Prumer je takova kouzelna velicina, zvlast pokud jde o smenny provoz s ruznymi priplatky (hluk atd.). Docela by me zajimalo jaka je bezna odmena delnicke pozice ve VW SVK bez techto priplatku. Tusi nekdo?
Slovákům můžeme pogratulovat, třeba to bude precedens, že si ve Východní Evropě lidi pomalu přestávají nechávat kálet na hlavu. Sice to většinou ve volbách udělají sami sobě, ale to je věc jiná...
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Precedens myslím v tom, že už nejde držet platy tak dole a spoléhat, že lidi vždycky stáhnou ocas. Ještě je potřeba v ČR vyhodit ty starý hajtry jako Středula, díky nim ty odbory mají tak blbou pověst (a zaslouženě). Já mám to štěstí, že se naše firma chová k zaměstnancům suprově a navíc nejsem dělník, ale co jsem různě viděl, tak jsem na odbory trochu změnil názor a asi jsou fakt potřeba. Samozřejmě s dávkou rozumu a pochopení, že je to práce, ne rozdávání peněz jen tak.
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Jj Středula je fakt borec :yes: >:D
Žeru když údržbář válcovacích tratí vysvětluje jaký sou ekonomové paka = a jak je to správně >:-[]
Hodně firem si dneska zaměstnanců naopak spíš váží a politický a odborářský žvásty o minimální mzdě kterou tam stejně nikdo nebere apod. sou fakt jen žvásty
Zvyšování platů i tady na východě je na místě = ekonomika poslední roky docela pěkně roste ale stejný platy jako v Německu prostě nejdou = i když to někomu pěkně zní a kdo by je taky nechtěl :-)
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
V jednej z predchádzajúcich diskusií písali ľudia čo tam pracujú či pracovali a čo si tak námatkou spomínam na linke mal chlap 670 v čistom, po započítaní 13+14 platu mu vyšiel ročný priemer okolo 830 Eur v čistom. To je samozrejme pri práci na 23 zmeny, či piatok či sviatok a voľný jeden víkend v mesiaci.
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Tak si po trose googleni sam odpovim:
VW SVK: [odkaz]
VW DE: [odkaz]
A jak ve VW funguji priplatky (asi to nebudou vsechny):
hrubá mzda 734€/mes za týždeň mesiac
nočná 0,62 €/ hod 24,80 99,20
poobedná 0,30 €/ hod 12,00 48,00
nepretržitá 0,54 €/ hod 21,60 86,40
osobné 20% max 146,8
mesačná mzda 734
príplatky nočná mesiac 92
maximálne osobné 146,8
HRUBÁ MZDA CELKOM 980 €
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
No vidíš a odboráři z VW Blava si myslej že berou 1.800 měsíčně a že si k tomu vystávkovali 3 zvýšení platů během příštích 17 měsíců = o 4,7% znova o 4,7% a o 4,1 :-)
Kdybysme 40 let neblbnuli tak by tu byly platy víceméně jako v Německu = celejch těch 70 let >:-[]
Smutný je že díky těch 40 letum dle odhadů eště tak 30 let nebudou ;-\
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Trh nikdo neošálí! Jen tak naokraj. Kdyby naše pracovní síla byla po revoluci tak drahá nebo téměř tak drahá jako německá, tak by tu těžko někdo investoval. (Domácí kapitál tu nebyl a ten, který u "některých" byl, byl uložen ve Švýcarsku a zatím nebyla vhodná doba s ním "vyrukovat"). To, že tu byly nízké výdělky a vysoce kvalifikovaná pracovní síla, bylo v tu dobu naší velkou konkurenční výhodou a stále do jisté míry je. Co bude potom až a jestli se vůbec náklady na pracovní sílu kdy srovnají, těžko odhadnout. Doufejme, že do té doby bude výkonost naší ekonomie tak silná, že to investice a zaměstnanost neohrozí. :-!
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Hodně rozhodne jak teď v průběhu příštích řekněme 20 let proběhne 4. průmyslová revoluce. Bohužel naši politici dle všeho nejsou připravení ani zbla :-|
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
dělal jsem v Hyundai a bylo to cca -2000 kč(uřednící, kontroloři měli víc, ale vzhledem k jejich počtu to moc nedělalo) než se uvádělo v novinách(pokud nebylo přímo uveden dělnický plat).
