Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Dvacetileté ojeté elektromobily budou realitou. Degradace baterií není tak hrozná, tvrdí studie

219 komentářů

kesumb
novej modul enyaqu (8,9 nebo 12 je jich v aute) se da sehnat za tisicikoruny. Prekupnici na bazosi to davaj za 10-20tis kc.
Cela baterka je levnejsi nez repas bitdi...
Panadol je zas vedle
Hendly
@rohYpnol
Typicka Fabie 1 je dnes davno na srotaku.
Avatar - Dzinus
Dzinus
@rohYpnol

Podobný seznam se dá sestavit na jakýkoli komplexní stroj. Od sekačky po lokomotivu. O míře poruchovosti nám to ale přeci nic neřekne. Ta bude vždy různá pro uživatele kus od kusu, různá pro automobilku model od modelu a různá statisticky napříč trhem mezi pohony například. A na to si budeme muset počkat. Zatím to ale na žádnou tragédii nevypadá. I spalováky končí ve šrotu v okamžiku, kdy se oprava nevyplatí. EV na tom nebude jinak, akorát trakční akumulátor (pokud nechcípne nějak úplně) si zachová nějakou zůstatkovou cenu pro prodej k FVE. Neviděl bych to tak černě.
Hendly
@rohYpnol
Vstrikovani, DPF atd.
U 20 let stareho auta je cena oprav vetsi nez zbytková hodnota auta.
Hendly
@rohYpnol
auto má sloužit majiteli, ne naopak. Nepises to tady casto?

Bez garazovani, pravidelneho servisu nad ramec planu, oprav rezavých dilu karoserie atd je Fabia 1 sesrotovana.

Pri dostatecnem servisu a tim padem investic udrzis v chodu kazde auto.
Hendly
@rohYpnol
Jediný duvod proc se s tebou dohadovat o necem co je celkem jasne dane a k nalezeni?

Zij si tady svuj virtuální zivot kde mas vzdy pravdu a vsichni lzou.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@johny555
přesně. pokles výkonu u spalováku byl vždy měřitelný a nikdo to nikdy nerozporoval, dekarbonizace nikdy neodstraní vše, opravy jsem dražší než celé auto a navíc často ani nezaručí, že to pomůže.
DonVito
A jé je.

To bude shit storm...

U dvacetileté ojetiny je to horší oproti spalovacím autům, ale pořád takový elektromobil není na vyhození.

Big surprise
😀
DonVito
@ryccardo
Ne, to skutecne NENI vedecky clanek!

Je to clanek z fakulty strojni, co nema s baterkama spolecnyho vubec nic.

Je to amatersky vypotek plny manipualci.

Ostuda CVUT.
👎

Macek ma pro baterie nulovou kvalifikaci.
Avatar - Dzinus
Dzinus
@rohYpnol
Podvozek EV je dimenzován na váhu EV, takže se samozřejmě bude opotřebovávat, jako každý jiný, ale není důvod si myslet, že rychleji. Váhové rozdíly a rozdíly v dimenzování součástí podvozku nejsou tak velké, aby rozdíl v cenách komponentů byl zásadní.
Hendly
Dobre je si uvědomit, že jde o 10 let a vice stare baterie a vyvojove jsme tedy 15let zpatky.

Dnesni baterie jsou na tom, snad, lepe.
DonVito
@Jenik3
Jak umre?
Cetl jsi clanek??

Degradace baterie zároveň není konstantní. Její největší podíl přichází v prvních pár letech života vozu, následně se křivka zplošťuje a pak opět ke 20 letům pokles zrychluje.

O nahle smrti se tam nic nepise.

PS Dvacetilete auto je pro me (zpravidla) vrak na odpis. At uz spalovaci nebo EV.
Hendly
@rohYpnol
Loziska a ulozeni motoru jsou spíš problém prvnich pokusu o EV. Neni nic neresitelneho.
Podvozek tesis u kazdeho auta.
Avatar - eLzyx
eLzyx
@Tycoon uvidíme. Moje baterie je zatím jen 10 let stará s 11% degradací. Hádám, že ještě 7-8 let by mohla fungovat, než najedu cirka 450-500k km. Co pak? Doufám, že seženu nějakou z novějšího modelu 2019-2020. Normální auto bych poslal po těchto km na šrot, ale freečkové auto se budu snažit udržet při životě hodně dlouho
DonVito
@Tycoon

A taky druhy lak.
😀

Kazdopadne mne to jako "srot" neprijde.
Baterka je jeste rok v zaruce!
DonVito
@Tycoon
Nejprve si precti clanek a pak zde pis vlastni mylne dojmy!

Alespoň tedy podle studie britské společnosti Geotab, která se zabývá telematikou vozidel – ta uvádí, že většina baterií elektromobilů zvládne 20 let provozu s minimální degradací. Zjistila to z dat 10 tisíc elektromobilů na silnicích.

Tvl a hlavne si nech svy hlody o nadrzi.

PS Netvrdim, ze 15 let nemuze byt limit pro nektera auta z prvni generace EV.
Ale vypada to, ze dnesni moderni clanky s kvalitnim termomanagementem vydrzi pres dvacet let!
DonVito
Hendly
@rohYpnol
vymena clanku baterie je u mnoha aut mozna a cenove dostupna.
Existuje i moznost koupit repas baterii s kapacitou vetsi nez puvodni takze mas po 10 letech lepsi auto nez nove.
DonVito
@rohYpnol

m.mobile.de/…k/393848835.html?…

Podle rohypnola auto do srotu.
Podle mobile.de Tesla Roadster za 114.900Eur
😀
Hendly
@rohYpnol
Jake to jsou problémy?
hrtlik1
@Zetti záleží, jestli stojí nabitá na 40-60% nebo 0%. Pokud nabitá na 0%, tak je to průser. Jinak je to výhra.
Avatar - Dzinus
Dzinus
@rohYpnol

Tyhle dvě informace se přeci nevylučují a určitě nestojí v protikladu.
DonVito
@ryccardo

Mas to napsany v clanku.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@ryccardo
citigo zrovna nemelo dobrý termomanagement. Tam byl focus na cenu, ne na kvalitu.
DonVito
@eLzyx

👍
Toto je realita.

Bohuzel zde pisou sva moudra o BEV diskuteri milujici spalovaky snazici se dokazat, jak baterka nevydrzi.

Bez ohledu na fakta.
DonVito
Hendly
@rohYpnol
Kdyz si to myslis😀
DonVito
@rohYpnol

Kolik najede, nez pujde do srotu?
Mozna jeste hodne.
👍

Viz tento clanek...
DonVito
@rohYpnol
Zase jen kecy okolo.
👎
Kazdopadne po 14i letech to neni srot (napsal jsi blbost o srotu jako obvykle a ted se to snazis vokecat) a muze najet za dalsich sest let jeste spoustu km.
Hendly
@rohYpnol
Tak to je ale vzdy u vseho.
Zivotnost proveri az cas.
Spalovací motory jsou toho dukazem.
Avatar - eLzyx
eLzyx
@Frfla nejblíže z toho tvého vyjmenovaného má k EV bateriím asi jen aku nářadí a staré notebooky. Používají se tam stejné články 18650 nebo 21700. Problém je, že tyto baterie nejsou chlazené a velmi často nemají balancer článků, takže velmi rychle umřou na to, že se nějaké články opotřebovávají rychleji.
johny555
@rohYpnol Kdyby STK fungovaly, jak mají, tak spousta majitelů spalováků po 20 letech už bude mít nulový dojezd, protože mu STK dá STOPku. A karbonizace snižuje výkon, co vím.
Avatar - Horký Rom
Horký Rom
Opel Mokka-e v záruce,
najeto 9 (devět!) km
za 498 000 tisíc 👍

sauto.cz/…/mokka/208467497
DonVito
@ryccardo

Jak muze strojar, secialista na spalovaci motory psat vedeckou praci o baterkach???

Ja mam pro tento obor mnohem vyssi kvaifikaci nez Macek.

Proto to pisu.

Je to jak kdyby to psal ekonom nebo pravnik.
👎

Nejedna se o vedeckou praci!
Avatar - Max  Headroom
Max Headroom
@Hendly
Tak ta sedla!
johny555
No, běžné 20leté auto, které je provozováno celoročně s běžným nájezdem 15t km ročně v kombinovaném provozu je prostě šrot vhodný k ekologické likvidaci. Tady nemůžeme mluvit o bezpečném a spolehlivém autě.
Nemluvím o nějakých fajnovkách, které jsou celou zimu v garáži a majitel je před jízdou vždy vyleští.
To, že stát toleruje jízdu těmito vraky po ČR je jiná věc.
ericn
@ryccardo no jo, koukám po iD.3 (ze zvědavosti) a 4-5let stará auta mají SOH cca 88-92%, tedy za prvních 5let 8-12% dolu, tj z 58kWh baterie přijdeš zhruba o 5-7kWh, to je dost cca 40km dojezdu za 5 let, no tvl…
Hendly
@praptak
Servisovat 20 let stare auto je past na penize.
Netvrdim, že to nejde, ale jsou to auta daleko za planovanou zivotnost.
Xprcek
Pokud si youtuber v domácí dílně v jednom člověku zvládne vyměnit baterku na Tesle S a ještě se u toho natáčet, tak zkušený servis udělá pět swapů za den jak nic. Každý týden si nechá navést 25 repasovaných baterek a nemusí se bát o živobytí. Ceny modulů jdou dolů. Pokud dneska dělá baterka okolo koruny nákladu na kilometr, za pár let to bude 50 haléřů. Kde je problém, tam je příležitost. Tady ale není problém, pouze příležitost.

