Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Závěr dlouhodobého testu Renaultu Zoe: Nejlepší auto? Půjčený elektromobil!

Renault Zoe je první elektromobil, který prošel dlouhodobým testem Světa motorů. Hašení požáru jsme si nevyzkoušeli, na ostatní časté otázky ale už odpovědi známe.
Zpět na článek
4. 1. 2020 09:20
4. 1. 2020 09:31
4. 1. 2020 09:39
4. 1. 2020 09:51
4. 1. 2020 10:03
4. 1. 2020 10:55
4. 1. 2020 11:43
4. 1. 2020 20:26
4. 1. 2020 15:20
4. 1. 2020 16:28
4. 1. 2020 17:33
4. 1. 2020 20:36
5. 1. 2020 06:57
5. 1. 2020 08:07
5. 1. 2020 08:14
5. 1. 2020 08:58
5. 1. 2020 09:06
5. 1. 2020 09:24
5. 1. 2020 09:58
5. 1. 2020 10:49
5. 1. 2020 12:01
5. 1. 2020 16:12
4. 1. 2020 16:29
4. 1. 2020 11:00
4. 1. 2020 11:21
4. 1. 2020 11:30
4. 1. 2020 12:01
4. 1. 2020 12:04
4. 1. 2020 12:21
4. 1. 2020 12:45
4. 1. 2020 14:08
4. 1. 2020 15:42
4. 1. 2020 13:36
4. 1. 2020 14:04
4. 1. 2020 14:19
4. 1. 2020 15:56
4. 1. 2020 16:59
4. 1. 2020 19:37
7. 1. 2020 19:35
4. 1. 2020 11:26
4. 1. 2020 18:54
5. 1. 2020 14:16
4. 1. 2020 20:36
5. 1. 2020 10:28
5. 1. 2020 15:04
5. 1. 2020 18:17
5. 1. 2020 18:28
4. 1. 2020 08:35
Levné E-vehikly
Blíží se doba velice levných E-aut.
E-pohon je velice levný, bez drahých motorů, spojky, katalyzátoru. Již vše vynalezeno, viz. trolejbusy, tramvaje.
Navíc ty pohony chce vyrábět a vyvíjet i Foxconn a další, za pár Kč.

A baterky přijdou na 110 000 Kč. Časem se zvýší i jejich kapacita. a možná se i nepatrně sníží cena.

