Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Konec předraženým zakázkám? Dostavba D3 bude prý stát polovinu!

Michal Fokt
Diskuze (12)
Že by u nás konečně začala fungovat konkurence? V tendrech na dostavbu dvou úseků dálnice D3 byly předloženy nabídky na méně než 50 % odhadovaných nákladů!

Určitě dobře víte, že české dálnice jsou nejdražší na světě a to s velkým náskokem. Však je to také na kvalitě poznat, co říkáte? Prostě nikde jinde na světě se patrně nerozkrádá tak důsledně, jako v Česku. Ale zdá se, že se blýská na lepší časy, alespoň to naznačuje dění kolem dvou úseků dálnice D3 na České Budějovice.

Na něj je nyní vypsán tendr, do něhož se přihlásily prakticky všechny významné stavební firmy v Česku a výsledek vás asi šokuje - Skanska, která v obou případech předložila nejnižší nabídku, se dostala na méně, než polovinu v projektu odhadovaných nákladů. Konkrétně 569 milionů korun oproti 1,3 miliardy za úsek z Veselí nad Lužnicí do Bošilce, což je 43 % projektové ceny. Za 597 milionů je pak schopná postavit část z Borku do Úsilného. Druhou nejnižší nabídku předložil Strabag a zní na částku 634 milionů, respektive 717 milionů. Ředitelství silnic a dálnic zatím nerozhodlo, kterou nabídku vybere.

Skanska tvrdí, že do žádného tendru nejde s nabídkou, která by nepokryla náklady, byť to současně neznamená, že by na zakázce vydělala. Nelze si ovšem myslet, že by s cenami tak zacvičil konkurenční boj, stejné firmy už tu působí roky, ceny tlačí dolů současné ekonomická krize. Je tu ovšem ještě jedna otázka - proč jsou odhady nákladů stavby, vypracované projektanty, tak neúměrně vysoké? Jedou snad ještě "postaru" s ohledem na něčí zájmy? Nás každopádně může těšit, že se za daný balík peněz postaví více silnic nebo se jich alespoň více opraví. Pokud tedy další stovky milionů nespolykají vícenáklady, jako obvykle...

Michal Fokt
Diskuze (12)
3. 6. 2013 13:07
Re: to se dozene jinak
A máme taky zelený magory, kteří si (někdy je podezírám, že to dělají pro ty firmy) vymůžou množství nesmyslných úprav a modifikací, takže ona ta cena naroste.....
3. 6. 2013 13:06
Re: Odvážné tvrzení.
Přesně, ale to bys od podobných žvanilů chtěl moc....
3. 6. 2013 13:05
Re: Když už je polovina trasy desítky let postavena, bude to
české dálnice jsou předražené (oblíbený blábol novinářů, které rádobychytří diskutující opakují s vytřeštěným výrazem)....aby nebyly, zejména ve srovnání třeba s Německem. Exit po 20 kilometrech a mosty a podobné stavby, které si vymůžou tu obce a tu zelení teroristé (viz. úpravy na hradecké dálnici) nebo onen plastový tunel v krajině na dálnici na Drážďany, kde široko daleko nic není ty stavby prodražují. A obce si naporoučí přejezdy, exity a bůhvíco ještě (pak to ale odmítají přebrat, když zjistí, co by to stálo se o to starat...viz demolice některých mostů na D1) a všechno platí ŘSD. V Německu platí jejich úřad pouze vlastní dálnici a ne mraky staveb a úprav kolem.
Avatar - Individualita
3. 6. 2013 09:08
Re: proč D3?
Ať už na jih Čech nebo do Rakouska jezdí skutečně hodně lidí, to mi věř. A cesta je to zatím neúměrně zdlouhavá, po E55 se prostě jezdit nedá. Takže já jsem každopádně pro co nejrychlejší výstavbu...
Avatar - aproximus
2. 6. 2013 23:24
proč D3?
k čemu dálnice v kraji s jednou z nejnižších hustot zalidnění a hdp, bez velkých sídel a aglomerací. k ničemu. jen pro spojení prahy s rakousy? zbytečné, jen další rána krajině. bohatě by postačila rychlostní silnice. ale je mi jasné, že kámoši zimoly, chovance a kmotra z hluboké se už nemůžou dočkat. zatímco jedna z nejdůležitějších komunikací v česku - R35 - je u ledu. :no: