Technika
Another way electric cars clean the air: study says brake dust reduced by 83%
👍👍👍
electrek.cO/2025/05/27/another-way-electric-cars-clean-the-air-study-says-brake-dust-reduced-by-83/
Kez bychom byli tak daleko a hlavnim problemem byly emise z pneumatik a brzd. Zatim mam bohuzel nejvetsi problem s emisemi z vyfuku starych TDIcek...
Kde je tech castic o mnoho radu vic. 👎
👍👍👍
electrek.cO/2025/05/27/another-way-electric-cars-clean-the-air-study-says-brake-dust-reduced-by-83/
Kez bychom byli tak daleko a hlavnim problemem byly emise z pneumatik a brzd. Zatim mam bohuzel nejvetsi problem s emisemi z vyfuku starych TDIcek...
Kde je tech castic o mnoho radu vic. 👎
@DonVito Ty máš výfuk vyvedený do vozidla ?
@Dušan Trnka
Moje lokalni emise z pohonu jsou nulove.
Moje lokalni emise z pohonu jsou nulove.
@DonVito Emise starých aut se nevyřeší tím, že nová auta zdražíme a znemožníme tak koupení nového.
A u nových aut dělá spalovací motor výraznou menšinu emisí pevných částic. Mnohem víc jich vyprodukují brzy, ale hlavně pneumatiky a asfalt.
A u nových aut dělá spalovací motor výraznou menšinu emisí pevných částic. Mnohem víc jich vyprodukují brzy, ale hlavně pneumatiky a asfalt.
@Michal Ježek
Odkud cerpas informace?
Porovnani mnozstvi castic ze spalovaciho motoru a z pneumatik me zajima.
Rad si o tom neco prectu.
Odkud cerpas informace?
Porovnani mnozstvi castic ze spalovaciho motoru a z pneumatik me zajima.
Rad si o tom neco prectu.
@DonVito Stačí se podívat na normy Euro 6 a 7 pokud jde o množství emisí pevných částic a pak je porovnat s úbytkem pneumatik.
Není to složité. Matematika pro ZŠ.
Není to složité. Matematika pro ZŠ.
@Michal Ježek
Matematika ZS.
Tak to pro tebe nebude problem.
Kolik je tedy emisi na km z motoru a kolik z pneumatik?
Matematika ZS.
Tak to pro tebe nebude problem.
Kolik je tedy emisi na km z motoru a kolik z pneumatik?
@DonVito
Dobře, nedáte trochu googlení a matematiku pro ZŠ.
Euro 6 a 7 stanovují limit 0,45g/100km. Takže necelého půl kila na 100tis km.
Nevím, jaký styl jízdy máte vy, tak si račte sám spočítat, kolik kg gumy za 100tis km sjedete. Spočítat si objem sjeté gumy dle vašich rozměrů pneumatik a vynásobit počtem sjetých pneumatik, není problém i se základním vzděláním. 😉
Dobře, nedáte trochu googlení a matematiku pro ZŠ.
Euro 6 a 7 stanovují limit 0,45g/100km. Takže necelého půl kila na 100tis km.
Nevím, jaký styl jízdy máte vy, tak si račte sám spočítat, kolik kg gumy za 100tis km sjedete. Spočítat si objem sjeté gumy dle vašich rozměrů pneumatik a vynásobit počtem sjetých pneumatik, není problém i se základním vzděláním. 😉
@Michal Ježek
Zopakuji ti otazku
Kolik je tedy emisi na km z motoru a kolik z pneumatik?
Muzes uvest ten jednoduchy vypocet pro sve auto, kdyz tady s tim sermujes?
Zopakuji ti otazku
Kolik je tedy emisi na km z motoru a kolik z pneumatik?
Muzes uvest ten jednoduchy vypocet pro sve auto, kdyz tady s tim sermujes?
@DonVito
Aha, takže buď neumíš vynásobit číslo číslem 1000, nebo neumíš číst. OK.
A jak mám vypočítat hmotnost tvých gum, když nevím kolik jich spotřebuješ a jaké máš jejich rozměry?