Cenu baterek vyrovná ten levný e-pohon.
Rozbalit vlákno
23
4. 1. 2020 09:08
Re: Levné E-vehikly
To je jak dopis pro jeziska
Avatar - KANKUNEN
4. 1. 2020 10:23
Re: Levné E-vehikly
A nabijeme si to ze sluníčka zadarmo a bude mír bez válek o ropu. A tam kde jsou teď benzinky si budou hrát děti bez rozdílu pohlaví.
Avatar - CICERO
4. 1. 2020 11:47
Re: Levné E-vehikly
LGBT USER FRIENDLY EV MACHINERY
Avatar - pradeda777
4. 1. 2020 10:23
Re: Levné E-vehikly
Zapomněl jsi na cenu el. energie. Loni šla nahoru o 10% a letos zase. Zanedlouho budeš vzpomínat jak levně jsi jezdil na benzin nebo na naftu..... :-[]
Avatar - CICERO
4. 1. 2020 11:49
Re: Levné E-vehikly
ještě, že máme řepku a recykláty z MCDonalds… daňovým unikum a W123 W124 ZDAR !!! :-!
Avatar - elektrikar
4. 1. 2020 11:58
Re: Levné E-vehikly
Pokud jsem jezdil do teď za 0,3Kč na km, tak teď budu jezdit za 0,33Kč na km. Jaká to tragédie. :-[] A za kolik jezdíš teď ty?
4. 1. 2020 12:03
Re: Levné E-vehikly
Doufám,že začneš jezdit za 1 Kč. Myslíš, že za tebe pořád někdo bude něco platit? Jen u nás to u spalováků dělá cca 100 miliard ročně.
Avatar - elektrikar
4. 1. 2020 12:11
Re: Levné E-vehikly
Platím v ceně elektřiny emisní povolenky a český tunel s fotovoltaikou. Ty si myslíš, že budeš vypouštět do vzduchu svinstva zdarma a otravovat lidem život? Víš kolik peněz jde z mého zdravotních pojištění na léčbu respiračních onemocnění, které nepřímo způsobíš lidem? Kdy si to začneš platit sám? Kolik je to miliard ročně?
4. 1. 2020 12:20
Re: Levné E-vehikly
Atomobily zamořují životní prostředí 1 - 3 %, zbytek jsou jiné zdroje.
Avatar - elektrikar
4. 1. 2020 12:25
Re: Levné E-vehikly
Tak jasně, například lodě zatěžují XX vícekrát než auta. Drobný detail je, že 2/3 lodí vozí ropu a říká se jim tankery 8-s Jen ACZ si ten benzín, dle jejich výpočtů, naprdělo do nádrže na místě spotřeby.
4. 1. 2020 16:04
Re: Levné E-vehikly
Nejedná se jen o CO2 ...
Avatar - Mikesus
4. 1. 2020 19:43
Re: Levné E-vehikly
V článku čtu jen o CO2. Ale souhlasím, že jsou i další druhy emisí, které jsou i mnohem nebezpečnější než CO2
Avatar - elektrikar
4. 1. 2020 20:34
Re: Levné E-vehikly
O jiných emisích se nedočteme, protože tam je to tak jednoznačné, že to nelze silou vůle bastlit proti elektromobilům.
Avatar - Mikesus
4. 1. 2020 19:44
Re: Levné E-vehikly
Nejvíce nemocných je ve velkých městech, tam je znečištění dopravou často přes 80%
Avatar - CICERO
4. 1. 2020 21:55
Re: Levné E-vehikly
jsem z města - to město nemělo vliv... možná popílek na plicích mé zploditelky a tak se zrodila tahle diskuzní anomalie… Jsem pán dehtu a těžké strojírenství... pohon pokroku bez nároku a klid
4. 1. 2020 12:27
Re: Levné E-vehikly
Po městě autem nejezdím. Přesto tě musím dotovat.
Avatar - elektrikar
4. 1. 2020 12:35
Re: Levné E-vehikly
A čím? Já jsem žádnou dotaci nedostal a pokud vím, tak elektřina také není dotovaná. To, že já nemusím platit spotřební daň, rozhodně není dotace. Mně to auto zadotovali němci, protože první majitel byl němec. Proto jsem ho mohl takto výhodně koupit a nyní jezdit za směšné náklady a v konečném důsledku (celkových nákladů na vlastnictví) mnohem levněji, než s fosilem. Utratil jsem za naftu 5000Kč měsíčně a nevěřil by jsi, jaký je to rozdíl mít v peněžence každý měsíc 5000Kč a nebo tam mít 0 :-[] Proto je taktika Babiše pro mě super, ať to co nejdéle drží a jezdí toho co nejmíň. A vás ať si krásně dojí a ještě jim u toho tleskáte, to je krása :-[] :-[] :-[] Ve finále všichni spokojení, krásná ukázka Stockholmského syndromu.
4. 1. 2020 13:27
Re: Levné E-vehikly
Koukám že si se z těch 5000kč úplně vzrušil.
Avatar - elektrikar
4. 1. 2020 13:56
Re: Levné E-vehikly
Tak je to 60 tisíc Kč za rok, to už pracující člověk pozná :-[]
4. 1. 2020 16:12
Re: Levné E-vehikly
Takže odhaduji kolem 70 km denně - v tomto případě samozdřejmě PHEV nebo HEV nebo EV se jako ojeté asi vyplatí.

Kolik to auto stálo ojeté a kolik mělo najeto ? Slušné PHEV - 3 roky a 70 tis. - vyjde na 3/4 mega, což je docela hodně.
4. 1. 2020 13:24
Re: Levné E-vehikly
Jo jo. Tohle čtu už asi deset let, že se to blíží.
Avatar - xxc
4. 1. 2020 17:19
Re: Levné E-vehikly
Presne tak, motor je vymysleny, baterky su ake take na trhu a europske automobilky investuju miliardy € do elektromobilov.
Avatar - Ja Prvni 123
5. 1. 2020 14:34
Re: Levné E-vehikly
Možná sis toho nevšimnul, ale tramvaje i trolejbusy nejezdí na baterky, ale mají "tykadla"...