Jinak, ta práce(a to věřím že jsme měli horší podmínky než ve vw) je pohoda a chování zaměstnanců vw arogantní.
Základní plat slováci uvádějí 900eur, ale v těch závodech jsou velké příplatky a tipoval bych průměr kolem 35 tis.
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Jedno to samozrejme neni. Pro nekoho pro koho jsou penize zivotni alfou i omegou snad, ale jinak je prace na smeny (a tim vyssi vydelek) jednoduchy trade-off za cas s rodinou, casto i za zdravi atd. Je to zkratka priplatek za neco, ne "jen tak", proto nejsem uplne fanda zapocitavani tohoto do ruznych prumeru (jakkoli to ciste statisticky je pristup spravny).
Vedet na kolik si prijde delnicka profese BEZ priplatku a na kolik S priplatky by myslim nekterym lidem, co ted vidi jen to krasne numero, otevrelo oci ze to jsou penize furt rel. male a hodne vydrene.
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
jenže ty příplatky tam má KAZDY, v aut. průmyslu je to tak nastavené. Jsou za docházku, počet chyb , výkonnostní prémie,směnný provoz, když to nesplňuješ tak tě vyhodí), ale není to něco těžkého, prostě to tam má každý, standartně.
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Hm věděl si že po nocích dělá i spousta vědců = abych šel do hodně jinejch sfér? Pochopitelně za menší plat i příplatky? :-)
Prostě to co si vystávkovali je fakt velmi nadprůměrný = a slušnej plat měli i teď
Optimální je proto uvádět celkovej plat za rok = kdo nechce pracovat na směny atp., tak tak pracovat nemusí. Momentálně je snad ve všech profesích od dělnickejch po vysoce odborný nedostatek někde už skoro vážnej nedostatek lidí
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Ano, i jine profese pracuji v noci a jine zase ne. Kdyz se pak vsude operuje s prumery, a je jedno jestli delnickymi z automobilky nebo doktorskymi z nemocnic pripadne uplne jinymi, je to z casti zkreslujici udaj. Ten kdo si toto jednoduche zkresleni uvedomuje s tim nebude ve srovnanich operovat, ale doba preje bulvaru a bombasticnosti a vic vasni rozpouta nenazranej delnik z VW SVK co mu neni dost skoro 50tis hrubeho, nebo doktor, kteremu ten prumer vystreli jeste o 10k vys.
1) je to jen fer zminit, ze ty penize jsou za neco nad ramec beznych pracovnich povinnosti (8h denne, 5x v tydnu a ve ctyri byt doma s rodinou)
2) ne kazda fabrika bude mit ten pomer stejny, nektera se bude drzet jen na zakonnem minimu, jina treba priplati vic. Zajimalo me jak je na tom konkretne VW. ;-)
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Jj a těm zkreslenim se vyhneš uváděnim celkovýho ročního příjmu = jediná možnost
1) nevim kde pracuješ ty ale ve většině profesí se nepracuje 8h denně 5 dní v týdnu = já někdy 12 = a někdy mám leháro :-)
Reálně nepracujou a nejnižší produktivitu maj desítky tisíc státních zaměstnanců = to sou ty co teď za poslední roky dostali 4x přidáno :yes: >:D
2) teď je všude nedostatek lidí a díky přemíře automotive tady v okolí zrovna v týhle branži velkej nedostatek = nevim kolik konkrétně ale v tuhle chvíli je to nadprůměrně placenej obor
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Prave tim branim celkoveho rocniho prijmu tomu teprve nasadis korunu. Znas vystup (penize), ale neznas vstup (pocet odpracovanych hodin, nucenych prezcasu, prace na smeny, o vikendech, o svatcich...). Tohle hloupe porovnat je prave to zjednoduseni co vytvari rozdily kde kolikrat nejsou. Priklad doktora s 60tis (rocne 720tis Kc) a ucitele s 25tis (rocne 300tis). Jenze pak to zacnes rozpletat a zjistis, ze ten doktor udela 100 prezcasovych hodin mesicne. Ze ty hodiny jsou casto v noci nebo o vikendu a za to ma tech 60k. Ze ma vic nez 2x tolik na vyplatnici, ale taky odmaka skoro 2x tolik. Tohle z prosteho porovnani 720k vs 300k nevyctes. A stejne tak to nevyctes z toho prekrasneho prumeru 1800E/mesicne, ktery pry maji delnici v VW SVK. Proto jsem obezretny a spis me zajima 1) rozslozkovani mzdy, abych pochopil co si vazne vydela delnik za svou praci a co k tomu navic je pak obetovani volneho casu a zdravi po nocich a vikendech a 2) spis nez prumer by bylo zajimave znat median.
