Technika
Přihlásit pro přidání komentáře
Atila_
Nejvetsi vyhodou elektricke rucni brzdy neni to, ze ji zacatecnik nezapomene povolit pri rozjezdu, ale to ze kdyz mate auto s automatem, tak nemusite stat na brzde, kdyz cekate na zelenou. Proste zmacknete po zastaveni jedno tlacitko, auto stoji a kdyz vam padne zelena, tak proste zmacknete plyn a rozjedete se. Velmi prakticke.
To nie je uplne pravda.
Pri funkcii "AUTO HOLD" so zaradenym "D" vozidlo nebrzdi prostredníctvom zadnej parkovacej brzdy, ale prednými brzdami.
Pri funkcii "AUTO HOLD" so zaradenym "D" vozidlo nebrzdi prostredníctvom zadnej parkovacej brzdy, ale prednými brzdami.
Ano, v rámci "auto hold" již většina automobilek opustila řešení, kdy používají zadní elektrickou parkovací brzdu. Většinou se k vytvoření brzdného účinku použijí pumpy ABS a brzdí tak všechny 4 brzdy.
Ano, ze začátku budou auto držet na místě provozní brzdy (všechny, ne jen přední). Pokud bys tak stál delší dobu, mělo by se automaticky přejít na parkovací. Nicméně tuhle funkci obstarává parkovací brzda (odpovídající řídící jednotka) skrz ABS/ESP. Stejně jako obstarává funkci nouzového brzdění, ke kterému se také nepoužívá samotné parkovací brzdy.
Největší výhoda EPB je někde úplně jinde a překvapuje mě, že ji autor článku neuvedl.
Jde o nouzové brzdění.
Zkuste si u auta s klasickou mechanickou ruční brzdou silně zatáhnout za páku ruční brzdy a zkuste si tak nouzové zpomalení. Půjde to dost ztuha. A navíc třeba na sněhu to auto bude mít okamžitě tendenci se roztočit (z důvodu nesouměrného brzdného účinku na kolech zadní nápravy).
S EPB je to mnohem jednodušší. Jen se podrží tlačítku stisknuté a elektromotory ve spolupráci s ESP nastaví maximální brzdný účinek a navíc budou stabilizovat vůz ve směru, kam je natočený volant.
Na youtube už dokonce byly i testy, kdy s pomocí EPB dosáhli kratší brzdnou dráhu, jak při sešlápnutí brzdového pedálu. Je to díky tomu, že EPB dokáže aktivovat pumpy ABS a nárůst brzdného účinku je tak rychlejší, jak při klasickém brzdění (přes brzdový hlavní válec).
Jde o nouzové brzdění.
Zkuste si u auta s klasickou mechanickou ruční brzdou silně zatáhnout za páku ruční brzdy a zkuste si tak nouzové zpomalení. Půjde to dost ztuha. A navíc třeba na sněhu to auto bude mít okamžitě tendenci se roztočit (z důvodu nesouměrného brzdného účinku na kolech zadní nápravy).
S EPB je to mnohem jednodušší. Jen se podrží tlačítku stisknuté a elektromotory ve spolupráci s ESP nastaví maximální brzdný účinek a navíc budou stabilizovat vůz ve směru, kam je natočený volant.
Na youtube už dokonce byly i testy, kdy s pomocí EPB dosáhli kratší brzdnou dráhu, jak při sešlápnutí brzdového pedálu. Je to díky tomu, že EPB dokáže aktivovat pumpy ABS a nárůst brzdného účinku je tak rychlejší, jak při klasickém brzdění (přes brzdový hlavní válec).
No, zkusil jsem si dneska u Peugeota 308 (GT z roku 2015) za jízdy (pravda, nejel jsem moc rychle - dojížděl jsem k semaforu) podržet EPB a raději jsem toho nechal při to zvukovém projevu, který zněl, jako když dřete bok auta o stěnu :-|
To co pise DoubleSix funguje asi jenom o typu jako v Prasatu, kde ma kazdy brzdic jeden elektromotor a elektronika muze regulovat silu brzdeni a spolupracovat s ESP, ABS,...
Centralni elektromotor proste zatahne lanko a nic neresi, jako kdyz se naplno zatahne rucni rucka.
Centralni elektromotor proste zatahne lanko a nic neresi, jako kdyz se naplno zatahne rucni rucka.