Zmiňované video na Youtube hledejte pres "Big Upgrade For My 470,000 mi Model S: Swapping In A 100kWh Battery".
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@kesumb

novej modul enyaqu (8,9 nebo 12 je jich v aute) se da sehnat za tisicikoruny... kde? na Darknetu?!? 😁
Avatar - Zetti
Zetti
Tak prumerna? Tady asi nekdo chybel na matematiku. Priste se dozvime ze degradace jde do minusu
Avatar - eLzyx
eLzyx
@rohYpnol mám dvě TMS. Jedna má po 250k km 11% a druhá po stejné době 9,5%. Obě jsou 10 let staré.
Rozdíl? Obě jsou nabíjeny téměř výhradně na Superchargeru, protože je to zadarmo. Rozdíl je jen v řidiči. Ta s vyšší degradací, ta je moje, protože s tím jezdím tak, jak se s výkonným autem patří.
Ta druhá má rozvážnějšího řidiče.
Očekáváme, že po 15 letech bude SoH na cirka 80%. Tedy místo 421km to ujede 336km. Bude mi to vadit? Asi ne. Není mi 20, takže ty zastávky budu dělat častěji i kvůli sobě (oči, záda ...). Superchargerů také přibývá, takže pořád dojedu tam, kam potřebuji. Nestane se, že bych kvůli kratšímu dojezdu nedojel od SCH k SCH.
Co se stane, až to bude mít 500k km? Budou dvě varianty. Buďto se osadí novější 100kWh baterie z nějakého zbořeného vraku, byť s pokročilou degradací. A nebo se to auto prostě odepíše. Proč by to mělo být jinak? Většina aut je po 500k km na odpis. Ano, najdou se lidi, co to drtí dál. Mohl bych také. Ale bude to o ekonomice provozu.
ericn
@Johnn jasně, mohou být rozdíly, ale ta premisa je, že kapacita baterie jde s věkem vždy dolu. Navíc ji používáš v pracovním rozsahu 10-80% a dojezd se pořád snižuje a snižuje. Kdežto nádrž pojme výrazně víc energie a věkem se nezmenšuje 😋 To je celé…
Avatar - Horký Rom
Horký Rom
@Petr Kozohorský & @Homer
Vůz nabízí k prodeji pan Radek Landa - známý YouTuber, který se věnuje tématům elektromobility.

V samotném inzerátu je uveden přímý kontakt na něj. Doporučuji mu zavolat a ověřit si veškeré informace, které se k vozu vážou.

Přeji úspěšné jednání 👍
DonVito
@hrtlik1
„Kam kráčíš, elektromobilito?“ je populárně‑odborný článek zveřejněný Centrem vozidel udržitelné mobility na webu FS ČVUT, nikoli přísně vědecká studie v recenzovaném časopise. Je to spíš souhrnný komentář a změrová analýza současného stavu elektromobility v ČR a EU, psaná Ing. Josefem Morkusem a Janem Mackem, CSc.

Názorově‑odborný komentář, ne originální vědecká studie.

Skutecna vedecka vypada takto
www.sciencedirect.com/…1364032124007858?…

Jeji zavery jsou zcela transparentni (odlisne od Mackovych) a je delana odborniky v danem oboru a ne zaujatymi diletanty z uplne jineho oboru.

fdrive.cz/…gii-z-uhli-14085
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@DonVito

Ty máš kvalifikaci jen na tahání kačera.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Hendly
Není to žádná past na peníze. NAOPAK. VĚTŠINA DÍLŮ JE LEVNÁ, SPOUSTA DÍLŮ NA VRAKOVIŠTÍCH, ZAVEDENÁ DRUHOVÝROBA!!!

Zase jen lžeš!
hrtlik1
@rohYpnol a stále stejné pálení fosilních paliv a čouzení pod nos. Snad se jednoho dne mentálně pohnete.
hrtlik1
@ryccardo ne to je blogísek se starými daty i 15 let. Ne vědecký článek. Doba, technologie a elektrický mix je už úplně jinde.
DonVito
@Jenik3

A proc 14i lety Fiat 500 stoji v bazaru 200.000Kc?

Viz inzerat vyse.

Ten inzerat ti silne protireci.
😃
DonVito
@rohYpnol

Fiat 500, 500 E! KARABAG*CZ
Ojeté, 2011, 56 304 km
199 900 Kč

Autu za 199.900Kc ja srot nerikam.

Ty jo.

Nemame se o cem bavit.

Cau
DonVito
@rohYpnol

Aha, uz rozumim

"Je to šrot už od výroby"
😀

Pak se nemame o cem bavit.

cau
Avatar - kari.laz
kari.laz
@johny555 zase tolik by těch stopek nebylo. Pokud 20ti leté dostává alespoň základní servis, splní podmínky dle své normy normálně. A pokud nedostává, vyhodit. Tak by měla STK fungovat a byl by klid.
Lempl Klaun
@WinDiesel Ano, Boženko, máš pravdu! 🤡
www.seznam.cz/…7d4eaf2f581668e6
Avatar - eLzyx
eLzyx
@rohYpnol motáš páté přes deváté. Reálná kapacita 85 packu byla 81,5kWh. Víc tam prostě není a nikdy nebylo. Reálně dostupná a vyjezditelná uživatelem je 77,5kWh.
Nějaké "schované buffery" a podobné kraviny, s tím "ohromuj" někde doma. Ne tady. Nic takového tam není. Prostě a jednoduše, když to bylo nové, tak se tam dalo nalít 77,5kWh a postupem času kapacita jen klesala. Proč by někdo řešil maskování stavu baterie SW snižováním kapacity, když tu kapacitu mohl prodat?
Avatar - eLzyx
eLzyx
@laco tralala já se hlásím. Palm Treo 650. Mám dokonce prototypový kus hned z kraje výroby.
Avatar - eLzyx
eLzyx
@H357 zatím se tohle neděje a baterie se už opravují. Viděl jsem i garážníky, co staví třeba do Smartu EV vlastní baterie s vlastní BMS. Samozřejmě o lepších parametrech než měla baterie původní. Ti samí umí z Tesláckých baterií odvrtat mrtvý článek a nahradit jej podobně jetým (nový nelze dávat). A takto opravené baterie už mají nalítáno třeba dalších 200k km.
Avatar - eLzyx
eLzyx
@Jenik3 to záleží na tom, kolik bude dostupných baterií z bouraček.
Třeba Leaf má ten problém, že to auto není výkonné, je zcela obyčejné, má tedy málo totálek (hodně se jich vyplatí opravit, protože žádný hliník, gigacasting, žádné velké rány atp.). A na druhé straně v hodně Leafech baterie odchází. Paradoxně tak použitá baterie o poloviční kapacitě proti použité baterii z Tesly stojí někdy i víc.
Také záleží na opravitelnosti baterie. V Teslách je výborná, takže do cirka 350k km se vyplatí opravit i třeba jen výměnou jednoho článku.
laco tralala
Komu funguje 20 ročný mobil s originálnou batériou nech sa prihlási !
Avatar - eLzyx
eLzyx
@rohYpnol ale udělaly, a značný. Hlavně ve spolehlivosti. Ale i v nabíjecích výkonech. Zatímco já to láduju klidně i hodinu, tak nové TMS jsou za 15 minut pryč a to mají větší kapacitu. To je sakra pokrok. A to nemluvě o kapacitě. Místo 81,5kWh mají 102kWh baterky.
K té spolehlivosti - Tesle neumírají ve starých S baterky, ale selhává zapouzdření. Proniká tam vlhkost. Velmi často se to dá ale zachránit.
Nové Tesly mají baterie naprosto spolehlivé. Takže najít na 3/Y interát, kde je napsána výměna baterie ... no, předveď se. Bude tak jedna z 1000 na mobile.
A SoH 85% po 5 letech jsi si vycucal z kterého prstu? Toho, kterým si vytíráš?
Johnn
@rohYpnol Jistojistě vyšší 🤣. A proč by nemohla být naprosto minimální reálná degradace? Podívej se na staré Ioniqy 28kWh baterie (zřejmě nešetřili kobaltem a dobrý termomanagement). A nejen on.
https//www.youtube.com/watch?…
hrtlik1
@rohYpnol Zakázal někdo olovnatý benzín, protože to byl sajrajt? Ano a má to výsledky.
Zakázal někdo koně ve městech, protože tam bylo víc extrementů než lidí? Ano a mělo to výsledky.
Zakázal někdo chlor-fluorované uhlovodíky, které poškozují ozonovou vrstvu? Ano a má to výsledky.

