Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rally of Great Britain - hodnocení

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Dramatická letošní anglická rally se po dlouhé době stala napínavou až do samého konce. Potvrdila nástup nové generace závodníků kteří čekají na svůj první výrazný úspěch.

Dramatická letošní anglická rally se po dlouhé době stala napínavou až do samého konce. Potvrdila nástup nové generace závodníků kteří čekají na svůj první výrazný úspěch. Ze souboje o vicemistra se nejvíce radoval P. Solberg, který měl naději spíše v rovině teorie.

Na startu bylo celkem 95 posádek, do cíle jich dorazilo pouhých 39. Délka tratě 1636,14 km, 17 RZ o celkové délce 390,57 km s blátivým povrchem a častými mlhami. To zapříčinilo poměrně velké množství havárii a mnoho soutěžících nedokončilo. Největší drama si asi prožil Armin Schwarz, který poničil zadní část vozu a zplodiny se dostávali zpět do vozu. Katastrofou by se dal nazvat letošní ročník pro tovární tým Peugeot, který sice vybojoval dva body do hodnocení značek, ale ani jeden z prioritních jezdců soutěž nedokončil. Naproti tomu se pro tým Ford, stala RAC totálním úspěchem, když všechny soutěžní vozy dokončili soutěž na bodovaných místech. Z minima vytěžilo maximum Subaru, P. Solberg vyhrál, a T. Mäkinen dokončil na čtvrtém místě. Tovární tým Škoda prohrál souboj o čtvrté místo s týmem Hyundai, přesto po loňském hodnocení obhájil pátou pozici před vozy Mitsubishi, pro kterého rally skončila fiaskem, v cíli neměl ani jeden vůz.

Petter Solberg (1)

První vítězství ve své kariéře při 46 startu dosáhl P. Solberg od roku1998 kdy poprvé vstoupil do MS rally na start Švédské rally (dokončil na 16. místě). Prvního výraznějšího úspěchu dosáhl v roce 2001 na Řecké rally, kde obsadil druhé místo s vozem Subaru Impreza S44. Nejblíže prvnímu vítězství byl v letošním roce v argentinské rally, když prohrál s C. Sainzem. Od samého počátku rally se pohybuje na druhém místě, pak se propadá na pátou pozici. Po první etapě je druhý za vedoucím M. Grönholmem a je jediný, který je mu schopen konkurovat. Ve druhé etapě si neporadil s dravě jedoucím M. Martinem, a propadá se na třetí pozici. Po odstoupení M. Grönholma začíná bojovat o svůj životní úspěch s M. Martinem a agresivní jízdou snižuje náskok M. Martina. Ve třetí etapě se daří nástup v nejdelší RZ a má dvacet vteřin k dobru náskoku na M. Martina. Svůj náskok udrží, a vyhrává tak svou první soutěž MS Rally a vzhledem k odstoupení předních jezdců se stává překvapivě i vicemistrem MS.

Markko Martin (2)

Vyhrává první RZ, pak se propadá na třetí místo, bojuje je zpět druhý a opět se propadá na třetí místo. Po dravém útoku se usazuje na druhém místě a po odstoupení M. Grönholma jde do vedení průběžného pořadí. Bojuje o své první vítězství s P. Solbergem, ale prohrává v úvodu třetího dne a je opět druhý. Snaží se ještě kontrovat, ale v 16. RZ opět prohrává a soustřeďuje se na druhou pozici průběžného pořadí. M. Martin tak dosáhl jako třetí jezdec Fordu na své nejlepší umístění v letošním roce, když stejně tak mohl vyhrát v rally Safari kde bezkonkurenčně a vedl, ale zradila jej technika (dokončil na čtvrtém místě). M. Martin tak dosáhl první "bedny" v jeho kariéře MS od roku 1997 kdy poprvé startoval ve Finské Rally. Nejlepšího umístění dosáhl ve svém 43 startu v seriálu MS.

