Se starým defenderem jsem jezdil. Jeden den a stačilo. Mimo cesty to byla zábava, ale jak říkáš, jen co je nutné a jakmile to šlo, šel jsem rychle do něčeho civilizovaného.
1) skelet lietadiel je z hliníka a ten dostáva zabrať oveľa viac. To čo zvládnu krídla pri každej aj malej turbulencii je dobrá skúška pevnosti a bežne sa použivajú 40 ročné stroje z doby, keď technológie spracovania hliníka neboli na dnešnej úrovni.
2) Bola na to navrhnutá. Už niektoré SUV majú takú pevnosť kasne, že zavrieš dvere aj keď stojí len na 2 kolesách diagonálne.
3) Sú zliatiny hliníka, ktoré môžeš zvárať bez toho, že by si musel cely zvarenec žíhať. Napríklad 7020. A autorizáky na to technológie určite mať budú.
Tady bych si dovolil opononovat. Pětistovka je praktická svou velikostí a na jeho velikost není vůbec tak nadsazená, není dražší, než Fabie. Je to normální stylové městské mini, které můžeš mít i v luxusnějších verzí. Brouk byl velký a drahý a ještě k tomu nepraktický. Do Evropských měst už pak nedával takový smysl, jako 500.
Trh je nevyzpytatelný. Dá se říct, že co VW nevyšlo s Broukem, to Fiatu vyšlo s 500. A v čem je rozdíl? Podle mě - vlastně v ničem zásadním.
Oboje jsou retro verze masového auta bez přímé kontinuity, ani jedno nevyniká v price/value nebo praktičnosti, ani jedno není technicky žádný klenot (ale ani propadák).
Jen ten design u Fiatu trefili líp... hlavně ve srovnání s prvním New Beetlem.
Díky :) Dle přepočtu ty základní verze 90tek budou kolem 1M, což tak nějak odpovídá konkurenci.
S tím starým jsem nikdy nejel, ale všichni, co mi o něm vyprávěli to popisují stejně. O víkendu jsem jezdil s podobnou pracovní "legendou" a ta byla až překvapivě civilní. Tímto si samozřejmě dělám reklamu na Blog ! :D Tak mrkněte :D
Mimochodem, s původním Defíkem by málokdo z vás chtěl dranditg víc než je nutné. Posaz a všeobjímající nepohodlí byly zábavné, když to člověk zkoušel, testoval, zažil, ale...jako auto na každodenní (i terénní) používání bych ho asi nechtěl. :-)
Ach jo. Znovu zopakuji: psal jsi, že není možné navázat na design auta, které vzniklo po válce. Já jsem napsal, že mnohá taková auta jako např. Wrangler nebo Brouk jsou dokonce starší.
Ano, připomíná mi to více Discovery a zaznělo to tady v diskusi od vícero přispívajících. Nechápu, jestli jsi to maloval ty, že tě to tak popouzí... Samozřejmě více v dlouhé verzi. Protě to má k Defenderu s pantama vně dveří a podobnýma vychytávkama na hony daleko...
Každopádně, jestli v tom krátkém "kamzíkovi" s jasným designovým odkazem na Land Rovera všech generací vidíš Discovery s její klasickou těžkou pr-delí, pak nevím, jak ti pomoct.
Uvedemme si ale, že podľa všetkého vidíme len tzv. vrchol ľadovca, teda najlepšie vybavené, najviac motorizované a pod. verzie. Tie pracovné verzie podľa mňa prídu neskôr.
LR měl jeden čistě pracovní offroad, pro já nevím lidi, co v tom sedali v holínkách od bláta, pro myslivce, pro statkáře, pro armádu... tuším se snad ani neprodával s metalízou. Byla na tom barva jak natřená štětkou protože to bylo u takového auta jedno. A teď skončil.
Já si primárně stěžuju na to, že - což je vidět na obrázku v galerii - s původním modelem nebo s tím úplně posledním - nemá vizuálně nic společného. Defender je pro mě, nebo byl, podobná konstanta jako Brouk, Géčko, Carrera, Wrangler...
