EU: Přísné emisní limity se budou lišit
V debatě o podobě zákonné úpravy, která zpřísní vypouštění emisí CO2 osobními automobily, se členské státy Evropské unie dohodly na tom, že se již dříve stanovená hranice ve výši 120 gramů CO2 na kilometr sice nezmění, avšak půjde o průměrnou úroveň. Pro různé členské země, automobilky a kategorie vozů tak budou platit různé limity. Nadále platí termín pro snížení emisí CO2 na 120 gramů na kilometr, kterým je rok 2012.
Za různý přístup k různým výrobcům a zemím horoval zejména německý ministr hospodářství Michael Glos, který se rozpovídal o míchání hrušek s jablky a zaútočil na italskou a francouzskou iniciativu uplatnit stejně přísné limity na všechny kategorie vozů. Podle Glose je nutné zohlednit individualitu každého výrobce.
Evropský komisař pro průmysl Günter Verheugen zatím neví, jak bude nový zákon regulující vypouštění emisí CO2 vypadat. Jisté je však to, že pokles emisí nedopadne pouze na bedra samotných výrobců automobilů, ale také na výrobce pneumatik a pohonných hmot. Návrh zákona by měl být připraven do podzimu tohoto roku, samotné předložení zákona ke schválení však přijde později. Verheugen zdůraznil, že hodlá navrhnout zákon, který neohrozí evropskou výrobu automobilů ani pracovní místa.
Aktuální dohodu přivítala automobilka Škoda Auto. V Hospodářských novinách k tomu personální ředitel Škody Auto Martin Jahn uvedl, že „je to cesta správným směrem, rozhodně lepší, než kdyby se emise omezovaly průměrně na automobilku“. Jahn dále prohlásil, že tato dohoda také znamená, že se budou snižovat emise u všech kategorií automobilů a to je podle něj fér.