Novinky
Dvacetileté ojeté elektromobily budou realitou. Degradace baterií není tak hrozná, tvrdí studie
210 komentářů
Tak rád bych tomu věřil a bylo by to jistě supr, ale koukám na inzeráty na takové Citigo a 3-4 roky stará auta (tj za mě skoro nová) tam vykazují SOH 85-93 %. Tímhle tempem degradace bych nečekal, že něco takového bude jezdit déle než 10 let a baterka bude dead.
@ryccardo
Degradace je nejrychlejší ze začátku, pak mírně klesá.
Jenže kdo si koupí ojetou BEV s SOH třeba 80%, když ví že náhradní baterka v podstatě nebude, protože tou dobou budou všechny vraky s SOH taky 80%...
Degradace je nejrychlejší ze začátku, pak mírně klesá.
Jenže kdo si koupí ojetou BEV s SOH třeba 80%, když ví že náhradní baterka v podstatě nebude, protože tou dobou budou všechny vraky s SOH taky 80%...
@rohYpnol Spíš bych řekl, že je to obráceně. Baterka dlouho drží a čím je starší tím rychleji degraduje, ale možná se pletu.
@ryccardo
Mas to napsany v clanku.
Mas to napsany v clanku.
@DonVito jj je to tak. Ze začátku používání kapacita baterie poklesne rychle, pak klesá pomaleji a ke konci životnosti se proces degradace opět zrychlí. Ono je to i logické. Stárne všechno.
Jinak pokud by se někomu chtělo číst, tak tady je na téma EV a baterky pěkný vědecký článek
www.fs.cvut.cz/…-elektromobilito
Jinak pokud by se někomu chtělo číst, tak tady je na téma EV a baterky pěkný vědecký článek
www.fs.cvut.cz/…-elektromobilito
@ryccardo
Ne, to skutecne NENI vedecky clanek!
Je to clanek z fakulty strojni, co nema s baterkama spolecnyho vubec nic.
Je to amatersky vypotek plny manipualci.
Ostuda CVUT.
👎
Macek ma pro baterie nulovou kvalifikaci.
Ne, to skutecne NENI vedecky clanek!
Je to clanek z fakulty strojni, co nema s baterkama spolecnyho vubec nic.
Je to amatersky vypotek plny manipualci.
Ostuda CVUT.
👎
Macek ma pro baterie nulovou kvalifikaci.
@DonVito takže výsledky a závěry ČVUT je amatérský výpotek. Ty jsi ale nevzdělaný ubožák 😁 😁 Máš aspoň střední školu ty mudrlante?
@ryccardo
Jak muze strojar, secialista na spalovaci motory psat vedeckou praci o baterkach???
Ja mam pro tento obor mnohem vyssi kvaifikaci nez Macek.
Proto to pisu.
Je to jak kdyby to psal ekonom nebo pravnik.
👎
Nejedna se o vedeckou praci!
Jak muze strojar, secialista na spalovaci motory psat vedeckou praci o baterkach???
Ja mam pro tento obor mnohem vyssi kvaifikaci nez Macek.
Proto to pisu.
Je to jak kdyby to psal ekonom nebo pravnik.
👎
Nejedna se o vedeckou praci!
@DonVito hele nemam naladu s tebou vest diskuzi ty nevzdelany povle. Ty mas kvalifikaci, tak chytit se lopaty. Jestli tady chces delat z profesoru na CVUT neschopny pitomce a z jejich obsahly prace plny prostych faktu amatersky vypotek, tak jsi leda k smichu. Vis kolik hodin jim muselo dat nashromazdit vsechna ta data a zpracovat takovou obsahlou praci? A ty to smahem smetes ze stolu. Koncim s tebou debatu tupane.
@ryccardo
Ja jsem tu "praci" cetl.
A je tam spousty nesmyslu.
Macek je touto zaujatou zamerne zkreslenou praci ostudou akademicke obce.
👎
Od chybne (zamerne nadsazene) narocnosti vyroby baterie (proc o ni pise vyvojar spaovacich motoru???), pres vymenu baterie u Hyundai Kona az po nesmyslne nadsazovani energetickych ztrat (pro kterou ma pan Macek opet nulovou kvalifikaci).
Takze priste misto urazek diskuznich oponentu si zkus praci sam kriticky nastudovat.
A ne ji nekriticky zhltnout, ani se nezamyslet nad kvalifikaci autoru, natoz tuto slataninu plnou osobnich postoju oznacovat za vedu.
PS Jestlize ti tve kriticke mysleni nestaci ke zhodnoceni tohoto paskvilu, zkus pouzit AI.
A prestat se povysovat nad AI i nade mne. AI umi pracovat s daty pomerne obstojne, ale samozrejme he treba kontrola.
Ja nemam duvod te ponizovat.
Radeji vedu vecnou debatu.
Ve ktere nehraje vzdelani roli.
A uz vubec ne vzdelani v oblasti spalovacich motoru v diskuzi o EV.
😀
Ja jsem tu "praci" cetl.
A je tam spousty nesmyslu.
Macek je touto zaujatou zamerne zkreslenou praci ostudou akademicke obce.
👎
Od chybne (zamerne nadsazene) narocnosti vyroby baterie (proc o ni pise vyvojar spaovacich motoru???), pres vymenu baterie u Hyundai Kona az po nesmyslne nadsazovani energetickych ztrat (pro kterou ma pan Macek opet nulovou kvalifikaci).
Takze priste misto urazek diskuznich oponentu si zkus praci sam kriticky nastudovat.
A ne ji nekriticky zhltnout, ani se nezamyslet nad kvalifikaci autoru, natoz tuto slataninu plnou osobnich postoju oznacovat za vedu.
PS Jestlize ti tve kriticke mysleni nestaci ke zhodnoceni tohoto paskvilu, zkus pouzit AI.
A prestat se povysovat nad AI i nade mne. AI umi pracovat s daty pomerne obstojne, ale samozrejme he treba kontrola.
Ja nemam duvod te ponizovat.
Radeji vedu vecnou debatu.
Ve ktere nehraje vzdelani roli.
A uz vubec ne vzdelani v oblasti spalovacich motoru v diskuzi o EV.
😀
@ryccardo
je celosvětová vědecká shoda, ze pokracovat v dalsim spalování fosilních paliv je cesta do pekel.
je celosvětová vědecká shoda, ze pokracovat v dalsim spalování fosilních paliv je cesta do pekel.
@Hendly Bože tyhle kecy fakt zbožňuju a celosvětově se na tom shodne kdo? A dodržuje to kdo? A definuj to peklo. Jak budou vypadat ty tvoje katastrofický scénáře. Furt jen strašíte. Planeta shoří, bude extrémní počasí. Pak zase Evropa zamrzne a podobný kecy. Modely na základě, kterých to hrstka vědců tvrdí jsou tak mizerný, že když je aplikuješ do minulosti, tak absolutně nevycházejí a my na základě nich predikujeme budoucnost. Je to trapárna a bouda na lidi. Taky na to CELÝ SVĚT KAŠLE a jediný kdo si kvůli tomu ničí ekonomiku a energetiku je EU. Nikdo jinej!!! My zavíráme elektrárny a v Indii a Číně je mohutně budují. Poslední věrný spojenec v tomhle dementním destruktivním e😜erimentu do toho hodil vidle letos. (tím myslím USA), Takže jsme zůstali v tom nesmyslným snažení o záchranu klimatu úplně sami.
@ryccardo
Orodujes tu odbornika na spalovaci motory ktery pise o baterkach.
Panel IPCC jsou stovky odborniku na svuj obor z celeho sveta a tisíce vedeckych studií.
Ty to ale cele shazuješ.
A ne, cely svet na to rozhodně nekasle.
Orodujes tu odbornika na spalovaci motory ktery pise o baterkach.
Panel IPCC jsou stovky odborniku na svuj obor z celeho sveta a tisíce vedeckych studií.
Ty to ale cele shazuješ.
A ne, cely svet na to rozhodně nekasle.
@Hendly Ano závěry IPCC je jistě dobré brát s v potaz ovšem S REZERVOU a opatření jimi doporučená vydělit tak 10ti a to pak zavádět do reality!!! Tj nepodřizovat tomu vše, jako se aktuálně děje.
Stejná chyba, kdy jsme podřídili vše odborníkům, se stala za Covidu, kdy epidemiologové vydali doporučení co by se mělo udělat a vlády se to nekriticky snažily (ve své připosranosti) uvést do praxe. Výsledkem byly stamiliardové schodky, krachy firem, devastace průmyslu, hospodářství, celých ročníků dětí ve školách a všeho kolem jen proto, že jsme naslovo poslouchali "odborníky" A kvůli čemu? Stejně Covid nakonec prodělal každý a někdo i několikrát. Byla to chyba a poslouchat na 100% IPCC je taky chyba. Stejně jako nekriticky poslouchat i ty lidi z ČVUT není dobře. Věda není o vědění, ale o pochybování a hledání cesty. Ale neposlouchat je vůbec a říct, že lidi z ČVUT jsou amatéři, jak to děláte vy s Doníkem a dalšíma to je diletantismus.
A celý svět na to kašle z vysoka. Nevím jak si došel k závěru, že ne. Máš pro své tvrzení nějaké argumenty?
Stejná chyba, kdy jsme podřídili vše odborníkům, se stala za Covidu, kdy epidemiologové vydali doporučení co by se mělo udělat a vlády se to nekriticky snažily (ve své připosranosti) uvést do praxe. Výsledkem byly stamiliardové schodky, krachy firem, devastace průmyslu, hospodářství, celých ročníků dětí ve školách a všeho kolem jen proto, že jsme naslovo poslouchali "odborníky" A kvůli čemu? Stejně Covid nakonec prodělal každý a někdo i několikrát. Byla to chyba a poslouchat na 100% IPCC je taky chyba. Stejně jako nekriticky poslouchat i ty lidi z ČVUT není dobře. Věda není o vědění, ale o pochybování a hledání cesty. Ale neposlouchat je vůbec a říct, že lidi z ČVUT jsou amatéři, jak to děláte vy s Doníkem a dalšíma to je diletantismus.
A celý svět na to kašle z vysoka. Nevím jak si došel k závěru, že ne. Máš pro své tvrzení nějaké argumenty?
@ryccardo
Zprava IPCC je to nejlepší co lidstvo ma o klimatu. Pracuji na tom spicky oboru z cele planety.
Profesor Macek je odbornik na spalovaci motory.
A co dela zbytek sveta? V celem svete masivne roste OZE. Cina i Indie v tom maji a dale rozjizdi dalsi investice.
Mnoho zemi resi existecni potize a bere zmenu klimatu naprosto vazne.
I treba takovy Pakistan ma ministerstvo pro změnu klimatu. …
Zprava IPCC je to nejlepší co lidstvo ma o klimatu. Pracuji na tom spicky oboru z cele planety.
Profesor Macek je odbornik na spalovaci motory.
A co dela zbytek sveta? V celem svete masivne roste OZE. Cina i Indie v tom maji a dale rozjizdi dalsi investice.
Mnoho zemi resi existecni potize a bere zmenu klimatu naprosto vazne.
I treba takovy Pakistan ma ministerstvo pro změnu klimatu. …
@Hendly já netvrdím že to není nejlepší co lidstvo má. Jen ta opatření co na základě toho podnikáme musíme vymýšlet s rozumem. Jestli nám IPCC řekne musíte udělat to to a to, protože nám to tak vyšlo, tak je potřeba vzít ohledy i na další aspekty a neudělat to co říká IPCC, ale to co je reálně možné, aniž by to mělo negativní dopady do dalších odvětví.