Levný provoz skončí asi tak v okamžiku, kdy zastoupení té elektropakáže dosáhne cca 10%...
4. 1. 2020 09:08
900 tis. v. 400 tis. v. 500 tis.
Řadá mýtů vyvrácena praktickým testem, jen stál nerozumím cenám - Zoe bez baterií 500 tis., nákaldově možná přes 700 tis. ?
Rozbalit vlákno
5
4. 1. 2020 09:12
Re: 900 tis. v. 400 tis. v. 500 tis.
Kterych mytu? Dlouhe nabijeni, kvalita neodpovida cene, plouzeni na dalnici, mizerny dojezd, snizovani kapacity baterii?
Panatuji na svuj 12 let stary spalovak (Escort 1.6 16V), ktery na valcich mel stale vetsi vykon nez v papirech.
4. 1. 2020 09:37
Re: 900 tis. v. 400 tis. v. 500 tis.
Např. ztráta energie při nabíjení a v zimě, reálná spotřeba - mnohem vyšší, než tvrdí epomatenci. Ale jak je to s náklady na výrobu e-aut ? Pokud by skutečně byla baterie nákladově 100 tis., za co je těch zbylých 800 tis. ?
Avatar - elektrikar
4. 1. 2020 11:40
Re: 900 tis. v. 400 tis. v. 500 tis.
Ta spotřeba je tak vysoká, protože Zoe je předpotopní šílenost. To je jako srovnávat parametry Škody 120 a napsat, že v roce 2020 benzinové motory v zimě netopí, jedou max. 130km/h a žerou 10l/100km. Ano, Škoda 120 bude i v roce 2020 stále Škoda 120. ZOE je ubohost ve všech oblastech (cena, dojezd, výkon, zpracování - PROHRA, PROHRA, PROHRA, PROHRA).
4. 1. 2020 11:52
Re: 900 tis. v. 400 tis. v. 500 tis.
Dojezd byl na svou dobu ok :-)
Avatar - elektrikar
4. 1. 2020 11:56
Re: 900 tis. v. 400 tis. v. 500 tis.
Myslel jsem to spíše z pohledu efektivity (spotřeby). Neměli efektivní auto, tak tam narvali "velkou" baterku. To ale bohužel prodražuje provoz i pořízení a je to řešení prakticky na úrovni marketingu (aby to vypadalo, že něco mají).
4. 1. 2020 09:14
snad jen k těm emisím CO2
Když už si dala redakce tu práci a připočetla k té nule u ZOE i emise připadající na výrobu každé kwh,
tak by v rámci objektivity mohla připočíst k emisím auta se spalovacím motorem i emise a spotřebovanou energii na těžbu ropy, dopravu do Evropy, následnou rafinaci a následnou distribuci.
Ať už se tedy srovnávají adekvátní hodnoty...
Rozbalit vlákno
34
4. 1. 2020 09:41
Re: snad jen k těm emisím CO2
Souhlas to tam chybí,, nicméně závěr je zcela jasný - žádné bezemisní e-auto neexistuje a pravidla EU jsou nesmysl.
4. 1. 2020 11:09
Re: snad jen k těm emisím CO2
Existuji lokalne bezemisni vozidla ;-)
Coz je obrovsky prinos pro zdravi lidi ve mestech.
Takze nula je lokalni!

Je vzdy treba vzdy porovnavat jabka s jabkama.

A kdyz zapoctu vse u EV, tak musim zapocitat vse u spalovaku. Coz se v tomto pripade vubec nepodarilo. Byl to zamer???
Jednou napsana lez / polopravda, presto ze je vyvracena, uz zustane v hlavach ctenaru :no: :no: :no:
Avatar - Mikesus
4. 1. 2020 11:41
Re: snad jen k těm emisím CO2
Docela jsem se těšil, jak konečně rozeberou energetickou náročnost a emise při výrobě a distribuci PHM, když jsem začal číst o ztrátách v přenosové soustavě VVN atd. No a opět nic. Proč se to tedy započítává u BEV a u ICE ne? Aby na to skočili jen primitivové, kteří mohou rikat, ze BEV maji vetsi emise nez ICE?
4. 1. 2020 11:50
Re: snad jen k těm emisím CO2
Lip bych to nenapsal :-)

Je to ubohy boj proti EV.

Nastesti je tu Tesla, ktera nas posouva o desitky let dopredu.