Dneska je problém masivní vypouštění skleníkových plynů a ten problém nejde rychle vyřešit až bude vyřešen, tak ty skleníkové plyny z atmosféry rychle nezmizí, drží se tam i stovky let. Nicméně není třeba omezit vše, stačí je snížit o cca 80-90%.
Bonusem jsou nulové lokální emise u EV a tím pádem méně předčasných úmrtí a návštěv lékařů a tím pádem lepší ekonomické výsledky.
ericn
@Hendly fajn, zkus si koupit Octavii Tour s 1.6MPI a schválně jak bude fungovat a co tě budou stát opravy - pakatel 😋 A pokud nebude mít prorezlé prahy (i to se dá v klidu řešit) , projde při běžném servisu v podstatě vždy 👌
ryccardo
@DonVito takže výsledky a závěry ČVUT je amatérský výpotek. Ty jsi ale nevzdělaný ubožák 😁 😁 Máš aspoň střední školu ty mudrlante?
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Zcela jednoduše.
Tesla je co se baterek a BMS týká, v posledních 10ti letech TOP. Dnes dejme tomu dohnaná Čínou.

5-leté Tesly mají SOH běžně 85%. Takže to máme 5 let =-15%. Pokles není zcela lineární. Takže budu optimista. 15 let staré BEV bude mít běžně SOH 70% v lepším případě.

Koupí si někdo ojetinu, kde baterka je na pokraji životnosti a využitelnosti, a oprava nejen že převyšuje cenu vozu, ale navíc bude nereálná, protože i ND z obvyklých bouraček budou taky na SOH 70%, takže si nikdo novou-starou baterkou nepomůže???

Ano, možná si někdo takovou ojetinu skutečně koupí, ale za cenu víkendového nákupu v lidu... 😁

A teď to nejlepší - když někdo bude mít uloženku/leštěnku BEV, tak na tom (na rozdíl od spalováku) nebude líp, ale možná ještě hůř!!! Protože baterie degraduje časem a neprovoz ji ubližuje ještě víc!!!

15 let staré BEV je zralé do šrotu! Howk!
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Hendly
Fabii stačí běžný servis v rámci plánu. Žádnou mimořádnou péči nevyžaduje.
Fabie slouží majitelům přesně jak píšu.

Co tam máš dál za lži?
Filas
Nelze než souhlasit, koupili jsme nedávno 9 let staré Zoe za 130000 a baterie má stále 90%.
ryccardo
@Mikesus A když si kupuješ EV, tak víš jak vypracovaný má TM? Nevíš nic, takže si koupíš zajíce v pytli, o kterém nevíš co od něho čekat. Která další auta jsou tedy pro kupujícího pastí, protože už po 5ti letech používání je jejich kapacita baterie žalostná? Máš nějaký seznam? Chce se mi to jako zákazníkovi vůbec riskovat? Chápeš proč budu tedy zatím raději jezdit spalovákem a podobné věci prostě neřešit? EV možná za 10 let. Do té doby je spalovák nejlepší volba.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Hendly

Opět lžeš. A lžeš ty, ne všichni.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Xprcek
Ceny ND jdou dolů. jenže pak jdou NAOPAK NAHORU, protože se zvýší poptávka a často odcházející díly časem neseženeš neboť jsou všechny ve stejně mizerným stavu.

Budoucí svatý grál - matrix LED.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@DonVito

Zajímavé, že nenajelo ani ty km, kdy se "vrátí" emise vyprodukované při výrobě, že...

To je ten přínos BEV 😁
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Hendly

Pokud je, tak to je vizitkou majitele, ne auta. Smolík hujeříčku.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Hendly

Oprava
Stellantis - nemožné.
Tesla - reálně nemožné.

Repas
Repas nikdy nezvládne opravit opotřebení baterky. A repasované baterky budou vždy v obdobném stavu jako mrtvá baterka před poruchou.

Co tam máš dál za lež?
Tycoon
Degradace baterie je věc jedna. Ta v principu moc nevadí, jelikož to pouze snižuje využitelnou kapacitu. Něco jako kdyby do nádrže nešlo natankovat 50 litrů, ale jen 35.

Pro životnost elektromobilu je ale důležitá smrt baterie, tedy stav, kdy ji nelze používat. Něco jako kdyby nádrž nešla natankovat. Průměrnou životnost bych na základě dosavadních zkušeností tipoval v průměru tak na 15 let.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Hendly
No a co?

Znovu - Existuje zvýšení SOH a uzdravení baterie?!? NE!!!
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@johny555

Nesmysl. Typicky Fabia 1 je při nezanedbané péči auto i dnes úplně v pohodě.
Frfla
Zvláštní, co to tam dávají za akumulátory do těch aut? Aku v mobilu max 5 let. Aku ve vysavači 2 roky. Aku ve vrtačce 4 roky. Startovací aku max 8 let. Aku stárne hlavně časem, i když se nepoužívá. Nedávno jsem vytáhl 10 let starý mobil z šuplíku, aku nafouklý a nešel vůbec ani dobít. Do ojetých EV bych nešel, tak bohatý opravdu nejsem.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@ryccardo

Degradace je nejrychlejší ze začátku, pak mírně klesá.

Jenže kdo si koupí ojetou BEV s SOH třeba 80%, když ví že náhradní baterka v podstatě nebude, protože tou dobou budou všechny vraky s SOH taky 80%...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Co to je "není tak hrozná"?

20 let starý spalovák má stále stejný dojezd, stále stejný výkon...
ryccardo
Tak rád bych tomu věřil a bylo by to jistě supr, ale koukám na inzeráty na takové Citigo a 3-4 roky stará auta (tj za mě skoro nová) tam vykazují SOH 85-93 %. Tímhle tempem degradace bych nečekal, že něco takového bude jezdit déle než 10 let a baterka bude dead.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@DonVito

a co jde? Tvrdím stále to samé hujere.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@eLzyx
A jak, když jsou zalité??? Oprava se řeší výměnou celé baterie, protože oprava nedává smysl.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@eLzyx

Úplně jednoduše proto,že si vytváří podmínky pro to, aby mu na konci záruky nezačaly chodit reklamace z důvodu nízké SOH. Jednoduché.
Avatar - eLzyx
eLzyx
@JirkaII použité akumulátory do nářadí lidi kupují …
DonVito
@rohYpnol
👍
No vidis ze to jde.
Ty jistojistoto.
DonVito
@KANKUNEN

No ja sem chodim z lasky.
❤️
Sirit osvetu a pravdu.
😉

A ty?
DonVito
@ericn

Heled, ericu.

Ja zde nepropaguju prvni generaci EV.
Timhle autem muzes skutecne jezdit jen okolo komina...

Postuju to tu jako dukaz, ze EV po 14i letech neni srot.
Resp. ze clanek dava smysl.
Narozdil od rohypnolovych komentu, ktere lze jednoduse vyvratit.
DonVito
@ryccardo

Ja jsem ted stastny za tebe, ze ses dozvedel neco noveho.
Takze nemam duvod plakat, ale slavit.

Vim, ze nejsi vyhraneny proti EV.
Doufam, ze se zase potkame na srazu.
Ja kapesnik potrebovat nebudu, doufam, ze ty taky ne.
🙂

Tady mas skutecneho vzdelaneho odbornika, ktereho si vazim a ktery se vyjadruje (vedecky) k tematu, kteremu rozumi.

www.cistadoprava.cz/…ncni-automobily/

Kamil Jaššo: Pokud porovnáme vozidla důkladně a spravedlivě, je téměř nemožné, aby byl elektromobil v České republice méně ekologický než konvenční automobily
18. listopadu 2024, rozhovor
ryccardo
@Zetti Jasný. No mě je úplně šumák v čem si kdo jezdí, pokud to projde přes STK. Je mi taky šumák jestli prodeje EV rostou nebo klesají. A jestli pro mě za pár let bude EV poměrem cena výkon zajímavé a bude mi vyhovovat, tak si ho klidně koupím. Za současných podmínek mi to ale smysl určitě nedává.
DonVito
@ryccardo

Ryccardo, cekam od tebe omluvu

www.auto.cz/…60-000-km-155807

Tady mas rozbor Hyundai Kona 160.000km s 94 procenty SoH.

Coz je jasny dukaz diletantismu Macka (ktery uvazuje po 160.000km vymenu!!!!).

Priste zapoj kriticke mysleni.
A mas-li trochu slusnosti a sebereflexe, tak se mi omluvis!
DonVito
@ryccardo

A VUT ma duvod si vymyslet?

Jedna z techto praci smrdi.
A sice ta z CVUT plna manipulaci.

realisticka.cz/…elektromobilit👋

fdrive.cz/…gii-z-uhli-14085

Ta skutecna vedecka prace z VUT vychazi uplne jinak, nez ta zmanipulovana Mackova!

VUT nema duvod manipulovat.
Macek z vodikove platformy evidentne ano.
Hendly
@ericn
je to zlomek původního poctu a jsou v tragickem stavu.
Zkus se projet tam kde auta jezdi, tyhle auta uz fakt nejsou zaklad jezdiciho vozoveho parku.
DonVito
@eLzyx

Ano, u některých elektromobilů, včetně Tesly**, může **"buffer" (rezervní kapacita mimo využitelný rozsah)** být **částečně pohyblivý** v závislosti na **SOH (State of Health)**, tj. **aktuálním stavu opotřebení baterie. Ale s důležitými omezeními😒br />
---

### 🔧 Co je pohyblivý buffer?

* Běžně mají elektromobily pevně nastavený horní a dolní buffer (např. dolních 3–5 % kapacity se nikdy nevyužije).
* Pohyblivý buffer znamená, že😒br />
* výrobce nebo BMS (battery management system)** může časem **automaticky upravit využitelnou kapacitu podle stavu opotřebení.
* Cílem je zachovat konzistentní dojezd** a **chránit baterii, i když její skutečná (fyzická) kapacita klesá.

