Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejoblíbenější barvy roku 2011: Bílá poráží stříbrnou

David Bureš
Diskuze (134)
Světu vládne bílý lak, v Evropě je však oblíbenější černá.

Výrobce laků PPG Industries zveřejnil pravidelný žebříček nejoblíbenějších barev. Společnost tvrdí, že na celém světě bylo zhruba 21 % automobilů modelového roku 2011 vyrobeno v bílém laku. Podle PPG Industries tak skončila desetiletá nadvláda stříbrné. Nový vůz ve stříbrném laku si pořídila pětina motoristů, stejný počet volil i černou.

Evropský trend se proti tomu celosvětovému mírně liší. Na starém kontinentě byl totiž letos nejoblíbenější černý lak, který se objevil na 26 % nových aut. Za černou je bílá (19 %), stříbrná (16 %) a šedá (15 %), s větším odstupem následuje modrá (9 %) a červená (7 %).

Přírodní barvy, mezi které PPG zahrnuje například zlatou, žlutou, oranžovou a hnědou, zvolil v Evropě každý dvacátý zákazník. Zelenou bylo lakováno každé padesáté vozidlo. Loni evropští zákazníci volili hlavně stříbrnou (v 32 % případů), černou (24 %), bílou (20 %) a modrou (10 %).

To v Severní Americe byla nejoblíbenější právě bílá (20 %), následována stříbrnou (19 %), černou (18 %) a šedou (15 %). Červená skončila spolu s modrou pátá (9 %), za nimi byly opět přírodní odstíny (5 %) a zelená (2 %).

V Asii a Tichomoří volil každý čtvrtý zákazník stříbrný vůz, 23 % nových aut se zde prodalo v bílé barvě a 17 % v černé. Červeným lakem bylo v Asii lakováno každé desáté vozidlo, následovala šedá (8 %), modrá spolu s přírodními barvami (v obou případech 7 %) a zelená (2 %).

Stále oblíbenějším se stávají matné laky. Automobilky je rády používají na automobilových výstavách, protože eliminují odrazy světel. Na ženevském autosalonu se však potvrdila obliba bílé barvy, 200 aut ze 706 zde vystavených bylo právě bílých.

Zákazníci si matnou barvou objednávají především na sportovní auta, prémiové sedany a vozy vyráběné v limitovaných počtech.

Nedávný výzkum firmy PPG Industries zjistil, že pro zákazníky je barva automobilu velice důležitá. Celých 77 % zákazníků uvedlo, že barva karoserie je pro ně faktorem ovlivňujícím nákup auta, 48 % spotřebitelů říká, že si výrobky obecně vybírají podle barvy.

Podle třetiny dotázaných je barva důležitým faktorem při nákupu vozu. Zhruba stejně lidí je ochotno si připlatit za automobil, který pomocí barvy vyjádří jejich osobnost, 40 % tázaných by pak preferovalo širší výběr barev.

PPG Industries automobilovým designérům nedávno představilo 70 nových odstínů, které by se mohly objevit na autech v modelových letech 2014 a 2015. Mezi nimi nechyběl lak nazvaný bílý nugát (krémová bílá se třpytkami), Goldeluxe (stříbrná s náznakem zlaté) nebo Pot O’Gold (světle zelená s nádechem zlaté).

Společnost PPG Industries byla založena v roce 1883, její vedení sídlí v Pittsburghu. Firma působí ve více než 60 státech světa, její tržby loni dosáhly 13,4 miliardy dolarů.

David Bureš
Diskuze (134)
Avatar - white label
13. 10. 2011 21:17
Re: NEJDŮLEŽITĚJŠÍ
Souhlas!
13. 10. 2011 20:53
Re: NEJDŮLEŽITĚJŠÍ
Tak vliv prostředí - úhel, barva a intenzita dopadajícího světla, úhel pohledu atd. - neskutečně komplikuje věci. Na to, pokud vím, pravidla neexistují. Kdyby jsi chtěl vytvořit lak, který bude za daných okolností zdůrazňovat křivky vozu, tak musíš jít citem. Něco takového je umění a lidé to dělají na základě zkušeností. Tahle problematika se trochu míjí s harmonií palety barev.