V celém světě hlavně masivně roste výstavba uhlí, jádra a plynu. Takže věta, že ve světě masivně roste OZE je tvoje záměrná lež vytržená z kontextu!! Ve světě masivně roste výstavba elektráren (mimo jiné i OZE)
www.novinky.cz/…rojektu-40509062
www.oenergetice.cz/…ren-za-deset-let
Pákistán má ministerstvo pro změnu klimatu, což stačí lidem jako ty ke štěstí, ale v reálu buduje taky uhelný elektrárny (mimo jiné) Ty si určitě najdeš spíš článek o tom kolik vybudovali OZE zdrojů a nad tím se budeš rozplývat.
www.oenergetice.cz/…uhli/__trashed-5
V celém světě hlavně masivně roste výstavba uhlí, jádra a plynu. Takže věta, že ve světě masivně roste OZE je tvoje záměrná lež vytržená z kontextu!! Ve světě masivně roste výstavba elektráren (mimo jiné i OZE)
www.novinky.cz/…rojektu-40509062
www.oenergetice.cz/…ren-za-deset-let
Pákistán má ministerstvo pro změnu klimatu, což stačí lidem jako ty ke štěstí, ale v reálu buduje taky uhelný elektrárny (mimo jiné) Ty si určitě najdeš spíš článek o tom kolik vybudovali OZE zdrojů a nad tím se budeš rozplývat.
www.oenergetice.cz/…uhli/__trashed-5
@ryccardo
Cina - prirustek OZE jen v roce 2024 +350GW.
Srovnej to s tim co mas v odkazech o uhlí.
To je radovy rozdil ve prospech OZE.
Cina - prirustek OZE jen v roce 2024 +350GW.
Srovnej to s tim co mas v odkazech o uhlí.
To je radovy rozdil ve prospech OZE.
@ryccardo ne to je blogísek se starými daty i 15 let. Ne vědecký článek. Doba, technologie a elektrický mix je už úplně jinde.
@hrtlik1
„Kam kráčíš, elektromobilito?“ je populárně‑odborný článek zveřejněný Centrem vozidel udržitelné mobility na webu FS ČVUT, nikoli přísně vědecká studie v recenzovaném časopise. Je to spíš souhrnný komentář a změrová analýza současného stavu elektromobility v ČR a EU, psaná Ing. Josefem Morkusem a Janem Mackem, CSc.
Názorově‑odborný komentář, ne originální vědecká studie.
Skutecna vedecka vypada takto
www.sciencedirect.com/…1364032124007858?…
Jeji zavery jsou zcela transparentni (odlisne od Mackovych) a je delana odborniky v danem oboru a ne zaujatymi diletanty z uplne jineho oboru.
fdrive.cz/…gii-z-uhli-14085
„Kam kráčíš, elektromobilito?“ je populárně‑odborný článek zveřejněný Centrem vozidel udržitelné mobility na webu FS ČVUT, nikoli přísně vědecká studie v recenzovaném časopise. Je to spíš souhrnný komentář a změrová analýza současného stavu elektromobility v ČR a EU, psaná Ing. Josefem Morkusem a Janem Mackem, CSc.
Názorově‑odborný komentář, ne originální vědecká studie.
Skutecna vedecka vypada takto
www.sciencedirect.com/…1364032124007858?…
Jeji zavery jsou zcela transparentni (odlisne od Mackovych) a je delana odborniky v danem oboru a ne zaujatymi diletanty z uplne jineho oboru.
fdrive.cz/…gii-z-uhli-14085
@hrtlik1
Na stránce “Kam kráčíš, elektromobilito?” jsem našel několik tvrzení, která stojí za bližší prověření😒br />
## 1. Elektromobily mají vyšší emisní zátěž než benzínové až do 130 000 km a než dieselové až do 250 000 km
„v podmínkách ČR do přibližně 130 000 najetých km … má elektromobil vyšší emise CO₂ než automobil s benzinem a … do 250 000 km … vyšší emise než diesel“
Toto tvrzení závisí na
* konkrétním složení české elektrické sítě,
* přesné metodice výpočtu emisí z výroby baterií,
* typu porovnávaných vozidel.
Moderní LCA (life-cycle assessment) ukazují, že bod zlomu nastává často mnohem dříve 🤫 – v řádu desítek tisíc km –
👍👍
zejména pokud je elektrická energie částečně nebo převážně z OZE .
## 2. Elektromobilita může vést k narůstajícím emisím díky těžším bateriím
Autoři tvrdí, že kvůli tlaku na vyšší dojezd roste hmotnost baterií (které nesou i během jízdy), čímž se jejich provozní emise zvyšují ([realisticka.cz][1]).
Cokoli platného na toto téma závisí na
* konkrétní energetické náročnosti výroby každé baterie,
* celkovém životním cyklu a zdrojích energie použitých jak při výrobě, tak při nabíjení.
LCA studie často ukazují, že provozní emise elektromobilů kompenzují navýšené emise výroby baterií relativně brzy, a celkově jsou nižší než u ICE vozidel
👍👍👍([citymagazine.si][2], [reddit.com][3]).
---
## 3. „Produkujeme nadbytek sekundární emisí“
Tvrzení o sekundárním zatížení v důsledku velkých baterií – vyšší opotřebení silnic, pneumatik, brzd – je reálné, ale ignoruje to, že moderní EV využívají rekuperaci, která výrazně snižuje používání brzd .
---
## Doporučení
* Metodická opatrnost: LCA výsledky závisí na vstupních datech – mixu energie, technologii baterií, recyklačních metodách.
* Aktuální data: Nové studie (např. VUT, Argonne, UBA) naznačují, že emisní bod zlomu je často nižší a že životní cyklus EV bývá ekologičtější než spalovacích aut ([citymagazine.si][2]).
* Rekuperace a provozní nuance: S
Na stránce “Kam kráčíš, elektromobilito?” jsem našel několik tvrzení, která stojí za bližší prověření😒br />
## 1. Elektromobily mají vyšší emisní zátěž než benzínové až do 130 000 km a než dieselové až do 250 000 km
„v podmínkách ČR do přibližně 130 000 najetých km … má elektromobil vyšší emise CO₂ než automobil s benzinem a … do 250 000 km … vyšší emise než diesel“
Toto tvrzení závisí na
* konkrétním složení české elektrické sítě,
* přesné metodice výpočtu emisí z výroby baterií,
* typu porovnávaných vozidel.
Moderní LCA (life-cycle assessment) ukazují, že bod zlomu nastává často mnohem dříve 🤫 – v řádu desítek tisíc km –
👍👍
zejména pokud je elektrická energie částečně nebo převážně z OZE .
## 2. Elektromobilita může vést k narůstajícím emisím díky těžším bateriím
Autoři tvrdí, že kvůli tlaku na vyšší dojezd roste hmotnost baterií (které nesou i během jízdy), čímž se jejich provozní emise zvyšují ([realisticka.cz][1]).
Cokoli platného na toto téma závisí na
* konkrétní energetické náročnosti výroby každé baterie,
* celkovém životním cyklu a zdrojích energie použitých jak při výrobě, tak při nabíjení.
LCA studie často ukazují, že provozní emise elektromobilů kompenzují navýšené emise výroby baterií relativně brzy, a celkově jsou nižší než u ICE vozidel
👍👍👍([citymagazine.si][2], [reddit.com][3]).
---
## 3. „Produkujeme nadbytek sekundární emisí“
Tvrzení o sekundárním zatížení v důsledku velkých baterií – vyšší opotřebení silnic, pneumatik, brzd – je reálné, ale ignoruje to, že moderní EV využívají rekuperaci, která výrazně snižuje používání brzd .
---
## Doporučení
* Metodická opatrnost: LCA výsledky závisí na vstupních datech – mixu energie, technologii baterií, recyklačních metodách.
* Aktuální data: Nové studie (např. VUT, Argonne, UBA) naznačují, že emisní bod zlomu je často nižší a že životní cyklus EV bývá ekologičtější než spalovacích aut ([citymagazine.si][2]).
* Rekuperace a provozní nuance: S
@DonVito
ad1) LCA bohužel lže aby jim to vycházelo. ČVUT nemá důvod si vymýšlet. Nicméně emise CO2 jsou mi ukradený, takže mě osobně toto číslo nezajímá. Zajímá mě cena a užitná hodnota. Jak to vypadá, když je elektrická energie převážně z OZE jsme viděli letos ve Španělsku.
2 a 3 jsou za mě nepodstatné body. LCA je klasický příklad - "vím co chci, aby mi vyšlo, tak tomu přizpůsobím výpočet"
ad1) LCA bohužel lže aby jim to vycházelo. ČVUT nemá důvod si vymýšlet. Nicméně emise CO2 jsou mi ukradený, takže mě osobně toto číslo nezajímá. Zajímá mě cena a užitná hodnota. Jak to vypadá, když je elektrická energie převážně z OZE jsme viděli letos ve Španělsku.
2 a 3 jsou za mě nepodstatné body. LCA je klasický příklad - "vím co chci, aby mi vyšlo, tak tomu přizpůsobím výpočet"
@ryccardo
A VUT ma duvod si vymyslet?
Jedna z techto praci smrdi.
A sice ta z CVUT plna manipulaci.
realisticka.cz/…elektromobilit👋
fdrive.cz/…gii-z-uhli-14085
Ta skutecna vedecka prace z VUT vychazi uplne jinak, nez ta zmanipulovana Mackova!
VUT nema duvod manipulovat.
Macek z vodikove platformy evidentne ano.
A VUT ma duvod si vymyslet?
Jedna z techto praci smrdi.
A sice ta z CVUT plna manipulaci.
realisticka.cz/…elektromobilit👋
fdrive.cz/…gii-z-uhli-14085
Ta skutecna vedecka prace z VUT vychazi uplne jinak, nez ta zmanipulovana Mackova!
VUT nema duvod manipulovat.
Macek z vodikove platformy evidentne ano.
@ryccardo
Ryccardo, cekam od tebe omluvu
www.auto.cz/…60-000-km-155807
Tady mas rozbor Hyundai Kona 160.000km s 94 procenty SoH.
Coz je jasny dukaz diletantismu Macka (ktery uvazuje po 160.000km vymenu!!!!).
Priste zapoj kriticke mysleni.
A mas-li trochu slusnosti a sebereflexe, tak se mi omluvis!
Ryccardo, cekam od tebe omluvu
www.auto.cz/…60-000-km-155807
Tady mas rozbor Hyundai Kona 160.000km s 94 procenty SoH.
Coz je jasny dukaz diletantismu Macka (ktery uvazuje po 160.000km vymenu!!!!).
Priste zapoj kriticke mysleni.
A mas-li trochu slusnosti a sebereflexe, tak se mi omluvis!
@DonVito Přijeď si pro ní. A vezmi si kapesník nebo aspoň dlouhej rukáv, ať si můžeš utírat cestou zpátky slzy a nudle 😁
@ryccardo
Ja jsem ted stastny za tebe, ze ses dozvedel neco noveho.
Takze nemam duvod plakat, ale slavit.
Vim, ze nejsi vyhraneny proti EV.
Doufam, ze se zase potkame na srazu.
Ja kapesnik potrebovat nebudu, doufam, ze ty taky ne.
🙂
Tady mas skutecneho vzdelaneho odbornika, ktereho si vazim a ktery se vyjadruje (vedecky) k tematu, kteremu rozumi.
www.cistadoprava.cz/…ncni-automobily/
Kamil Jaššo: Pokud porovnáme vozidla důkladně a spravedlivě, je téměř nemožné, aby byl elektromobil v České republice méně ekologický než konvenční automobily
18. listopadu 2024, rozhovor
Ja jsem ted stastny za tebe, ze ses dozvedel neco noveho.
