Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Francouzská Rally 2010 – Suverénně vítězí Loeb a stává se mistrem světa! Posedmé v řadě!

Michal Otruba
Diskuze (0)
Francouzský sympaťák je na asfaltu neporazitelný a ukazuje to i na své domácí soutěži. Stejně tak je tomu i posledních sedm let v MS, rekordní sedmý titul je v kapse a historici můžou přepisovat dějiny.

Dalším podnikem letošního MS, v pořadí již jedenáctým, se tento víkend stala Francouzská Rally, která se uskutečnila ve francouzském Alsasku. Tedy již ne na ostrově Korsika, jak tomu bylo od roku 1973. Centrem soutěže bylo město Štrasburk a jednotlivé etapy se od sebe měly dost výrazně lišit. A jestli se vám při vyslovení slova Alsasko dere na rty jméno Loeb, máte toho správného rallyového ducha – šestinásobný mistr světa opravdu pochází z Alsaska, takže tato soutěž, na které mimochodem mohl získat svůj další mistrovský titul, se jede v Sebově rodném kraji. Mohlo Loebovi hrát ještě něco více do karet?

Pro letošek organizátoři přichystali 20 rychlostních zkoušek rozdělených do tří etap. Celkově posádky najedou téměř 1270 km, z toho 352,9 bude měřených mezi fotobuňkami na asfaltovém povrchu. Na start se postaví i mistr světa WTCC z roku 2008 Yvan Muller, který se objeví v týmu Pettera Solberga. Alsasko se také jede jako součást PWRC, JWRC a SWRC. A v právě posledně jmenované kategorii bude o nejvyšší vavříny bojovat Martin Prokop s Fiestou S2000. Tak mu držme palce…

Tradiční shakedown, který měřil dva kilometry, neměl se skutečnými tratěmi nic společného a tak je jeho vypovídací hodnota nulová. Ale i tak nemůžeme pominout, že vyhrál Petter Solberg před Maďarem Turanem a Latvalou.

První etapa: Loeb a Citroëny vládnou asfaltu

V páteční den bylo na programu 8 měřených testů o délce 145,9 km – dva průjezdy čtveřicí zkoušek. Již první rychlostní zkouška vypovídala o tom, jak to nejspíš bude – vítězí Loeb, za ním Ogier a Sordo – všichni tři na Citroënech. Ze čtvrtého místa je navíc doplňoval Petter Solberg na další cé-čtyřce, takže na Fordy zbylo až páté a šesté místo. Další test skončil pořadím Loeb – Petter – Ogier – Sordo a ten následující “prozměnu“ Loeb – Sordo – Petter – Ogier. Před poledním servisem se odjela ještě čtvrtá vložka, kterou vyhrál opět Loeb – doma je prostě doma  Druhým místem se vytáhnul Latvala na Focusu, jinak zůstalo vše při starém. Celkové pořadí tedy po čtyřech erzetách je Loeb – Ogier (+14,7) – Petter (+19,3) – Sordo (+23,3) – Latvala (+28,3). Šestý Hirvonen má ztrátu již přes minutu.

Po obědě na tom byl nejlépe Fin Latvala, který před Sordem a Ogierem vyhrál úvodní test. Stejně tak zvítězil i ve čtvrté, poslední odpolední zkoušce (před Loebem a Sordem), takže to bude určitě znamenat posun nahoru. Druhou a třetí odpolední erzetu ovládly opět Citroëny – vítězí Loeb resp. Sordo – takže na jejich celkové nadvládě se nic nemění. Po pátku tedy vede suverénní Loeb pronásledovaný Sordem (+22,7) a Ogierem (+25,6). Pettera na další C4 odsunul na pátý flek (+45,8) zrychlující Lavala (+41,8). Smůlu si vybral Maďar Turán, který s Peugeotem 307 WRC stojí na zkoušce a ztrácí tak skvělé osmé místo. Harmonogram soutěže během dne nabral zpoždění až 1,5 hodiny – v závěru posledního testu byli problémoví diváci, musela vyjíždět sanitka k indispozici jednoho z diváků a jednoho staršího fanouška se bohužel nepodařilo po jeho infarktu již zachránit.