Tak nějak to asi bude :-) . Chtělo by to nějaký web s technologickou rozborkou vozidel. Docela by mě zajímalo, co Peugeot používá za komponenty :-) .
Při nouzovém brzdění by elektromotory neměly přijít ke slovu. Prostě se zastaví s pomocí ABS/ ESP, jako by to udělal například protinárazový asistent.
Nemusíš ani mačkat tlačítko (stačí mít zapnutý autohold) a funguje to i s manuální převodovkou.
dokopy
Ja to nepoužívam. Len dám páku do polohy parkovanie.
Ernesto01
Cituji: "Odlišné to může být, pokud vozidlo používá na zadní nápravě kotoučové brzdy. Dnes se toto týká prakticky všech aut od kompaktní třídy výše a také četných modelů segmentu B. "
Až na Octavii :-)
Až na Octavii :-)
sulcik
To jestli je buben uvnitř kotouče spolehlivější řešení, o tom by se dalo dost polemizovat...
Jo a starší BMW pokud vím, měly taky buben v kotouči...
A mj. jste zapoměli na třetí řešení a to je speciální brzdič pro ruční brzdu na kotouči.
Jo a starší BMW pokud vím, měly taky buben v kotouči...
A mj. jste zapoměli na třetí řešení a to je speciální brzdič pro ruční brzdu na kotouči.
Pakny parkovací brzdy uvnitř kotouče je zhovadilost nevyššího kalibru. Tuším to takhle měla Vectra. Chatrnější řešení už fakt nešlo vymyslet.
to má hodně aut, z těch co jsem mál já všechny krom Jagu, ten měl el. a bzdové destičky na ruční brzdu na kotoučích. Nejlepší, žel drahé řešení.
Pakny těžká auta neudrží, bez neustálého seřizování
Pakny těžká auta neudrží, bez neustálého seřizování
u BMW 1er jsou pořád segmenty parkovací brzdy vně kotouče. Fajnově (ironicky) se to nastavuje.
Jopino
poslední typ, uvedený v článku mám i na svém autě (akční členy upevněné v brzdiči). Jsem zvědavý, jak dlouho tahle "vychytávka" vydrží. Vyrábí to TRW, no a když čtu, kolik problémů s tím mají uživatelé koncernu a jak těžko se shání na vrakáči dobrý a použitelný kousek, jímají mě mrákoty ;-\ Snad to alespoň 150.000 km zvládne ;-)
Jarocell
někde jsem četl, že soutěžní vozy mají ruční brzdu hydraulickou na klasické páce mezi sedadly. Pokud potřebuju jenom trochu pomoci zadním kolům se utrhnout a potom už je jenom držet plynem, nějaký tlačítko s funkcí ano/ne je mě nanic, potřebuju ten začátek smyku mít pod kontrolou a brzdný účinek jemně dávkovat. Kromě toho lanková parkovačka nikdy nepůsobí na obě kola stejně, trvá to déle a vždycky je jedno lanko vytahanější...
Pokud potřebuješ utrhnou zadní kola a provést řízený smyk, tak s EPB máš smůlu, bohužel.
Ano, hydraulická je fajn a používá se, ale nevím, jestli to někdo má na klasické páce - spíš to bývají vzpřímené páky, aby byly blíž volantu (montují se tedy víc dopředu). A nemají to jen soutěžní auta.
MichalSVK
Nemám skúsenosť s elektronickou brzdou ale zaujímalo by ma ako si vie poradiť s mrazmi. Je odolnejšia voči zime ako klasická alebo je to to isté?
možná je v tom, že nezatuhnou lanovody :-) Používám elektriku i teď a zatím (ťuk, ťuk) to v těch mrazech funguje.
S předchozím vozem s EPB jsem neměl v zimě problém. Ale nemám ho ani teď, když mám klasickou ruční brzdu. Obě mi fungovaly dobře.
hele, ja mam elektronickou parkovacku jiz na tretim volkswagenu v rade - zatim jsem s tim nikdy nemel sebemensi problem. u prvniho auta (tiguan) jsem trosku zapasil s autoholdem, nez jsem si zvykl, ze po dobrzdeni na krizovatce je k jeho spolehlive aktivaci dobre jeste trochu proslapnout brzdu (ale to nema nic spolecneho s vlastni parkovaci brzdou, pouze sw toho systemu nebyl uplne idealni), no a v soucasnem passatu to uz funguje naprosto bezproblemove. co se tyce mrazu, tak zatim ani u jednoho auta nebyl sebemensi naznak potizi s touto brzdou. pravda je, ze auta jezdim nova - tiguan jsem mel ctyri roky, ted mam soucasne dve auta (sharan 3roky a passat 1,5 roku).