Takze nemam duvod plakat, ale slavit.
Vim, ze nejsi vyhraneny proti EV.
Doufam, ze se zase potkame na srazu.
Ja kapesnik potrebovat nebudu, doufam, ze ty taky ne.
🙂
Tady mas skutecneho vzdelaneho odbornika, ktereho si vazim a ktery se vyjadruje (vedecky) k tematu, kteremu rozumi.
www.cistadoprava.cz/…ncni-automobily/
Kamil Jaššo: Pokud porovnáme vozidla důkladně a spravedlivě, je téměř nemožné, aby byl elektromobil v České republice méně ekologický než konvenční automobily
18. listopadu 2024, rozhovor
@DonVito Já se nechci hádat, které auto je pro životní prostředí lepší. Nejlepší je pro životní prostředí takové auto, které se nemuselo vůbec vyrobit. Je v podstatě úplně jedno jestli EV nebo ICE a proto je mi taky jedno kdo v čem jezdí nebo kolik čeho jezdí. Vy jako troubové s Hendly a Mikesusem sežerete všechno i s navijákem a pak tady jedete zelenou propagandu neznaje vůbec pozadí. Myslíte si že čím víc EV na silnicích tím víc asi zachráníme planetu. Nic takového není pravda.
@ryccardo
Ja mam pro sve nazory neco nastudovano.
Vcetne Macka...
Ktery tvrdi to co ty.
👎
Je v podstatě úplně jedno jestli EV nebo ICE
👎👎👎
Pravda je jinde.
Precti si rozhovor s Kamilem Jaššo.
Pak teprve neco pis...
Ja ctu vsechny nazory, vcetne Autofora.
Tam obvykle jen pocitam chyby a manipulace.
Jestlize nesouhlasis s Kamilem Jaššo, napis proc.
😉
Ja mam pro sve nazory neco nastudovano.
Vcetne Macka...
Ktery tvrdi to co ty.
👎
Je v podstatě úplně jedno jestli EV nebo ICE
👎👎👎
Pravda je jinde.
Precti si rozhovor s Kamilem Jaššo.
Pak teprve neco pis...
Ja ctu vsechny nazory, vcetne Autofora.
Tam obvykle jen pocitam chyby a manipulace.
Jestlize nesouhlasis s Kamilem Jaššo, napis proc.
😉
@ryccardo
citigo zrovna nemelo dobrý termomanagement. Tam byl focus na cenu, ne na kvalitu.
citigo zrovna nemelo dobrý termomanagement. Tam byl focus na cenu, ne na kvalitu.
@Mikesus A když si kupuješ EV, tak víš jak vypracovaný má TM? Nevíš nic, takže si koupíš zajíce v pytli, o kterém nevíš co od něho čekat. Která další auta jsou tedy pro kupujícího pastí, protože už po 5ti letech používání je jejich kapacita baterie žalostná? Máš nějaký seznam? Chce se mi to jako zákazníkovi vůbec riskovat? Chápeš proč budu tedy zatím raději jezdit spalovákem a podobné věci prostě neřešit? EV možná za 10 let. Do té doby je spalovák nejlepší volba.
@ryccardo to jsi na tom s mikesem stejne, ten si to taky koupi tak za 10 let. Do te doby do toho bude heftit ostatni
@Zetti Já mám alespoň racionální přístup. Teď je pro mě EV nesmysl, ale netvrdím, že za 10 let bude situace jiná a já zhodnotím, že EV je supr volba. Do té doby spalovák jasně vede.
@ryccardo ja vim ze nejsi zarytej. Ja sam nevim jestli jsem nebo ne. Zatim ty verejne nabijeci podminky jsou bidne.
@Zetti Jasný. No mě je úplně šumák v čem si kdo jezdí, pokud to projde přes STK. Je mi taky šumák jestli prodeje EV rostou nebo klesají. A jestli pro mě za pár let bude EV poměrem cena výkon zajímavé a bude mi vyhovovat, tak si ho klidně koupím. Za současných podmínek mi to ale smysl určitě nedává.
@ryccardo no jo, koukám po iD.3 (ze zvědavosti) a 4-5let stará auta mají SOH cca 88-92%, tedy za prvních 5let 8-12% dolu, tj z 58kWh baterie přijdeš zhruba o 5-7kWh, to je dost cca 40km dojezdu za 5 let, no tvl…
@ericn Tak podobné degradace má i ID4,Enyaq,.. vše z koncernu VAG. Tak ale to neznamená, žeto je u všech BEV.
Podívej se na starý Ioniq ( nejstarší už mají 8let), Kona, Niro, z novějších EV6, Ioniq5 a ty degradace jsou daleko menší. https//www.youtube.com/watch?…
Podívej se na starý Ioniq ( nejstarší už mají 8let), Kona, Niro, z novějších EV6, Ioniq5 a ty degradace jsou daleko menší. https//www.youtube.com/watch?…
@Johnn jasně, mohou být rozdíly, ale ta premisa je, že kapacita baterie jde s věkem vždy dolu. Navíc ji používáš v pracovním rozsahu 10-80% a dojezd se pořád snižuje a snižuje. Kdežto nádrž pojme výrazně víc energie a věkem se nezmenšuje 😋 To je celé…
@ericn Ale ono i záleží o kolik. O třeba 35% je hodně, souhlas, ale pokud to bude u 20let starého auta třeb a 10% tak se to dá na ježdění kolem snést.
Kolik má nový motor kompresi a kolik starý, rozdíl ve válcích, také vznikají skrz to problémy.Někdy je to ještě v pohodě a u některých se auta rád zbavíš.
Kolik má nový motor kompresi a kolik starý, rozdíl ve válcích, také vznikají skrz to problémy.Někdy je to ještě v pohodě a u některých se auta rád zbavíš.
@Johnn v podstatě souhlas, nicméně pravidelnou údržbou se to dá minimalizovat. Btw můj benzinový Touran (7let a od nového) má pořad dojezd cca 850km jako nový, jezdí na pravidelné servisky a už jsem ho nechal i preventivně dekarbonizovat (120tis km) … Tj není důvod se ho zbavovat, slouží pořád stejně a servis není žádné drama a to ani v autorizáku, vlastně jezdí bez závad (doma i po Evropě) a dokud to tak bude, řešit ho nebudu. Stejně tak o rok mladší Golf 7.5 😋 Elektro mě nijak neláká a život s ním je jen jedna komplikace za druhou…
@Johnn komprese motoru snižující se běžným opotřebením a ne konstrukční závadou (jako např u 1,2 TCe kde na to dementní konstruktéři ve Francii nepřišli) není vůbec problém. Turbo tam vzduchu dotlačí dost a i když bude mít motor o desítky procent nižší kompresi tak ty to na jízdním projevu nijak nepoznáš. I u atmo motoru to nebývá problém. Znám Fabii HTP, která má na jednom válci kompresi 6 a na zbylých to taky není žádná sláva a to auto úplně normálně startuje, jezdí a snížený výkon není jízdně poznat.
@ericn místní intelektuální elita ti vysvětlí, že ID3 má špatný termomanagement a u jiných EV je to výrazně lepší. Okecávky jim jdou dobře. Nicméně to tak prostě je. Možná že na těch 90% ta baterka vydrží dalších 5 let, ale chce se ti to riskovat? Koupit si za takový strašný peníze EV a pak zjistit, že ti jde baterka do kytek a ty jezdíš jen od nabíječky k nabíječce?
Tak prumerna? Tady asi nekdo chybel na matematiku. Priste se dozvime ze degradace jde do minusu
Co to je "není tak hrozná"?
20 let starý spalovák má stále stejný dojezd, stále stejný výkon...
20 let starý spalovák má stále stejný dojezd, stále stejný výkon...
@rohYpnol Kdyby STK fungovaly, jak mají, tak spousta majitelů spalováků po 20 letech už bude mít nulový dojezd, protože mu STK dá STOPku. A karbonizace snižuje výkon, co vím.
@johny555
Ne. To co by vyhodilo spalovací auta z STK /SME je vesměs opravitelné s rozumnými náklady (ve srovnání s BEV).
A ano, karbonizace snižuje výkon. Jenže taky existuje dekarbonizace. Existuje zvýšení SOH a uzdravení baterie?!? NE!!!
Ne. To co by vyhodilo spalovací auta z STK /SME je vesměs opravitelné s rozumnými náklady (ve srovnání s BEV).
A ano, karbonizace snižuje výkon. Jenže taky existuje dekarbonizace. Existuje zvýšení SOH a uzdravení baterie?!? NE!!!
@rohYpnol
Vstrikovani, DPF atd.
U 20 let stareho auta je cena oprav vetsi nez zbytková hodnota auta.
Vstrikovani, DPF atd.
U 20 let stareho auta je cena oprav vetsi nez zbytková hodnota auta.
@Hendly
No a co?
Znovu - Existuje zvýšení SOH a uzdravení baterie?!? NE!!!
No a co?
Znovu - Existuje zvýšení SOH a uzdravení baterie?!? NE!!!
@rohYpnol
vymena clanku baterie je u mnoha aut mozna a cenove dostupna.
Existuje i moznost koupit repas baterii s kapacitou vetsi nez puvodni takze mas po 10 letech lepsi auto nez nove.
vymena clanku baterie je u mnoha aut mozna a cenove dostupna.
Existuje i moznost koupit repas baterii s kapacitou vetsi nez puvodni takze mas po 10 letech lepsi auto nez nove.
@Hendly
Oprava
Stellantis - nemožné.
Tesla - reálně nemožné.
Repas
Repas nikdy nezvládne opravit opotřebení baterky. A repasované baterky budou vždy v obdobném stavu jako mrtvá baterka před poruchou.
Co tam máš dál za lež?
Oprava
Stellantis - nemožné.
Tesla - reálně nemožné.
Repas
Repas nikdy nezvládne opravit opotřebení baterky. A repasované baterky budou vždy v obdobném stavu jako mrtvá baterka před poruchou.
Co tam máš dál za lež?
@Hendly fajn, zkus si koupit Octavii Tour s 1.6MPI a schválně jak bude fungovat a co tě budou stát opravy - pakatel 😋 A pokud nebude mít prorezlé prahy (i to se dá v klidu řešit) , projde při běžném servisu v podstatě vždy 👌
@johny555
přesně. pokles výkonu u spalováku byl vždy měřitelný a nikdo to nikdy nerozporoval, dekarbonizace nikdy neodstraní vše, opravy jsem dražší než celé auto a navíc často ani nezaručí, že to pomůže.
přesně. pokles výkonu u spalováku byl vždy měřitelný a nikdo to nikdy nerozporoval, dekarbonizace nikdy neodstraní vše, opravy jsem dražší než celé auto a navíc často ani nezaručí, že to pomůže.
@rohYpnol a stále stejné pálení fosilních paliv a čouzení pod nos. Snad se jednoho dne mentálně pohnete.
@hrtlik1
Pořád to stejné.
Až někdo vymyslí něco smysluplnější, tak zákazník zahodí spalovací pohon sám. EU nemusí nic nařizovat ani zakazovat.
Zakázal někdo koně?
Zakázal někdo dřevoplyn?
Zakázal někdo páru?
Až budeš mentálně na úrovni průměrné inteligence, tak ti třeba tyhle základní fakta dojdou...
Pořád to stejné.
Až někdo vymyslí něco smysluplnější, tak zákazník zahodí spalovací pohon sám. EU nemusí nic nařizovat ani zakazovat.
Zakázal někdo koně?
Zakázal někdo dřevoplyn?
Zakázal někdo páru?
Až budeš mentálně na úrovni průměrné inteligence, tak ti třeba tyhle základní fakta dojdou...