---

### 🧠 Jak to funguje v praxi😒br />
#### ✅ Tesla😒br />
* Používá adaptivní systém řízení baterie, který😒br />
* Sleduje SOH baterie.
* Může mírně upravovat využitelnou kapacitu (nahoru i dolů).
* Některé Tesly zvětší buffer** (např. dolní rezervu), jak se baterie opotřebovává – to **sníží využitelnou kapacitu, ale ochrání články.
* Naopak někdy se buffer zmenší, pokud BMS usoudí, že články jsou stále zdravé.

#### ❗ Uživatel to obvykle nevidí přímo😒br />
* Tesla neukazuje celkovou ani využitelnou kapacitu přímo v kWh.
* Ale zkušenější uživatelé sledují změny přes aplikace jako Scan My Tesla**, **TeslaFi nebo přes OBD2 adaptér.
* Tak lze zjistit, že u některých aut se buffer mění o desetiny až jednotky kWh během životnosti.

---

### 🔍 Příklad😒br />
* Nová Tesla Model 3 LR má třeba využitelných 77 kWh z celkových 82 kWh.
* Po 200 000 km může mít baterie SOH 90 %, tedy cca 73–74 kWh fyzicky.
* Tesla může ponechat 70–72 kWh jako využitelnou**, a **buffer se zvětší, aby se články více neopotřebovávaly.

---

### 📌 Shrnutí😒br />
| Otázka | Odpověď |
| -------------------------- | ----------------------------------------------------- |
| Existuje pohyblivý buffer? | Ano, u některých z
DonVito
@eLzyx

Rozdíl mezi celkovou** a **využitelnou** kapacitou baterie u Tesly (a obecně u elektromobilů) spočívá v tom, **kolik energie je skutečně dostupné pro jízdu** a **kolik je technicky přítomno v baterii😒br />
---

### 🔋 Celková kapacita baterie (Total / Gross capacity)

* Jedná se o fyzickou maximální kapacitu baterie, kterou obsahuje celý bateriový paket.
* Např. Tesla Model 3 Long Range může mít celkovou kapacitu cca 82 kWh (v závislosti na výrobci článků a modelovém roce).

---

### ⚡ Využitelná kapacita baterie (Usable / Net capacity)

* To je část kapacity, kterou může řidič skutečně využít k jízdě.
* Zbytek je rezerva, která slouží k😒br />
* prodloužení životnosti baterie (ochrana proti úplnému vybití a úplnému nabití),
* zajištění bezpečnosti a spolehlivého provozu,
* krytí pro "dojezdovou rezervu" při 0 %.

Například u zmíněné Tesla Model 3 LR😒br />
* Celková kapacita**: cca **82 kWh
* Využitelná kapacita**: cca **75–77 kWh
* Rozdíl (tzv. *buffer😉: cca 5–7 kWh (cca 6–8 😖

---

### Proč Tesla (a ostatní) nedává k dispozici 100 % kapacity?

1. Chemická ochrana baterie – extrémní hodnoty (0 % nebo 100 😖 škodí článkům.
2. Bezpečnost a rezerva – aby auto neuvízlo při náhlém poklesu napětí.
3. Přesnost dojezdu – software pak lépe odhaduje reálný dojezd.

---

### Shrnutí😒br />
| Typ kapacity | Co to je | Kolik? (např. Model 3 LR) |
| -------------- | ---------------------- | ------------------------- |
| Celková | Fyzická, celá baterie | \~82 kWh |
| Využitelná | Co můžeš reálně využít | \~75–77 kWh |
| Buffer | Skrytá rezerva | \~5–7 kWh |

---

Pokud chceš znát konkrétní čísla pro určitý model nebo rok Tesly, napiš přesný model (např. "Model Y RWD 2024") – rozdíly existují.
DonVito
@eLzyx
To co popisuje rohypnol u nejakych aut existuje.
Misto toho, aby klesalo SoH se snizuje ten "buffer" (rozdil celkove a vyuzitelne) a SoH zustava porad na 100% (vyuzitelnych)

Edit😒br /> Tesla to tak nema, myslel jsem si.
Ale podle AI i Tesla pouziva pohyblivy buffer.
Takze hsem na vazkach.
🙂


Navic "buffer" Tesly je maly, jak pises.
To je dano tim, ze to nechava vice na uzivatelich, aby nabijeli daily jen do 80%.
V pripade rozumnych majitelu tudiz "buffery" (jeden nahore jeden dole) nejsou temer potreba...

PS Namisto vecne diskuze se jedna i v pripade takoveto banality o shit storm... Hodne by pomohlo, kdyby se rohypnol naucil pouzivat AI.
DonVito
@eLzyx

rohypnol ti vysvetli, ze ty 100% ba svem vlastnim aute nevidis.
takto to bylo ale u Leafa...

ztrata casu
Avatar - eLzyx
eLzyx
@rohYpnol záruku ten garážník drží. Na svoji opravu. Je to normální firma.
A případy, co nevyšly? Vídáš v novinách zvýšený počet hořících Tesel u stojanů? (ty asi jo, protože žiješ v nějakém paralelním světě)
Avatar - eLzyx
eLzyx
@rohYpnol tobě přijde zkrácení doby nabíjení o 80% jen takové vlažné nic? Prodloužení dojezdu o 50% nic? Zlevnění výroby? Nic?

A na inzeráty jsem se díval. Na 3/Y se výměny baterií téměř neodehrávají.
Avatar - eLzyx
eLzyx
@rohYpnol mám SoH 89% a nabíjím klidně do 100%. A ano, trvá to dlouho, ale tak to trvalo vždycky.
Až budu mít SoH 60%, tak pořád půjde nabíjet do 100%.
Takže nechápeš ty.
DonVito
@hrtlik1

Na stránce “Kam kráčíš, elektromobilito?” jsem našel několik tvrzení, která stojí za bližší prověření😒br />
## 1. Elektromobily mají vyšší emisní zátěž než benzínové až do 130 000 km a než dieselové až do 250 000 km
„v podmínkách ČR do přibližně 130 000 najetých km … má elektromobil vyšší emise CO₂ než automobil s benzinem a … do 250 000 km … vyšší emise než diesel“
Toto tvrzení závisí na
* konkrétním složení české elektrické sítě,
* přesné metodice výpočtu emisí z výroby baterií,
* typu porovnávaných vozidel.

Moderní LCA (life-cycle assessment) ukazují, že bod zlomu nastává často mnohem dříve 🤫 – v řádu desítek tisíc km –
👍👍
zejména pokud je elektrická energie částečně nebo převážně z OZE .

## 2. Elektromobilita může vést k narůstajícím emisím díky těžším bateriím

Autoři tvrdí, že kvůli tlaku na vyšší dojezd roste hmotnost baterií (které nesou i během jízdy), čímž se jejich provozní emise zvyšují ([realisticka.cz][1]).

Cokoli platného na toto téma závisí na
* konkrétní energetické náročnosti výroby každé baterie,
* celkovém životním cyklu a zdrojích energie použitých jak při výrobě, tak při nabíjení.

LCA studie často ukazují, že provozní emise elektromobilů kompenzují navýšené emise výroby baterií relativně brzy, a celkově jsou nižší než u ICE vozidel
👍👍👍([citymagazine.si][2], [reddit.com][3]).

---

## 3. „Produkujeme nadbytek sekundární emisí“

Tvrzení o sekundárním zatížení v důsledku velkých baterií – vyšší opotřebení silnic, pneumatik, brzd – je reálné, ale ignoruje to, že moderní EV využívají rekuperaci, která výrazně snižuje používání brzd .

---

## Doporučení

* Metodická opatrnost: LCA výsledky závisí na vstupních datech – mixu energie, technologii baterií, recyklačních metodách.
* Aktuální data: Nové studie (např. VUT, Argonne, UBA) naznačují, že emisní bod zlomu je často nižší a že životní cyklus EV bývá ekologičtější než spalovacích aut ([citymagazine.si][2]).
* Rekuperace a provozní nuance: S
Avatar - eLzyx
eLzyx
@rohYpnol buffer to nemá nijak velký. 4kWh. A ten se nemění. Pořád jej to udržuje stejně velký, neukusuje z něj. Jak to vím? Diagnostika.
DonVito
@ryccardo
Ja jsem tu "praci" cetl.
A je tam spousty nesmyslu.
Macek je touto zaujatou zamerne zkreslenou praci ostudou akademicke obce.
👎
Od chybne (zamerne nadsazene) narocnosti vyroby baterie (proc o ni pise vyvojar spaovacich motoru???), pres vymenu baterie u Hyundai Kona az po nesmyslne nadsazovani energetickych ztrat (pro kterou ma pan Macek opet nulovou kvalifikaci).
Takze priste misto urazek diskuznich oponentu si zkus praci sam kriticky nastudovat.
A ne ji nekriticky zhltnout, ani se nezamyslet nad kvalifikaci autoru, natoz tuto slataninu plnou osobnich postoju oznacovat za vedu.