Arese
Plošné zavádění el. P brzdy je katastrofální rozhodnutí, hnusný automobilový zločin a přímo plyvnutí do očí potenciálnímu zákazníku, který je aktivní řidič. Pokud už toto pochybné zařízení automobilka chce u daného modelu nabídnout, prosím, ale výhradně jako VOLITELNOU výbavu!!! A pokud se jí toto řešení zdá drahé, tak ať toto ***ské zařízení nenabízí vůbec! Skvostným příkladem budiž Fiat Tipo nebo Škoda Rapid/Seat Toledo. Zvláštní pochvalu za udržení poctivé mechanické klasiky zasluhuje nejnovější BMW 3er! :-) :yes: :yes: :yes:
Bohužel, těch elektronických věciček, jejichž jediným cílem je vyeliminovat z procesu řízení řidiče, bude čím dál víc.
Myslim, ze zapadni ridic vyzaduje co nejvic elektroniky, vychodni spis vsechno v manualu. V tom ma vyhodu Skoda, ze se zameruje na vychodi ridice nebo zapadni s vychodni preferenci ;-)
honza_f
Jestli je pravda, co jsem někde četl (bojím se to totiž vyzkoušet), tak velká výhoda v EPB měla být hlavně v tom, že pokud se něco stane s řidičem (infarkt atd.), tak spolujezdec zmáčkne tlačítko a auto normálně zastaví, bez smyku jako s klasickou ručkou.
vyzkoušel jsem to v menší rychlosti, cca 25 km/h (na větší jsem neměl odvahu) a kola se normálně zablokovala. Chtělo by to dobrovolníka, co to testne v 60 km/h :-)
přesně v to jsem doufal, že to v článku bude. Co se stane při zmáčknutí ve vyšší rychlosti a třeba i na mokrém povrchu. Ať už jde o záměr nebo omyl (třeba dítě). Mám Golfa 7 a na výběr jsem neměl.
Jinak k té spolehlivosti, na Fabce se mně po cca 3 létech zasekl bovden tak blbě, že jsem si toho nevšiml dokud se úplně neobrousily destičky i obložení. Oprava mastná a rada technika, to se stává, bovden se zanese, pružina vytahá, raději ručku nepoužívat. Tak si vyberte :-)
Jinak k té spolehlivosti, na Fabce se mně po cca 3 létech zasekl bovden tak blbě, že jsem si toho nevšiml dokud se úplně neobrousily destičky i obložení. Oprava mastná a rada technika, to se stává, bovden se zanese, pružina vytahá, raději ručku nepoužívat. Tak si vyberte :-)
Stejsn
Vejda měla mechanicky ovládanou ručku, pochopitelně pákou mezi sedadlama. ALE! Nepůsobila na pakny kol. Zatažením ruční brzdy se utáhla pásová brzda na bubnu, který byl navlečený na kardanu druhé (prostřední nápravy) a tím se znehybnila kardanka a od ní i kola. U tohohle auta byla parkovací brzda životně důležitá, protože na rozdíl od většiny náklaďáků, které se vypuštěním vzduchu znehybní, tak vejtra když jí uteče vzduch ze vzduchojemů, tak se ODBRZDÍ!
_Karel_
Machalo, Dusile, nebo kdo píšete ty titulky- najměte si proboha na tuto práci někoho s IQ nad 60! (snad stačí jeden vykřičník, abych vás zaujal)
Dát do nadpisu "k čemu slouží parkovací brzda" - to není bulvární, to je jen a pouze stupidní. :no:
Dát do nadpisu "k čemu slouží parkovací brzda" - to není bulvární, to je jen a pouze stupidní. :no:
kovv
Fascinuje mne diskuze k "ruční" brzdě v zimě a možnému zamrznutí. Musíme si uvědomit, že je to v první řadě parkovací brzda a slouží k parkovaní a stání a to bez ohledu na počasí. Když se používá, tak jak má, tak nezamrzne. Tzn., že jí stačí používat pravidelně.
