebo větrných elektráren, proč ne. Tam můžeme hovořit o tom, že elektromobil má opravdu smysl. Ale u nás??
Ano, směřujme třeba k elektromobilitě, ale řekněme na rovinu, kde tu elektřinu budeme vyrábět! Je něco ekologického na solárním business u nás? Ani zrnko. Takže postavíme další Temelín? Že ho nikdo nechce? Tak pak sem necpěme elektromobily! O tohle jde.
V dnešní době je podle mě cestou CNG a obchvaty tranzitní dopravy pro města. Plus reálná funkčnost stanic STK a emisí, která nepustí chipnuté vozy a vozy bez DPF. A konec bruselské ignorace reálných emisí vozů a jejich legalizace.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
No pravda je někde mezi Vámi. On možná mozek vypíná, Tys ho zase nezapnul ...... :-( Mimochodem, v Číně pečlivě monitorují oblasti s výskytem smogu a dělají to poctivě. Tak poctivě, že je řada oblastí kde se elektromobily nevyplatí, protože elektrárny na tradiční paliva jsou součástí aglomerací kde EV jezdí, tedy dokonce ani nesplňují potřebu "přemístit" vypouštění emisí někam jinam. EV prostě mají obrovskou řadu nevýhod a jsou tlačeny různými "sluníčkáři", těmi stejnými, co podporují nelegální migraci a jejich ideální svět je multikulti jezdící EV.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Nějak ti to nefunguje... Jednak je fakt úlet brát Čínu za vzor fungování světa. Jednak ti stále uniká rozdíl ve skladbě emisí z elektráren a aut, případně snadnost jejich řešení.
A na závěr, ani bych neřekl, že "sluníčkáři" podporují elektromobilitu. Ti spíš stojí za řešením "imobilitou", omezením pohybu všeho, pokud možno vozidel vůbec. Tam spadají různí automati, cyklopropagátoři, omezovačí vjezdů a podobně. Elektromobilitu chtějí různí lidé, klidně třeba i takoví, kteří by imigranta nepustili ani na dohled k hranici.
Tak snadno, jako ty chceš označit lidi se zájmem o elektromobilitu za "sluníčkáře", označuji já tebe, velkého odpůrce, za hlupáka a lháře.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Se teda omlouvam, ze ted to neni k veci... Ale ja nechapu co nebo kdo jsou ti vasi slunickari... muze mi to nekdo vysvetlit?
Puvodne jsem myslel, ze je to nejaky hippie hnuti.
Ale potom se z nich vyklubali bojovnici za araby v evrope...
Jenze ted se ukazuje, ze jejich cilem je nejspis jezdit v elektromobilech.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Tvrdí to pár ľudí z jednej univerzity - žiadna oficiálne platná overená štúdia. Obsahom článku sú nepodložené jednostranné tvrdenia. Fakty, zistenia a čísla absentujú - prečo asi?
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Jednostranne zamerany clanok...zle zle CO2. Ten prepocet z kwh na co2 a na spotrebu fosilneho paliva. Mas predstavu ako je to urobene? Ja viem...a vies co je problem? Ze sptreba elektrombilu bude vzdy 6-8 litrov...aj ked bude v zapche, no spalovaci motor stoji a pali. Takze napriklad v meste - este raz v meste a este raz v meste by malo byt elktro auto podmienkou vstupu.pretoze jeho spotreba nerastie nepriamo umerne k zapche
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Asi takhle... fakt nesnáším hloupou manipulaci, za svůj život jsem jí viděl až dost. A ty jsi dnes v manipulaci s fakty dosáhl opět nové a překvapující úrovně. Zatímco do emisí elektromobilu jsi schopný započítat snad i vliv rotace planety a jejího oběhu kolem Slunce, bereš u ostatních aut jen čistou spotřebu a jejich emise. Kde tedy jsou v jejich provozu ty emise z výroby a distribuce paliv, které se ti tak nehodí? Máš pravdu, e-Golf spotřebuje ekvivalent 6,4 litru. Jenže v takovém případě klasický Golf bere těch litrů dvanáct!
Mrzí mě, že se z tebe vyklubal takovýhle člověk...
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Jak 12? A na to jsi přišel jak??
Ne, není to žádná manipulace. Naopak jsem příznivcem elektromobilů a hybridů, ale s rozumem!!!
Takže znovu - elektromobily ano, ale jen za podmínky, že taky řekneme kde a jak budeme vyrábět tu elektřinu v požadovaném množství a za podmínky, že elektřinu dokážeme vyrobit s nižší ekologickou zátěží.
A jelikož se tohle neděje a pseudoekologicé elektrárny typu biomasa nebo fotovoltaika u nás jen zvyšují ekologickou zátěž, tak říkám jednoznačně NE.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Nezlob se na mě, ale jsme o čtyři roky a spoustu vývoje dále! Nemluvě o tom, že i ta studie nějakou dobu čerpala data, takže reálně je ještě zastaralejší.
Máš pravdu, nemá to smysl, protože jsi zacyklený ve svém kolečku a odmítáš připustit, že se doba posunula jinam.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Kam se doba posunula?? Tím TOP je stále Tesla, která je stará takřka 7 let 8-s8-s Prius (a Lexusy) má stále stejnou technologii, přičemž sám výrobce tvrdí, že efektivitu nelze nikam posunout... Tak KAM se možnosti posunuly??
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
A co se za posledních 10 let objevilo tak převratného?? Když vynechám zrůdnost jako solární panely nebo bioplynky, které nemají s ekologií nic společného a jedná se jen o předem připravený business, tak tu máme... ???
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Zvýšil, ale o kolik a za jakou cenu?? A je to skutečným přínosem? Ani za mák, ukazuje se to spíše jako zásadní hrozba pro stabilitu energetické infrastruktury.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
CNG je pouze aktualne vyhodne pro spotrebitele diky danovemu zvyhodneni, ale je to fosilni palivo jako jine a opet je to vytahovani uhliku z podzemi do atmosfery.
Pro uhlikovku bilanci ma prinos minimalni..
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
"Elektromobil není primárně ekologický" - Hoď čísla, alebo nejaké fakty, podľa ktorých si k takému záveru dospel. prosím kompletne, nie vytrhnuté z kontextu.
V Čechách sa vraj 40% elektriny vyrába v tepelných elektrárňach. To je menej ako polovica objemu. Čo ten zbytok? Snáď je to elektrina z benzínových generátorov? Máš nejakú konštantu reprezentujúcu množstvo škodlivín pripadajúcich hoci na 1 MWh vyrobenej energie?
Vysvetli neekologickosť solárneho biznisu, to ma fakt zaujíma.
