Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se mění ceny aut: Daří se. Zdražit!

Svět motorů
Diskuze (20)
Doba nejnižších cen nových vozů je zřejmě pryč. Rostoucí křivka prodejů s sebou nese i bobtnání ceníků.

Úspěch se neodpouští, říká se. Rekordní rok 2015 dal většině automobilek dost pádné argumenty, aby výborná prodejní čísla doprovodil logickým krokem – zdražením. Neb kde je poptávka, není nutné podbízení.

Vývoj na českém trhu dost rázně udává Škoda Auto a nemálo konkurentů přiznává, že s úpravou cen většinou počká, co udělají v Mladé Boleslavi. Tam sáhli ke zdražení s loňským adventem. Jak zareagovali ostatní?

Stálice: prodejní i cenové

V prodejních statistikách se za Škodou za loňský rok seřadily Volkswagen, Hyundai, Ford a Dacia. Značky, které s cenami moc často nehýbou. Ale někdy přece.

Volkswagen zdražil svůj nejprodávanější model Golf o pět tisíc v průběhu loňského roku. Cenovka 372.900 Kč nyní vypadá dost jistě, stejně jako u passatu. Ten od doby, kdy nastoupil na český trh, zvedl cenu jen jednou – loni: z 638.900 na 655.900 Kč.

Výraznou změnou těchto dní je úprava cen nejmenšího z volkswagenů. Up se přestal nabízet v třídveřové verzi, zato získal novou limitovanou sérii Maraton Edition. Je o deset tisíc výhodnější než dosud nejlevnější Move Up. Tato výbava už neexistuje, podobně jako Take Up či Street Up. Nová edice za 225.900 Kč nabízí vedle CD třeba i vyhřívaná sedadla, tempomat a parkovací senzory. Kupodivu se připlácí za klimatizaci (5600 Kč). Pro

milovníky designu se pak zjevila i nová výbava Color Up za 273.900 Kč.

Ford za poslední rok zdražoval ve více vlnách. Cenu fiesty nejprve zvedl v lednu 2015 o čtyři tisíce, později přihodil deset a pak ještě tři, takže startovací částka se během dvanácti měsíců vyšplhala na 235.990 korun – přesto je tento model dál obrovským lákadlem nejen pro Čechy, ale i pro zahraniční prodejce. Větší focus přidal dvakrát po pěti tisících: z 336.990 Kč se přes 341.990 Kč dostal na 346.990 Kč – a na nich (zatím) zůstává.

Jestli si nějaká značka zaslouží titul cenové stálice, pak je to rozhodně Dacia. Za dlouhé a dlouhé poslední měsíce hnula s cenou jedině u modelu Dokker: ten loni zdražil o deset tisíc na 214.900 Kč.

Všechny ostatní od loganu přes sandero a lodgy až po duster si základní cenu drží až neuvěřitelně. Což s sebou nese už třetí titul nejlevnějšího auta na trhu pro logan v řadě. A s novým rokem ještě přidávají u Dacie dárek: k novému vozu dálniční známku 2016 zdarma.

Nejlevnější auto ČR
2007 Kia Picanto 179 980 Kč
2008 Hyundai Atos 179 900 Kč
2009 Kia Picanto 169 980 Kč
2010 Chevrolet Spark 162 500 Kč
2011 Dacia Logan 159 900 Kč
2012 Fiat Panda 154 900 Kč
2013 Renault Thalia 139 900 Kč
2014 Dacia Logan 164 900 Kč
2015 Dacia Logan 169 900 Kč
2016 Dacia Logan 169 900 Kč

Cena jako lákadlo: dá se držet?

Především dostupnou cenou ve spojení se solidní výbavou se roky prosazují na českém trhu korejské značky nebo francouzský Renault. Ten prožil báječný rok, meziročně si v prodejích polepšil o 28 % – a reakce na sebe nenechala dlouho čekat.

Renault zvedl ceny v podstatě napříč celou modelovou nabídkou, a to zhruba v rozmezí 2000-5000 Kč. Tento růst objevíme v cenících clia, capturu, fluence, mégane grandtour či obou variant scéniku – ten během dvanácti měsíců zvýšil cenu docela výrazně, jak ukazuje náš přehled vybraných aut vpravo. A u espace si troufl Renault dokonce na skok o 15.000 Kč.

Zajímavé posuny najdeme i u Kie, která se v prodejích aut umístila hned za Renaultem, když si meziročně polepšila o 13 %. Jako by se chtěla na této vlně vézt i dál: většinu modelů zlevnila o 5000 Kč, týká se to ale jen zážehových motorů. Diesely naopak řádově o 15.000 Kč zvedla.