Pokud dáte při parkovaní rychlost (jakoukoli kromě zpátečky) a někdo vás jen trochu ťukne, tak můžou přeskočit v motoru převody (neumím to správně technicky popsat) a při nastartovaní (ani nemusíte vědět že vás ťukli) vám půjdou proti sobě válce a motor je na odpis. Už jsem zažil několik takových případů a pojišťovny (viníka ťuknutí i vaše) to neproplácí protože nemáte stát na rychlosti.
Pokud dáte při parkovaní rychlost (jakoukoli kromě zpátečky) a někdo vás jen trochu ťukne, tak můžou přeskočit v motoru převody (neumím to správně technicky popsat) a při nastartovaní (ani nemusíte vědět že vás ťukli) vám půjdou proti sobě válce a motor je na odpis. Už jsem zažil několik takových případů a pojišťovny (viníka ťuknutí i vaše) to neproplácí protože nemáte stát na rychlosti.
AHA, jak můžeš nestát na kvaltu když máš zamykání zpátečky? A pojišťovně to tak vadí že ti dá slevu na pojistce. ;-)
Psal jsem "jakoukoli kromě zpátečky". Na zpátečce se to nestane.
Pýtal som sa to preto lebo zatiaľ pri každom aute mi ručná spoľahlivo zamrzla ak auto stálo dlhšie ako dva dni. Preto odvtedy ručnú v zime jednoducho nepoužívam. Nestojí to za to ničiť si zadné kotúče.
Máš asi smůlu. Mně za dvacet let ježdění (25 tkm ročně) naštěstí nikdy nezamrzla a to celkem střídám auta (některé mám souběžně) skoro jako ponožky: Favorit, Felicie, Vectra, Twingo, Astra, Idea, Fabie I, Fabie II, Fabie III, Rapid a Meriva.
Nutné je používat ručku opravdu stále (stání pře barákem, na parkovišti, v garáži ....).
Mám známého v norsku (bydlí kousek od polárního kruhu) a tam mu v minulosti jak měl klasickou ručku doporučovali rozjezdy na ručku min. 3 x na každou jízdu. U elektronické se to nemusí řešit. Protože jak zastavíš, tak se sama zatáhne (případně zmáčkneš tlačítko) na každé křižovatce.
Nutné je používat ručku opravdu stále (stání pře barákem, na parkovišti, v garáži ....).
Mám známého v norsku (bydlí kousek od polárního kruhu) a tam mu v minulosti jak měl klasickou ručku doporučovali rozjezdy na ručku min. 3 x na každou jízdu. U elektronické se to nemusí řešit. Protože jak zastavíš, tak se sama zatáhne (případně zmáčkneš tlačítko) na každé křižovatce.
kovv
Fascinuje mne diskuze k "ruční" brzdě v zimě a možnému zamrznutí. Musíme si uvědomit, že je to v první řadě parkovací brzda a slouží k parkovaní a stání a to bez ohledu na počasí. Když se používá, tak jak má, tak nezamrzne. Tzn., že jí stačí používat pravidelně.
Pokud dáte při parkovaní rychlost (jakoukoli kromě zpátečky) a někdo vás jen trochu ťukne, tak můžou přeskočit v motoru převody (neumím to správně technicky popsat) a při nastartovaní (ani nemusíte vědět že vás ťukli) vám půjdou proti sobě válce a motor je na odpis. Už jsem zažil několik takových případů a pojišťovny (viníka ťuknutí i vaše) to neproplácí protože nemáte stát na rychlosti. :-)
Pokud dáte při parkovaní rychlost (jakoukoli kromě zpátečky) a někdo vás jen trochu ťukne, tak můžou přeskočit v motoru převody (neumím to správně technicky popsat) a při nastartovaní (ani nemusíte vědět že vás ťukli) vám půjdou proti sobě válce a motor je na odpis. Už jsem zažil několik takových případů a pojišťovny (viníka ťuknutí i vaše) to neproplácí protože nemáte stát na rychlosti. :-)
Tima převodama jsi určitě myslel rozvodový řetěz, nebo řemen že?
Asi máš pravdu, že to bude rozvodový řetěz. Jak jsem psal, tak to neumím správně technicky popsat.
Dokonce jsem slyšel, že jeden prodejce aut dával svým zaměstnancům pokyny parkovat v areálu předváděcí auta na 1. Jednou jím takhle jedna milá paní při vyjíždění na předváděčku ťukla 3 auta. A jak postupně s nimi chtěli popojet, tak dvě odrovnali a až u třetího jim došlo, že se něco podělalo.
