to je opravdu vysoké číslo. I kdyby po republice pravidelně jezdila jen půlka či třetina bezfiltrových. Tohle je prostý důsledek mnohaleté dieselmánie a také stále nízké kupní síly obyvatel a také naprosté společenské ignorace těch, kteří tato vozidla sedlají... ale je to sakra vysoké číslo! Nu, uvidíme, co na to Janové Tleskačové...
Hlavně je to vycucané číslo. Poslouchal jsem na radiožurnálu rozhovor s autorem. Měřilo se obejitím parkoviště a "kontrolou " počtu černých výfuků, a následným procentuálním přepočtem na celou republiku.Zcela vážně.
Měřiči jistě byli natolik erudovaní, že poznali, zda konkrétní auto má nebo namá mít DPF.
Těch aut může být klidně daleko víc, a klidně taky daleko míň.
Co mne mrzí je přístup lidí k tomuto problému. Když soused pálí bursíkovo brikety ( PET láhev, piliny a vyjetý motorový olej.) tak se hned všichni ohání ekologií, smradem až po nos atd. . Pokud před námi jede nafťák (hodně často se to stává), tak přes všechny kabinový filtry s aktivním uhlím cítíme ten odporný smrad. A pokud ještě u toho zrychluje, tak vidíme i oblaka dýmu. A toto vše dělají lidé jen kvůli ušetřeným pár korunám. Opravdu jen pár když se bavíme o osobních autech.
........kam až ta civilizace dospěla....... :-(:-(:-(:-(
Nenapadlo tě, že to číslo je vycucané z prstu a že jde o milion vozidel všech emisních kategorií. Tafdy jde jen o zpovykání některých vyplašenců, kteří uslyší milion a budou kývat pro represe.
Tohle je neskutečná prasárna a to dává argument ekofašistům v tažení proti dieselům. Nevím proč se to nehlídá třeba na STK. Proč zrovna toto nekontroluje dopravka a nepokutuje. Když můžou mít radary za stovky miliónů, proč raději nemají nějaké měřiče na tohle, aby byli konečně užiteční.....a ne jen stát pod kopcem v přehledném úseku.
protože strana, která by prosadila nějakou podobnou restrikci, by přišla o voliče? Jako ve všem i za tímto hledej politiku. 1 000 000 těchto aut má nějakého majitele. Zkus takovému množství lidí šáhnout do peněženky. Vždyť si vzpomeň toho křiku kolem ekologické daně.
zadna pokuta, to je zamerna uprava vozidla ktera se neslucuje s technicky zpusobylim vozidlem, a navic to ohrozuje zdravi vsech spoluobcanu, takze v prvni rade takove vozidlo odstavit a zakazat dalsi jizdu dokud znovu neziska technickou zpusobylost k provozu (opsat aktualni stav najezdu, a pokud na dane kontrole pro technizkou zpusobylost bude najeto vice nez +5km, pokuta minimalne 100 tisic), a zadruhe na majitele vozidla podat trestni oznameni ohldne umyslneho ublizeni na zdravi :-) v pripade ze majitelem je firma, tak pokuty v radech milionu korun a zakaz cinnosti, do par mesicu by v CR aut bez funkcniho DPF bylo minimum :-)
Ale to není milion aut s vykuchaným filtrem, ale milion aut bez filtru obecně, drtivá většina z nich jej neměla už z výroby, povinný je až od roku 2010.
Trochu zavádějící nadpis článku a tento fakt není nijak významně rozepsán. Ve výsledku se uvádí, že bylo přčihlášeno 45.000 aut, které filtr nemají z výroby. Tedy 45.000 aut, vyrobených před rokem 2004 => 13 a více let starých.