Carlos Sainz (3)

Pohoda sama o sobě. Od první RZ se drží na čtvrtém místě, a po odstoupení M. Grönholma v desáté RZ se posouvá zpět na třetí místo. V patnácté RZ podléhá útoku R. Burnse, který se neustále zrychluje, ale po jeho havárii v 16. RZ se opět dostává zpět na třetí pozici a je druhým bodujícím jezdcem továrního týmu Ford. Je to tak po jeho vítězství v Argentině počtvrté co stál na bedně jako třetí! (třetí byl ještě v Monte Carlu, Švédsku a Akropolis).

Tommi Mäkinen (4)

Jede jako za starých časů. Rychle a dravě, dělá sice jezdecké chyby, ale podaří se mu krizové situace zvládnout. Po první rychlostní zkoušce je sedmý, pak se posouvá na šestou bodovanou pozici kde se udrží až do konce první etapy. V úvodu druhé etapy prohrává souboj s nastupujícím R. Burnsem, je sedmý. Pak prohrává s C. McRaem ale díky odstoupení M. Grönholma se drží na sedmé pozici tentokráte za šestým C. McRaem. V následující RZ však kontruje a poráží C. McRaeho, a dostává se na pátou průběžnou pozici, když se startovním polem po technických potížích propadá H. Rovanpera. Svou pátou pozici si drží až do havárie R. Burnse, po které se posouvá na konečnou čtvrtou příčku.

Colin McRae (5)

Nemastný nevýrazný výkon se spoustou jezdeckých chyb. Jakoby to ani nestartoval bouřlivák Colin McRae. Po první rychlostní zkoušce byl na třetím místě, ale ve druhé se propadl na sedmnáctou pozici, když v jedné zatáčce nedobrzdil, zhasl mu motor a nabral ztrátu přes jednu minutu. Tím se připravil o možnost bojovat o absolutní vítězství. Nicméně zabral a v první etapě skončil na sedmém místě. Ve druhé etapě musel tvrdě bojovat s T. Mäkinenem, posléze s S. Loebem. V poslední dvoukilometrové RZ dělá opět chybu, přetáčí vůz a zháší mu motor. Propadá se tak na sedmou pozici. Ve třetí etapě se snaží bojovat, a vývojem dění se dostává na konečnou pátou pozici. Prohrává tak souboj o vicemistra a končí v letošním šampionátu až na čtvrtém místě za C. Sainzem.

Mark Higgins (6)

Dalším překvapením bylo šesté místo čtvrtého jezdce Fordu M. Higginse, který ve svém dvaadvacátém závodě získal první bod v seriálu MS od roku 1990 kdy jel svou první soutěž MS. Je to nejlepší umístění soukromníka, který se prosadil v poli profesionálů v letošním ročníku RAC. Po třetí RZ je na osmém místě, v páté RZ je desátý. Ve druhé etapě je desátý až do desáté RZ, posouvá se na deváté místo po 12 RZ je již osmý a po šestnácté rychlostní zkoušce je na šesté bodované pozici, kde končí se ziskem svého prvního bodu.

Umístění dalších jezdců

SUBARU 555 WORD RALLY TEAM

Nasazuje pouze dva vozy, ale bodový zisk je maximální! Petter Solberg vyhrává, T. Mäkinen je dokonce čtvrtý. Subaru tak získává své druhé letošní vítězství shodou okolností si to rozdělili oba jezdci. První vyhrává T. Mäkinen a to v Monte Carlu, naopak P. Solberg vyhrává poslední závod letošní sezóny RAC rally. Dávno již bylo rozhodnuto, že Subaru v letošním ročníku skončí na třetím místě Šampionátu MS Rally s 67 body.

