Jestliže dnes je Škoda jasnou českou automobilovou jedničkou, v třicátých letech měla významnou konkurenci v podobě Tatry a Pragy. Dokonce ani nebyla nejprodávanější značkou na domácím trhu.
To platilo v 50. letech, pak už se to měnilo a i v těch 50. letech se k technice díky JZD, armádě, SNB, zdravotnictví dostalo víc lidí, samo nebylo to jejich, ale furt je lepší jezdit cizím autem než nejezdit ničím, že
clovece mozny to je s tim popularem deda ho mel asi 15 let a najel pomerne dost km. Na tu dobu jezdil porad Viden - Praha. Ale nestezoval si na kvalitu auta, naopak byl spokojeny. Na dedu jsem se zlobil, ze ho prodal :-)
No, s těmi USA to bylo ještě drobátko jinak >:D
Díky montážní lince, kterou Henry Ford dramaticky zracionalizoval výrobu, produkce aut u Forda začala narůstat téměř raketově - 1909-ca 8.000, 1910-ca 19.000, 1911-34.500, 1912-78.440 vozů, v roce 1913 to mělo být okolo 200.000 a v roce 1914 mecelých 261.000 aut - jenom u Forda...
Spolu s tím se automobily začaly poměrně výrazně zlevňovat - takže v roce 1912, tedy před 104 lety (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) stál Ford T 575 USD, čímž jeho cena klesla pod hranici čistého ročního příjmu průměrného občana USA. Ford model T byl tehdy vozem "lidovým" a nesmírně populárním a kdybychom ho mocí mermo chtěli zařadit do nějaké dnešní škatulky, spadal tehdy do kategorie nižší střední třídy - tedy takový tehdejší Focus, Golf, Octavia, Peugeot 308 nebo Mazda 3.
Průměrná (hrubá) mzda v ČR v roce 2015 byla ca 26.000 CZK, čistá mzda pak činila nějakých 19.975 CZK, řekněme 20.000 CZK ať se to lépe počítá.
Roční čistý příjem průměrného občana ČR tedy činí necelého 1/4 milionu korun. Jaké (nové) auto si můžeme koupit za 1/4 mega? Průměrně vybavený Focus, Golf, Octavia, Peugeot 308 ani Mazda 3 to asi nebudou, že?
tak tak, z vyprávění babičky vím, že jediný auto ze 4 vesnic v okolí tam měl jeden statkář, jinak nikdo. Obyčejní lidi měli tak vohnutý záda a hákovali od nevidím do nevidím u statkářů, baronů, továrníků atd.
Ale hlavně že bylo za první republiky blaze, no já znám trošku jiné příběhy od pamětníků
Máte naprostou pravdu, ČSR na to jak byla vcelku ekonomicky vyspělá tak automobilizmem dost zaostávala. I Bulharsko na tom bylo 2x líp ve 20. letech v počtu aut na hlavu. ČSR tedy zaostávala nejen proti USA ale i v porovnání ostatních evr. států.
Myslel jsem, že každému, kdo umí číst a psát, musí dojít, že to není myšleno ve vztahu k dnešku, nýbrž ve vztahu k ostatním vyspělým zemím v té době...
tak třeba v USA se v roce 1929 prodalo cca 5 mil aut (pak to za krize o něco kleslo), přičemž měly asi 120 mil obyvatel. V Československu žilo v té době asi 15 mil obyvatel, takže v přepočtu na počet obyvatel tu byl prodej nižší asi jen cca 50krát >:D
dobře ilustrují ekonomickou zaostalost té slavné první republiky. Následně to pak soudruzi dorazili. Když to sečteme, nejsme na to dnes až tak špatně...