Bez ni by tu byl clean diesel jeste padesat let.
4. 1. 2020 11:56
Re: snad jen k těm emisím CO2
Mozno sa to docitas pri teste VW ID3 pripadne EV od Skody. Myslim ze kazdemu normalnemu clovekovy to dojde. Nikto nevravi ze EV je uplne bezemisne. Avsak pri pouzivani uplne bezemisne je a to je obrovsky rozdiel.
4. 1. 2020 12:25
Re: snad jen k těm emisím CO2
e-auto není ani ekonomické ani ekologické, znečišťování životního prostředí jen přesouvá jinam což ale neznamená, že životní prostředí nezatěžuje. Je to pokrytectví propagátorů e-aut.
4. 1. 2020 13:48
Re: snad jen k těm emisím CO2
Takze ak by EV nepotrebovali el.energiu tak by sa nevyrabala? EV je urcite ekologickejsie ako ICE auto. V reakciach hore mas vysvetlene preco. Alebo chces naozaj povedat ze vyroba a nasledna produkcia emisii je pri EV vyssia ako pri ICE autach? Samotna tazba ropy a s nim spojene emisie, taktiez vsetky firmy ktore vyrabaju suciastky,ktore EV nepotrebuje(a nieje ich malo).
4. 1. 2020 16:25
Re: snad jen k těm emisím CO2
Je to vše demagogie - mně by skutečně zajímalo, kolik ta ekozátěž objektivně je, ale nikde to nemůžu najít, jsou to vždy je fragmenty stejně jako na ACZ.

Těžba ropy - kolik skutečně zatěžuje je otázka. Z ropného ložiska samovolně vyteče 20% ropy, dalších 20% se vytěži pomocí pump nebo natlakováním plynu (vzduch, CO2...) nebo snižováním viskozity, takže 1/2 vytěžené ropy vyteče ze země vrtem sama. Jsou to jen průměrné hodnnoty, jde o poměry.
4. 1. 2020 16:58
Re: snad jen k těm emisím CO2
Tazba ropy, jej nasledne spracovanie, preprava v tankeroch, nasledna distribucia kamionmi na ČP. Potrebna energia s tym spojena. Vyroba suciastok potrebna pre ICE auta, oleje, maziva, kvapaliny, filtre. Efektivita EV vs ICE aut. EV je podstatne efektivnejsie a ekologickejsie. Nieje o com.
4. 1. 2020 19:46
Re: snad jen k těm emisím CO2
Cena benzínu bez daní je u nás cca 15 korun za litr. V tom jsou zahrnuté náklady na "Tazbu ropy, jej nasledne spracovanie, preprava v tankeroch, nasledna distribucia kamionmi na ČP. Potrebna energia s tym spojena". Kolik z toho jsou náklady na mzdy, kolik odpisy zařízení, kolik zisk a akolik zbývá na cenu energií, to nevím. Dejme tomu, že je v tom energie za 3-5korun?? Nevím, ale také by mě to zajímalo.
Avatar - WinDiesel
4. 1. 2020 12:37
Re: snad jen k těm emisím CO2
nikdo to nevravi, jen EU/EK z toho udělalo zákon :no: :no: :no:
Avatar - twistedTSD
4. 1. 2020 22:53
Re: snad jen k těm emisím CO2
Když vidím, jakým způsobem jsou získávany suroviny pro baterie, nejsem si ekologickým přínosem EV jist, navíc samotné baterie jsou obvykle tahány odněkud z Číny. Emise CO2 zůstávají kontroverzní otázkou.
4. 1. 2020 13:30
Re: snad jen k těm emisím CO2
A už ten přínos ve městě někde nastal a ty zdravé lidi někdo spočítal a zjistil o kolik jsou zdravější? Nebo je to takový to tvoje klasický plkání co sypeš z rukávu? Spíš to druhý co?
4. 1. 2020 13:55
Re: snad jen k těm emisím CO2
Ak mas nastroj na meranie emisii tak skus prahu a potom oslo a uvidis. Myslim ze rozdiel tam bude. Ak nejake auto nevypusta emisie tak je to cistejsie ako auto so spalovacim motorom nie? Nastartuj v garazi a mozno pocitis ten rozdiel.
4. 1. 2020 15:35
Re: snad jen k těm emisím CO2
Jenze vis jakej smrad je z tech osoupanejch pneumatik u toho tezkyho elektromobilu s jedovatyma baterkama? :-)

A kdyz mas v garazi prasno, nastarujes diesel a vzduch je cistej :-D
Vzdyt moderni diesely vzduch cisti!

A elektromobily jen zamoruji odrolenyma pneumatikama a prachem z brzd! Fuj.
4. 1. 2020 16:00
Re: snad jen k těm emisím CO2
Presne tak. Predstav si ake tazke tie EV su. Taky 7miesty model X vazi menej ako Q8 :D

Dnesne diesle dokazu vdaka EGR, DPF, AdBlue doslova rozvoniavat mesta, hlavne v zime so studenym motorom a vypnutym SS.
4. 1. 2020 10:35
Re: snad jen k těm emisím CO2
Proč? Takto je to plně srovnatelné. U elektrárny také nejsou započteny emise a spotřebovaná energie na těžbu uhlí, těžbu plynu nebo uranu propálených v našich elektrárnách, ale jenom CO2 vypuštěné při výrobě kWh.
4. 1. 2020 10:56
Re: snad jen k těm emisím CO2
No nevim na jakou koukas studii.