FORD MOTOR COMPANY LTD

Sen, který se splnil pouze částečně. Všichni jezdci dojeli na bodovaných místech, včetně továrnou podporovaný soukromník M. Higgins. Smutno je asi z prohry M. Martina, který v přímém souboji prohrál s P. Solbergem, a z výkonu C. McRaeho, od kterého se čekal lepší výkon. Jinak sen všech šéfů továrních týmů! M. Martin dojel na druhém místě, za ním dojel třetí C. Sainz, C. McRae se protrápil na páté místo a skvělým závěrem se dostal M. Higgins na šestou bodovanou pozici. Ford skončil v hodnocení značek na druhém místě s konečným počtem 104 bodů. Za zmínku stojí i to, že Ford v letošní sezóně jako jediný měl v první šestce alespoň jeden vůz v cíli.

TEAM PEUGEOT TOTAL

Tentokráte jezdci Peugeotu ušetřili vítězný doutník svému šéfovi továrního týmu Peugeot Total Sport Corrado Proverovi. Čest týmu zachraňoval H. Rovanperä. Po haváriích M. Grönholma a R. Burnse tak v závěru soutěže vybojoval H. Rovanpera dva body pro tým. V soutěži továrních týmů letos vyhrál Peugeot suverénně s celkovým ziskem 165 bodů.

Harri Rovanperä (7)

Jako jediný bodoval pro tým a sám dokončil na sedmé nebodované pozici. Rally začal na sedmém místě, pak se propracoval na pátou pozici, o kterou přišel o díky technickým problémům a propadá se na jedenáctou pozici. Ve třetí etapě je osmý a znovu se po problémech s hydraulikou propadá na deváté místo. Bojuje dál a rally končí na sedmé nebodované pozici.

Marcus Grönholm

Po první RZ je na šestém místě a ve druhé RZ vyhrává a jde do čela průběžného pořadí! První místo si drží až do školácké jezdecké chyby v 10. RZ. Kdy po několika přemetech končí se zdemolovaným voze. Přesto si zajišťuje suverénně titul MS. Podle svého prohlášení by příští rok chtěl získat svůj třetí titul. V letošní sezóně získal pět vítězství a to ve Švédské, Řecké, Finské, Novozélandské a Australské rally a celkově získal 77 bodů.

Richard Burns

Úřadující MS se pokusil získat své letošní první vítězství s vozem Peugeot. Zůstalo však pouze u přání. Jeho jízda je dravá, po první RZ je druhý, ale po jezdecké chybě se propadá až na dvanáctou pozici. Začíná útočit, a ve druhé etapě je již osmý. Po desáté RZ je již čtvrtý. V patnácté RZ poráží C. Sainze a je třetí se ztrátou 55,9 vteřiny na vedoucího P. Solberga. Osudová je mu však následná šestnáctá RZ, kdy po jedné zatáčce "parkuje" vůz do lesa a ze soutěže musí odstoupit. Nejenže neboduje, ale propadá se i v konečném pořadí MS na pátou pozici.

HYUNDAI CASTROL WORLD RALLY TEAM

Nasazuje tři vozy pro zisk čtvrtého místa v hodnocení MS značek. Nakonec se mu to podaří. Od počátku soutěže vytvořil tým Hyundai trojblok proti týmu Škoda a všichni tři jezdci se drželi za sebou. Tým tak získal jeden bod a z tria Škoda, Mitsubishi a Hyundai se posunul na čtvrtou pozici celkového pořadí.

Freddy Loix (8)

Začíná soutěž ze sedmnáctého místa a po druhé RZ je již devátý. Pak se propadá na jedenácté místo a od druhé etapy stoupá vzhůru. Je desátý a na konci druhé etapy je dokonce devátý. Ve třetí etapě se propadá na desáté místo, ale znovu bojuje a je překvapivě sedmý. V závěru rally prohrává s H. Rovanperou, v boji o sedmé místo a končí rally na osmém místě. To však znamená jeden bod do hodnocení týmu a tím i celkovou čtvrtou pozici v hodnocení značek.

