Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se myje tunel: Třikrát do roka

Petr Barták
Diskuze (2)
Aby se z tunelů nestaly jen špinavé díry, do nichž se z jedné strany s obavami vnoříte a z druhé s úlevou vyjedete, musí se pravidelně udržovat. Vypravili jsme se podívat, co všechno tato péče obnáší.

Je první dubnové pondělí krátce po tři čtvrtě na jedenáct v noci a my míříme reportážním vozem do pražského tunelu Mrázovka. „Za pár minut ho z velínu uzavřou,“ říká Barbora Lišková, mluvčí Technické správy komunikací (TSK), která má tunel na starosti. Dodává, že 1298 metrů dlouhý pro dopravu uzavřený tubus se bude čistit celkem čtyři noci, vždy od 11 do 5 hodin ráno.

A skutečně, těsně před jedenáctou se na panelech u vjezdu do pravého tubusu tunelu ve směru ze Smíchova na Zlíchov rozsvěcují panely s nápisem

Tunel Mrázovka uzavřen. Ze tmy následně vystupují i červené kříže a klesají závory. Pracovník TSK ještě před ně staví kužely a velkou značku zákaz vjezdu – doprava je odkláněna do městských ulic a čistění může začít.

Velká sestava

Zajíždíme dovnitř tunelu a rozhlížíme se – pod špinavou šedí se ztrácí žlutá a červená barva kachlíků na stěnách, z odtokových kanálků občas trčí kus stokrát přejeté plastové láhve nebo chumel igelitu. Dokonce jsme objevili i odlétnutou plastovou poklici. Samozřejmě pod nánosem špíny.

Zastavujeme v zálivu asi 150 metrů od vjezdu. To aby naše auto nepřekáželo najíždějícím vozům údržby a mytí. Hned u ústí tunelu zastavuje nákladní scania s cisternou na čistění odtokových kanálků a kanálových vpustí. Poblíž brzdí unimog s kartáčovou nástavbou na mytí špinavých stěn tunelu. Mezitím okolo projíždí vysokozdvižný vozík, kolový manipulátor a dodávka s vozíkem, na němž je uložen velký podstropní ventilátor. Práce mohou začít.

Úklid kanalizace

Vyčistění odtokových kanálků a kanalizačních vpustí má za úkol četa pracovníků kolem Ladislava Holzhammera. Nejdříve otevírají kovovým hákem mříž na kanálové vpusti. Scania G 420 CB 6x6 s nástavbou Kroll po pojíždí a nasazuje rameno se silným chobotem do ústí odkrytého kanálu. Z bubnu na zádi auta další pracovník natahuje dlouhou hadici s tlakovou vodou a pistolí. V ústí tunelu, jež je i začátkem odtokového kanálku, začíná hnát všechnu špínu a nánosy včetně zbytků plastů směrem k výpusti. Spotřeba vody se zdá obrovská, dokonce i na velkou, třicetihektolitrovou cisternu na nákladním autě. Zajímáme se, kam a jak často jede vůz pro vodu. „Vystačíme si s přivezenou,“ překvapuje Holzhammer. „Chobot totiž slouží jako vývěva – natahuje veškerou špinavou vodu zpět do cisterny. Tam se nečistota tlakem oddělí od vody a ta se po užívá znovu,“ vysvětluje ještě šéf party. Celkem jim čistění kanálů zabere všechen čas odstavení tubusu, tedy čtyři šestihodinové směny.

Scania G 420 CB 6X6 s nástavbou Kroll
Pohon vznětový motor
Objem válců 11.705 cm3
Výkon 308 kW při 1900 ot./min
Rozměry (délka x šířka x výška) 9600 x 2550 x 3920 mm
Nejvyšší povolená hmotnost 20 430 kg
Nástavba
Objem cisterny 13,9 m3
Dosah hadice vysokotlakého čistění 200 m
Výsuvné rameno se sací hadicí
Průměr hadice 125 mm
Dosah ramene 10 m od vozidla
Rádius vyklápění 180°
Schopnost recyklace zvládne z nasátého odpadu oddělit vodu, zbavit ji pevných částic a opět použít – vyloučena je tak nutnost dojíždění pro vodu. I tak ji lze čerpat z hydrantů, nasát z řeky či dešťových nádrží.

Mytí stěn

O kus dál v tunelu probíhá samotné mytí jeho stěn. Podél stěny jede pomalu Unimog U 1650 s mycí nástavbou Mulag (cisterna a rameno s kartáčem). „Princip je stejný jako v automyčce,“ říká řidič a technik vozu Pavel Kadeřábek. Třásně kartáče bičují stěnu, za sebou nechávají čistou stopu, odkud se omyté kachlíky jasně lesknou. Je to jistě i důsledkem kontrastu se špinavou stěnou a také díky odrazu vody, ale i tak je rozdíl skutečně patrný. Nosič kartáče však musí práci dvakrát za směnu přerušit, aby načerpal vodu – z hydrantu přímo v tunelu. Objem nádrže je totiž jen 3000 litrů, kdežto na jeden tubus tunelu je jí potřeba trojnásobek. Mytí stěn je hotové za jednu směnu.