PS Jestlize ti tve kriticke mysleni nestaci ke zhodnoceni tohoto paskvilu, zkus pouzit AI.
A prestat se povysovat nad AI i nade mne. AI umi pracovat s daty pomerne obstojne, ale samozrejme he treba kontrola.
Ja nemam duvod te ponizovat.
Radeji vedu vecnou debatu.
Ve ktere nehraje vzdelani roli.
A uz vubec ne vzdelani v oblasti spalovacich motoru v diskuzi o EV.
😀
Avatar - eLzyx
eLzyx
@rohYpnol to je pravda. Zrovna jsem kupoval jeden znáček na veterána, co si pamatuji, že stál asi 700Kč. Kolik mě vyšel nyní? 3000Kč. A jsem happy jak dva grepy, protože se nedá sehnat a bez něj to není ono.

To samé bude s bateriemi. Třeba na model 3/Y jsou teď naprosto levňoučké. Koupíš za 5000€. Baterku do starého S koupíš i za 4000€ (75kWh) . Nějakou dobu bude cena ještě klesat. Pak přestane, ale budeš za stejné peníze kupovat horší produkt. A nakonec se bude vyvažovat "zlatem".
ericn
@Johnn v podstatě souhlas, nicméně pravidelnou údržbou se to dá minimalizovat. Btw můj benzinový Touran (7let a od nového) má pořad dojezd cca 850km jako nový, jezdí na pravidelné servisky a už jsem ho nechal i preventivně dekarbonizovat (120tis km) … Tj není důvod se ho zbavovat, slouží pořád stejně a servis není žádné drama a to ani v autorizáku, vlastně jezdí bez závad (doma i po Evropě) a dokud to tak bude, řešit ho nebudu. Stejně tak o rok mladší Golf 7.5 😋 Elektro mě nijak neláká a život s ním je jen jedna komplikace za druhou…
ryccardo
@DonVito hele nemam naladu s tebou vest diskuzi ty nevzdelany povle. Ty mas kvalifikaci, tak chytit se lopaty. Jestli tady chces delat z profesoru na CVUT neschopny pitomce a z jejich obsahly prace plny prostych faktu amatersky vypotek, tak jsi leda k smichu. Vis kolik hodin jim muselo dat nashromazdit vsechna ta data a zpracovat takovou obsahlou praci? A ty to smahem smetes ze stolu. Koncim s tebou debatu tupane.
Avatar - eLzyx
eLzyx
@rohYpnol 60% SoH znamená, že můžeš nabít těch 60% původní kapacity. Tedy místo původních 100kWh jen 60kWh. Nicméně z pohledu uživatele pořád můžeš nabíjet do 100%. Jen máš 60% dojezd.
Třeba moje auto lze pořád dobíjet do 99% (do 100% se tomu nechce, protože je tam už drobná nerovnovážnost článků a trvá strašně dlouho, než se srovnají a dříve to vytimeoutuje).
Ano, pokud se držíš doporučení "jen do 80%", tak místo původních 80kWh (80% ze 100kWh) nabiješ jen 48kWh (80% z 60kWh), tedy dojezd bude méně jak poloviční proti WLTP.
Nicméně ono to funguje tak, že v cirka 500k-600k km máš SoH klidně 75% a pak ta baterka prostě chcípne. Hodí želvičku, nouzový dojezd 20-30km a nazdar. Nevyplatí se zachraňovat, protože výměnou vadných článků by se sice prodloužila životnost, ale třeba jen o pár měsíců než by ta baterie selhala na vyčerpání cyklů jiných článků (teoreticky mají všechny stejný limit, ale díky rozdílné kvalitě reálně některé vydrží výrazně déle).
ericn
@rohYpnol přesně a hlavně to zvládne drtivá většina autoservisů za pár korun 👍
ericn
@Hendly tak to se prober a zkus se projet po venkově, objevíš tam spoustu F1 a O1 v dobrém stavu i s novou technickou. Udržovat je je levné a bezproblémové 😋
ericn
@kari.laz přesně 😋
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@DonVito
Fakta a realitu vidíš cca v inzerátech. A to ještě tu pozitivní že 🤣🤣🤣

Takže 5 let SOH 85%. 5 let = -15%

To je běžná realita.
Smolík hujere!
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@ericn

Je to tak. Baterky prostě nevydrží. Chemii nikdo neokecá.
Petr Kozohorský
@Horký Rom A pročpak tam je EV s pouhými 9 km, když jsou EV tak dobrá?
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@DonVito

Výkon 17 kW, baterka 11 kWh ... ano, bylo to zralé do šrotu už jako nové 😁

Smolík.
Avatar - Zetti
Zetti
@houmer56 blbost. 6 mesicu nebo 6000km
houmer56
@Horký Rom Nemá to přes 5k km najeto, takže to nelze prodat jako ojetinu a bude potřeba doplatit daň/clo. Nebo snad EV mají nějakou výjimku? Ta cena tedy nejspíš není reálná.
Jon Bon Novy
Ono samotny SOH moze znamenat aj to, ako predchadzajuci majitel auto nabijal. Ci na rychlonabijackach v meste, alebo pomaly doma na vidieku.
Videl som inzeraty (Kia) so 150.000 km najazdenymi a SOH 98%.
Ak je to pravda....
Avatar - Zetti
Zetti
@hrtlik1 to ti nikdo nerekne jak dlouho stala prazdna. Loterie nehraju
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Tycoon
Pokles hodnot SOH je velmi zavádějící údaj. Protože automobilky opět velmi rychle "pochopily" a začali si vytvářet "buffer". Takže reálný pokles je dnes nezřídka mnohem vyšší, než ten deklarovaný.
Avatar - praptak
praptak
@Hendly Což se u elektromobilu také bude moct stát.
Avatar - Zetti
Zetti
@Horký Rom 2 roky stala baterka nekde ma place? To si soudny clovek nekoupi.
Ja koupil rok odstáté baterky do sekacky a po sezone bylo po nich. Druhy čerstvější pár bezi uz ctvrtym rokem. Sekacka Stiga.
Th0r
Jestli to chapu dobre, tak vozitko ktere ma v soucasnosti udavany dojezd 400 km, realny najezd 250 - 300 km ho bude mit tak 150 km? A bude dostatek elektromechaniku? Samotna baterie je ve finale marginalni problem.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@KANKUNEN

Kde? Nic takového v diskusi nevidím.
ryccardo
@DonVito jj je to tak. Ze začátku používání kapacita baterie poklesne rychle, pak klesá pomaleji a ke konci životnosti se proces degradace opět zrychlí. Ono je to i logické. Stárne všechno.
Jinak pokud by se někomu chtělo číst, tak tady je na téma EV a baterky pěkný vědecký článek

www.fs.cvut.cz/…-elektromobilito
Tycoon
@DonVito

A kolik z těch 10 tisíc aut má 20 a více let? Pravděpodobně žádné. Je to zatím jen teorie na základě poklesu hodnot SoH, které každá automobilka počítá jinak, u podstatně mladších aut.

Musíme si počkat na skutečná data o tom, kolika let se baterky dožily.

Ano, budou auta, kde vydrží méně, nebo kde vydrží více. V závislosti na mnoha faktorech.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Dzinus

Tak se někdy ohni a podívej na auto zespodu.
Tycoon
@eLzyx

Podle čeho se určuje, která Tesla může nabíjet zdarma? Podle VIN nebo podle infotainmentu?
Tycoon
@DonVito

Pokud se najde sběratel, který to ocení, proč ne.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
V těch diskuzích je vidět, jak hlavu řídí nenávist. Ty argumenty pro i proti jsou často velmi ubohé. Předpoklady poruch, které se nedají ani předpokládat.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Hendly
...SNAD... 😁

Jo, ten se ti povedl!
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Tycoon

Jenže zásadní problém je, že SOH 60% neznamená, že tam "naleješ" jen 60% jako u nového vozu.
Ona ta baterka mění své vlastnosti, takže není schopna dodávat takový proud, což vede ke ztrátě výkonu. Ona ta baterka pak taky už nelze nabít do 100%, ale třeba jen do 80% (do 80% těch 60%...!!!). To je ten průšvih.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@DonVito
Zajímavé, že nenajelo ani ty km, kdy se "vrátí" emise vyprodukované při výrobě, že...