Ale vetsinou je tam zapoctene vse.
Vcetne stavby elektrarny.

Narozdil od toho dieseloveho auta, ktere ma podle acz na tezbu ropy, dopravu ropy, rafinaci, stavbu rafinerie, dopravu paliva na cerpaci stanici atd. nulu. Hlavne ze u EV je peclive pripoctena ztrata v distribucni siti :-)

https://www.carbonbrief.org/…arbon-footprints
Avatar - elektrikar
4. 1. 2020 11:37
Re: snad jen k těm emisím CO2
Uhlí se těží pár km od elektrárny a nemusí se krakovat, ropa se těží v Azerbajdžánu a sem jezdí tankerem přes Itálii. Srovnávejme prosím srovnatelné.
Avatar - Mikesus
4. 1. 2020 11:44
Re: snad jen k těm emisím CO2
Plně srovnatelné. Aha takze ropa se zazrakem objevi na čerpací stanici, zadna energie na jeji vyrobu a dopravu není potreba a ani kamiony a tankery vozici ropu nemají žádnou spotřebu, tedy tam nejsou žádné "prenosove" ztráty.
4. 1. 2020 12:05
Re: snad jen k těm emisím CO2
Samozřejmě, že na těžbu, zpracování a dopravu ropy je potřeba energie/CO2. Ovšem
1. Ropa se pálí v autech stejně jako v řadě tepelných elektráren.
2. Uhlí se také nenakope samo a samo se ani nedopraví do elektrárny. Plyn se sám nenavrtá, plynovod se sám nepostaví a kompresorové stanice potřebné pro dopravu také nestaví sněhuláci, uran se sám nenakope, neobohatí a neodejde po vlastních nožičkách do Temelína.
Avatar - Mikesus
4. 1. 2020 16:09
Re: snad jen k těm emisím CO2
S tím se dá souhlasit, pokud by člověk nevěděl, že u elektráren se už i toto započítává. Proto třeba větrné elektrárny mají kolem 10g CO2 na kWh, stejne tak jaderná, i kdyz tyhle elektrarny zadne CO2 nevypousti. Tak v tom případě prosím uhlikovou stopu litru benzínu a nafty od vstupu do rafinerie po příjezd na benzínku. Pak můžeme teoreticky zanedbat vstupní proměnné v elektrárnách a rafineriich. Tedy. Co je před elektrárnu a rafinérií zanedbáme . I když to nebude shodné ( dost ve prospěch elektráren, neboť uhlí se opravdu neodváží přes půl světa) tak muzeme alespon srovnavat jablka s jablky.
4. 1. 2020 17:07
Re: snad jen k těm emisím CO2
Nikoliv, čísla 390 g CO2/kWh a 520 g CO2/kWh uvedená v článku jsou jenom produkce CO2 při výrobě nikoliv včetně dobývání a zpracování surovin. Stačí se zeptat na ERÚ nebo na ČEZ.
Avatar - Mikesus
4. 1. 2020 19:29
Re: snad jen k těm emisím CO2
Můžeš tedy vysvětlit, hodnotu 10g CO2 u větrných elektráren?
Nicméně jsi mi nijak neodpověděl, jen mícháš jablka a hrušky.
Zkusím ještě jednou.
Zanedbejme celý vstupní řetězec do elektráren a rafinerií. Jaká je CO2 stopa od rafinerie po benzínku pro jeden litr benzinu a nafty, když tu křičíš, že je potřeba počítat přenosové ztráty VVN apod? Buď počítejme pro oba typy energie stejně, nebo pro ani jedno.

