Přizpůsobí se výrobci zelené poptávce firemních autoparků?
V čele boje za „zelenější“ firemní autoparky stojí Velká Británie. Počínaje dubnem 2008 začnou být úlevy na dani za firemní auta stanovovány podle objemu emisí, kde klíčovými hodnotami budou limity oxidu uhličitého 120g/km a 165g/km. V současné době produkuje firemní auto ve Velké Británii v průměru 170-180g CO2 na 1 km. Vzhledem k tomu, že smlouvy mezi podniky a jejich zaměstnanci na soukromé užívání firemních aut se obvykle uzavírají na dobu tří let, mohli by zaměstnanci při výběru auta v příštím roce zatížit jak sebe, tak svého zaměstnavatele zvýšenou daní, rozhodnou-li se pro (jak říká zákon) neekologický vůz.
Mike Woodward, partner firmy Deloitte pro poradenství v oblasti automobilového průmyslu, říká: „V roce 2002 přešel systém zdanění zaměstnanecké výhody v podobě služebních vozidel na systém zvýhodněných sazeb podle emisí a procento prodaných aut na naftový pohon se z 20 procent zvýšilo na více než 60 procent. Očekáváme, že navržené změny daňových úlev týkajících se firemních aut budou mít podobný účinek, a že se značně zvýší poptávka po vozidlech s emisemi pod 165 g CO2. Výrobci musí reagovat na nastávající daňové změny, aby jejich automobily odpovídaly novým požadavkům správců firemních autoparků.“
„V širším časovém horizontu zareagují výrobci na situaci produkcí čistějších motorů na alternativní paliva,“ říká Mike Woodward. „V nejbližší době však očekáváme změny ve složení větších vozových parků, ve kterých se objeví více nízkoemisních aut. To může mít značný dopad na nabídku prodávaných vozidel.“
Britská vláda ovšem již některá daňová opatření zavedla, když zvýšila spotřební daň u aut s vysokými emisemi oxidu uhličitého. Podniky, které budou mít ve svých autoparcích „vysokoemisní vozy“, proto mohou přijít o nezanedbatelnou část příjmů z dalšího prodeje těchto aut, protože jim daňové znevýhodnění sníží cenu na trhu ojetých vozidel. Zároveň je pravděpodobné, že vláda zavede opatření, která znevýhodní program vlastnictví aut zaměstnanci, což povede k návratu k systému firemních aut.
„Výrobci aut už několik let vyrábějí stále ekologičtější vozidla a celé odvětví reaguje na nové potřeby pozitivně – stačí se jen podívat na nové technologie, které přicházejí na trh, a pokrok je jasně vidět,“ brání automobilky Christopher Macgowan, ředitel Společnosti výrobců a prodejců automobilů ve Velké Británii.
V každém případě se schyluje k situaci, kdy výrobci budou muset v krátké době vyhovět poptávce po ekologičtějších autech a přispět tak k omezování emisí oxidu uhličitého. Správci autoparků tedy budou v rámci automobilového průmyslu pravděpodobně mezi prvními, kteří budou muset čelit tlaku poptávky po autech s nízkou produkcí oxidu uhličitého, aby tak dostáli vlastním firemním záměrům v ochraně ovzduší.
Pro srovnání - v České republice je v současné době motivace k obnově parku osobních vozidel za vozy s nízkými emisemi minimální. Uplatňuje se ve větší míře prakticky jen u firemních užitkových vozidel, a to sníženou sazbou silniční daně o 40 až 48 % v závislosti na tom, zda vozidlo splňuje emisní normy Euro 2, respektive Euro 3. Tato zvýhodnění však s letošním rokem končí a zůstane v platnosti pouze daňové znevýhodnění v podobě 15procentní přirážky pro vozidla registrovaná před rokem 1990.