Koukám, i matematika pro ZŠ může dělat spoustě lidí problém. U mých pneumatik mi to vychází zhruba na 18kg/100tis km.
(52,8*3,14)*22,5*0,5 je objem v cm3. Krát 12 penumatik a hustota +-1g/cm3.
Takže vyprodukuji 40x víc pevných částic z gum, než výfuku.
Aha, takže buď neumíš vynásobit číslo číslem 1000, nebo neumíš číst. OK.
A jak mám vypočítat hmotnost tvých gum, když nevím kolik jich spotřebuješ a jaké máš jejich rozměry?
Koukám, i matematika pro ZŠ může dělat spoustě lidí problém. U mých pneumatik mi to vychází zhruba na 18kg/100tis km.
(52,8*3,14)*22,5*0,5 je objem v cm3. Krát 12 penumatik a hustota +-1g/cm3.
Takže vyprodukuji 40x víc pevných částic z gum, než výfuku.
@Michal Ježek
👍
No vidis, ze to jde.
Priste to uved rovnou.
Ty zakladni skolo.
Btw. ne vsechna auta jsou EU6 a ne vsechna auta splnuji normy a i kdyz je splnuji, tak se do nich nepocita vypalovani filtru atd.
Ale OK, mnozstvi castic z pneumatik je vyssi nez z moderniho motoru, pokud je v poradku.
PS Kdyz se na neco ptam, neznamena to automaticky, ze to rozporuju...
Chci se bavit v cislech, ne v dojmech.
👍
No vidis, ze to jde.
Priste to uved rovnou.
Ty zakladni skolo.
Btw. ne vsechna auta jsou EU6 a ne vsechna auta splnuji normy a i kdyz je splnuji, tak se do nich nepocita vypalovani filtru atd.
Ale OK, mnozstvi castic z pneumatik je vyssi nez z moderniho motoru, pokud je v poradku.
PS Kdyz se na neco ptam, neznamena to automaticky, ze to rozporuju...
Chci se bavit v cislech, ne v dojmech.
@DonVito To sis mohl spočítat sám. Není to složité.
@Michal Ježek
Mohl jsem si to i vygooglit nebo se zeptat AI. Ale ptal jsem se tebe, protoze kdyz to tvrdis, mel bys to mit podlozene.
A jsem rad, ze tomu tak v tvem pripade bylo.
Ne vzdy je to zde pravidlem.
Btw. uplne jsem v tvem vypoctu nezaznamenal vzorek, ale ok.
🙂
To jen k te ZS. Ale o to tu nejde. Jde o vysledek radove.
Mohl jsem si to i vygooglit nebo se zeptat AI. Ale ptal jsem se tebe, protoze kdyz to tvrdis, mel bys to mit podlozene.
A jsem rad, ze tomu tak v tvem pripade bylo.
Ne vzdy je to zde pravidlem.
Btw. uplne jsem v tvem vypoctu nezaznamenal vzorek, ale ok.
🙂
To jen k te ZS. Ale o to tu nejde. Jde o vysledek radove.
@Michal Ježek
Tak to je ale špatná uvaha.
Ne všechno opotrebeny gum jde na zminene male castice.
Naopak muj tip je, že vetsina opotrebeny gum je v pripade extremniho zatizeni kdy vznikaji daleko vetsi castice gumy.
PS: zas je tu snaha uvadet hodnoty dle norem EURo jako skutecne z provozu. Rozdil je v násobcích.
Tak to je ale špatná uvaha.
Ne všechno opotrebeny gum jde na zminene male castice.
Naopak muj tip je, že vetsina opotrebeny gum je v pripade extremniho zatizeni kdy vznikaji daleko vetsi castice gumy.
PS: zas je tu snaha uvadet hodnoty dle norem EURo jako skutecne z provozu. Rozdil je v násobcích.
@Hendly určitě máte pravdu v tom, že ne všechno jde na malé částice. Ale stačí se podívat, jak rovnoměrně se vám opotřebovávají gumy a jestli vám tam chybí velké kusy.