70% těch kterým to DPF odejde tam nový nikdy nedaj, to vykuchnou nebo jinak ošulí a jezdí dál s dýmajícím vrakem co vypouští o 300% jiné emise než s kterými byl schválen do provozu a ohrožuje tak zdraví nás všech
je lež, sprostá lež a pak statistika. Zvlášť lživá je statistika mající vyvolat pocity ohrožení, aby občané strpěli další úřední šikanu. Milión aut bez DPF? Holá kravina!!! V ČR bylo k 30.9.2015 registrováno 5 110 452 osobních vozidel. Z toho bylo 1 489 741 starších 10 let a mladších 15 let a 1 394 359 mezi 5 a deseti lety stáří (tedy ve skupině které se už týkalo EURO4 a mohla by mít dost najeto, aby byly DPF zralé na výměnu). Takže to máme v součtu 2 884 100 aut, Podle zveřejněných statistik je podíl dieselů na cca 45%. Takže v "kritické" skupině máme 1 297 845 nafťáků. Tvrdit, že víc jak 3/4 z nich mají vybrakovaný DPF je hodně odvážné! BTW, proč se UAMK motá do měření emisí v Praze? Neměla by to být práce hygieniků nebo lidí z MŽP? A co jako řeší prezident UAMK s ministrem? Že si UAMK pořídí ty zmiňované mobilní měřiče a zapojí se do štvanice na řidiče? Kdyby raději tlačili na vládu, aby snížila/zrušila DPH na DPF, takže by výměna neznamenala takový zásek do rozpočtu průměrné rodiny. A pokud jde o ty naměřené hodnoty, docela by mě zajímalo, jak se na tom podílí ty "ekologické" přímovstřikové tříválce, co teď všichni výrobci se...jou do svých vozidel?
no a co dodávky? nebo dovezené ojeté vyrachtané pětituny?desetituny? Jen se ptám. Nikde jsem nečetl, že se jedná pouze o osobní auta.
A proč by to UAMK nemohl měřit. To už je věc členů, kteří platí poplatky, ne? Si myslíš, že se se v UAMK někdo rozhodne...dnes nakoupíme to a to a hotovo? Tak snadné to není ;-)
No, podle zdroje, ze kterého jsem čerpal ty počty ([odkaz] bylo vozidel kategorie N celkem 711 637 kusů, přičemž nad 10 let je cca 50% (355 000). Což je proti těm skoro třem milionům osobáků docela malý podíl. Navíc bych předpokládal, že Nka má někdo jako pracovní nástroj a výměnu DPF si dá do nákladů. To, že je třeba v N2 značný podíl Avií, které žádný DPF jakživo neviděly, taky hraje roli.
spousta lidí si to do nákladů nedá... protože na to zkrátka nemají. Především v autodopravě je ten trh pořád ještě takovej divokej západ, částky za přepravu bývají nízké, ceny se pořád tlačí dolů... je tam i hodně neplatičů, protože kvůli pár tisícům se prostě nikdo soudit nebude... takovej soukromej dopravce je rád, že má na svačinu a kdyby občas někde neukradl nějakou tu europaletu, tak nemá pomalu ani na výměnu žárovky (trochu to přeháním samozřejmě).
Ovšem právě tyhle vyrachtaný skříně a valníky čuděj nejvíc. A ten obraz, kdy děcko v otevřeným kočárku na přechodu pro chodce cumlá nějakou hračku a najednou dostane dávku černýho dehtu přímo do obličeje není v Praze nic neobvyklého...
Avie bez DPF? stejně jako 815 a liazky, které pořád jezdí sice vyfukují mračna dýmu, ale to co vyfukují není rozhodně tak škodlivé, jako to co vyfukují mnohem mladší krámy s vykuchlým DPF
Není třeba být vtipný za každou cenu. Myslím ty moderní zázračné turbo tříhrnky, které, díky přímému vstřiku, chrlí saze úplně stejně, jako staré nafťáky. Namátkou: WAG 1.0 TSI, Ford 1.0 Ecoboost, PSA 1.2 PureTech, Kia/Hyundai 1.0 T-GDI, Opel 1.0 SIDI, Honda 1.0 VTEC Turbo, atd....
