Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GP Austrálie – Rossi jasně vítězí

Miroslav Kudělka
Diskuze (0)
Přivětivé jarní počasí přivítalo kolotoč motocyklového silničního MS na australském Phillip Islandu. Z vítězství se radovali Thomas Luthi (Honda) ve 125, Dani Pedrosa (Honda) ve 250 a Valentino Rossi (Yamaha) v MotoGP.

Přivětivé jarní počasí přivítalo kolotoč motocyklového silničního MS na australském Phillip Islandu. Z vítězství se radovali Thomas Luthi (Honda) ve 125, Dani Pedrosa (Honda) ve 250 a Valentino Rossi (Yamaha) v MotoGP.

MotoGP

Nejlepší start do závodu se podařil z pole position Nicky Haydenovi (Honda), za nějž se zařadil Valentino Rossi (Yamaha) těsně sledován Carlosem Checou (Ducati), Colinem Edwardsem (Yamaha), Sete Gibernauem, Marcem Melandrim (oba Honda) a Toni Eliasem (Yamaha). Hned v úvodních metrech závodu si na zemi ustlal Max Biaggi (Honda) a zmařil tak slibný víkend. V průběhu prvního kola poskočil na čtvrté místo Melandri a na čele pole se začala formovat skupinka čtyřech jezdců. Ve třetím kole se po uklidnění prvotní nervozity začalo ostře bojovat. Rossi se posunul do vedení a začal diktovat tempo a zrychloval také Melandri, kterému se podařilo dostat na třetí místo před Checu. V dalším kole si vybral slabší chvilku Hayden, když nebyl schopen držet Rossiho tempo a předjel jej Melandri. Pouhá dvě kola však mladému Američanovi stačila na srovnání a v šestém kole bez potíží Melandriho zase předjíždí, který se naopak dostal do podobného stavu jako on před chvílí. Hayden se vydal za Rossim, velmi těsně se k němu dotáhl a v následujících deseti kolech se od něj nehnul. Naopak Melandri ve střední části závodu poněkud zaostával,ale i on se z krize dostal a v 17. kole již byl zase v kontaktu s vedoucí dvojicí. Za jeho zády se držel Checa, který také pomalu dotahoval menší výpadek po vydařeném startu.

V nájezdu do 17. kola závodu se na cílové rovince vedení ujal Hayden, ale jeho předjetí bylo natolik snadné, že se bezpochyby jednalo z Rossiho strany o taktické přenechání pozice. Však Hayden na čele dlouho nevydržel a v 19. kole jej Rossi úplně stejně snadno předjel zase zpět. Haydena dokonce předjel i Melandri, ale o kolo později se Hayden zase na druhé místo vrátil. V těchto okamžicích se asi všichni jezdci rozhodli k závěrečnému nástupu, protože mezi 21. a 25. kolem se toho na čele příliš nedělo, protože se mezi prvními čtyřmi vytvořily přibližně sekundové rozestupy. Ve 22. kole se nevydařil nájezd do zatáčky sedmému Alexi Barrosovi (Honda) a po podklouznutí předního kola upadl. Pád sám o sobě nijak těžký nebyl, ale vyvýšená záchytná zóna znamenala pro Brazilce hodně nepříjemný náraz do zad.

Jakkoli se zdálo, že závěr závodu bude celkem nezajímavé dojetí do cíle, opak se stal pravdou. Vedoucí Rossi i druhý Hayden si sice pro své pocty dojeli neohrožováni, ale Melandri musel tvrdě odolávat atakům Checy. Při nájezdu do posledního kola byl Checa výrazně rychlejší a Melandriho předjel, protože jeho Ducati byla na cílové rovince s maximální rychlostí 329,1 km/h jasně nejrychlejší. Při nájezdu do vracečky Honda však Melandri Checovi předjetí vrátil a zpět se posunul na třetí místo. Bylo jen otázkou, zdali bude slavit úspěch lepší ovladatelnost Hondy, nebo větší výkon motoru Ducati. Nakonec slavili u Ducati, protože Checa dokázal v závěrečném spurtu k cílové pásce využít veškerý potenciál stroje a Melandriho přespurtoval. V cíli je dělily jen tisícíny sekundy. Na Melandriho tak zbyla jen čtvrtá příčka. Pátý dojel, po nevýrazném výkonu, Gibernau. Šestým místem si šance na celkové druhé místo stále ještě podržel Edwards. V samotném závěru se na sedmé místo dokázal prosadit Shinya Nakano (Kawasaki), když v posledním kole předjel Toniho Eliase. Devátý dojel Makoto Tamada (Honda) a desítku nejlepších uzavřel John Hopkins (Suzuki).