PS: Ten doktor vs. ucitel byl jen nastrel, netusim jestli to tak je, poslouzit to melo jen jako priklad tak snad se ty cisla zadneho doktora nebo ucitele nedotkli. :-)
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Ne je to přesně obráceně = jedinej relevantní údaj je celkovej roční příjem
Neni co rozplétat = prostě roční příjem. Kolik kdo dělá přesčasů je jiná věc. Asi to nevíš ale od určitý úrovně prostě přesčasy neexistujou = máš slušnej plat a když je třeba prostě děláš
Tvym systémem by ses nikdy nikam nedostal! Prostě proto že ty hodiny navíc se v mnoha oborech ani nepočítaj nebo jen částečně, navíc se rok od roku počet hodin mění. Nikdy by ses ničeho nedopočítal. Pokud ti přijde že to je místo s moc nebo málo přesčasovejma hodinama nebo příplatkama = změň místo. To neni ironie to jako fakt
Jedinej relevantní údaj je celkovej roční příjem
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Ale ja se nepotrebuju nekam dostat nebo neceho dopocitat. Me to jen zajimalo, protoze nerad pletu jablka a hrusky. Pokud tobe toto pleteni nevadi, resp. si myslis ze neco pletu ja, tak v tom klidne vesele pokracuj, nemam s tim problem (znovu, slo o neco co zajimalo me, dal uz jsem se jen pokousel (neuspesne) vysvetlit duvody proc me to zajima). ;-)
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Že tě to zajímá = jo nic proti. Ale právě ten tvuj systém je trochu jablka hrušky = nelze dopočítat
Nevim proč vesele = takhle to je z ekonomickýho pohledu. Nic jinýho nejspíš vymyslet nejde = pokud tě zajímaj přesný mzdový položky u jednoho podniku = proč ne. Je skoro nemožný se k nim dostat ale asi máš důvod proč po tom jdeš
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Není dobře "míchat" v této debatě výdělky v soukromém a veřejném sektoru. Soukromý sektor se musí chovat tržně, kdežto veřejný na soukromém sektoru jen parazituje. >:-[]
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
:yes: >:-[]
Ještě že tu máme soudruhy údržbáře, celoživotní profesionální odboráře skoro 30 let po revoluci stále v nejvyšších státních funkcích [odkaz] :yes: >:D
Tenhle blb stejně jako Sobotka nikdy v životě nepracoval = neuvěřitelná kariéra! Úplně za mlada údržbář a pak už jen člen KSČ a profesionální odborář = a pak senátor pak místopředseda senátu a nakonec předseda Senátu ČR. Fakt neskutečná kariéra :yes: >:D
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Tak s tímto problémem (nedostatek manuálně pracujících), si dobře a rychle poradili komunisté v 50tých létech minulého století. Zkrátka nařídili všem podnikům snížit byrokracii a "vyčleněné" úředníky přesunout do výroby nebo na Ostravsko a bylo vymalováno... ;-)
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Tie štatistiky a a priemery sú taká krásna vec, každá strana si z nej vyberie to čo sa mu hodí do krámu. O vodičoch kamiónov sa tiež hovorí ako dobre zarábajú, ale nikto už nepovie koľko je ich reálna mzda a koľko sú cestovné náhrada (tzv. diéty) a že to dostanú za 3 či 6 týždňov života v kabíne niekde v únii. A najkrajšie na tom je, že si to častokrát neuvedomujú ani sami vodiči a mnohí prídu na to až keď skončia na PN alebo na úrade práce.
Na margo vedcov či lekárov, im tiež nikto a nič nebráni či už štrajkovať, u nás to lekári pred pár rokmi urobili a dosiahli svoje.