Za nejzajímavější považujeme změny u cee'du. Ten se po letním faceliftu začal prodávat v září 2015 za vyšší ceny než předchůdce, postupně jde ale s cenou dolů. Pětidveřový hatchback už nestojí 334.900 Kč, ale o 15.000 Kč méně. A verze s motorem 1.0 T-GDI (88 kW) dokonce snížily cenovky o pětadvacet tisíc korun.

O 20.000-40.000 Kč spadly ceny u crossoveru Soul (od 314.980 Kč) a o deset tisíc u velkoprostorového carensu (od 414.980 Kč).

To u Hyundaie by se mohlo zdát, že na nepříliš vyvedený ročník, co se prodejů týče (+4 %, zatímco celý český trh hlásí +20 %), reagují „nové“ ceny. Uvozovky jsou namístě – ceny totiž u Hyundaie spadly jen naoko. Příklady?

Meziroční změna ceny vybraných modelů leden 2015 listopad 2015 leden 2016 Meziroční změna
Seat Mii 197 900 199 900 201 900 2%
Škoda Fabia 234 900 234 900 239 900 2%
Kia Cee'd 269 980 334 980 319 980 19%
Ford Focus 336 990 341 990 346 990 3%
Škoda Octavia 342 900 347 900 354 900 3%
VW Golf 367 900 372 900 372 900 1%
Renault Scénic 369 900 399 900 404 900 9%

Hlavní model značky i30 zlevnil o deset tisíc na 319.990 Kč, takže se prodral, co se týče ceny, na 10. místo mezi rodinnými kompakty. Jenže zároveň s tímto „zlevněním“ značka sebrala z výbavy Czech Edition hned několik dosud standardních prvků jako litá kola, tempomat, bluetooth, parkovací senzory či elektricky ovládaná zadní okna. Musíte je přikoupit v paketu Plus. A kolik myslíte, že stojí? Deset tisíc…

Podobné je to se základem druhého nejžádanějšího modelu značky ix20. Rovněž zlevnění o deset tisíc na 279.990 Kč, ale stejně tak odebrání audia s ovládáním na volantu či dálkového centrálu ze standardu a jejich přeřazení do paketu za 10.000 Kč…

Nevede se, co uděláme?

Najdou se i značky, které navzdory obrovskému růstu trhu (230.857 registrovaných nových aut proti 192.314 vozům rok zpátky) v prodejích ztratily.

Z elitní dvacítky se to týká Peugeotu (-0,3 %) a Citroënu (-7,4 %). Není překvapením, že reakcí obou značek je částečné zlevnění.

Peugeot konkrétně snížil ceny mnohých výbav u modelů 208, 301, 3008 a 5008 o pět až deset tisíc. U dřívějšího tahouna 308, loni však až 39. modelu Česka, dokonce o deset až třicet tisíc. Třeba základní cena 308 spadla z 328.000 Kč na 310.000 Kč, tedy o víc než 5 %.

Citroën rozhýbal ceny všemi směry. Tak třeba C3 Picasso. Většina výbav zdražila o 10.000-20.000 Kč, nejzajímavější verze Feel Edition s motorem 1.6 BlueHDi naopak o deset tisíc spadla.

Podobnou cenovou politiku najdeme u většiny prostorných citroënů jako C4 Picasso či Berlingo. Benzinové verze u nich hlásí +15.000 Kč, diesely 1.6 BlueHDi naopak -10.000 Kč.

Jestli to jedněm, druhým či oběma Francouzům pomůže zastavit současný ústup ze slávy, uvidíme za tři týdny, kdy přineseme první prodejní statistiky roku 2016.

Vývoj ceníků Škoda: Octavia zvedla cenu během roku o 12.000 Kč

Nežádanější značka, jíž patří třetina českého trhu, nečeká na nový rok: své modely zdražuje pravidelně už před začátkem adventu. A to včetně dvou hlavních pilířů.

Octavia coby nejprodávanější auto Česka vůbec držela základní cenovku 334.900 Kč – jak dokazuje náš graf – roky stejnou. Během dvanácti měsíců ale hnula startovací cenou už dvakrát. V prosinci 2014 ji posunula na 342.900 Kč, v průběhu roku 2015 na 347.900 Kč a na jeho sklonku na 354.900 Kč – celkem tedy o dvanáct tisíc. Před koncem roku se zvedla i cena Fabie – ta nyní začíná na 239.900 korunách. O patnáct tisíc víc pak platí zákazníci za Superb, jehož základní cena nyní začíná šestkou: 614.900 Kč.