@rohYpnol Zakázal někdo olovnatý benzín, protože to byl sajrajt? Ano a má to výsledky.
Zakázal někdo koně ve městech, protože tam bylo víc extrementů než lidí? Ano a mělo to výsledky.
Zakázal někdo chlor-fluorované uhlovodíky, které poškozují ozonovou vrstvu? Ano a má to výsledky.
Dneska je problém masivní vypouštění skleníkových plynů a ten problém nejde rychle vyřešit až bude vyřešen, tak ty skleníkové plyny z atmosféry rychle nezmizí, drží se tam i stovky let. Nicméně není třeba omezit vše, stačí je snížit o cca 80-90%.
Bonusem jsou nulové lokální emise u EV a tím pádem méně předčasných úmrtí a návštěv lékařů a tím pádem lepší ekonomické výsledky.
Zakázal někdo koně ve městech, protože tam bylo víc extrementů než lidí? Ano a mělo to výsledky.
Zakázal někdo chlor-fluorované uhlovodíky, které poškozují ozonovou vrstvu? Ano a má to výsledky.
Dneska je problém masivní vypouštění skleníkových plynů a ten problém nejde rychle vyřešit až bude vyřešen, tak ty skleníkové plyny z atmosféry rychle nezmizí, drží se tam i stovky let. Nicméně není třeba omezit vše, stačí je snížit o cca 80-90%.
Bonusem jsou nulové lokální emise u EV a tím pádem méně předčasných úmrtí a návštěv lékařů a tím pádem lepší ekonomické výsledky.
Ano, zásadní problémy BEV jsou opravdu jinde. Baterka je jen "bonus" damoklova meče, kdy nad majitelem visí hrozba poruchy, která bude znamenat šroťák...
@rohYpnol
Jake to jsou problémy?
Jake to jsou problémy?
@Hendly
Ložiska motoru
Uložení motoru
DC/DC měniče
AC nabíječky
Podvozkové díly (protože BEV jsou těžká)
Baterka je hop nebo trop, když chytneš smolný kus, tak můžeš auto rovnou hodit ze skály a zkusit jiný kus...
Ložiska motoru
Uložení motoru
DC/DC měniče
AC nabíječky
Podvozkové díly (protože BEV jsou těžká)
Baterka je hop nebo trop, když chytneš smolný kus, tak můžeš auto rovnou hodit ze skály a zkusit jiný kus...
@rohYpnol
Podobný seznam se dá sestavit na jakýkoli komplexní stroj. Od sekačky po lokomotivu. O míře poruchovosti nám to ale přeci nic neřekne. Ta bude vždy různá pro uživatele kus od kusu, různá pro automobilku model od modelu a různá statisticky napříč trhem mezi pohony například. A na to si budeme muset počkat. Zatím to ale na žádnou tragédii nevypadá. I spalováky končí ve šrotu v okamžiku, kdy se oprava nevyplatí. EV na tom nebude jinak, akorát trakční akumulátor (pokud nechcípne nějak úplně) si zachová nějakou zůstatkovou cenu pro prodej k FVE. Neviděl bych to tak černě.
Podobný seznam se dá sestavit na jakýkoli komplexní stroj. Od sekačky po lokomotivu. O míře poruchovosti nám to ale přeci nic neřekne. Ta bude vždy různá pro uživatele kus od kusu, různá pro automobilku model od modelu a různá statisticky napříč trhem mezi pohony například. A na to si budeme muset počkat. Zatím to ale na žádnou tragédii nevypadá. I spalováky končí ve šrotu v okamžiku, kdy se oprava nevyplatí. EV na tom nebude jinak, akorát trakční akumulátor (pokud nechcípne nějak úplně) si zachová nějakou zůstatkovou cenu pro prodej k FVE. Neviděl bych to tak černě.
@rohYpnol
Loziska a ulozeni motoru jsou spíš problém prvnich pokusu o EV. Neni nic neresitelneho.
Podvozek tesis u kazdeho auta.
Loziska a ulozeni motoru jsou spíš problém prvnich pokusu o EV. Neni nic neresitelneho.
Podvozek tesis u kazdeho auta.
@Hendly
Opět lžeš.
Když něco váží o půl tuny víc, tak se podvozk opotřebí rychleji, a díly jsou dražší a oprava nákladnější. Tečka.
Opět lžeš.
Když něco váží o půl tuny víc, tak se podvozk opotřebí rychleji, a díly jsou dražší a oprava nákladnější. Tečka.
@rohYpnol
Podvozek EV je dimenzován na váhu EV, takže se samozřejmě bude opotřebovávat, jako každý jiný, ale není důvod si myslet, že rychleji. Váhové rozdíly a rozdíly v dimenzování součástí podvozku nejsou tak velké, aby rozdíl v cenách komponentů byl zásadní.
Podvozek EV je dimenzován na váhu EV, takže se samozřejmě bude opotřebovávat, jako každý jiný, ale není důvod si myslet, že rychleji. Váhové rozdíly a rozdíly v dimenzování součástí podvozku nejsou tak velké, aby rozdíl v cenách komponentů byl zásadní.
Zvláštní, co to tam dávají za akumulátory do těch aut? Aku v mobilu max 5 let. Aku ve vysavači 2 roky. Aku ve vrtačce 4 roky. Startovací aku max 8 let. Aku stárne hlavně časem, i když se nepoužívá. Nedávno jsem vytáhl 10 let starý mobil z šuplíku, aku nafouklý a nešel vůbec ani dobít. Do ojetých EV bych nešel, tak bohatý opravdu nejsem.
@Frfla nejblíže z toho tvého vyjmenovaného má k EV bateriím asi jen aku nářadí a staré notebooky. Používají se tam stejné články 18650 nebo 21700. Problém je, že tyto baterie nejsou chlazené a velmi často nemají balancer článků, takže velmi rychle umřou na to, že se nějaké články opotřebovávají rychleji.
Tak hodně štěstí. Kolik bude případnej majitel platit za sešrotování? Prej je to to dost levná záležitost.
No, běžné 20leté auto, které je provozováno celoročně s běžným nájezdem 15t km ročně v kombinovaném provozu je prostě šrot vhodný k ekologické likvidaci. Tady nemůžeme mluvit o bezpečném a spolehlivém autě.
Nemluvím o nějakých fajnovkách, které jsou celou zimu v garáži a majitel je před jízdou vždy vyleští.
To, že stát toleruje jízdu těmito vraky po ČR je jiná věc.
Nemluvím o nějakých fajnovkách, které jsou celou zimu v garáži a majitel je před jízdou vždy vyleští.
To, že stát toleruje jízdu těmito vraky po ČR je jiná věc.
@johny555
Nesmysl. Typicky Fabia 1 je při nezanedbané péči auto i dnes úplně v pohodě.
Nesmysl. Typicky Fabia 1 je při nezanedbané péči auto i dnes úplně v pohodě.
@rohYpnol
Typicka Fabie 1 je dnes davno na srotaku.
Typicka Fabie 1 je dnes davno na srotaku.
@Hendly
Pokud je, tak to je vizitkou majitele, ne auta. Smolík hujeříčku.
Pokud je, tak to je vizitkou majitele, ne auta. Smolík hujeříčku.
@rohYpnol
auto má sloužit majiteli, ne naopak. Nepises to tady casto?
Bez garazovani, pravidelneho servisu nad ramec planu, oprav rezavých dilu karoserie atd je Fabia 1 sesrotovana.
Pri dostatecnem servisu a tim padem investic udrzis v chodu kazde auto.
auto má sloužit majiteli, ne naopak. Nepises to tady casto?
Bez garazovani, pravidelneho servisu nad ramec planu, oprav rezavých dilu karoserie atd je Fabia 1 sesrotovana.
Pri dostatecnem servisu a tim padem investic udrzis v chodu kazde auto.
@Hendly
Fabii stačí běžný servis v rámci plánu. Žádnou mimořádnou péči nevyžaduje.
Fabie slouží majitelům přesně jak píšu.
Co tam máš dál za lži?
Fabii stačí běžný servis v rámci plánu. Žádnou mimořádnou péči nevyžaduje.
Fabie slouží majitelům přesně jak píšu.
Co tam máš dál za lži?
@rohYpnol
Kdyz si to myslis😀
Kdyz si to myslis😀
@Hendly tak to se prober a zkus se projet po venkově, objevíš tam spoustu F1 a O1 v dobrém stavu i s novou technickou. Udržovat je je levné a bezproblémové 😋
@Hendly Takže se to týká servisu, proto bych všeobecně nemluvil, že je nějaké auto šrot. A často má auto větší morální hodnotu, může dobře sloužit majiteli, než ekonomickou.
@praptak
Servisovat 20 let stare auto je past na penize.
Netvrdim, že to nejde, ale jsou to auta daleko za planovanou zivotnost.
Servisovat 20 let stare auto je past na penize.
Netvrdim, že to nejde, ale jsou to auta daleko za planovanou zivotnost.
@Hendly
Není to žádná past na peníze. NAOPAK. VĚTŠINA DÍLŮ JE LEVNÁ, SPOUSTA DÍLŮ NA VRAKOVIŠTÍCH, ZAVEDENÁ DRUHOVÝROBA!!!
Zase jen lžeš!
Není to žádná past na peníze. NAOPAK. VĚTŠINA DÍLŮ JE LEVNÁ, SPOUSTA DÍLŮ NA VRAKOVIŠTÍCH, ZAVEDENÁ DRUHOVÝROBA!!!
Zase jen lžeš!
novej modul enyaqu (8,9 nebo 12 je jich v aute) se da sehnat za tisicikoruny. Prekupnici na bazosi to davaj za 10-20tis kc.
Cela baterka je levnejsi nez repas bitdi...
Panadol je zas vedle
Cela baterka je levnejsi nez repas bitdi...
Panadol je zas vedle
A jé je.
To bude shit storm...
U dvacetileté ojetiny je to horší oproti spalovacím autům, ale pořád takový elektromobil není na vyhození.
Big surprise
😀
To bude shit storm...
U dvacetileté ojetiny je to horší oproti spalovacím autům, ale pořád takový elektromobil není na vyhození.
Big surprise
😀
@DonVito
Ono to je dost jinak. 15 let staré BEV totoiž nikdo nekoupí, protože je to auto do šrotu...
Ono to je dost jinak. 15 let staré BEV totoiž nikdo nekoupí, protože je to auto do šrotu...
@rohYpnol
m.mobile.de/…k/393848835.html?…
Podle rohypnola auto do srotu.
Podle mobile.de Tesla Roadster za 114.900Eur
😀
m.mobile.de/…k/393848835.html?…
Podle rohypnola auto do srotu.
Podle mobile.de Tesla Roadster za 114.900Eur
😀
@DonVito
Zajímavé, že nenajelo ani ty km, kdy se "vrátí" emise vyprodukované při výrobě, že...
To je ten přínos BEV 😁
Zajímavé, že nenajelo ani ty km, kdy se "vrátí" emise vyprodukované při výrobě, že...
To je ten přínos BEV 😁
@rohYpnol
Kolik najede, nez pujde do srotu?
Mozna jeste hodne.
👍
Viz tento clanek...
Kolik najede, nez pujde do srotu?
Mozna jeste hodne.
👍
Viz tento clanek...
@DonVito
Nenajelo ty km ani jako nové, že.
Je to šrot už od výroby (ne kvůli těm km, ale ty km to jen prokazují) 😁
Takže smolík!
Nenajelo ty km ani jako nové, že.
Je to šrot už od výroby (ne kvůli těm km, ale ty km to jen prokazují) 😁
Takže smolík!
@DonVito
Zajímavé, že nenajelo ani ty km, kdy se "vrátí" emise vyprodukované při výrobě, že...