V čom je CNG lepší ako elektrina? Netreba ho ťažiť? Netreba ho distribuovať? Netreba ho uskladňovať? Nespaľuje sa v motoroch a neprodukuje emisie? J
e o niečo čistejší ako nafta. Ekologickejší výrobným procesom. Čo ďalej? V čom je lepší voči elektrine?
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Hoď čísla, čo píšeš sú tvrdenia bez podkladu.
Aký je podiel emisií z tepelných elektrární na kWh elektriny?
Ten tvoj odvod vody, degradáciu pôdy a odraz svetla už niekto nejak zhodnotil a vyčíslil dopady?
O koľko je CNG čistejší od nafty alebo benzínu? Rátaj prosím s celým jeho životným cyklom, nie iba spaľovaním v motore. Podlož niečím tvrdenie, že je prínosnejší ako elektrina.
Doprava plynu a ropy je lacnejšia ako distribúcia elektriny? A významné straty v distribúcii elektriny? O tomto bez čísiel nepresvedčíš nikoho.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Tepelné elektrárny tvořily u nás 49% v roce 2015.
Ano, zrovna na odrazivost bys možná i studii našel...
[odkaz]
Doprava je jednoznačná a pokud jsi absolvoval alespoň SŠ a máš základy fyziky a říká ti něco odpor, tak snad aspoň tušíš... A lesstli ne, tak se podívej na fakturaci za elektřinu a podívej se, klik platíš za distribuci a kolik za samotnou elektřinu...
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Má pravdu a rozdíl není jen v dopravě (kdy jsou plynovody extrémně účinné), ale také při uskladňování a následném čerpání (nabíjení a vybíjení baterií je ztrátovější proces).
Samotný problém emisí škodlivin můžou v budoucnu vyřešit palivové články. Nemluvím nutně o vodíku. Zdrojem tohoto problému je proces spalování, nikoli samotné uhlovodíkové palivo. Tak jako tak bychom se dívali na proces přeměny chemické energie na elektrickou. Bude záležet, jaké máme vlastně priority. A také ta druhá strana - uskladnění energie do použitelné podoby - hodně promluví do toho, co bude vhodné použít. Jsme například schopni z elektrické energie, H2O a CO2 vyrobit metan a ten pak přeměnit na elektrickou energii, CO2 a H2O v palivovém článku. Výsledkem je uhlíková rovnováha, nulové lokální emise škodlivin a slušná energetická hustota (někde na úrovni tekutého vodíku s dnes existující a v praxi nasazenou technikou). Tahle sranda je však celkem energeticky náročná, tedy celková účinnost je nic moc. A potřebné palivové články jsou pořád drahé a mladé. Metan je také hlavní složkou zemního plynu a fungovalo by to na něj také.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
nehodnot co je ted, nez bude v CR elektromobilita alespon na stejne urovni jako ta fosilni mobilita, tak to bude jeste 20-30 let trvat, a pak se podivej s jakym podilem se v te dobe pocita s fosilnima palivama pro vyrobu elektriny, tak abys nemusel hledat, tak do roku 2030 to ma podle CEZu bejt jen 25%, tedy 75% elektriny by mela bejt v CR vyrabena jinak nez pomoci tepelnych elektraren, ono se totiz nevyvyji jen elektromobilita, ale vyvyji se a to velice drasticky i energeticky budisness a ekosystem
navic spousta z tech cca 1000 lidi co maji v CR elektromobil, maji jiz dnes kouprikladu fotovoltaicke elektrarny
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Ano, a to je ta největší zrůdnost. Fotovoltaika nemá reálný přínos a naopak přináší výrazná až zásadní negativa a ohrožuje energetickou bezpečnost víc než cokoliv jiného. Ničí krajinu. Větrné elektrárny u nás nelze provozovat (málo vhodných míst), na vodní elektrárny nemáme spád řek. A pěstovat elektřinu na poli je zrůdnost na naprostém vrcholu.
Takže jestli tomu říkáš vývoj?? Jediná rozumná cesta pro ČR je další Temelín. Takže ano, postavme další Temelín a já budu první, kdo bude elektromobilům mávat v průvodu zelenou vlaječkou. Do té doby ale říkám, že tu u nás nemají co pohledávat :-!
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Hovori sa tomuenergeticka nezavislost...jediny zdroj energie nazemi je slnko. Fosilne paiva vznikli tiez vdka slnku kedze to boli kedysi rastliny. Tzn...tak akonsubteraz emiraty zdrojom ropy budu rovnikove krajiny zdrojom el. Energie s ktorou sa bude obchodovat...stredna europa proste nediaponuje dostatkom energie a jediny dovod preco ju vyrabate z fosilnych paliv je ten ze inak by ste ju nemali. Tak ako nemate ropu. Tak prestan uvazovat o cng lebo ani to nemate. Ak by som si mal vybrat ci byt otrokom ropy alebo elektriny...beriem elektrinu.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
energie su vyvolane gravitaciou zeme....jedine ze by sme sa vratili k tomj ako sa nam zem zacala tvorit z vesmirneho prachurotujuc okolo..ok mame este energiu lasky, telepaticku nergiu..provokater .
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
pises jen nejaky PR nesmysly odpurcu co si o tom precetli neco v hatovacim letacku co jim do schranky hodil "Franta uhelna lobby" , zjisti si jak jsou na tom nejnovejsi fotovoltaicke systemy a jak sel pokrok v oblasti vetrnych turbyn, listove giganty pro CR vhodne nejsou a jsou vhodne spise na more, ale kuprikladu kolove turbyny jsou vhodne i pro CR, roztaci se jiz pri 0,2 m/s a jsou hludne tak minimalne, ze par metru od nich podle sluchu ani nevis ze jsou v provozu [odkaz]
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
tobe nijak, nam co planuji energeticky samostatne barak pomuze tak ze nam bude ucet od energeticky firmy u * do konce zivota :-)
slunecni elektrarny se daji ale stave ti jine, kuprikladu termicke solarni elektrarny kde se teplo akumuluje do solí ci oleju v zasobniku a nasledne se z toho pomoci pary vyrabi elektrina tak jako v telepne elektrarne, je to obdobnej princip jako ohrev vody solarnima panelama, a tyhle elktrarny funguji i 10-15 pote co nemaji vubec zadne svetlo/slunce, vyuziva je u svich datacenter po celem svete treba Google nebo Apple, a to i u datacenter ktera maji psane spotreby okolo 4MWh
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
jistě, a proto se větrné mlýny stavěly na pár místech... A tyhle větrné turbínky určitě zvládnou zásobovat průmyslový podnik nebo sídliště, že... 8-s8-s8-s
No, uhelná lobby neuhelná lobby, aspoň vím že turbína se píše s měkkým "i" :-!