Juha Kankkunen (9)

Jede jako přes kopírák za F. Loixem. Dokončuje rally na devátém místě a jede vždy o jednu příčku zpět jako F. Loix. Prakticky tak zdvojuje možnost zisku bodů při možném nenadálém výpadku F. Loixe.

Armin Schwarz:

Začíná soutěž na osmnáctém místě, ale v následující RZ je už třináctý. Pak se propadá o pozici zpět, je čtrnáctý. Znovu se dostává na třináctou pozici. Ve druhé etapě, ale poškozuje zadní část vozu, poškodí výfukové potrubí, které vrací výfukové plyny zpět do vozu. Propadá se až na šestadvacátou pozici, ale po doporučení lékaře odstupuje.

ŠKODA MOTORSPORT

Vedoucí týmu Pavel Janeba řekl: "Nedá se říci, že bych byl zklamaný. Náš soupeř byl dnes prostě lepší. Čtvrté místo nám uniklo pouze o jediný bod. Podíváme-li se na letošní rok jako celek, můžeme mít radost z viditelného pokroku, neboť jsme se našim soupeřům opět o něco přiblížili. Myslím, že tým Škoda Motorsport v tak náročné sezóně, v níž poprvé absolvoval všech 14 soutěží, zaznamenal dobré výsledky a značka Škoda byla vidět. "

Toni Gardemeister (10)

Finská posádka Toni Gardemeister - Paavo Lukander dojela ve 14. podniku na desátém místě. V dnešní husté mlze, která jezdce trápila především v úvodní dlouhé zkoušce, se náskok největších soupeřů již nedal dostihnout. "Ze začátku jsme se snažili přidat, ale bylo to až moc nebezpečné. Protože Freddyho náskok byl příliš velký a v dnešních podmínkách nedostižitelný, nechtěli jsme pak už zbytečně riskovat, " řekl Gardemeisterův spolujezdec Paavo Lukander. Toni, který v letošním mistrovství světa jezdců nasbíral tři body a celkově obsadil 13. místo, po skončení Britské rallye řekl: "Mrzí mě, že nám 4. příčka ve značkách unikla, scházel nám k ní kousek. Doufám, že příští rok, na který se už nyní moc těším, to týmu Hyundai vrátíme! "

Kenneth Eriksson (13)

Hodně zklamaný byl po letošní poslední rychlostní zkoušce mistrovství světa Kenneth Eriksson, který v soutěži obsadil 13. místo. "Mé šance pomoci týmu vzaly za své již v pátek, kdy jsme kvůli problému s brzdami ztratili příliš mnoho. Jsem velmi zklamaný, protože se nám nepodařilo splnit náš cíl - porazit v továrním mistrovství oba naše největší soupeře, " řekl zkušený Švéd, který spolu se svou spolujezdkyní Tinou Thörnerovou obsadil v konečném pořadí světového šampionátu jezdců 18. příčku.

Roman Kresta (15)

"Se svým výsledkem v tak náročné rallye jsem spokojený. Cítím, že se stále zlepšuji, i když se špičkou se pořád ještě nemohu měřit. Získal jsem další cenné zkušenosti, které mě opět posunuly o něco dál. Škoda třech dnešních defektů, které nás s Milošem stály několik minut. Takový ale tento sport je, " řekl Kresta, který se svým novým spolujezdcem Milošem Hůlkou dojel 15. místě.

MARLBORO MITSUBISHI RALLIART

Letošní poslední soutěž RAC nedopadla pro vozy Mitsubishi dobře. Ve třetí rychlostní zkoušce přichází o první vůz, a v desáté RZ přichází o dva poslední vozy. Šéf týmu Mitsubishi chce na letošní sezónu co nejdříve zapomenout.