To je ten přínos BEV 😁
P.S. Výkon 17 kW, baterka 11 kWh ... ano, to bylo zralé do šrotu už jako nové 😁
Zajímavé, že nenajelo ani ty km, kdy se "vrátí" emise vyprodukované při výrobě, že...
To je ten přínos BEV 😁
P.S. Výkon 17 kW, baterka 11 kWh ... ano, to bylo zralé do šrotu už jako nové 😁
@rohYpnol
Zase jen kecy okolo.
👎
Kazdopadne po 14i letech to neni srot (napsal jsi blbost o srotu jako obvykle a ted se to snazis vokecat) a muze najet za dalsich sest let jeste spoustu km.
Zase jen kecy okolo.
👎
Kazdopadne po 14i letech to neni srot (napsal jsi blbost o srotu jako obvykle a ted se to snazis vokecat) a muze najet za dalsich sest let jeste spoustu km.
@DonVito
Ne. Sám ses opět nachytal. rohYpnol měl opět pravdu. Tohle je právě ta realita 😁 a ne tabulka euroúředníka.
15-letý BEV je šrot, auto na dojetí. Tečka.
Je problém najít 20 let starý spalovák co vypadá jak nový???
www.tipcars.com/…pd-47550150.html
Co??? Hujere!!!
Ne. Sám ses opět nachytal. rohYpnol měl opět pravdu. Tohle je právě ta realita 😁 a ne tabulka euroúředníka.
15-letý BEV je šrot, auto na dojetí. Tečka.
Je problém najít 20 let starý spalovák co vypadá jak nový???
www.tipcars.com/…pd-47550150.html
Co??? Hujere!!!
@rohYpnol
Fiat 500, 500 E! KARABAG*CZ
Ojeté, 2011, 56 304 km
199 900 Kč
Autu za 199.900Kc ja srot nerikam.
Ty jo.
Nemame se o cem bavit.
Cau
Fiat 500, 500 E! KARABAG*CZ
Ojeté, 2011, 56 304 km
199 900 Kč
Autu za 199.900Kc ja srot nerikam.
Ty jo.
Nemame se o cem bavit.
Cau
@DonVito
Výkon 17 kW, baterka 11 kWh ... ano, bylo to zralé do šrotu už jako nové 😁
Smolík.
Výkon 17 kW, baterka 11 kWh ... ano, bylo to zralé do šrotu už jako nové 😁
Smolík.
@DonVito jen s tím nikam nedojedeš 🤣🙈 FII ze stejného roku je levnější, větší, jako kombík poslouží i malé rodině a klidně s ní dojedeš kamkoliv si budeš přát 😋
F500e byl šrot už od výroby, i “pan účetní” prosil zákazníky , aby ho nekupovali….
F500e byl šrot už od výroby, i “pan účetní” prosil zákazníky , aby ho nekupovali….
Degradace baterie je věc jedna. Ta v principu moc nevadí, jelikož to pouze snižuje využitelnou kapacitu. Něco jako kdyby do nádrže nešlo natankovat 50 litrů, ale jen 35.
Pro životnost elektromobilu je ale důležitá smrt baterie, tedy stav, kdy ji nelze používat. Něco jako kdyby nádrž nešla natankovat. Průměrnou životnost bych na základě dosavadních zkušeností tipoval v průměru tak na 15 let.
Pro životnost elektromobilu je ale důležitá smrt baterie, tedy stav, kdy ji nelze používat. Něco jako kdyby nádrž nešla natankovat. Průměrnou životnost bych na základě dosavadních zkušeností tipoval v průměru tak na 15 let.
@Tycoon
Nejprve si precti clanek a pak zde pis vlastni mylne dojmy!
Alespoň tedy podle studie britské společnosti Geotab, která se zabývá telematikou vozidel – ta uvádí, že většina baterií elektromobilů zvládne 20 let provozu s minimální degradací. Zjistila to z dat 10 tisíc elektromobilů na silnicích.
Tvl a hlavne si nech svy hlody o nadrzi.
PS Netvrdim, ze 15 let nemuze byt limit pro nektera auta z prvni generace EV.
Ale vypada to, ze dnesni moderni clanky s kvalitnim termomanagementem vydrzi pres dvacet let!
Nejprve si precti clanek a pak zde pis vlastni mylne dojmy!
Alespoň tedy podle studie britské společnosti Geotab, která se zabývá telematikou vozidel – ta uvádí, že většina baterií elektromobilů zvládne 20 let provozu s minimální degradací. Zjistila to z dat 10 tisíc elektromobilů na silnicích.
Tvl a hlavne si nech svy hlody o nadrzi.
PS Netvrdim, ze 15 let nemuze byt limit pro nektera auta z prvni generace EV.
Ale vypada to, ze dnesni moderni clanky s kvalitnim termomanagementem vydrzi pres dvacet let!
@DonVito
A kolik z těch 10 tisíc aut má 20 a více let? Pravděpodobně žádné. Je to zatím jen teorie na základě poklesu hodnot SoH, které každá automobilka počítá jinak, u podstatně mladších aut.
Musíme si počkat na skutečná data o tom, kolika let se baterky dožily.
Ano, budou auta, kde vydrží méně, nebo kde vydrží více. V závislosti na mnoha faktorech.
A kolik z těch 10 tisíc aut má 20 a více let? Pravděpodobně žádné. Je to zatím jen teorie na základě poklesu hodnot SoH, které každá automobilka počítá jinak, u podstatně mladších aut.
Musíme si počkat na skutečná data o tom, kolika let se baterky dožily.
Ano, budou auta, kde vydrží méně, nebo kde vydrží více. V závislosti na mnoha faktorech.
@Tycoon
Pokles hodnot SOH je velmi zavádějící údaj. Protože automobilky opět velmi rychle "pochopily" a začali si vytvářet "buffer". Takže reálný pokles je dnes nezřídka mnohem vyšší, než ten deklarovaný.
Pokles hodnot SOH je velmi zavádějící údaj. Protože automobilky opět velmi rychle "pochopily" a začali si vytvářet "buffer". Takže reálný pokles je dnes nezřídka mnohem vyšší, než ten deklarovaný.
@DonVito : Ja ti nevím,ale každý týden článek o tom jak jde technika a baterie EV kupředu. Z toho mi vychází že za 15 let budou dnešní EV pravěk, nebo ne? Třeba Erlog s pidi baterií moc v dojezdu neexceluje, co za 15 let, s tou samou baterií ? No bude to mít cenu zrezle jedničkové Fabie 😁 Vůbec to neber jako rejpani, pouze vycházím z toho co se píše.
@Tycoon uvidíme. Moje baterie je zatím jen 10 let stará s 11% degradací. Hádám, že ještě 7-8 let by mohla fungovat, než najedu cirka 450-500k km. Co pak? Doufám, že seženu nějakou z novějšího modelu 2019-2020. Normální auto bych poslal po těchto km na šrot, ale freečkové auto se budu snažit udržet při životě hodně dlouho
@eLzyx
👍
Toto je realita.
Bohuzel zde pisou sva moudra o BEV diskuteri milujici spalovaky snazici se dokazat, jak baterka nevydrzi.
Bez ohledu na fakta.
👍
Toto je realita.
Bohuzel zde pisou sva moudra o BEV diskuteri milujici spalovaky snazici se dokazat, jak baterka nevydrzi.
Bez ohledu na fakta.
@DonVito
Rozdil mezi spalovakem a elektro vnimam v tom, ze EV ojetiny doslova umrou s baterkou. 20 let stary benzin neumre. Ten jezdi, kdyz se udrzuje, coz nestoji tolik jako nova baterka do EV.
Pochopitlene muze byt druhovyroba na baterie, pokud bude poptavky. Tezko soudit.
Rozdil mezi spalovakem a elektro vnimam v tom, ze EV ojetiny doslova umrou s baterkou. 20 let stary benzin neumre. Ten jezdi, kdyz se udrzuje, coz nestoji tolik jako nova baterka do EV.
Pochopitlene muze byt druhovyroba na baterie, pokud bude poptavky. Tezko soudit.
@Jenik3
Jak umre?
Cetl jsi clanek??
Degradace baterie zároveň není konstantní. Její největší podíl přichází v prvních pár letech života vozu, následně se křivka zplošťuje a pak opět ke 20 letům pokles zrychluje.
O nahle smrti se tam nic nepise.
PS Dvacetilete auto je pro me (zpravidla) vrak na odpis. At uz spalovaci nebo EV.
Jak umre?
Cetl jsi clanek??
Degradace baterie zároveň není konstantní. Její největší podíl přichází v prvních pár letech života vozu, následně se křivka zplošťuje a pak opět ke 20 letům pokles zrychluje.
O nahle smrti se tam nic nepise.
PS Dvacetilete auto je pro me (zpravidla) vrak na odpis. At uz spalovaci nebo EV.
@DonVito
16 let je průměrný věk auta v ČR ty vraku na odpis...
16 let je průměrný věk auta v ČR ty vraku na odpis...
@DonVito
Jednoduše bude mít za 10-15 let tak nízkou kapacitu, že bude majitel resit, co s tím autem. To těžko někdo koupí jako ojetinu.
To u spalovaků nemáš.
Jednoduše bude mít za 10-15 let tak nízkou kapacitu, že bude majitel resit, co s tím autem. To těžko někdo koupí jako ojetinu.
To u spalovaků nemáš.
@eLzyx
Podle čeho se určuje, která Tesla může nabíjet zdarma? Podle VIN nebo podle infotainmentu?
Podle čeho se určuje, která Tesla může nabíjet zdarma? Podle VIN nebo podle infotainmentu?
@Tycoon když to vezmu informačně důsledně, tak podle konfigurace. U některých to šlo i dodatečně "dokonfigurovat" bez vědomí Tesly.
Já to mám ofiko.
Nicméně pokud někdo o takovém autě uvažuje, tak šlo jen o modely S a X vyrobené do 3.2017. Ale ani to není dnes jistota, protože spousta z nich byla vykoupena Teslou a freečko zrušeno. A nebo bylo freečko transferováno na nové auto (S,X,Y) nicméně tam to bylo svázáno s tím majitelem. Prodej = zánik.
Já to mám ofiko.
Nicméně pokud někdo o takovém autě uvažuje, tak šlo jen o modely S a X vyrobené do 3.2017. Ale ani to není dnes jistota, protože spousta z nich byla vykoupena Teslou a freečko zrušeno. A nebo bylo freečko transferováno na nové auto (S,X,Y) nicméně tam to bylo svázáno s tím majitelem. Prodej = zánik.
@eLzyx
Myslel jsem to trochu jinak. Co vše můžeš na své Tesle vyměnit, aby stále měla nárok na nabíjení zdarma, respektive jak Supercharger pozná, že máš nárok.
Dám příklad. Máš svou Teslu, do které už se nevyplatí investovat. Odveze se do šrotu, ale vezmeš si z procesor, přehodíš ho do mladšího, méně ojetého auta se zdravou baterií, přijedeš na Superchager. Budeš nabíjet zdarma?
V každém případě máš v podstatě "královskou" Teslu, protože takových už asi moc nebude.
Myslel jsem to trochu jinak. Co vše můžeš na své Tesle vyměnit, aby stále měla nárok na nabíjení zdarma, respektive jak Supercharger pozná, že máš nárok.
Dám příklad. Máš svou Teslu, do které už se nevyplatí investovat. Odveze se do šrotu, ale vezmeš si z procesor, přehodíš ho do mladšího, méně ojetého auta se zdravou baterií, přijedeš na Superchager. Budeš nabíjet zdarma?
V každém případě máš v podstatě "královskou" Teslu, protože takových už asi moc nebude.