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
pokud se jich naakumuluje hodne, tak ani zvladnou zasobovat i podniky, kvalitni vetrbna farma ma vetsi vykon nez kdejaka tepelna elektrarna o stejne rozloze, ale musi se to naakumulovat na plochu, ne ze na kazdem druhem kopci stoji 2 vetrnici
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Ale jo, být Rusko, kde se vzdálenost udává ve dnech, tak si tu naflákejme větrníků nebo solárů co hrdlo ráčí. Ale u nás na to prostě nejsou podmínky. Kousek od nás se měla stavět větrná farma a světe div se, neprošlo kvůli zatížení životního prostředí (hluk, ráz krajiny, ptactvo, prostředí...).
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
proto se od listovych turbin upousti, a zacinaji se budovat kolove turbiny, jsou vykonnejsi, maji max 35decibel hluk a jsou mensi, jsou take vhodne a bezpecne pro pouziti na cinzacich a vezacich, jak diky sve male hmotnosti, tak i diky male velikosti, na strechu klasickeho panelaku (20x20m)se jich vejde asi 20 a rozbehove rychlosti na 0.2m/s z nich delaji ideal i pro CR kde je prumer 0.5m/s, nekteri architekti podobne turbiny jiz primo komponuji do konstrukci vyskovejch budov, zatim ne v CR kde jsou architekti vetsinou "100let" za opicema, ale ono to sem taky jednou dojde
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
co to placas, jaka nova vystavba? da se to pouzit na tech stavajicich, tak jako se na ne dnes montuji ruzne vysilace, uplne stejne se na ne da namontovat soustava vetrnych kolovych turbyn, ktere nevaic maji celkem uhlazene design ;-)
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
je nekolik typu turbin ktere se daji zakomponovat do konstrukce nebo na strechy vyskovych budov, ale zpravidla jsou to dnes ty same konstrukce ktere se pouzivaji v zastavbach u beznych rodinnych domu, tedy vse co nema ty klasicke listy jake zname u vekych vetrniku nekde na kopci, to jestli jsou vertikalne nebo horizontalne je jiz veci projektu ohledne proudeni vetru v dane oblasti a zda chce architekt aby to kuprikladu nepomahalo se stabilitou budovy a vyuzivani proudeni vzduchu, ostatne vetrolamu se nevyhne dnes architekt na zadne budove nad cca 150 metru
pro me je momentalne asi nejlepsi volbou klasicka kolovka jake dela kuprikladu windtronics, aneb takove velke kolo kde civky nejsou na ose rotoru, ale okolo celeho obvodu turbiny, je to pouzitelne i pro mene vetrna prostredi diky malim rozbehovym rychlostem okolo 0.2m/s a pokud je dobre udelana, muze bejt velice malo hlucna, na vyrobu levna a vykon velice solidni (2-4x vetsi nez u klasicne vetrne elektrarny listoveho typu)
nepouzitelne je to na velice male casti uzemi CR [odkaz]
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Jistě, držíme scénář >:-[];-)
Znovu - nemám nic proti elektromobilitě, ať si najde přirozenou cestu. Až se vyplatí a začne dávat smysl, proč ne. Ale jsem rezolutním odpůrcem dementních mozků, které přesvědčují o ekologickém přínosu elektromobilů v reáliích, kdy se značný podíl elektřiny vyrábí z fosilních paliv. Jsem rezolutním odpůrcem dementních mozků, které začnou vymýšlet dotace na nákup elektromobilů či hybridů. Tedy přesněji řečeno - nejsme natolik bohatá společnost, abychom si z veřejných rozpočtů mohli dovolit dotovat elektromobily.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Veríš záverom ropnej lobby? Fakt veríš tomu, že uhlie spálené v elektrárňach znečistí na kWh energie životné prostredie viac ako ťažba a doprava ropy, výroba palív, ich distribúcia a ešte následné spálenie v motoroch? V tom prípade si skoro beznádejný prípad. Skús namiesto slepej dôvery v takzvané vedecké štúdie zapojiť aj vlastný rozum.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Aha, takže když se nehodí studie, začneme vyvolávat selský rozum?
Ok, tak víš co říká ten selský rozum? Říká to, že jestliže elektřinu vyrobím z fosilních paliv s účinností obdobnou spalovacímu motoru, tak i 100% účinnost elektromotru nikdy nebude znamenat přínos. Tohle říká selský rozum :-!
Jo a náklady na výrobu paliva a jeho distribuci jsou zcela minimální. Koneckonců fosilní paliva jsou stále doslova za pár korun a i ta balená voda je dražší než litr nafty... Že náš stát na PHM vydělává a pere na ně daně co řidič snese je věcí jinou... Dej stejnou daň na elektřinu a uvidíš co se bude dít >:-[] >:-[]
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Tá takzvaná štúdia je prezentovaná podivným spôsobom - žiadne čísla, žiadne grafy, nič. Len tvrdenia, ktoré opäť nie sú ničím konkrétnym podložené.
Inak neviem, ako si vlastne prišiel k nákladom na palivá - píšeme o produkcii emisií, nie o nákladoch. Točíš to jak sa ti to hodí.
Ak elektrinu vyrábaš s účinnosťou obdobnou ako v spaľovacích motoroch, zhoršuješ bilaciu spaľovacích motorov, pri výrobe palív spotrebuješ kvantá energie vyrobenej obdobne. Zabúdaš (zámerne?) ešte na fakt, že s touto účinnosťou vyrábaš len 40% elektriny.
Sedliacky rozum musí prísť k slovu tam, kde sa snaží presadiť demagógia. Zdá sa, že u teba sa jej ho podarilo zatieniť.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
I bez kogenerace by měla mít moderní elektrárna větší účinnost než moderní spalovací motor v běžném provozu (s kogenerací je to velký rozdíl). Bude mít také lepší emise, které můžou být pod přísnějším dohledem, na které můžou být přísnější standardy (na rozdíl od auta může mít stovky tun vybavení na čištění spalin) a může být v budoucnu její vybavení modernizováno (rozhodně menší utopie než modernizace starých aut).
Náklady na výrobu paliva bych nenazval minimálními. Stačí se podívat na cenu ropy a výsledného produktu mínus daně. Není náhoda, že rafinérie mívají vlastní elektrárny (respektive kombinovanou elektrárnu s teplárnou).