Závodu se nezúčastnili Loris Capirossi (Ducati) a Kenny Roberts (Suzuki). Capirossi je s těžkým zraněním hrudníku po pátečním pádu v nemocnici a nepojede ani příští týden v Turecku. Roberts nejel kvůli zlomenině zápěstí. Jeho další starty se posuzují.

Celkově vede již jistý šampión Rossi s 331 body. Na druhé místo se posunul Hayden, který má stejných 170 bodů jako třetí Melandri. Čtvrtý je Edwards se 162 body a na páté místo se 159 body klesl Biaggi.

250

Závod této třídy mohl výrazně zamotat bitvu o titul, nebo ji rozhodnout. Začátek závodu vypadal na výraznou dramatizaci vývoje šampionátu, protože vedení se ujal z pole position startující domácí Casey Stoner (Aprilia), který jako jediný mohl ještě pomýšlet na titul. Drama skončilo ve třetím kole, kdy Stoner z prvního místa upadl. Svůj stroj sice zvedl a v závodě pokračoval, ale nakonec musel z technických důvodů odstoupit. Vedení po něm převzal Jorge Lorenzo (Honda), kterého o něj ale záhy připravil Sebastian Porto (Aprilia). Porto vypadal, že je na nejlepší cestě ke zopakování svého loňského vítězství, ale jeho úmysly v samotném závěru zhatil Dani Pedrosa (Honda). Pedrosa prakticky celý závod odjezdil v Portově stínu, ale v poslední zatáčce se dokázal dostat za Portova záda natolik blízko, že s využitím vzduchového pytle těsně dosáhl na vítězství. V cíli je dělilo jen 0,027 sekundy. Třetí dojel osaměle kroužící Lorenzo. O čtvrté místo svedli tuhý boj tři jezdci, z nichž nejlépe si vedl Hector Barbera (Honda), který jen o 0,03 sekundy předstihl Andreu Doviziosa (Honda) a ten byl zase jen o 0,004 sekundy rychlejší než šestý Hiroshi Aoyama (Honda).

Z našich jezdců se závodu zúčastnil pouze Jakub Smrž (Honda), který si dojel pro tři body za 13.místo v cíli.

V celkovém hodnocení již nemůže být předstižen Pedrosa s 264 body. Stal se tak letos již druhým známým šampiónem a podařilo se mu obhájit loňský titul. Druhý je s 213 body Stoner, kterému na vedoucího chybí 51 bodů a již nemá šanci jej ohrozit. Třetí příčku drží Dovizioso se 171 body. Čtvrtý je Aoyama se 154 body, ke kterému se na pouhé dva body dotáhl Porto se 152 body. Smrž je se 14 body na 20. místě.

125

Boj o titul v nejslabší třídě byl i zůstává stále velmi těsný. Thomas Luthi (Honda) sice po minulém závodě ztratil vedoucí pozici, ale do závodu v Austrálii startoval z pole position. Start se mu ovšem nevydařil podle představ, protože vedoucí pozici zaujal Gábor Talmacsi (KTM),který ji rychle přenechal kolegovi Mikovi Kalliovi (KTM), který je Luthiho největším soupeřem v boji o titul. Ani tato spolupráce však Kalliovi nepomohla a během několika zatáček se Luthi probil na vedoucí příčku a nezadržitelně se hnal kupředu. Vybojoval si náskok, který mu vydržel až do cíle a letošním čtvrtým vítězstvím suverénně ukázal, že to se ziskem titulu myslí opravdu vážně. Jestliže Luthi dojel do cíle nikým neohrožován, o druhé místo se strhla neskutečná řež. Kallio jel na začátku posledního kola na druhém místě, ale rychle byl Marcem Simoncellim a Mattiou Pasinim (oba Aprilia) odsunut na místo čtvrté. Po chybě, kdy projel zatáčku široce se propadl ještě o jedno místo dále za Tomoyoshi Koyamu (Honda) a více již nedokázal. V poslední zatáčce došlo k velké bitvě,kterou pro sebe rozhodl právě nováček Koyama a dojel si pro premiérové druhé místo. Třetí Simoncelli zaostal o pouhých 0,002 sekundy. Čtvrtý dojel Pasini a pátý Kallio. Že se jednaloo velmi těsný souboj svědčí i to, že mezi druhým a sedmým v cíli byl rozdíl 0,29 sekundy.

Lukáš Pešek (Derbi) opět nedokázal zúročit solidní osmé kvalifikační místo a po havárii do cíle nedojel.

Celkově se do vedení vrátil Luthi s 224 body, druhý Kallio jich má na kontě 212. Talmacsi na třetím místě má bodů 165, čtvrtý Simoncelli 156 a pátý Pasini 147. Pešek je s 22 body na 19.místě.

Miroslav Kudělka
Diskuze (0)