Pravidla jsou hlavně pro začátečníky, lidi bez citu a počítače. Zajímám se o umělou inteligenci, tedy i o kvantifikaci krásy a estetiky. Rozbor jsem psal kvůli tomu, že čtyři barvy opravdu nejsou dobrý nápad. V designu často méně je více. Tahle situace je specifická. Jeden z důvodů, proč má Mini tolik pěkných kombinací, je, že bílá a černá jdou prakticky se vším. Nejvíc parády většinou uděláš se dvěma barvami, když není zbytí, tak se třemi (třeba u Mini se černé nevyhneš, radši nemluvě o barvě disků, nebo chromování). Čtyři je všeobecně považováno za hranici, kam bys neměl jít.
Avatar - Pekelná Micinka
12. 10. 2011 16:33
Re: NEJDŮLEŽITĚJŠÍ
Ok. Já jen, že si mě v tom tvém předchozím příspěvku zmátl těmi úhly a vektory. Domníval jsem se, že zmiňuješ úhly, ze kterých je na auto pohlíženo (i když i to hraje roli, zejména kvůli světlu). Obecně tedy vím, o čem mluvíš, akorát jsem asi neočekával takový důkladný rozbor barevného prostoru kvůli červeným zrcátkům na šedivém autě, kde by šlo tu červenou trefit prakticky od oka, to samé žlutou a modrou (pokud by existovalo zadání, jak to má v celku vyznít). Ad. to, co si rozebral v příspěvku. [odkaz]
12. 10. 2011 14:19
Re: NEJDŮLEŽITĚJŠÍ
To není vůbec jednoduché téma. Existuje pár základních pravidel, na kterých se každý shodne a která lze vypozorovat i historicky v umění. Spíš najdeš pravidla o úhlech. Například doplňková barva je barva posunutá o 180° (uvažuje se, že barevný prostor má 360°, jako svět). Taková dvojice barev tvoří velký kontrast a často najde uplatnění při tvorbě loga. Pro daný vektor můžeš použít další, o málo posunutý - řekněme 5, 10, 15 stupňů. To jsou analogické barvy. Odstínová schémata jsou už víc o umění (o tvém stylu, co chceš sdělit, jak to má působit). Můžeš mít schéma, které generuje pastelové barvy - světlé, tmavé, jak chceš. Originální sadu vektorů můžeš použít pro mnoho účelů a podle účelu si musíš vyladit schéma. Některá použití mají svá pravidla. Například ve webdesignu máš doporučení ohledně kontrastu barvy textu s barvou pozadí. Pokud tvé schéma má generovat barevnou paletu pro jednotlivé prvky webu, musíš dbát na to, aby jednotlivé barvy měly takové vlastnosti, aby web nejen dobře vypadal, ale byl také pohodlně použitelný.

Hraje tu také roli barevný prostor jako takový. Popis barvy je celkem jednotný, ale způsobů, jak si prostor uplácat, je řada. V jednoduchý prostorech, které najdeš dnes v počítačích, tahle pravidla kolikrát negenerují optimální výsledky. Člověk nevnímá všechny barvy stejně. Takže se můžeš při tvorbě prostoru snažit kompenzovat vlastnosti lidského oka. Estetická pravidla nejsou tolik složitá (jednoduchá jsou ustálená, složitější jsou filosofický problém - umění), skutečná výzva je v tom postavit model, nad kterým fungují. Problém se projevuje tak, že pro některé základní úhly (od kterých odvozuješ zbytek) to funguje, ale pro jiné ne. To naznačuje, že prostor není správně uspořádaný.
Avatar - Pekelná Micinka
12. 10. 2011 13:39
Re: MINI
To jsme si asi úplně nerozuměli. To napětí, resp. pocity a to ne jen pozitivní, ve mě vyvolává ten počet (dvojitých)paprsků - 4. Jejich design je povedený, líbí se mi. Pro přirozenější pocit, bych však chtěl variantu s pěti.