Já nevím jak vy, já v nich díry nemám, byť uznávám, že někdy kousek se odlomit může.
Já nevím jak vy, já v nich díry nemám, byť uznávám, že někdy kousek se odlomit může.
@Michal Ježek
Tak taky nemyslím kusy gum, alw castice vetsi nez udavane PM10.
Viz okem viditelny prach z gum při brzdění atd
Tak taky nemyslím kusy gum, alw castice vetsi nez udavane PM10.
Viz okem viditelny prach z gum při brzdění atd
@DonVito
Z pneumatik mého auta 0,05 až 0,10 g/km.
Limit pro pevné částice dle současných emisních norem je 0,0045 g/km, čili teoreticky desetkrát až dvacetkrát méně, většina aut bude výrazně pod limitem, takže ještě výrazně méně.
Co tam máš dál?
Z pneumatik mého auta 0,05 až 0,10 g/km.
Limit pro pevné částice dle současných emisních norem je 0,0045 g/km, čili teoreticky desetkrát až dvacetkrát méně, většina aut bude výrazně pod limitem, takže ještě výrazně méně.
Co tam máš dál?
@Tycoon
Nerozlišuješ velikost castic.
Nerozlišuješ velikost castic.
@Hendly
Problematika velikosti/počtu částic a jejich složení/škodlivosti je téma pro odborné publikace či konference, nikoliv pro tuto diskuzi.
Problematika velikosti/počtu částic a jejich složení/škodlivosti je téma pro odborné publikace či konference, nikoliv pro tuto diskuzi.
@Tycoon
Tak to je ale dost důležitá informace.
Tady se navozuje pocit, ze vlastne motor je ok a horsi jsou gumy.
Michelin ale uvadi, ze pouze 1,4% castic z gum jsou mensi nez 10um.
Tak to je ale dost důležitá informace.
Tady se navozuje pocit, ze vlastne motor je ok a horsi jsou gumy.
Michelin ale uvadi, ze pouze 1,4% castic z gum jsou mensi nez 10um.
@Hendly
1,4 % z počtu částic, nebo z hmotnosti částic?
A jaké je to u částic z motoru?
1,4 % z počtu částic, nebo z hmotnosti částic?
A jaké je to u částic z motoru?
@Tycoon
Hmotnostni.
To uplne prevraci misti pokusy s trojčlenkou
Hmotnostni.
To uplne prevraci misti pokusy s trojčlenkou
@Hendly
Nepřevrací, ale doplňuje.
U těžších aut s vyšším opotřebením pneu budou PM10 z pneumatik řádově na úrovni PM10 z motoru.
Nepřevrací, ale doplňuje.
U těžších aut s vyšším opotřebením pneu budou PM10 z pneumatik řádově na úrovni PM10 z motoru.
@Tycoon
Klasika, si e se tu pise “40x vic” ale zmena na stejne je jen doplneni….
Znova. Brat hodnoty emisi podle tabulek z EURO mereni je nesmys. Realne emise v provozu jsou násobně vyšší a s poctem najetych km stoupaji.
Klasika, si e se tu pise “40x vic” ale zmena na stejne je jen doplneni….
Znova. Brat hodnoty emisi podle tabulek z EURO mereni je nesmys. Realne emise v provozu jsou násobně vyšší a s poctem najetych km stoupaji.
@Hendly
Reálné emise můžou být vyšší i nižší než norma. Já předpokládám u zážehového motoru nižší.
Dám příklad. U minulého auta jsem měl normované emise CO2 178 g/km. Skutečné dle spotřebovaného paliva jsem měl 139 g/km, čili níže. Jelikož se motor vyráběl v Mexiku a prodával se i na americkém trhu, měl i mnohem nižší emise NOx než "nejpřísnější" evropské normy, zhruba na úrovni 10 mg/km, takže by s prstíkem v nose dal i připravovanou Euro 7. Kvůli americkým předpisům si musel umět udržet nízké emise i při vyšším nájezdu.
