Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Situace kolem R35 houstne, pozemky zřejmě budou vyvlastněny

Jan Mička
Diskuze (21)
Ministerstvo dopravy nakonec přistoupí k vyvlastnění pozemků nutných pro výstavbu silnice R35. Majitelé půdy se chtějí bránit.

O problematice výstavby rychlostní silnice R35 z Opatovic nad Labem směrem na Lipník nad Bečvou jsme informovali již na konci ledna. Hlavní překážkou přitom byl a stále je výkup potřebných pozemků, které jejich majitelé nechtějí za stávajících podmínek odprodat. Ačkoliv dosavadní jednání s vlastníky půdy nikam nevedlo, Ministerstvo dopravy si chce přesto prosadit svou - potřebné pozemky má v plánu vyvlastnit. Před majiteli potřebné půdy nyní stojí závažné rozhodnutí – buď prodají, nebo budou za pár týdnů čelit vyvlastňovacímu řízení.

Informaci uvedl server iDnes.cz. Vyvlastnění pozemků se přitom týká majitelů, kteří je odmítli odprodat za třetinovou cenu ve srovnání s rokem 2012. Zatímco tehdy mohli dostat za metr čtvereční zhruba 100 Kč, nyní je to už pouze 30 Kč.

Desítky dotyčných, kterých se plánované vyvlastnění týká, proti němu samozřejmě ostře vystupují. Nikoliv však jednotlivě, ale jako četná skupina, která chce argumentovat porušením lidských práv a ústavních zvyklostí. Nedá se přitom říci, že by pro odkup nebylo dostatek financí. Podle dřívějších zpráv České televize má totiž Ředitelství silnic a dálnic pro tyto účely vyhrazeno 200 milionů korun.

Jan Mička
Diskuze (21)
Avatar - RWD
12. 4. 2014 09:41
Re: Don Vito Corleone by měl radost
Zákon vyvlastnění u nás sice existuje, ale je postavený (pro vyvlastňovaného) poměrně rozumně a tím i téměř neaplikovatelně.
Pokud si dobře pamatuji, tak aby bylo možné něco vyvlastnit, musí o tom rozhodnout soud. Soud v takovém řízení přihlíží především na to, zda bylo naplněno maximální možné úsilí ze strany vyvlastňovatele směřující k dohodě a to pro všechny vyjednávací nabídky i finanční kompenzace. Jestliže tedy bylo nabízeno 100Kč a nyní je to 30Kč není to rozhodně průchozí stav pro zahájení vv. řízení.