@Tycoon pořád platí - uložené v konfigu auta. Takže můžu vyměnit vše, včetně baterie - klidně za větší, motory - klidně za silnější, dodělat novějšího autopilota … co se nesmí změnit, tak MCU (ten velký displej), kde jsou uloženy certifikáty, konfigurace. Resp. v případě selhání si jej musím nechat vyměnit v Tesle, tak aby obnovili konfiguraci.
@Tycoon
Jenže zásadní problém je, že SOH 60% neznamená, že tam "naleješ" jen 60% jako u nového vozu.
Ona ta baterka mění své vlastnosti, takže není schopna dodávat takový proud, což vede ke ztrátě výkonu. Ona ta baterka pak taky už nelze nabít do 100%, ale třeba jen do 80% (do 80% těch 60%...!!!). To je ten průšvih.
Jenže zásadní problém je, že SOH 60% neznamená, že tam "naleješ" jen 60% jako u nového vozu.
Ona ta baterka mění své vlastnosti, takže není schopna dodávat takový proud, což vede ke ztrátě výkonu. Ona ta baterka pak taky už nelze nabít do 100%, ale třeba jen do 80% (do 80% těch 60%...!!!). To je ten průšvih.
@rohYpnol 60% SoH znamená, že můžeš nabít těch 60% původní kapacity. Tedy místo původních 100kWh jen 60kWh. Nicméně z pohledu uživatele pořád můžeš nabíjet do 100%. Jen máš 60% dojezd.
Třeba moje auto lze pořád dobíjet do 99% (do 100% se tomu nechce, protože je tam už drobná nerovnovážnost článků a trvá strašně dlouho, než se srovnají a dříve to vytimeoutuje).
Ano, pokud se držíš doporučení "jen do 80%", tak místo původních 80kWh (80% ze 100kWh) nabiješ jen 48kWh (80% z 60kWh), tedy dojezd bude méně jak poloviční proti WLTP.
Nicméně ono to funguje tak, že v cirka 500k-600k km máš SoH klidně 75% a pak ta baterka prostě chcípne. Hodí želvičku, nouzový dojezd 20-30km a nazdar. Nevyplatí se zachraňovat, protože výměnou vadných článků by se sice prodloužila životnost, ale třeba jen o pár měsíců než by ta baterie selhala na vyčerpání cyklů jiných článků (teoreticky mají všechny stejný limit, ale díky rozdílné kvalitě reálně některé vydrží výrazně déle).
Třeba moje auto lze pořád dobíjet do 99% (do 100% se tomu nechce, protože je tam už drobná nerovnovážnost článků a trvá strašně dlouho, než se srovnají a dříve to vytimeoutuje).
Ano, pokud se držíš doporučení "jen do 80%", tak místo původních 80kWh (80% ze 100kWh) nabiješ jen 48kWh (80% z 60kWh), tedy dojezd bude méně jak poloviční proti WLTP.
Nicméně ono to funguje tak, že v cirka 500k-600k km máš SoH klidně 75% a pak ta baterka prostě chcípne. Hodí želvičku, nouzový dojezd 20-30km a nazdar. Nevyplatí se zachraňovat, protože výměnou vadných článků by se sice prodloužila životnost, ale třeba jen o pár měsíců než by ta baterie selhala na vyčerpání cyklů jiných článků (teoreticky mají všechny stejný limit, ale díky rozdílné kvalitě reálně některé vydrží výrazně déle).
@eLzyx
Ne, zase jsi nepochopil ale pomotal hrušky s jabkama...
Takze znovu - když máš špatné SOH, třeba (příklad) těch 60%, tak už se ti baterka nebude chtít dobít do 100% vůbec, nebo to bude trvat dlouho nebo neúnosně dlouho. A ne že ty chceš dobíjet jen do 80%...
Ne, zase jsi nepochopil ale pomotal hrušky s jabkama...
Takze znovu - když máš špatné SOH, třeba (příklad) těch 60%, tak už se ti baterka nebude chtít dobít do 100% vůbec, nebo to bude trvat dlouho nebo neúnosně dlouho. A ne že ty chceš dobíjet jen do 80%...
@rohYpnol mám SoH 89% a nabíjím klidně do 100%. A ano, trvá to dlouho, ale tak to trvalo vždycky.
Až budu mít SoH 60%, tak pořád půjde nabíjet do 100%.
Takže nechápeš ty.
Až budu mít SoH 60%, tak pořád půjde nabíjet do 100%.
Takže nechápeš ty.
To je úsměvné jak se elektrohlavy z autocz snaží ...... 😄 😄 😄
Pokud si youtuber v domácí dílně v jednom člověku zvládne vyměnit baterku na Tesle S a ještě se u toho natáčet, tak zkušený servis udělá pět swapů za den jak nic. Každý týden si nechá navést 25 repasovaných baterek a nemusí se bát o živobytí. Ceny modulů jdou dolů. Pokud dneska dělá baterka okolo koruny nákladu na kilometr, za pár let to bude 50 haléřů. Kde je problém, tam je příležitost. Tady ale není problém, pouze příležitost.
Zmiňované video na Youtube hledejte pres "Big Upgrade For My 470,000 mi Model S: Swapping In A 100kWh Battery".
Zmiňované video na Youtube hledejte pres "Big Upgrade For My 470,000 mi Model S: Swapping In A 100kWh Battery".
@Xprcek
Ceny ND jdou dolů. jenže pak jdou NAOPAK NAHORU, protože se zvýší poptávka a často odcházející díly časem neseženeš neboť jsou všechny ve stejně mizerným stavu.
Budoucí svatý grál - matrix LED.
Ceny ND jdou dolů. jenže pak jdou NAOPAK NAHORU, protože se zvýší poptávka a často odcházející díly časem neseženeš neboť jsou všechny ve stejně mizerným stavu.
Budoucí svatý grál - matrix LED.
@rohYpnol to je pravda. Zrovna jsem kupoval jeden znáček na veterána, co si pamatuji, že stál asi 700Kč. Kolik mě vyšel nyní? 3000Kč. A jsem happy jak dva grepy, protože se nedá sehnat a bez něj to není ono.
To samé bude s bateriemi. Třeba na model 3/Y jsou teď naprosto levňoučké. Koupíš za 5000€. Baterku do starého S koupíš i za 4000€ (75kWh) . Nějakou dobu bude cena ještě klesat. Pak přestane, ale budeš za stejné peníze kupovat horší produkt. A nakonec se bude vyvažovat "zlatem".
To samé bude s bateriemi. Třeba na model 3/Y jsou teď naprosto levňoučké. Koupíš za 5000€. Baterku do starého S koupíš i za 4000€ (75kWh) . Nějakou dobu bude cena ještě klesat. Pak přestane, ale budeš za stejné peníze kupovat horší produkt. A nakonec se bude vyvažovat "zlatem".
Dobre je si uvědomit, že jde o 10 let a vice stare baterie a vyvojove jsme tedy 15let zpatky.
Dnesni baterie jsou na tom, snad, lepe.
Dnesni baterie jsou na tom, snad, lepe.
@Hendly
...SNAD... 😁
Jo, ten se ti povedl!
...SNAD... 😁
Jo, ten se ti povedl!
@rohYpnol
Tak to je ale vzdy u vseho.
Zivotnost proveri az cas.
Spalovací motory jsou toho dukazem.
Tak to je ale vzdy u vseho.
Zivotnost proveri az cas.
Spalovací motory jsou toho dukazem.
@Hendly
Baterie Tesly žádný zásadní pokrok neudělaly. To co bylo před 10ti lety, je tu dnes. Jen klasický postupný vývoj.
Spousta Tesel má baterky vyměněné, stačí se podívat do inzerátů... Navíc 5-leté kousky mají SOH běžně cca 85%...
Baterie Tesly žádný zásadní pokrok neudělaly. To co bylo před 10ti lety, je tu dnes. Jen klasický postupný vývoj.
Spousta Tesel má baterky vyměněné, stačí se podívat do inzerátů... Navíc 5-leté kousky mají SOH běžně cca 85%...
@rohYpnol ale udělaly, a značný. Hlavně ve spolehlivosti. Ale i v nabíjecích výkonech. Zatímco já to láduju klidně i hodinu, tak nové TMS jsou za 15 minut pryč a to mají větší kapacitu. To je sakra pokrok. A to nemluvě o kapacitě. Místo 81,5kWh mají 102kWh baterky.
K té spolehlivosti - Tesle neumírají ve starých S baterky, ale selhává zapouzdření. Proniká tam vlhkost. Velmi často se to dá ale zachránit.
Nové Tesly mají baterie naprosto spolehlivé. Takže najít na 3/Y interát, kde je napsána výměna baterie ... no, předveď se. Bude tak jedna z 1000 na mobile.
A SoH 85% po 5 letech jsi si vycucal z kterého prstu? Toho, kterým si vytíráš?
K té spolehlivosti - Tesle neumírají ve starých S baterky, ale selhává zapouzdření. Proniká tam vlhkost. Velmi často se to dá ale zachránit.
Nové Tesly mají baterie naprosto spolehlivé. Takže najít na 3/Y interát, kde je napsána výměna baterie ... no, předveď se. Bude tak jedna z 1000 na mobile.
A SoH 85% po 5 letech jsi si vycucal z kterého prstu? Toho, kterým si vytíráš?
@eLzyx
Než napíšeš další shit, tak se podívej na inzeráty.
A znovu - ja neříkám že pokrok neni. Já jsem napsal ze žádný dramatický pokrok nenastal. Jsou to parametrické změny. Ale žádný skokový zlom se neodehrál.
Než napíšeš další shit, tak se podívej na inzeráty.
A znovu - ja neříkám že pokrok neni. Já jsem napsal ze žádný dramatický pokrok nenastal. Jsou to parametrické změny. Ale žádný skokový zlom se neodehrál.
V těch diskuzích je vidět, jak hlavu řídí nenávist. Ty argumenty pro i proti jsou často velmi ubohé. Předpoklady poruch, které se nedají ani předpokládat.
Jestli to chapu dobre, tak vozitko ktere ma v soucasnosti udavany dojezd 400 km, realny najezd 250 - 300 km ho bude mit tak 150 km? A bude dostatek elektromechaniku? Samotna baterie je ve finale marginalni problem.
Kdyz se bude za servis dobre platit, bude hodne elektromechaniku.
Otazkou je, za kolik bude vymenena baterie. Radove 50k Kc nebo 500k Kc?
Otazkou je, za kolik bude vymenena baterie. Radove 50k Kc nebo 500k Kc?
Aby se usetrilo, budou menit baterie garazovi e😜erti (jak taky jinak se opravuji starsi auta ve vychodni Evrope).
Tim se riziko zahoreni, zvlaste pri nabijeni, nepochybne zvysi.
Tim se riziko zahoreni, zvlaste pri nabijeni, nepochybne zvysi.
@H357 zatím se tohle neděje a baterie se už opravují. Viděl jsem i garážníky, co staví třeba do Smartu EV vlastní baterie s vlastní BMS. Samozřejmě o lepších parametrech než měla baterie původní. Ti samí umí z Tesláckých baterií odvrtat mrtvý článek a nahradit jej podobně jetým (nový nelze dávat). A takto opravené baterie už mají nalítáno třeba dalších 200k km.
@eLzyx
Jasně. Jen opět Zapomináš tu "drobnost". Záruka a garance opravy nula 🤣 může to vyjít a ty případy ukazuješ. Ale ty co nevyšly nikdo neprezentuje že...
Jasně. Jen opět Zapomináš tu "drobnost". Záruka a garance opravy nula 🤣 může to vyjít a ty případy ukazuješ. Ale ty co nevyšly nikdo neprezentuje že...