Omyl. Na pevné částice mají benzíny v normě EURO6 stejný limit jako nafťáky a ten bez problémů splní. Nafťáky podle EURO 6 s funkčním filtrem jsou samozřejmě co se týče pevných částic čistší než přímovstřikové benzíny. Ale srovnání nový přímovstřikový benzín versus nafta bez DPF (EURO 4 a starší) vychází jako srovnání světlounce šedivého (benzín) pozadí těchto stránek a černé (nafta).
a to se tedy mýlíš, neplní a překračují o 3/4 (benzínové přímovstřiky). A právě proto že neplní, dostanou benzínové přímovstřiky filtry pevných částic aby v roce 2017 - kdy se to začne vynucovat - už plnily
filtry benziny dostanou kvůli euro6c platne pro nove homologovany auta od zari 2017, v soucasnosti plati stále euro6b.
euro6c snizuje limit poctu PM o 1 rad.
hod sem nejakej hodnovernej link, ze benziny s euro6b limit euro6b na PM neplni.
podle me jenom plácáš nesmysly
Někde koloval internetem tendenční článek kde byly uvedeny počty částic, to asi myslí. Celý to bylo ale naprostej nesmysl. Navíc některé benzíny mají dvoje vstřikovače a umí jet i jako nepřímovstřikové. Krom toho strašně záleží na jízdním režimu.
při ferovem prepoctu na energii nebo CO2 ne 2 ale 3kc.
k tomu DPH + marze a na stojanu to budou 4kc, tedy při soucasnych cenách 1 litr benzinu o 3kc levnejsi nez 1 litr nafty.
Plyn (silniční doprava CNG+LPG)
2750 - CO2
13 - NOx
0 - SO2
Ovšem emise vypouštění do vzduchu výsledek lépe benzín než nafta :-!
Jediná cesta k přežití je okamžitě zakázat ekologicky příšerné dieselové motory, takže tagicky zastaralé dieselové krámy, které jsou schopný zničit lidstvo!
Re: Nejhorší je NOx i CO2, protože to jsou škodí životní pro
Fakt super srovnání. Benzínek v osobákách hezky extra a k těm ***m nafťákům přiřadíme ještě všechny náklaďáky, lokomotivy a ať se to hezky zahustí, tak přidáme tankery s motory na mazut. Dobrá demagogie.
Re: Nejhorší je NOx i CO2, protože to jsou škodí životní pro
Tak demagogie to přímo není. Ale bylo by lepší, kdyby k tomu dopsal, že naprosto největší ekologickou zátěží je zemědělská výroba, tak by to bylo komplexnější.
Re: Nejhorší je NOx i CO2, protože to jsou škodí životní pro
globálně
odlesňování
postupná degradace používaných půdních zdrojů pěstováním monokultur, ničení přirozeného prostředí, mizení živočišných (i rostlinných!) druhů
Používání neadekvátních chemických přípravků
Zastaralá zemědělská technika - mnohdy se používají stroje staré i padesát let s trojnásobnou spotřebou PHM a mnohonásobkem emisí, než dnešní moderní technika
produkce metanu při živočišné výrobě (nedokážu dát přesná čísla, liší se zdroj od zdroje)
Plýtvání (cca 30% produkce se vůbec nakonec nezpracuje - zhnije na polích nebo se vyhodí)
Plýtvání vodními zdroji (když například vozíš zeleninu ze Španělska do Česka, převážíš vlastně vodu, která pak někde chybí v místním "koloběhu")
Využívání a ničení půdy za účelem pěstování technických plodin (je to moje trochu politická narážka, kterou jsem si zkrátka nedokázal odpustit)
Napadla by mě stovka dalších (potvrzených) ale stejně by to bylo jen házení hrachu na zeď ;-);-)
Re: Nejhorší je NOx i CO2, protože to jsou škodí životní pro
Tak to jo, to s Tebou souhlasím na 100%. Nevěděl jsem jestli myslíš zemědělství jen jako emise zemědělské techniky, nebo globálně. Ze zemědělství bych ovšem hlavně zmínil kácení a vypalování deštných pralesů, zejména pro výrobu palmového oleje. Vznika tak 20% celkové produkce CO2 a paradoxem je, že se uvažovalo o palmovem oleji jako o biosložce do paliv.