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Menší profesní skupiny typu řízení letovýho provozu dosáhnout svýho můžou, to až tak nic moc neohrozí. Doktoři nebo kdo = tam je to spíš jak se to trefí do společenský nálady, to už dopady trochu mít může. Masivní navýšení platů dělnictva na úkor všech ostatních = většina takový platy jako VW Blava fakt nemá, to může a spíš bude nakonec problém
S tim Průmyslem 4.0 si vůbec nedělám srandu ;-)
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
V ŘLP je to jednoduché, protože výcvik nového člověka trvá snad dva roky. A i přes filtrování před výcvikem jim dost lidí po chvíli ostrého provozu odejde. V ČR opakovaně patřilo k nejlépe platícím zaměstnavatelům, protože měli dlouhodobě podstav a muselo se dělat hodně přesčasů.
"Průmysl 4.0" je jen buzzword. Dlouhodobě probíhá průběžná evoluce, revoluce se těžko dostaví. Navíc to ani není o automatizaci, ta probíhá už dlouho, ale o větší integraci, sběru a analýze většího množství dat atp.
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Po nocích by hlavně dělat siničáři (jako v Německu a Rakousku) a ne během dne "vytvářet" kolony. Byl jsem "chycen" na 1.1/4 hod. v jedné, naprosto zbytečné na D7 před Slaným na Prahu minulý týden v úterý. "Borci" si hodili 2 semafory na most a něco řezali a značili vozovku. Kolona v obou směrech kilometry dlouhá, 31°C vedro. Kdyby to "zmákli" za noc, tak mohlo být v ten den na silnicích o pár stovek méně nassrranných motoristů. :-! Zdráhám se věřit, že by se toto dělo záměrně... >:-[]
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
Najlepšie je o tom trepať takto na internete. Robotnícky priemer sa k 1800 eurám nepribližuje ani zďaleka. Mám veľmi dobrého známeho v najvyššom manažmente VW Slovakia a nad priemerom 1800 eur bez platov manažmentu sám neveriaco krútil hlavou. Ale na oblbovanie ľudí médiami je to slušná cifra, to áno, ale to je to jediné, čo sa o nej dá napísať 8-s
Re: VOTROCI z KVASIN také CHTĚJÍ 50.000 CZK MĚSÍČNĚ a lanovk
To mala byť akože ukážka kontaktov na najvyšší manažment podniku? >:-[]
Ty si pekné diletantské pako (bez pardonu a bez potreby zbytočného osočovania) 8-s8-s
Dokážem s tebou súhlasiť v niektorých veciach, čo sa týka automobilov, ale ekonomicky si diletant, napriek tomu, že sa snažíš prezentovať ako "z profesorskej rodiny ekonómov"... V tomto je s tebou zbytočné viesť dialóg. Pomery vo VW Slovakia poznám oveľa lepšie a dôvernejšie ako ty, ale nemám potrebu to ďalej rozoberať v tejto diskusii.
Tak odbory dosiahli ešte viac, než som tipoval (odhadoval som 10-11%), rozhodne solídny výsledok a nepriamo tlak aj na ostatné automobilky a celý trh práce.
Ono podľa názoru viacerých by sa teraz VW v reakcii na vyššie mzdy mal do pár rokov zbaliť a odísť na východ, v lepšom prípade iba obmedziť výrobu v Bratislave a niektoré modely presunúť inam. Tak si počkáme, či sa to naozaj stane, alebo som mal pravdu ja, že pre VW zvýšenie miezd nebude predstavovať závažný problém a dôvod na rušenie či obmedzovanie výroby. Ja odhadujem, že závod v BA si kapacitu minimálne zachová, prípadne sa ešte rozšíri výroba áut s vyššou pridanou hodnotou, teda veľkých SUV.
Co jsem nachazel ruzne clanky, ktere teda do znacne miry vychazeli z odhadu (a asi zadna automobilka nevypusti tyhle cisla do sveta jen tak, ledaze by nejak unikli), tak mzdove naklady jsou pro automobilku POD 10% z celkovych nakladu (a to ty nase vychodoevropske mzdy budou mit jeste daleko, daleko mensi dulezitost). Toto nemuze byt duvod na to se zvednout a jit, zvlast kdyz si clovek uvedomi co vsechno takove zvednuti bude znamenat a hlavne stat (a to i za predpokladu ze je kam se hnout, coz aby bylo 1) v EU a za 2) levnejsi taky nebude snadne najit). Myslim ze ta doba, nez se VW bude skutecne rozhodovat timto smerem je jeste dekady daleko.
Takze se taky pridavam, jen pogratuluju obema, protoze tady myslim vyhravaji oba. Odborarum ze dosahli vic nez bylo puvodne nabizeno, a VW ze taky dosahnul vic v delce na kterou bude toto vyjednani platne (2 a ctvrt roku).
