Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Silnice smrti v ČR ukazuje nová mapa

David Bureš
Diskuze (37)
Dvacítka silnic je podle nové mapy nebezpečných silnic označena za ty s vysokým rizikem. Dají se tedy označit za silnice smrti.

Nejvíce nebezpečných silnic je ve Středočeském kraji, Olomouckém kraji a na severu Čech. Vyplývá to z mapy rizikových silnic, jejíž nejnovější verzi zveřejnila společnost AF-Cityplan zabývající se dopravním inženýrstvím. Spolupracoval na ní i Ústřední Automotoklub ČR.

Riziková mapa vznikla v rámci projektu EuroRAP, zmapovány byly pouze dálnice a silnice I. třídy o celkové délce 6.500 kilometrů. Nebezpečnost silnic byla vypočítána na základě statistik nehodovosti na tom daném úseku a hustotě provozu z třech po sobě jdoucích let, aby byl snížen vliv extrémních čísel.

Míra rizika havárie s tragickými následky nebo vážným zraněním je vyznačena pěti různými barvami. Ty nejnebezpečnější jsou černé – takových silnic je dle mapy 20 o celkové délce 390 kilometrů. Patří mezi ně I/43 u Lanškrouna, část I/46 na okraji Olomouckého kraje nebo I/14 z Trutnova k Náchodu.

Naopak mezi nejbezpečnější silnice (značené zelenou barvou) patří převážně rychlostní silnice a dálnice, a to včetně úseků na obávané dálnici D1. Pokud se započte množství projíždějících vozidel, připadá na ně 4,5krát méně nehod než na silnicích I. třídy.

Technický ředitel společnosti AF-Cityplan Jiří Landa tvrdí, že nebezpečné úseky mají mnoho společného. Jedná se o křivolaké silnice s ostrými zatáčkami, problémem jsou i nepřehledné křižovatky bez odbočovacích pruhů, nově vysazované stromy podél cest nebo zastaralá svodidla.

Landa upozorňuje na to, že mapa je pouze orientační. Například na Slovensku nebo Řecku probíhá mnohem podrobnější mapování rizikových silnic.

Počet mrtvých na českých silnicích klesá – loni během dopravních nehod v ČR zahynulo 681 lidí, o 12 procent méně než v roce 2011, na tuzemských silnicích je ale stále co zlepšovat. Řešením by byly například silnice I. třídy rozšířené na střídavou jízdu ve dvou a jednom jízdním pruhu jako v Německu. Na takových silnicích řidiči bezpečněji předjíždí, protože si počkají, až se jejich směr rozšíří na dva pruhy. Problémem jsou ale samozřejmě finance.

David Bureš
Diskuze (37)
15. 11. 2013 07:22
Re: Pokles úmrtí
Nevím, jak moc to platí obecně, ale v centru Plzně se lidi už před zavedením bodového systému celkem naučili pouštět chodce na přechodu. Po zavedení bodového systému najednou na přechodu chodce pustil tak jeden z desíti, protože všichni ostatní napjatě sledovali tachák. A teď se to trochu zlepšuje, od té doby, co dali aspoň mírnou toleranci - že za 53 km/h neseberou body.
Taky se tu trochu zlepšuje vyježděnost šoférů, ale zase se zvyšuje drzost a agresivita - což souvisí s přeplněnými silnicemi.
Co se týká Řecka, tam jsem byl jen jednou. Ani nevím, jestli už tam body měli nebo ještě ne. A hlavně Athény byl propastný rozdíl proti naprosto pohodovému Římu - prostě orientální vlivy. Já mám auto, tak jedu. Ty jsi pěšák, takže uhni. Na to ovšem bodový systém asi vliv nemá, to je celkové klima společnosti.
Evropskou statistiku na nic z toho nemám, jen vlastní pozorování.
Mrtvých na našich cestách ubývá, což je samozřejmě dobře. Téhle statistice věřím, taky nedovedu posoudit, čím a v jakém poměru to je.
A ten můj příspěvek není proti bodovému systému, ale proti způsobu jeho uvádění v praxi u nás - že se z toho vypíchne třeba jenom ta rychlost a ze systému se tím stává pouhá buzerace.
14. 11. 2013 23:45
Re: Pokles úmrtí
Ono to neni o simrani, tu 50 prekrocis lehce i kdyz plyn jen lechtas.
Avatar - Ozzman
14. 11. 2013 18:46
Re: Pokles úmrtí
To, že tě šimrá noha na pedálu neni výmluva :D:D:D:D Ale chápu tě >:D
Avatar - Ozzman
14. 11. 2013 16:49
Re: Mrtví ?
Čistě z analytického hlediska, spočítat mrtvé je jednodušší, je na to přesná definice, vztahuje se na lidi zemřelé při dopravní nehodě nebo na následky do 30dnů od nehody.
14. 11. 2013 16:49
Re: Pokles úmrtí
S tim udrzovanim 50, no nevim no, jednoduche to neni >:D , leda s omezovacem rychlosti :-)