Re: Nejhorší je NOx i CO2, protože to jsou škodí životní pro
K zakazani dieslu bych dodal jen toto: dnes nenavidime naftaky, protoze je to mor lidstva, v den, kdy diesel zakazeme, tak i vami milovane benzonove motory se stanou uplne stejne nenavidenymi stroji na zabijeni lidi a lide s elektroauty budou tlacit na zakaz vsech aut na fosilni paliva. Bez ohledu na to, jak se elektrina ziska. A takle by to pokracovalo do zblnuti, kdy by se zacala zakazovat velka auta, protoze je to zybtecny Luxus a plytvani materialem a energii na ukor malych vozu.....a majitele skutru a kol nebo lide vyuzivajici MHD by chteli zakazat vsechna auta, skutry atd....nejsem zastancem ani odpurcem nafty¨, jsem klidne PRO at se srovna sazba DPH a at se prodeje novych aut reguluji sami, a ne aby nekdo neco zakazoval, protoze to by byla cesta do pekel a ve finale bysme vsichni chodili pesky, protoze dnes je to nafta, zitra se zakaze benzin, pote se zakaze elektroauta nabijena jinak nez ze solaru nebo vetrniku atd......
Tak by tam snad nemuseli být ty chyby a ten zavádějící titulek...
Filtr je povinný od euro 5 a roku 2010, žádný "zhruba" rok 2004 jak je zcela nesmyslně uvedeno v článku.
A milion je pak suma za všechny auta bez filtru, tedy i za ty co i v tom roce 2010 sjíždeli z linky bez něj, nikoliv za auta co ho mají vykuchaný! Nešiřte paniku ;-)
Přesně tak...a i u těch, co je mívali dříve před rokem 2010 nebyly pravidlem. Náš Peugeot z prosince 2009 jej ještě nemá, což je super. :-) Mimochodem v té době, tzn.listopad a prosinec 2009 bylo v akci spoustu posledních skladových dieselu bez filtru...třeba poslední Octavie II 1.9TDI byly v té době v akci kolem 350t s výbavou tuším Ambiente...inu od ledna by byly neprodejné jako nové
Jen drobná chybka - spletl ses o rok, doprodeje byly koncem 2010, registrovat to nešlo až od 1.1.2011. Vzpomínám že tenkrát to byl problém hlavně pro octavii tour která kvůli tomu musela skončit, a hodně dealerů se předzásobilo a pak to narychlo přihlašovali na sebe jako předváděčky :-)
V roce 2004 uvedl Peugeot na trh první vozidlo s dieselovým přímovstřikem a FAP.
V roce 2018 uvede Škoda na trh první vozidlo s benzínovým přímovstřikem a filtrem pevných částic - pozdě ale přece
Účinnost záchytu FAP = 99,999% (5 částic projde FAPem a výfukem)
Účinnost záchytu filtru pevných částic Mercedes (7500 částic projde filtrem a výfukem)
Množství (typické) částic ve vzduchu nasávaném do motoru = 5000 částic
Závěr:
Přímovstřikové benzíny produkují velice jemné částice které nelze zachytit v žádném filtru - jsou emitovány do prostředí. Dieselové přímovstřiky generují větší částice které lze snadno zachytit.
Odhadovaná doba kdy se toto provalí na veřejnost = 2 roky.
"Přímovstřikové benzíny produkují velice jemné částice které nelze zachytit v žádném filtru - jsou emitovány do prostředí." - to je zase co za blbost ?
Preto maju byt tie nove filtre pre 6c ovela jednoduchsie a prakticky radovo lacnejsie ?
To jim nevysvětlíš, protože se stačí podívat na to množství aut a hned mi bylo jasné, že je to nějaká pitomost vycucaná z prstu, protože by v ČR muselo být asi tak 100 milionů aut >:D Navíc k tomu nemají žádný důkaz a jediný relevantní důkaz by byla fyzická kontrola na STK a pochybuju, že by na ní našli milion aut s vykuchaným filtrem...
Je uplne jedno, ci je to 1M alebo 0.5M, je to prasarna a jasne zobratie technicaku aj s pokutou.