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Proste to smeruje sem:
[odkaz]
( cas cca 1:30 a dalej, ale doporucujem pozriet aspon celu prvu polovicu, alebo cele ;-) )
A ja som rad, ze sa to ubera asi tymto smerom, vdaka tomu nebudu baterky v aute take velke a tazke a nebudu tak trpiet jazdne vlastnosti danych aut.
Ten pán má pravdu v drvivej väcsine veci, o ktorych hovori. Staci si na youtube zadat jeho meno a pozriet nejaku temu, ktorej sa venuje. :yes:
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Sice ho uz v TV asi vidat nebudeme, ale na nete ano.
Minimalne ho pocuvaju ludia, s ktorymi sympatizujem a im sa pred par tyzdnami zadarilo... :-):yes:
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Este raz: Su ludia, ktori si posledne ( pred par tyzdnami ) polepsili, ktori ho pocuvaju a kooperuju s nim a mnoho z jeho tez sa budu snazit presadzovat. Dostali na to dostatocny mandat a s Robom sa dohodli... :-)
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Ono taki ludia by sa aj nasli, len treba aby bolo mozne ich nazory realizovat...
Aj to sa da - o 4 roky im skusme dat nie 8,64 % ale 30 et+ % a ľady sa pohnu rychlejsie. ;-)
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Problém je v tom, že nie všetci, čo sa plavia na jednej lodi majú ten istý cieľ. Uvidíme, čo za tie 4 roky zvládnu, v minulosti "vďaka" niektorým ľuďom práve neoslnili.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Víš, co je na těch článcích nejhorší? Podívej se na datum, kterým se rohypnol snaží argumentovat. Roky 2009, 2012? To fakt?
Z posledních let samé nepodložené spekulace... to fakt?
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Znovu - co se za posledních pár let změnilo?? Nic! Tesla je stále technologický TOP, žádnou elektrárnu která by vyrobila z ničeho elektřinu nikdo nevymyslel, fúzový reaktor zatím v nedohlednu...
Takže proč by někdo měl dělat nové studie, když se zásadního nic nezměnilo??
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Ale veď to tvrdím od samého začiatku. Odporcovia elektromobilov sú charakteristickí dvomi základnými rysmi:
-Tvrdia, že elektromobil je menej ekologický ako benzínové a naftové autá (pričom elektromobilu do emisií počítajú aj tie, čo vzniknú pri ich výrobe a pri výrobe elektriny, plus znečistenie vyradenými batériami a spaľovacím motorom len emisie vznikajúce ich prevádzkou)
-Vyčítajú elektromobilom, že nedokážu plniť funkcie, pre ktoré neboli vzhľadom na úroveň ich techniky navrhnuté.
Čo je skutočný paradox, práve odporcovia elektrického pohonu áut najčastejšie poukazujú na "bezhlavé" presadzovanie elektromobilov, ku ktorému ale dochádza iba v ich predstavách.
Elektromobily majú najväčší prínos na kratšie trate, hlavne mestské a prímestské aglomerácie, kde sú ich nulové prevádzkové emisie skutočne potrebné. Taktiež pozitívna je ich výrazne menšia hlučnosť, čo im je paradoxne vyčítané (z pohľadu bezpečnosti chodcov), ale potom sa divím, že sa to isté nevytýka aj bicyklom...
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
V tejto veci vidím ako najväčší nedostatok banalitu, ktorá sa neviem prečo neustále a znovu na mnohých križovatkách opakuje - zelená naskakuje zároveň odbočujúcim autám a chodcom prechádzajúcim cez prechod a ich trasy sa križujú. V prípade cyklistu, elektroskútra či elektromobilu je kvôli ich nízkej hlučnosti situácia skutočne nebezpečnejšia ako keby tam šlo klasické auto - čo neznamená, že s ním je bezpečnosť na dostatočnej úrovni.
Skrátka nestačí riešiť len dopravný prostriedok, doba si vyžaduje komplexné riešenia, nie čiastkové. Elektromobily všade a za každú cenu sú holý nezmysel, to sa nedá poprieť. Ale odmietať ich, lebo nimi neprejdeš na jedno nabite pol Európy alebo im zazlievať dotácie na vývoj (napríklad v záujme čistejších miest) a zároveň im vytýkať vysokú obstarávaciu cenu mi príde rovnako nezmyselné.
Re: Odporcovia elektromobilov - neinformovaní a hlupáci.
Ani klasické auto v téhle situaci neuslyšíš (pokud je provoz). Tedy alespoň já ne (nebo si to neuvědomuji - vždy se dívám). Ta auta jedou pomalu a ruch z provozu po hlavní je přehluší. Spíš je problém, když se chodec rozhodne přejít klidnou ulici (nic neslyší, myslí si, že nic nejede). Pak je to velký rozdíl (při nižších rychlostech, při vyšších jsou slyšet, ale to nemusí stačit lidem s horším sluchem).
Ten souběh tam je předpokládám proto, že řídící systém neřeší, kdo na té křižovatce je. Auto má chodce pustit, takže to není něco, co by měl semafor řešit. To mi vadí jiné věci jako zelená šipka, která spadne do červené, nebo nutnost zmáčknout tlačítko, jinak chodec nedostane zelenou, byť pro auta semafory normálně přepínají (tedy ti, co mají stát, stojí, ale chodec tu zelenou nedostane). Nebo že najednou v Praze na řadě křižovatek, na kterých něco dělali, nefunguje zvukové znamení pro slepce (byť jim tam třeba dodělali vodící pruh, aby zvládli přejít bez pomoci - takže teď sice trefí na druhou stranu, ale zase neví, jestli mají zelenou).
Dvě stejná auta. Stejné motorizace. Do jednoho místo 45l nádrže namontuju 60l. Obě natankuju do plna.
Chceme vyzkoušet zdali automobil s 60l nádrží ujede dál jak to výrobce avizuje. Pojedeme stejnou trasu, dlouhou 60km stejným způsobem...atd, a nakonec porovnáme kolik benzínu nám v nádržích zůstalo. Skutečně auto s objemnější nádrží dojede dál?...
.... A vskutku. V autě s větší nádrží nám nakonec zůstalo 57l, zatímco v autě s tou menší pouze 42l. Tudíž s větší nádrží ve stejném autě dojedeme dal.
Me se zase libi jak za asi 100 tisic dostanes ekvivalent 3-4l nadrze (tj dojezd o 50km vetsi).
A to se podle redakce vyplati! :-!
Pro nechapave - za 128tis navic dostanete:
vedle baterií s vyšší kapacitou Acenta nabízí mimo jiné též:
- tempomat - tak ten dneska jako priplatek tezko hledat, ale kdyz najdete, bude to 1-5 tisic. (vyrobni naklady odhaduju nekde 200 korun za nejaky packy/tlacitka).