Líbí se mi jak majitele pozemku tu spousta lidí vidí jako automatické spekulanty a podvodníky. To jsou zřejmě ti, kdo všechny naše úspěšné podnikatele vidí jako zloděje a korupčníky. :no:
Avatar - Achernar9
11. 4. 2014 16:59
Vyvlastnění
Stejně by se mělo postupovat v případě stavby výpadovky z Brna na Svitavy. Akorát se o tom řeční a furt nic. A je to tam přímo dopravní katastrofa !!!
11. 4. 2014 15:57
Re: vyvlastnění
V dnešní době rozhodně nestavíme dráž než v Německu. Stavby se dnes souteží v průměru za 60% ceny z projektu a za takové peníze není možné ty stavby postavit v požadované a odpovídající kvalitě. Někde to prostě musí ošidit a často na tom i prodělají. Minimálně menší subdodavatelské firmy, kterým to velcí hráči jako Skanska, Eurovia,Strabag apod. přeprodávají, stěží přežívají.
Ono platí to, že "uveřím jen té statistice kterou jsem si sám zfalšoval". V těch porovnáních stačí zvolit jinou metodu přepočtu inflace, použít jiný měnový kurz a rázem jsou výsledky i o 50% jinde, sem nebo tam. Nemluvě o tom, že třeba na západě do těch cen vetšinou nepočítají náklady na opravy komunikací zasažených stavbou. U nás se to tam počíta a hlavně ty náklady jsou strašně vysoké, bo obce si podmiňují souhlas s výstavbou (trasou) právě opravou nějakých cest apod.
Na druhou stranu rakušáci třeba kolem téměř každé nové dálnice dělají asfaltové "polňačky", které slouží zároveň pro cyklisty a takovou investici bohužel ŘSD u nás realizovat nemůže.
Problém je, že v dnešní době je hlavním a v podstatě jediným kritériem pro výběrové řízení cena. Mnohdy pak vyhrávají firmy o kterých se ví, že to nepostaví dobře (to se týka spíše menších soutěží na obecní a krajské úrovni).
Ono se sice strašně zpřísnilo provádění víceprací na stavbě. Bohužel to šlo po česku "ad absurdum" a v podstatě nejsou možné ani méně pracé. Není možné na jedné položce ušetřít milion, kdyby se druhá navýšila o pár desítek tisíc kč.
Chtělo by to:
1) Soutěžit po menších celcích, aby to zvládli i menší firmy a nedocházelo k tomu přeprodávání.
2) Soutěžit třeba na průměrnou cenu, ne na nejnižší. Tím se zabrání machinacím v soutežích a vyřadí se ty co nabízí nejnižší cenu (a tomu odpovídající kvalitu). Však leckde se nejvyšší a nejnižší nabídka automaticky vyřazují.
3) Zajistit kvalitní dozory investora, kteří průběh stavby a kvalitu opravdu pohlídají. Tzn. vlastní oddělení opravdu špičkových dozorů jak na ŘSD tak SŽDC. Takové je ovšem potřeba dobře zaplatit a to je v zkostnatělém státním systému velký problém. Jenže kdo šetří tady, zaplatí jinde mnohonásobně víc.
4) Samozřejmě mít kvalitní datové základny pro projekty, každoročně je aktualizovat a hlídat aby se v soutěžích neobjevila žádná položka dráž než třeba o 15-20% proti datové základně. Kdo tak učiní, toho bez milosti vyřadit z výběrového řízení.
5) Začít dělat kvalitní údržbu. Dnešní trend je přesně opačný, počkat dokud to není v havarijním stavu a pak to postavit znovu. Přitom stačí levná údržba a životnost konstrukcí se výrazně prodlouží.
6) Závest ceník projekčních prací a ročně ho aktualizovat jako v Německu. České likvidační ceny ani neumožňují udělat kvalitní projekt. Kdyby měla firma věnovat projektu tolik času aby byl neprůstřelný, tak by s ohledem na cenu zakázky automaticky zkrachovala. Dále dávat termíny, které odpovídají lidským schopnostem a zohledňují i úřední lhůty, tak aby šel projekt projednat.
7) Dávat víc peněz do studii a nižších stupňů dokumentace, optimální trasa se musí najít už před územním rozhodnutím. Ne dělat 10 variant v projektu, kde je to mrhání lidským potenciálem a penězi.
8) Neumožnit vstup do řízení ekologům, občanským iniciativám apod. ve vyšších stupních než je územní rozhodnutí. Kdo má připomínky, má je předložit v čas. Dál už na to nesmí být brán zřetel.
11. 4. 2014 15:29
Re: Vyvlastnění x konfiskace
Tak zrovna pan Kohout na mne moc seriózně nepůsobí. V nedávne době v podstatě zablokoval vydání stavebního povolení na zdvoukolějnění z Opatovic do Stéblové (HK-PCE), protože mu název nové zastávky v obci - "Opatovice n. L. - zastávka" přišel dehonestujicí. Co by mu přišlo dostatečně vznosné, ale netuším (možná Opatovice Hauptbahnhof). Nemluvě o to, že před pár lety si tu zastávku vymyslel, jako náhradu za stávající stanici u Opaťáku, která byla moc daleko. A před nedávnem pro změnu začal prosazovat, že chce původní stanici a novou zastávku nechce, takže nakonec bude oboje. O jeho mediálních "tyjátrech" ohledně průjezdu Opatovic ve směru od HK -Třebše k R35 nemluvě. Pro mě je to prostě zcela nedůvěryhodná osoba.
11. 4. 2014 13:23
Re: Don Vito Corleone by měl radost
Naplánováno je od roku 1963. Stačí to jako dostatečné varování předem?

Jakákoli změna trasy postihne zase někoho jiného, někoho kdo neměl 50 let na pozemku stavební uzávěru a nemohl čekat, že tam bude mít tu dálnici.