Francois Delecour

V první RZ se propadá až na patnáctou pozici. Ve druhé RZ je již čtrnáctý, ale v následující RZ se propadá na sedmnácté místo. Bojuje, a posouvá se zpět na šestnácté místo až do osudové havárie. Hned po zastavení doslova řve na svého spolujezdce D. Sagvinoriho, že již po několikáté mu nahlásil pozdě zatáčku. Zničený podvozek však znamená stop v letošním ročníku RAC rally.

Jani Paasonen

začíná až z devatenáctého místa. Postupně se propracovává dopředu a rally končí, když pozdě reaguje na nepřesné mávání a zpomalování jízdy tratových komisařů. Končí tak několik metrů vedla M. Grönholma.

Justin Dále

Na RZ 2 udělal Dale kotrmelec a poškodil přitom chladič. Následně mu začala unikat voda a na RZ 3 nabral téměř osmnáctiminutovou ztrátu. Kromě toho značně poškodil také karosérii a z bezpečnostních důvodu nebylo možné dále pokračovat. Museli jsme v rychlostní zkoušce třikrát zastavit, abychom doplnili vodu. V servisu ale zjistili, že mám kromě chladiče značně poškozenou také karosérii a s tím jsme proste nemohli pokračovat. Jsem opravdu zklamán, nejen kvůli sobe, ale také z důvodu, že nemohu nijak pomoci týmu Mitsubishi, " dodal Dale.

Gilles Panizzi (11)

Dokončil soutěž na jedenáctém místě, se ztrátou 8,32 minuty na vítězného P. Solberga. Nepodařilo se mu bodovat, ale v konečném pořadí MS skončil na šestém místě se ziskem 31 bodů.

Sebastian Loeb

Přestože posádka továrního týmu Citro—n Sport Sebastien Loeb-Daniel Elena mela skvěle rozjetou Britskou rally a mohla získat bod za šesté místo, nebylo ji dopráno soutěž dokončit. Na předposlední šestnácté rychlostní zkoušce totiž musela kvůli poškozenému podvozku a zavěšení levého předního kola z rally odstoupit.

Thomas Randström

Končí v sedmé RZ pro nespecifikované technické problémy. Odstupuje z devatenáctého místa.

Valentino ROSSI

Končí ve druhé RZ, když přetáčí zadní část vozu, a kolmo se staví s vozem v příkopu. Nedokáže se z něj dostat. Pro V. Rossiho je to v místech, kde je nejsou žádní diváci aby mu pomohli.

FIA WORLD CHAMPIONSHIPS 2002

FIA World Rally Championship - jezdci:

1. M. Grönholm (FIN) 77, 2. P. Solberg (N) 37, 3. C. Sainz (E) 36, 4. C. McRae (GB) 35, 5. R. Burns (GB) 34, 6. G. Panizzi (F) 31, 7. H. Rovanperä (FIN) 30, 8. T. Mäkinen (FIN) 22, 9. M. Martin (EE) 20, 10. S Loeb (F) 18 bodů

FIA World Rally Championship - týmy:

1. Peugeot 165, 2. Ford 104, 3. Subaru 67, 4. Hyundai 10, 5 Škoda 9, 6. Mitsubishi 9.

FIA Junior World Rally Championship (po 6 z 6 kol):

1. Sola (E) 37, Dallavilla (I) 29, Tuohino (FIN) 15, Basso (I) 14, Caldani (I) 13, Duval (B) 12, McShea (GB) 6, Schelle (D) 5, Galli (I) 5, Feghali (RL) 4, Rowe (GB) 4, další.

FIA Production Car World Championship (po 8 z 8 kol, tento podnik se nepočítá):

1. Singh (MAL) 28, Sohlberg (FIN) 26, Ferreyros (PE) 20, Fiorio (I) 16, Arai (J) 12, Trelles (ROU) 12, Iliev (BG) 9, Rowe (GB) 11, další.

Prvním závodem sezóny 2003 je tradiční start proslulého závodu Rallye Monte Carlo 22 - 26. Ledna 2003.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)