- litá kola - rekneme ze to si koupim za cca 1200,- za kolo, takze cca 5 tisic. (vyrobce odhaduju nakupuje tak 200-300 korun za kolo).
- světelný a dešťový senzor - jako dneska uz to ma ve standardu asi i Fabia, jinak senzor + software nevim, treba 3 tisice, at nezeru.
- navigaci - co rikate, normalne se prodava za 15-30 tisic
- a semišové čalounění - ani tu kuzi za ty prachy nedaj. Ale par tisic navic to asi je.
Takze suma sumarum vybava za 20-40k + nadrz 3-4l stoji 130 tisic korun!
A to se proste musi vyplatit, to da rozum.
Vsak nikdo nerikal ze zelena je zadarmo :-)
ja mam v poslednom case stastie na akychsi nedockavcov v obci ale slimakov mimo nej .... ktori sa budu tlacit a predbiehat aj tam kde to nie je moc rozumne a potrebne a kde tym neziskaju ani sekundu .. ale ked potom vyjdu z obce razom zistis ze ta vlastne zdrzuju ... aj dnes som mal stastie na dvoch... v obci sa tlacia a najradsej by ta preskocili a aj ma "preskocili" ale ked sme boli za obcou razom sli klido pido a nakoniec nas vlastne brzdili.. v podstate tam kde mozu ist rychlo tak tam sa vlecu pod limit a kde je 50tka a neda sa predbiehat tak prave tam zbytocne riskuju a hecuju sa a mysickuju.. nechapem
Do města smysl mají i slabší benzinový motor je ideální pro jízdu ve městě, výkonnější ... Na krátké vzdálenosti, při méně častém ježdění, dává největší smysl slabší benzínový motor.
Jistě, třeba v Čínských megapolis, kde tepelné elektrárny na uhlí budou chrlit emise uprostřed měst, aby tam jezdily "čisté" elektromobily, že 8-s8-s:no:
To, že Číňani jsou hloupí znamená, že elektromobil je špatná volba? Přemýšlím, jestli to ještě opravdu myslíš vážně, nebo už si z lidí jen zkoušíš dělat blbou srandu. Tak či tak, je to hodně ubohé a trapné.
Tvoje tvrzení, že ve městě dieselu ujede - je nesmysl ;-) prozatím je tedy jednoznačný názor, že diesel do města nepatří... protože diesely mají jaksi utrum! Diesel patří pouze na venkov.
Jednoduchá matematika : v robote mame Nissan Leaf , Citroen berlingo elektro .... Nabíjanie je pri 230V 12A co znamená na plnu kapacitu 21,5kWh pri cene 0,19Eur plne nabitie 4,5Eur. Na toto nabitie prejdem cca 100km ... no a teraz mi povedzte co je ekonomika? Zratajte si 1+1vdaka .
Neprehnal si to s cenou tej elektriny? Ja platím menej.
Ale aj tak, ak si zrátam to tvoje 1+1, prevádzka je cenovo thruba na úrovni auta s naftovým motorom, nehľadiac teraz na obstarávaciu cenu vozidla alebo životnosť akumulátorov. Vzhľadom na absenciu výfuku sú tieto náklady samozrejme prijateľné. Alebo nie? ;-)
Ak bude elekto áut viac, štát zdaní el na úroveň porovnateľnú s fosílnymi palivami. Nenechá si újsť výpadok daní. Takže sa jedna výhoda zmenší. Má to význam ako hračka pre bohatých, naozaj masové rozšírenie nevidím ružovo. Plus distribúcia el navyše. V súčastnosti sa v CR sporebuje cca 5 mld litrov nafty a 2 mld litrov benzínu. Povedzme desatinu tohoto množstva prepočítaj na Jouly/kwh a pretlač cez káble k spotrebiteľovi vo forme el. Tu vidím komplikácie.
Takže demagóg je zrazu niekto iný.
Zabúdaš na jednu vec - autá so spaľovacími motormi sa na elektrické nezmenia za noc. Je to nemožné, ani to nikto tak neplánuje ani sa o to nesnaží. Je to max. len v chorých predstavách zarytých odporcov elektromobilov. Jak budú pribúdať, bude rásť aj rozvodná sieť. nehľadaj problém kde nie je.
Aj drožkári na začiatku 20. storočia tvrdili to samé o automobiloch, že je to len hračka pre bohatých...
Ja nie som žiaden odporca. Len vidím realitu a nie cez ružové okuliare. Mme by sa elektromobil na behanie po meste páčil, hlavne ak by ho mali aj ostatní a nemusel by som dýchať smrad z dízlových motorov.
Poukazujem na to, že energiu vo forme ropy nemusíme zložito vyrábať. Stačí ju vyťažiť a doviesť. Čo stojí cca dolár na barel. Potom ju stačí premeniť na palivo a je hotovo. S elektrinou to tak nie je, tá sa musí navyše vyrobiť a dosť ťažko sa uskladňuje, keď už sa aj vyrobí.
V zásadě máš pravdu. Jenže zapomínáš, že tyhle zásoby energie (ropy) nejsou nevyčerpatelné. Do vzdálenější budoucnosti mají proto elektromobily spíše smysl v tom, že se v nic dá ukládat energie fotovoltaických elektráren a nemusí se investovat značné částky do technologií na skladování elektrické energie, protože auto, které může zastoupit tuhle úlohu, stojí před domem. K tomu by ovšem bylo zapotřebí asi tak 10x zvětšit kapacitu akumulátorů a jejich životnost a asi 10x snížit jejich hmotnost. Tolik teorie.
Jenže ani potom to nebude "pohoda jazz". Především je třeba zapomenout na řádové navýšení kapacity rozvodných energetických sítí, protože to současná ekonomika EU není schopna ufinancovat. Dále na daňovou zátěž (spotřební daň), která vystřelí nahoru, jakmile bude elektromobilů více, než zanedbatelné množství - a nakonec asi to nejdůležitější: obyvatelé ČR velmi často žijí ve vícebytových objektech a také místo, kde pracují (a kam by případně takovým vehiklem dojížděli) nemá možnost zajištění efektivního nabíjení z obnovitelných zdrojů. A protože tedy většina obyvatel nežije v rodinných domech, které by mohly mít na střeše instalovány FVE s kapacitou, která by zajistila během dne plné nabití elektroauta (a to by ještě museli mít taková auta dvě - jedním jet do práce a druhé se ve dne zatím bude nabíjet). A navíc by ČR musela ležet někde v Kalifornii, aby měla pro takový účel dostatečnou dobu plného slunečního svitu, protože při zamračené obloze by se to auto nenabilo... Smysl by mělo postavit ty FVE na Sahaře, jenže to jsme zase u nákladů na ty rozvodné sítě, neřkuli na politické stabilitě takového území... Takže znovu opakuji přesvědčení, že zatím jde v případě takových samohybů jen o nesmyslné plýtvání. A pokud politická reprezentace prosadí podporu aut na baterky, tak se zase jen bude celá společnost ze svých daní skládat na náklady těm, kteří to potřebují nejméně. A proto takové vozy v našich podmínkách zatím nedávají smysl. Alespoň do té doby, než bude barel ropy stát 300 USD a akumulátory nebudou mít 10x větší kapacitu a 10x větší dobu života při 10x menší hmotnosti, než dnes...