Dokonce jsem slyšel, že jeden prodejce aut dával svým zaměstnancům pokyny parkovat v areálu předváděcí auta na 1. Jednou jím takhle jedna milá paní při vyjíždění na předváděčku ťukla 3 auta. A jak postupně s nimi chtěli popojet, tak dvě odrovnali a až u třetího jim došlo, že se něco podělalo.
Bazalt
Elektronickou brzdu jsem měl v astře a insignii, je to o zvyk, hlavně chvilková prodleva. Na druhou stranu ta prodleva je super protože slouží jako asistent rozjezdu do kopce.
Na zimní radovánky je samozřejmě zlatá ta mechanická ;-) Podle mě kdo si nikdy neotáčel auto přes ručku je houby řidič. je to i nácvik krizových situací. na starých škodovkách 105 a 120 jsem si driftoval jedna báseň a bylo to kolikrát bezpečnější než čekat až se tu utrhne samo ;-) A řízené otočení na sněhu je podle mě lepší než dělat oooobrovský oblouk a bát se kdy chytím nedotáčivý smyk.
Na zimní radovánky je samozřejmě zlatá ta mechanická ;-) Podle mě kdo si nikdy neotáčel auto přes ručku je houby řidič. je to i nácvik krizových situací. na starých škodovkách 105 a 120 jsem si driftoval jedna báseň a bylo to kolikrát bezpečnější než čekat až se tu utrhne samo ;-) A řízené otočení na sněhu je podle mě lepší než dělat oooobrovský oblouk a bát se kdy chytím nedotáčivý smyk.
Bazalt
Některá auta mají místo ruční brzdy pedál...
Kdyby jenom některá, záleží na zemi. některá mají třeba parkovací brzdu pod volantem (a tím nemyslím Š1203 :-) )
Stejně jako u článku o převodovkách jsem čekal něco zajímavého a ne pár řádků. Takové krásné téma, stačilo na půl hodiny zalistovat internetem, okopírovat wikipedii a najít pár fotek jak to mají kteří výrobci vyřešené.
Kdyby jenom některá, záleží na zemi. některá mají třeba parkovací brzdu pod volantem (a tím nemyslím Š1203 :-) )
Stejně jako u článku o převodovkách jsem čekal něco zajímavého a ne pár řádků. Takové krásné téma, stačilo na půl hodiny zalistovat internetem, okopírovat wikipedii a najít pár fotek jak to mají kteří výrobci vyřešené.
To by ale bylo moc práce >:D Chybí tomu jakákoli špetka techničnosti. Hanba!!!
Machala je asi ještě pořád s Nissanem v Americe a Mička se Škodovkou ve Vídni, no a tak mají myši pré >:D >:D >:D
Machala je asi ještě pořád s Nissanem v Americe a Mička se Škodovkou ve Vídni, no a tak mají myši pré >:D >:D >:D
Vilikx
Jako zaměstanec vývoje EPB se musím nad tímto článkem jen pousmát. ;-) Výhoda EPB je natolik značná oproti ruční brzdy, že si to běžný uživatel nemůže ani představit. Pomoc při rozjíždění a obdobně jsou jen základní parametry elektronické brzdy. Fámy jako méně spolehlivé než lanka a obdobně opravdu nejsou na místě. Věřte mi není tomu tak :-) :'-(
A este jedna vec: u rucne ovladanej parkovacej brzdy mozem celkom presne aj "davkovat" brzdny ucinok. Ak stojim na rovine, nebudem za tu paku tahat z celej sily, staci tak "na dva zuby". Neviem ci toto zohladnuje aj elektricka parkovacia brzda, ale mam taky dojem ze aspon v tych lacnejsich verziach nie. Skratka vzdy zabrzdi na max.
Za mne elektronická brzda u auta na běžné ježdění 100% ano.
Regulovat sílu zabrždění taky lze, jak popsal kolega výše.
Jinak sám za sebe říkám, že do akt.auta jsem si ji neobjednal, prostě byla v základu. Předtím jsem ji neměl ale další auto už bych chtěl s ní, protože to uživatelské pohodlí je návykové..
No a pak jsme byl svědky jak na jednom trajektu po houpavé jízdě zůstalo stát přesně takové moderní auto. Počítač vyhodnotil, že ho někdo krade tak ho celý vypnul a zablokoval.
Máš pravdu, už je těch elektrických a elektronických kravin moc. Chybí právo volby.