Novinky
Škoda 763 je opravdu velká designová tragédie, ale není se čemu divit. Vždyť až do příchodu VW Škodovka ani neměla vlastní designérské studio a karoserii "navrhovali" někteří konstruktéři v Česaně - hlavně pravítkem. Nemějme jim za zlé, že to neuměli, rozdíl mezi technikem a designérem je přece obrovský. Designér prostě musí mít umělecké nadání, to se nedá nijak moc naučit... 😲 Na druhé straně je ale fakt, že toto kupé vypadá, jako by ho narýsovalo dítě tak z 5. třídy ZŠ... Je přitom paradox, že právě design musí být u kupé výrazně nadprůměrný, aby zákazníkům vykompenzoval omezenou užitnou hodnotu. Přitom právě ta se soudruhům zdálo až příliš omezená...
Správný titulek musí znít - strasidelně tvarované kupé.
Vážený autore, v sedmdesátých letech jsem se učil automechanikem a vystrihoval jsem si z tehdejší bídné nabídky motoristických časopisu hezká auta...
Nic tak skaredeho se v žádném z tehdejších časopisu neobjevilo.
A srovnání s VW Sciroco?! Mate vůbec oči, nebo mate vůbec povědomí o automobilech?!
Vážený autore, v sedmdesátých letech jsem se učil automechanikem a vystrihoval jsem si z tehdejší bídné nabídky motoristických časopisu hezká auta...
Nic tak skaredeho se v žádném z tehdejších časopisu neobjevilo.
A srovnání s VW Sciroco?! Mate vůbec oči, nebo mate vůbec povědomí o automobilech?!
Velice často omílaný argument že byl ten či onen socialistický prototyp zaříznut kvůli vysoké maximálce mi připadá z říše urban legends, dle uvedených údajů to jelo úplně stejně jako tehdy běžné Žigulíky, Moskviče a polské Fiaty s patnáctkou motorem...
Ale podľa článku a jeho logiky mali vtedajšie policajné Škodovienky maximálku 150 km/h >😁 teda niekto v takomto kupátku by im mohol teoreticky ujsť >😁
Samozřejmě to JE urban legends, stejně jako tvrzení o tom, kterak nám soudruzi ze SSSR zakazovali vyrábět lepší auta než měli oni.... Všechno to jsou naprostý nesmysly. Problém byl v první řadě v tom, že ta auta nikdo nebyl schopen vyrobit. Tvarované výplně do dveří - nelze. Otvor v prohnutém skle - nelze. Lepené čelní sklo - nelze. A to neřešíme technické díly jako třeba jednopístkové plovoucí třmeny, které při pokusu vyrobit je v Polsku dopadly katastrofou a buď tekly, nebo zarezávaly.
A pak byl druhý problém v tom, že i s tím málem, co jsme vyrobit dokázali, jsme nedokázali uspokojit poptávku. Když se naplánovaly bílý auta, lidi chtěli červený. Když se naplánovaly šedý nitě, lidi chtěli černý, atd.
Dneska to pochopí asi málokdo, ale v té době se na nové auto stály fronty i přes noc a tvořily různé pořadníky, dávaly úplatky atd. Předtím se dokonce auta kupovala systémem přídělu na základě poukazu (a složení peněz).
Reálný socialismus byl zkrátka systém, v němž se za obrovského úsilí všeho pracujícího lidu dařilo v dlouhodobém horizontu řešit problémy, které nikde jinde nemohly vzniknout!
A pak byl druhý problém v tom, že i s tím málem, co jsme vyrobit dokázali, jsme nedokázali uspokojit poptávku. Když se naplánovaly bílý auta, lidi chtěli červený. Když se naplánovaly šedý nitě, lidi chtěli černý, atd.
Dneska to pochopí asi málokdo, ale v té době se na nové auto stály fronty i přes noc a tvořily různé pořadníky, dávaly úplatky atd. Předtím se dokonce auta kupovala systémem přídělu na základě poukazu (a složení peněz).
Reálný socialismus byl zkrátka systém, v němž se za obrovského úsilí všeho pracujícího lidu dařilo v dlouhodobém horizontu řešit problémy, které nikde jinde nemohly vzniknout!
Na západní straně ale lidi takovou krizi určitě neměli
Když tak sleduji to, co vzniklo v té době, tak jediné, co bych považoval za snesitelné, byla Škoda 720. A jelikož se nerealizovala, tak s povděkem beru jako 742, tak Fáčko. 742/M bylo esteticky docela povedené auto na tu dobu a možnosti socialismu.