Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Listopad 2014 na Veterán.auto.cz: Když jedno turbo nestačí

Listopad 2014 na Veterán.auto.cz: Když jedno turbo nestačí

Listopad 2014 na Veterán.auto.cz: Když jedno turbo nestačí Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V listopadu jsme vám na stránkách serveru Veterán.auto.cz nabídli čtveřici historických ohlédnutí. Až na jednu výjimku se jednalo o sportovně luxusní vozy.

Britský Alvis je dnes málo známý. Automobilka s červeným trojúhelníkem ve znaku existovala v letech 1919-1967, později často měnila majitele a vyráběla obrněnou techniku, logo přežilo dokonce až do roku 2004! V dobách produkce klasických automobilů se věnovala hlavně sportovním, které ale nebyly z nejlevnějších, protože se nejednalo o nijak velké série. Za poválečné modely musel zájemce zaplatit dvojnásobek oproti stejně velkým jaguarům! To ji nakonec zahubilo. Před druhým krvavým válečným konfliktem byla ale ještě plná života. Řada Speed z tohoto období je určitě nejznámější, jednalo se o skutečně ušlechtilé šestiválce 2,5, 3,6 a 4,3 l. Karoserie vznikaly výhradně individuálně mimo továrnu v Coventry.

Vozy americké značky Dodge na starém kontinentu oficiálně už nějaký ten neseženete. Ale má za sebou právě stoletou historii a odolala i řízenému bankrotu koncernu Chrysler. Model Coronet vznikal celkem v sedmi generacích v letech 1949-1976, jak už to tak v USA bývá, historie označení byla nakrátko přerušena. My jsme se věnovali prvním čtyřem do pauzy v roce 1959, kdy šlo o vozy třídy „full-size“, už počátku měřily 5,15 m. Poháněly je řadové šestiválce a V8, naposledy i legendární Hemi.

Žijeme v době turbodmychadel, dnešní zážehové motory mají jedno, dvě, tři, výjimečně i čtyři. Dokonce se vrátila i do formule 1, i když už ve spolupráci s elektromotory. Prvním sériovým autem na světě, které bylo vybavováno dvojicí „šneků“, bylo od prosince 1981 Maserati Biturbo. Vzniklo za „vlády“ Alejandra de Tomasa. Postupem času se rozvinulo do široké palety karosářských verzí (tudor, sedan, dvoudveřový spyder, kupé se dvěma rozvory) a měnilo jména. Relativně malé vidlicové šestiválce 2,0, 2,5 a 2,8 l měly zpočátku tři ventily, později přišla čtyřventilová technika. Výrazně hranatých vozů, jejichž design později upravil Marcello Gandini, vzniklo za třináct let skoro 37 tisíc, modenská továrna byla tehdy ještě manufakturou. De Tomaso však chtěl uvést v život levnější modely, což se mu povedlo. Poslední kusy celé řady se dožily spojení s Fiatem, tvarově z nich vycházel osmiválec Shamal i moderní kupé Ghibli.

Francouzský Talbot se po převzetí Italem Antoniem Lagem věnoval kromě závodů i stavbě luxusních automobilů. Typ T26 přišel ještě před válkou coby striktně sportovní vůz, až po ní oblékali sériové kusy nejslavnější karosáři té doby: Farina, Figoni & Falaschi, Franay, Ghia, Graber, Chapron i Saoutchik. A samozřejmě i mnozí další, které dnes znají už jen zasvěcení. Monoposty T26C vyhrávaly Velké ceny před vznikem MS formule 1, jely i u nás v Brně, po něm uspěly v mnoha nemistrovských kláních. Jako jedny z mála používaly atmosférické řadové šestiválce 4,5 l. S dvoumístným typem GS zase triumfovali otec a syn Rosierové v Le Mans 1950.

Alvis Speed: Šestiválce z Coventry

Britské vozy Alvis Speed si vysloužily pověst luxusních, spolehlivých a výkonných automobilů. Objem jejich řadových šestiválců postupně narůstal od 2,5 do 4,3 litru. O vozech malé britské automobilky Alvis z Coventry, založené v roce 1919, jsme už ve Veteránu před časem psali. Na vývoji vozů Alvis se významně podílel kapitán George Thomas Smith-Clarke (1884–1960), který byl v této automobilce od roku 1922 hlavním...

Celý článek: Alvis Speed: Šestiválce z Coventry

dodge maserati luxusni sportovnidodge maserati luxusni sportovni | Zdroj: acz

Dodge Coronet (1949–59): První čtyři generace

Model Coronet divize Dodge koncernu Chrysler debutoval v roce 1949 s řadovým šestiválcovým motorem. V dalších generacích se nabízel i s motory V8. Po skončení druhé světové války trvalo určitou dobu, než se americký automobilový průmysl přeorientoval na civilní výrobu. Až do roku 1949 dodávaly američtí výrobci většinou mírně upravené vozy předválečné konstrukce. Koncern Chrysler, spolu se...

Celý článek: Dodge Coronet (1949–59): První čtyři generace

dodge maserati luxusni sportovnidodge maserati luxusni sportovni | Zdroj: acz

Maserati Biturbo (1981–1994): Dvojitý doping

Maserati to nemělo v osmdesátých letech minulého století jako malá automobilka vůbec jednoduché. Řada Biturbo však zaznamenala na tehdejší dobu poměrně slušný komerční úspěch. Maserati Biturbo se vyrábělo celých třináct let a postupně se rozrostlo do velké škály modelů. Původní dvoudveřové verze doplnily sedany, přišel otevřený Spyder a nakonec odvozené kupé Karif. Auta vynikala striktně...

Celý článek: Maserati Biturbo (1981–1994): Dvojitý doping

dodge maserati luxusni sportovnidodge maserati luxusni sportovni | Zdroj: acz

Talbot-Lago T26 Record: V zajetí karosářů

Francouzská automobilka Talbot-Lago vyráběla v letech 1946–53 sedany, kabriolety a kupé T26. Na podvozky T26 GS se zkráceným rozvorem dodávaly karoserie specializované firmy. Talbot byla původně britská značka, založená v roce 1902 za účelem prodeje francouzských vozů Clément-Bayard ve Velké Británii. Založení značky financovali společně hrabě z Shrewsbury a Talbotu Charles Chetwynd-Talbot a Adolphe...

Celý článek: Talbot-Lago T26 Record: V zajetí karosářů

dodge maserati luxusni sportovnidodge maserati luxusni sportovni | Zdroj: acz

Začít diskuzi