Nejoblíbenější barvy roku 2011: Bílá poráží stříbrnou
Výrobce laků PPG Industries zveřejnil pravidelný žebříček nejoblíbenějších barev. Společnost tvrdí, že na celém světě bylo zhruba 21 % automobilů modelového roku 2011 vyrobeno v bílém laku. Podle PPG Industries tak skončila desetiletá nadvláda stříbrné. Nový vůz ve stříbrném laku si pořídila pětina motoristů, stejný počet volil i černou.
Evropský trend se proti tomu celosvětovému mírně liší. Na starém kontinentě byl totiž letos nejoblíbenější černý lak, který se objevil na 26 % nových aut. Za černou je bílá (19 %), stříbrná (16 %) a šedá (15 %), s větším odstupem následuje modrá (9 %) a červená (7 %).
Přírodní barvy, mezi které PPG zahrnuje například zlatou, žlutou, oranžovou a hnědou, zvolil v Evropě každý dvacátý zákazník. Zelenou bylo lakováno každé padesáté vozidlo. Loni evropští zákazníci volili hlavně stříbrnou (v 32 % případů), černou (24 %), bílou (20 %) a modrou (10 %).
To v Severní Americe byla nejoblíbenější právě bílá (20 %), následována stříbrnou (19 %), černou (18 %) a šedou (15 %). Červená skončila spolu s modrou pátá (9 %), za nimi byly opět přírodní odstíny (5 %) a zelená (2 %).
V Asii a Tichomoří volil každý čtvrtý zákazník stříbrný vůz, 23 % nových aut se zde prodalo v bílé barvě a 17 % v černé. Červeným lakem bylo v Asii lakováno každé desáté vozidlo, následovala šedá (8 %), modrá spolu s přírodními barvami (v obou případech 7 %) a zelená (2 %).
Stále oblíbenějším se stávají matné laky. Automobilky je rády používají na automobilových výstavách, protože eliminují odrazy světel. Na ženevském autosalonu se však potvrdila obliba bílé barvy, 200 aut ze 706 zde vystavených bylo právě bílých.
Zákazníci si matnou barvou objednávají především na sportovní auta, prémiové sedany a vozy vyráběné v limitovaných počtech.
Nedávný výzkum firmy PPG Industries zjistil, že pro zákazníky je barva automobilu velice důležitá. Celých 77 % zákazníků uvedlo, že barva karoserie je pro ně faktorem ovlivňujícím nákup auta, 48 % spotřebitelů říká, že si výrobky obecně vybírají podle barvy.
Podle třetiny dotázaných je barva důležitým faktorem při nákupu vozu. Zhruba stejně lidí je ochotno si připlatit za automobil, který pomocí barvy vyjádří jejich osobnost, 40 % tázaných by pak preferovalo širší výběr barev.
PPG Industries automobilovým designérům nedávno představilo 70 nových odstínů, které by se mohly objevit na autech v modelových letech 2014 a 2015. Mezi nimi nechyběl lak nazvaný bílý nugát (krémová bílá se třpytkami), Goldeluxe (stříbrná s náznakem zlaté) nebo Pot O’Gold (světle zelená s nádechem zlaté).
Společnost PPG Industries byla založena v roce 1883, její vedení sídlí v Pittsburghu. Firma působí ve více než 60 státech světa, její tržby loni dosáhly 13,4 miliardy dolarů.