Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GP Španělska – Pešek ve 125 skvěle druhý (+ fotogalerie)

Miroslav Kudělka
Diskuze (3)
První závod sezóny MS silničních motocyklů přinesl obrovskou radost českým barvám. Ve třídě 125 ve španělském Jerezu vybojoval Lukáš Pešek (Derbi) historický úspěch, když dojel druhý! Naopak smůlu si vybral až do dna Valentino Rossi (Yamaha).

První závod sezóny MS silničních motocyklů přinesl obrovskou radost českým barvám. Ve třídě 125 ve španělském Jerezu vybojoval Lukáš Pešek (Derbi) historický úspěch, když dojel druhý! Naopak smůlu si vybral až do dna Valentino Rossi (Yamaha).

125

Závod třídy 125 startoval s velkým očekáváním, protože z první řady a třetího místa startoval Lukáš Pešek na tovární Derbi. V sobotní kvalifikaci potvrzoval vynikající formu ze zimního testování a z pole position byl sesazen až v samotném závěru, kdy jej předstihli Mattia Pasini a Alvaro Bautista (oba Aprilia). Start do závodu ale nejlépe zvládl Pešek a od prvních metrů se ujal vedení. Jeho pozice mu však dlouho nevydržela, protože jej ve druhém kole předjeli Bautista a Julian Simon (KTM). Tato trojice se začala pomalu vzdalovat zbytku pole. Kolem třetiny závodu se najednou Bautista začal vzdalovat druhému Simonovi, což byl signál pro Peška k jeho předjetí. V následujícím kole při stíhání vedoucího jezdce dokonce zajel rekordní kolo závodu, které mu již nikdo nevzal. V následujících kolech to vypadalo, jako by si Pešek jen udržoval druhou pozici a připravoval si útok na pozdější dobu, ale skutečnost nakonec byla poněkud jiná. Díky poruše na zadní brzdě musel zvolnit a Bautista si mohl v poklidu dojet pro domácí vítězství. Pešek sice zvolnil,ale ne tolik, aby jej někdo mohl dostihnout a dojel si pro vynikající a zasloužené druhé místo. Tímto výkonem se nesmazatelně zapsal do historie českého motocyklového sportu. O třetí místo se v závěru ještě strhla bitva, ze které vyšel vítězně Pasini. Čtvrtý dojel jeden z největších favoritů Mika Kallio (KTM). Simon se nakonec propadl až na pátou příčku. Obhájce titulu Thomas Luthi (Honda) havaroval v polovině závodu a ukončil tak své víkendové trápení způsobené nezahojeným zraněním ramene. Karel Abrahám (Aprilia)dokončil závod na 23. místě.

V celkovém hodnocení je pořadí stejné jako v závodě. Vede tedy Bautista s 25 body, druhý je Pešek s 20, třetí Pasini se 16, čtvrtý Kallio se 13 a pátý Simon s 11 body.

MotoGP

Co očekávat od závodu MotoGP bylo velkou neznámou, protože v zimních testech se různí jezdci pohybovali na různých úrovních a skutečnou sílu u nikoho nebylo jednoznačné určit. Největšími favority ale přesto byli jezdci Ducati Loris Capirossi a Sete Gibernau, kteří v kvalifikaci obsadili první dvě místa. Ti také nejlépe odstartovali, když Capirossi se ujal vedení a Gibernau jej těsně sledoval. Třetí místo zaujal Marco Melandri před Nicky Haydenem, Casey Stonerem (všichni Honda) a Shinyou Nakanem (Kawasaki) startujícím ze třetího místa. První zatáčka se stala osudnou pro Valentina Rossiho (Yamaha), když do jeho zadního kola narazil Toni Elias (Honda) a Rossi se poroučel k zemi. Již tak nevýhodnou startovní pozici ve třetí řadě tak proměnil v beznadějně poslední místo po první zatáčce. Když se po návratu do závodu ukázal v cíli prvního kola, ztrácel ne před sebou jedoucího jezdce téměř 40 sekund.