@rohYpnol záruku ten garážník drží. Na svoji opravu. Je to normální firma.
A případy, co nevyšly? Vídáš v novinách zvýšený počet hořících Tesel u stojanů? (ty asi jo, protože žiješ v nějakém paralelním světě)
A případy, co nevyšly? Vídáš v novinách zvýšený počet hořících Tesel u stojanů? (ty asi jo, protože žiješ v nějakém paralelním světě)
@Jenik3 to záleží na tom, kolik bude dostupných baterií z bouraček.
Třeba Leaf má ten problém, že to auto není výkonné, je zcela obyčejné, má tedy málo totálek (hodně se jich vyplatí opravit, protože žádný hliník, gigacasting, žádné velké rány atp.). A na druhé straně v hodně Leafech baterie odchází. Paradoxně tak použitá baterie o poloviční kapacitě proti použité baterii z Tesly stojí někdy i víc.
Také záleží na opravitelnosti baterie. V Teslách je výborná, takže do cirka 350k km se vyplatí opravit i třeba jen výměnou jednoho článku.
Třeba Leaf má ten problém, že to auto není výkonné, je zcela obyčejné, má tedy málo totálek (hodně se jich vyplatí opravit, protože žádný hliník, gigacasting, žádné velké rány atp.). A na druhé straně v hodně Leafech baterie odchází. Paradoxně tak použitá baterie o poloviční kapacitě proti použité baterii z Tesly stojí někdy i víc.
Také záleží na opravitelnosti baterie. V Teslách je výborná, takže do cirka 350k km se vyplatí opravit i třeba jen výměnou jednoho článku.
@eLzyx
Nesmysl. Zase meleš kraviny. Baterky Tesly 3 se neopravují, protože to nedává smysl a reálně opravitelnost neni.
Zase paušaluzuješ na základě Ska a neni to pravda.
Nesmysl. Zase meleš kraviny. Baterky Tesly 3 se neopravují, protože to nedává smysl a reálně opravitelnost neni.
Zase paušaluzuješ na základě Ska a neni to pravda.
Zcela jednoduše.
Tesla je co se baterek a BMS týká, v posledních 10ti letech TOP. Dnes dejme tomu dohnaná Čínou.
5-leté Tesly mají SOH běžně 85%. Takže to máme 5 let =-15%. Pokles není zcela lineární. Takže budu optimista. 15 let staré BEV bude mít běžně SOH 70% v lepším případě.
Koupí si někdo ojetinu, kde baterka je na pokraji životnosti a využitelnosti, a oprava nejen že převyšuje cenu vozu, ale navíc bude nereálná, protože i ND z obvyklých bouraček budou taky na SOH 70%, takže si nikdo novou-starou baterkou nepomůže???
Ano, možná si někdo takovou ojetinu skutečně koupí, ale za cenu víkendového nákupu v lidu... 😁
A teď to nejlepší - když někdo bude mít uloženku/leštěnku BEV, tak na tom (na rozdíl od spalováku) nebude líp, ale možná ještě hůř!!! Protože baterie degraduje časem a neprovoz ji ubližuje ještě víc!!!
15 let staré BEV je zralé do šrotu! Howk!
Tesla je co se baterek a BMS týká, v posledních 10ti letech TOP. Dnes dejme tomu dohnaná Čínou.
5-leté Tesly mají SOH běžně 85%. Takže to máme 5 let =-15%. Pokles není zcela lineární. Takže budu optimista. 15 let staré BEV bude mít běžně SOH 70% v lepším případě.
Koupí si někdo ojetinu, kde baterka je na pokraji životnosti a využitelnosti, a oprava nejen že převyšuje cenu vozu, ale navíc bude nereálná, protože i ND z obvyklých bouraček budou taky na SOH 70%, takže si nikdo novou-starou baterkou nepomůže???
Ano, možná si někdo takovou ojetinu skutečně koupí, ale za cenu víkendového nákupu v lidu... 😁
A teď to nejlepší - když někdo bude mít uloženku/leštěnku BEV, tak na tom (na rozdíl od spalováku) nebude líp, ale možná ještě hůř!!! Protože baterie degraduje časem a neprovoz ji ubližuje ještě víc!!!
15 let staré BEV je zralé do šrotu! Howk!
@rohYpnol mám dvě TMS. Jedna má po 250k km 11% a druhá po stejné době 9,5%. Obě jsou 10 let staré.
Rozdíl? Obě jsou nabíjeny téměř výhradně na Superchargeru, protože je to zadarmo. Rozdíl je jen v řidiči. Ta s vyšší degradací, ta je moje, protože s tím jezdím tak, jak se s výkonným autem patří.
Ta druhá má rozvážnějšího řidiče.
Očekáváme, že po 15 letech bude SoH na cirka 80%. Tedy místo 421km to ujede 336km. Bude mi to vadit? Asi ne. Není mi 20, takže ty zastávky budu dělat častěji i kvůli sobě (oči, záda ...). Superchargerů také přibývá, takže pořád dojedu tam, kam potřebuji. Nestane se, že bych kvůli kratšímu dojezdu nedojel od SCH k SCH.
Co se stane, až to bude mít 500k km? Budou dvě varianty. Buďto se osadí novější 100kWh baterie z nějakého zbořeného vraku, byť s pokročilou degradací. A nebo se to auto prostě odepíše. Proč by to mělo být jinak? Většina aut je po 500k km na odpis. Ano, najdou se lidi, co to drtí dál. Mohl bych také. Ale bude to o ekonomice provozu.
Rozdíl? Obě jsou nabíjeny téměř výhradně na Superchargeru, protože je to zadarmo. Rozdíl je jen v řidiči. Ta s vyšší degradací, ta je moje, protože s tím jezdím tak, jak se s výkonným autem patří.
Ta druhá má rozvážnějšího řidiče.
Očekáváme, že po 15 letech bude SoH na cirka 80%. Tedy místo 421km to ujede 336km. Bude mi to vadit? Asi ne. Není mi 20, takže ty zastávky budu dělat častěji i kvůli sobě (oči, záda ...). Superchargerů také přibývá, takže pořád dojedu tam, kam potřebuji. Nestane se, že bych kvůli kratšímu dojezdu nedojel od SCH k SCH.
Co se stane, až to bude mít 500k km? Budou dvě varianty. Buďto se osadí novější 100kWh baterie z nějakého zbořeného vraku, byť s pokročilou degradací. A nebo se to auto prostě odepíše. Proč by to mělo být jinak? Většina aut je po 500k km na odpis. Ano, najdou se lidi, co to drtí dál. Mohl bych také. Ale bude to o ekonomice provozu.
@eLzyx
Vůbec ti nedochází spousta věcí .
Máš starou Teslu S. Tesla S byla na pomezí a z určitého pohledu luxusní, nebo asi vhodnější říct vyšší střední třída. Tedy to nejlepší z mainstreamu.
Dále to byly začátky, což sice znamenalo že některé věci byly blbě, ale taky to znamenalo ze spostu věcí bylo přepálených protože to prostě z obavy předimenzovali.
Takze třeba buffer a nominální kapacita...
Vůbec ti nedochází spousta věcí .
Máš starou Teslu S. Tesla S byla na pomezí a z určitého pohledu luxusní, nebo asi vhodnější říct vyšší střední třída. Tedy to nejlepší z mainstreamu.
Dále to byly začátky, což sice znamenalo že některé věci byly blbě, ale taky to znamenalo ze spostu věcí bylo přepálených protože to prostě z obavy předimenzovali.
Takze třeba buffer a nominální kapacita...
@rohYpnol buffer to nemá nijak velký. 4kWh. A ten se nemění. Pořád jej to udržuje stejně velký, neukusuje z něj. Jak to vím? Diagnostika.
@eLzyx
...Nepochopil. Já se bavim o tom, jakou kapacitu výrobce deklaruje vs. jaká je skutečně fyzikálně.
...Nepochopil. Já se bavim o tom, jakou kapacitu výrobce deklaruje vs. jaká je skutečně fyzikálně.
@rohYpnol motáš páté přes deváté. Reálná kapacita 85 packu byla 81,5kWh. Víc tam prostě není a nikdy nebylo. Reálně dostupná a vyjezditelná uživatelem je 77,5kWh.
Nějaké "schované buffery" a podobné kraviny, s tím "ohromuj" někde doma. Ne tady. Nic takového tam není. Prostě a jednoduše, když to bylo nové, tak se tam dalo nalít 77,5kWh a postupem času kapacita jen klesala. Proč by někdo řešil maskování stavu baterie SW snižováním kapacity, když tu kapacitu mohl prodat?
Nějaké "schované buffery" a podobné kraviny, s tím "ohromuj" někde doma. Ne tady. Nic takového tam není. Prostě a jednoduše, když to bylo nové, tak se tam dalo nalít 77,5kWh a postupem času kapacita jen klesala. Proč by někdo řešil maskování stavu baterie SW snižováním kapacity, když tu kapacitu mohl prodat?
@eLzyx
To co popisuje rohypnol u nejakych aut existuje.
Misto toho, aby klesalo SoH se snizuje ten "buffer" (rozdil celkove a vyuzitelne) a SoH zustava porad na 100% (vyuzitelnych)
Edit😒br /> Tesla to tak nema, myslel jsem si.
Ale podle AI i Tesla pouziva pohyblivy buffer.
Takze hsem na vazkach.
🙂
Navic "buffer" Tesly je maly, jak pises.
To je dano tim, ze to nechava vice na uzivatelich, aby nabijeli daily jen do 80%.
V pripade rozumnych majitelu tudiz "buffery" (jeden nahore jeden dole) nejsou temer potreba...
PS Namisto vecne diskuze se jedna i v pripade takoveto banality o shit storm... Hodne by pomohlo, kdyby se rohypnol naucil pouzivat AI.
To co popisuje rohypnol u nejakych aut existuje.
Misto toho, aby klesalo SoH se snizuje ten "buffer" (rozdil celkove a vyuzitelne) a SoH zustava porad na 100% (vyuzitelnych)
Edit😒br /> Tesla to tak nema, myslel jsem si.
Ale podle AI i Tesla pouziva pohyblivy buffer.
Takze hsem na vazkach.
🙂
Navic "buffer" Tesly je maly, jak pises.
To je dano tim, ze to nechava vice na uzivatelich, aby nabijeli daily jen do 80%.
V pripade rozumnych majitelu tudiz "buffery" (jeden nahore jeden dole) nejsou temer potreba...
PS Namisto vecne diskuze se jedna i v pripade takoveto banality o shit storm... Hodne by pomohlo, kdyby se rohypnol naucil pouzivat AI.
@eLzyx
Rozdíl mezi celkovou** a **využitelnou** kapacitou baterie u Tesly (a obecně u elektromobilů) spočívá v tom, **kolik energie je skutečně dostupné pro jízdu** a **kolik je technicky přítomno v baterii😒br />
---
### 🔋 Celková kapacita baterie (Total / Gross capacity)
* Jedná se o fyzickou maximální kapacitu baterie, kterou obsahuje celý bateriový paket.
* Např. Tesla Model 3 Long Range může mít celkovou kapacitu cca 82 kWh (v závislosti na výrobci článků a modelovém roce).
---
### ⚡ Využitelná kapacita baterie (Usable / Net capacity)
* To je část kapacity, kterou může řidič skutečně využít k jízdě.
* Zbytek je rezerva, která slouží k😒br />
* prodloužení životnosti baterie (ochrana proti úplnému vybití a úplnému nabití),
* zajištění bezpečnosti a spolehlivého provozu,
* krytí pro "dojezdovou rezervu" při 0 %.