PS: Takovyto "boj" mezi odborarem a zamestnavatelem je podle me jeste fer, jednou za cas, nemam s tim problem. Horsi je kdyz se to zvrtne jako v Lufthanse treba, kde uz ma clovek kolikrat vetsi sanci, ze nepoleti, nez sanci ze se dostane tam kam potreboval. :-)
ad PS: to neni až tak o fér nefér ale jestli to je reálný. Třeba důchodový požadavky zaměstnanců Lufthansy byly prostě kravina. Požadavky odborů VW sou splnitelný = ale na ekonomiku Slovenska spíš negativní dopad. A beze srandy urychlení Průmyslu 4.0
Takže dočasný vítězství pro pár zaměstnanců jedný firmy? Ano. Celkově super? To spíš ne ;-)
V predošlých diskusiách to do mňa šili viacerí, ako 10% zvýšenie bude pre VW istým podnetom na odchod či obmedzenie výroby a že som naivný, ak si myslím, že na to VW nebude reagovať. A hľa, vedenie pustilo ešte podstatne viac peria, než som tipoval, čo je zjavné potvrdenie, že to pre VW nie je reálne problém. Problém sú skôr emisné pokuty v USA, kde lietajú podstatne väčšie cifry, ale to už VW rieši (obmedzovaním plánovaných modelov či rastom cien).
Ad P.S: a na to som tiež poukazoval, keď som uvádzal, že to bol PRVÝ štrajk vo VW BA za 26 rokov (a ďalší tak skoro nebude), kdežto na západe je tradícia štrajkov oveľa väčšia a odbory silnejšie; takže hneď sa báť odchodu VW je mimo realitu, to by VW musel sťahovať továrne každý rok a na západe nemať ani jednu. A aj ten jeden príklad španielskej továrne, ktorej pre štrajk zobrali tuším Polo, bol dosť odlišný.
Ze se do tebe pustili se nedivim. Tak dlouho jen nam odvsude vtloukano jak konkurujeme levnou pracovni silou, ze to lidi vzali za sve a boji se ze konkurujeme JEN tou levnou pracovni silou. A pri ztrate teto konkurencni vyhody prijdeme o praci. Jenze my ani zdaleka nekonkurujeme jen tim a ani zdaleka toto neni jediny faktor, ktery rozhoduje o umistneni fabriky tam nebo onam. To by vsechny svetove automobilky uz davno sidlili v nejchudsich, podhimalajskych regionech indie a delala auta tam.
Natesti to tak jednoduche neni a rict si takhle o pridani se nemusime bat.
....mzdove naklady jsou pro automobilku POD 10% z celkovych nakladu....tož bacha. Ty mluvíš jen o přímých mzdových nákladech, která vyplácí automobilka svým pracovníkům. Zbytek, cca 50% nepřímých mzdových nákladů je skryto v cenách součástek a materiálech od dodavatelů. Takže celkově opravdové mzdové náklady budou minimálně 50%. :-!
Automobilka neresi mzdove naklady subdodavatelu. To je problem subdodavatelu (ktery se k nim treba casem neprimo prelije prave z mzdoveho leadrovstvi automobilky, a treba taky ne). Mzdove naklady automobilky tedy jsou pod 10% z jejich celkovych nakladu. Cokoliv dal je jen carovani s cisly. Sice chapu kam tim miris, ale z pohledu jedne konkretni firmy se furt bavime jen o rustu mezd o 14%, coz je ve vztahu k celkovym nakladum 1,4% (a nejake ty "drobne" za superhrubou mzdu) a i na tuto uroven to bude nabihat 1,5 roku => nic co by manazment ve Wolfsburgu nejak rozhodilo. I pridani o 2% ve VW DE bude mit v absolutnich cislech dopad radove vyssi.
Management vynech. To jsou většinou také zaměstnanci. Důležití jsou akcionáři a výše dividendů z kterých žijí. Pokud bude VW schopno vykazovat dostatečně vysoké dividendy, tak bude vše v pořádku. Ale jakmile nebudou akcionáři spokojeni, tak bude s VW zle. To doufám chápeš.
Ja nekde pisu o manazmentu?