SWRC, PWRC a JWRC

Nejvíce nás pochopitelně zajímá kategorie es-dvoutisícovek. Prokop na Fiestě S2000 začal třetím místem na úvodní erzetě, v následující vložce byl šestý. Ale už tady mu začal nefungovat posilovač řízení a bez toho se krok se špičkou opravdu držet nedá. Tragédie byla dokonaná v poledním odloučeném servisu, kde mechanici nedokázali vzhledem k omezeným podmínkám posilovač zprovoznit a Martin tak bez něj musel odjet i odpolední sekci. Výsledkem je šesté celkové místo se ztrátou 6:32,5 na vedoucího Brynildsena. Za ním jsou Sandell (+4,8), Kosciuszko (+22,7) (všichni na Fabii S2000) a Ketomaa (+27,9).

Mezi produkčními vozy vede Araujo před Grondalem (+59,2) a Tänakem (+1:23,9). Juniorům vévodí Neuville před Weijsem (+48,1) a domácím Arzenoem (+58,5).

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/azTFKqxR8_4?fs=1&hl=cs_CZ" style="auto"}

Druhá etapa: Loeb nechává vyniknout jiné

Sobotní etapa byla nejdelší, měřila 149,2 km a skládala se ze dvou průjezdů čtveřicí rychlostních zkoušek. První průjezdy ovládly Citroëny, vítězí Loeb, Sordo a opět Loeb a na stupně vítězů kromě francouzské značky nikdo jiný nedosáhnul. Poslední test pro sebe urval Latvala, který i přesto padá na celkovou pátou příčku (+1:29,6). Vede stále Loeb před Sordem (+42,9) a Ogierem (+59,8).

Po obědě se do toho nejlépe obuli Ogier s Loebem, kteří si rozdělili první dvě příčky. Ze třetího místa je doplňoval Sordo, kteří vyhrává následující test před Latvalou a Petterem. V tom ovšem chyboval doposud vynikající Ogier, který na mokré a blátivé vozovce uklouznul a jeho C4 si potykala se stromem. Výsledkem je poškozený tlumič a odstoupení v následující vložce.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/kVkz8PGwVCI?version=3" style="auto"}

Stejně tak Ogierův kolega Raikkonen, tomu to také uklouzlo a než ho diváci dostali zpět na trať, uběhlo více než půl hodiny. V sobotu ještě Kimi pokračoval, ale do nedělní etapy již nenastoupil.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/EYcTnkwCe_w?fs=1&hl=cs_CZ" style="auto"}

Poslední dva testy vyhrává Petter před Hirvonenem, Loeb si v klidu hlídá celkové vedení a blíží se tak k dalšímu mistrovskému titulu. Následuje Sordo (+42,8), Petter (+1:14,2), Latvala (+1:34,2), Hirvonen (+3:23,5) a Ogier (+11:14,1).

SWRC, PWRC a JWRC

Po páteční bitvě s autem bez posilovače Martina v sobotu neuvěřitelně bolely ruce a kvůli velké časové ztrátě se nebylo kam hnát. Prokop je proto stále na šestém místě, nyní se ztrátou 9:20,1. Velmi si ovšem stěžuje na organizaci soutěže, kdy šéfové rally nutí jet pozdější jezdce i přesto, že ví, že se na trati pohybují opilí diváci. SWRC vede Sandell před Brynildsenem (+14,0) a Ketomaou (+1:50,9).

Produkční třídu ovládá Araújo před Tanakem (+2:24,6) a Araiem (+5:56,4), juniory vede domácí Ancian před Weijsem (+1:41,3) a Neuvillem (+3:04,0).

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/zzJhTFQPGGU?fs=1&hl=cs_CZ" style="auto"}

Třetí etapa: V poklidu do cíle, problémy s diváky přetrvávají

Poslední etapu tvořili již “pouze“ čtyři měřené úseky o délce 57,8 km. Nejlépe se do neděle probudil Petter Solberg, jenž v první vložce vítězí před Sordem a Latvalou. Další test ovládá Sordo před Loebem. Ten si v poklidu míří do cíle, nikam se nežene a na mysli má sedmý titul. Následující rychlostní zkouška je kvůli divákům zrušen, na organizaci si stěžují snad všichni a tato stránka je nad síly pořadatelů.