Reálné emise můžou být vyšší i nižší než norma. Já předpokládám u zážehového motoru nižší.
Dám příklad. U minulého auta jsem měl normované emise CO2 178 g/km. Skutečné dle spotřebovaného paliva jsem měl 139 g/km, čili níže. Jelikož se motor vyráběl v Mexiku a prodával se i na americkém trhu, měl i mnohem nižší emise NOx než "nejpřísnější" evropské normy, zhruba na úrovni 10 mg/km, takže by s prstíkem v nose dal i připravovanou Euro 7. Kvůli americkým předpisům si musel umět udržet nízké emise i při vyšším nájezdu.
@Michal Ježek
Jaky limit určoval wueo6 na oter z pneumatik a brzd? To se přiznám, to opravdu nevím.
A u euro 7, u brzd je limit pro ev 3mg/km a u spalovaku 7mg/km. Takze spalovak emituje dvojnásobek než ev. A poslední otázka, jaky je limit na oter pneumatik u euro7. Opět se přiznám, že tohle neznám, protoze to oficiálně ještě nebylo stanoveno.
Ale zajiste ty to víš, kdyz se tim ohanis, tak prosím, jaké jsou ty limity u euro6 a euro7? Motor euro6 generuje 5mg, brzdy spalovaku dalších 7mg, ev 3mg, takže to máme 12mg vs 3mg. Jak je to tedy s těmi pneumatikami?
Jaky limit určoval wueo6 na oter z pneumatik a brzd? To se přiznám, to opravdu nevím.
A u euro 7, u brzd je limit pro ev 3mg/km a u spalovaku 7mg/km. Takze spalovak emituje dvojnásobek než ev. A poslední otázka, jaky je limit na oter pneumatik u euro7. Opět se přiznám, že tohle neznám, protoze to oficiálně ještě nebylo stanoveno.
Ale zajiste ty to víš, kdyz se tim ohanis, tak prosím, jaké jsou ty limity u euro6 a euro7? Motor euro6 generuje 5mg, brzdy spalovaku dalších 7mg, ev 3mg, takže to máme 12mg vs 3mg. Jak je to tedy s těmi pneumatikami?
@DonVito a zkus si třeba u moderního auta (T -10 let) šáhnout do výfuku, aby si viděl co z toho (ne)leze.
@ryccardo
Nemam potrebu sahat do vyfuku.
Verim ze auta mladsi deseti let produkuji castic z motoru pomerne malo.
Kdyz jsou v poradku.
Nemam potrebu sahat do vyfuku.
Verim ze auta mladsi deseti let produkuji castic z motoru pomerne malo.
Kdyz jsou v poradku.
@DonVito Víra je na howno, důležitá jsou fakta!
@DonVito ano presne tak, takze jak pisu. Zadny problem. Spis je potreba, aby ceny ND byly takove, ze je realne proveditelne takova auta v poradku udrzovat.
@ryccardo
Důležité je spis ty vraky dostat z provozu, než nabizet dotované nebo pochybné díly. Kdyz chceš opici, musíš mít na banany. Kdyz na ne nemas, přijdeš o opici.
Důležité je spis ty vraky dostat z provozu, než nabizet dotované nebo pochybné díly. Kdyz chceš opici, musíš mít na banany. Kdyz na ne nemas, přijdeš o opici.
@Mikesus o dotovani nikdo nemluvil. Spis je potreba konkurencni prostredi. Ty "vraky" jak nazyvas spalovaky nastesti z provozu nedostanes, takze mas smulu. Platit automobilce marze v urovnich stovek nebo i 1000% nema nic spolecneho s opicia bananama. Je potreba, aby zakaznik nebyl okradan.
@DonVito No my jsme ve skutečnosti tak daleko, že emise z osobní dopravy už žádný problém vlastně není. Těch pár šrotů co občas člověk potká časem vyhyne. Je jich už naprosté minimum.
@ryccardo
Tak to asi zijes v nejake jine zemi nez ja.
Treba OII je katastrofa. A vidam jich stale spousty...
Tak to asi zijes v nejake jine zemi nez ja.
Treba OII je katastrofa. A vidam jich stale spousty...
@DonVito O2 kdyz je v poradku, tak nijak nehuli. Navic FL mel DPF, takze tam uz vubec neni co resit. To ma cisty vyfuk, kdyz na tom neni nejaka zavada.
@ryccardo
Napsat o dieselovym aute bez filtru, ze je v poradku, je kravina.
Neni to v poradku, nesplnuje ani EU5.
A nikdo by nemel dychat zplodiny dieselu vubec, natoz bez filtru (EU4).
Napsat o dieselovym aute bez filtru, ze je v poradku, je kravina.
Neni to v poradku, nesplnuje ani EU5.
A nikdo by nemel dychat zplodiny dieselu vubec, natoz bez filtru (EU4).
@DonVito euro4 pokud jsou v poradku vstriky a auto ma dobry servis je taky no problemo a nehuli. Cudici Oktavky jsou bud cipovany nebo na nich neni neco ok a mely by se opravit nebo hodit do srotu.
@ryccardo
Asi takhle
Na druhe casti tveho prispevku se urcite shodneme.
Nejhorsi jsou vytuneny diesely.
Asi takhle
Na druhe casti tveho prispevku se urcite shodneme.
Nejhorsi jsou vytuneny diesely.
@ryccardo
Ze nevidíš emise, neznamená ze je to v pořádku. Obvykle směs NOx je bezbarvý plyn a presto škodí. Kdyz je více NO2, je to lehce cervenohnede, coz je ve smogu pak dobře vidět, jinak v provozu přímo z auta téměř nepostrehnutelne. Ne opravdu tyhle vraky nejsou v poradku.
Ze nevidíš emise, neznamená ze je to v pořádku. Obvykle směs NOx je bezbarvý plyn a presto škodí. Kdyz je více NO2, je to lehce cervenohnede, coz je ve smogu pak dobře vidět, jinak v provozu přímo z auta téměř nepostrehnutelne. Ne opravdu tyhle vraky nejsou v poradku.
@Mikesus to je ciste tve vnimani sveta a tvuj problem.
NOX se rozptyli a nezpusobuje problemy pokud ho nejsou vysoke koncentrace.
Pevne castice, z paleni nafty pod vysokym tlakem, jsou skodlive i pri nizkych koncentracich.
NOX se rozptyli a nezpusobuje problemy pokud ho nejsou vysoke koncentrace.
Pevne castice, z paleni nafty pod vysokym tlakem, jsou skodlive i pri nizkych koncentracich.
@ryccardo
Dnes jel prede mnou ve meste *** s E46 330d.
Ja nastesti vcas prepnul na vnitrni okruh.
Bohuzel zamoreni mesta a otravovani deti jdoucich do skoly tomu ridici nevadi.
👎
Problem techto ridicu je, ze zanechavaji emise za sebou.
A jim samotnym, alespon behem jizdy, vubec neskodi.
Narozdil od ridicu jedoucimi za nimi.
Dnes jel prede mnou ve meste *** s E46 330d.
Ja nastesti vcas prepnul na vnitrni okruh.
Bohuzel zamoreni mesta a otravovani deti jdoucich do skoly tomu ridici nevadi.
👎
Problem techto ridicu je, ze zanechavaji emise za sebou.
A jim samotnym, alespon behem jizdy, vubec neskodi.
Narozdil od ridicu jedoucimi za nimi.
@DonVito ano tyhle motory se vyborne cipuji. Za normalniho stavu, nijak nekourici motor, zacne hulit a to uznavam ze je fakt hnus. Jsou to vyborny motory, ale jak je napadne nejaky tuner, tak to pak problematiky neznaly lidi jako ty povazuji za normu beznou u vsech naftaku. A tohle je Euro2 max Euro3.
A nemáme takhle čirou náhodou už cca 7 let na trhu PSCB – Porsche Surface Coated Brakes??????
To se zase drží pod pokličkou, aby se dalo ždímat z klientů Porsche peněz co se dá a pak se to nenápadně přejmenuje a dá do běžných aut?