EDIT: Až teď jsem si přečetl odkaz, co dával DonVito. Zkus to přečíst.
4. 1. 2020 19:56
Re: snad jen k těm emisím CO2
Nevím proč bych měl vysvětlovat hodnoty CO2 u větrných elektráren. Nevím kde jsi je vzal. Já komentuji to co je v článku. Průměrné hodnoty vyráběné kWh v ČR uváděné ČEZem resp. ERÚ jsou jen za výrobu, nikoliv za těžbu, zpracování a dopravu surovin.
Přečti si moje příspěvky pomalu a dvakrát, kde křičím, že je potřeba počítat přenosové ztráty VVN apod?
Já jenom říkám, že když se v článku dělá porovnání a u el. energie se nezahrnují do výpočtu CO2 z produkce, rafinace a dopravy uhlí/plynu/uranu tak je v pořádku, když se i u benzínu/nafty nepočítá produkce CO2 z jejich těžby, rafinace a dopravy.
Avatar - Mikesus
5. 1. 2020 08:32
Re: snad jen k těm emisím CO2
Tak zkus článěk přečíst ještě jednou, jsou tam započítány ztráty VVN. A ty tvrdíš že to je porovnatelné. Pokud by tam započítaná i energie mezi rafinerií a benzínkou, pak by to porovnatelné i bylo. Ovšem není.
A druhá věc, tvrdíš, že to v článku je jen CO2 z výroby, tak hoď odkaz, kde tomu tak je. V ČR se určuje CO2 třeba i z těch větrných. Tak přikládám odkaz, určení CO2 elektráren včetně nepřímých.
https://www.electricitymap.org/?…
A nějak ty tvá čísla nesedí. Ještě teď prosím ty ztráty od vstupu do rafinerie po benzínku. Nebo nemáš žádné argumenty a čísla?
5. 1. 2020 22:28
Re: snad jen k těm emisím CO2
Ano, jsou tam ztráty na VVN a zpochybňuji to snad někde?
Přikládáš odkaz, který s vykazovanými hodnotami ERÚ a ČEZ nijak nesouvisí, opakuji, zeptej se v ERÚ nebo ČEZ jak uvedené hodnoty počítají a jestli tam mají započtené emise při dobývání a výrobě obohaceného uranu nebo emise z dobývání a dopravy uhlí nebo emise z těžby a zpracování plynu, emise související s dopravou plynovody nebo emise zemědělců při výrobě bioplynu.
Jak mohou "moje" čísla nesedět, když žádné neuvádím, pouze komentuji čísla uvedená v článku, která jsou od ČEZu a ERÚ? A ta čísla komentuji jenom z titulu, že pracuji pro jednu z dceřiných společností ČEZu, když mi nevěříš, tak nevěř, je to čistě tvůj problém, interní materiály ti posílat nebudu.
Avatar - Mikesus
5. 1. 2020 23:59
Re: snad jen k těm emisím CO2
Ja nezpochybnuji tvé čísla ( jsou podobná z toho odkazu ), zpochybnuji tvé vyjádření, že to je porovnatelne. Protože tam jaksi polovina řetězce u benzínu a nafty chybí narozdíl od elektřiny.
Jak jsem psal už 2x, vezmu to po 3.
Zanedbáme všechny vstupní parametry elektraren(když tvrdís že tam nejsou zapocitane. Překvapuje mne ale že nevíš o průměrných CO2 pro větrné elektrárny když děláš pro CEZ ) a rafinérií. Pro jednoduchost, uhlí, uran, ropa,... se prostě jen tak objeví ve skladech. A odtud můžeme začít počítat vyroba elektřiny a jeji distribuce je spocitana v článku. Výroba benzinu nebo nafty tam neni. dokonce ani jejich distribuce.
Takže to porovnatelne není jak tvrdis. Pokud se mylim, prosim o vypocet eneegeticke narocnosti a uhlikove stopy distribuce 1l benzínu a nafty z rafinerie do benzinky.
V článku a tvém tvrzení je počítáno s benzínem, jako by vyrostl sám na stromě vedle benzinky. Žádná výroba, zadna distribuce rafinerie-benzinky( teď nepočítám těžbu a dopravu surové ropy ). Tedy by to bylo stejně, jako by elektřina sama se objevila v zásuvce .
4. 1. 2020 20:10
Re: snad jen k těm emisím CO2
Myslím, že hodnoty CO2 u elektřiny z jednotlivých zdrojů jsou skutečně se všemy vstupy (výstavba elektrárny, provoz). Tomu napovídá třeba 12gCO2 u jaderných elekráren, nebo 24g CO2 u vodních elektráren... Tedy v ČR je 1kWh spojena s cca 400-500g CO2 emisí.
Zdroj:
https://www.electricitymap.org/?…

