Jaké barvy aut budou v příštích letech v módě? Hnědá či růžová!
Alespoň to tvrdí BASF Automotive Coatings, americká pobočka německého koncernu. V rámci své každoroční show v sídle společnosti v Southfieldu (stát Michigan) předvedl ve středu 25. července
65 (!) nových barev, které by se mohly objevit na nových vozech již za tři roky. Potvrdil to deníku Detroit News technický ředitel BASF Color Excellence Group Paul Czornij.
„Nové barvy už jsme ukázali nedávno automobilkám v Kalifornii, tento týden tedy pokračujeme ve městě motorů Detroitu,“ řekl Czornij. „Toto je způsob, jakým používáme výzkumu trendů. Díky němu vytváříme barevná pojetí a výchozí body k užší spolupráci s návrhářskými společnostmi a designovými studii. Vyvinout nové barvy tak, aby byly připraveny do výroby, trvá několik let.“
BASF předpovídá, že bílá, stříbrná a šedá ztratí na popularitě ve prospěch modré a hnědé. „Ještě v polovině devadesátých let byla velmi populární i zelená, bylo jí lakováno asi 15 procent nových aut prodaných v Severní Americe. Pak tato čísla razantně klesla,“ dodal Czornij a pokračoval: „Tehdy jste jasně okolí říkali, že jste šetrní k životnímu prostředí. Nyní jsme se posunuli k modré a bílé, ale v příštích čtyřech, možná pěti letech se zelená do módy vrátí.“ Velké sedany s vidlicovými šesti- či osmiválci a ekologie? Trochu zvláštní.
Vedení pobočky BASF také představilo své vize, které jejich nové odstíny by mohly zaujmout nové klienty podle regionů (Severní Amerika, Evropa, Čína a Asie a Tichomoří). Dali jim velmi poetické názvy, například „třecí modrá“, „rozmanitý les“ a „bronzový pohyb“. V Severní Americe představují nové možnosti „pytlovina“, „nekovová bílá“ či hnědý odstín půdy „ground cover“. A Evropa? Ta se může těšit na „skrytou bonsaj“, „zemi předků“ nebo „úrodnou půdu“. Co má starý kontinent společného s japonskými bonsajemi, Mr. Czornij bohužel nevysvětlil. „Vyprávíme příběh doslova celému světu o tom, kdo jsme. Vždyť jezdíme po silnicích a všichni vidí barvu našich aut a její intenzitu. Tímto způsobem o nás řekne mnohé.“
Společnost PPG Industries, která se také zabývá vývojem a výrobou automobilových laků, uvedla loni v říjnu, že nejoblíbenějším odstínem v USA je bílá s 21 % trhu. Data pocházejí z modelového roku 2011. Následují stříbrná a černá s podílem 20 %.
Jenže, tyto údaje se v dalších několika letech změní. Kromě zmíněné zelené, hnědé a světle modré budou v Severní Americe v kurzu také bronzová, tmavě fialová a odstíny rudé. V Evropě se prý začnou prosazovat béžová, metalická čerň, růžová (!), světle zelená, hnědá a nebeská modrá. To Asiaté jsou jinde. Ti si v poslední době oblíbili vyjma bronzové a hnědé též načervenalou měď, zlatavé tóny, jemnou oranžovou, vojenskou zelenou (!), modrou a tyrkysovou. Číňané jsou konzervativní, zde se očekává dominance tmavě modré, hnědé, šedé a zlaté.