Poslední test si připisují Latvala s Hirvonenem, ale to už je pouze záblesk ve tmě modrého oválu na asfaltu. Loeb končí soutěž osmým místem, na čele má však 35,7 sekundy náskok před druhým Sordem a stává se mistrem světa! Na domácí půdě! A posedmé za sebou! Historie se opět přepisuje, rekordní tabulky se musí předělat!

Celkové výsledky Rally de France - Alsace 2010:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Sébastien Loeb/Daniel Elena Citroën C4 WRC 3:06:49,3
2. Dani Sordo/Diego Vallejo Citroën C4 WRC +35,7
3. Petter Solberg/Chris Patterson Citroën C4 WRC +1:16,8
4. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila Ford Focus RS WRC +1:29,3
5. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen Ford Focus RS WRC +3:43,8
6. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia Citroën C4 WRC +11:55,9
7. Federico Villagra/Perez Companc Ford Focus RS WRC +14:15,4
8. Matthew Wilson / Scott Martin Ford Focus RS WRC +14:26,9
9. Henning Solberg/Stephane Prevot Ford Fiesta S2000 +16:48,9
10. Patrik Sandell/Emil Axelsson Škoda FAbia S2000 +17:12,3

„Můj první světový titul zůstane navždy pro mě nejlepší, ale tento bude mít v mém srdci zvláštní místo. Vyhráli jsme ho po velmi náročné rally. Bylo skvělé, že cíl byl v mém rodném městě, a bylo neuvěřitelné vidět tolik lidí. Nepamatuji si, že bychom vůbec někdy viděli tolik diváků na nějaké rally," říká vítěz jednašedesáti soutěží MS a hlavně sedminásobný mistr světa Sebastien Loeb, který radostně poskakoval po střeše své cé-čtyřky.

„Je dobré, že jsme to dotáhli až do konce. Trasa byla opravdu velkou výzvou a my jsme se dokázali vyvarovat všech léček a vyhrát světové tituly pro nás a Citroën," přidává jedním dechem navigátor Daniel Elena.

Druhým místem podpořil staronového mistra Dani Sordo, díky němuž získal Citroën šestý titul mezi značkami.

„Především musím poblahopřát Sébovi a Danielovi, kteří byli tento víkend neporazitelní. I my jsme zajeli dobrou rally a jsme pyšní na to, že jsme pomohli Citroënu k šestému světovému titulu. Doufám, že i já budu za pár týdnů doma prorokem."

Olivier Quesnel, stájový šéf, neskrýval svou hrdost na práci celého týmu a posádek:

„Co tento víkend dosáhl Loeb, to je naprosto výjimečné. Nikdo si neumí představit, jak veliký tlak nesl na svých bedrech. Podařilo se mu vše setřást a soustředit se jen a jen na nejrychlejší časy. Nepotřeboval ve Francii nutně vyhrát, aby se stal světovým šampiónem, ale je to rozený vítěz a nemohl jednat jinak. Ještě jednou musím zdůraznit - je to v současnosti nejlepší pilot na světě!"

Pořadí v šampionátu WRC po jedenácti soutěžích:

Pořadí Jezdec Body
1. Sébastien Loeb (FRA) 226
2. Sébastien Ogier (FRA) 166
3. Jari-Matti Latvala (FIN) 144
4. Petter Solberg (NOR) 135
5. Dani Sordo (ESP) 125
6. Mikko Hirvonen (FIN) 102
7. Matthew Wilson (GBR) 60
8. Federico Villagra (ARG) 36
9. Henning Solberg (NOR) 33
10. Kimi Räikkönen (FIN) 21
11. Mads Östberg (NOR) 16
12. Per-Gunnar Andersson (SWE) 8

Pořadí v šampionátu týmů WRC po jedenácti soutěžích:

Pořadí Tým Body
1. Citroën Total World Rally Team 388
2. BP-Ford Abu Dhabi World Rally Team 277
3. Citroën Junior Team 193
4. Stobart M-Sport Ford Rally Team 140
5. Munchi’s Ford World Rally Team 54

SWRC, PWRC a JWRC

Kromě sklouznutí z trati Nora Brynildsena v osmnácté erzetě se v SWRC nic převratného nestalo a tak se Prokop s první sezónou v tomto šampionátu rozloučil šestým místem. Celkově mu patří druhá příčka, ale někteří soupeři ještě pojedou Wales Rally, na které se Martin neukáže. Ve Francii tak vítězí Sandell před Ketomaou a Kosciuszkem.