Ani náhodou náklady na provoz jsou mnohem vyšší. Pořizovačí - prodejní cena + servis + ost. náklady / najeté km + cena za elektřinu/km ...to sou náklady na kilometr. Už jenom kvůli pořizovací ceně, plus že s tím kvůli najezdím mnohem méně než v dieselu, tak to cestování bude pěkně drahý.
[odkaz] ....... DD1 no a teraz ty matematik mi vyrataj nabitie 21,5kWh hmmm? no daj aj kolko km za to prejdes? teda kecal som? Osobne sa mi paci ked sa k teme vyjadruju ludia co este elektromobil nevideli / teda ak tak na obrazku / moj najazd cca 1000km
Vo firme, kde napájaš dva elektromobily, máš najdrahšiu elektriku? Prečo teda kupovali elektroautá, keď sa im to nevyplatí, dali si vôbec námahu spočítať si to vopred? V takej firme by som teda nechcel byť... >:D
Pri rozumnej cene elektriny cca 0,10,-€, a spotrebe hoci 25 kWh/100 km (diaľničná spotreba) je cena za 100 km rovných 2,50,-, voči nafťáku (povedzme Berlingo HDi) je to lacné, ten berie v priemere 6 litrov nafty na sto, pri cene cca 0,95,-€/l je to 5,70,-€, teda viac ako dvojnásobok.
Když podělím kapacitu akumulátoru kombinovanou spotřebou, výsledkem je dojezd. Tak jednoduchou úlohu vyřeší snadno i žák šesté třídy ZDŠ. Nicméně s výjimkou Golfu tenhle údaj napasuje u žádného auta ze srovnávací tabulky v kapitole "Jízda."
Jsou výrobci opravdu tak hloupí, nebo jen bezostyšně podvádějí zákazníky ?
Hlavně vy co elekromobily kritizujete.. si uvědomte, že elektřina se prodává pod 1 Kč/kwh, takže spotřeba -15-20 kwh/100 km může znamenat 15-20 Kč. U nás se platí hodně za distribuci, ale takový elektromobil napojený do inteligentní sítě se může dobíjet když je přebytek energie v síti a pomáhat tak stabilitě rozvodné sítě, jako bonus vám nabídne "UPS" k baráku a jezdit budete za cenu mopedu..
Jinak když jsem měl první notebook, vážil 3 kg z toho půlku baterka a vydržel 2 hod... Teďka váží polovinu a vydrží 8 hodin. Je v tom trochu rozdíl, ale vývoj jde dopředu...
Uvědomte si, že do zásuvky nikdo elektřinu za 1 Kč/kWh nedodá. Reálná cena elektřiny v zásuvce je od 2 do 5 Kč/kWh, v závislosti na tarifu a denní době.
Jinak k tomu vývoji. Elektromobil Detroit Electric z roku 1911 měl dojezd 130 km. To je zhruba takový dojezd, jaký má o sto let novější Nissan Leaf. Ano, vývoj jde dopředu, ale stejně tak nároky uživatelů jdou kupředu, takže Leaf s topením a klimatizací nedojede o moc dále, než o sto let starší elektromobily.
Ty dvě koruny za kW má doma kde kdo, třeba i já s tepelným čerpadlem a vysoký tarif je jen 2 hodiny za den a v tom je cena 2,2 za kW. Velká společnost s velkým odběrem si vysoutěží cenu samozřejmě mnohem nižší.
U toho elektromobilu z roku 1911 jsi jaksi nechtěně zapomněl uvést že tehdy se jezdilo rychlostí 12kmh tak aby před tebou stíhal běžet sluha s praporkem, zvoncem a píšťalkou tudíž spotřeba takového auta byla díky jízdním odporům a galuzkám místo pneumatik řádově nižší... dobíjecí čas jsem sice nedohledal, ale předpokládám že to byla otázka dnů a ne hodin.
Ale vždyť jsem říkal, že nároky uživatelů šly dopředu a jmenoval jsem topení nebo klimatizaci. Je toho samozřejmě víc včetně požadavku na vyšší rychlost a lepší jízdní dynamiku. Ale dojezd jako takový se za 100 let nikam neposunul a právě proto jsou prodeje elektromobilů tam, kde jsou.
Taky máme nízký tarif. Ale jak už z principu vyplývá, nízký tarif je "omezená komodita", není ji neomezené množství v neomezenou dobu pro neomezený počet spotřebitelů.
1) 55% lidí bydlí v bytových domech, a ...
2) ...není zde dostatek ani regulérních parkovacích míst...
3) 49% elektrické energie pochází z tepelných elektráren.
Představa, že spalovací motory nahradíme elektromobily v našich podmínkách, je ABSOLUTNÍ UTOPIE 8-s:-!
Zase špatně. Jsou země, kde dnes elektromobily dávají smysl (země s vysokým podílem jádra nebo obnovitelných zdrojů), a jsou země, kde smysl nedávají a beze změny způsobu výroby el. energie ani smysl dávat nebudou - třeba ČR.
No po trech letech je to cca 300 tisic, mozna trochu vic:
[odkaz]
Ovsem ma to hacek - ono se o Leafu vi, ze (narozdil treba od Toyoty) ty baterky zdechnou dost rychle.
V anglii stoji nove baterky + vymena cca 5 tisic GBP + prace, to je neco okolo 150 tisic korun - a zas muzes 3-5 let jezdit.
[odkaz]
(mimochodem v tom clanku rikaji, ze v evrope vymenili 1 z tisice baterii - ovsem zapomneli dodat, ze to v tu dobu prodavali teprve 2 roky, takze mas primo od vyrobce potvrzene, ze mas 0.1% sanci, ze ta bateria zdechne do dvou let).
Takze jak ses ptal co trzni cena za 5 let?