To je ten přínos BEV 😁

P.S. Výkon 17 kW, baterka 11 kWh ... ano, to bylo zralé do šrotu už jako nové 😁
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Hendly

Opět lžeš.
Když něco váží o půl tuny víc, tak se podvozk opotřebí rychleji, a díly jsou dražší a oprava nákladnější. Tečka.
Niemand
@Frfla
Ani v NB neboli všetky baterky rovnaké, prípadne sa veľmi líšil manažment batérie. Niekde bola baterka na odpis po 2-3 rokoch. Niekde dala v pohode 5+(vyššie modely od Toshiby) pri malom pokleska kapacity.
ryccardo
@rohYpnol Spíš bych řekl, že je to obráceně. Baterka dlouho drží a čím je starší tím rychleji degraduje, ale možná se pletu.
Tycoon
Auto má najeto 27 900 km a už má druhou baterku za 700 000 Kč?
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Hendly

Ložiska motoru
Uložení motoru
DC/DC měniče
AC nabíječky
Podvozkové díly (protože BEV jsou těžká)
Baterka je hop nebo trop, když chytneš smolný kus, tak můžeš auto rovnou hodit ze skály a zkusit jiný kus...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@johny555

Ne. To co by vyhodilo spalovací auta z STK /SME je vesměs opravitelné s rozumnými náklady (ve srovnání s BEV).

A ano, karbonizace snižuje výkon. Jenže taky existuje dekarbonizace. Existuje zvýšení SOH a uzdravení baterie?!? NE!!!
Avatar - Jenik3
Jenik3
Pořád je to malý auto za půl mega. Na můj vkus je to drahý, třebaže full elektro.
Melas
Kdo si to koupí?
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@DonVito

Tak proč neustále lžeš?
ryccardo
@Hendly OZE roste víc, protože z FVE a větrníků dostaneš jen zlomek instalovaného výkonu. Ale pořád ti říkám, že to není vůbec podstatné co jak roste. Podstatné je, že fosilní zdroje jsou nadále budovány a tím pádem budou produkovat čím dál tím víc CO2 další desítky let. Není podstatný, že díky OZE vyrobíš nějakou elektřinu bez emisně. To je sice fajn, ale OZE jsou a budou vždycky jen doplňkový zdroj elektřiny. Čemu na tom furt nerozumíš?

Že po teplé zimě přijde jarní mráz je něco co je naprosto běžné. Příroda takhle funguje miliony let a přežila i bez zásahů člověka. Suchu je potřeba se přizpůsobovat tvorbou mokřadů, rybníků, nádrží, stavěním přehrad, šetrným zacházením s krajinou a u přímořských států odsolováním vody a rekultivací krajiny. Prudkým bouřím se dá taky přizpůsobit celkem lehce. Krajině a přírodě to nevadí vůbec. Jediný komu to vadí je člověk a ten holt musí zapracovat na tom, aby mu to pokaždé nevyplavilo barák.

Odborníci tvrdí to co já. Tj. že se musíme soustředit na adaptaci klimatické změně a ne na mitigaci klimatické změny. Tak to prostě je. Čím dřív to ty a další nechápající pochopí tím lépe.
Hendly
@ryccardo
Porovnej si rust OZE a uhli. OZE radove vede.
Prizpusobit se?
Ok. Jak se prispusobis tomu, ze po teple zime prijdejarninmraz a znici urodu? Jak se prizpusobis suchu ktere ničí les a urodu? Jak e prizpusobis prudkym bourim. co nici huste obydlenou krajinu? Jak se prizpusobis vlne veder?

To vse jsou otazky ktere maji velice slozite a nakladne reseni. Mnohokrát drazsi nez tomu predejit.
ryccardo
@Hendly No tak to není pravda, že novou spotřebu řeší výhradně OZE. Čína svou energetiku rozvíjí komplexně. To je to co ti vůbec nedochází. Čína nic nezavírá, ale mohutně staví všechny zdroje elektřiny. Narozdíl od nás, kdy my krom OZE nestavíme nic a to co máme nesmyslně zavíráme. Čína rozhodně nemá tolik starých elektráren, že by je nahrazovala. Prostě je buduje a podstatné je si uvědomit, že to není na 5-10 let, ale na 20-30 let. Takže Čína rozhodně nesměřuje k uhlíkové neutralitě. To jsou jen kecy a lži oficiálních míst.

www.novinky.cz/…vrcholu-40526514#…

Tvá věta😒br />
"Predstav si, že by na CO2 nebrali ohled a řešili to uhlim."
Totiž vystihuje realitu. Oni na CO2 ohled moc neberou.
A že budují OZE je jen side effect toho, že panely vyrábějí pro celý svět, tak proč krom jádra, uhlí a plynu nerozvíjet taky soláry? Nicméně ty uhelky nestaví jen na ozdobu. Ty rozjedou a budou žrát uhlí a produkovat další CO2. Kdy vám vy troubové konečně dojde, že ten cíl udržet oteplení pod 1,5 stupněma co vymyslelo OSN je pasé a my se prostě změně klimatu budeme muset přizpůsobit a ne se snažit klima nějak řídit. Koukám, že vám to furt ještě nedochází. Nejsi takhle mimo rozhodně sám.
Avatar - Tomogo
Tomogo
Všechno je o tom, jak se o to staráte. Bratr 6 let starou Konu, 100 tisíc najeto a je na 98%. Nabíjení převážně na AC do 80%.
traveldrive
@Hendly Zase fantazíruješ...
traveldrive
@Hendly Aspoň si nevymýšľaj. Zhodujú sa len progresivistickí politici a ich pätolízači.
Hendly
@ryccardo
Napr v Cine masivne roste spotreba energie. Novou spotrebu resi vyhradne OZE. Vetsina noveh uhlí je nahrada za stare vyrazene.

I tak maji stale na hlavu mene CO2 nez CR a smeruji k uhlikove neutralite.

Predstav si, že by na CO2 nebrali ohled a řešili to uhlim.

I ta Cina si uvedomuje jak obrovsky je dopad paleny fosilu.
Jinak nema 1000GW v OZE.
Ma totiz daleko vice…
ryccardo
@Hendly boze ty si hloupej. I kdyby meli 1000 GW, tak to neni podstatny. Podstatny je ze svet kolem nas bude masivne palit uhli a plyn a my si tyhle zdroje zavirame zatimco oni je buduji. Je to tezky na pochopeni?
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@eLzyx
Záruku ten garážník drží.... ok, teď tu o karkulce...

Hoří... proč by probůh musela hned shořet?!?? Meleš opravdu kraviny.
Hendly
@ryccardo
Cina - prirustek OZE jen v roce 2024 +350GW.
Srovnej to s tim co mas v odkazech o uhlí.
To je radovy rozdil ve prospech OZE.
DonVito
@ryccardo

Ja mam pro sve nazory neco nastudovano.
Vcetne Macka...
Ktery tvrdi to co ty.
👎

Je v podstatě úplně jedno jestli EV nebo ICE
👎👎👎

Pravda je jinde.
Precti si rozhovor s Kamilem Jaššo.

Pak teprve neco pis...
Ja ctu vsechny nazory, vcetne Autofora.
Tam obvykle jen pocitam chyby a manipulace.

Jestlize nesouhlasis s Kamilem Jaššo, napis proc.
😉
ryccardo
@Hendly já netvrdím že to není nejlepší co lidstvo má. Jen ta opatření co na základě toho podnikáme musíme vymýšlet s rozumem. Jestli nám IPCC řekne musíte udělat to to a to, protože nám to tak vyšlo, tak je potřeba vzít ohledy i na další aspekty a neudělat to co říká IPCC, ale to co je reálně možné, aniž by to mělo negativní dopady do dalších odvětví.

V celém světě hlavně masivně roste výstavba uhlí, jádra a plynu. Takže věta, že ve světě masivně roste OZE je tvoje záměrná lež vytržená z kontextu!! Ve světě masivně roste výstavba elektráren (mimo jiné i OZE)

www.novinky.cz/…rojektu-40509062

www.oenergetice.cz/…ren-za-deset-let

Pákistán má ministerstvo pro změnu klimatu, což stačí lidem jako ty ke štěstí, ale v reálu buduje taky uhelný elektrárny (mimo jiné) Ty si určitě najdeš spíš článek o tom kolik vybudovali OZE zdrojů a nad tím se budeš rozplývat.

www.oenergetice.cz/…uhli/__trashed-5
Hendly
@ryccardo
Zprava IPCC je to nejlepší co lidstvo ma o klimatu. Pracuji na tom spicky oboru z cele planety.
Profesor Macek je odbornik na spalovaci motory.

A co dela zbytek sveta? V celem svete masivne roste OZE. Cina i Indie v tom maji a dale rozjizdi dalsi investice.
Mnoho zemi resi existecni potize a bere zmenu klimatu naprosto vazne.
I treba takovy Pakistan ma ministerstvo pro změnu klimatu. …
ryccardo
@DonVito Já se nechci hádat, které auto je pro životní prostředí lepší. Nejlepší je pro životní prostředí takové auto, které se nemuselo vůbec vyrobit. Je v podstatě úplně jedno jestli EV nebo ICE a proto je mi taky jedno kdo v čem jezdí nebo kolik čeho jezdí. Vy jako troubové s Hendly a Mikesusem sežerete všechno i s navijákem a pak tady jedete zelenou propagandu neznaje vůbec pozadí. Myslíte si že čím víc EV na silnicích tím víc asi zachráníme planetu. Nic takového není pravda.
ryccardo
@Hendly Ano závěry IPCC je jistě dobré brát s v potaz ovšem S REZERVOU a opatření jimi doporučená vydělit tak 10ti a to pak zavádět do reality!!! Tj nepodřizovat tomu vše, jako se aktuálně děje.

