Tato Mazda není plnohodnotné auto, ale jen jakési luxusní jezdidlo kolem komína. A spalovák je jen takový záchranný člun. Jako druhé auto do rodiny je to vlastně ideální.
Nemyslím si.
Myslím si, že motor bude za všech okolností stíhat doplňovat elektrickou energii do relativně malé baterie.
Takže dojezd bude záviset spíše na velikosti nádrže na benzín.
To by mohlo fungovat. Malá a lehká baterie plus rotační motor-doplňovač energie, pracující v nejoptimálnějších otáčkách = nízká spotřeba paliva.
Proč?
Fiatí 0.8 dvouválec poprvé běžel v malém Ducatu, určeném pro rozvážku po městě.
A byl přesně v téhle konfiguraci. Mělo to pohon elektrický s relativně malou baterkou a tenhle dvouválec zajistil, že vždycky dojede kam potřebuje.
Naopak nechápu, proč ho opustili, tenhle model mi jediný dává smysl.
Teda proč ho opustili tehdy náhodou vím - vycházelo to draho a nebyl o to zájem.
Dnešní EV jsou ještě o hodně dražší.
Ale ani ideální režim otáček neodstraní vyšší spotřebu oleje, jeho spalování díky částečně ztrátovému mazání a s tím i spojené horší emise ve srovnání se čtyřdobými motory s vratnými písty.
Tuto slepou cestu už před časem zkusilo BMW s modelem i3 REX. No, jak se dalo očekávat, nepovedlo se a Mazda ve svém zoufalství zjevně chce v bledě modrém utopit další miliardy. :no:
Nejen ti - On Chevrolet Volt/Opel Ampera mel puvodne taky takhle vypadat. Nakonec tam museli pridat propojeni spalovaku na kola pres spojku, protoze to realne nevychazelo. A to auto bylo v rezimu s bezicim spalovakem z hlediska ekonomiky provozu docela tristni.
Naopak, myslim ze prave koncepcia "motor vo funkcii generatora" je ten spravny smer. Eliminuje totiz jeden velky nedostatok spalovacieho motora: citlivost na pracovny rezim. Spalovaci motor sice moze dosiahnut termodynamicku ucinnost aj vyse 50%, ale staci ze sa vykonom/otackami odchylis o par percent, a ucinnost padne o 10-20% dole.
Dalsia vyhoda, staci ti maly motor. Ak priemerny elektromobil potrebuje ~20kWh/100km, staci v aute spalovaci motor s mechanickym vykonom 30kW aby stihal vyrabat elektricku energiu. O vyrovnanie spickovych poziadaviek na vykon sa postara bateria, ktora ani nemusi byt velka.
i3-REx trochu "predbehol" vhodnu dobu, napriek tomu sa na trhu celom slusne presadil. ~200 tisic predanych kusov u maleho auta kde cena zacinala na ~45 tisic € (a to v roku 2014!) je celkom slusny vysledok. Vlastne jeho vyroba bude koncit az v tomto roku, ked ho nahradia ine "i-modely"...
To je pekna teorie, ale ukaze sve slabiny v okamziku, kdy ma vozidlo takove koncepce jet delsi dobu po dalnici v mizernem pocasi, vyjet delsi kopec nebo kdekoli jinde, kdy zbyvajici kapacita male baterie nestaci na dorovnani pozadavku na vykon.
U auta bohuzel nemuzes pocitat s prumerem, ale pohon musi byt schopen delsi dobu vykryt i ty obcasne extremy.
Tu citlivost spalovaku na pracovni rezim z velke casti resi uz full hybridy, ne?