Například u zmíněné Tesla Model 3 LR😒br />
* Celková kapacita**: cca **82 kWh
* Využitelná kapacita**: cca **75–77 kWh
* Rozdíl (tzv. *buffer😉: cca 5–7 kWh (cca 6–8 😖
---
### Proč Tesla (a ostatní) nedává k dispozici 100 % kapacity?
1. Chemická ochrana baterie – extrémní hodnoty (0 % nebo 100 😖 škodí článkům.
2. Bezpečnost a rezerva – aby auto neuvízlo při náhlém poklesu napětí.
3. Přesnost dojezdu – software pak lépe odhaduje reálný dojezd.
---
### Shrnutí😒br />
| Typ kapacity | Co to je | Kolik? (např. Model 3 LR) |
| -------------- | ---------------------- | ------------------------- |
| Celková | Fyzická, celá baterie | \~82 kWh |
| Využitelná | Co můžeš reálně využít | \~75–77 kWh |
| Buffer | Skrytá rezerva | \~5–7 kWh |
---
Pokud chceš znát konkrétní čísla pro určitý model nebo rok Tesly, napiš přesný model (např. "Model Y RWD 2024") – rozdíly existují.
Rozdíl mezi celkovou** a **využitelnou** kapacitou baterie u Tesly (a obecně u elektromobilů) spočívá v tom, **kolik energie je skutečně dostupné pro jízdu** a **kolik je technicky přítomno v baterii😒br />
---
### 🔋 Celková kapacita baterie (Total / Gross capacity)
* Jedná se o fyzickou maximální kapacitu baterie, kterou obsahuje celý bateriový paket.
* Např. Tesla Model 3 Long Range může mít celkovou kapacitu cca 82 kWh (v závislosti na výrobci článků a modelovém roce).
---
### ⚡ Využitelná kapacita baterie (Usable / Net capacity)
* To je část kapacity, kterou může řidič skutečně využít k jízdě.
* Zbytek je rezerva, která slouží k😒br />
* prodloužení životnosti baterie (ochrana proti úplnému vybití a úplnému nabití),
* zajištění bezpečnosti a spolehlivého provozu,
* krytí pro "dojezdovou rezervu" při 0 %.
Například u zmíněné Tesla Model 3 LR😒br />
* Celková kapacita**: cca **82 kWh
* Využitelná kapacita**: cca **75–77 kWh
* Rozdíl (tzv. *buffer😉: cca 5–7 kWh (cca 6–8 😖
---
### Proč Tesla (a ostatní) nedává k dispozici 100 % kapacity?
1. Chemická ochrana baterie – extrémní hodnoty (0 % nebo 100 😖 škodí článkům.
2. Bezpečnost a rezerva – aby auto neuvízlo při náhlém poklesu napětí.
3. Přesnost dojezdu – software pak lépe odhaduje reálný dojezd.
---
### Shrnutí😒br />
| Typ kapacity | Co to je | Kolik? (např. Model 3 LR) |
| -------------- | ---------------------- | ------------------------- |
| Celková | Fyzická, celá baterie | \~82 kWh |
| Využitelná | Co můžeš reálně využít | \~75–77 kWh |
| Buffer | Skrytá rezerva | \~5–7 kWh |
---
Pokud chceš znát konkrétní čísla pro určitý model nebo rok Tesly, napiš přesný model (např. "Model Y RWD 2024") – rozdíly existují.
@eLzyx
Ano, u některých elektromobilů, včetně Tesly**, může **"buffer" (rezervní kapacita mimo využitelný rozsah)** být **částečně pohyblivý** v závislosti na **SOH (State of Health)**, tj. **aktuálním stavu opotřebení baterie. Ale s důležitými omezeními😒br />
---
### 🔧 Co je pohyblivý buffer?
* Běžně mají elektromobily pevně nastavený horní a dolní buffer (např. dolních 3–5 % kapacity se nikdy nevyužije).
* Pohyblivý buffer znamená, že😒br />
* výrobce nebo BMS (battery management system)** může časem **automaticky upravit využitelnou kapacitu podle stavu opotřebení.
* Cílem je zachovat konzistentní dojezd** a **chránit baterii, i když její skutečná (fyzická) kapacita klesá.
---
### 🧠 Jak to funguje v praxi😒br />
#### ✅ Tesla😒br />
* Používá adaptivní systém řízení baterie, který😒br />
* Sleduje SOH baterie.
* Může mírně upravovat využitelnou kapacitu (nahoru i dolů).
* Některé Tesly zvětší buffer** (např. dolní rezervu), jak se baterie opotřebovává – to **sníží využitelnou kapacitu, ale ochrání články.
* Naopak někdy se buffer zmenší, pokud BMS usoudí, že články jsou stále zdravé.
#### ❗ Uživatel to obvykle nevidí přímo😒br />
* Tesla neukazuje celkovou ani využitelnou kapacitu přímo v kWh.
* Ale zkušenější uživatelé sledují změny přes aplikace jako Scan My Tesla**, **TeslaFi nebo přes OBD2 adaptér.
* Tak lze zjistit, že u některých aut se buffer mění o desetiny až jednotky kWh během životnosti.
---
### 🔍 Příklad😒br />
* Nová Tesla Model 3 LR má třeba využitelných 77 kWh z celkových 82 kWh.
* Po 200 000 km může mít baterie SOH 90 %, tedy cca 73–74 kWh fyzicky.
* Tesla může ponechat 70–72 kWh jako využitelnou**, a **buffer se zvětší, aby se články více neopotřebovávaly.
---
### 📌 Shrnutí😒br />
| Otázka | Odpověď |
| -------------------------- | ----------------------------------------------------- |
| Existuje pohyblivý buffer? | Ano, u některých z
Ano, u některých elektromobilů, včetně Tesly**, může **"buffer" (rezervní kapacita mimo využitelný rozsah)** být **částečně pohyblivý** v závislosti na **SOH (State of Health)**, tj. **aktuálním stavu opotřebení baterie. Ale s důležitými omezeními😒br />
---
### 🔧 Co je pohyblivý buffer?
* Běžně mají elektromobily pevně nastavený horní a dolní buffer (např. dolních 3–5 % kapacity se nikdy nevyužije).
* Pohyblivý buffer znamená, že😒br />
* výrobce nebo BMS (battery management system)** může časem **automaticky upravit využitelnou kapacitu podle stavu opotřebení.
* Cílem je zachovat konzistentní dojezd** a **chránit baterii, i když její skutečná (fyzická) kapacita klesá.
---
### 🧠 Jak to funguje v praxi😒br />
#### ✅ Tesla😒br />
* Používá adaptivní systém řízení baterie, který😒br />
* Sleduje SOH baterie.
* Může mírně upravovat využitelnou kapacitu (nahoru i dolů).
* Některé Tesly zvětší buffer** (např. dolní rezervu), jak se baterie opotřebovává – to **sníží využitelnou kapacitu, ale ochrání články.
* Naopak někdy se buffer zmenší, pokud BMS usoudí, že články jsou stále zdravé.
#### ❗ Uživatel to obvykle nevidí přímo😒br />
* Tesla neukazuje celkovou ani využitelnou kapacitu přímo v kWh.
* Ale zkušenější uživatelé sledují změny přes aplikace jako Scan My Tesla**, **TeslaFi nebo přes OBD2 adaptér.
* Tak lze zjistit, že u některých aut se buffer mění o desetiny až jednotky kWh během životnosti.
---
### 🔍 Příklad😒br />
* Nová Tesla Model 3 LR má třeba využitelných 77 kWh z celkových 82 kWh.
* Po 200 000 km může mít baterie SOH 90 %, tedy cca 73–74 kWh fyzicky.
* Tesla může ponechat 70–72 kWh jako využitelnou**, a **buffer se zvětší, aby se články více neopotřebovávaly.
---
### 📌 Shrnutí😒br />
| Otázka | Odpověď |
| -------------------------- | ----------------------------------------------------- |
| Existuje pohyblivý buffer? | Ano, u některých z
Ono samotny SOH moze znamenat aj to, ako predchadzajuci majitel auto nabijal. Ci na rychlonabijackach v meste, alebo pomaly doma na vidieku.
Videl som inzeraty (Kia) so 150.000 km najazdenymi a SOH 98%.
Ak je to pravda....
Videl som inzeraty (Kia) so 150.000 km najazdenymi a SOH 98%.
Ak je to pravda....
@Jon Bon Novy
Reálný fyzický pokles kapacity bude jistojistě vyšší.
Deklarovaný výrobcem samozřejmě teoreticky tak nízký vyloučit výjimečně nelze.
Reálný fyzický pokles kapacity bude jistojistě vyšší.
Deklarovaný výrobcem samozřejmě teoreticky tak nízký vyloučit výjimečně nelze.
@rohYpnol Jistojistě vyšší 🤣. A proč by nemohla být naprosto minimální reálná degradace? Podívej se na staré Ioniqy 28kWh baterie (zřejmě nešetřili kobaltem a dobrý termomanagement). A nejen on.
https//www.youtube.com/watch?…
https//www.youtube.com/watch?…
@Johnn
Protože tam máš faktor času. A 150t. km předpokládám nikdo normální nenajde dřív jak za 3 roky.
Protože tam máš faktor času. A 150t. km předpokládám nikdo normální nenajde dřív jak za 3 roky.
@rohYpnol Zmíněné Ioniqy jsou staré už 8let a stále je spousta kusů bez výraznější degradace (na té malé baterce by to bylo hodně znát).
JirkaVo
Příspěvek podléhá schvalování.
Komu funguje 20 ročný mobil s originálnou batériou nech sa prihlási !
Že u spalováku po 20-ti letech neklesne výkon na 60%? No to se ovšem vlivem nesprávného provozování a zanedbání údržby může stát, ale určitě se nesrazí nádrž na 60% původního objemu 😄 a dojezd na nádrž na polovinu 😃). Spočítal někdo, na kolik příjde výroba a recyklace nádrže na PHM a na kolik výroba a recyklace trakční baterie? Všichni mumlají o těch motorech, ale životní prostředí zabijou baterky.
V rámci EU jsme prakticky rozvojovou zemí a většina naší populace z ekonomických důvodů kupuje ojetá auta. Kdo by chtěl koupit z druhé ruky, třeba aku do vrtačky? A to je pořád minimální ekonomické riziko oproti elektromobilu.
najeto 9 (devět!) km
za 498 000 tisíc 👍
sauto.cz/…/mokka/208467497
Ja koupil rok odstáté baterky do sekacky a po sezone bylo po nich. Druhy čerstvější pár bezi uz ctvrtym rokem. Sekacka Stiga.
Vůz nabízí k prodeji pan Radek Landa - známý YouTuber, který se věnuje tématům elektromobility.
V samotném inzerátu je uveden přímý kontakt na něj. Doporučuji mu zavolat a ověřit si veškeré informace, které se k vozu vážou.
Přeji úspěšné jednání 👍
A prodává jej proč?
Protože vystřízlivěl z bzucive ho snů.
Protože má vlastní bazar ojetých EV.
Byznys, kapišto 👍
To nie je ev. To je Stellantis .
Alebo inak - vrak
Vážený příteli, je mi zcela zřejmé, že vaše uctihodná ČSSR trollí delegace svědomitě naplňuje přijatou agendu, a lze tedy očekávat, že se zde v brzké době objeví ještě početná skupina dalších oddaných souputníků, vybavených stejným repertoárem frází i neochvějnou vírou. Přesto, a možná právě proto, mi dovol vyjádřit, že právě ty zůstáváš mým nejmilejším a nejpůvabnějším zástupcem tohoto pozoruhodného druhu. Jen pokračuj, vnášíš do této debaty nenahraditelný kolorit. ❤️