Rapid a Yeti si základní ceny zachovaly, zvýšily se však příplatky za nadstandardní prvky typu litých kol nebo vyšších stupňů výbavy: třeba u rapidu i yetiho dáte teď v zimě za verzi Monte Carlo o 4000 Kč víc než na podzim.

svetmotoru svetmotoru

Kam směřují preference? Data, on-line: to si lidé u aut žádají nejvíc

Co myslíte, jaký trend ovládne odvětví autoprůmyslu v příštích letech? Konektivita a digitalizace. Vyplývá to z čerstvých výsledků obří studie KPMG Global Automotive Executive Survey.

Tradičního průzkumu, který se konal už sedmnáctým rokem, se zúčastnilo 800 manažerů automobilového průmyslu z 38 zemí, výsledky následně oponovalo přes 2000 zákazníků z celého světa. „Zdá se, že nezůstane kámen na kameni. Do odvětví vstupuje řada nových technologií a ruku v ruce s tím také mnoho nových hráčů z řad dravých firem. Jejich nástup urychlilo oslabení důvěry v tradiční technologie vyvolané kauzou Dieselgate,“ říká Jan Linhart, partner KPMG Česká republika odpovědný za služby pro automobilový sektor. „Digitalizace je pro nás velké téma už letos,“ přiznává Vratislav Strašil, generální ředitel společnosti Porsche ČR, pod niž spadají velké značky jako Audi, Seat či Volkswagen. „Neustále se měnící služby, připojená auta a množství dat, která dokážou získat o svém okolí a řidiči, zásadně změní zažitý obchodní model. Vlastnictví dat a schopnost jejich držitele využít je k nabídce služeb pro zákazníky budou proto rozhodovat o vítězích a poražených,“ myslí si Jan Linhart. Zajímavé že, že přes 35 % šéfů automobilek očekává, že lídry inovací budou tradiční výrobci. Až za nimi vidí velké IT společnosti typu Apple a Google.

Většina manažerů uvedla, že automobilky teprve začínají data generovaná samotnými vozy využívat. Přitom zákazníci jsou vyloženě pro: přes 80 % z nich je ochotno poskytnout k využití svá data.

O průzkumu

  • V 17. ročníku průzkumu odpovídal rekordní počet 800 respondentů z řad manažerů a ředitelů firem z autobranže.
  • Třetina respondentů pochází z Evropy.
  • Zúčastnili se manažeři ze všech odvětví: od samotných automobilek přes jejich dodavatele, dealery, leasingové a finanční společnosti až po poskytovatele služeb v oblasti mobility.
  • Poprvé se do průzkumu zapojilo 2123 zákazníků z celého světa, kteří poskytli svůj pohled na odvětví, a hlavně uvedli motivace, které je vedou k nákupu vozu.
Dostupné pětidveřové kompakty
Seat Toledo 291 900 Kč
Renault Mégane 299 900 Kč
Škoda Rapid Spaceback 308 900 Kč
Peugeot 308 310 000 Kč
Seat Leon 312 900 Kč
Škoda Rapid 313 900 Kč
Mitsubishi Lancer 318 750 Kč
Opel Astra 319 900 Kč
Kia Cee'd 319 980 Kč
Hyundai i30 319 990 Kč

Anketa: Kam se vydají ceny nových aut v roce 2016?

Miroslav Bláha, Škoda Auto: Strategie našich vozů je plánována v dlouhodobém horizontu tak, aby nabídka modelů, motorizací a výbav odpovídala poptávce. Konečné doporučené ceny však ovlivňuje celá řada faktorů, jako jsou ceny komodit, práce či zrychlování nebo zpomalování ekonomik v cílových zemích i v těch, kde sídlí subdodavatelé – a inflační vlivy v těchto státech. Letos nejenže rozšíříme nabídku výbavových prvků i bezpečnostních a komfortních asistentů pro jednotlivé modely, finanční a servisní služby, ale budeme dál poskytovat akční nabídky typu modelů Fresh s bohatou výbavou a výrazným cenovým zvýhodněním.

Vratislav Strašil, Audi, Seat, VW: Pokud jde o letošní vývoj cen, nemělo by dojít k nějakému výraznějšímu zlevňování. Naopak: ceny budou spíše kopírovat vývoj inflace. Ekonomice se daří, takže předpokládáme, že jak firmy, tak soukromí zákazníci budou pokračovat v nákupech automobilů podobně jako loni, kdy trh výrazně rostl. Teď na začátku roku doporučujeme sledovat akční nabídky, protože všechny značky chtějí nastartovat v novém roce prodeje. Dealeři také doprodávají skladové vozy. Ty tak lze získat s velkým zvýhodněním.

