Elektromobily
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeNový Hyundai Ioniq 5 má české ceny. Chlubí se větší baterií a rychlejším dobíjením
12 komentářů
Pepa_007
Koukám, že se jim to kroutilo. Těžká baterie no. Jinak hezké auticko v provedení N z venku. Uvnitř hypermoderni sterilní hnus. Škoda, že to je zase SUV. Cena BRUTÁLNÍ.
Otázka do plena. K čemu mi je zrychlení na sto za 5 kdyz to jede max 180? Výrobce to zase ošulil. Alespoň že Nko jede 260.
Otázka do plena. K čemu mi je zrychlení na sto za 5 kdyz to jede max 180? Výrobce to zase ošulil. Alespoň že Nko jede 260.
@Pepa_007 Na to, aby ked zbadam nahlu prekazku pred kamionom, vedla ktoreho idem, tak som sa vedel posunut pred kamion a ten ma neohrozil v pripade nahleho vybocenia kvoli prekazke. Tych situacii je kazdy den viac.
×
Sdílení komentáře
×
Part 1
Z logiky věci nemůže být účinnost nikdy 100%. K nějakým ztrátám bude docházet jednoduše vždy. A jaké ztráty máme na mysli? Tak třeba třením - pístní kroužky se otírají o stěny válců a tím přímočarý pohyb pístu malinko brzdí a přeměňují jeho kinetickou energii na teplo. Pak tu máme ložiska - i ta opravdu kvalitní budou vždy nějaký odpor pohybu klást. A v neposlední řadě je tu palivo, které se ne vždy spálí dokonale a jeho část tedy přijde vniveč. Těch ztrát jsou v celém motoru desítky. Žádná z nich není nijak zásadní, ale dohromady srazí celkovou účinnost na nějakých 30-40 % v případě moderních pohonných jednotek.
Zbytečné teplo
Co si tedy z výše uvedeného vzít? Že zhruba dvě třetiny až tři čtvrtiny energie paliva se přemění primárně na teplo a ten zbytek je to, co pohání náš vůz. Žádná sláva, co? Z každé desetikoruny, kterou investujete do paliva, se dočkáte "zhodnocení" zhruba tří až čtyř korun. Tím ale nekončíme, to je jen motor! Další ztráty připočtěte převodovce, odporu ložisek kol, pneumatik... A pak tu máme aerodynamický odpor, který se zvyšuje dokonce s druhou mocninou rychlosti... Nějaká energie také musí pohánět veškerou elektroniku v autě a pokud tedy vše započítáme, zjistíme, že průměrný vůz se spalovacím motorem přenese na silnici kolem 20 % chemické energie obsažené v palivu.
Dá se efektivita ovlivnit? Moc tomu nepomůžete
Jenže co s tím? Dá se to nějak ovlivnit? Ztráty minimalizovat a naopak zvednout účinnost? Už z principu funkce spalováků není možné efektivitu nějak zásadně zvednout. Pokoušejí se o to v poslední době japonské automobilky, ale je to běh na dlouhou trať a ve výsledku se bude jednat o dost odlišné motory od těch, které používáme v současné době. Co můžete udělat, je starat se o svůj vůz. Kvalitní olej a jeho včasná výměna pomůže snížit ztráty třením. Tankování kvalitního paliva může také trochu pomoci. Hučící ložisko kola značí nějaký odpor v této komponentě, což opět spotřebu zvyšuje, proto je dobré udržovat podvozek v perfektním stavu. To platí pro zavěšení kol jako celek - i stav tlumičů a geometrie má vliv na přenos energie na vozovku. Nad hodnotu, kterou měl motor jako nově vyrobený a zajetý, se ale prakticky nemáte šanci dostat. Samostatnou kapitolou jsou pak elektromobily (ačkoliv to už se dostáváme hodně mimo téma článku) - často uváděná účinnost 95 % u elektromotorů není zdaleka finální a není to tedy tak růžové, jak se může na první pohled zdát. I tak jsou na tom ale auta na baterky daleko lépe než ta se spalováky.
That’s all 🫶🏻
ne neni, to neni cely.
Muzes tu ropu vzit a nalejt ji do stejnyho motoru, ucinnost dostanes u stabilaku na 35-40%. Umistis ho do haly a teplou vodu misto do chladice posles do zasobniku na otopnou vodu. Vyrobenou elektriku pak posles do elektromobilu. Tohle udelas 4 mesice v roce, ktery ti ale
oze da vic nez ztraty toho co sem vyjmenoval. Takze ses v plusu. A 8 mesicu nepalis nic. A tohle pozor je greendeal, jenomze to je pro vetsinu lidi nepochopitelny. Je fascinujici, ze beznej cech chce mit vlastni dum, vlastni studnu, vlastni auto, vlastni bazen ale vlastni fve ne,
protoze je ukazkou chlapstvi palit benzin ve ctyrvalci v manualu!
thor: ja mam tri auta, jedno elektro, jeden phev a jeden spalovak a stejne ma prumerny auto 6 valcu, co tam
mas dal?
Ja nechci fve a sluníčkem topim do podlahy, bojleru, bazenu dyl nez si chytl tuhle zelenou nemoc. Konkretne pres 20 let. A ne v jednom dome. Je vic možností, musis si v hlave udelat drobet uklid
https://www.elektroprumysl.cz/…ktrickych-motoru
U elektorovozitka dochazi zase ke ztratam pri nabijeni, samovolne vybijeni baterie, ztraty v zime,zmari se energie na pohon cca 500 kg baterie,...
That’s all 🫶🏻
Máš problém s háčky a čárkami? Možná by bylo pro tebe dobré si nejdřív doplnit základní vzdělání.
That’s all Folks 👍