Celkové výsledky Rally de France Alsace 2010 v kategorii SWRC:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Patrik Sandell/Emil Axelsson Škoda Fabia S2000 3:23:01,6
2. Jari Ketomaa/Mika Stenberg Ford Fiesta S2000 +1:56,0
3. Michal Kosciuszko/Michal Szczepanek Škoda Fabia S2000 +3:07,0
4. Xevi Pons/Alex Haro Ford Fiesta S2000 +3:08,0
5. Eyvind Brynildsen/Cato Menkerud Škoda Fabia S2000 +9:36,1
6. Martin Prokop/Jan Tománek Ford Fiesta S2000 +10:02,1

„Francie pro nás byla poslední soutěží letošní sezony S-WRC. Do Británie už nepojedeme. I když sezona dopadla trochu jinak, než jsme si přáli, jsme s ní celkově spokojení. Až na smůlu při poslední soutěži se nám dařilo dosahovat dobrých výsledků a neustále jsme byli ve hře o mety nejvyšší. Šampionát S-WRC pro nás byl před sezonou jasnou volbou. Pro nás byl jediným zajímavým šampionátem kvůli konkurenci, jaká se v něm sešla, i kvůli soutěžím, které do něj byly zařazené. Teď si potřebujeme trochu odpočinout, ale až přijde na řadu rozhodování o další sezoně, S-WRC určitě bude jednou z hlavních možností.“

„Spokojený jsem také s Fordem Fiesta S2000, na který jsme před sezonou vsadili. Bylo to opravdu špičkové auto a závodění s ním bylo neuvěřitelně zábavné. Jediné, co mě mrzí, je to, že jsme neměli dostatek času na testování, hlavně na asfaltu. V tomto ohledu byla letošní sezona trochu zbrklá. Pokud bychom s Fiestou pokračovali i příští rok, určitě bych chtěl mít víc času a klidu na přípravu. Pokud nemáte správné nastavení, nebo ho hledáte až během závodu, pak se nikdy nezávodí snadno. Celkově byla ale spolupráce s Fordem velice příjemná a já děkuji všem, kteří nám v průběhu letošní sezony pomáhali,“ uzavírá poslední soutěž letošní sezóny Martin Prokop.

Pořadí v šampionátu SWRC:

Pořadí Jezdec Body
1. Xavier Pons (ESP) 108
2. Martin Prokop (CZE) 104
3. Jari Ketomaa (FIN) 101
4. Patrik Sandell (SWE) 99
5. Eyvind Brynildsen (NOR) 64
6. Michal Kosciuszko (POL) 63
7. Nasser Al Attiyah (SAE) 34
8. Bernardo Sousa (POR) 32
9. P.G. Andersson (SWE) 25
9. Juho Hänninen (FIN) 25

Ve třídě PWRC vítězí s velikým náskokem Araújo před Tanakem (+2:26,6) – oba na Mitsubishi a Araiem (+5:31,2) na Subaru. Juniorskou třídu JWRC ovládnul domácí Ancian na Swiftu S1600 před Weijsem (+1:04,1) a Neuvillem (+2:42,0) – oba na Citroënech C2 S1600.

NOVINKY

Na právě probíhajícím autosalonu v Paříži představili své nové zbraně jak Citroën tak i konkurenční Ford. Jedná se o modely DS3 WRC resp. Fiesta RS WRC, které budou podle předpisů pro příští rok vybaveny motorem 1,6 Turbo s náhonem na všechna čtyři kola.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/922QIcDdZGA&hl=cs_CZ&feature=player_embedded&version=3" style="auto"}

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/5RwZUW0g84I&hl=cs_CZ&feature=player_embedded&version=3" style="auto"}

Svůj vůz představil i nováček pro příští rok – automobilka Mini – jenž se bude účastnit MS s vozem Countryman, který bude poháněn přeplňovanou jedna-šestkou od BMW.

Michal Otruba
Diskuze (0)