Bude to nekde 200-250 tis za auto + 150 tisic za novy baterky a muzes zas 5 let jezdit, kdyz mas stesti a vsechno funguje...
Protože u nabíjecích aut víc záleží, jak se k nim člověk chová. Na rozdíl od mild nebo full hybridů, které si to obstarávají samy. Stejně jako najdeš jelimany, kteří dokáží zabít baterii v notebooku nebo telefonu do šesti měsíců, tak se najdou umělci, kteří zabijí baterii elektromobilu. Její stav by však neměl být takový problém posoudit.
Baterie nestárnou stejně rychle za všech okolností. Například Li-ion jsou rády zhruba kolem 50 % nabití. Čím dál od toho, tím méně se jim to líbí a rychleji stárnou, mění se i rychlost samovybíjení. Je tedy rozdíl, jestli notebook každý den nabíjím na 95+ %, nebo jen na 80, nebo třeba 60, když jen běhám z domu do kanceláře a mezi kancelářemi a zasedací místností. Z hlediska životnosti se nabití ze 40 na 60 % počítá jako pětina cyklu (je to 20 % kapacity). Nejsou rády uskladněné ani příliš nabité, ani příliš vybité. Dalším faktorem je teplo, ale nebudu tu psát romány o tom, jak se správně chovat k bateriím.
Výrobce se to může snažit zmírnit, ale to není zadarmo. To není o tom, že by baterie vydržela stejně dlouho (stejný počet cyklů), jen někdo ji využívá více a tedy dříve cykly vypotřebuje. Je to otázka toho, že někteří lidé neví, co dělají, a baterii zlikvidují. Jsou samozřejmě lidé, kteří ví, že to, co dělají, baterii škodí, ale nestojí jim to za větší šetrnost.
U full hybridu proběhne mnohem více cyklů (malá baterie). Nejen že je baterie full hybridu mnohem lépe chráněná před hloupým uživatelem, díky malé kapacitě je snazší ji navrhnout odolnější (v podstatě skrz nevyužitelnou kapacitu). Není ani kladen takový důraz na dojezd v EV režimu (výrobce není tak tlačen do kompromisu). U elektromobilu je to víc na uživateli, aby nedělal hlouposti, jako zbytečné nabíjení rychlonabíječkou do plna. Jen podotknu, že Toyota u full hybridů používá NiMH.
Nojo takze dik za informace o tom, ze veci vydrzi kratce nebo dlouho podle toho, jak se k nim clovek chova :-) ... a zpet k memu prispevku.
Ty baterie moc nevydrzi, za 5-10 let se budou pri normalnim pouzivani vymenovat skoro jiste - protoze normalni clovek to proste nebude nabijet na 60%, vzdyt to dojede sotva 200km i naplno nabity...
Tak jen zopakuju, ze 5 let stare auto bude stat cca 200-250 tisic + 150 tisic za baterky az prijde ten cas - a ten prijde. Drive ci pozdeji, ale je hooodne velka pravdepodobnost, ze to ceka prave toho, kdo to auto koupi petilety a necha si ho tri, ctyri roky.
A to v podstate bez ohledu na to, jestli to predchozi majitel setril nebo prasil:
- pokud to setril, i tak jsou ty baterky opotrebovany a do dalsich 3-4 let pouzivani je vymenis
- pokud to prasil, baterky maj dost a vymenovat budes hned
- a pokud to prasil a baterky mu vymenili v zaruce, tak to bys musel mit zatraceny stesti, ze to kupujes kratce po vymene baterek. Ale i tak by sis koupil ojetinu, kterou nekdo prasil, takze to asi tak nejak podle selskyho rozumu nebude uplne dobra koupe...
Ani bych nepočítal s tím, že by vydržela déle než 10 let (vydržela normálně znamená, že má stále alespoň 80 % kapacity). Rozdíly však budou. Když budeš nabíjet doma pomalu, tak na tom tvůj Leaf bude lépe, než kdybys nabíjel na rychlonabíječkách. Pokud můžeš nabíjet i v práci, pravděpodobně by ti stačilo nabíjet jen na 80 %, což bude opět šetřit baterii. Kolikrát se můžeš setkat s myšlenkami ve smyslu skvělé, budu nabíjet jednou za týden.
Takže ano, jednou bude třeba vyměnit, pokud tou dobou nebude hodnota auta tak malá, že to nikomu za to nebude stát. A stará baterie může třeba dožít ve stacionární aplikaci. Nicméně její stav lze posoudit snadněji než stav spalovacího motoru, takže se s výměnou dá celkem snadno kalkulovat.
Nedivil bych se, kdyby to časem fungovalo podobně jako u letadel, kdy stará letadla mají kolikrát prakticky hodnotu svých motorů (protože mají předepsanou životnost a generálky jsou drahé v porovnání se zbytkovou hodnotou draku, avioniky atp.), tedy že by staré elektromobily měly prakticky hodnotu svých baterií.
...ale s takovym produktem, jako je tenhle "test" bych se stydel vyjit mezi lidi.
To, co je u elektromobilu nejdulezitejsi - tedy dojezd - je zde otestovano vicemene jen nejakou domnenkou na zaklade udaju z GOM (guess-o-matic, EVckari jiste vedi, proc tomu tak rikaji), navic bez znalosti pozadi (jak se s auty jezdilo pred predanim redakci? To ma velky vliv na odhady dojezdu...). Konektivita a rozsirene funkce novejsiho Leafu nejsou komentovane v podstate vubec, pritom to je jedna z hlavnich polozek - vedle o trosku vetsi bateria - ktera stoji za podstatne vyssi cenou, a ktera je minimalne v Evrope hodne casto kritizovana pro svou omezenou funkcnost.
A k tomu hromada pravopisnych a slohovych chyb, ze i laikovi z toho musi byt nevolno...
Zadarmo drahe 8-s:no:
K tomu se dá napsat, že Leaf připomíná MPV jen výškou; ale protože ji nemmůže mít využitou k prostoru pro nohy a hlavy pasažerů a nemá variabilní interiér, MPV to jistě není. On je hatchback nižší sřední třídy, ale je z nich nejdelší (o 15-20cm), nejvyšší (o cca 5-10cm) a také nejhmotnější (o cca 130kg) a přitom s nejmenším zavazadlovým prostorem (jen 370 litrů). Svou délkou odpovídá již kombíkům odvozených z oněch hatchbacků, ale ty jsou o 100kg lehčí a mají zavazadelník o 100-130 litrů větší. Jeho větší výška je totiž daná umístěním akumulátorů v zadní části podlahy a pod zadními sedadly, což si vynutilo jednak vyšší pozaz vzadu (čímž i při takové výšce vozu mají postavy od 180cm své výšky potíže u stropu kabiny) a také újmu na objemu kufru. Rovněž jeho velká hmotnost je daná především akumulátory.
