Fiat překonal krizi a expanduje

Asi málokdo po odmítnutí nákupu Fiatu koncernem General Motors věřil, že se Fiat brzy postaví opět na nohy (zda-li vůbec). Vše ale nasvědčuje tomu, že krize Fiatu je zažehnána. Od příchodu nového vedení v roce 2004 se cena akcií Fiatu více než zdvojnásobila na předvčerejších 13,74 eur.
Za znovuzrozením Fiatu stojí jeho ředitel, Sergio Marchionne, který byl do funkce jmenovám v červnu roku 2004. Podle Marchionneho vzrostou roční prodeje Fiatu do roku 2010 o 50 %. Na to okamžitě reagovaly nárůstem ceny akcií i dluhopisů skupiny Fiat. Dobré vyhlídky firmy tak snižují břemeno splácení starých dluhů a zvyšují možnosti rozvoje italské společnosti v budoucnosti.
Marchionne přivedl Fiat do černých čísel už v loňském roce, poprvé od roku 2000. V září tohoto roku vzrostly prodeje Fiatu v Evropě o 15 %, nejrychleji ze všech velkých automobilek, ačkoli celkové prodeje automobilů klesly o 2,6 %. Za první tři čtvrtletí tohoto roku pak Fiat prodal o 18 % automobilů více než ve srovnatelném období loňského roku a zásluhu na tom má zejména nejnovější model Grande Punto. Výsledky hospodaření za 3.čtvrtletí tohoto roku by navíc měly ukázat čistý zisk ve výši 156 milionů eur, příjmy by měly vzrůst o 12 %. Fiatu takové výsledky nestačí.
Italský koncern hodlá výrazně expandovat na mimoevropských trzích. V Jižní Americe chce investovat do konce roku 2008 miliardu dolarů, aby v tomto regionu zvýšil prodeje svých automobilů. Částka půjde na vývoj a zdokonalení továrny v brazilském Belo Horizonte, kde se vyrábí většina automobilů určených pro Jižní Ameriku. Fiat by do roku 2010 na jihoamerickém trhu, na kterém se ročně prodá na 4 miliony automobilů, rád získal 15% tržní podíl (nyní má 12% podíl). Tím by se stal třetím největším prodejcem automobilů v tomto regionu, předstihl by s problémy se potýkající Ford. První místo drží General Motors, druhé Volkswagen.
Smělé plány má Fiat v Číně. Hodlá tam v následující čtyřech letech představit každý rok jeden nový model. Do roku 2010 pak mají v Číně prodeje automobilů Fiat dosáhnout 300 tisíc kusů ročně. V loňském roce se přitom v rámci společného podniku Nanjing Fiat podařilo v Číně prodat 33 tisíc vozů. Za účelem nové expanze byl před několika dny jmenován šéfem společného čínského podniku Andrew Humberstone, který donedávna řídil indickou filiálku Fiatu. V současnosti tvoří portfolio automobilů prodávaných na čínském trhu sedany Perla a Siena, hatchback Palio a kombi Palio Weekend.