Na čele se zatím pevně usadil Capirossi, zatímco Gibernau musel přepustit své druhé místo Melandrimu a ve druhém kole dokonce pro technickou poruchu odstoupil. Asi se mu velmi rychle vrátily vzpomínky na smolný loňský rok. Melandri se ale také ze druhé pozice dlouho neradoval, protože jej ve 4.kole předjel Hayden a o kolo později i razantně zrychlující nováček Dani Pedrosa (Honda). Přestože se Pedrosa kvůli fyzické náročnosti prvního závodu i trochu obával, na trati předváděl pravý opak. S přibývajícími koly stále zrychloval a v 7. kole se dokonce dostal na druhé místo před Haydena. Jeho strojově přesnému tempu,kdy jedno kolo bylo téměř stejné jako další, dokázal odolávat jen starý lišák Capirossi. I tomu to však dalo velké úsilí, když zatáčky projížděl divokými akceleračními smyky. V polovině závodu již Pedrosa dotáhl Capirossiho na rozdíl 0,8 sekundy, ale pak zase poněkud ztratil. Ve druhé polovině závodu se mu opět podařilo na Capirossiho zatlačit a dostat se do těsného kontaktu, ale na útok to již nestačilo.

Cíl proťal jako první Capirossi a potvrdil své vynikající časy ze zimních testů. Druhý dojel v premiérovém závodě ve třídě MotoGP Pedrosa a definitivně se ustavil do role jednoho z největších favoritů, které se ve všech rozhovorech před sezónou snažil vyhnout. Třetí místo vybojoval Hayden, který si zřejmě myslel minimálně na Pedrosův skalp. I v dalším týmovém souboji nakonec zvítězil ten méně zkušený, když čtvrté místo získal Elias před pátým Melandrim. Výbornou premiéru si po promeškaném testování odbyl i šestý Stoner, který na motorce seděl naposledy koncem ledna. Trochu zklamání asi zažil sedmý Nakano, jenž se po úspěšných testech netajil myšlenkami na stupně vítězů. Výborný nástup do sezóny naopak předvedl Kenny Roberts na stroji svého otce, který osmým místem dokonce porazil i Johna Hopkinse na Suzuki, pro kterou do loňského roku jezdil osm let. Desítku uzavřel Makoto Tamada (Honda), který se stále nemůže najít a na vynikající sezónu 2004 jen vzpomíná. Rossiho stíhací jízda nakonec přinesla ovoce v podobě dvou bodů za 14. místo.

250

Závod střední třídy ovládl domácí jezdec Jorge Lorenzo (Aprilia),který startoval z pole position a přestože po startu si vedení neudržel, ve druhém kole se na něj vrátil a pak již nedal nikomu šanci. Nejvíce mu znepříjemňoval život Alex de Angelis (Aprilia), ale i tomu dokázal nakonec ujet a dojet si pro vítězství s náskokem více než 4 sekund. Také de Angelis dokroužil do cíle osamoceně, protože před skupinkou bojující o třetí místo měl také 4 sekundy náskoku. Zde probíhal boj do posledních metrů a vítězně z něj vyšel Andrea Dovizioso (Honda), který lišácky vystihl souboj dvojice Yuki Takahashi (Honda) a Hectora Barbery (Aprilia) a jakmile vyjeli zatáčku trochu širší stopou podařilo se mu do vzniklého prostoru natlačit a urvat pro sebe třetí místo. Na šestém místě dojel se ztrátou 23 sekund na vítěze Hiroshi Aoyama na KTM. Nedařilo se našemu Jakubovi Smržovi (Aprilia), který přes úspěšné testy nedokázal držet krok se špičkou a nakonec 5 kol před cílem havaroval.

Miroslav Kudělka
Diskuze (3)