RZHOVADILOST PRO HLUPÁKY, SEKTÁŘE A TĚM CO SE TO LÍBÍ
1)
Po stu let vývoje jsme se dopracovali oklikou na začátek, auta znovu jezdí na uhlí.
Celková účinnost elekromobilů je 15% vložené energie proti 35% u dieselu.
Uhlíková stopa je tedy více než dvojnásobná. Kdo tenhle humus propaguje je šílenec.
Ztráty při přenosu elektřiny (10% v zimě horší), v nabíječce (15% spínaný zdroj), u vlastního nabíjení akumulátorů (10-35% dle typu), samovybíjení, pokles kapacity s teplotou (hlavně v zimě) a ztráty vlastního elektrického pohonu (5-25%), dále ztráty měničů při regulaci pohonu, atd. Potom vám vychází účinnost elektrického pohonu oproti ropnému dokonce nižší.
2)
Kolik tedy konkrétně potřebuje jen ČR na provoz automobilové dopravy (osobní, nákladní, MHD) podle nájezdu km a spotřeby?
Minielektromobil (!) v praxi spotřebuje ze své baterie okolo 30kWh/100km, na které je potřeba v elektrárně vyrobit více jak 200kWh (viz níže test praktické spotřeby Nissanu Leaf, na naftu takové miniauto spotřebuje pod 4 l./100km). V ČR je evidováno více jak 7 mil. vozidel a průměrný řidič osobáku najede 15 tis. km ročně. 200kWh * 150 tj. 30MWh * 7^6 tj. 21TWh (dnešní spotřeba celé ČR je 60 TWh), to vše při spotřebě počítanou u miniauta s nájezdem jen jako u osobních auto. Nákladní doprava spotřebuje v ČR 80% nafty, tz. 21TWh * 4 tj. 84 TWh pokud by ČR chtěla přejít z konvenčních paliv na elektřinu neboli přes 5,6 Temelínů čísté spotřeby. Při zachování dnešního poměru spotřeby (60 TWh) a výrobní kapacity elektráren (90 TWh), 5.6 * 1,5 by bylo potřeba 8,4 Temelínů pro zachování stabilní dodávky 84 TWh na provoz osobní nákladní a hromadné dopravy v ČR.
I kdybychom započítali elektrozastánic proklamovanou ztrátu jen 50% (nereálné), bylo by to: 30 kWh * 2 tj. 60kWh * 150 tj. 9MWh * 7^6 tj. 6,3TWh tj. * 4 * 1,5 tj. 37,8 TWh tj. 2,52 Temelínů.
3)
Kdyby měla Evropa jezdit jen na elektřinu potřebovala by násobně více energie než dnes vyrabí. Z čeho? Když je proti jádru.
Kolik tedy konkrétně potřebuje jen ČR na provoz automobilové dopravy (osobní, nákladní, MHD) podle spotřeby ropy?
Česko spotřebuje za rok cca 7 miliónu tun ropy na výrobu PH, to je nějakých 7 * 10^9 kg krát 5 * 10^7 J/kg, tj. 3.5 * 10^17 J energie z ropy, tj. děleno 3600 je asi tak 10^14 Wh tj. 100 TWh energie, jeden Temelín dodává ročně 15 TWh, tz. 6,7 Temelínů. Jaderka má životnost pouze 30 - 50 let a náklady na její výstavbu se pohybují okolo 0,3-0,5 bilonu korun.
4)
Kdyby měla Evropa jezdin jen na elektřinu potřebovala by k výrobě baterií více drahých kovů než dnes obsahují známá nalezišt. Jen nevytěžené zásoby lithia se odhadují za 100 let, při součansné spotřebě. Což by nepokrylo spotřebu ani na několik desítek procent baterií potřebných pro elektirfikaci mobility Evropy. Nemluvě o astronomickém nárůstu ceny v případě takové poptávky a tím zvýšení ceny baterií.
5)
Kdyby měla Evropa jezdit jen na elektřinu potřebovala by nové technologie na skladování elektřiny. Kapacita baterií za 25 let stoupla jen 3x. Současným tempem na srovnatelnou úroveň s konvenčními motrory se dostaneme za 75 a více let.
6)
Kdyby měla Evropa jezdin jen na elektřinu potřebovala nové technologie na nabíjení baterií. Nabití na úroveň dojezdu cca 1000 km (dojezd konvenčího motoru) trvá dnes nejmodernější technologií 9 hodin, 1 hodina 100 km. Vzhledek ke stavu rozvodné sítě lze rychlonabíječky používat jen v omezené míře, ale ty i dnes dokáží dodat energii na 1000 km nejrychleji více jak za 2 hodiny.
Nemluvě ani o cenách za přípojky. Při technologii, které by auto nabyla za několik destítek sekund (ekvivalent takování PH) museli byste mít přípojku pro ekvivalent jedenoho kilogramu nafty (42,61 MJ/kg) za 10s na 400V: 42.61 * 1000000 / 400 / 10 / 0.7 / 3 = 3x5000A, a takovou přípojku byste asi platit nechtěli.
7)
Pro dobíjení elektormobilů je dnešní rozvodná siť nedostatečná. Elektrifikace dopravy v Evropě by znamnala investice do přebudování rozvodné sítě.
Jen si představte, že většina aut se na noc zapne do nabíječky...
8)
Při standardním terifu elektřiny vychází km na zhruba 0,80 Kč, což je cena přibližující se k ceně nafty (1,40) který je zatížena 53% daní, elektřina jen DPH 21%.
Při současných technologiích jsou elektromobily nebezpečným a drahým hazardem.
9)
Viz články:
1) tři w tečka autorevue tečka cz/cas-elektromobilu-jeste-neprisel_1
2) tři w tečka auto tečka cz/test-nissan-leaf-24-kwh-vs-30-kwh-sou…
Re: RZHOVADILOST PRO HLUPÁKY, SEKTÁŘE A TĚM CO SE TO LÍBÍ
Ropa nedojde ani za dalsich 100 rokov, ak dojde budu sa paliva vyroabat z obrovskych palmovych plantazi.. EV nema zmysel preto ze raz dojde ropa.. EV ma obrovsky zmysel prave pre to aby nedosiel cisty vzduch, ladovce udrzujuce svetovu klimu a neboli zaplavene mnohe mesta pri pobrezi.. hlupaci v tejdo diskusii sa na to pozeraju tak obmedzene a z absolutne nespravneho uhla.. :-(