Akcionari jsou duleziti, ale i zde je VW tak trosku specificky. Uz jen to ze je spoluvlastneny spolkovou zemi. Celkove mam pocit ze v poslednich dekadach VW nejel na maximalizaci zisku, ale sledoval spis jine cile. Tedy i ta dividenda nebyla to nejdulezitejsi. S novym-aktualnim vedenim se to ale asi zacne lamat timhle smerem.
Povedzme si uprimne, ten narazd miezd predstavuje len maly zlomok z prevadzkovych nakladov (aj ked netusim presne cisla) a este k tomu sa zrejme nebude tykat externistov (agenturnych) v plnej miere, predpokladam, ze to si osetria :-)
Ono dovod preco sa tu montuju modely s najvyssou pridanou hodnotou (Caynene, Q7, Bentley SUV ?) nebudu zrovna nizke mzdy, ale skor produktivita zamestnancov, nizka chybovost atd, takze v pohode do buducna ustoja aj dalsie zvysovanie mzdy.
To uz moze byt problem. Na druhu stranu trh to vyriesi. Nedostatok pracovnej sily prerozdeli zamestnancov.
Statnej sprave by som poprial akurat tak vyraznu redukciu stavov a realnu automatizaciu a elektronicke sluzby (nie ten nezmysel za 900 mil. eur...). Tam je prezamestnanost az hroza, tak az by to zosekali, bolo by z coho dvihat platy.
Statnej sprave by som poprial akurat tak vyraznu redukciu stavov .....a k tomuto samozřejmě nikdy nepřijde - viz Řecko. Vládnoucí strany jsou si dobře vědomy volební síly státních zaměstnanců a budou dělat vše pro to, aby se s jejich pomocí udržely u moci. Na př. A. Babiš sliboval před posledními volbami (to ještě ve vládě ANO nebyla), jak "ořeže" byrokracii, jak povede vládu jako firmu, ale místo toho 30 000 úředníků ve státní správě za posledního 3.5 roku přibylo. Před nadcházejícími volbami se už Andrejko o nějakém snižování úředníků ani nezmíní. Chceš se vsadit?
No za predpokladu ze se zase nekdy zvoli pravice, tak k tomu mozna i dojde. Jen tuhle podminku jako splnitelnou moc nevidim, precijen, Fico prinasi jistoty!
.....precijen, Fico prinasi jistoty! Ano, ale jen pro státní zaměstnance a zase jen po určitou dobu. V Řecku to také trvalo dlouho než se ekonomicky díky přebujelému státnímu aparátu položilo.
...skor produktivita zamestnancov, nizka chybovost atd, takze v pohode do buducna ustoja aj dalsie zvysovanie mzdy.....ano, produktivita práce (zmetkovost je započítána do produktivity), je tím nejdůležitějším ukazatelem pro investora a akcionáře. Jak v pohodě tito budou do budoucna se teprve uvidí... :-!
Medzi recou, cely strajk je pre fabriku vyborna reklama z hladiska naboru novych ludi, ktorych predpokladam, neustale potrebuju. Nie je nic lepsie ako ked sa cele dni v prime time v TV a na internete hovori o platoch vo VW na urovni 1800 eur. :-)
no na druhej strane preco strajkovat a nenechat to na ten trh prace...? prave v momente ked su mzdy vysoko , ludi nedostatok... este ked pride do SR jaguar...
Už to tady zaznělo. Pokud se jedná o auta s vysokou přidanou hodnotou, tak se přímé vyšší mzdy dají do určitého bodu tolerovat. Ale třeba u Škodovky nebo Hyundai, které se pohybují ve vysoce konkurenčním prostředí a marže jsou minimální, ten buffer neexistuje.
Strajk je jednou z metod kolektivneho vyjadnavania. Okrem toho je dost efektivny a spektakularny, tak ak rokovania uviaznu a dojde ku strajku, mozu obe strany ustupit z pozicii a stale nestratit tvar.
Nemam insider info, ale predpokladam, ze vedenie VW BA nemohlo (aj keby chcelo) pristupit prilis jednoduchu na podmienky odborov, kedze im to narusilo planovanu ziskovost na tento rok a odbory (MOV) zase nechceli pristupit na navrh okolo 10%, kedze by posobili prilis makke.