Kotouče by sice vyšly třeba 3x dražší, ale zase by mohly vydržet celou životnost auta a problém emisí z brzd je vyřešen. Snížení o 90 a víc % jako nic.
To se zase drží pod pokličkou, aby se dalo ždímat z klientů Porsche peněz co se dá a pak se to nenápadně přejmenuje a dá do běžných aut?
Kotouče by sice vyšly třeba 3x dražší, ale zase by mohly vydržet celou životnost auta a problém emisí z brzd je vyřešen. Snížení o 90 a víc % jako nic.
Budeme asi brzdiť nohami ako Flinstonovci ! A bude ešte horšie, vraj aj rastliny cítia bolesť . Možno by malo ľudstvo spáchať samovraždu ...
@Dušan Trnka
Můžeš být vzorem třeba. Nebo třeba můžeme prestat nicit své zdraví navzájem, kdyz je alternativa.
Můžeš být vzorem třeba. Nebo třeba můžeme prestat nicit své zdraví navzájem, kdyz je alternativa.
@Mikesus
Pořád nechaete že alternativa není?
Pořád nechaete že alternativa není?
@Rezna
Alternativa k cemu?
Alternativa k cemu?
@DonVito
Alternativa k benzin/diesel. Alternativa k jádru. Alternativa k fosilu. PLNOHODNOTNÁ alternativa. ne alternativa pro 20%.
Alternativa k benzin/diesel. Alternativa k jádru. Alternativa k fosilu. PLNOHODNOTNÁ alternativa. ne alternativa pro 20%.
Kdysi dávno se vozy brzdily dřevěnou tyčí. Co se tak k tomu vrátit???
V článku jsou zmatečně používány zkratky - technologie LMD, tedy Laser Metal Deposition se používá přímo na navaření prášku (ve variantě EHLA, ale to není zas tak důležité). Proces HVOF je fyzikálně odlišné vytváření žárových nástřiků - v této aplikaci se to nepoužívá. LMD pro brzdové kotouče už před několika lety použila firma TRUMPF. A na vloženém videu je proces LMD využit ne pro vytváření odolné vrstvy ale pro aditivní výrobu - tedy 3D tisk. Takto se brzdové kotouče nevyrábějí (sice by to jistě šlo, ale bylo by to VELMI drahé)
Zatím by stačilo třeba pořádně seřídit semafory ve městech. Ono když jedu třeba po Hradci Králové. Zastaví mě červená a za chvíli skočí zpět zelená, ale nikdo nikde z bočních ulic nevyjel, je to na palici. Takových situací je moc a zbytečně člověk brzdí a stojí,pak zase rozjezd....
@secho
Anebo si poridit alespon full-hybrid.
Bez rekuperace a nasledneho elektrickeho rozjezdu chapu tvou frustraci...
Az budes mit BEV, nebudes to tolik resit.
Anebo si poridit alespon full-hybrid.
Bez rekuperace a nasledneho elektrickeho rozjezdu chapu tvou frustraci...
Az budes mit BEV, nebudes to tolik resit.
@DonVito
Jo. Zastavovani je spis opruz než oter brzd. Staci jen používat rekuperaci. A pak máš i na následující rozjezd
Jo. Zastavovani je spis opruz než oter brzd. Staci jen používat rekuperaci. A pak máš i na následující rozjezd
@DonVito Jakože pak nebude muset zastavit a netratí ten čas?
Řidiče opotřebení brzd netrápí.
Řidiče opotřebení brzd netrápí.
Uz to zacina byt dost psycho..kam dal to jeste muze zajit?
Kto chce psa biť, palicu si nájde. Nebudú emisie z výfuku, spoplatnia emisie z bŕzd a z pneumatík. Keď nebudú tie, spoplatnia trebárs tvoje prdy počas jazdy, lebo aj to sú skleníkové plyny. Pokutám sa skrátka nevyhneš.
Divis se tomu, že to je prakticky vzdy z vychodu?
Leštit ebonitovou tyč.