Stejná chyba, kdy jsme podřídili vše odborníkům, se stala za Covidu, kdy epidemiologové vydali doporučení co by se mělo udělat a vlády se to nekriticky snažily (ve své připosranosti) uvést do praxe. Výsledkem byly stamiliardové schodky, krachy firem, devastace průmyslu, hospodářství, celých ročníků dětí ve školách a všeho kolem jen proto, že jsme naslovo poslouchali "odborníky" A kvůli čemu? Stejně Covid nakonec prodělal každý a někdo i několikrát. Byla to chyba a poslouchat na 100% IPCC je taky chyba. Stejně jako nekriticky poslouchat i ty lidi z ČVUT není dobře. Věda není o vědění, ale o pochybování a hledání cesty. Ale neposlouchat je vůbec a říct, že lidi z ČVUT jsou amatéři, jak to děláte vy s Doníkem a dalšíma to je diletantismus.

A celý svět na to kašle z vysoka. Nevím jak si došel k závěru, že ne. Máš pro své tvrzení nějaké argumenty?
Hendly
@ryccardo
Orodujes tu odbornika na spalovaci motory ktery pise o baterkach.

Panel IPCC jsou stovky odborniku na svuj obor z celeho sveta a tisíce vedeckych studií.
Ty to ale cele shazuješ.

A ne, cely svet na to rozhodně nekasle.
ryccardo
@DonVito Přijeď si pro ní. A vezmi si kapesník nebo aspoň dlouhej rukáv, ať si můžeš utírat cestou zpátky slzy a nudle 😁
ryccardo
@Hendly Bože tyhle kecy fakt zbožňuju a celosvětově se na tom shodne kdo? A dodržuje to kdo? A definuj to peklo. Jak budou vypadat ty tvoje katastrofický scénáře. Furt jen strašíte. Planeta shoří, bude extrémní počasí. Pak zase Evropa zamrzne a podobný kecy. Modely na základě, kterých to hrstka vědců tvrdí jsou tak mizerný, že když je aplikuješ do minulosti, tak absolutně nevycházejí a my na základě nich predikujeme budoucnost. Je to trapárna a bouda na lidi. Taky na to CELÝ SVĚT KAŠLE a jediný kdo si kvůli tomu ničí ekonomiku a energetiku je EU. Nikdo jinej!!! My zavíráme elektrárny a v Indii a Číně je mohutně budují. Poslední věrný spojenec v tomhle dementním destruktivním e😜erimentu do toho hodil vidle letos. (tím myslím USA), Takže jsme zůstali v tom nesmyslným snažení o záchranu klimatu úplně sami.
JirkaII
V rámci EU jsme prakticky rozvojovou zemí a většina naší populace z ekonomických důvodů kupuje ojetá auta. Kdo by chtěl koupit z druhé ruky, třeba aku do vrtačky? A to je pořád minimální ekonomické riziko oproti elektromobilu.
JirkaII
@laco tralala Palec nahoru. Většinou měním mobil ne proto, že by výkonem nestíhal, nekupuju mobily na hraně použitelnosti, ale protože už musím nekomfortně často nabíjet. A to jsem k baterii, co se vybíjení a nabíjení týče, mimořádně ohledupný.
JirkaII
Že u spalováku po 20-ti letech neklesne výkon na 60%? No to se ovšem vlivem nesprávného provozování a zanedbání údržby může stát, ale určitě se nesrazí nádrž na 60% původního objemu 😄 a dojezd na nádrž na polovinu 😃). Spočítal někdo, na kolik příjde výroba a recyklace nádrže na PHM a na kolik výroba a recyklace trakční baterie? Všichni mumlají o těch motorech, ale životní prostředí zabijou baterky.
ryccardo
@Johnn komprese motoru snižující se běžným opotřebením a ne konstrukční závadou (jako např u 1,2 TCe kde na to dementní konstruktéři ve Francii nepřišli) není vůbec problém. Turbo tam vzduchu dotlačí dost a i když bude mít motor o desítky procent nižší kompresi tak ty to na jízdním projevu nijak nepoznáš. I u atmo motoru to nebývá problém. Znám Fabii HTP, která má na jednom válci kompresi 6 a na zbylých to taky není žádná sláva a to auto úplně normálně startuje, jezdí a snížený výkon není jízdně poznat.
ryccardo
@Johnn Baterky si ale VW nevyrábí. Ty nakupuje. CATL, Panasonic. Takže takové problémy se týkají všech baterkáčů.
ryccardo
@ericn místní intelektuální elita ti vysvětlí, že ID3 má špatný termomanagement a u jiných EV je to výrazně lepší. Okecávky jim jdou dobře. Nicméně to tak prostě je. Možná že na těch 90% ta baterka vydrží dalších 5 let, ale chce se ti to riskovat? Koupit si za takový strašný peníze EV a pak zjistit, že ti jde baterka do kytek a ty jezdíš jen od nabíječky k nabíječce?
ryccardo
@DonVito

ad1) LCA bohužel lže aby jim to vycházelo. ČVUT nemá důvod si vymýšlet. Nicméně emise CO2 jsou mi ukradený, takže mě osobně toto číslo nezajímá. Zajímá mě cena a užitná hodnota. Jak to vypadá, když je elektrická energie převážně z OZE jsme viděli letos ve Španělsku.

2 a 3 jsou za mě nepodstatné body. LCA je klasický příklad - "vím co chci, aby mi vyšlo, tak tomu přizpůsobím výpočet"
Hendly
@rohYpnol
Zas tve teorie bez praxe.
Dil z vrakoviste😀 Jo kdyz chces kapotu pro nehode tak ok, ale dil co se rozbiji na čvsech autech tam nenajdes.

To si nikdy jako mlady nemel stare auto?
Avatar - eLzyx
eLzyx
@Tycoon pořád platí - uložené v konfigu auta. Takže můžu vyměnit vše, včetně baterie - klidně za větší, motory - klidně za silnější, dodělat novějšího autopilota … co se nesmí změnit, tak MCU (ten velký displej), kde jsou uloženy certifikáty, konfigurace. Resp. v případě selhání si jej musím nechat vyměnit v Tesle, tak aby obnovili konfiguraci.
Tycoon
@rohYpnol

Ano. Každá automobilka si to počítá po svém, neexistuje jednotná metodika. Můžou s tím kouzlit podle svého uvážení.
Germanec
@ericn
Jaksi zapomínáš říct kolik ta auta mají najeto.
Hendly
@ericn
Dost blby priklad. Snad nejhorsi motor co jde, nejede, zere jak ZIL a po 100tis km je tak hotovy, ze vyrazne zere olej. V kazdem casopise o ojetine je s velkym červeným vykřičníkem.
Tycoon
@eLzyx

Myslel jsem to trochu jinak. Co vše můžeš na své Tesle vyměnit, aby stále měla nárok na nabíjení zdarma, respektive jak Supercharger pozná, že máš nárok.

Dám příklad. Máš svou Teslu, do které už se nevyplatí investovat. Odveze se do šrotu, ale vezmeš si z procesor, přehodíš ho do mladšího, méně ojetého auta se zdravou baterií, přijedeš na Superchager. Budeš nabíjet zdarma?

V každém případě máš v podstatě "královskou" Teslu, protože takových už asi moc nebude.
Hendly
@ryccardo
je celosvětová vědecká shoda, ze pokracovat v dalsim spalování fosilních paliv je cesta do pekel.
Hendly
@ryccardo
Serie clanku od Macka proti EV jela pred par lety.
Je to vlastne hezke cteni kde muzes videt jak profesorovo “nikdy to tak nebude” se stalo behem par mesicu realitou.
Ty clanky jsou plne manipulaci. Proc to dela je otazka
Kazdopadne je to odbornik na spalovaci motory.
Avatar - eLzyx
eLzyx
@rohYpnol nemáš pravdu. Oprava baterií Tesly model 3/Y možná je a realizuje se, pokud nějaká je zapotřebí. Jak výměnou modulu (jsou tam 4), tak výměnou článku.
Avatar - Ada - stop rendlíkovskému odpadu
Ada - stop rendlíkovskému odpadu
smysl má pouze auto s dieselem, není-li francouzské...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@eLzyx

Ne, zase jsi nepochopil ale pomotal hrušky s jabkama...

Takze znovu - když máš špatné SOH, třeba (příklad) těch 60%, tak už se ti baterka nebude chtít dobít do 100% vůbec, nebo to bude trvat dlouho nebo neúnosně dlouho. A ne že ty chceš dobíjet jen do 80%...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@eLzyx
Přesně tak.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@eLzyx

Jasně. Jen opět Zapomináš tu "drobnost". Záruka a garance opravy nula 🤣 může to vyjít a ty případy ukazuješ. Ale ty co nevyšly nikdo neprezentuje že...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Johnn

Obecně a o, souhlasím že Ioniqy na tom jsou dobře, resp. H/K baterky umí (resp. jejich dodavatel, ale měli naopak i problematické....)
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@eLzyx
Nesmysl. Zase meleš kraviny. Baterky Tesly 3 se neopravují, protože to nedává smysl a reálně opravitelnost neni.

Zase paušaluzuješ na základě Ska a neni to pravda.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@eLzyx
Než napíšeš další shit, tak se podívej na inzeráty.