Kateřina Jouglíčková, Kia: Situace v Česku je dost specifická. Do minulého roku se téměř deset let stále opakovalo, že jsou auta historicky nejlevnější a ceny prakticky na dně – přesto se dál zlevňovalo. Teprve loni se rozhodly některé značky vzhledem k nástupu dražších technologií u motorů Euro 6 a dalších významných inovací mírně zvýšit ceny nových vozů. Z pohledu roku 2016, který je pro naši značku plný novinek, nevidím předpoklad zlevňovat. Výjimku mohou v průběhu roku tvořit cenově výhodné nabídky na akční modely, případně doprodejové akce.

Marco Venturini, Peugeot: Vše nasvědčuje tomu, že nahoru. V normálně fungujících ekonomikách platí, že roste-li poptávka, a ta na českém automobilovém trhu aktuálně roste výrazně, zvyšuje se i cenová hladina. Předpoklad, že ceny automobilů letos porostou, tu tedy je. A existují i další důvody pro zvýšení, například zavedení motorů Euro 6 pro lehké užitkové vozy od letošního roku, uvádění nových technologií a podobně. Žádné radikální zvýšení cenové hladiny sice zřejmě nenastane, ale určité zdražení vozů předpokládáme. Ostatně u některých značek se už projevilo.

Tomáš Teufl, Suzuki: Naše značka letos pro modely nabízené v Česku neplánuje žádné výrazné cenové úpravy. Stejně tak neočekáváme velké cenové posuny na trhu nových automobilů. Jednak kvůli stabilnímu měnovému kurzu koruny, uměle fixovanému Českou národní bankou, a pak také z důvodu silného konkurenčního boje. Nevylučujeme však mírné úpravy prodejních cen oběma směry u některých modelů v řádu několika procentních bodů, a to vlivem modelové péče.

Tři otázky pro Martina Linharta z českého zastoupení Fordu

Dlouhodobě vidíme, že ceny nových aut stoupají. Může se tento trend zastavit?

Všeobecné snižování očekávat nelze. Snad vyjma značek, které si „kupují“ podíl na trhu. Není tajemstvím, že vstupní náklady do výroby stále stoupají a i nevýhodný kurz koruny vůči dolaru a euru dovážené vozy dále zdražuje. Český Ford se tyto nepříznivé parametry dlouho snažil rozpouštět ve své marži. To ale nejde dělat donekonečna. Zvlášť když jsou auta jiná.

V čem?

Nemůžeme srovnávat cenu nového modelu dnes a před třemi roky. Za tu dobu přibyly nové prvky výbav, zejména bezpečnostní a komfortní technologie plus takzvaný infotainment. Ač Ford patří mezi masově prodávanými značkami na špičku, pokud jde o rychlé zavádění těchto technologií do výroby, a i když je nabízí za konkurenceschopné ceny, je logické, že taková výbava cenu nového vozu navýší.

A mění se i Češi? Třeba že už o takzvaná holátka nestojí?

Dobře víme, že nejlevnější často neznamená nejvýhodnější. Sázíme na vozy, které k uznávaným kvalitám přidávají i velmi nízké náklady na provoz a údržbu a – jakkoli nejsou nejlevnější na trhu – se majiteli po několika letech provozu vyplatí daleko víc než levnější konkurence.

Svět motorů
Diskuze (20)
Avatar - Barrichello
25. 1. 2016 12:00
Re: Masivni zdrazovani
O tý tvrdí že už skončila >:D
25. 1. 2016 11:56
Re: Je to furt stejný... fakt už se mi sem ani nechce chodi
"Normalni clovek...Nezajímá ho ani připojení za jízdy na e-mail... zajímá ho životnost auta a pravidelné servisní náklady." To prvni jde dolu a to druhe jde nahoru. Jinak by se ty linky zastavily...
25. 1. 2016 11:52
Re: Digitalizace
Pokud maji na ARU wifi a Facebag...no problem >:-[]
25. 1. 2016 11:44
Re: Masivni zdrazovani
"...V čína jedna pomalu startuje, druhá už v rusku je..." a ta ktera to vse spustila v land of free, home of brave jsi zapomnel z pohodlnosti? >:D >:D Kabuki divadlo.
Avatar - Barrichello
25. 1. 2016 09:08
Re: Masivni zdrazovani
Konec krize?

V čína jedna pomalu startuje, druhá už v rusku je, s tím souvisí propad vývozu na tamní trhy takže já bych o konci krize rozhodně nemluvil....
A další díky imigrantům je na spadnutí >:D