Dufam, ze tieto pojazdne merace sa co najviac rozsiria vsade, pretoze mam pocit, ze po meste tie auta s kachlami a bez motora, co vypustaju oblaky dymu, stretavam coraz viac.
proc je dyzl tak rozsirenej?
protože zere min a nafta je levnejsi nez benzin.
proc naftak źere min?
porotoze (mimo jiné) nafta ma o 10% vyssi vyhrevnost.
proc je nafta levnejsi?
protože je zatizena o 30% nižší spotrebni dani nez benzin.
jakou logiku ma to, ze palivo, z kterého jdou rakovinotvorny a jedovaty smrady ma nižší spotrebni dan?
srovnani spotrebnich dani by u nas znamenalo napr. o 3kc zvednout spotrebni dan na naftu, nebo o 3 kc snížit spotrebni dan na benzin, nebo o 1kc zvednout na naftu a o 2 kc snížit na benzin.
výsledkem by bylo alespon srovnani daneni nafty a benzinu, coz by ve svým dusledku vedlo k tomu, ze naftak by se do auta velikosti minimalne nižší stredni, tedy oct, nevyplatil...
naprostý souhlas, nicméně pokud s tím něco neudělá EU, tak jednotlivé krátkozrace uvažující státy konkurujíce si cenami nafty (ne benzinu) s tím nic dělat nebudou.... bohužel...
Divím se, že na to ještě někdo nepodal ústavní žalobu. Když už se u ústavního soudu žaluje kdejaká "daňová nespravedlnost".
"jakou logiku ma to, ze palivo, z kterého jdou rakovinotvorny a jedovaty smrady ma nižší spotrebni dan?" - vies aku ? Okamzita reakcia prepravcov vsetkeho mozneho, nakladnej dopravy, ze by sa dvihali plosne ceny tovarov, z toho vyplyva vyssia inflacia atd... To tu uz bolo.
Lebo neoddelis naftu pre nakladnu a osobnu dopravu.
I kdyby byl tento nesmysl omílaný stokrát každý den, nestane se pravdou. Stát zpoplatňuje nákladní dopravu jak může (mýto, silniční daň, o dalších daních a poplatcích nemluvě), takže nějaká reálná potřeba dělení nafty na levnější nákladní (aby nám nezdražili rohlíky) a dražší naftu osobní (aby se sociopatickým dieselofilům zatnul tipec) je nesmysl.. Topten navrhuje velice mírnou (a navíc rozpočtově neutrální úpravu. Naftu o korunu zdražit (to by byla fakt nákladová tragédie napříč ekonomikou...) a benzin o dvě koruny zlevnit. Já osobně si umím představit i radikálnější nastavení....
Ovšem je tu jiný problém, který zmiňuji výše. Když se to nenastaví celoevropsky, tak stát s dražší naftou spláče nad výdělkem (kamiony ho prostě přejedou bez tankování).
rozpoctove neutralni je rozpoctove neutralni
u nas se spotrebuje cca 5mld litru nafty a 2mld litru benzinu.
zvednutim spotrebni dane u nafty o korunu a sniźenim benzinu o 2kc dosahnes, ze vyberes +- stejne (teoreticky o 1mld vic) a narovnáš tim zdaneni benzinu a nafty.
Stačilo by zlevnit benzín o kronu a naftau zdražit, tím by se srovnala cena plaiv, nebo benzín je právě o tu kačku dražší. Zůstala by pak jediná výhoda - nižší spotřeba.
Za auta bez DPF sbírat technickou a do nápravy nevydat, za aut s vysokou kouřicostí na msítě sebrat OTP, pane řidiči vystupte, si, voláme odtahovku a jedete domů tágem.
A ono by ubylo těch co by kupovali diesel, protože spolu s výrazně dražším servisem už by se jim to moooc nevyplatilo
No a ty ty stará auta nepotkáváš? Pořád tu sou, včera sem viděl Favorit Silver line, to je věc tak kolem roku 1995, tuhle sem potkal Passat B2, věc co se přestala vyrábět v roce 1988, tuhle zase žigula 2017 z kraje 90.let
Nehelde k faktu, že ročně se do čr doveze minimálně 500 veteránů, ono to vypadá jako směšné číslo, ale za 10 let je to 5000 a od smaetovky to bude tak 40 000 aut. Ty ten průměr samo taky zvyšují, když sou to káry 30-80 let starý >:D