Elektromobily tvořily v Norsku loni téměř dvě třetiny prodaných aut, i díky daňovým úlevám se jejich prodej zvýšil o 48 procent. Na prvním místě je tam americká společnost Tesla.
za pomocí dotací, restrikcí, zdanění spalováků a vše pokrytecky financováno ze zisků z prodeje ropy.
Čítankový příklad umělého křivení trhu, popření zákadů kapitalismu o volném trhu a rovných podmínkách, lhaní si do kapsy, manipulace s trhem, zvýhodnění jedné skupiny, falešnost a pokrytectví, tupá zelená neostalinistická ideologie a pavěda.
Současné Norsko je MIX toho nejhoršího z kapitalismu a toho nejhoršího ze socialismu. Krásně namixováno do smrtící verze koktejlu.
Z tohoto ekonomického jednání by se ekonom Ludwig von Mises zblil už před 100 lety. Na druhou stranu elektrika je v Norsku jako benzín v Saudské Arábii. Spíše člověka udivuje, proč tolik lidí ještě kupuje spalováky v zemi kde je nejdražší benzín a spalováky stojí více než EV
Škoda auto na Norském trhu a její "ceny od" dle konfigurátoru
Škoda Enyaq iV 50: 361 700kr (894 000CZK)
Škoda Enyaq iV 80: 469 700kr (1 161 000CZK)
Škoda Superb iV 1.4TSi DSG Ambition: 479 300kr (1 184 000CZK)
Škoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 DSG Ambition: 523 900kr (1 295 000CZK)
Škoda Octavia 1.4TSi iV DSG Ambition: 430 500kr (1 064 000CZK)
Pro srovnání
Tesla model 3 RWD: 369 900kr (914 000CZK)
Tak pokud Enyaq s největší baterií stojí míň než Superb i Kodiaq v Ambitionu tak není divu že se ty auta kupují. Otázka kterou nikdo nechce odpovídat je jestli je to efektivní a fér. Kdyby se zavedli dotace na helikoptéry tak by tu taky za chvíli všichni létali Apačem. :D
to je jen polovicni pravda
nafta ma objemove o 10% vic energie nez benzin a vypusti o 10% vic CO2
tedy benzin je spotrebni dani zatizenej o (12.84*1.1-9.95)/9.95 = 42% vic nez nafta
Ne, moje čísla nelžou.
Že litr benzínu obsahuje míň energie než litr nafty není problém daní ale benzínu. Tankujeme litry, platíme litry, spotřební daň se vztahuje k litrům. Všecko spolu hraje, rozdíl je 22,5%
Prečo neziapeš o megadotovaní lpg a cng kde je spotrebná daň limitne blízka nule. To sú MULTI-MILIARDY vyhodené na dotovanie lpg a cng proti benzínu a nafte :-[]:-[]:-[]:-[]
A to ještě nevíš, milý chlapče, že v listopadu a prosinci bylo danově zvýhodněné LPG a CNG, nebot za tyto dva měsíce činila sazba DPH u LPG a CNG přesně 0%
tak to je pro StBaka babise typicky
misto aby pomoh tem nejpotrebnejsim, tak vse rozfrca a nakonec tem nejpotrebnejsim stejne nepomuze
nechapu proc ja sem byl u elektriky osvobozenej od DPH a mozna i od poplatku OZE, kdyz mam fix a navic za veskere energie (krome benzinu) ani zdaleka nedam 5% svych cistych prijmu
jestli za listopad i prosinec neplatim vedle DPH ani poplatek na OZE, tak sem mel nejspis nejlevnejsi elektriku prinejmensim za poslednich 15 roku, kdy byl zavedenej poplatek na OZE, a jinej je zoufalej proto, ze za kazdou kWh plati 5x tolik co ja
jj
jen na spotrebni dani vloni - byt nafta zatizena spotrebni dani jako benzin, tedy 12.84*1.1 = 14.12 proti 9.95 = rozdil 4.17 * 6mld litru = 25mld korun jen na spotrebni dani + polovina nafty s DPH = 28mld jen za lonskej rok
nafta je zvyhodnovana dlouhodobe
muj odhad od listopadu 1989 je 300-500mld
pak ale benzin a nafta musi byt zase zatizene uhlikovou dani a dani na podporu OZE.