Pokud použiji stejný zdroj (tedy předpokládejme, že v těch vstupech paliv do elektráren je obsažena komplet zátěž CO2) a kouknu na elektrárnu spalující olej (dejme tomu, že je to něco jako nafta), tak tam uvádí 650g/kWh. (Kanárské ostrovy) Dejme tomu, že elektrárna mění energii v palivu na elektřinu s 40% účiností (tak nějak to je). Tedy 1kWh energie v palivu oleji/naftě obsahuje 650*0,4=260g CO2 (Na výrobu 1kWh elektřiny je potřeba 2,5kWh energie v palivu 260*2,5=650). Je to méně, protože jsme zanedbali CO2 na výstavbu elektrárny, ale dejme tomu. Jestliže diesel pálí cca 6l nafty na 100, tj 6l*8,89 kWh/l=53,34kWh*260gCO2=13868gCO2/100km. To zhruba odpovídá tomu, co se člověk dočte na spritmonitoru, tedy cca 130g/km u spalovacího auta.
https://www.spritmonitor.de/…icht/829625.html
Ano, nesedí to přesně, ale tak nějak + - .... dejme tomu

Tedy zdá se, že v emisích CO2 spalovacích aut jsou všechny vstupy obsaženy a vychází to emisně okolo těch 130-150g./km.

U elektro auta to teď kolegům vyšlo na "115 g CO2 na každý kilometr".

Takže tak, no. V konkrétní ulici se jistě bude lépe dýchat. Z hlediska celosvětové emisní stopy je to zdá se úplně jedno.
Výroba baterií je myslím také dost energeticky náročná... Obvykle se argumentuje, že si na sebe elektroauto "vydělá" nižšími emisemi za provozu. No, v zemích s nízkoemisní energetikou asi ano, u nás asi moc ne, ten rozdíl je v případě našeho energetického mixu zdá se příliš malý.
Avatar - elektrikar
4. 1. 2020 20:39
Re: snad jen k těm emisím CO2
A co tak započítat ropné hospodářství. Jste úplně mimo, protože než dostanete možnost tu naftu spálit, tak vygeneruje spoustu dalších emisí. Správně by jste tedy měl říkat, že BEV má nižší emise i kdyby nafta rostla na stomech. Jen k rafinaci se obecně uvádí 1.2kWh elektřiny / litr. Zkuste spočítat, jaké emise má tanker z Azerbajdzanu do Terste v prepoctu na litr ropy. :D