A znovu - ja neříkám že pokrok neni. Já jsem napsal ze žádný dramatický pokrok nenastal. Jsou to parametrické změny. Ale žádný skokový zlom se neodehrál.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@eLzyx
...Nepochopil. Já se bavim o tom, jakou kapacitu výrobce deklaruje vs. jaká je skutečně fyzikálně.
Johnn
@rohYpnol Zmíněné Ioniqy jsou staré už 8let a stále je spousta kusů bez výraznější degradace (na té malé baterce by to bylo hodně znát).
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@eLzyx

Vůbec ti nedochází spousta věcí .

Máš starou Teslu S. Tesla S byla na pomezí a z určitého pohledu luxusní, nebo asi vhodnější říct vyšší střední třída. Tedy to nejlepší z mainstreamu.
Dále to byly začátky, což sice znamenalo že některé věci byly blbě, ale taky to znamenalo ze spostu věcí bylo přepálených protože to prostě z obavy předimenzovali.

Takze třeba buffer a nominální kapacita...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Johnn

Protože tam máš faktor času. A 150t. km předpokládám nikdo normální nenajde dřív jak za 3 roky.
Avatar - Horký Rom
Horký Rom
@Meky
Vážený příteli, je mi zcela zřejmé, že vaše uctihodná ČSSR trollí delegace svědomitě naplňuje přijatou agendu, a lze tedy očekávat, že se zde v brzké době objeví ještě početná skupina dalších oddaných souputníků, vybavených stejným repertoárem frází i neochvějnou vírou. Přesto, a možná právě proto, mi dovol vyjádřit, že právě ty zůstáváš mým nejmilejším a nejpůvabnějším zástupcem tohoto pozoruhodného druhu. Jen pokračuj, vnášíš do této debaty nenahraditelný kolorit. ❤️
Avatar - Horký Rom
Horký Rom
@Kozohorský vencelin
Protože má vlastní bazar ojetých EV.
Byznys, kapišto 👍
vencelín
@Horký Rom
A prodává jej proč?
Protože vystřízlivěl z bzucive ho snů.
JirkaVo
Problemem 20tileteho BEV nebudou degradované baterky, ale naprosto technologicky zastaralý vůz, který už nebude možné používat v normalnim běžném provozu...
Meky
@Horký Rom

To nie je ev. To je Stellantis .

Alebo inak - vrak
Avatar - eLzyx
eLzyx
@Tycoon když to vezmu informačně důsledně, tak podle konfigurace. U některých to šlo i dodatečně "dokonfigurovat" bez vědomí Tesly.
Já to mám ofiko.
Nicméně pokud někdo o takovém autě uvažuje, tak šlo jen o modely S a X vyrobené do 3.2017. Ale ani to není dnes jistota, protože spousta z nich byla vykoupena Teslou a freečko zrušeno. A nebo bylo freečko transferováno na nové auto (S,X,Y) nicméně tam to bylo svázáno s tím majitelem. Prodej = zánik.
Johnn
@ericn Ale ono i záleží o kolik. O třeba 35% je hodně, souhlas, ale pokud to bude u 20let starého auta třeb a 10% tak se to dá na ježdění kolem snést.
Kolik má nový motor kompresi a kolik starý, rozdíl ve válcích, také vznikají skrz to problémy.Někdy je to ještě v pohodě a u některých se auta rád zbavíš.
ericn
@DonVito jen s tím nikam nedojedeš 🤣🙈 FII ze stejného roku je levnější, větší, jako kombík poslouží i malé rodině a klidně s ní dojedeš kamkoliv si budeš přát 😋

F500e byl šrot už od výroby, i “pan účetní” prosil zákazníky , aby ho nekupovali….
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Jon Bon Novy

Reálný fyzický pokles kapacity bude jistojistě vyšší.
Deklarovaný výrobcem samozřejmě teoreticky tak nízký vyloučit výjimečně nelze.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@hrtlik1

Pořád to stejné.
Až někdo vymyslí něco smysluplnější, tak zákazník zahodí spalovací pohon sám. EU nemusí nic nařizovat ani zakazovat.

Zakázal někdo koně?
Zakázal někdo dřevoplyn?
Zakázal někdo páru?

Až budeš mentálně na úrovni průměrné inteligence, tak ti třeba tyhle základní fakta dojdou...
Johnn
@ericn Tak podobné degradace má i ID4,Enyaq,.. vše z koncernu VAG. Tak ale to neznamená, žeto je u všech BEV.
Podívej se na starý Ioniq ( nejstarší už mají 8let), Kona, Niro, z novějších EV6, Ioniq5 a ty degradace jsou daleko menší. https//www.youtube.com/watch?…
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@DonVito

Protože to je 17 kW 11 kWh 😁
Protože to je 200tis. Kč.

Tak proto to pořád stojí v bazaru!
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@DonVito

Ano, tohle co jsi vybral, je šrot už od výroby. Já nemůžu za to co jsi vybral za krámy... Smolík hujere 😁
Avatar - Zetti
Zetti
@ryccardo ja vim ze nejsi zarytej. Ja sam nevim jestli jsem nebo ne. Zatim ty verejne nabijeci podminky jsou bidne.
ryccardo
@Zetti Já mám alespoň racionální přístup. Teď je pro mě EV nesmysl, ale netvrdím, že za 10 let bude situace jiná a já zhodnotím, že EV je supr volba. Do té doby spalovák jasně vede.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Tycoon
Myslím že to je VIN.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@DonVito
Nenajelo ty km ani jako nové, že.
Je to šrot už od výroby (ne kvůli těm km, ale ty km to jen prokazují) 😁
Takže smolík!
Avatar - praptak
praptak
@Hendly Takže se to týká servisu, proto bych všeobecně nemluvil, že je nějaké auto šrot. A často má auto větší morální hodnotu, může dobře sloužit majiteli, než ekonomickou.
H357
Aby se usetrilo, budou menit baterie garazovi e😜erti (jak taky jinak se opravuji starsi auta ve vychodni Evrope).
Tim se riziko zahoreni, zvlaste pri nabijeni, nepochybne zvysi.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@DonVito
Ne. Sám ses opět nachytal. rohYpnol měl opět pravdu. Tohle je právě ta realita 😁 a ne tabulka euroúředníka.
15-letý BEV je šrot, auto na dojetí. Tečka.

Je problém najít 20 let starý spalovák co vypadá jak nový???
www.tipcars.com/…pd-47550150.html

Co??? Hujere!!!
Avatar - Jenik3
Jenik3
Kdyz se bude za servis dobre platit, bude hodne elektromechaniku.
Otazkou je, za kolik bude vymenena baterie. Radove 50k Kc nebo 500k Kc?
Avatar - Jenik3
Jenik3
@DonVito
Jednoduše bude mít za 10-15 let tak nízkou kapacitu, že bude majitel resit, co s tím autem. To těžko někdo koupí jako ojetinu.
To u spalovaků nemáš.
Avatar - Zetti
Zetti
@ryccardo to jsi na tom s mikesem stejne, ten si to taky koupi tak za 10 let. Do te doby do toho bude heftit ostatni
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Hendly
Baterie Tesly žádný zásadní pokrok neudělaly. To co bylo před 10ti lety, je tu dnes. Jen klasický postupný vývoj.
Spousta Tesel má baterky vyměněné, stačí se podívat do inzerátů... Navíc 5-leté kousky mají SOH běžně cca 85%...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@DonVito

S jakým termomanagementem? Baterka Stellantis žádný termomanagement nemá!!!
Sevca1
@DonVito : Ja ti nevím,ale každý týden článek o tom jak jde technika a baterie EV kupředu. Z toho mi vychází že za 15 let budou dnešní EV pravěk, nebo ne? Třeba Erlog s pidi baterií moc v dojezdu neexceluje, co za 15 let, s tou samou baterií ? No bude to mít cenu zrezle jedničkové Fabie 😁 Vůbec to neber jako rejpani, pouze vycházím z toho co se píše.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@DonVito

16 let je průměrný věk auta v ČR ty vraku na odpis...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Tycoon

Co bys chtěl... je to hujer...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Dzinus

Nevím na co pořád chceš čekat. Na vzkříšení Ježíše??
První zkušenosti už jsou a já ti napsal výsledek.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
To je úsměvné jak se elektrohlavy z autocz snaží ...... 😄 😄 😄
Avatar - Jenik3
Jenik3
@DonVito
Rozdil mezi spalovakem a elektro vnimam v tom, ze EV ojetiny doslova umrou s baterkou. 20 let stary benzin neumre. Ten jezdi, kdyz se udrzuje, coz nestoji tolik jako nova baterka do EV.
Pochopitlene muze byt druhovyroba na baterie, pokud bude poptavky. Tezko soudit.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@DonVito

Ono to je dost jinak. 15 let staré BEV totoiž nikdo nekoupí, protože je to auto do šrotu...
ACE.
Tak hodně štěstí. Kolik bude případnej majitel platit za sešrotování? Prej je to to dost levná záležitost.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Ano, zásadní problémy BEV jsou opravdu jinde. Baterka je jen "bonus" damoklova meče, kdy nad majitelem visí hrozba poruchy, která bude znamenat šroťák...