Suhlasim, otazka je kam smeruje to posudit neviem... ako pisu dole, obavy z luxusneho ponatia su na mieste, videl si interier ? samy display a luxus...inak dizajn je v pohode nemam s tym problem, zadok je lepsi z boku OK v predu sa to dá... trochu tomu odpoveda aj ta preplnana V6 je to sice parada co spravi 0-100 za 6s so super zvukom, taky motor tam patri, ale v tejto verzii to asi nebude pracant na drsnu pracu, minimalne dojazd by ho nechal niekde v púšti :-) pokial bude na vyber aj pracovna a drsna varianta ako pise OZZ s dieslom napr tak why not...
Rozhodně nechci podceňovat schopnosti tohoto auta, ale z grafik to už nevypadá na typického pracanta, ale spíše na luxusní offroad. Možná to jen v článku neuvádí, pokud bude mít kupec na výběr mezi pracantem a luxusním offroadem, pak je to vítáno ;)
Přesně tak, LR o monokoku tvrdí, že je to nový směr v konstrukci terénních aut, mezikrokem byl už rám vsazený do samonosné kastle (viz. minulá discovery), což bylo sice pevné, ale příliš těžké řešení. Já JLR za nového defendera tleskám, je to off road, který je/bude na špici ve své kategorii, přesně jako byl jeho předchůdce Land Rover, první svého druhu, moderní auto jak technikou tak designem, etalon off roadu své doby.
Mohli to udělat jako Toyota, nechat ten starý model.
Dobrodruzi na motorkách jezdí radši na 20 let starých prověřených strojích, na kterých vymění známé bolístky za nové a vědí, že dojedou. Nikdo netvrdí, že ty nové nejsou schopné nebo i schopnější. Ale v zemi s vozovým parkem z roku 1980 ad jedna nějakou elektroniku těžko opravíš, ad dvě, není to ani úplně super pocit prohánět se v autě za dva míče zatímco kolem tebe jezdí chudáci na oslíkách...
Někde to vysvětloval Vaculík, jak xenony v terénu trpí nevím jak LEDky. Ale jde o daleko víc, Defendera si - já určitě ne, nejspíš ani ty ne - spravíš doma v garáži, nějaké opravy uděláš i v horách, ale je to především železo a ne elektronika. Ta nýtovaná kastle, prostě to bylo auto pro hrubé zacházení a udělali z toho SUV a to je to co píšu - mají jich dalších patnáct, k čemu bude jedno další? A nepochybuju po úspěchu, SUV se prodávají. Jen jako offroad zůstane pravděpodobně jen Wrangler a Toyota.
No na safari to mělo halogenové rampy, dnes si vystačíš s LED. Narozdíl od xenonů, které mi obvykle vydržely min 100tkm jsem na LED světlech nikdy nic neměnil.
Další věci jdou s dobou, vyrobit původní Defík určitě není problém, ale homologovat ho by šlo právě asi jen v rozvojových zemích a to ještě možná.
1. neviem, je jasne ze sa nerobia pružiny z hlinika ... 2. karoseria v pripade ramovej konstrukcie bola povedzme velmi makka, takze ani nebolo mozne ju nejak zatazovat, na to bol ram... takto je skelet z monokoku tj ram a karoseria ako taka su integrovane tj zatazi sa stale ten rám, ta hlavna pevnost je v strukture monokoku)
3. aj pri oprave plechu/ocel je to neplanovana a neprogramovana uprava, zmenena bilancie uhlika/oxidacia (kvalita zvaru, technologie) a zmena hrubky vo zvare ci iny material (malo kto da 100% rovnake zlozenie pri oprave) ... kazda oprava je tak otazna, rovnane a zvarane karoserie ci uz ram, alebo karoseria je vzdy problem ako sa zachova pri naraze atd... v USA by ti PICK-UPáci povedali, ze ked je uz raz nacaty rám zvarom a rezanim - ci uz predok alebo zadok (pod korbou), tak ruky preč... este ho zrovnaju na stolici, ale zvary neberú ...za spolahlive sa povazuju len ramy bez uprav, zvarov atd... a kto dnes opravi skelet z 5 druhov ocele ? Pouziva sa casto lepenie, nie len zvary...ked dnesne auto naburas, tak to regulerne neda do kopy uz ´´nikto´´ bude to totalka a pojde do Ruska, tam to zadelaju a naleštia, pak to pride naspat sem ako auto po babke...