https://www.e15.cz/…do-ceska-1330557

Jinak chválím za výpočty, ty jsou správně 👍 Jen nekompletní.
Avatar - twistedTSD
4. 1. 2020 22:58
Re: snad jen k těm emisím CO2
Ředitel vývojového oddělení v Mazdě zrovna prohlásil, že MX-30 má stejné emise CO2 jako dieselová Trojka.
4. 1. 2020 14:28
Re: snad jen k těm emisím CO2
No právě, že to není úplně tak pravda. Máš spoustu bezemisních elektráren, a přesto se u nich udávají emise. Vezmi si např. větrné elektrárny. Ta přeci při provozu žádné CO2 nevypouští a stejně se u ní udává zhruba 5-15 g CO2 na kWh. Takže někdy najdeš čísla, která toto započítávají a někde zase jiná, která to ignorují.
Avatar - Ja Prvni 123
5. 1. 2020 14:36
Re: snad jen k těm emisím CO2
No to ne... k té elektřině pak musíš připočíst těžbu uhlí nebo plynu, jeho transport do elektrárny...
Avatar - Mikesus
5. 1. 2020 17:11
Re: snad jen k těm emisím CO2
To je ten problém. někdy se to elektrárnám už započítává, někdy ne. A poznat to je nekdy problem, nikde se to neuvádí jestli to ke včetně nepřímých emisí. Viz třeba větrné elektrárny mají kolem 10g CO2 na kWh, nebo jádro kolem 12g. Což trochu myslící člověk pozná, že to jsou nepřímé emise.
https://www.electricitymap.org/?…
4. 1. 2020 09:20
Co dane?
Jeden dulezity poznatek. Ted ma stat z prodeje benzinu a nafty odhaduji 15-20kc z litru. Ty penize proste bude chtit dal... to znamena co? Ze prijde doba, kdy se tyhle naklady prenesou do ceny za elektrinu. Je to jen otazka casu, pokud bude tlak na elektroauta pokracovat.
Rozbalit vlákno
28
4. 1. 2020 09:31
Re: Co dane?
Jen pro upresneni. Za rok 2018 vybral na danich z pohonnych hmot 90 miliard Kc. O tuto castku rozhodne nebude chtit prijit.
4. 1. 2020 09:39
Re: Co dane?
Těch 90 mld. zaplatí všichni odebírající el. energi a ani nebudou mít auta. Další pokřivení trhu.
Avatar - Zetti
4. 1. 2020 09:51
Re: Co dane?
Ty penize zaplati uplne nekdo jiny. ¨V Nemecku uz na tom intenzivne pracuji.
https://www.idnes.cz/…635_automoto_fdv
4. 1. 2020 10:03
Re: Co dane?
Jenomže to by se na tom museli dohodnout politici v celé EU, což se zatím nedaří, ale obávám se, že se na tom jednou dohodnou.
Avatar - Zetti
4. 1. 2020 10:55
Re: Co dane?
Dan z CO2 se zavadi v Nemecku od 2021 https://www.autozeitung.de/…hrer-196459.html , predpokladam ze v ramci parizske klimaticke dohody se dalsi staty postupne pridaji jen co se k veslu dostanou europri***kovske strany jako top, pirati, nebo ods tak i my, ale mozna i driv.
Avatar - elektrikar
4. 1. 2020 11:35
Re: Co dane?
U elektřiny se daň z CO2 platí již nyní. Nevidím důvod, proč by se neměla platit z nafty a benzinu.
Avatar - Zetti
4. 1. 2020 11:43
Re: Co dane?
Ja sem psal o dani na fosilni paliva, jestli to z toho nevyplynulo. Krotim poplasne zpravy ze se elektrina zdrazi kvuli elektromobilite pro ostatni odberatele.
Avatar - elektrikar
4. 1. 2020 11:50
Re: Co dane?
Tak cena elektřiny je zastropovaná paritou s OZE (to je těch cca 8Kč/kWh, když už se to vyplatí vyrábět a akumulovat i doma). Jinak já jsem pro dynamické tarify, ať klidně přes den a v době nedostupnosti OZE stojí kWh 10Kč a v noci, nebo když bude přebytek OZE, pak 1,5Kč. S elektřinou jsem pořád schopen něco dělat (kogenerace, FVE ...). S ropou jsem jen rukojmí v v řadě čekající na porážku.
4. 1. 2020 20:26
Re: Co dane?
Cena elektřiny není zastropovaná paritou s OZE. Těch 8kč, které uvádíte jsou jen výrobní náklady OZE. Pokud bude velká poptávka a nedostatečné výrobní kapacity, může stát elektřina klidně 20kč. A když nefouká a nesvítí (několik měsíců v zimě), zak ji prostě musíte koupit za tu dvacku.
Částečně dynamické jsou tarify už teď. Rozlišuje se vysoký a nízký tarif a typ spotřeby. Ale do budoucna se bude toto rozdělení zřejmě dále rozvíjet tak, jak píšete..
Avatar - WinDiesel
4. 1. 2020 12:43
Re: Co dane?
Krotíš zbytečně. Spotřební daň je nejjednodušší nástroj jak vybrat daně.
I řekl pán náš - budiž spotřební daň na elektřinu.
Spotřební daň aplikovaná na benzín a naftu ve výši cca 100% ceny paliva můžeš klidně považovat za daň z CO2.
Je to jedno jak stát vybere daň, vůbec nejde o CO2, jde jen o to jak vybrat daň.
Jakmile politik vidí šanci jak zavést novou daň, okamžitě to udělá a všichni u toho chrochtají blahem.
Avatar - Zetti
4. 1. 2020 15:20
Re: Co dane?
Ze te to bavi furt rejt, mas pocit ze nekdo chrochta nad zdanenim blahem? Ani ten politik z toho nema radost, premyslej, co podrizlo kalouskovi vetev, ten uz to taky vi. Bylo to prave zdaneni a uskrceni platu statnich zamestnancu. Zkus pouzivat hlavu jeste na neco jinyho, nez na noseni cepice.

Ale trochu mas pravdu. Na rozsireni elektromobility dojedou elektromobilisti. Verejne nabijecky se daji dodanit snadno a provozovatele tech nabijecek si je taky pekne podoji. Jen co jich bude par desitek tisic
Avatar - elektrikar
4. 1. 2020 15:33
Re: Co dane?
To ano, tam to určitě dotáhnou na dorovnání ceny s fosilem. Horší už je to s nabíjením doma, tak jim to zdaňování bude dost skřípat (technicky nerealizovatelné).
4. 1. 2020 16:28
Re: Co dane?
Proč ? Zdaní to plošně a bude.
Avatar - elektrikar
4. 1. 2020 16:34
Re: Co dane?
A kdy to podle tebe reálně bude? Kolik elektrokilometrů podle tebe mezitím stihnu najezdit? :-[] :yes:
Avatar - Zetti
4. 1. 2020 17:33