Strajk prisiel pred letom, ked su predaje nizsie, takze je vacsia sanca dohnat stratu, plat zvysovat museli aj tak, ak je pravda ze im Jaguar preplacal skusenych zamestnancov. Takze si vsetci mozu povedat ze nedali svoju kozu lacno :-)
Inak podla sprav medzi riadkami nebolo to len o peniazoch, ale dolezitu cast zohravali aj pracovne podmienky - prestavky, dovolenky atd. To moze byt z praktickeho hladiska neprijemnejsie ako financna ciastka, kedze to znamena navysenie stavov a nahradit skuseneho zamestnanca je pre nich tazke.
Presne tak to bolo v Detriote. Najprv chceli vyssie mzdy, potom priplatky, bonusy, skory odchod do dochodku a skoncilo to az pri obrovskych penziach pre monterov. VW BA ma vyssie mzdy nez VW Portugal, H, PL, CZ a rovnake ako Spanielsko. Vobec by som sa necudoval, ze dalsie investicie pojdu do jednej z tychto krajin.
VW urobil mozno chybu v tom, ze daval 13 a 14 plat a jednorazove odmeny, pritom kazdy monter sa tam ohana beznou vyplatnou paskou. Zrusim im trinastky a zvysim im platy a budy happy.
Dalej je tu este Fico s jeho vlakmi zadarmo, vianocami pre dochodcov, ihriskami pre deti atd, takze odvody su najvyssie V4. Benzin je tiez najdrahsi, tak ako aj potraviny.
Este pride Jaguar a PSA to moze rovno zapalit. Kia si bude vypomahat dovozom ludi z Korei.
Momentalne je realitna bubina ako v 2008, za 1-2 roky isto splaskne.
Nejen v Detriote, ale v celé Británii militantní odbory nesmyslnými požadavky zničily v druhé polovině 20tého století celý těžký průmysl včetně většiny automobilového. Doufám, že se z této epizody evropské odbory poučily.
V Španielsku je viac ako 2x vyššia priemerná mzda ako na SK, tak asi aj VW platí v podobnom pomere. Takže vo VW BA bude mzda asi tak polovičná, v porovnaní so Španielskom.
Ináč je roztomilé že stojíš na strane megakorporácie proti svojim krajanom a ešte ich chceš ojebávať aby boli "happy"?
Je to ako som tu minule napísal, štrajk je novinka a vidláci sa poplašili, že čo bude. Nič zaujímavé nebude, šecko ako doteraz. Žiadny odchod, žiadny Detroit aj vy sa ukľudníte pri kosení lúky za humnom :-)
Tak potom aj VW Španielsko má mzdy 2x španielsky priemer. Čiže furt sú asi mzdy v VW Šp 2x vyššie ako VW Sk.
A keď už násobíme dvomi, tak v Rumunsku a Bulharsku sú mzdy 2x nižšie ako na SK a investori sa tam aj tak nehrnú :-)
Ci uz maju vo Valencii rovnake mzdy ako vo VW BA (o com pochybujem), tak to je len jeden z mnohych faktorov.
Co ostatne? Aku skladbu produkcie mala ta fabrika? Dochadzalo k investiciam do vyroby v predchadzajucich rokoch? Rozsirovali fabriku?
Mala dvojicku s autom / autami na rovnakej plaftorme vramci EU? Ako boli na tom s vytazenostou kapacit? Ake zisky produkovali? Ake mali naklady na komponenty - pochybujem, ze dodavatelska siet bola rovnaka ako v strednej Europe. Atd.
To ze to zacali odtial stahovat nemusi vobec suvisiet so mzdami. Predpokladam, ze fabriku tam nepostavil VW, ale zdedil s kupou Seatu a uz len to je zasadny rozdiel. VW BA si vybudoval samotny VW, rozsiril tam vyrobu. Jedine co zdedil boli haly a ludia, ziadne existujuce produktove portfolio... Snad nechces tvrdit, ze pri poslednom kole investicii pocitali s tym ze nasledujucich 5-10 rokov stupnu mzdove naklady len o inflaciu - cca 20% za 10 rokov ;-)
Domnievam sa ze tie automobilky su na slovensku z dovodu lacnej a kvalifikovanej pracovnej sily. Takze ked si takto budu odbory castejsie vynucovat zvysenie mzdy, zoberu si svoje paksametle a pojdu vyrabat inde. Vacsinou je to vzdy o prachoch. Na druhej strane viem aka je praca v automobilke otrocina, takze to tym ludom od srdca prajem...len vsetko treba robit uvazene a s mierou, panstvo tam hore obycajny clovek tazko prevezie.