Jenže supermini má i jako stylovka výhodu, že je supermini a do města se hodí. Beetle nemá ani toto plus, není dokonce větší, než Golf ? :D Tak jsem to myslel :D Jasně, ceny jsou vyšší, než u Pandy, ale zase pětistovky jsou pod 300 tisíc, Brouk byl snad za dvojnásobek?
Pájo do prkýnka však to není auto na denní používání, myšleno na ježdění po dálnici a do městě:) Takových aut má LR asi dvacet. Tohle je pracant do extrémních podmínek, jezdit v něm je jako chodit v gumákách po městě... máš SZ mimochodem, která se poměrně značně dotýká tématu:)
Někdo tady psal o predikování vývoje. Podívej se na to, která generace 911ky se kupuje nejlevněji. Ta co se nejmíň podobá těm ostatním. Defender si celkem brutálně drží cenu, protože kupec dostane auto s užitnými vlastnostmi, které jiná nemají. Uvidíš, za jaké peníze budou tyhle nové SUVčka... za pár let.
Panebože. To je jako říct, jezdil jsem s formulí po městě a je to hrůza. Chápeš, že to je pracovní auto do až extrémních podmínek? To si nikdo na ježdění po dálnici nekupuje. Chodíš v rybářských botách na vycházku?
K Defenderu se nejlíp hodí Wrangler (taky má panty venkem, stejně jako géčko), vypadá prakticky stejně pořád. Ptal ses, proč Toyota Land Cruiser nevypadá stejně - protože ona se pořád vyrábí stejná https://www.dajbych.cz/…er-4-0-v6-grj-76
krom těch moderních modelů. vypadá jak vypadá, je určená na práci. Land Rover má asi patnáct různých SUV a teď k nim přibylo jedno další. Nedává mi to smysl.
Ale to proboha není žádná pracovní verze. Proč se ty Defendery prodávaly v Africe, proč si je kupovali dobrodruzi, proč se braly do lesa? Protože kovářská mechanika, všechno spravíš kladivem. Čím míň elektroniky budeš někde mít, tím líp. Proč panty venkem?
abys sundal dveře doma v garáži. Proč ne xenony? Protože když ti někde v divočině chcípne, tak jsi dojel, žárovku lehce vyměníš. Tahle SUV leštěnka na safari jezdit nebude...
Uvědomte si, že defík vzniknul po válce, navazovat v roce 2019 na design padesátých let tak, aby to nebyl vizuální skok, moc nejde, géčko je auto z konce sedmdesátek, základní linka je mnohem modernější a navíc byl jeho design upgradován od té doby několikrát. Tedy logicky, minimální stylistické změny jim stačí, u defendera je to prostě jiná story.
Dinar dneska:
Už jsem ti to psal asi třikrát, po takové době prakticky nezměněného designu mohli jít buď do nějakého retra nebo zcela nového designu.
Jo to nezpochybňuju, jde mi ale o 3 věci. První je problematika houževnatosti hliníkových slitin, druhá věc - torzní síly jdou přímo na karoserii. Třetí - opravitelnost po nehodě :D Kdo umí perfektně svařovat Al? A i když umí tak pak se to smršťuje a je napětí se kterým se nepočítalo...
Nechce se mi to hledat, ale myslím, že srovnání F500 vs. Panda by dopadlo podobně, jako Beetle vs. Golf. Možná teď 500 trošku zlevnila, ale na začátku to žádná lidovka nebyla.
