Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na snížení emisí CO2 u aut se unie zatím nedokáže shodnout

redakce AUTO.CZ
Diskuze (22)
Mezi členskými státy Evropské unie nadále panují rozpory v tom, jak nastavit povinné limity pro snižování emisí oxidu uhličitého u aut. Vyplynulo to z čtvrteční schůzky ministrů životního prostředí v Lucemburku.

Evropská komise v prosinci navrhla, aby od roku 2012 v průměru za všechny modely lehkých užitkových automobilů spadající pod jednu značku u nových vozů byl limit na emise CO2130 gramů na kilometr. Dalších deset gramů by se pak mělo ušetřit pomocí energeticky úspornějších technologií v autech; třeba klimatizací či systémů pro sledování tlaku v pneumatikách.

Pokud by výrobci limit překročili, čelili by sankcím. Komise navrhla poplatek ve výši 20 eur za g/km pro rok 2012, který by se pak postupně navyšoval až na 95 eur v roce 2015 a dalších letech.

Rozporů kolem toho je ale nadále celá řada, vyplývá z takzvané "zprávy o pokroku", tedy jakéhosi shrnutí současné situace v této věci, o níž ministři tento týden jednali. Z některých členských zemí zní hlasy volající po snížení navrhovaných sankcí. Jsou také snahy odsunout vstup opatření v platnost až na rok 2015, nebo udělat postupný náběh.

Slovinsko, které nyní EU předsedá navíc navrhuje, aby u nových aut vstupujících na trhu po roce 2020 byl limit dokonce 95 gramů na kilometr. Většina států si prý přeje stanovit dlouhodobější cíle v této oblasti. Dá se však čekat, že návrh vyvolá i kritické reakce.

"Některé delegace podporují pozměňující a doplňující návrh předsednictva. Jiné by upřednostnily, aby se neuváděl odkaz na konkrétní číslo, protože v tomto stádiu neexistují spolehlivé vědecké podklady na určení toho, co by mohlo být realizovatelné a vhodné," uvedlo slovinské předsednictví ve zprávě.

Námitky už prezentovali třeba výrobci z evropského svazu výrobců automobilů ACEA. Naopak například ekologické hnutí Greenpeace by chtělo limit až 80 gramů na kilometr.

Greenpeace také u příležitosti dnešního jednání vyzvalo unii, aby nepodléhala mocným automobilovým lobby, vedeným německými automobilkami Volkswagen, BMW a Mercedes. Ty prý tlačí na to, aby oddálila a zmírnila zvažované plány na omezení emisí oxidu uhličitého u automobilů. Výzvu Greenpeace podpořilo i tím, že na jeřáb u vjezdu do sídla Rady EU jeho aktivisti vyvěsili několik transparentů.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (22)
9. 6. 2008 15:42
Re: Ekoterorismus
Čo dodať, máš (žiaľ) úplnú pravdu.
9. 6. 2008 15:38
Re: SUPERTUPCI
Ty toho nechápeš viyc, takžre nič nové pod slnkom...
8. 6. 2008 15:23
Ekoterorismus
I když si mnoho lidí tuká na hlavu, tak pomalu ale jistě vyléza na povrch, že Klaus měl pravdu. Všechno je to jenom byznys a obří obchod s ekologií nezaložený na prokazatelných faktech. Co naplat, že drtivá většina ropy se spotřebuje na výrobu plastů a jiných materiálů, které nás obklopují, ropy je stále více než dostatek, její cena je extrémně uměle navýšena finančími skupinami, jeden výbuch sopky vytvoří takové množství nox, co2 a jiných splodin, ale peníze z toho nejsou, tak kdo by o tom mluvil, přirodní ložiska metanu, která plní atmosféru dalšími skleníkovými plyny v gigantickém množství atd atd. Navíc jako novinka se zjistilo, že na Marsu "taje" led, což jaksi zeleným ekoteroristům dělá vrásky na čele, jelikož tim dostává slavné globální oteplování na frak.
Samozřejmě, jen hlupák se nemůže ohlížet na životní prostředí, které je třeba chránit a neničit, ale to co je nyní ve vyspělém světe děje není žádná záchrana modré planety, ale přehazování peněz lopatami.
8. 6. 2008 15:18
pouze pětinu!
Silniční doprava vypouští / a nebo spotřebuje ropy (ted nevím) prý pouze 20 % všech emisí /ropy na zeměkouli. na co takový humbuk? lobby všeho možného..
8. 6. 2008 13:09
Re: Emise
Hlavnim znecistovatelem je energetika, ktera je ale limitovana systemem emisnich povolenek. Stejne tak jsou regulovany i chemicke a jine tovarny, pokud neco vypousti do vzduchu. Automobily vubec nejsou malym znecistovatelem. Treba na emisich NOx se podili z 1/3. Podobne limity jsou zavedeny, svete div se, i u letadel. Takze vubec neni pravda, to co lobyste stale omylaji, ze chudak automobilovy prumysl je sikanovan a ostatni vesele znecistuji.