Je-li účinnost menší, tak spolu s dalšími potížemi to přeci není přínos vůči klasickému písťáku. A prodlužovač dojezdu, kdy se začne dobíjet až když je aku na dně, je přeci také nedobrý (až hloupý) přístup. Bude-li klasický písťák dobíjet stále, ve stejném a nejlepším svém režimu - jak co do účinnosti, tak i co do hluku a pečlivého vyvážení - bude jak tichý, tak úsporný, prostý nevýhod Wankela.
Pokud pojede wankel trvale v otáčkách, kdy dává nejvyšší výkon (obecně vyšší otáčky nežli u pístového motoru), musí být jeho účinnost vyšší (menší počet pohyblivých součástí, píst neobrací pohyb o 180 stupňů atd). Nižší účinnost wankelu, jako hnacího motoru vozu v běžném provozu, je dána proměnnými otáčkami. Wankel má nižší krouťák, protože síla e😜anze působí na píst pod určitým úhlem a ne kolmo. Proto se musí pro rozjezd více vytáčet => zvyšuje se spotřeba. Takže varianta malý wankel, který trvale dobíjí elektromobil, je IMHO dobrý nápad.
StarKluk ma pravdu. Trochu mi prijde, ze ten wankel je spise mazdi posedlost. Racionalne / realne totiz nedava moc smysl. Mozna jen pro zoho, komu nevadi mit ruce od smiru...
Jo, jo. Wankel je názorný příklad toho, jak původně geniální nápad s řešením (zde krouživý píst) na sebe váže spoustu "plevele", jehož vyřešení je stejně geniální, jak nápad sám (většinou ještě geniálnější a pracnější).
Mazda se přeci ujala Wankela potom, co ho všichni v Evropě a Americe odložili jako slepou uličku, a svou pílí a houževnatostí, která je vlastní Japoncům, Korejcům, Číňanům, ... , s nimi nakonec vyhrála Le Mans. Konec té slepé uličky tím ale jen posunula dál.
Máš, samozřejmě ve všem pravdu. Vítězství v Le Mans však zdaleka neznamená, že je motor použitelný pro běžný provoz v dnešních měřítkách. (Emise, spotřeba oleje a paliva, životnost.........)
To, že Mazda tvrdohlavě nechce zcela opustit tuto koncepci, chápu. Do vývoje a doladění až na současnou vrcholnou úroveň - jako jediní na světě - investovali tolik peněz a času, že svůj dílčí poloúspěch by rádi prodali alespoň jako "nositelé pokroku". Najdou se stále ostrůvky nadšenců - a stále se rodí noví, ne zcela prozření - kteří jsou ochotni si to nejen zkusit a koupit, ale i bezhlavě, neobjektivně obhajovat.
Všichni to zde víme, pokud není co psát je Wankel klasika. Akceptuji informaci o návratu do sériové výroby. Nic víc. Důvody Mazdy proč jsem popsal výše, žádná díra do světa to však být nemůže.
Ano, je potřeba studovat, toho se drž než něco napíšeš. Účinnost motoru není o tom, kolik koní vytáhneš z litru objemu motoru, ale o tom, kolik energie v palivu proměníš na mechanickou práci. Takže motor může mít klidně 3 litry objemu a když při ustáleném výkonu třeba 30 kW bude žrát 6 litrů benzínu, tak je účinnější než wankel s objemem komor 0,9 litru ale spotřebou 7 litrů při stejném trvalém výkonu 30 kW.
No sice mě to jako fandu do těchto motorů mrzí, kde nyní končí wankel. Ale jako čistě minimotůrek, který bude někde v malém prostoru v elektromobilu, který se aktivuje čistě na dojetí když selžou baterky by mohl fungovat.
Mazda se přeci ujala Wankela potom, co ho všichni v Evropě a Americe odložili jako slepou uličku, a svou pílí a houževnatostí, která je vlastní Japoncům, Korejcům, Číňanům, ... , s nimi nakonec vyhrála Le Mans. Konec té slepé uličky tím ale jen posunula dál.
To, že Mazda tvrdohlavě nechce zcela opustit tuto koncepci, chápu. Do vývoje a doladění až na současnou vrcholnou úroveň - jako jediní na světě - investovali tolik peněz a času, že svůj dílčí poloúspěch by rádi prodali alespoň jako "nositelé pokroku". Najdou se stále ostrůvky nadšenců - a stále se rodí noví, ne zcela prozření - kteří jsou ochotni si to nejen zkusit a koupit, ale i bezhlavě, neobjektivně obhajovat.
Všichni to zde víme, pokud není co psát je Wankel klasika. Akceptuji informaci o návratu do sériové výroby. Nic víc. Důvody Mazdy proč jsem popsal výše, žádná díra do světa to však být nemůže.
Pozn.😒br /> Výhoda kouživého pístu je zatím osamělá. Na tuto výhodu jsou "nalepeny" težkosti, jejichž vyřešení není zatím dobré.
Ale jinak - jak jsem psal nahoře - je prodlužovač dojezdu vlastně hloupost.