Já nekritizuju ani jednu cestu. Mercedes se rozhodl nechat Géčku z historie víc, LR míň. Z mého pohledu to oboje dopadlo dobře... a nějaké ztráty osobnosti bych se nebál.
Jak píše Dinar, ty panty zvenku jsou přesně příklad něčeho, co dneska funkčně nevyhovuje (aerodynamika, akustika) a bylo by to tam jen z nostalgie...
priznavam ze som kusok sklamalny z tej vizaze... same divne plasty... hole oble plochy .. vyzera to skoro ako plastova skatula .. podla mna Gecko je zvladnute ovela lepsie aj Wrangler ak ich budeme vztahovat na svojich predchodcov a ich DNA.... samozrejme jasne.. technika super.. auto paradne.. motory brutal.. ok parada... ale takto by som si vedel predstavit snad este menej ultimativny discovery ale offroadovy defender? ... za mna kusok sklamanie teda ohladom dizajnu ako takeho ... lebo nic proti technike a snad aj priechodnost terenom bude paradna to nejak vlastne ani nepochybujem.. ale ten dizajn je za mna kusok sklamanim hoc tesim sa ze defik je opat zivy a je tu ... akurat uz to asi nie je ten stary dobry defik .... v tomto su fakt Gecko ci Wrangler so svojimi zachovanymi hodnotami fakt ina liga... skoda.. za mna kusok premarnena sanca stat sa tou naj naj naj legendou ...hoc nepochybujem ze to bude super terenak a aj nadalej ho budem mat ( ako sa poznam ) moc rad 8-s:yes:
Přečti si po sobě, cos od včerejška pod články o novém defenderu napsal, kličkuješ jak zajíc.
Ano, k brouku jsem se už vyjádřil, držet kontinuitu jen designem se vw nevyplatilo.
Jestli ti jde o panty, pak se s tím nedá nic dělat, mě přijde lpění na technickém řešení ze 30. let jako hloupost, ale proti gustu...
A pokud jde o discovery, zmínku o ní tu u většiny chápu jako strach z toho, jestli se z defíku nestalo, podobně jako z discovery suv. Z tech parametrů je zjevné, že nestalo, designovou spojitost mezi discovery a novým defenderem nevidím jinou, než že jsou to zjevně (podle markant) auta jedné značky. Jinak je nový def. proporčně věrný všem generacím land roverů, rozhodně v něm nevidím discovery s její naprosto jinak rozloženou "hmotou" karoserie. V tom odkazu na článek Autocaru od webpaji, je pěkné video, kde recenzent přímo mluví o tom, jak jednoznačný odkaz na starý model mají základní křivky 90ky i 110ky.
Emel: ano, těžko k defenderu najít přesně odpovídající příklad, ale ten brouk není špatný. Hlavně v odpovědi na to, jestli je cesta nového defenderu mylná, jak tu Mig celou dobu tvrdí. Brouk dojel na to, že z něj vw chtěl udělat stylovku a celá kontinuita byla jen v retrodesignu. Defender naopak jde změnou designu a užitné vlastnosti off roadu zachovává, nechce peníze za stylovost. Samo, že technika je odpovídající době, což je ale plus, rozhodně to není úkrok směrem k SUV.
Mne to příjde slušné navázání na tradici. Lepší, než to zvládl VW s Broukem. Pokud budou ceny obdobné, jako je v tom článku od Páji výše, pak nevidím důvod, proč by takové verze nemohly zase brázdit stepi v Afrci, nebo polňačky na farmách v UK...
Ten plech na zadnim okne je ochrana proti rozbiti okna v pripade, ze je na aute umistena stresni zahradka se zebrikem. Ten totiz vede prave po te bocni strane pres ten plech. Puvodni Deff mel zebricek vzadu vedle dveri, tento tam na to nema misto a tak to je ze strany.
Brouk je přece jen trošku jiný případ... protože tam není ta kontinuita úspěšného modelu. Roli lidového auta mezitím převzal Golf a Brouk se měl vrátit o krok zpět... jenže proti Golfu nenabídl nic navíc, naopak - byl v prodeji se starší technikou a menší praktičností za vyšší cenu a jeho jediná hodnota spočívala v retro designu, který navíc v druhé generaci (první novodobé) neměl jiskru.
PS: jo, já vím, že původní Brouk se pořád kdesi vyráběl a teoreticky tam teda kontinuita byla... ale ne pro ty trhy, kde by to VW býval potřeboval prodávat.
Úspěch Brouka byl ale i v jeho ceně a dostupnosti, kdežto moderní Brouk byla drahá stylovka, předražený Golf. Proto jsem se ptal, jestli třeba někdo neví, jak to zamýšlí s Defenderem. Já proti modernizaci vůbec nic nemám, jen by mne zajímalo, jestli bude i pracovnější verze, než jen luxusní offroad. V článku po tomto není ani stopy, motorizace odpovídají spíše tomu luxusnímu autu, než pracantovi.
Už jsem ti to psal asi třikrát, po takové době prakticky nezměněného designu mohli jít buď do nějakého retra nebo zcela nového designu. Brouk je dobrý příklad, není asi jiné auto vyráběné tak dlouho s tak malými změnami, podobně jako land rover (defender). Takže, vw vsadilo na retro design a jak to dopadlo? Bída, legenda je mrtvá, po brouku neštěkne pes. Podle mého má cesta zvolená JLR v případě defendera mnohem větší šanci na úspěch, to auto je veskrze moderní, starým designem neomezované, přesto s jasnými odkazy (proporce, některé markanty). Z mého pohledu designový (i technický) majstrštyk. :yes:
Když budeš hledat, tak tam ty odkazy najdeš. Jsou tam ta boční okénka ve střeše, jsou tam přední kulatá světla, i celkové tvary (zejm. krátké verze) jsou blízko originálu. Když vidím tohle, tak bych to poznal: https://img2.auto.cz/…ull/5912974_.jpg
LR to pojal jinak než Mercedes s Géčkem... jo, proč ne, jejich volba, líbí se mi oboje... ale Defender asi víc.
PS: nevím co je ten lakovanej kus asi plechu v zadním okně, jestli se tam nějak opírá ten boční kufr nebo co... vypadá to zvláštně.
Takze abych to pochopil, si vlastne stezujete ze tohle vypada az moc dobre a kdyz to clovek v lese, ve vinohradech a co ja vim kde jeste praci radne sedre, tak to bude... co? Vetsi skoda? Stejna skoda, nebo proste jen skoda...
Nejak nechapu co je zle na tom ze to auto vypada soucasne, ze vice odpovida modernim standardum jak bezpecnosti, tak uvnitr a v neposledni rade jde s dobou i vzhledem.
a jeho slitiny si můžou houževnatost nejlepších ocelí nechat jenom zdát, alespoň tak nás to učili před léty na výšce :D Tak jsem v rozpacích že to nemá rám, když to nemá být zase další SUV pro občas terén bez přívěsu.
Zajímavé, takových aut jsem reálně nikdy moc nepotkal. Jinak třeba MB má v tomto segmentu nově Nissan Navaru se svou maskou, takže asi Gčko už posunul pro bohaté ruské podnikatele :D LR nemá nic, ale třeba ani nic takového nechce, proto jsem se ptal jak to bude :D
Discovery měla vždycky rám, ne? Až na akt. generaci. Takže ti to nějak nesedí. Chvíli je špatně design, pak technika, motáš se v tom, jak nudle v bandě. Dřív měla rám všechna auta, ale dávno už ne, uvidíme, jestli dokáže udělat LR off road bez rámu. Každopádně řeči o suv u auta s permanentní čtyřkolkou, redukcí, dvěma akt. diffy, odpojitelným stabilizátorem, jsou jen řeči, ale to ty dobře víš...