Unimog U 1650 s mycí nástavbou Mulag
Pohon vznětový motor
Objem válců 5958 cm3
Výkon 120 kW při 2400 ot./min
Rozměry (délka x šířka x výška) 5100 x 2170 x 2800 mm
Celková hmotnost 10 700 kg
Objem cisterny 3000 l
Dosah mycího ramene 3,2 m

Měření výšky

V nejnižším místě tunelu stojí Jan Voráček za měřicím přístrojem na nožkách a odečítá hodnoty od červenobílé tyče, kterou ke stropu zdvihá jeho kolega Daniel Semeniuk. „Měříme, zda si strop tunelu nesedá, ale senzaci nečekejte, všechny údaje jsou v normě,“ vysvětluje muž od přístroje. Jak nám vzápětí potvrzuje mluvčí TSK, hodnoty se pohybují okolo 4,60 metru, což je průjezdná výška tunelu.

Výměna ventilátoru

Alespoň jedno podstropní zařízení na podporu cirkulace vzduchu se obměňuje při každé odstávce tunelu. Na místo výměny přicházíme v okamžiku, kdy dva technici v koši na vysokozdvižném vozíku Desta D40 začisťují a připravují závěsy na upevnění ventilátoru. Jen co koš s pracovníky klesne k zemi, jeho místo zaujímají manipulační vidle. S nimi řidič desty zajíždí k odstavenému přívěsu s ventilátorem. Zdvihá vidle nahoru nad „stříbrný doutník“, který pod vidle technici upevňují s pomocí pásů. Se zdviženým nákladem se pak vysokozdvih přesouvá ke kolovému manipulátoru Haulotte HTL 4017. Ten od něj do speciální nástavby přebírá ventilátor a odváží jej pod rám zavěšení. Mezitím už má desta koš se dvěma techniky opět pod stropem. Začíná hodinářská práce – nasměrovat 800 kg těžký ventilátor na uchycující šrouby. „Je to pro nás už rutinní činnost,“ potvrzuje dojem sehraného týmu předák party techniků Pavel Bartejs. Ani oni tu už další noc nebudou.

Manipulátor Haulotte HTL 4017
Pohon vznětový motor
Objem válců 4038 cm3
Výkon 74,9 kW při 2300 ot./min
Rozměry (délka x šířka x výška) 6760 x 2430 x 2670 mm
Hmotnost + nosnost koše 16 320 kg
Dosah ramene 16,7 m

Jak dlouho mimo provoz?

Zásadní pro určení počtu dní uzavírky je délka tunelu, odstavuje se obvykle jen jeden tubus. Délka Mrázovky je necelých 1300 metrů, proto údržbě trvá kompletní čistění a údržba čtyři noci na jeden a čtyři na druhý tubus – vždy od 11 v noci do 5 ráno. Strahovský tunel měří 2000 m, uzavírá se na jaře a na podzim na 6 + 6 nocí, v létě na 8 + 8 + 1 noc, v níž je nutná úplná uzávěra tunelu kvůli zkouškám řídicího systému. Strahovská uzávěra je tak dlouhá i proto, že se dělají ještě revize čtyř vrat ve vozovce tvořících ochranný systém tunelu.

Víte, že …

… letošní jarní uzávěra tunelu Mrázovka trvala od 4. do 12. dubna?

… mytí a údržba tunelů se děje v noci, v době s nejmenší intenzitou provozu?

… na jaře a na podzim se myjí pouze stěny, v létě pak celý tunel, tedy i strop?

Co všechno se děje v tunelu

  • Průběžné čistění odtokových kanálků a kanálových propustí.
  • Mytí bočních okachlíkovaných stěn.
  • Měření sesedání tunelu.
  • Údržba a výměna vzduchotechniky.
  • Čistění a leštění veškerého dopravního značení a kamer.
  • Prověření funkčnosti informačních panelů a telefonů.
  • Kontrola provozuschopnosti evakuačního rozhlasu a telefonů.
  • Přezkum připravenosti budek SOS, kam se uchylují motoristé v případě velkých problémů v tunelu, třeba při požáru.
Petr Barták
Diskuze (2)
24. 4. 2016 16:33
Pohodová práce
Práce na revizích tunelů patří k těm lepším. Nezávislá na počasí a relativně klidná. Jen v případě delších tunelů se z člověka stane trošku noční "pták".

Sranda to bude, až bude revizí procházet Blanka, tam to odhaduji na 14 dní pro každý směr.
24. 4. 2016 15:59
Chyba v clanku
Petr Barták:

Pri vozidle Scania, ste zle uviedli jednu z veci a to:

Pisete, ze je to prevedenie vozidla 6x6 a a maximalna povolena hmotnost 20 430kg.
Co mi trochu nesedi vzhladom nato ze ide o 3 napravovy automobil a tam je celkova hmotnost vyssia, alebo je to prevedenie 4x4, ale to sa moc nepouziva vzhladom k velkosti a hmotnosti automobilu.