pokud mam dobre informace, tak za elektriku z MVE (male vodni elektrarny) dostavaji nekteri majitele cca 1kc/kWh
To je prd, co se za solárního boomu schválilo byla podpora 12,30 Kč/ kWh, to byl zlatý důl! Přitom samotná EE doma stála cca 3Kč/ MWh včetně distribuce, která dělá cca 40%. A na 20 let!
podporu OZE prosadili sosani v 2005 i s nesmyslnym dodatkem, ze vykupni ceny na nove instalace nesmi mezirocne klesnout o vic jak 5% a s tim, ze vykupni ceny na stavajici instalace porostou s inflaci.
a jeste za vlady sosanu (premier paroubek co chtel vladnout s martanama), ERU stanovila vykupni cenu elektriky na nove instalace FVE v 2006 na 12kc/kWh, ktera odrazela tehdejsi cenu panelu a navratnost cca 15 roku.
s poklesem cen na instalace FVE se FVE zacaly vic vyplacet a tak ERU na podzim 2008 signalizoval, ze prijde boom vystavby FVE a se zakonem, ktery neumoznuje snizeni vykupnich cen na nove instalace o vic jak 5% mezirocne, je potreba v 2009 neco udelalt.
jenze na jare 2009 prisel paroubek se svejma sosanama a komousema, ke kterejm se pridal zhrzenej tlustej, a topolankovu vladu spolecne zarizli. a urednickej premier za vic jak rok od kvetna 2009 do cervna 2010 s tim zakonem neudelal vubec nic a protoze navratnost pri tehdejsich vykupnich cenach silne vzrostla, tak se jen za 2010 postavily 3/4 vsech instalaci co jsou jeste dnes.
sosanskej zakon zmenil a podporu na nove instalace zatrh az necas od 1.1.2011, ale to uz bylo pozde, protoze jak spravne pravis podpora je na 20 roku od kolaudace, a cela tahle sranda nas diky sosanum a komousum prijde na 1bln korun ...
a s inflaci, ktera je ted 6% a mozna budem radi kdyz zustane jednociferna, vykupni ceny na dotovane FVE z toho obdobi pujdou o tu inflaci nahoru.
tipuju, ze dnesni vykupni ceny FVE postavene v 2006-2010 vcetne tak nejsou 12kc/kWh ale 15-18 kc podle toho, kdy to bylo postavene
Problém tvé fascinace je v tom, že sice nafta byla zdaněna, ale méně, než benzín, zatímco elektroauta jsou dotována! A to ti jaksi účelově uniklo! Na prodeji nafty stát na daních vydělává, na prodeji elektroauta musí norský, nizozemský, německý stát doplácet z daní ostatních, i těch co nekupují! To je k*evský rodíl, který ideologicky nevidíš!
ale tech 300-500mld v mensim zdaneni nafty od listopadu 1989 je docela raketa, tomu se vyrovna snad jen sosanskej tunel FVE, kterej prijde na 1bln korun
je otazka, jestli ty norsky dotace nejsou vpodstate jen ve velikosti DPH, tedy pak by to byla podobna forma jako u te nafty, zejmena u neplatcu DPH.
kdyby u nas byly EV osvobozene od DPH i pro neplatce, kazdopadne by to pro spoustu lidi bylo mnohem zajimavejsi a zadny jiny pobidky by byt nemusely a ani motivace prohnat auto pro manzelku nebo pro deti pres firmu by nebyla tak velka
Norsko má přírodní zdroje (vodní elektrárny) a je bohaté (prodej ropy), tak si to může dovolit. Jenomže se stejný přístup diktuje státům, které si to dovolit nemohou.
Norsko je naštěstí slabé na to, any někomu něco diktovalo, vypadá to impozantně ale ve skutečnosti je to jen pár autíček, co se v Norsku prodá.
Helmuti - jo ti se snaží diktovat, v pozadí na ně žárlí a závidí jim Francouzi a mezi nimi se zmítají Španělé a Italové ...
Hmm.
Svet proste onemocnel. A ne, coronu tim nemyslim.
Pod oknama mi za mym Puntem zaparkoval ten nejvetsi VW, SUV. Vsechny se i jmenuji stejne, tak si to nepamatuju.
A tak na to koukam, a filozofuju.
Moje Punto ma chlup pres tunu, 15 kola, spotrebu spolehlive do 6 litru... ale pry bylo neekologicke.
Ekologicka jsou pry modernejsi auta.
Jako treba ten mastodont?
Spousta hliniku, a presto tuny skoro 3? Kola 21" , takze v jedne gume vic kaucuku, nez v mych vsech, i s rezervou?
Aby jel asi stejne rychle, potrebuje trilitrovy sestivalec a pod 10 litru spotreby se nedostane?
Proto musi mala auta mizet z nabidky? Aby se prodalo o neco vic takovyhhle?
jaky je podil jadra v EU indii, cine, u arabu ...??
to abychom mohli porovnavat
pripadna stavba JE je reseni za dlouhych 15-20 roku, coz je pro EU spis nereseni
kdyby do jadra nehodil v 2014 sekyru babis, mohlo se uz stavet a nekdy kolem 2035 spoustet
pochybuju, ze se u nas jeste nekdy bude stavet velka JE
Akorát že v Indii a Číně ta výstavba netrvá ani těch 10 let, nemají tam tuny byrokratických omezení a předpisů a Rosatom staví hodně rychle, když chce, dokonce umí i překonat původně plánované termíny.
V číně už je podíl jádra docela velký a ještě bude, až dostaví vše co maj naplánováno
uz rosatom zacal aspon kopat v madarsku?
koliklalety tam maj zpozdeni ??
zapad taky nemel pred 50 lety kdy masivne stavel tolik omezeni
rozvojova china, rusko i indie jsou o pulstoleti pozadu
v cine podil jadra 5%
ty tvrdis, ze rusaci JE stavej hodne rychle, coz je pro me dejme tomu 10 roku.
puvodni plan na spusteni JE v paks od rusaku byl v 2025, ale zatim toho moc nepredvedli a spusteni v nedohlednu, urcite ne v tomhle desetileti
diktatury umej rychle spoustu veci
treba prinutit pilota by pristal s letadlem na jejich letisti, protoze ma na palube nekoho koho chtej
a to pilot s celou posadkou a pasazerama mohli bejt radi, ze nedopadli jako KAL007 nebo MH17
jinak - prvni plany v 1980, to na moc velkou rychlost nevypada
kazdopadne muj vzor to neni
Indie má v provozu 22 reaktorů a ve výstavbě dalších 8.
Včetně rychlého množivého reaktoru.
viz
Prototyp pětsetmegawattového rychlého množivého reaktoru (PFBR) se začal stavět v r. 2004 v Kalpakkam poblíž Madrasu. Původně měl být spuštěn v r. 2010, ale je významně zpožděn, start se očekává možná letos. Reaktor obsahuje 1 750 tun sodíkového chladiva, palivem je směs karbidů uranu (30 %) a plutonia (70 %). Má obálku z thoria a uranu, v níž se bude tvořit štěpitelný izotop U-233 a další plutonium jako příprava na thoriový palivový cyklus (viz níže). Dva další 500MW rychlé reaktory se mají stavět v Kalpakkam a plánované jsou další čtyři na jiném místě. Následovat má 1000MW rychlý reaktor s kovovým palivem, který by se už měl stát hlavním prvkem nové indické generace jaderných reaktorů.
takze vzhledem k populaci nulanulaprd
a rostouci naroky tezko pokrejou JE s dobou vystavby skoro 20 roku i v idii
jinde pises 10 roku - sam vidis, ze v realu to je dvojnasobek
Najhorsie na tejto ekonomickej anomalii je, ze sa na tom odbavuju vsemozne eko elektro portaly a prezentuju to ako fantasticky uspech elektrodebility.
Pritom ked sa budu dotovat auta na raketovy pohon a budu stat tolko, co RC spalovaci model, aj to sa bude predavat na 1.mieste.